الهیات، دین و معنویت

همیشه بهار ،اخلاق و سبک زندگی اسلامی فصل 3 و 4 و 5

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۵۲ اسلاید

mohammadsargol

صفحه 1:

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم

صفحه 3:
هميشه بهار»اخلاق و سبک زندگی اسلامی احمد حسین شریفی دفتر نشر معارف جاب ©0 قم 999

صفحه 4:
تصویر کتاب

صفحه 5:
فصل سوم در اوقات فراغت

صفحه 6:
تعریف اوقات فراغت اوقات فراغت به معنای زمان ها و فرصت هائی است که فرد در استراحت و آسایش از کار رسمی و شغل اصلی .خود به سر میبرد

صفحه 7:
اسلام و اوقات فراغت از نظر اسلام اوقات فراغت به معنای زمان های آزادی از قیود و محدودیتهای اخلاقی و قانونی و اوقات بی مسئولیتی و بیکاری نیست زیرا اسان تا زمانی که از عقل و اختیار و آگاهی برخوردار است دارای مسئولیت میباشد

صفحه 8:
ویژگی های اوقات فراغت فراختاز کار رسمی‌روزلن0 لمكانيردالختنبه كارهاومورد-© علاقه لختیاریو دلبخولهويودننوع-9© .فعاإبتو زمازو ميزانانجام آن

صفحه 9:
نداشتن‌انگیزه و نفع ‎P=‏ ‏ی قاشن جكونكىك ذران ‎Ch)‏ ‏فراغتقابع نوع تربيتو شخصيتو هویتاجتماعی .لفراد لست

صفحه 10:
اهمیت اوقات فراغت در دنیای معاصر اوقاتفرلغتاز نظر-4) فرهنگ 1 ‎yig‏ پن‌فر صت برلیثرهنگسازیو ترویچ فرهنگمورد قبول‌خود در .ميانمردم. لست

صفحه 11:
از نظر لقتصادی‌اوقاته فراختو لبزارها و ملزومات و ۰ ‎i:‏ "4 5 از بهترينلبزارها جهتاشتغا ل .زائی‌میباشد

صفحه 12:
اوقاتف راختلختصاص-6 به قشر خاص سن‌خاصیا زمانخاصوندارد و به لصطلاح همه زمانها و لفراد سر ۱ شامل‌میشو 4

صفحه 13:
از نظر لخاهی‌لگر -@ ‎AY‏ درستی‌سامان‌دهی نشود »میئولند بزرگ ترينتهديد برلءىلخلاقو .آدلببه شمار ‎sh ge‏

صفحه 14:
کارکردهای اوقات فراغت رفع خستكىاز كارهاى-) روزمره با لاب ردن‌بازدم کار-6 جلوگیریاز اسردگی روحیو خستگی‌های‌جسمی

صفحه 15:
کمکبه بهیود رولبطع لجتماعی پیشگیرءاز آسیب‌هایلجتماعی6 رونقلقتصادم© فرصتىيراءة قويتايمانو -م” عبادتميشتر

صفحه 16:
چگونگی گذران اوقات فراغت چگونگی گذران اوقات فراغت و مدیریت آن ارتباط تنگاتنگی با امکانات و سطح زندگی مادی مردم دارد لذا نباید انتظار داشت در آیات و روایاث به صورت جزئی و مصداقی به همه موارد اوقات فراغت و .چگونگی گذران آن اشاره شده باشد

صفحه 17:
فاذا فرغت فانصب اسلام از ما میخواهد هیچ فرصتی را برای تعالی از دست ندهیم و هرگاه از کار مهمی فارغ شديم بلافاصله به .كار مهم ديكرى بيردازيم

صفحه 18:
gi AoE i Pe St Bia ‏بر اساس فرهنگ دینی »نباید‎ ‏حتی لحظه ای از اوقات عمر‎ ‏خود را به بطالت بگذرانیم چرا‎ ‏که بر اساس روایات از‎ ,چگونه گذراندن عمر است

صفحه 19:
مهمترین مصادیق گذران اوقات فراغت در فرهنگ اسلامی ةن تفریج ورزش لسبسواری شندج

صفحه 20:
تیرلندازی6 مسافرتو گردشگری دیدار با خویشاوندان-2» لنجام عبادلتویژه -6 حسابرسىاز نفس-©

صفحه 21:
تفریح و سرگرمی هر انسانی ءمتتاسب با سن و موقعیت اجتماعی اش » نیازمند اوقاتی برای تفریح ,و سرگرمی است ثفریح برای تجدید نیرو و زدودن یکنواختی از زندگی امری لازم و ضروری و از مهمترین اصول بهداشت جسم و روان است.بهترین سرگرمی ها در اسلام»تربیت اسب» تیراندازی ءشنا و همراه با خانواده .بودن است

صفحه 22:
گردشگری و سفر اسلام سیر و سفر در زمین را موجب فهم و درک بهتر حقایق هستی ,میداند مسافرت و دیدن آثار باستانی و نشانه های بر جای مانده از گنشتگان را موجب عبرت و تفکر بیشتر در .سرنوشت خود می داند

صفحه 23:
ارتباط با خویشاوندان(صله رحم) اسلام به منظور حفظ بنیان های اجتماعی و تقویت روابط خویشاوندی تاکید زیادی بر ارتباط با خویشاوندان يا صله رحم دارد و برکات مادی و معنوی فراوانی برای آن برشمرده ,فراغت است

صفحه 24:
محاسبه نفس یکی از امور شایسته ای که در اوقات فراغت باید به آن بپردازیم» حسابرسی به اعمال روزانه ويا اعمال

صفحه 25:
امام على ع ما احق الانسان ان تكون له ساعه لا يشغله عنها شاغل اكتسب لها و عليها فى ليلها .و نهارها

صفحه 26:
چقدر شایسته است انسان زمانی را در اختیار داشته باشد که از مشغولیت های زندگی چیزی او را سرگرم نسازدهساعتی که از خودش حسابرسی کند و در باره آنچه در شبانه روز برای خود به دست آورده یا از کف داده ‎Col‏ »بیندیشد غرالحکم و دررالکلم حدیث شماره ,وججج

صفحه 27:
فصل چهارم سبک زندگی اسلامی در شادی و نشاط

صفحه 28:
* شاد ی و سر از .و ‎i‏ ‏ليوا اق قّ اهدا 5 .ارزوها ‎o_o‏

صفحه 29:
انواع شادی و نشاط تفاوت های واژگانی مطرح شده از سوی برخی از نویسندگان در باره شادی» نشاط و شادکامی صرفا سلیقه ای و ,قراردادی است

صفحه 30:
واژه شادی هم برای شادی های کودکانه استفاده می شو دهم برای شادی های غريزى و هم براى شادى ‎gl,‏ متعالى

صفحه 31:
شادی در قرآن قرآن کریم نیز واژه های سرور و فرح را هم برای سرور و شادی های ممدوح به کار برده است و هم ,سرای شادی های مذموم

صفحه 32:
شادی عاقلانه و جاهلانه شادی از لوازم ادراک محبوب و ادراک ,صفات و آثار اوست اگر محبوب از امور مثعالی باشد» شادی حاصل شده از ادراک آن نیز از جنود عقل است و اگر محبوب از امور پست و غير خدانی باشد »شادی حاصل شده از آن نیز .از جنود جهل خواهد بود

صفحه 33:
فطری بودن شادی صرف نظر از نوع و كيفيت شادى »همه آدميان فطرتا خواهان ,شادی و شادمانی اند اين مسئله را می توان با مراجعه به حالات» خواسته ها و آرزو های ,درونی خود مشاهده کرد

صفحه 34:
شادی و باورها سبک و کیفیت شادی هر کسی به باورها و .ارزش های پذیرفته شده او بستگی دارد بر اساس جهان بینی مادی »شادی های معنوی و شادی انس با خدا و مناجات با او معنا ندارد. همانطور که بر اساس جهان بینی الهی منحصر دانستن شادی در امور .مادی و دنیوی نادرست است

صفحه 35:
جایگاه شادی در اسلدم شادی و سرور جایگاه ویژه ای در سبک ,زندگی اسلامی دارد از مسلمانان خواسته شده است که در کنار اوقات عبادت و کار و معاشرت با مردم»زمانی را نیز برای بهره مندی از لذت ها اختصاص دهند اين خود نشان دهنده آن است که اسلام به .همه ابعاد زندگی انسان توجه دارد

صفحه 36:
شادی و گناه با توجه به روایاتی که در باب ارزش شاد كردن مومن وارد شده است اولا بطلان انديشه اى كه دين و دين داری را معادل حزن و اندوه میداند آشکار ميشودء ثانیا دانسته میشود که ابزارهای شادی آفرین باید گناه آلود نباشد»زیرا مومن از گناه شادمان .نخواهد شد

صفحه 37:
شادی حلال و حرام قاعده کلی در سبک زندگی اسلامی در باره شادی و نشاط این است که هر نوع شادى و شادی آفرینی که در مسیر تقرب به خدا و رضایت الهی باشد» ارزشمند است و هرنوع شادی یا شادی آفرینی که موجب دوری از خدا و یا منجر به خشم الهی شود ناپسند و ترک ,کردنی اشت

صفحه 38:
مصادیق شادی های حلال و پسندیده شوخویا شرلیط آن-) شادویه هنگام شادیولیا ‎OAL‏ ‏شادیاز دیدار برادران‌لیمانی‌9 شادويه هنگام ترکلنتهای‌گنام) ‎abi‏ ‏شادواز لنجام كار نيك.© شادیلطاعتاز خدا-6 شلاءعفى ‎ON. od la‏

صفحه 39:
شرایط ش ۰ در ث ۰ ۰ شوخی در اسلام شوخونبايد از مرز 9 2 مرز صدالقتو ‎q-‏ یقت حقیقت‌عور کرد ‎Sates‏ نباید با تمسخر ‎al al Bo‏ ب‌اشد 1 شو ۰ نا 53 اه ی ۳ امحرم زنظر لسلام -© زياد شوخیک ردن‌هم در لسلام -6۶ ۳ ius 7

صفحه 40:
مصادیق شادی های مذموم در اسلام ,شادوبر برلبر مصییتدیدم -) .شادواز كرفتاروديكران© ,رشادوی] ثرونو مقاب- شادیاز ر ‎wal‏ گناه و شدی6 .هاولهوى

صفحه 41:
فصل © سبک زندگی اسلامی در روابط دختر و پسر

صفحه 42:
مهار و کنترل چشم مهار و کنترل چشم از دیدنی های تحریک کننده نتایج مطلوبی همچون از بین برده زمینه شهوت » تمرکز فکر و آسودگی خاطر » چشیدن طعم ایمان و ایمنی از هلاکت را به .همراه دارد

صفحه 43:
شاخص های گفتگو با نامحرم در سبک زندگی اسلامی لستفادم از محتو لیب سندیدم-) پرهیز از شوخیو فروتنی6 در گفتگ لکتفا به حد ضرورتدر-9 صحبتب | ن امحرم

صفحه 44:
حریم گرفتن از نامحرم حریم گرفتن از نامحرم و پرهیز از خلوت کردن با او به سلامت حضور در موقعیتی که نامحرم در آن .قرار دارد می انجامد

صفحه 45:
پوشش در سبک زندگی اسلامی در موضوع پوشش و آرایش» رعایت پوشش کامل و پرهیز از خود آرائی و Pa daca Ev tl aa ‏زندگی اسلامی است‎

صفحه 46:
تماس جسمی با نامحرم در تعالیم اسلامی » به دلیل جنبه تحریک کنندگی تماس بدنی »هرگونه لمس جسمانی .نامحرم ممنوع گردیده است

صفحه 47:
مفهوم ارتباط دختر و منظور ‎List a gas Dey‏ نسبتا طولانی و مداوم دو جنس مخالف است که با اهدافی همچون شناخت یکدیگر برای ازدواج ءتامین نیاز عاطفی و غریزی» همکاری» مددرسانی »کنجکاوی» چشم و هم چشمی و... برقرار میشود و معمولا با .ابراز عواطف همراه است

صفحه 48:
انگیزه های ارثباط نياز به تامينمحبت) ‎Ces ais‏ نیاز غریزویه جنس‌مخافسه ارتقای خصین لجتماعی- لنكيزم هاودو ستانه-4۸ همسركزينى-©

صفحه 49:
ارتباط با جنس مخالف می تواند تا حدى به شناخت مستقیم افکار و احساسات و رفتارها و خصوصیات دیگر طرف مقابل و نيز تامين نياز عاطفی او .بيانجامد

صفحه 50:
آسیب های احتمالی روابط دختر و پسر رفتار تصنعی-) دلبستگی-6 لضطر ‎Onl‏ ‏فقدان‌تمرکز و تشویش‌فکری6 لحتمالهو لستفاد طرففمقابل-6

صفحه 51:
لحتما (قطم. یکجانبه -0 ارتباط بروز لسردگی-م» بدبینویه جنس‌مخالفه6 كاهشاحماد -© تزازل‌زندگی‌شترک-0)

صفحه 52:
1 we بر اساس تعالیم اسلامی؛ روابط دوستانه دختر و پسر خارج از چارچوبهای شناخته شده شر عى رو ‎١‏ ‏نيست و مصداق فعل حرام .است

39,000 تومان