صفحه 1:
استاد: گرد آوند
Mercedes-Benz
صفحه 2:
صفحه 3:
تاریخچه
درسال ۰۱۸۸۵ مردم شهر کانستات در آلمان با دیدن دو چرخ چوبیم که به آنها یک موتور چهار
اسب بخاری وصل شده بداو با سرعت از خانه ؟][تلیب دایملر بیرون گم آمد » شگفت زده شدند.
این وسیله ی ساده که بسیار خلاقانه ساخته شده پوت اولین اومبیل در طول تاریخ به حساب می آید و
دایملر اولین فردی است که توانست از موتو اختراق,درآییک وسیله ی حمل و نقل استفاده کند.
به موازات دایملر : شخص دیگری به.نام کاول بتز که او تم آلملنی بود ؛ اتومیبل سه چرخه و بنزینی
خود را که در سال ۱۸۴۴ ماخته وق ثبت کرد و بدین, تریتب دژاش کت " دایملر موتور کمپانی *
رفت روز افزون این دو شرکت و حضور آنها در
و " بنز کمپانی. " مشغول به/فعاییت شدند.
مسابقات مختلف ؛ توجه فرد ثروٍتمندی بنام امیل جلینک 61061[ |۶۳ را به خود جلب
۳
کر
. او که شیفته ی سرعت بود ؛ هرآدو شرکت را خریدو نام آن را به مرسدس بنز تغییر داد
pe نام دختر امیل جلینک بود و او معتقد بود تنها زیبایی دخترش است که می تواند زیبایی-
اتومبیلهای ساخته شده در این کارخانه را به تصویر بکشد.
صفحه 4:
جنگ جهانی دوم ؛ نقطه عطفی در تاریخ مرسدس بنز به خساب می آید. اگر کسی در
اکتبر ۱۹۴۵ و با پایان يافتن جنگ جهانی از کارخانه ی معروف آنترتوخیم مرسدس
بنز در آلمان دیدن می کرد ؛ شاید حتی پاور هم نمی کرد که زوزی در آنجا اتومب
ساخته می شده است, اما با کوشش ۳نفربهُ نامهای د کتر اینگ » هسيل و هوب » اين
کارخانه ظرف مدت سه سال بازشازی(شد وولی,مدل مرسلاس بنز پس از جنگ
جهانی در سال ۱۹۴۸ به بازار عزضه شد . پس از آن دس بلز توانست هم در زمینه
ی تولید اتومبیلهای جادهای و هم در تولید اتومبیلهای مسابقه ای » یکی از برندهای
مرسدس بنز در کنار بسیاری از اقداممات نوآورانه ی خود » در سال ۱۹۸۰ با همکاری
پرفسور ارنست دیکمتز » موفق به ساختن اولین اتومبیل روباتیکک دنیا
صفحه 5:
صفحه 6:
شد.این پروژه در سال ۱۹۹۵ به ثمر رسید. و اين اتومبیل ژباتیک توانست مسیر مونیخ
آلمان تا کپنهاگ دانمارک را با سرعتی که در بزرگراهها/ گاه به ۱۷۵ کیلومتر در
ساعت می رسید » طی کند و دوباره ب رگردد ؛ تولید این مدل سر آغازی بر تحقیقات
و مطالعات در زمینه ی تولید اتومبیلهای,روباتیکک شد.
سازمان مرکزی مرسلدس بنز در شهر اشتوتگارت آللمان قرار داد و این برند » اسپانسر
تیم فوتبال اشتوتگارت نیز به شتمار می آید. علاوه بر ی مرسدس بنز حقوق مربوط
به نام ورزشگاه اشتوتگارت را نیز در اختیار دارد. ورزشکاران معروفی همچون ماریو
گوتزه و بندیکت هاودس نیز تحت اسپانسری مرسدس بت قرار دارند.
صفحه 7:
نام گذاری و آرم مرسداس بنز
مرسدس برگرفته از یکك نام اسپنییی به مبنای زییا و دلب است و نام دختر اميل
جلینک» تاجر بزرگ اتریشی است و کارلا بلز نام او را روی محصول خود گذاشت.
پدر این دختر نماینده فروش محصولاتا بنز بوقء
امیل جلینک یکی از علاقمندان به زشته های ورزشی بود که در پی ظهور صنعت
خودرو به سوی این صنعت جذب شد. او در سال ۲۸۹۷به شهر کانستات در جنوب
آلمان سفر کرد تا دیدازی از کارخانه دایملر (یا 20۷163 یکی از کارخانجات
معروف خودرو سازی آلمان),داشته باشد. امیل جلینکک هه این نتیجه رسیده بود که می
توان کسب و کار خوبی با فروش مخصولات"3ایملر به برخی اشراف زادگان آغاز
کرد. بنابراین در سال ۱۸۹۹ تعداد ۱۰ دستگاه خودرو به دایملر سفارش داد.
صفحه 8:
ارى كه اميل جلينكك در آن فعالیت داشت. خواستار خوّدروهایی با سرعت و قدرت
بیشتر بود. همین رویکرد باعث کشیده شدن پای او به مسابقات اتومبیل رانی شد. در
اوایل سال ۱۹۰۰ بود که امیل جلینک با نام مستعار مرسدس برگرفته از نام دخترش که
در آن زمان ۱۰ سال داشت وارد مسابقات نایسن ویک در اتریش شد. در اين مسابقات
خودروهایی که با نام مرسدس,شرکت کرده,بودند خوش درخشیدند و توانستند
توجهات بسیاری را به چلینکک وآمرسدس جلب کنند.
ستاره سه پر در سال ۱۹۰۲ به عنوان علامت تجاری دایملر 21۷163] به ثبت رسید. اين
ستاره نشان تسلط ن بر زمین»,دریا و آسمان است. در سالٌ ۱۹۱۶ این ستاره با دایره ای
محصور شد که سه ستاره کوچک و کلمه 16۲66065 را در خود جای می داد.
صفحه 9:
در آن زمان آرم شرکت بنزشحلقه ای از ب رگ بود.
در سال 1926 بعد از جنگ:جهانی/اول که صنعت آلمان رو به
زوال بود دو شرکت دایملرٌ و بنز برّایبقای خود چاره ای جز
ادغام شدن نداشتند اس از ادغام د ویرک ستاره دایملر
در وسط حلقه برگ بنز قرار گرفت .اين آزم طی چند مرحله
تغییر یافت تا به شکمامروزی در آمب
صفحه 10:
مصاحيه
نام مرسدس بنز هر جا الله مى آيدء نوعی اعتبار به همراه دارد و ای اعتبار را سالها است که حفظ
کرده است . یک برند چه کازهایی باید انجام دهد و نیز چه کارهایی نباید آْجام دهدتا بتواند در فرهنگ
عامینه اعتباری همچون مربناس بنز کسب کند؟
برند متشکل از کیفیت و خدمت است . درست مانثد, شخطیْ است که شخصیت و کلاس خود را دارد. ل وگو
تصویر برند است و مردم با تجربه ی کسب و کارهاه آن را ه ذهن می سپارند.
هر جه تم رکز بر بند بیشتر باشد تأثيق ]نار مشترى بیشتر خواهد لد چیزی که باعث بز رگی برند می شود +
تجربه ای است که برای مشتریان فراهم می شودد.این تجربه چه مثبت باشد و چه منفی ؛ بستگی به عملکرد
کسب و کار دارد. برای همین ایْجاد اولین تجربه بسیار مهم است و باعثمی شود تا مشتری به سوی ما
با گردد. برندهای موفق به طور مداوّم محصولات و خدمات بزرگ اّئه می دهند.این مداومت در تولید
محصولات و خدمات عالی است که توجْ,مشتریان را به بسك برند باز می گرداند و مشتری را
جدیدترین محصول برند می کند. این نوع انتظار : از سوی مشتری سبب موفقیت برندها در صنعت خودشان
می شود.
صفحه 11:
صفحه 12:
اجرای تحقیقات و پالایش دادهآها هم به بهبود کالا و خدمت آاثر بخش بودن آن در دنیای
رقابتی کمک می کند . برای همین است که بخش تحقیق و توسعه .یکی از بایدهای کسب و کار
abl ge leds
همچنین اگر برند بتواند هر از چند گاهی با ارثه ی محصولی مشتری را شگفت زده کند : مسلماً
این تجربه ی مشتری دهان به دهان منتقل حخواهلشِو درپرند سازی موثر خواهد بود.
اما اگر حضور برند در بازار به هر یک اژ دلایل زیر منجر,شوّد » برند اعتبار خود را از دست می
دهد :
حذف یک محصول /پرند از بازار به هر د لیل.
ناتوانی محصول /برند ندرآورک سهم بازار لازم برای حقظ حضور در بازار.
تاتوانی محصول /برند در دستیبیبول تیش بینی شده از سوی سازمان به هر
سود ده نبودن محصول .
صفحه 13:
بعضی از مهمترین دلایل شکست برند/ محصول علاوه بر وجودانقص در مفهوم یا طراحی ؛ می
تواند یکک یا چند مورد از موضوعات زیر باشد:
اصرار مدیران ارشد بر ایده ای که متناسب
از جخد اندازه ی بازار.
جایگذاری نادرسٌت محصول .
تبلیغات غیر مزثر» شامل پیافی که از طریق بسته بثلبی محصول منتقل می شود و با پیام
بازاریایی محصول وی ژگیها ؛ یا مورد استفاده ی آن مطابقت ندارد.
۶ عدم درک بخشهای بازار هدف و روند برند سازی . به نحوی که بتواند برای ن بخش
ایجاد ارزش کند.
* _. قیمت گذاری نادرست : خیلی بالا با خبلی پایین-
هزینه های تحقیقاتی بیش از اندازه برای توسعه ی محصول.
صفحه 14:
عدم درک یا دست کم گرفتن فعالیتهای رقبا یا پاسخ متقایل به آن .
۶ زمانبندی ضعیف توزیع.
2 تحقیقات بازاز گمراه کننده به نحوی که رفتار واقعی مصرف کننده ی بخش
هدف را به درستی نشان ندهد.
* . انجام تحقیقات بازاریابی و عدم توجه
۰ عدم هماهنكى با توي کنند گان کلیدی و با اطلا رسان مناسب یا هر دو.
حاشيهدى سود كماز ميزان بيش بينى شده.
ين عدم موفقيت برند نمى تؤاند فقط به محصوليضعيف و ناتوانى در فروش نسبت
داده شود بلكه , دلايل ديكرى هم وجود دارد.
صفحه 15:
در بررسی مسیری که"برند مرسدس پنز پیموده است »مشاهده می کنیم که این برند
نخواسته است همه چییز برای همه کس باشد و وعی هدفگذاری بینْ مشتریان بالقوه انجام داده و
اقشار و طبقات مرفه را در تولیداتش در نظر گرفته است. این رویکرد را چگونه تحلیل می کنید؟
مرسدس بنز اولین اتومپیل تولید شده در جهان و یکی از موفقترین بازیگزان عرصه ی اتومیبل
سازی است که توانسته مشتریان زیادیژابة شود جلاٍ کند و به آنها اتومبیل بفروشد.بخش
مهمی از این موفقیت ۰ به نگرش برند مرسدس بنز بر میگودة/ نگرش بزند همان ادراک مصرف
کنندگان از یکك برند با محصوّل خاص است. نگرش مرسرس"بتز هميشه از نوع تجملی بوده
است.
نگرش شرکت اصولاًتلید اتومیّلهای با کیفیت بالا و لوکسزاست که سعار امروز مرسدس بنز
با عنوان " یا بهترین يا هيج " Das Beste Oder Nichts مؤيد اينئ مطلب است.
مرسدس بنز اتومییل افراد مشهور و ثروتمند شناخته شده است.
صفحه 16:
هر چند مرسدس بنز در مورد وآوری برای افزایش سطح اینی در بسیاری موارد مبدع و
پیشرو بوده است با وجود اين ؛ نام آن تصویری از تجمل گزّایی را به ذهن متبادر می
کند. این نگرش برای رسدس هم سازنده و bel cog, pee از یک طرف لوکس
بودن سبب می شد تا مردم به سوی آن جذب شوند اما در همان زمان شرکت نمی توانست
اتومبيل ارزانتر تحت برند مرسدس,بثرءزاإذر بتخى آژ,بازارها عرضه کند. اما در خارج از
آمریکا و در نقاط دیگر دنیا . مرستلاس بنز توانسته اس پا ,عرضه ی اتومییلهایی به نسبت.
ارزانتر ۰ دایره ی مشتریان خود را وسیعتر کند و طبقه ی پا
بگیرد.مرسدس بنز به وسیله شر کت آلمانی دایملر تولید می شود که این شر كت در كنار
ار را هم هدف
برند مرسدس بنز داررای دو برنلً اسمارت 911/0۳۲ alge يكك برند اقتصادی برای
اتومبیلهای درون شهری و نیز مای باخ 131/0360 به عنوان یک اتومبیل تشریفاتی و
بسيار سطح بالا است.
صفحه 17:
در آمریکا این اتومبیل هنوزابه طبقه ی ثروتمند تعلق داردآو تصوير برند آن باعث می
شود که مرسدس بنز » اتومبیلی برای گروههای کم درآمد تحت نام خود عرضه نکند »
زیرا در این صورت به ارزش برند آن لطمه وارد می شود.
به منظور نفوذ به بازار پر جاذبه ی آمژیکاش کت دایملر پس از ادغام با شرکت
کرایسلر توانست از شناخت بیشتریفطبت به از رآآبرخوردار شود و سهم بیشتری از
بازار را از آن خود سازد که این موضوع حتی با وجوّد جدایی دو شرکت دایملر و
كرايسلر به قوت خود باقی است. همچنین برخی از سواریهای این شرکت از قبيل 8
5ام ونیز ات6 . مشخصاً برای بازار امریکا طراحی و عرضه شد تا نظر خاص
تأمین شود.
مشتریان |
صفحه 18:
صفحه 19:
* بنز به غیر از اتومبیلهای سواری ؛ در عرصه ی اتومبیلهای مسافربری و باربری هم فعال است .
LT پرداختن به این عرصه هاابه اعتبار این برند آسیب وارد نکرده اسكِ؟
اصلیت مرسدس بنز به دهه ی ۱۸۸۰ و دو نفربه نامهای گالتیب دایملرٍ و کارل بنز بر می گردد
که به صورت مجزا اما هلمزمان به ساختن اولین |تومییلهای سواری امروژی دنیا مبادرت ورزیدند-
Benz Cie 2 ساللا ۱۸۷ به وله" کنایلب و ساخته شند؛ " گاتلیبدیمار " و
دستیار و همکار یی" ویلهلم منیبشاخ " نیز در Daimler Motor « varie
Gesellschaft (DMG ) را بنا کردند هر دوعلینش رکتها؛ مخترع لتومبیل
محسوبسیشدند و موتور دژونسوز را بسادلع کسردندلما جاسلللهنجا لستکه بسا لینکه هر دو
در cts, See LS pS yey) pegs SE FLL ge لما در لبتلا از وجود هم
لطلفیدلشتند بسرلیهمیزسا سا بسه مراژلنتهم ور shyt tse Ata
صفحه 20:
کمپانی دایملر که امروزه
عنوان دایملر بنز پایه گذاری شد . با تركيب اين دو کمپانی . در حقيقت قدیمی ترین خط
تولیدی اتومبیل سازی جهان بنا نهاده شد. پیش از این ادغام شر کت دایملر اولین ماشین باری
و بنز اولین اتوبوس دنیا را ساخته بود . اولین محصول مشترک ماشینهای باری دایملر - بنز در
سه مدل و ظرفیت در سال ۱۹۲۷ در نمایشگاه الم اتومبیل ماشینهای باری عرضه شد.
بیشطبا برند مرسدل/ بنز شناخته مشود » در زوئن سال ۱۹۲۶ با
چند سال بعد نيز به رغم مشکلات,مالی فراوان ناشی از بحران اقتضادی دایملر - بنز برند
موتور دیزلی با توان تحمل ۲ تن بار را تولید کرد. تولید موتور"دیزلی یکی از اختراعات مهم
بود در پاسخ به تقاضا برای,موتور های پر قدرت تر ابتدا برای ماشین های باری و سپس
اتومبیل به کار گرفته شد. این شراک خط تولید اتوبوس خو را نیز در پاسخ روز افزون برای
ترانسپورت در مسیرهای طولانی به راه تخت اتوبوس های دو طبقه ی آن در بعضی از
شهرهای آلمان به حرکت در آمدند.
صفحه 21:
پس اشتباه است اگر فکر کنیمبوارد شدن در عرصه ی تولید اتوبّوس و ماشین باری به اعتبارانها
لطمه می زند.در هر روز ۴۰۰ ماشین باری از کارخانه ی ماشین های/سنگین ورث ( ۷۷۵۲۵/0)
در آلمان روانه ی بازار هی شوند. یعنی هر سه دقيقه یکث ماشین از حط تولید خارج می شود.
مرسدس بنز سنت ساخت ماشینهای باری را از مان ساخت اولین ماشین باری در سال ۱۸۹۶ به
وسیله گاتلیب دایملر حفظ کرده است. ماشینمایارراین شرکت پس از گذشت بیش از ۱۰۰
سال » همچنان از نظر تکنولوژی ایشنی؟ و اقتصادی سور مك هستند. اسباس موفقیت مرسدس بنز
مدلهای متنوع آن در سبد محصولاتش است.
مرسدس بنز گذشته ی موفقی را پشت سر گذاشته وپیشروی تکنولوژی در آینده است.دلیل آن
هم واضح است ؛ زیرا یکی از ممتازترین برندهای اتومبیل در دنا را مخترعان آن به وجود آورده
اند. علامت تجاری ستاره ی بنز » نماد کیفیت» و زانتلگ آیمن در خیابانها و جاده ها است. بیش
از صد سال است که مرسدس بنز با طرحها و وآوریهای خود به مردم اطمینان بخشیده است.
صفحه 22:
* برخی برندها هستند که با کور تولید کننده گره خورده اند و جزئی از نمادهای فرهنگی OT
کشور شده اند. به غیر از بنژ» که به نوعی یکی از نمادهای مهم کشور آلمان است. برندهای
دیگری همچون کادیلاکك » هوندا و .. نیز چنین وضعیتی دارند. یکلم برند بايد جه برنامه ای را
پیش بگیرد تا به این جایگاه برسد و هویتی از این لحاظ برای خودش دست و پا کند؟
در بحث برند سازی و ارتباط برند با میراث مکانی و برند ملی ۰ ظرافتهایی وجود دارد که بدون
توجه به آنها یک برند می تواند به پیزاهه پرود.
نکته توجه به مشخصات. و به عبارت دیگر تداعیهای برند "۵550613110۳ 8۲۵۴0
مطلوبی است که یک سازمانو مدیران ارشد آن خواهان دستیابی"به ان هستند.به عنوان مثال »
مرسدس بنز برندی است که با کلاس » وقار و پرستیژ کیفیت بالای مهندسی ؛ و ایمنی شناخته
میر شود 4 صاحبان آن در طول دهه SG EST Why Spa gal سلولهای حیاتی این سازمان
آمیخته اند.
صفحه 23:
صفحه 24:
حال اگربه جای این تداعیها ی برند؛ تداعیهای دیگری نظیر كم هزينه بودن » اتومییل
خانواده و قابل اطمینان بودن قرار می گرفت ؛ آیا مرسدس بنزآرا همینگونه می شناختیم
؟ پاسخ این است که مسلماً خیر ؛ آیا اين تدااعیهای برند مناسبتر و یا مناسبترین هستند؟
پاسخ اين است كه الزاماً نه » نمی توان گفت اینکه ما را با کدام ویژگیها بشناسنده الزاماً
بهتر است . این مسأله بسیار شییه مطأله ی بخشنپندی بازار است ؛ در بخش بندی بازار
نیز نمی توان گفت که الزامٌٍفژوش در مناطق مرفهربرای سازمان سود آورتر از
مناطق با در آمد کمتر است .
پس نکته ی اولی که باید در ذهن داشته باشیم Sal gal که تداعیهای یک برند از
سوی بزرگان یک سازمان و در Glyph بو,اساش تفکرات و حتی سلایق این افراد
تعریف می شود.
صفحه 25:
نکتهی دومی که ae TOT A LL شود » میراث مکانی و/ظرفیتی است که تداعیهای
برند یک کشور در اختیار سازمانهای مرتبط با آتن کشو/می گذارد.برای مثال
تداعیهای برند آلمان که به ذهن بیشتر افراد هی رسد » مواردی نظیر انضباط و دقت بالا
» جدیت » توان مهندسی بالا » و در عین,حال نوعی غرور از نوع آلمانی است.
اما اگر بخواهیم تداعیهای برند ملی ژاپثی را نی کنيم ۰ موازدی که بیشتر افراد به
انها اشاره می کنند عبارتند اژانضباط و دقت بالا . وفادازی به سنتها ؛ توجه به منانع
جمع در برایر منافع فرد »و نوعی قناعت و صرفه جویی ژاپنی . اگر بخواهيم همین را
برای آمریکاییها تعریف گنیم شاید به مواردی نظیژٌ فرد گرایی در برابر جمع
گرایی . علاقمند به زندگی تجملیوجلوه گره»و در عين حال رقابت گرا و موفقیت
گرا اشاره کنیم.
صفحه 26:
اگر به مثال مرسدس بنز با توجه په تداعیهای برند ملی, کشورها ب رگزديم ؛ مى بينيم كه غرور آلمانيها
به وضوح در کلاس و پرستیموجود در مرسدس بر ترجمه شده اس بحصولات مرسدس به نماد
توان مهندسی بالای آلمائیها تبدیل شده اندو جدیت و انضباط آلمانیها را می توان در اتومییلهای
مرسدس مشاهده کرد. به همین ترتیب هوندا نیز مي تواند نمادی از برند ملی ژاپنیها به شمار آید که
جمع گرایی و توجه به کانون خانواده را کال در اتومیلهای به صرفه ی ژاپنی مشاهده کرد و در
عين حال نظم و انضباط ژاپنی ها به نوغی:در برند هبل مشاهده است . برند کادیلاک نیز به
همین شکل قابل تفسیر اس
البته باید توجه داشت که اینانسخه تنها نسخه ی مفید و قابل اجرا نینبت ؛ برای مثال لکسوس مثالی.
از برندی است که |ژاپنیها برخللاف برند ملی- خود به توسعه ی آن پژداخته اند و موفق هم بوده است.
بايد توجه داشت كه مهمترین دلیل مؤافقيت برند لكسوس ب تؤاجه آن به تداعیهای برند مطلوب بازر
مصرف آن ؛ یعنی خریداران ساکن آمریکای شمالی است و یا برند فولكس واككن به عنوان يكك
برند اقتصلادی و خانودگی در کشور آلمان تولید می شود.
صفحه 27:
۱. برند ملی و تداعیهای آنرا بخوبی شناسایی کنید.
۲ تداعیهای برند مطلوپ؛ سازمان و محصولات خود را تعیین کنید.
۳. باتطابق تداعیهای برنل ملی و تداعیهای برند سأزمانی » نقاط مشترکک را شناسایی کنید.
۴ در صورتی که i BI, cols ole! shar #ياعى cats ony Lhe iy از این
اتزی پرهیز کنید.
ه. در صورت اتخاذ اي
» آن را براى سازمان خود تا سطوح پا
اى ملى مانند جشْنْهاىٌ ملى » برای اتصال برند سازمان(و برند ملی کمک بگیرید.
SBS
۷ بر روی انتقال بيام برند به مخاطبانن
باشید (بدانید که چند دهه پایمردی بر روی
اهداف لازم است. )
صفحه 28:
* در بازار اتومبیلهای سوارزی ۰ معمولاً ینگونه بوده اس که مرسدس بنز در بازار
اتومبیلهای سدان ( دارای ۵ در ) موفق بوده است و در بازار اتومبیلهای اسپورت یا حتی
مدلهای قدیمیتر » توفیق چندانی به دست نیاورده است. آیا این ناشی از تخطی از
هویتی نیست که مرسلدس بنز در ذهن مشتری بای برند خود ایجاد کرده است؟
البته در پاسخ به اين سژال باید گفت که هر چند برند مرسدس بنز پیشتر در بر خی
بازارها از جمله در کشور ایرنبا اتومبیلهای سدان شناخته_می شود ولی در واقع برند
مرسدس بنز با تولید اتومییلهایی همچون 255ا) 63 به عنوان یکی از بهترین
اتومبیلهای مناسب برای مسیرهای صعب العبور ۵۵06۲ 0۲ و یز ٩ به
عنوان یکی از مدعیان همیشگی مّابقات_فومول" ۰ توانسته است سهم ذهنی قابل
توجهی در بازار اتومبیلهای اسپرت و دو دیفرانسیل به خود اختصاص دهد.
صفحه 29:
در این راستا و به منظور پاسخگویی هر چه قویتر بهنیازمندی های مشتریان در مورد انواع
اتومبیلهاه برند مرسدس ینز اتومیلهای سواری خود رغا در کلاسهای مختلفی از جمله ۵ به
عنوان یکک اتومبیل نسبتاًارژان برای جوانان 9۰| به عنوان یک اتومبیل اقتصادی برای خانواده »
) به عنوان اتومبیلی اببپرت برای جوانان ۰ ع] به عنوان یکی از بهترین اتومییلهای سدان در
جهان » 51 به عنوان یک اتومبیل اسپرت و پرسوعت رای دو سرنشین؛ ۰63 -21) :0 به عنوان
اتومییلهای 500۷ با کیفیت بالا و منرانجام S به عنوانلیکنا/(تومبیل تشریفاتی و مجهز ؛ به بازار
عرضه کرد.لازم به ذکر است"گه برای تأمین نظر مشتریان کر پرخی بازارهای خاص بویژه
آمریکا . کلاسهایی همچون ٩ برای مشتریان تولید می شود.جالب است بدانید که هر چند یک
وجه اشتراک کلی
برتر مهندسی است» وجود دارد ولی"انتخاب کنند گاناآهر کدام از اين کلاسها ممکن است
بیشتر به طبقه اجتماعی ۰ طبقه ی سنی و يا سطح در آمدی خاصی متعلق باشند.
استفاده کنند گان کلاسهای مختلف بنزرکه همانا پرستیژ و توجه به سطح
صفحه 30:
باید توجه داشت که در پزخحی مواقع همه ظرفیتها و تتخصصهای موجود در یک
سازمان بیشتر در جهتی خاص شکل گرفته ابیت ؛ برای مثال در جهت طراحی تولید »
بازاریابی و فروش اتومییلهای سدان و البته تذاعیهای برند شکل گرفته در ذهن مخاطب
»و تغییر همه باین موارد به آسانی ممکن نیست:
اما تاجایی که می توان مسأله را ازآذید برنلهپرژسی کرد ؛ بید گفت که درک
تداعیهای مختلف در بسیاری موّارد د.
شوار و حتی غیر ممکن به نظر می رسد. با وجود
Ob برند مرسدس بنز با حفظ اصول اولیه ی توجه به پرستییژ ؛ ایمنی ؛ و مهندسی
اتومبیل توانسته است با اراته ی مدلهایی همچون کاونیز 31) همزمان تداعیهای
جدید از یک اتومبیل لوکس اسپرتواربه مشتریالقا کند.
صفحه 31:
صفحه 32:
0 يكى از ویژگیهای اصلی پرندهای قدیمی ولی موفق ؛ به روژشدن با تحولات و سلایق نسلهای
گوناگونی است که در هر برهه به عنوان مشتری در باژار مطرح می شوند. گذشته از تحولات تکنیکی که
مرسدس بنز در طول سالیان و دهه های مختلف در تولیٍات خود ایجاد کرده/انبت ؛ چه تمهیدات مبتتی بر
بازاریابی را به کار گرفته بت تا در طول این همه سل همچنان محبوب نسلها باقی بماند و ضمن حفظ
اعتبار خود » فرسوده و کهثه به نظر نیاید؟
استراتزی بازاریابی مرسدس بنز زمانی حول ایشی» تجمل, و مهندسی دقیق اتومیلهایش می چرخید اما به
سیب افزایش رقابت در صتعت اتومیلهایلوکس و تخیر نگرشر)/مشتویان در مورد برند مرسدس ینز این
eT
ژٍی بودن مرسدس بنز و البته توجه به محیط زیست تمرکز می کند. تکامل استراتژی بازاریابی مرسدس بنز
پر مخور سبکک زندگی استوار است و بر جلبه ی لذت بخشی ف دوستانه و پر
استراتزى با
1
ارا مى توان مستقيماً به گسترش بازاهدف آن مرتبط دانست که اکنولاًعلاوه بر بازار هدف اولیه ی شامل
قشر مسن تر جامعه Obl gee ۲۵ تا ۳۵ سال ژّابدر بر می گیرد:همچین این برند با درک اهمیت تبلیغات رسانه
ای و نیز میدانی » با تبلیغاتی هوشمندانه سعی می کند تا ارزشهای اساسی برند خود را بیش از پیش برای
مشتريان خود تبيين AS
صفحه 33:
همچنین توجه بیش از پیش به موضوع تجارت الکترونیک , به عنوان یکی از
استراتژیهای نسبتاً جدید فروش و بازاریابی ای برند به حسا ب أمى ايد .
مرسدس بنز به منظور فراهم آوردن بالاترین سطح ارزش برای مشتری بازار هدف خود
۰ تصمیم گرفت تا خط تولید را توسعهادهد؛ اتومبیلهایی با قیمتِ قابل رقابت روانه ی
ار کند » ارتباط خود رابا بازار,هدفت آفزایش/دهلاي دسترسیبه مصرف کنند گان را
حفظ کند » و خدمات مشتریغالی خود را ادامه دهد کهدر این ارتباط کسب رتبه ی
اول در خدمات پس از فروش در رقابت با ساير برندها هدف اصلی آن به شمار می
آید.
صفحه 34:
این شرکت می داند که مشتریانش فقط برای جلبه جایی خود اتومبیل نمی خرند . بنابراین قبل
از فروش واقعی اتومبیل »پاید مفهوم اتومبیل خود را به آنها بفروشد. آنها مفهوم خود را با
تبلیغ و ترویج می فروشند و در صددند تا درک اژ برند خود را در سطح اشخاص تغییر دهند و
مفهومی را جایگزین کنند که برند آن نزذ مردان جوان حرفه ای ازهر نژاد و قومی جذاب
باشد. همچنین مرسدس بنز ایده ی دوستانه ؛ لذت بخشی ۰ شخصی و پر انرژٍی بودن برند را با
بازار هدف برند مطرح می کند و این پیام جدید در آ گهیهای تبلیغاتی آن آشکار است.
جایی خواند که مرسدس/بنزآذر تابستان سال ۲۰۰۳ در کمپین بازاریابی بزرگی که ۱۶ شهر
امریکا برای تبلیغ اتومییل جدید کلاس م) خود برای خریدازان جوان برگزار کرد ؛ به
مشتریان امکان می داد تا اتومبیل را در شرایط بازسازیشله از زندگی واقعی برانند و با
اشخاصی که اتومبیل مرسدس بنز داشتند نینک تبادل نظر کتند . و این تجربه ی مشتری
پرای برند بسیار ارزشمند است.
صفحه 35:
Mm MERCEDES
1 2 ا