کسب و کاربرنامه‌ریزی

همایش جشنواره خوارزمی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
تفکر خلاق ضرورت پژوهش های دانش اموزی

صفحه 4:
بررسى وضعيت يزوهش ‎ally s5550 oll slolw‏ ۱

صفحه 5:
-2- ارائه راهكارهاى لازم براى تدوين ا ۳ سالانه يزوهش سراها 2-2- ارائه راهکارهای بهبود امکانات و تجهيزات يزوهش سراها 2-3- ارائه راهكارهاى لازم به منظور تحقق منابع مالى مورد نياز يزوهش سراها 2-4- ارائه راهكارهاى رفع مشكلات مديران كاركتان و اسانيد راهنها ا ا 00 كمى و كيفى فعاليت هاى يزوهشى 000 2-6- ارائه راهكارهاى لازم براى بهبود وضعيت طرح هاى يزوهشى دانش آموزان

صفحه 6:
68 ۰-7

صفحه 7:
رل 000

صفحه 8:

صفحه 9:
هدایت وساماندهی پژوهش های دانش ‎Sigel‏ شنایی دانش آموزان با ضرورت تحقیق وپژوهش دانش آموزان با آموز: آموزش خرده مهارت هاى يزوهشى

صفحه 10:
ضرورت تحقیق وپژوهش - =

صفحه 11:

صفحه 12:
روشن ومحدود باشد درحد توا اب 13 4 نات تا اند تازه وبديع باشد ۳ جمع آوری اطلاعات بیان مبانی علمی ومنابع لازم وتوجیحات مختلف وروند اجرایی عنوان

صفحه 13:
آموزش های لازم در اجرای پژوهش ۱ کیک ‎cob ou‏ ۱ | جمع آوری اطلاعات | ۱ مهارت های تخصصی | | نگارش یافته ها [

صفحه 14:

صفحه 15:
| ابعاد کلی تکنیک های خلاقیت ‏ a 3 افزايش سطح تفكر (...-هوش هاعجند كانه -تظريه تتدهرمان a دوری از مشغله های فکری (... - خواب فاصله گذار6 ۳ هم اندیشی وبینش چند بعدی (...ب اش ف کری- گلن یلوفر - شش‌کلاه) تفکیک وتلقیق موضوعات وروش ها ... -تریز - بویش-

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:
چگونکی

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
مثال: چکش دوسر که از یک طرق آن برای کوباندن میخ و از طرف دیگر آن برای کشیدن میخ استفاده مى شود.

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
ار شم رو 5 ‏مير و‎ ٠ ‏مثال: ظروف و وسايل آشبزخانه تو درتو‎

صفحه 29:
آنها در سرعت های بالا

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:
خودرادرراستای روش جدید آرایه دهید :مثال 1 مثال ب:ايده دیگران مثال ج:ایده های خودتان tox 7 ‏خودرادرراستاى‎ بهبود یک ‎eau‏ فرایند امثال آ تال ‎Iles‏ ب :ليده مثال ب‌:ایده دیگران دیگران مثال ج:ایده های ‎aus‏ مثال ج:ایده های ‏خودتان ‏تراسا ‏جمعبندی جدید داده ها ‎apo al‏ ‏:مثال 1 ‏مثال ب:ايده كران ‏مثال ج:ايده هاى خودتان ‎ ‎

صفحه 36:
کاربرگ در ارايه ايده پژوهشی :تدوین احمد حسینی خودرادرراستای اختراع وابتکار ‎aap all‏ :مثال آ مثال ب:ایده دیگران مثال ج:ایده های خودتان کشف وتولید ارایه دهید :مثال آ مثال ب:ایده دیگران مثال ج:ایده های خودتان خودرادرراستای تغیی رکاربرد ‎abl‏ دهید :مثال آ مثال ب:ایده دیگران مثال ج:ایده های خودتان

صفحه 37:
جشنواره خوارزمی eet

صفحه 38:
2

صفحه 39:
ارانه ایده بو .2)نو بودن موضوع پژوهش 3)به كارگيري روش جدید در اجراي پژوهش 4)سطح نوآوري در مقایسه با پژوهش هاي مشابه موجود ‎aS‏ ی ها 6)کشف اطلاعات جدید ۱ /ويژگی و برجستگي خاص \ طرح

صفحه 40:
ل ی ات اش مت سب پژوهش هاي کاربردي | 2)انطباق طرح با نيازهايه بومي و محلي 3)بهینه بودن طرح با توجه به استانداردها 4) کاربرد طرح درتکمیل پژوهش هاي قبلي ۱ ۲ ذا كار دواد طرح در تایید تلور ها

صفحه 41:
1)استفاده از مباني و نظربه 2) استفاده ازمنايع دست اول ومعتبروصحت ارجاع 3)به كاركيري صحيح اصول و شيوه هاي تحقيق 3)تناسب يزوهش با يافته هاي جديد علوم 4)ایجاد درک نويني از موضوع

صفحه 42:
| هاي گزارش 2)رسا بودن گزارش و عدم بهام 3)ارجاع صحیح منابع و ارائه ضمائم مربوط

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:
پژوهش خوانی مقدمه پژوهش گری 1 است از ميراث مسد مر ارا يادداشت كنيد هميشه يك مسئله فکر نو براحتی ‎ae‏ ‏ن راه بذيرفته ‎ee‏ ‏انمى شود ان مشورت فد دیر است و6 ۳ همان قرداست ‎ee‏ نو اوری بر ايم کت 11> است

صفحه 46:

همایش جشنواره خوارزمی تفکر خالق ضرورت پژوهش های دانش آموزی شيمیاراک دبيرشيمی حسينیدبير احمدحسينی احمد اراک بررسی وضعیت پژوهش سراهای استان مرکزی وارائه راهکارهای بهبود آنها مجری احمد حسینی -2-1ارائ6ه راهکارهای الزم برای تدوین دس66تورالعمل های عملیات66ی و برنامه ساالنه پژوهش سراها -2-2ارائه راهکارهای بهبود امکانات و تجهیزات پژوهش سراها -2-3ارائ6ه راهکارهای الزم به منظور تحق6ق مناب6ع مال6ی مورد نیاز پژوهش سراها -2-4ارائ66ه راهکارهای رفع مشکالت مدیران ،کارکنان و اساتید راهنما -2-5ارائ6ه راهکارهای الزم برای توسعه کم6ی و کیف6ی فعالی6ت های پژوهشی پژوهش سراها -2-6ارائه راهکارهای الزم برای بهبود وضعی66ت طرح های پژوهش66ی دانش آموزان هد ف دانش آموز عالقمند به پژوهش دارای تفکر پژوهشی پژوهشگر تعریف پژوهش فرایتد نظام یافته ای که با هدف دست یابی به تازه ها انجام می شود شروع پژوهش شروع پژوهش دانش آموز دانش آموز علم تلفیق 6عمل صنعتگر صنعتگر هدایت وساماندهی پژوهش های دانش آموزی آشنایی دانش آموزان با ضرورت تحقیق وپژوهش مراحل مراحل آشنایی دانش آموزان با فرایند پژوهش های دانش آموزی آموزش خرده مهارت های پژوهشی ضرورت تحقیق وپژوهش رشد رشد جوامع بشری توسعه جوامع توسعه بشری اقتصاد تکنولوژی تازه های علمی زمان زمان 2010 2007 2001 فرایند پژوهش طرح اجرا هدف ایده دانش آمو َز بازخورد انعکاس نتایج ایده روشن ومحدود باشد درحد توانایی علمی شما باشد درحد امکانات شما باشد قابل پژوهش باشد(قابل اثبات) عنوان تازه وبدیع باشد جمع آوری اطالعات طرح بیان مبانی علمی ومنابع الزم وتوجیحات مختلف وروند اجرایی عنوان آموزش های الزم در اجرای پژوهش تکنیک های خالقیت جمع آوری اطالعات مهارت های تخصصی نگارش یافته ها آموزش های الزم جمع آوری اطالعات مهارت های تخصصی طرح اجرا هدف ایده تکنیک های خالقیت بازخورد دانش آمو َز انعکاس نتایج گزارش یافته ها ابعاد کلی تکنیک های خالقیت افزایش سطح تفکر ن )-...هوشهایچVند گVVانVه-نVVظریVه نVVدهرما ( دوری از مشغله های فکری ‏Vی ) - ...خVواVب– فVVاصVله گVVذار ( هم اندیشی وبینش چند بعدی )...بVVVارVشفVVکری– گVVلنVVیلوفر – شVVشکVVالVه( تفکیک وتلفیق موضوعات وروش ها )- ...تVVVریز – پVVVویVش– اVسVکمپر( چگونگی ند هرمان مهندس سخنران نويسنده خالق ‏D ‏C معلم پزشک نو گرا تخيلی بصری خالق احساسی عاطفی بين فردی طبيعت گرا منطقی انتقادی کمی فنی منظم سازمانی محافظه کار توالی ‏A ‏B نظامی حسابدار چگونگی منطقی-رياضی حرکتی طبيعت گرا زبانی گانهگاردنر چندگانه هایچند هوشهای هوش گاردنر موسيقيايي ميان فردی درون فردی مکانی تکنیک های خالقیت فردی توهم خالق خواب خالق فاصله کVذاری چشم ذهن چرا پویش شش گاله روند ‏PMI تکنیک های خالقیت گروهی آیینه های ذهنی ‏SCAMPER ارتبا ط اجباری ‏PPC یورش مغزی بدایع پردازی ارتباط آزاد شکوفه نیلوفر ‏TKI چگونگی ‏TRIZ ابداعانه مسئله حل ابداعانه نظریه حل نظریه مسئله triz دسته بندی مسائل دسته بندی راه حل ها اصل - 1جداسازی الف) جسم را به اجزای جدا از هم تقسیم کنید. ب) جسم را به صورت قطعه قطعه در آورید. ج) میزان قطعه قطعه بودن جسم را افزایش دهید. مثال :تقسیم شدن تسمه نقاله به نوارهای باریک ،باعث .کارایی بیشتر آن شده است اصل -2استخراج الف) مشخصه یا قطعه ای مزاحم جسم را از آن جدا کرده یا حذف کنید. ب) تنها مشخصه یا قطعه الزم را برگزیند. مثال :استفاده از نوار آموزشی یک سمینار به جای رفتن به خود سمینار برای صرفه جویی در هزینه های آموزش (جدا کردن قسمت مفید که همان مطالب ارائه شده در نوار آموزشی است که تنها مشخصه الزم است). مثال :استفاده از مترسک به جای آدم برای فراری دادن پرندگان از مزارع (گزینش فرم بدن از سایر مشخصات .انسان) اصل -3کیفیت موضعی الف) از ساختار همگن یک جسم یا محیط خارجی (عملکرد بیرونی) ،به سوی ساختار ناهمگن گذر کنید. ب) اجرای مختلف جسم را به انجام کارکردهای مختلف وا دارید. ج) هر قسمت از جسم را ،در شرایطی که عملکرد آن مطلوب تر است قرار دهید. مثال :مداد پاک کن :یک طرف آن برای نوشتن و یک طرف دیگر برای پاک کردن لذا هر طرف آن از کیفیت موضعی مختلفی برخوردار ست. مثال :چکش دوسر که از یک طرف آن برای کوباندن میخ و از طرف دیگر آن برای کشیدن میخ استفاده می شود. اصل - 4عدم تقارن الف) فرم تقارن یک جسم را با فرم نامتقارن آن جایگزین کنید. ب) در صورتی که جسم موجود نامتقارن است میزان عدم تقارن آن را افزایش دهید. مثال :کلیدها معموال غیر متقارن و غیر شبیه بهم هستند. مثال :پالک سه شاخه ای برق برای رعایت سیم فاز و نول به صورت غیر متقارن است تا فقط از یک طریق در پریز مربوطه وارد شود. مثال :عینک هم از نظر افقی غیر متقارن هست و هم از نظر نوع عدسی متناسب با هر چشم و احتماال ْ با کانون های نوری متفاوت است. اصل - 5ترکیب کردن (ادغام کردن) الف) اجسام مشابه یا اجسامی را که برای انجام عملکردهای پیاپی در نظر گرفته شده اند به صورت مکانی با یکدیگر ترکیب کنید. ب) عملکردهای مشابه یا پیاپی را به صورت زمانی با یکدیگر ترکیب کنید. مثال :ترکیب آب گرم و سرد توسط شیرهای ترکیبی. مثال :استفاده از کاتریج رنگی در پرینتر برای ترکیب رنگ ها. اصل - 6جامعیت به منظور رفع نیاز به چند جسم ،یک جسم می تواند عملکرد های چند گانه ای ارائه دهد. مثال :چاقوی ارتشی سویسی (چند کاره) مثال :آچار فرانسه که با تغیر اندازه آن می توان برای باز و بسته کردن پیچ های مختلف از آن استفاده کرد. اصل - 7تو در تو بودن الف) جسمی را داخل جسم دوم و جسم دوم را نیز داخل جسم سوم قرار دهید. ب) جسمی از داخل حفره ای در جسم دیگر بگذرانید. مثال :آنتن های تلسکوپی و تو درتو مثال :متر اندازه گیری فنری مثال :عروسک های روسی تو درتو مثال :میز و صندلی های در هم رو مثال :ظروف و وسایل آشپزخانه تو درتو اصل - 8عامل تعادل و توازن الف) وزن جسم را به وسیله اتصال دادن آن با جسم دیگری که دارای نیروی باال برنده است ،جبران کنید. ب) وزن جسم را به وسیله نیروهای آیرودینامیکی یا هیدرودینامیکی جبران کنید. مثال :کیسه هوا (آبدان) ماهی برای حفظ تعادل آن در آب مثال :بال عقب ماشین های مسابقه ای برای حفظ تعادن آنها در سرعت های باال اصل - 9مقابله پیشاپیش الف) در صورتی که الزم است عملکردی انجام شود، مقابله پیشاپیش نسبت به آن را مد نظر داشته باشید. ب) در صورتی که الزم است جسمی تحت کشش باشد، کشش متضاد آن را پیشاپیش مد نظر داشته باشید. Xمثال :لباس قلعی ضد اشعه اصل - 10کنش پیشاپیش الف) کنش مورد نیاز را به صورت کلی و جزئی ،پیشاپیش انجام دهید. ب) به اجسام طوری نظم بدهید که بدون اتالف وقت در زمانی که منتظر کنش هستند ،وارد عمل شوند( .در مناسب ترین وضعیت) مثال :دیوارهای پیش ساخته مثال :مرغ پرکنده و از قبل آماده شده اصل -11حفاظت پیشاپیش قابلیت اطمینان نسبتا پایین یک جسم را با یک حرکت خنثی .کننده ،پیشاپیش جبران کنید اصل - 12هم پتانسیلی شرایط کار را طوری تغییر دهید که الزم نباشد جسمی باال رفته یا پایین بیاید. مثال :استفاده از قفل کانال برای حر کت کشتی از یک .سطح به سطح دیگر اصل - 13معکوس کردن الف) به جای عملکردی که توسط مشخصات مساله تحمیل شده عملکرد مخالف آن را به کار گیریم. ب) شئ را به یک قطعه متحرک تبدیل کنید ،یا اینکه قطعات غیر متحرک را متحرک ساخته و محیط خارج را غیر متحرک نماید. dnLمثال :یک شرکت آمریکایی نوشابه ای با نام تجاری است و upبه بازار عرضه کرده که معکوس نام تجاری 7 .از این ایده بسیار سود برده است اصل - 14کروی ساختن الف) قطعه های خطی و سطوح مسطح را با قطعات و سطوح خمیده و همچنین اشکال مکعبی را با اشکال کروی تعویض کنید. ب) از غلتک ها ،توپ ها و مارپیچ ها استفاده کنید. اصل -15پویایی الف) مشخصات جسم یا محیط خارج را به گونه ای بسازید که برای عملکرد بهینه ،عملیات در هر مرحله به طور خودکار تنظیم شود. ب) جسم را به عناصری تقسیم کنید که بتوانند به صورت مرتبط با هم ،موقعیت خود را تغییر دهند. ج) در صورتی که جسمی غیر قابل حرکت یا قابل تعویض کنید. مثال :صندلی تا شو ایده های خودرادرراستای ایده های خودرادرراستای روش جدید تغییرنگرش ارایه دهید ارایه دهید :مثال آ :مثال آ مثال ب:ایده دیگران مثال ب:ایده دیگران مثال ج:ایده های خودتان مثال ج:ایده های خودتان ایده های خودرادرراستای ایده های خودرادرراستای بهبود یک فرایند جمعبندی جدید داده ها ارایه دهید ارایه دهید :مثال آ :مثال آ مثال ب:ایده دیگران مثال ب:ایده دیگران مثال ج:ایده های خودتان مثال ج:ایده های خودتان کاربرگ ایده های خودرادرراستای اختراع وابتکار ارایه دهید تکنیک پویش در :مثال آ مثال ب:ایده دیگران ایده های خودرادرراستای کشف وتولید علم ارایه دهید :مثال آ مثال ب:ایده دیگران ایده های خودرادرراستای تغییرکاربرد ارایه دهید :مثال آ مثال ب:ایده دیگران ارایه ایده پژوهشی مثال ج:ایده های خودتان :تدوین احمد حسینی مثال ج:ایده های خودتان مثال ج:ایده های خودتان جشنواره خوارزمی ثبت اختراع چاپ مقاله درمجالت گزارش نتایج پژوهش شرکت درهمایش های علمی تدوین پایان نامه مسابقه مطالعه وتحقیق مقاالت علمی سمپاد خالقیت ونوآوری حل مسئله مالکهای جشنواره خوارزمی مبانی علمی مستند سازی )1ارائه ايده نو )2نو بودن موضوع پژوهش )3به کارگيري روش جديد در اجراي پژوهش خالقی ت ونوآور ی )4سطح نوآوري در مقايسه با پژوهش هاي مشابه موجود )5قدرت و دقت در تحليل داده ها )6کشف اطالعات جديد )7ويژگي و برجستگي خاص طرح )1امکان استفاده از طرح در پژوهش هاي کاربردي )2انطباق طرح با نيازهاي6 بومي و محلي حل مسئل ه )3بهينه بودن طرح با توجه به استانداردها )4کاربرد طرح درتکميل پژوهش هاي قبلي )5کاربرد طرح در تاييد تئوري ها )1استفاده از مباني و نظريه هاي علمي معتبر )2استفاده ازمنابع دست اول ومعتبروصحت ارجاع ارزش علمی )3به کارگيري صحيح اصول و شيوه هاي تحقيق )3تناسب پژوهش با يافته هاي جديد علوم )4ايجاد درک نويني از موضوع پژوهش )1رعايت مراحل و تقسيم بندي هاي گزارش )2رسا بودن گزارش و عدم مستند سازی ابهام )3ارجاع صحيح منابع و ارائه ضمائم مربوط علوم فنی دسته بندی طرح های پژوهشی علوم پایه علوم اسالمی وانسانی بنیادی انواع طرح توسعه ای کاربردی ابتکار اختراع کاربردی علوم نظری ذهنیخود هایذهنی جرقههای جرقه خود یادداشتکنید رارایادداشت کنید فکرنونوبراحتی فکر براحتی پذیرفته پذیرفته نمیشود نمی شود پژوهشخوانی پژوهش خوانی پژوهشگری مقدمهپژوهش مقدمه گری است است چند توصيه به افراد خالق استامروز دیراست فردادیر فردا امروز همانفرداست همان فرداست اوریبربرپایه نونواوری پایه علومموجود علوم موجود است است میراثعلمی ازازمیراث علمی غافلنشوید دیگرانغافل دیگران نشوید یکمسئله همیشهیک همیشه مسئله راهحل چندینراه چندین حل دارد دارد بادیگرانمشورت بادیگران مشورت کنیداماامامستقل کنید مستقل عملکنید عمل کنید شفاف شفاف غیرمتعارف غیر متعارف مبتکر مبتکر عملگرا عمل گرا قاطع قاطع تحولپذیر تحول پذیر حساس حساس تخیلی تخیلی ويژگی های افراد خالق خودباوری خودباوری دلسوز دلسوز نوگرا نوگرا بیبیپروا پروا ‏Noyes ‏yes ‏No ‏man ‏man پرسش پرسشگرگر تفکرواگرا تفکر واگرا شوخ شوخ

51,000 تومان