صفحه 1:
صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 3:
هميشه بهار»اخلاق و سبک زندگی اسلامی
احمد حسین شریفی
دفتر نشر معارف
جاب ©0
قم
999
صفحه 4:
تصویر کتاب
صفحه 5:
فصل ٩
سبک زندگی
اسلامی در مهار
غریزه جنسی
صفحه 6:
نیروی الهی خلقت
توانائی جنسی و نیروی شهوت»
از نیروهای الهی خلقت است
که میئواند در تشکیل خانواده و
ادامه نسل انسان و تامین لذت
حلال و ارزشمند برای آدمی
,موثر باشد
صفحه 7:
ازدواج و نیاز جنسی
از دیدگاه اسلام » ارضای صحیح
نیاز جنسی تنها از راه ازدواج
مشروعيت مى يابد و تامين اين
نياز از مسيرهاى ديكر نوعى
تعدى و تجاوز از حقوق خود به
,شمار مى آيد
صفحه 8:
روشهای مهار غریزه جنسی
روشتحمیلبه نفس)
روشتذکر و یاد آوریه
روشتغییر موقعیته
P-le suis)
روش استعاذم-.©
روشتقویتب پنش-6
صفحه 9:
تحميل به نفس
كاربرد روش تحميل به نفس براى
مهار غريزه جنسى جنين است كه
فرد به رغم میل جنسی» اعضا و
جوارح خود را نسبت به جاذبه های
شهوانی مهار کرده و بدین
ترتیب »گرایش های نفسانی خود را
,تحت کنترل میگیرد
صفحه 10:
روش تحميل به نفس
مناسکعبادی)
پرهیز از شنیدنموسیقیهای
تحريككنندم
برهيز از غذلهاىمحركه6©
رعایسبکنندگی!سامیدر نگام -6
و گفتگ بانامحرم
صفحه 11:
تدکر
چون انسان طبعا دچار غفلت و
فراموشی می شود.برای هموار
ساختن مسير تربيت اوء بايد با
ياد آورى امورى كه بيشتر آنها
راميدانسته » از او غفلت زدائى
»
,میشود
صفحه 12:
روش تذکر و یاد آوری
پاد خدا -)
ياد نعمتطىا لهى ©
یاد مرگه
یاد معاد و عذلبهایا اهی-
صفحه 13:
تغییر موقعیت
در روش تغییر موقعیت بر آنیم
تا به منظور ایجاد حالات و
رفتار های مطلوب در انسان »
روابط او را با موقعیت های
زمانی » مکانی و اجتماعی
,دستخوش تغییر سازیم
صفحه 14:
روش تغییر موقعیت
ترکمجلسگناب)
لجتناباز خلوتگ زینی 6
شامخرم
لتخاذ موقعيتمناسب©
ازمصادیق روش تغییر موقعیت در
کناره گیری از آلودگی های جنسی
.محسوب میشوند
صفحه 15:
روش دعا
درخولستهسر شایسته -4
درخواس حفظ عفشح
از جمله نمونه هاى روش دعا
.براى حفظ ياكدامنى است
صفحه 16:
روش استعاذه(يناه جو (cot
به كمك روش استعاذه يا يناه بردن به
خداوند از شر فريب شياطين جن و
انس» می توان در سخت ترين
موقعیت ها خود را از چنگال
گرایش های درونی ننسانی و جلوه
.های بیرونی شیطانی رهانید
صفحه 17:
تقویث بینش
بر اساس روش تقویت بینش»
تقویت آ گاهی های فرد در ابعاد
مختلفی که در پی می آید» مانع
بروز رفتارهای ناشایست در
.زمينه های غریزی می گردد
صفحه 18:
روش تقویث بینش
باور به حضور در محضر-)
خداوند
آگاهیدر مورد پیامد های-0
شهوترلنی
کنترل ف کر و خیال.
.موجب مهار غریزه جنسی میشود
صفحه 19:
آداب و سبك
زندگی اسلامی
در علم آموزی
صفحه 20:
”
معدمه
میزان تعالی علمی و معنوی
دانشجو را باید در تصحیح
ارتباطات روزانه او با کادر
اداری و آموزشی دانشگاه و
دیگر دانشجویان و اسائید و
,مربیان ملاحظه کرد
صفحه 21:
جایگاه دانش و دانش اندوزی در اسلام
یکی از امتیازات اسلام
نسبت به ساير اديان
موجودهاهمیت آن به علم
,و علم اندوزی است
صفحه 22:
محتوای نخستین آیات نازل
شده بر پیأمبر اسلام ص و
توصیه ها و سيره آن
حضرت و وجود صدها
روايت در اين موضوع گواه
.اين مدعا مى باشد
صفحه 23:
جستجوی دانش در سبک زندگی اسلامی
جستجوی دانش از نگاه اسلام یک وظیفه
واجب دینی برای همه مسلمانان است که
»اولا اختصاصی به زمانی خاصی ندارد
ثانیا مخصوص مکان یا مکانهای خاصی
»نيست
ثالثا محدوديت خاصى از جهت معلم
.ندارد
صفحه 24:
یعنی حتی اگر علم و حکمت
در دست کفار و منافقان هم
باشد» اسلام به پیروان خود
توصیه می کند که برای
,فراگیری آن بکوشند
صفحه 25:
جستجوی دانش و تعالی معنوی
علم به دلیل آنکه کمال است از نظر
.هستی شناختی مطلقا ارزش است
اما ارزشمندی آن از نظر اخلاقی
وابسته به هدف تحصیل است. زیرا
از نظر اخلاقی ارزش کارها وابسته
به هدف غائی فاعل از انجام آنها
5
Cal,
صفحه 26:
دانش و مسئولیت های اجتماعی
براساس آموزه های اسلامی دانشمندان
و عالمان دارای مسئولیت های
اجتماعی متعددی هستند که از آن جمله
:می توان به این موارد اشاره کرد
مبارزم با بدعتظ و بیدارسازی
لندیشه ها و هیشیار سازیلجتماعی
صفحه 27:
Coad
دور ریت ی
و پرلکندنروح لمی
- قوقمادیو Oe
۰
محرومان ۳4 9
صفحه 28:
فروتنى در برابر استاد
یکی از مهمترین ویژگی های
اهل دانش تواضع و فروتنی
است
جویندگان دانش و دانشمندان
واقعی اهل تواضع و فروتتی
ل كذ
صفحه 29:
تواضع دربرابر اهل دانش از
شاخصه ها 3 آداب ويزه دين
داران و عدم فروتتی
دربرابر اهل دانش از نشانه
ها و آداب ويزه دنيا داران
.معرفى شده است
صفحه 30:
افزون براین در متون دینی
توصیه های ویژه ای نسبت به
تواضع جویندگان دانش در
برابر استادان و معلمان و
همچنین تواضع استادان در
برابر جستجوگران دانش و
,آگاهی وارد شده است
صفحه 31:
یکی از بارز ترین آداب
و الگوهای رفتاری در
تعامل دانشجو با استاد
صفحه 32:
تواضع و نقد
تو اضع دربرابر استاد منافاتی
با نگاه نقادانه به مطالب
استاد و پرسشگری از او و
نپذیرفتن استدلالی دیدگاه او
hai, د
صفحه 33:
گوش دادن فعال
یکی از آداب اسلامی برخورد
دانشجو پا استاد گوش دادن فعالانه
.به مطالب او است
اين كار هم موجب یادگیری بهتر
ميشود و هم باعث ميشود استاد با
اشتیاق بیشتری اطلاعات خود را در
.اختیار دانشجویان قرار دهد
صفحه 34:
پرسش و پرسشگری
پرسش و پرسشگری هرچند
دارای ارزش ذاتی نیست اما
جایگاهی ویژه در آموزه های
اسلامی دارد» حتی در مواردی
.از نظر شرعی واجب است
صفحه 35:
هرچند اگر از روی ریا و
مچ گیری باشد اخلاقا خوب
نیست اما اگربه منظور کشف
حقیقت باشد بسیار ارزشمند
بوده و حتی برای آن ثواب
اخروی نیز درنظر گرفته شده
.است
صفحه 36:
یادداشت برداری از مطالب استاد
از آداب دیگر اخلاقی در محضر
استاد » حفظ و نكار: re” مطالب و
سخنان اوست كه موجب فهم بهتر
.و تقويت قلم دانشجو ميكردد
استعن بيمينك
قیدوالعلم باالكتاب