همایش جشنواره خوارزمی
اسلاید 1: همایش جشنواره خوارزمی
اسلاید 2: تفکر خلاق ضرورت پژوهش های دانش آموزیاحمد حسينی دبير شيمی اراک
اسلاید 3: بررسی وضعیت پژوهش سراهای استان مرکزی وارائه راهکارهای بهبود آنهامجریاحمد حسینی
اسلاید 4: 2-1- ارائه راهکارهای لازم برای تدوین دستورالعمل های عملیاتی و برنامه سالانه پژوهش سراها 2-2- ارائه راهکارهای بهبود امکانات و تجهیزات پژوهش سراها 2-3- ارائه راهکارهای لازم به منظور تحقق منابع مالی مورد نیاز پژوهش سراها 2-4- ارائه راهکارهای رفع مشکلات مدیران ،کارکنان و اساتید راهنما 2-5- ارائه راهکارهای لازم برای توسعه کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی پژوهش سراها 2-6- ارائه راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت طرح های پژوهشی دانش آموزان
اسلاید 5: هدفدانش آموز علاقمند به پژوهشدارای تفکر پژوهشیپژوهشگر
اسلاید 6: تعریف پژوهشفرایتد نظام یافته ای که با هدف دست یابی به تازه ها انجام می شود
اسلاید 7: صنعتگردانش آموز شروع پژوهشعلم تلفیق عمل
اسلاید 8: هدایت وساماندهی پژوهش های دانش آموزیمراحلآشنایی دانش آموزان با ضرورت تحقیق وپژوهشآشنایی دانش آموزان با فرایند پژوهش های دانش آموزی آموزش خرده مهارت های پژوهشی
اسلاید 9: ضرورت تحقیق وپژوهشتوسعه جوامع بشریزمانرشدتازه های علمیتکنولوژیاقتصاد201020072001
اسلاید 10: ایدهطرحاجراهدفانعکاس نتایجبازخورددانش آموزَفرایند پژوهش
اسلاید 11: ایدهعنوانطرحروشن ومحدود باشددرحد توانایی علمی شما باشددرحد امکانات شما باشدقابل پژوهش باشد(قابل اثبات)تازه وبدیع باشدبیان مبانی علمی ومنابع لازم وتوجیحات مختلف وروند اجرایی عنوانجمع آوری اطلاعات
اسلاید 12: آموزش های لازم در اجرای پژوهش تکنیک های خلاقیتجمع آوری اطلاعاتمهارت های تخصصینگارش یافته ها
اسلاید 13: ایدهطرحاجراهدفانعکاس نتایجبازخوردآموزش های لازمدانش آموزَتکنیک های خلاقیتجمع آوری اطلاعاتمهارت های تخصصیگزارش یافته ها
اسلاید 14: ابعاد کلی تکنیک های خلاقیتافزایش سطح تفکر(هوش های چند گانه-نظریه ندهرمان-...)دوری از مشغله های فکری(خواب – فاصله گذاری - ...) هم اندیشی وبینش چند بعدی(بارش فکری – گل نیلوفر – شش کلاه...)تفکیک وتلفیق موضوعات وروش ها (تریز – پویش – اسکمپر- ...)
اسلاید 15: چگونگیمنطقیانتقادیکمیفنینو گراتخيلیبصری خلاقADBCمنظمسازمانیمحافظه کارتوالیاحساسیعاطفیبين فردیطبيعت گرامهندسسخنراننظامیحسابدارمعلمپزشکنويسندهخلاقند هرمان
اسلاید 16: چگونگیهوش های چند گانه گاردنرمکانیحرکتیميان فردیدرون فردیطبيعت گرازبانیموسيقياييمنطقی-رياضی
اسلاید 17: خواب خلاقچراPMIپویشروندشش گلاهچشم ذهنفاصله کذاریتوهم خلاقتکنیک های خلاقیت فردی
اسلاید 18: SCAMPERیورش مغزیT K Iبدایع پردازیشکوفه نیلوفرارتباط آزادP P Cارتبا ط اجباریآیینه های ذهنیتکنیک های خلاقیت گروهی
اسلاید 19: چگونگیTRIZنظریه حل ابداعانه مسئله
اسلاید 20: triz دسته بندی مسائل دسته بندی راه حل ها
اسلاید 21: اصل 1 - جداسازی الف) جسم را به اجزای جدا از هم تقسیم کنید. ب) جسم را به صورت قطعه قطعه در آورید. ج) میزان قطعه قطعه بودن جسم را افزایش دهید. مثال: تقسیم شدن تسمه نقاله به نوارهای باریک، باعث کارایی بیشتر آن شده است.
اسلاید 22: اصل 2- استخراج الف) مشخصه یا قطعه ای مزاحم جسم را از آن جدا کرده یا حذف کنید. ب) تنها مشخصه یا قطعه لازم را برگزیند. مثال: استفاده از نوار آموزشی یک سمینار به جای رفتن به خود سمینار برای صرفه جویی در هزینه های آموزش (جدا کردن قسمت مفید که همان مطالب ارائه شده در نوار آموزشی است که تنها مشخصه لازم است.) مثال: استفاده از مترسک به جای آدم برای فراری دادن پرندگان از مزارع (گزینش فرم بدن از سایر مشخصات انسان).
اسلاید 23: اصل 3- کیفیت موضعی الف) از ساختار همگن یک جسم یا محیط خارجی (عملکرد بیرونی)، به سوی ساختار ناهمگن گذر کنید. ب) اجرای مختلف جسم را به انجام کارکردهای مختلف وا دارید. ج) هر قسمت از جسم را، در شرایطی که عملکرد آن مطلوب تر است قرار دهید. مثال: مداد پاک کن: یک طرف آن برای نوشتن و یک طرف دیگر برای پاک کردن لذا هر طرف آن از کیفیت موضعی مختلفی برخوردار ست. مثال: چکش دوسر که از یک طرف آن برای کوباندن میخ و از طرف دیگر آن برای کشیدن میخ استفاده می شود.
اسلاید 24: اصل 4 - عدم تقارن الف) فرم تقارن یک جسم را با فرم نامتقارن آن جایگزین کنید. ب) در صورتی که جسم موجود نامتقارن است میزان عدم تقارن آن را افزایش دهید. مثال: کلیدها معمولا غیر متقارن و غیر شبیه بهم هستند. مثال: پلاک سه شاخه ای برق برای رعایت سیم فاز و نول به صورت غیر متقارن است تا فقط از یک طریق در پریز مربوطه وارد شود. مثال: عینک هم از نظر افقی غیر متقارن هست و هم از نظر نوع عدسی متناسب با هر چشم و احتمالاْ با کانون های نوری متفاوت است.
اسلاید 25: اصل 5 - ترکیب کردن (ادغام کردن) الف) اجسام مشابه یا اجسامی را که برای انجام عملکردهای پیاپی در نظر گرفته شده اند به صورت مکانی با یکدیگر ترکیب کنید. ب) عملکردهای مشابه یا پیاپی را به صورت زمانی با یکدیگر ترکیب کنید. مثال: ترکیب آب گرم و سرد توسط شیرهای ترکیبی. مثال: استفاده از کاتریج رنگی در پرینتر برای ترکیب رنگ ها.
اسلاید 26: اصل 6 - جامعیت به منظور رفع نیاز به چند جسم، یک جسم می تواند عملکرد های چند گانه ای ارائه دهد. مثال: چاقوی ارتشی سویسی (چند کاره) مثال: آچار فرانسه که با تغیر اندازه آن می توان برای باز و بسته کردن پیچ های مختلف از آن استفاده کرد.
اسلاید 27: اصل 7 - تو در تو بودن الف) جسمی را داخل جسم دوم و جسم دوم را نیز داخل جسم سوم قرار دهید. ب) جسمی از داخل حفره ای در جسم دیگر بگذرانید. مثال: آنتن های تلسکوپی و تو درتو مثال: متر اندازه گیری فنری مثال: عروسک های روسی تو درتو مثال: میز و صندلی های در هم رو مثال: ظروف و وسایل آشپزخانه تو درتو
اسلاید 28: اصل 8 - عامل تعادل و توازن الف) وزن جسم را به وسیله اتصال دادن آن با جسم دیگری که دارای نیروی بالا برنده است، جبران کنید. ب) وزن جسم را به وسیله نیروهای آیرودینامیکی یا هیدرودینامیکی جبران کنید. مثال: کیسه هوا (آبدان) ماهی برای حفظ تعادل آن در آب مثال: بال عقب ماشین های مسابقه ای برای حفظ تعادن آنها در سرعت های بالا
اسلاید 29: اصل 9 - مقابله پیشاپیش الف) در صورتی که لازم است عملکردی انجام شود، مقابله پیشاپیش نسبت به آن را مد نظر داشته باشید. ب) در صورتی که لازم است جسمی تحت کشش باشد، کشش متضاد آن را پیشاپیش مد نظر داشته باشید. مثال: لباس قلعی ضد اشعه X
اسلاید 30: اصل 10 - کنش پیشاپیش الف) کنش مورد نیاز را به صورت کلی و جزئی، پیشاپیش انجام دهید. ب) به اجسام طوری نظم بدهید که بدون اتلاف وقت در زمانی که منتظر کنش هستند، وارد عمل شوند. (در مناسب ترین وضعیت) مثال: دیوارهای پیش ساخته مثال: مرغ پرکنده و از قبل آماده شده اصل 11- حفاظت پیشاپیش قابلیت اطمینان نسبتا پایین یک جسم را با یک حرکت خنثی کننده، پیشاپیش جبران کنید.
اسلاید 31: اصل 12 - هم پتانسیلی شرایط کار را طوری تغییر دهید که لازم نباشد جسمی بالا رفته یا پایین بیاید. مثال: استفاده از قفل کانال برای حر کت کشتی از یک سطح به سطح دیگر.
اسلاید 32: اصل 13 - معکوس کردن الف) به جای عملکردی که توسط مشخصات مساله تحمیل شده عملکرد مخالف آن را به کار گیریم. ب) شئ را به یک قطعه متحرک تبدیل کنید، یا اینکه قطعات غیر متحرک را متحرک ساخته و محیط خارج را غیر متحرک نماید. مثال: یک شرکت آمریکایی نوشابه ای با نام تجاری dnL به بازار عرضه کرده که معکوس نام تجاری 7up است و از این ایده بسیار سود برده است.
اسلاید 33: اصل 14 - کروی ساختن الف) قطعه های خطی و سطوح مسطح را با قطعات و سطوح خمیده و همچنین اشکال مکعبی را با اشکال کروی تعویض کنید. ب) از غلتک ها، توپ ها و مارپیچ ها استفاده کنید. اصل 15- پویایی الف) مشخصات جسم یا محیط خارج را به گونه ای بسازید که برای عملکرد بهینه، عملیات در هر مرحله به طور خودکار تنظیم شود. ب) جسم را به عناصری تقسیم کنید که بتوانند به صورت مرتبط با هم، موقعیت خود را تغییر دهند. ج) در صورتی که جسمی غیر قابل حرکت یا قابل تعویض کنید. مثال: صندلی تا شو
اسلاید 34: ایده های خودرادرراستایروش جدیدارایه دهیدمثال آ:مثال ب:ایده دیگرانمثال ج:ایده های خودتانایده های خودرادرراستایتغییرنگرشارایه دهیدمثال آ:مثال ب:ایده دیگرانمثال ج:ایده های خودتانایده های خودرادرراستایبهبود یک فرایندارایه دهیدمثال آ:مثال ب:ایده دیگرانمثال ج:ایده های خودتانایده های خودرادرراستایجمعبندی جدید داده هاارایه دهیدمثال آ:مثال ب:ایده دیگرانمثال ج:ایده های خودتان
اسلاید 35: کاربرگتکنیک پویش در ارایه ایده پژوهشیتدوین:احمد حسینیایده های خودرادرراستایاختراع وابتکارارایه دهیدمثال آ:مثال ب:ایده دیگرانمثال ج:ایده های خودتانایده های خودرادرراستایکشف وتولید علمارایه دهیدمثال آ:مثال ب:ایده دیگرانمثال ج:ایده های خودتانایده های خودرادرراستایتغییرکاربردارایه دهیدمثال آ:مثال ب:ایده دیگرانمثال ج:ایده های خودتان
اسلاید 36: گزارش نتایج پژوهشثبت اختراعجشنواره خوارزمیچاپ مقاله درمجلاتشرکت درهمایش های علمیتدوین پایان نامهمسابقه مطالعه وتحقیق مقالات علمی سمپاد
اسلاید 37: ملاکهای جشنواره خوارزمیخلاقیت ونوآوریحل مسئلهمبانی علمیمستند سازی
اسلاید 38: 1)ارائه ايده نو2)نو بودن موضوع پژوهش3)به کارگيري روش جديد در اجراي پژوهش4)سطح نوآوري در مقايسه با پژوهش هاي مشابه موجود5)قدرت و دقت در تحليل داده ها 6)کشف اطلاعات جديد7)ويژگي و برجستگي خاص طرحخلاقیت ونوآوری
اسلاید 39: 1)امکان استفاده از طرح در پژوهش هاي کاربردي2)انطباق طرح با نيازهاي بومي و محلي3)بهينه بودن طرح با توجه به استانداردها4)کاربرد طرح درتکميل پژوهش هاي قبلي5)کاربرد طرح در تاييد تئوري هاحل مسئله
اسلاید 40: 1)استفاده از مباني و نظريه هاي علمي معتبر2)استفاده ازمنابع دست اول ومعتبروصحت ارجاع3)به کارگيري صحيح اصول و شيوه هاي تحقيق3)تناسب پژوهش با يافته هاي جديد علوم4)ايجاد درک نويني از موضوع پژوهشارزش علمی
اسلاید 41: 1)رعايت مراحل و تقسيم بندي هاي گزارش2)رسا بودن گزارش و عدم ابهام3)ارجاع صحيح منابع و ارائه ضمائم مربوطمستند سازی
اسلاید 42: دسته بندی طرح های پژوهشیعلوم فنیعلوم پایهعلوم اسلامی وانسانی
اسلاید 43: انواع طرحبنیادی کاربردیتوسعه ایابتکاراختراعکاربردی علوم نظری
اسلاید 44: چند توصيه به افراد خلاقجرقه های ذهنی خودرا یادداشت کنیدپژوهش خوانی مقدمه پژوهش گری استبادیگران مشورت کنید اما مستقل عمل کنیدفردا دیر است امروزهمان فرداستفکر نو براحتی پذیرفتهنمی شودهمیشه یک مسئله چندین راه حل دارداز میراث علمی دیگران غافل نشویدنو اوری بر پایه علوم موجوداست
اسلاید 45: ويژگی های افراد خلاقعمل گراغیر متعارفقاطعنوگراتفکر واگرادلسوزتخیلیپرسش گرشفافمبتکرحساسبی پرواشوخNo yesmanخودباوری تحول پذیر
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.