صفحه 1:
صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 3:
هميشه بهار»اخلاق و سبک زندگی اسلامی
احمد حسین شریفی
دفتر نشر معارف
جاب ©0
قم
999
صفحه 4:
تصویر کتاب
صفحه 5:
فصل سوم
در اوقات فراغت
صفحه 6:
تعریف اوقات فراغت
اوقات فراغت به معنای زمان
ها و فرصت هائی است که
فرد در استراحت و آسایش
از کار رسمی و شغل اصلی
.خود به سر میبرد
صفحه 7:
اسلام و اوقات فراغت
از نظر اسلام اوقات فراغت به
معنای زمان های آزادی از قیود و
محدودیتهای اخلاقی و قانونی و
اوقات بی مسئولیتی و بیکاری
نیست زیرا اسان تا زمانی که از
عقل و اختیار و آگاهی برخوردار
است دارای مسئولیت میباشد
صفحه 8:
ویژگی های اوقات فراغت
فراختاز کار رسمیروزلن0
لمكانيردالختنبه كارهاومورد-©
علاقه
لختیاریو دلبخولهويودننوع-9©
.فعاإبتو زمازو ميزانانجام آن
صفحه 9:
نداشتنانگیزه و نفع P=
ی قاشن
جكونكىك ذران Ch)
فراغتقابع نوع تربيتو
شخصيتو هویتاجتماعی
.لفراد لست
صفحه 10:
اهمیت اوقات فراغت در دنیای معاصر
اوقاتفرلغتاز نظر-4)
فرهنگ 1 yig پنفر صت
برلیثرهنگسازیو ترویچ
فرهنگمورد قبولخود در
.ميانمردم. لست
صفحه 11:
از نظر لقتصادیاوقاته
فراختو لبزارها و ملزومات
و ۰ i: "4 5 از
بهترينلبزارها جهتاشتغا ل
.زائیمیباشد
صفحه 12:
اوقاتف راختلختصاص-6
به قشر خاص سنخاصیا
زمانخاصوندارد و به
لصطلاح همه زمانها و لفراد
سر ۱ شاملمیشو 4
صفحه 13:
از نظر لخاهیلگر -@
AY درستیساماندهی
نشود »میئولند بزرگ
ترينتهديد برلءىلخلاقو
.آدلببه شمار sh ge
صفحه 14:
کارکردهای اوقات فراغت
رفع خستكىاز كارهاى-)
روزمره
با لاب ردنبازدم کار-6
جلوگیریاز اسردگی
روحیو خستگیهایجسمی
صفحه 15:
کمکبه بهیود رولبطع
لجتماعی
پیشگیرءاز آسیبهایلجتماعی6
رونقلقتصادم©
فرصتىيراءة قويتايمانو -م”
عبادتميشتر
صفحه 16:
چگونگی گذران اوقات فراغت
چگونگی گذران اوقات فراغت و
مدیریت آن ارتباط تنگاتنگی با
امکانات و سطح زندگی مادی مردم
دارد لذا نباید انتظار داشت در آیات و
روایاث به صورت جزئی و مصداقی
به همه موارد اوقات فراغت و
.چگونگی گذران آن اشاره شده باشد
صفحه 17:
فاذا فرغت فانصب
اسلام از ما میخواهد هیچ
فرصتی را برای تعالی از
دست ندهیم و هرگاه از کار
مهمی فارغ شديم بلافاصله به
.كار مهم ديكرى بيردازيم
صفحه 18:
gi AoE i Pe St Bia
بر اساس فرهنگ دینی »نباید
حتی لحظه ای از اوقات عمر
خود را به بطالت بگذرانیم چرا
که بر اساس روایات از
,چگونه گذراندن عمر است
صفحه 19:
مهمترین مصادیق گذران اوقات فراغت در
فرهنگ اسلامی
ةن
تفریج
ورزش
لسبسواری
شندج
صفحه 20:
تیرلندازی6
مسافرتو گردشگری
دیدار با خویشاوندان-2»
لنجام عبادلتویژه -6
حسابرسىاز نفس-©
صفحه 21:
تفریح و سرگرمی
هر انسانی ءمتتاسب با سن و موقعیت
اجتماعی اش » نیازمند اوقاتی برای تفریح
,و سرگرمی است
ثفریح برای تجدید نیرو و زدودن یکنواختی
از زندگی امری لازم و ضروری و از
مهمترین اصول بهداشت جسم و روان
است.بهترین سرگرمی ها در اسلام»تربیت
اسب» تیراندازی ءشنا و همراه با خانواده
.بودن است
صفحه 22:
گردشگری و سفر
اسلام سیر و سفر در زمین را موجب
فهم و درک بهتر حقایق هستی
,میداند
مسافرت و دیدن آثار باستانی و نشانه
های بر جای مانده از گنشتگان را
موجب عبرت و تفکر بیشتر در
.سرنوشت خود می داند
صفحه 23:
ارتباط با خویشاوندان(صله رحم)
اسلام به منظور حفظ بنیان های
اجتماعی و تقویت روابط خویشاوندی
تاکید زیادی بر ارتباط با خویشاوندان
يا صله رحم دارد و برکات مادی و
معنوی فراوانی برای آن برشمرده
,فراغت است
صفحه 24:
محاسبه نفس
یکی از امور شایسته ای که
در اوقات فراغت باید به آن
بپردازیم» حسابرسی به
اعمال روزانه ويا اعمال
صفحه 25:
امام على ع
ما احق الانسان ان تكون له
ساعه لا يشغله عنها شاغل
اكتسب لها و عليها فى ليلها
.و نهارها
صفحه 26:
چقدر شایسته است انسان زمانی را در
اختیار داشته باشد که از مشغولیت های
زندگی چیزی او را سرگرم
نسازدهساعتی که از خودش حسابرسی
کند و در باره آنچه در شبانه روز برای
خود به دست آورده یا از کف داده
Col »بیندیشد
غرالحکم و دررالکلم حدیث شماره
,وججج
صفحه 27:
فصل چهارم
سبک زندگی
اسلامی در شادی
و نشاط
صفحه 28:
*
شاد
ی و سر از
.و i
ليوا اق قّ اهدا 5
.ارزوها o_o
صفحه 29:
انواع شادی و نشاط
تفاوت های واژگانی مطرح شده
از سوی برخی از نویسندگان
در باره شادی» نشاط و
شادکامی صرفا سلیقه ای و
,قراردادی است
صفحه 30:
واژه شادی هم برای شادی
های کودکانه استفاده می
شو دهم برای شادی های
غريزى و هم براى شادى
gl, متعالى
صفحه 31:
شادی در قرآن
قرآن کریم نیز واژه های
سرور و فرح را هم برای
سرور و شادی های ممدوح
به کار برده است و هم
,سرای شادی های مذموم
صفحه 32:
شادی عاقلانه و جاهلانه
شادی از لوازم ادراک محبوب و ادراک
,صفات و آثار اوست
اگر محبوب از امور مثعالی باشد» شادی
حاصل شده از ادراک آن نیز از جنود عقل
است و اگر محبوب از امور پست و غير
خدانی باشد »شادی حاصل شده از آن نیز
.از جنود جهل خواهد بود
صفحه 33:
فطری بودن شادی
صرف نظر از نوع و كيفيت
شادى »همه آدميان فطرتا خواهان
,شادی و شادمانی اند
اين مسئله را می توان با مراجعه به
حالات» خواسته ها و آرزو های
,درونی خود مشاهده کرد
صفحه 34:
شادی و باورها
سبک و کیفیت شادی هر کسی به باورها و
.ارزش های پذیرفته شده او بستگی دارد
بر اساس جهان بینی مادی »شادی های
معنوی و شادی انس با خدا و مناجات با او
معنا ندارد. همانطور که بر اساس جهان
بینی الهی منحصر دانستن شادی در امور
.مادی و دنیوی نادرست است
صفحه 35:
جایگاه شادی در اسلدم
شادی و سرور جایگاه ویژه ای در سبک
,زندگی اسلامی دارد
از مسلمانان خواسته شده است که در کنار
اوقات عبادت و کار و معاشرت با
مردم»زمانی را نیز برای بهره مندی از
لذت ها اختصاص دهند
اين خود نشان دهنده آن است که اسلام به
.همه ابعاد زندگی انسان توجه دارد
صفحه 36:
شادی و گناه
با توجه به روایاتی که در باب ارزش
شاد كردن مومن وارد شده است اولا
بطلان انديشه اى كه دين و دين داری
را معادل حزن و اندوه میداند آشکار
ميشودء ثانیا دانسته میشود که
ابزارهای شادی آفرین باید گناه آلود
نباشد»زیرا مومن از گناه شادمان
.نخواهد شد
صفحه 37:
شادی حلال و حرام
قاعده کلی در سبک زندگی اسلامی در
باره شادی و نشاط این است که هر
نوع شادى و شادی آفرینی که در مسیر
تقرب به خدا و رضایت الهی باشد»
ارزشمند است و هرنوع شادی یا شادی
آفرینی که موجب دوری از خدا و یا
منجر به خشم الهی شود ناپسند و ترک
,کردنی اشت
صفحه 38:
مصادیق شادی های حلال و پسندیده
شوخویا شرلیط آن-)
شادویه هنگام شادیولیا OAL
شادیاز دیدار برادرانلیمانی9
شادويه هنگام ترکلنتهایگنام)
abi
شادواز لنجام كار نيك.©
شادیلطاعتاز خدا-6
شلاءعفى ON. od la
صفحه 39:
شرایط ش ۰
در ث ۰ ۰ شوخی در اسلام
شوخونبايد از مرز
9 2
مرز صدالقتو q-
یقت حقیقتعور کرد
Sates نباید با تمسخر
al al Bo باشد 1
شو ۰ نا 53 اه
ی ۳ امحرم زنظر لسلام -©
زياد شوخیک ردنهم در لسلام -6۶
۳ ius
7
صفحه 40:
مصادیق شادی های مذموم در اسلام
,شادوبر برلبر مصییتدیدم -)
.شادواز كرفتاروديكران©
,رشادوی] ثرونو مقاب-
شادیاز ر wal گناه و شدی6
.هاولهوى
صفحه 41:
فصل ©
سبک زندگی
اسلامی در روابط
دختر و پسر
صفحه 42:
مهار و کنترل چشم
مهار و کنترل چشم از دیدنی
های تحریک کننده نتایج
مطلوبی همچون از بین برده
زمینه شهوت » تمرکز فکر و
آسودگی خاطر » چشیدن طعم
ایمان و ایمنی از هلاکت را به
.همراه دارد
صفحه 43:
شاخص های گفتگو با نامحرم در
سبک زندگی اسلامی
لستفادم از محتو لیب سندیدم-)
پرهیز از شوخیو فروتنی6
در گفتگ
لکتفا به حد ضرورتدر-9
صحبتب | ن امحرم
صفحه 44:
حریم گرفتن از نامحرم
حریم گرفتن از نامحرم و
پرهیز از خلوت کردن با او
به سلامت حضور در
موقعیتی که نامحرم در آن
.قرار دارد می انجامد
صفحه 45:
پوشش در سبک زندگی اسلامی
در موضوع پوشش و
آرایش» رعایت پوشش کامل
و پرهیز از خود آرائی و
Pa daca Ev tl aa
زندگی اسلامی است
صفحه 46:
تماس جسمی با نامحرم
در تعالیم اسلامی » به دلیل
جنبه تحریک کنندگی تماس
بدنی »هرگونه لمس جسمانی
.نامحرم ممنوع گردیده است
صفحه 47:
مفهوم ارتباط دختر و
منظور List a gas Dey
نسبتا طولانی و مداوم دو جنس
مخالف است که با اهدافی همچون
شناخت یکدیگر برای ازدواج ءتامین
نیاز عاطفی و غریزی» همکاری»
مددرسانی »کنجکاوی» چشم و هم
چشمی و... برقرار میشود و معمولا با
.ابراز عواطف همراه است
صفحه 48:
انگیزه های ارثباط
نياز به تامينمحبت)
Ces ais
نیاز غریزویه جنسمخافسه
ارتقای خصین لجتماعی-
لنكيزم هاودو ستانه-4۸
همسركزينى-©
صفحه 49:
ارتباط با جنس مخالف می تواند
تا حدى به شناخت مستقیم افکار
و احساسات و رفتارها و
خصوصیات دیگر طرف مقابل
و نيز تامين نياز عاطفی او
.بيانجامد
صفحه 50:
آسیب های احتمالی روابط دختر و پسر
رفتار تصنعی-)
دلبستگی-6
لضطر Onl
فقدانتمرکز و تشویشفکری6
لحتمالهو لستفاد طرففمقابل-6
صفحه 51:
لحتما (قطم. یکجانبه -0
ارتباط
بروز لسردگی-م»
بدبینویه جنسمخالفه6
كاهشاحماد -©
تزازلزندگیشترک-0)
صفحه 52:
1 we
بر اساس تعالیم اسلامی؛
روابط دوستانه دختر و پسر
خارج از چارچوبهای
شناخته شده شر عى رو ١
نيست و مصداق فعل حرام
.است