صفحه 1:
نیازسنجی عبارت است ازفرایندجمع آوری وتحلیل
اطلاعات که براساس آن نیازهای افراد. گروهها و
ءجوامع مورد شناسايي واقع مي شود
ابپاهیم آزاد
صفحه 2:
می شود وبتابرماهیت هریک ازاین سطوح روشها
ورويكردهاينيازسنجى متفاوت است اين سطوح
2 ابپاهیم آزاد
صفحه 3:
صفحه 4:
درنیازسنجی متناسب باهریک ازسطوح ب
بويع ردان ندا نسي bs تركيبي ازآن مورد
4 ابپاهیم آزاد
صفحه 5:
صفحه 6:
55 5 روب 70
يكى ازالكوهاويا تركيبى ازآنها مورد استفاده
6 ابپاهیم آزاد
صفحه 7:
ابپاهیم آزاد
صفحه 8:
استفاده از 5 تکنیک هامتناسب بالگوهای
نیازسنج براساس جد
8 ابپاهیم آزاد
صفحه 9:
a cae
کلان متمرکزبر موضوع-دوسی.»
کلان فراتراز موضوع درسی
منطقه ای ومدرسه ای
Lat
توافق محور
مسأله محور
هدف مجور
مسأله محور
ری زد
تکنیک های ثیازسْنجي
کافمن
دلفى . فيش بول . تل استار ؛ سه بعدی
كافمن
درخت خطاء رويداد مهم
(بحرانی).آزمون وظایف کلیدی. تجزيه
و تحلیل شغل, کلاسیک کافمن ۰
استقرایی کافمن . قیاسی کافمن ؛
کلاین ؛ مدرسه محور
صفحه 10:
10
ابپاهیم آزاد
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
برنامه درسی موجود
اده های عینی درمورداهداف عقیم مانده وی
اثربخشی برنابه درسلی
< کارشتاسان وبرنامه ويزان درسي ارزشیابی برنامه درسی
Abeta
ماکان مردم
7 کووههای اجتماعی
- معلمان وعدیران
ناظرانآموزشی
-استاه ومدارک مرب
2 ES REEU RT EEE E نجوه الویت بندي نیازها
تدوین جازجوب برقامه دوسي < تفيير دوبرقامه درسي موجود
ese a Ase at
تدوین باه درسی کامل
irae
نجوه استفاده ازنتایج ۱ ۱
11010000 ۶
13
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
نیازسنجی بايد به هشت
si a
به هشت سوا
وال Sac درس فراسند نمی
16
ابپاهیم آزاد
صفحه 17:
صفحه 18:
18
ابپاهیم آزاد
صفحه 19:
صفحه 20:
20
4-ساخت ابزارنیازسنجی
ابپاهیم آزاد
صفحه 21:
Shy oui با وی
افیا ؛
5- اجرای نیازسنجی
| 6- جمع آوری اطلاعات
7 طبقه بندی داده ها ۱
S|
| 8 تعیین جدول نیازهابرای رشته یاموضوع درس
21 ابپاهیم آزاد
صفحه 22:
برای انجام عمل نیازسنجی لازم است ۰
کاری قبل از انجام نیاز سنجی درمدت
درمورد سوالهای محوری نیازسنجی بحث
بعدازپاسخ دهی مناسب به سوالات
زسنجی مناسب راانتخاب کنند وبه ترتیب
ازسنجی راانجام دهند
22
صفحه 23:
۱۱۱۱۷۱
نت
11۱ ار ۱۱۱ 1
ارلثه گزایشدرجمع ک ایشناسانش رک نک ننده -2
۳7۱۳۳
سل اراس من
موضوع مورد بحث
الل ی[
تهيه جدونيازِهاىيبرنامه ديسب عد انتعاملبا -4
ا epee eye rere
Dee
صفحه 24:
MMT TTT
صفحه 25:
Sa
نيازسنجی
Need Assessment
-1تعريف
نيازسنجی عبارت است ازفرايندجمع آوری وتحليل
اطالعات که براساس آن نيازهای افراد ،گروهها و
.جوامع مورد شناسايي واقع می شود
1
ابراهیم آزاد
س4طوح ن44ياز4س4نجی2-
نيازسنجی درسطوح مختلف نظام آموزشی اجرا
می شود وبنابرماهيت هريک ازاين سطوح روشها
ورويکردهاینيازسنجی متفاوت است اين سطوح
:عبارتند از
2
ابراهیم آزاد
14س
4موضوعددرر
4ترازز
ف4را
4ی1-
4ی
4س
4موضوع
4ترا
4النف4را
ک44الن
ک4
24س
4تمرکزبرموضوعددرر
4ی2-
4ی
4س
4النم4تمرکزبرموضوع
ک44النم
ک4
34نطقهاا
4ی3-
4ی
مم4نطقه
44هاا
4س
4درر
مم
4ی4-
4ی
4ه
4س
4د
3
ابراهیم آزاد
4های44ياز4س4نجی3-
رو4ي4کرد ن
درنيازسنجی متناسب باهريک ازسطوح يکی از
رويکردهای نيازسنجی ويا ترکيبی ازآن مورد
استفاده قرارمی گيرداين رويکردها عبارتنداز:
4
ابراهیم آزاد
14س ))
4وا
4يح(4(4خخ
4رجج
تت44
4ت1-
4ت
4س
4وا
4يح
4ر
24م
4وجودوو
4عمم
4ينو4ضض
ف4اصص
4طلوب2-
4طلوب
4م
4وجود
4ع
4لهب4ب44ينو4
4له
ف4ا
34يبو
4قصان3-
4يب4ن4قصان
4ن
عع و
5
ابراهیم آزاد
ا4لگوهای44ياز4س4نجی4-
ن
بنابرماهيت سطوح و رويکردهای نيازسنجی
يکی ازالگوهاويا ترکيبی ازآنها مورد استفاده
قرارمی گيرداين الگوها عبارتنداز:
6
ابراهیم آزاد
14حور 1-
هدفم4حور
هدفم
24و4ا4فف
تت44
4حور 2-
4قم4حور
4قم
4وا
34حور 3-
4سأ4لهمم4حور
مم4سأ4له
7
ابراهیم آزاد
های44ياز4س4نجی5-
ت44کنيک ن
نيازسنجی دارای تکنيک های مختلف است.
استفاده ازاين تکنيک هامتناسب باالگوهای
نيازسنجی وسطوح متفاوت براساس جدول
زيرپيشنهادمی گردد:
8
ابراهیم آزاد
سطوح نيازسنجی
9
الگوها
تکنيک های نيازسنجی
کالن متمرکزبر موضوع درسی
توافق محور دلفی ،فيش بول ،تل استار ،سه بعدی
کافمن
کالن فراتراز موضوع درسی
توافق محور دلفی ،فيش بول ،تل استار ،سه بعدی
مسأله محور کافمن
منطقه ای ومدرسه ای
هدف محور درخت خطا ،رويداد مهم
مسأله محور (بحرانی)،آزمون وظايف کليدی ،تجزيه
وتحليل شغل ،کالسيک کافمن ،
استقرايی کافمن ،قياسی کافمن ،
کالين ،مدرسه محور
ابراهیم آزاد
4تغيرهای44ياز4س4نجی6-
ن
م
برای نيازسنجی متغيرهای متفاوتی شناسايی
شده اند اين متغيرها عبارتنداز:
10
ابراهیم آزاد
14يايي
4را4فف
4شج4ج4غغ
4وش
پپ44
4ی1-
4ی
4يا
4را4
4ش
4وش
24مل)
ق4لمرو(4(4حح
حح
4مل2-
4وز4ز4ه4ه4عع )
4و
ي4اق4لمرو
4يطهي4ا
4يطه
34س
4يازز
ن4وعن ن44
4نجی3-
4نجی
4س
4يا
ن4وع
44س
4يازز
4حصولن44
4نجی4-
4نجی
4س
4يا
مم4حصولن
54نث4ث4
4يزا
4بات5-
4بات
4ن
مم4يزا
64مان
4يریز
گ4
4هت
جج
4ی6-
4ی
4مان
4يریز
گ4
4هت
اطالعاتی
منابعاطالعاتی
--77منابع
غالب
هایغالب
دادههای
--88داده
اجرايی
مسئوليتاجرايی
--99مسئوليت
اجرايی
هایاجرايی
رويههای
--10رويه
10
11
ابراهیم آزاد
ا4صولح4اک4مب44رن4ياز4س4نجی7-
14ل44داداوو
4لت
4م1-
4م
ا4ا4صص ت
24ک
4شارر
ا4ا4صص
4ت2-
4ت
4ک
4لم4شا
4لم
34ام
4لجج
ا4ا4صص
4عيت3-
4عيت
4ام
4ل
4ا4ا4صص
4ينيت4-
4لع4ينيت
4لع
12
ابراهیم آزاد
4ی44ياز4س4نجی8-
ج4دو4لپ44يشنهاد4یب44را ن
متغيرهای نيازسنجی
شرايط
برنامه درسی جديد
توليد برنامه درسی جديد
هدف
نظرات ،نگرش ها ومسائل
جاری
داده های مورد نياز
منابع اطالعاتی
) ش4رک4تک44نندگاندر4ن4ياز4س4نجی(
کارشناسان وبرنامه ريزان درسی محققان اجتماعی گروههای اجتماعی -والدين
نحوه الويت بندی نيازها
نحوه استفاده ازنتايج
13
اصالح وافزايش طول عمربرنامه درسی موجود
داده های عينی درمورداهداف عقي4م مانده وياجنبه های
اثربخشی برنامه درسی
-متخصصان رشته های علمی
-نمايندگان مردم
روش ها وفنون نيازسنجی
برنامه درسی موجود
دانش آموزانمسأله محور
توافق محور
ارزشيابی برنامه درسی معلمان ومديران ناظران آموزشیاسناد ومدارک مرتبطه4دف محور
نظرات شرکت کنندگان درموردن4يازهای مهم فراوانی يادگيرن4دگانی که به هدف ها نرسيده اند
-تدوين چازچوب برنامه درسی
-تغيير دربرنامه درسی موجود
(نظام آموزشی غير متمرکز)
-تغييراثربخشیبرنامه درسی
-تدوين برنامه درسی کامل
-تجديدساختاربنيادی برنامه درسی
متمرکز)
(نظام آموزشی
آزاد
ابراهیم
4ی4ط4العات9-
رو4شهایج4مع آور ا
14س
4یاوا
4مان
س4ازز
4ن4ن
دادا
4ناد 1-
4ناد
4س
4یو
4مان
4شس4ا
4ش
يافته
ساختيافته
ساخت
نيافته
ساختنيافته
ساخت
24شاهده4ه2- 4
مم4شاهد
تلفنی
تلفنی
34صاحح
4به 3-
4به
مم4صا
عمومی
پرسشنامهعمومی
پرسشنامه
شغلی
وتحليلشغلی
تجزيهوتحليل
جامعتجزيه
برنامهجامع
برنامه
44شنامم
4رس
پپ44
4ه 4-
4ه
4شنا
4رس
14
دلفی
دلفی
ابراهیم آزاد
مغزی
بارشمغزی
بارش
اسمی
گروهاسمی
گروه
54رو4و4هه
4ندگگ44
ف4را4يي
4ی5-
4ی
4ر
4ند
ف4را4
DACUM
DACUM
نيرو
ميداننيرو
وتحليلميدان
تجزيهوتحليل
تجزيه
پژوهشی
کنفرانسپژوهشی
کنفرانس
15
ابراهیم آزاد
4های44ياز4س4نجی10-
م4بان4یت44عيينرو4ش ن
برای تعيين روشهای مناسب نيازسنجی گروه،
نيازسنجی بايد به هشت سوال محوری دريک
به هشت سوال محوری دريک فرايندتعاملی
گروهی پاسخ دهدوسپس به کمک جدول پيوست
،روش ويا روشهای مناسب راشناسايی واجرانمايند.
16
ابراهیم آزاد
:سوالهای محوری عبارتنداز
ميزاندقت
ميزان
دقت
وسعتعمل
وسعت
عمل
عمقمطالعه
عمق
مطالعه
اندازهجمعيت
اندازه
جمعيت
سرعتتغييرات
سرعت
تغييرات
زمانیمطالعه
چارچوبزمانی
چارچوب
مطالعه
حساسيتمطالعه
حساسيت
مطالعه
17
هزينهمطالعه
هزينه
مطالعه
ابراهیم آزاد
18
ابراهیم آزاد
ف4را4ي4ند ن44ياز4س4نجی11-
14س
4وضوعددرر
ي4امم
4ش
4عيينر
ت4ت4
4ی1-
4ی
4س
4وضوع
4تهي4ا
4ته
4ش
4عيينر
24هب4ب4
ي4اتوجج
4س
4يازز
4شن44
4عيينروو
ت4ت4
4ه 2-
4ه
4ه
4نجیي4اتو
4نجی
4س
4يا
4شن
4عيينر
مربوطه
متغيرهایمربوطه
متغيرهای
34س
4يازز
4ن4ن
4بزارر
4ت
4تا
4نجی3-
4نجی
4س
4يا
4بزا
س4اخخ ا
س4ا
44س
4يازز
4ن4ن
4بزارر
4خشی
4خشیا
4ب4ب
4عتبارر
اا
4نجی4-
4نجی
4س
4يا
4بزا
ا
4عتبا
54س
4يازز
4ن4ن
4بزارر
4الحا ا
ا4ا4صص
4نجی5-
4نجی
4س
4يا
4بزا
4الح
64س
4يازز
4ی44
4ی ن
اا
4نجی6-
4نجی
4س
4يا
4جرا ن
4جرا
دادههاها
آوریداده
جمعآوری
--77جمع
دادههاها
بندیداده
طبقهبندی
--88طبقه
نيازها
جدولنيازها
تعيينجدول
--99تعيين
19
درسی
شروع
ريزیدرسی
برنامهريزی
برنامه
--10شروع
10
ابراهیم آزاد
برگه کار گروهی
-1تعيين گروه کاری نيازسنجی
-2بحث وتبادل نظردرموردرشته و باموضوع درس
-3تعيين روش نيازسنجی مناسب
-4ساخت ابزارنيازسنجی
20
ابراهیم آزاد
-5اجرای نيازسنجی
-6جمع آوری اطالعات
-7طبقه بندی داده ها
-8تعيين جدول نيازهابرای رشته ياموضوع درس
21
ابراهیم آزاد
::فرايندعمل
فرايندعمل
برای انجام عمل نيازسنجی الزم است ،گروههای
برای انجام عمل نيازسنجی الزم است ،گروههای
کاری قبل از انجام نيازسنجی درمدت حداقل10دقيقه
کاری قبل از انجام نيازسنجی درمدت حداقل10دقيقه
درمورد سوالهای محوری نيازسنجی بحث وتبادل نظر
درمورد سوالهای محوری نيازسنجی بحث وتبادل نظر
نمايند وبعدازپاسخ دهی مناسب به سواالت مذکور
نمايند وبعدازپاسخ دهی مناسب به سواالت مذکور
،روش نيازسنجی مناسب راانتخاب کنند وبه ترتيب
،روش نيازسنجی مناسب راانتخاب کنند وبه ترتيب
.مراحل نيازسنجی راانجام دهند
.مراحل نيازسنجی راانجام دهند
22
ابراهیم آزاد
::انتظارات
انتظارات
4اشد1-
4اشد
4ملب4
4ند
4ند4ه4ف4را4
4نده
4شاند4
4ه ن
4ی
4گرو4
4شک44ا4ر
4شک
4زار
هيه
14ملب4
4ندعع
ف4ريا4ي
4شاند4هه
4ه ن44
ک4ک4
4ی
4گرو4هه
4ار
4زار
4هيهگ گ44
4نند4ه2-4
4ننده
4ت
ش4رک
4ناسان
4ش
4معک ک44ا4ر
4مع
4شد
4زار
4ه
2ک4ک4
4ت
ش4رک
4ناسان
4ش
4ار
4شرد4ر4جج
4زار
4هگ گ44
4ئا4ئ
اراار
دردر3-
4نندگان
4ت
ش4رک
4هس4وا4ال
4ه
4نب4
4ش
4بو
4بور
4ناس
4یم
4خگوي
4اس
34نندگان
ک4ک4
4ت
ش4رک
تت
س4وا4ال
4نب4
4ش
ورو
4ناس
4یم
4خگوي
4اس
پ پ44
موردبحث
موضوعمورد
موضوع
بحث
23
ب44ا4-
4ل4ا
4لب4
4ام
4د ا
4یب4
4س
4ه
4رنام
4های
4ياز
4دون
4دو
4هيه
44ام
4دزا4ت4ز4تع4ع
4ی4ب4ع4ع
4س
4هدردر
4رنام
ب4ب4
4های
4ياز
4ل44
4ل ن
4هيهجج
ت4ت4
صورتمکتوب
مجددبهبهصورت
وارائهمجدد
کنندگانوارائه
شرکتکنندگان
شرکت
مکتوب
ابراهیم آزاد
چهارچوبگزارش
::چهارچوب
گزارش
4رهو44ه1-4
4رو4
4عضایگ
4رف ا
4رف
14عضایگ44
4ی
4ی ا
م4مع4ع
4س2-
4س
4وضوع
4تهي4ا
4ته
4ش
4تخابر
4حوه
24وضوعدردر
ي4ام م
4ش
4تخابر
4حو4ها44نا4ن
ن ن44
34نجی
4س
4ياز
4حور ن
4حور
4هس4وا4ال
4ه
4یب4
4خگوي
4اس
4حوه
34نجی
4س
4ياز
4ی44
4ی ن
تمتم
س4وا4ال
4یب4
4خگوي
4اس
4حو4ه4پ پ44
ن ن44
44نجی
4س
4ياز
4شن
4تخابرو
4حوه
44نجی
4س
4ياز
4شن44
4تخابرو
4حو4ها44نا4ن
ن ن44
24
ابراهیم آزاد
چهارچوبگزارش
::چهارچوب
گزارش
54ن
4تنآ
4حو4ه4س4ا
4حوه
4نجیو4ن
4س
4ياز
4بزار ن
54ن
4تنآ
س4اخخ
4نجیو4ن
4س
4ياز
4بزار ن44
اا
64نجی
4س
4ياز
4ی ن4
4جرا ن
4جرا
4خشیوا
4عتبار
64نجی
4س
4ياز
4ی4
4خشیوا
4بر4ب
4عتبا
اا
4ها7-
4ها
4ندیآ4ن
4بقه
داد4
74ندیآ4ن
4بقهب4ب4
داده4ه4هاهاو وطط
84ی
4س
4تهي4اموضوع
4ته
4ش
4یر
4را
4ياز
4ل ن4
4ام ن
4ام
4لک
4دو
4ه
84ی
4س
ي4اموضوعدردر
4ش
4یر
4را
4يازب4ب4
4ل4
4لک44
4دو
4هجج
4ئا4ئ
اراار
25
ابراهیم آزاد