علوم انسانی و علوم اجتماعی ادبیات و زبان

نگاهی به نمایشنامه های ویلیام شکسپیر

shekespiyer

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نگاهی به نمایشنامه های ویلیام شکسپیر”

نگاهی به نمایشنامه های ویلیام شکسپیر

اسلاید 1: به نام خدای هنر آفرین

اسلاید 2: نگاهي به نمايشنامه هاي ويليام شكسپير( (William shakespeareمكبث Macbethشاه لير king learاتللو othelloهملت hamletرومئو و ژوليت romeo and juliet

اسلاید 3: کاری از:محمـّد سلگـی

اسلاید 4: مکبث

اسلاید 5: مَکبِـث (Macbeth) کوتاه‌ترین تراژدی و یکی از محبوب‌ترین آثار شكسپير است که در سال ۱۶۰۶ م نوشته شده. اساس تراژدی مکبث، وقایع تاریخی اسکاتلند است؛ اما شکسپیر موافق ذوق و طبع خویش، در آن تغییراتی داده و حوادث جنگ‌ها را به هم آمیخته‌.

اسلاید 6: سردار مکبث و سردار بانكو پس از شکست سپاهیان نروژی ، در راه بازگشت به اسکاتلند، با جادوگران روبه رو می‌شوند. آنان از آینده خبر می‌دهند و در حالی که امیر کادور زنده است، مكبث را سالار کادور می‌خوانند. سپس به او می‌گویند که به شاهي خواهد رسيد. هم چنين ساحران به بانکو می‌گویند: فرزندان تو به پادشاهی می‌رسند. دو سردار غرق در شگفتی از ساحران جدا می‌شوند. مکبث در راه بازگشت توسط پیک دانکن، پادشاه اسکاتلند باخبر می‌شود که امیر کادور به جرم بی کفایتی به اعدام محکوم شده و ولایت کادور نصیب او گرديده. این پیام تکان دهنده درستی پیشگویی افسونگران را بر او ثابت می‌کند. دانکن برای سپاسگزاري از سردار پیروز (مکبث)، به قصر او وارد می‌شود تا شب را در کاخ او سر کند؛ غافل از آنکه مکبث با وسوسه همسرش، لیدی مکبث، فرجامین شب زندگی او را تدارک دیده‌اند. دانکن در خوابگاه به قتل می‌رسد و دستان مکبث و روان لیدی مکبث به خون ولی نعمتشان- که به فروتنی و تواضع مشهور است- آلوده می‌شود. اما این پایان ماجرا نیست و مکبث برای آنکه پیشگویی ساحران محقق نشود، قاتلانی را به کشتن فرزندان بانکو می‌گمارد. بانکو که بو برده‌است، فرزندش، فلیانس ممکن است کشته شود، او را فراری می‌دهد؛ ولی خود به دست همان قاتلان کشته می‌شود. مالکوم ، فرزند دانکن نیز می‌گریزد تا مبادا به قتل برسد و این اقدام بر خشم و خون‌خواری مکبث می‌افزاید.

اسلاید 7: هدف بعدی، مکداف ، سالار فایف است که او نیز از اسکاتلند گریخته و به جمع مخالفان مکبث پیوسته‌. مکبث کاخ مکداف را به آتش می‌کشد و زن و فرزندان سالار فایف را با قساوت به دیار عدم روانه می‌کند. اکنون مکبث و لیدی مکبث را چاپلوسان و بزدلان دوره کرده‌اند و هرآن کس که اندکی شجاعت و غیرت دارد، دو راه پیش رو مي بيند: گریختن از اسکاتلند یا پذیرش مرگ. جوّ هولناکی بر اسکاتلند حاکم شده و حتی مردان بزرگ نیز غالباً از ترس جان به جنگل پناه می‌برند. لیدی مکبث که در آرزوی تاج و تخت، مبتلای جنون شده، گرفتار عذاب وجدان می‌گردد. پيوسته در سرسرای کاخ راه می‌رود و در برابر نديمه و ديگران افشای راز می‌کند که چگونه دستشان را به خون آلوده کرده‌اند. از این رو مکبث به ساحران متوسل می‌شود تا از آنها بشنود که آینده چگونه خواهد بود. ساحران در دومين دیدار، او را امیدوار می‌کنند که حکومتش و جانش پابرجاست.  

اسلاید 8: اما در این ميان، مخالفان مکبث به سرکردگی مکداف و مالکوم، در پي حمله به اسکاتلند هستند. لیدی مکبث در اوج جنون به سر می‌برد و سرانجام جان می‌سپارد. سربازان تحت امر فرماندهان مخالف مکبث، درختان جنگل بیرنام را قطع کرده و با استتار خود در پس آنها به سوی مقر حکومت مکبث حمله می‌برند. مکداف، مکبث را مي كشد. سپاهیان وارد کاخ می‌شوند و مالکوم را به پادشاهی اسکاتلند برمی‌گزینند.

اسلاید 9: شاه لیر

اسلاید 10: لیرشاه یا شاه لیر (King Lear) نمایشنامه ای تراژیک اثر ویلیام شکسپیر است که آن را یکی از بزرگ‌ترین و ارزنده‌ترین تراژدی‌های وی می‌دانند. این اثر به احتمال زیاد در سال ۱۶۰۵ میلادی نوشته شده‌است.

اسلاید 11: شاه لير، پادشاه ديرينه روز بريتانيا، در پايان عمر خويش به سر مي برد و قصد دارد كه قلمرو حكومت را ميان سه دخترش، گانريل – رگان و كوردليا، تقسيم كند. پس چنين مي گويد كه هر دختري كه وي را بيشتر دوست داشته باشد، نصيب بيشتري از سرزمين هاي فرمانروا خواهد داشت.گانريل، دختر بزرگ: «سرورم! من شما را بيشتر از آن چه كلمات قادر به بيان آن باشند، دوست دارم.»رگان، دختر مياني: « آن چه را كه حقيقتا گوياي عشق من است، خواهرم گفت. فقط آن چه گفت، كافي نبود...» ليرشاه، شادمان از پاسخ دو دخترش، سرزمين هايي به آنان بخشيد. اما گفته ي صادقانه ي كوردليا، دختر كوچك پادشاه، بر وي گران آمد و موجب شد كه از قلمرو پادشاه بريتانيا، چيزي جز خشم و تندي پدر نصيبش نشود. او گفت:«من شما را همان قدر كه هر دختري مي تواند پدرش را دوست بدارد،‌دوست دارم؛ نه كمتر و نه بيشتر.»با اين رخداد، حقّ كوردليا هم به گانريل و رگان رسيد.

اسلاید 12: پس از چندي، رفتار گانريل كه اكنون در اوج قدرت و شكوه به سر مي برد، با پدر تغيير كرد؛ چنانكه روز به روز با وي، بيش از پيش سردي و بي اعتنايي مي نمود. سرانجام پادشاه سالخورده از كردار دختر بزرگش برافروخته گشت و راهي قصر رگان، دختر ديگرش شد. چون در او هم اثري از مهر نمي بيند، تركش مي كند و در طوفان ناپديد مي گردد. بعد از اتفاقاتي، كوردليا به ياري پدر مي شتابد. پدري كه اكنون در نهايت سرخوردگي و بي كسي، ديوانه وار زندگي مي كند و از رفتارش نسبت به دختر كوچكش بسيار پشيمان و آزرده است. اما كوردلياي پاكدل، از گناه ليرشاه مي گذرد و آغوش محبت به سوي او مي گشايد. گانريل در گير و دار يك ماجراي عشقي، به خواهرش، رگان زهر مي دهد و او را از بين مي برد. پس از آن نيز خودكشي مي كند. از سوي ديگر، ليرشاه و كوردليا اسير شده اند. اين جاست كه كوردلياي بي گناه به قتل مي رسد. پس از آن، شاه لير نيز از شدت غصه و غم، تسليم مرگ مي شود...

اسلاید 13: اتللو

اسلاید 14: اُتِللو نمایشنامه‌ای عاشقانه و تراژیک اثر ویلیام شکسپیر است که در حدود سال‌های ۱۶۰۳ - ۱۶۰۴ میلادی نوشته شده‌است. در این نمایشنامه شکسپیر به مضمون خیانت در عشق می‌پردازد. در این تراژدی، اُتِللو، شخصیت مرد داستان، به تحریک یکی از زیردستانش، به همسر خود، دِزدِمونا شک می‌کند و بی آنکه مسئله را با زن در میان بگذارد، بی‌رحمانه او را می‌کشد. اما بعد از قتل، به بی‌گناهی همسر وفادارش پی می‌برد ؛ درنتیجه دست به خودکشی می‌زند.

اسلاید 15: هملت

اسلاید 16: هَملِت (Hamlet) نمایش‌نامه‌ای تراژیک اثر ویلیام شکسپیر است که در سال ۱۶۰۲ نوشته شده و یکی از مشهورترین نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیّات جهان به شمار می‌آید.  داستان این نمایش نامه از آنجا آغاز می‌شود که هملت شاهزاده دانمارک، پس از سفر آلمان، به قصر خود در هلسینبورگ دانمارک بازمی‌گردد تا در مراسم خاک سپاری پدرش شرکت کند. پدرش به گونه مرموزی به قتل رسیده‌ و کسی از چند و چون قتل شاه آگاه نیست. در همان زمان، هملت درمی‌یابد که مادر و عمویش باهم پیمان زناشویی بسته اند. وسوسه‌ها و تردیدهای هملت هنگامی آغاز می‌شود که روح شاه مقتول بر او نمودار می‌گردد. روح بازگو می‌کند که چگونه به دست برادر خود كشته شده؛ سپس از هملت می‌خواهد انتقام این قتل مخوف و ناجوانمردانه را بازستاند. هملت درمی‌یابد که پدر معشوقه‌اش، اوفلیا نیز در قتل پدرش دست داشته‌است. اوفلیا از نقشه‌های هملت آگاه می‌شود. پس از آگاهی از مرگ پدرش مجنون می‌گردد و خود را در رودخانه‌ای غرق می‌کند. سرانجام هملت انتقام پدر را از عمو می‌گیرد و در پایان نمایش هر دو کشته می‌شوند.

اسلاید 17: مونولوگ مشهور:بودن یا نبودن؟سوال اینجاستآیا شایسته تر آن است که به تیر و تازیانه ي تقدیرِ جفاپیشه تن دردهیم.و یا تیغ برکشیده و با دریایی از مصائب بجنگیم و به آنان پایان دهیم؟بمیریم؛ به خواب رویم و دیگر هیچ.و در این خواب دریابیم که رنج‌ها و هزاران زجری که این تن خاکی می‌کشد، به پایان آمده.این سرانجامی است که مشتافانه بایستی آرزومند آن بود.مردن، به خواب رفتن، به خواب رفتن، و شاید خواب دیدن...ها! مشکل همین جاست؛ زیرا اندیشه ي اینکه در این خواب مرگپس از رهایی از این پیکر فانی، چه رویاهایی پدید می‌آیدما را به درنگ وامی‌دارد؛ و همین مصلحت اندیشی استکه این گونه بر عمر مصیبت می‌افزاید.وگرنه کیست که خفّت و ذلّت زمانه، ظلم ظالم،اهانت فخرفروشان، رنج‌های عشق تحقیرشده، بی شرمی منصب داران

اسلاید 18: و دست ردی که نااهلان بر سینه شایستگان شکیبا می‌زنند، همه را تحمل کند،در حالی که می‌تواند خویش را با خنجری برهنه خلاص کند؟کیست که این بار گران را تاب آورد،و زیر بار این زندگی زجرآور، ناله کند و خون دل خورد؟اما هراس از آنچه پس از مرگ پیش آید،از سرزمینی ناشناخته که از مرز آن هیچ مسافری بازنگردد،اراده آدمی را سست نماید.و وامی‌داردمان که مصیبت‌های خویش را تاب آوریم،نه اینکه به سوی آن چه بگریزیم که از آن هیچ نمی‌دانیم.و این آگاهی است که ما همه را جَبون(ترسو) ساخته،و این نقش مبهم اندیشه است که رنگ ذاتی عزم ما را بی‌رنگ می‌کند.و از این رو اوج جرئت و جسارت مااز جریان ایستادهو ما را از عمل بازمی‌دارد.آه دیگر خاموش، اوفلیای مهربان! ای پری زیبا، در نیایش‌های خویش، گناهان مرا نیز به یاد آر.

اسلاید 19:

اسلاید 20: رومئو و ژولیت

اسلاید 21: رومئو و ژولیت تراژدی نوشته‌شده به قلم ویلیام شکسپیر در اوایل کار اوست. اين تراژدي کششی به داستان‌های‌ عاشقانه دوران باستان دارد. درون‌مایه اثر براساس داستانی ایتالیایی است که به صورت‌شعر با نام تاریخ باستانی رومئو و ژولیت توسط ارتور برووک در سال ۱۵۶۲، و به صورت نثر در سال ۱۵۹۱ توسط ویلیام پینتر نوشته‌ شدند. شکسپیر از هر دو اثر استفاده کرد، ولی برای گسترش داستان، شخصیت‌های مکمل داستان به‌خصوص مرکوتیو و پاریس را دچار تغییراتی‌ نمود. این نظر وجود دارد که نمایشنامه بین سال‌های ۱۵۹۱ تا ۱۵۹۵ نوشته شده، و برای نخستین‌بار در قطع ربع کاغذ در سال ۱۵۹۷ به چاپ‌ رسید. این نسخه کیفیت پایینی داشت و نسخه‌های بعدی اصلاح‌شده و با اصل اثر شکسپیر مطابق‌ گشتند. استفاده شکسپیر از ترکیب دراماتیک، به‌خصوص اثرات تعویض بین کمدی و تراژدی و گسترش کشمکش‌ها، گسترش کاراکترهای فرعی، و استفاده از درون‌مایه‌های فرعی و زیبا نمودن آن، به عنوان نشانه‌های اولیه توانایی‌های او مورد توجه‌ است. نمایشنامه شکل‌های‌ شاعرانه مختلفی به کاراکترهای مختلف می‌بخشد و گاهی‌ اوقات شکل کاراکترها نیز تغییر می‌کند.

اسلاید 22: رومئو و ژولیت بارها درسالن‌های تئاتر، فیلم، موسیقی و اپرا مورد استفاده قرارگرفته‌است. این اثر در دوران بازگرداندن پادشاهی انگلستان دوباره زنده‌شد و به طورکلی توسط ویلیام داونانت اصلاح‌گشت. در نسخه قرن ۱۸ام چندین صحنه اصلاح، و مواردی که شاید زشت پنداشته‌می‌شدند حذف گشتند و نسخه اپرایی جورج بندا بسیاری از اقدامات را حذف‌کرده و یک پایان خوش به آن اضافه‌کرد. اجراهای قرن۱۹، شامل اجرای شارلوت کوشمان، اثر اصلی را بازیابی نموده و بیشتر برروی رئالیسم تمرکزنمود. نسخه ۱۹۳۵از جان گیلگود بسیار به اثر شکسپیر نزدیک‌بود، از لباس‌ها و صحنه‌های دوران الیزابت استفاده‌کرد تا درام را ارتقابخشد. درقرن ۲۰ و ۲۱، نمایشنامه با نسخه‌های جدید و گوناگونی، چون تولید ۱۹۳۶ جورج کوکور، نسخه ۱۹۶۸ فرانک زفیرللی، نسخه الهام‌گرفته MTV رومئو و ژولیت در سال ۱۹۹۶ توسط باز لورمان و نسخه غیرشکسپیری۲۰۱۳ توسط کارلو کارلی نمونه‌هایی از این بودند.

اسلاید 23: قهرمانان این نمایشنامه دختر و پسری از دو خانواده بزرگ در شهر ورونا هستند که با یکدیگر دشمني دیرینه دارند. رومئو که از خاندان مونتگیو است، به امید ملاقات با رزالین، دختر محبوبش، به ضیافت لرد کپیولت می‌رود؛ آنجاست که ژولیت، دختر لرد کیپولت را ملاقات می‌کند و رزالین را از ياد مي برد. رومئو و ژولیت پس از نخستين ديدار و دلدادگي دوسويه، در تلاش برای وصال، راه به جايي نمي برند. در این میان خانواده‌های آن دو که کینه‌ای دیرینه از هم دارند، آتش اختلافاتشان بالا می‌گیرد . رومئو ناخواسته باعث مرگ تیبالت از خانواده کپیولت می‌شود و وضعيت را ملتهب تر مي كند. حاکم ورونا دستور می‌دهد که رومئو شهر را ترک کند. ژولیت که از یک سو غم دوری از رومئو و از سوی دیگر غم از دست رفتن تیبالت، قلبش را می‌فشرد، سخت اندوهگین می‌شود. خانواده ژولیت که از ازدواج مخفیانه او با رومئو که با وساطت راهب صورت گرفته بی خبرند، ژولیت را مجبور می‌کنند که با خواستگارش، کنت پاریس ازدواج کند. ژولیت نزد راهب می‌رود و از او چاره جویی می‌کند. راهب به ژولیت مایعی می‌دهد که با مصرف آن، چهل و دوساعت به خوابی مرگ گونه فرو خواهد رفت؛ پیش بینی او این است که خانواده ژولیت به تصور این که دخترشان مرده، او را در مقبره خانوادگی قرار خواهند داد و در این میانه راهب فرصتي خواهد داشت که قاصدی نزد رومئو بفرستد و او را به ورونا بخواند تا همراه ژولیت -که در نهایت از خواب مرگ گونه بر خواهد خاست- به مکاني امن بروند.

اسلاید 24: ژولیت ناامید از تحقق عشقش و با هدف تنبیه و هشدار دیگران، مایعی را که راهب به او داده ، می‌نوشد و مدتی همچون مردگان به خواب عمیقی فرومی‌رود. خبر مرگ ژولیت در شهر می‌پیچد و مجلسی که برای ازدواج ژولیت با کنت پاریس برپا شده بود، به مجلس عزا بدل می‌شود. در اين ميان، نقشه ي راهب برای ارسال خبر به رومئو ناکام می‌ماند؛ زیرا پيك خبررسان وي، پیش از آن که بتواند پیغام را به رومئو برساند، در خانه‌ای که نوعی بیماری مسری در آن شیوع یافته و به امر حاکم قرنطینه شده، گرفتار می‌شود. رومئو كه از داستان بي اطـّلاع است، خبر نادرست مرگ ژولیت را دریافت می‌کند. سمی را از یک داروساز می‌خرد و رهسپار ورونا می‌شود. رومئوی دل‌شکسته و بی‌خبر، برای حضور درکنار پیکر ژولیت که در انتظار برگزاری مراسم تدفین، در کلیسا گذاشته شده حاضر میگردد. در آن جا با کنت پاریس درگير مي شود و او را به قتل می‌رساند. رومئو جسد پاریس را به داخل مقبره کپیولت‌ها می‌کشاند و در آن جا با پیکر ظاهراً بیجان معشوقش روبرو می‌شود. رومئو سم را می‌خورد و در دم جان می‌دهد.

اسلاید 25: دیری نمی‌گذرد که چهل و دو ساعت پایان یافته و ژولیت از خواب بر می‌خیزد و چون با جسد بی جان رومئو روبرو می‌شود، با خنجر رومئو به زندگی اش پایان می‌دهد. لرد مونتگیو، لرد کپیولت و حاکم ورونا سر صحنه حاضر می‌شوند و راهب کل ماجرا را برای آن‌ها توضیح می‌دهد. حاکم که با جسد کنت پاریس- که از خویشاوندانش است- روبرو شده لرد منتگیو و لرد کپیولت را سرزنش می‌کند. آن دو که سخت اندوهگین اند ، سرانجام با یکدیگر دست دوستی می‌دهند و نفرت دیرینه دو خاندان با مرگ رومئو و ژولیت پایان می‌یابد.

اسلاید 26: آشنایی با شکسپیرطلوع: 1564 میلادیغروب: 1616 میلادیملیت: انگلستانهنر: شاعر و نمایشنامه نویس

اسلاید 27: آثار: نمایشنامه هااُتللو- مکبث- هملت- ژولیوس سزار- رومئو و ژولیت- شاه لیر-تاجر ونیزی- رویای شب نیمه تابستان- هنری ششم- دو نجیب‌زاده ورونایی- تیتوس آندرونیکوس- کینگ جان- هنری چهارم- کمدی اشتباهات- هیاهوی بسیار برای هیچ- هنری پنجم- تروئیلوس و کریسدا- آنتونیوس و کلئوپاترا- تیمون آتنی- پریکلس – کوریولانوس- حکایت زمستان- هنری هشتم- رام کردن زن سرکش-آنچه به نیکی پایان پذیرد نیک است-تلاش بیهوده عشق- طوفان

اسلاید 28: آثار: اشعاراشعار غنایی شکسپیر از شاهکارهای شعر و ادبیات انگلیسی است. از آن جمله می‌توان به منظومه‌های زیر اشاره کرد:مجموعه غزلیات شکسپیرونوس و آدونیسزائر پرشور

اسلاید 29: فایل pdf این اثر، با نام: نگاهی به نمایشنامه های ویلیام شکسپیر در سایت کتاب سبز به نشانی زیر:m.ketabesabz.com

اسلاید 30: منابع:www.wikipedia.com http://jomalatziba.blogfa.comشاه لير- از كتاب «شاه لير، مكبث»، ويليام شكسپير، ترجمه: نسرين پوربهروز

اسلاید 31: فراهم آور:محمّد سلگیموسیقی:Romeo and Juliet اثر Nino Rotaدی 1394

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید