صفحه 1:
صفحه 2:
* فصل 2 ( ی
* فصل 3 ( يان
* قصل 5 (تتيجه كبرى / منانة
صفحه 3:
۱ ل Per
ae Serer JEL aS cul aby sf lass Cet
دارد. ریاضیدانی که در شاخه هندسه کار میکند هندسهدان نامیده می شود. هندسه به لور مستفلی در
ولیهبه شکل بدنهای از دانش عملی در مورد طول, مساحت و حجم ظهور کرد و eee
ابايدريزى أن به عنوان يك دانش رسمى رياضى در زمان تالس (قرن ششم بيش از ميلاد) در غرب أغاز
ی eer ey ey
استانداردى را يابه زيزى نمود كه قرنها دنبال شد روشهای 5-0
هوشمنداتهاى براى محاسبه مساحت و جم ارائه داد كه در بسيارى موارد بيشرو حاب اتتكرال ليل
پا اتوسط رده دانارت و توسعة همزمان در جير مرخله تازه ا
AERIS ESTE EA eae OE ere Peer)
| eau 0۳۳ I Ee yee emeet so el eens este anes
رت ee قرن
متریک اشکال وجود دارد. نظربه فانمالی بیان هندنه تضویری را با نها موشوع متدته ب متا
200
ا
وجود تا
10000001
OE SSS TU و
RR Cy area ts pen CCN
CS et earls geld ae Doe re tee re ae ek
ASIP IES Ct ee aE ROUT Oa ROTO
عم اشره نمو. کی از جوانترین نظربههایفیزیکی یعنی نظربه ما
نیز حال و هوایی هندسی دارداگرچه ماهبت تصویری هندسه آن را در بتدا از سابر شاخه های رباضیات
7 مانند جير و نظربه اعداد قايل درك تر مى نمايد. زبان هندسى نيز در زمينه هابى
0 ۷ emer res eee eee
هندسه شیه ریمانی و
صفحه 4:
پ و ۹
ee ary eel yea rap Ov ee Pere Oee! سح(«
قبل توجه آن کشف فرمولهاییبرای طول, مساحت و حجم بودندمئل قضیه فیثاغورس ۰ محیط و مت
ی
SE NS a Oana a
به بيدايش مدلنات و مئلنات كروي IR
هندسه أصل موضوعي
ee
للا
ا 00
مهم دیدگاه اقلیدس استواری نتیجه گیری ها بود. در ابتدای قرن نوزدهم. ital 5
استدلال اصلداويد هيليرت و ديكران ايه لا علاقه بنجر شدو دز قرن پیت ۱
موضوعى را براى ارائه بنيان مدرن هندسه به كار كرفت: احتمالا بابليان و مصريان كهن لد
مى كرفت. اين رويداد تمام غلايم مرزى ميان املاك را از بين ETE re
را ابداع كردند. آنها تيركى را درطناباندازه كيرى و مرزيتدى كند. مصريان ررس و
paces or rete EE Cao Saar eer re eane Lg
ساختمانمشخص میساخت به یکدیگر متصل میشدند. با ده تبرک دیگر زمین محصور شده و محلی برای کشت با
سازى مشخص Cea pence eae gr anes ورد لول و أرب ١ 001 و 000
لازم میشد. بمضی از این a ارصنایع دستی و برخی رم و ساختمان و مساحیقرارداشت که برای 7
میشتاشتند. ۵ ۱۵۰۰ سال قبل از 2 پیشرفته بودند مثلا هم مضریان و عمج بابلترج
Alice ee RPE] بود وا ند دانستههای هندسی را مدون کردند و بر پایهای
.موضوع آن را مفاهیم مجردی میدانستند که اشکال مادی فقط تقریبی از آن مفاهیم مجرد بود
فيناغو
صفحه 5:
See ee Nan meer eae ore)
يار ٠ هندسى را به صورت استنتاجى ثابت كرد او أغاركر ذد
وش استقرایی) که در آن مسالهای به وسیله قضایا و حکمها ثابت میگردد:
بهشمار میرود) به نام تر
0100000
روشی است علمی (بر خلاف.
cg enoe ee OO Tl Pe RCP RS را
علم بيان نمود. وى حدود سال ear ens eke ٠٠١ 0
نام داشتتد. به مدت 7اصول هندسهو آنها را به طور منظم؛ در يك مجموعه 15 جلذى قرار ذاذا أن
هزار سال در سراسر دنیا برای مطالمه متدیبه به کار ميرفتند. بر اساس
و
و الا ين علم را ie
الوك egy LLU درفت راقلا ما لكاي بردي 7 را به ‘niga
590 ق. م نيز به بيشرفتزنون (۵۷۲ +:۵ی م) و فتافوربر تال بش اک ۱
را اختراع كرد. وى مثلثات» با عم ریاشی خدمت بسیار کردهبوهند. در قرن دوم 13 ۱ ۳۰ ۱3۳20
ی
درجه را به ٠ع دقيقه و دفيقه را به +2 قسمت برابر تقسيم كرد و جدولى بر اساس شفاع ذآيرة [icon
ae ener) ا 0
اآن داتشمنذان 1
+ درآریابهاناه در سده ششم؛ بان
د
صفحه 6:
0 cee
ee
i تست ۳ و
ene
00
صفحه 7:
روش استدلال متعاقى
ab 0 5
1 on 1 طن است» كنار هم x
ارتباطدهى ميان اين دو كزارة ذ ,دیگر
9 روی آورد و
US ازم واناكافي با
عهده دارد که چگو: 0 i
es سرت ۳
١ ll
Beep
صفحه 8:
كاريرد اشكال هندسى در معمارى
شكل می دهند. درتاریخچه مطبار؛ نب
الا ا
a ی سر 00 0000| ن عاملی 0
sacks) در ا نيز به كار كرفته شده و خصوصا در دورة سانش پیشرفتهای SS a اند. لتون
قواعد كلى حاكم برتناسبات هارمونيك را درتتورى معمارى خود ادغام كرد 5
کلی 0
ا LEMS
صفحه 9:
2 م رب SR
pon Bs reer eee Ca RVers Coen Ie Pee ree
Ss ا
ea
به خوبى در تاريخجه معمارى قابل ملاحظه است. در معمارى معاصر ae en
0
ی
کاربرد هندسه و اشکال هندسی در معماری مور پررسي قرار می کیرد
مه رس
۳ 0 erie ae ee cae
i
Cas eR Foo ves fot Nee nee Cee کچ
5-5
SITIES SCRE CON SR ON OC OS
0 01010101010007
هاى اصلى در اين يروسه و همجنين تناسبات. زوايا و تغيير شكل ها به عنوان ارتباطات موجود مبآن المآن هاى لطر
ساختارها و سازه ها اساس و بايه بروسه ساخت را شكل مى دهند. سازه ها در واقع لسيستم اق و
00007 nee
عنوان بايه علمى ساختارها و سازه ها مطرح كردد. رياضيات سيستم هاى عناصر و أرتباطات و عملكرد أن ها را در نر فى كيرد ين
3
[۳ pn te Be
صفحه 10:
تصوير :١ ريجارد باكمينيستر
فولر و مدل هاى ساخته شده.
تخل
دروش های مورد استفاده خود را برایتولی ثار هنری به وضوح بیان کند
صفحه 11:
تصویر ۲: مکس بیل» 3۳۸۵:۱۹۳۸ روت
۱۳ ۱۳
مكس بيل tral ect eth Salada a a سا
خلاقيت مى تواند توسط معمار براى توليد يك eG REN لح
است. در تاريخجه علم هندسه و كاربرد اشكال هندسى در مغمارى. قوانين هندسى و«
معماری را شکل می دهند. در م ا ی
.طریق بیان چندین نمونه در تاریخجه معماری می پردازیم
صفحه 12:
۱ ۱
۱ ie eau en ue Ren tes roa
Fe eo ane nter
٩ nee eee ere
0000 eee ا ا ا
ميان موضوعات متفاوت و متضاد به منظور دستيابى به يك حالت كلى منظم مى بأشذا أصول لظم
می خور te
ا د 0 0لا
Nee Ne OREN Pepe OC CRU يك اصل مى تواند در شکل گیری یک
اثر هنرى مطرح كرلاذ اكر تفلم 'موجود در قواعد رياضى را در نظر فاشلة بلكل و 000
شده بود كه هارمونى و تمام موضوعات و اضول موجود در جهان هستى مى توائد از طريق أعداد و قوا.
خوبى درك شود. او كشف كرد كه فاصله موجود ميان نت هاى موسيقى ارتباطات سادة أى رأ بر اناد
تارها و تعداد نوسانات شكل مى دهد. بر اساس نظريه فيثاغورس. تتراكتيس: اعداد ١ 0 6 (2 المان؟”
شالوده و اساس اين ارتباطات را تشکیل می دهد. ایده تناسبات هارمونیک» اصلی کلی برای تمام علو
کاربردی است. 8
صفحه 13:
ا
00 OL aye) pe pee eee Pea Pon Pos CPP Coo
00000 ا
0 ا
ا در کح
یا
دهم تا مجدهم و حتی پس از آن مطرح بود.
Ui Dane Foo eg Oc را
ne ret te NE MOVE Da el SD ی تا
orn gt Ie Ere eR Seger Ree اک دح
Beare eee at acer eo ae eR
تصویر ۳:برگفته از کتاب "هارمونی در جهان " کپلر
بنابراین ساختن و طراحی نیز بر اساس مفهوم جهان هندسی.
صورت می گیرد
صفحه 14:
نسبت طلايى
اصول بنيادین هارمونی که از طبیعت نشات گرفته و در هنره معماری و موسیقی به کار برده می شوند.:* خوبی در
نسبت طلايى قابل مشاهده هستند. مفهوم نسيت طلابى نشان دهنده سازكارى دو مبحث طراحى و هندسة فى
ee area es 0
Ge EES ee Nae ee nero cas
(۳۲۵-۲۷۰ پیش از میلاد مسیح) اولین کسی بود که نسبت طلایی را دقیق و کامل به عتوال نسبت موجود در
دنباله ای از اعداد توضیخ داد. پش از او بسبت طلابي به عنوان تاسیی ایده آل و کامل در سا ۱
و هارمونى مطرح كرديد. خصوصا در دوره رنسانس» تناسيات هارمونيك بر مبناى ارنباطاك و کح
Ene Dd 0
دلفیوره را در سال ۱۲۹۶ بر اببامی تسبت طلایی و دفباله لاه فییوناچی با ۳ 1
heen nee he ERO ice an ene سس کح
مبنای قواعد هندسی در معمازی مدرن است. اما همچتان به مفهوم کلاسیک هارمونی متمید باق منده ات
تصوير 6: “بازى هاى تخته اى"
|
لوكوربوزيه
صفحه 15:
تصوير ۴: "بازی های تخته ای"
|
لوکوربوزیه
حفظ قواعد سازه اى موجود نشان مى cance را رح
ee ا
در سال 1987 به وضوح ديده مى شود بل وى. ناردى- 2)6031615 /اثر لوكوريوزيه "6]] 101016 3-]"صومعه
ريثر در كتاب خود با عنوان “معمارى و هارموتى. رابطه ميان معمارى و هندسه را مشخص مى كتد هتدتة فى
ee eid ا ا ا
صفحه 16:
9 ne
Tr yee ee Eaton Fon TON Ore a Re ere ee ee
Fe Sere es PP ance en ea a Or PCR ras
كل به معنى هارمونى و هماهنكى ميان اجزاء يك شىء و روش تركيب جندين بخش مى بأشد. ويترأو_تقارن زا به عنوان بحشى
مهم از معمارى توضيح مى دهد. در مفهوم ابندايى كه مد نظر ويتراو بودء تقارن بيان كتنده نجوه تركب الجزاء له بكي كلى
است و نه روشى محاسباتى و رياضئ.
* مفهوم رياضى مقوله تقارن كه امروزه مطرح مى شود اولين بار در متون كريستال شناسى کح
ميلادى رياضى دانان به مغهوم تقارن علاقه متد سس صص کح
Owe ا تا راب عتواق 0000
i
۱
۱ اجزاء نامتغير كروه هاى تبديل مطرج كرد, اكنون تقارن به عنوان ايك لامتفير در لوك لحا اول ا کح
ا سس سح
RRR PTET OO سح«
۲ ۲۱
Qa
De تب SOK
4 OXO0XO
SAS 2 ۱ مره
تصویر ۵ تزئینات بر اساس
ic3d.com
صفحه 17:
Feeney
۱ 00
۱۸۸۸۸۸ ۳
۳
۱ فانک و رای 2
صفحه 18:
211
ا ا ا ل اه
فضاى هندسى تعريف مى شود. رابين ايوائز :| رابطه ميان هندسه و معمارى را مورد تجزيه و تحليل قرار مى دهد: “أولين
Pe ere ee en C7 oe Ree Os eRe اا 00
FS Wee FESS ESI Jota erro nets en ave Paras nee
فضاهاى ذكر سذة و قرائر ار آن ها ولكرد تارذ
دح Pe aS Ur igppoa copes) Weve ara Eg a be Oe
SS Fah الاي eer gE alba eye yo ete Ue Cea thee OO در معمارى وجود دارد بيابيدا او در
I cen ea eae Or eee Ree ea ere ered
016©ع در باريس يه طور اهم زمان بامائق کچ 501[/]]6 6190110106 معمارى در موسسه
مشاهده مى كنيد) براساس برداشتى غلط از سيستم SITES (EGOS
مختصات با روشى انتزاعى. او صفحات مختصات را مستقیما در معماری به عنوان كف و لايوارها له كار ارلا
تصویر ۷ شبکه معماری دوراند. حیاط ها
i
صفحه 19:
ر حالی که هندسه ترسیمی, جهت. گیری آزاد فرم ها
۵
دوراند به منظور ایجاد جهت گیری های روبرو و مستقیم
الخط مورد استفادهقرارمی گرفت. بنابراین هرگونه قص و
خطایی که د
و
غلط درباره تقش هندسه و کال میا ارب ۱
۱
PSEA eet pane pe bres one SESE SSS
های ارگانیک در تضاد با قوانین هندسیی تعریف گردند. اوانز به
0000
0
دیکته می شود.
CeO ga eee een
ایی یابد: چه جایگزینی خواهد داشت؟ او
ب که باید گونه دیگری از هنکسه را برگزین
كه هميشه بيجيده تر و دشوارتر خواهد بود. و يا اين كه به
0 rd
tad يلد
صفحه 20:
ان فهرستی از فرم های صریح و روشن برای معماری مسئله ای مرتبط با علم هندسه نیست, علم هندسه آغلب درکی هندسی
رح
ee re epee ep epee Pern eee Ben) ۱
Fen CC YONE ecg tts epee eer ence ENS BES ROS
هندسه به ما این توانایی را می دهد که درک کنیم چرا خلق آثار Shey De اران لد
ee eae اک کح
سنجش و ارزيابى تركيب مى كند. شايد اين امر دليل وجود سردركمى ها و نابسامانى ها برامون آس مو2 عم
باشد” توسعه مبحث هندسه ترسيمى از الزامات و نيازهاى معمارى نشات مى ST SIRS له ترا يك مكار اول
es epee eis tk pec Some Cay ENS ار و Se
eee eee ee
ترسيمات با استفاده از برسيكنيو ابجاد شد. اكنون بر طق نظرية يوئر يا ea
ope eee Te SEcranneS nen 0
ارتباطات انتالی در نظر گرفته بی شوند.دیاگامی کم در تصویر ٩ مشاهده می کنید چهار و مرس ۰ ۳ 5
a eee eel کح
دياكرام را به صورت یک چهارضلمی تدریس می کرد؛ به اي ترتیب که مرکز دياگرام -ذف ده و تمام "9 ار دنر
.گرفته مى شدند. مسيرهاى موجود ميان موضوغات دولبویه هد
تصوير 1: دياكرام ارقباطات
صفحه 21:
دیاگرام اونز می تواند به صورت مدلی نمادین از پروسه های طراحی معماری قلمناد شود هد
حقیقتی تجسم يافته و قابل درک می باشد. این دیاگرام ارتباطات نمادین میان ی مسماری طراحی
01
خارج از آن وارد مى شويم. بنابراين زمانى كه با مفهوم هندسه در معمارى و كاربرد اشكال هندسى در
داریم. در واقع به مسير يا دروازه اى ميان ذهنيات و واقعيات با مى كذاريم"
جنين تعاملاتى ميان حوزه هاى توض
us پرسپکتيو اه ای ساره 112 وش س کر کم
0
ا ار
Eyer ا ا ا ا ves nig gees Pree CP eR ep
= 3888 زاها حدید. ۲۰۰۵ رم قراجسكو بوروميتى
صفحه 22:
پرستون اسکات کوهن در پروژه های طراحی
معمارى خود مستقيما با روش. تصويرسازى كار
مى كند. او با مطالعه نمونه هاى تاريخى به اين
نتيجه دست ياقت كه بر انائن اضول ارول «
هماهنكى. ساختمان هاين كه به صورت متقارن
طراحى مى شوند. برای خلق یک واقعیت بصرى با
استفاده از تصويرسازى هاى برسبكتيوى از حالت
اوليه خود خارج مى شوئنا كفن روت كليم
ا ا از "با
۱
eed ۱
ل ا Pr vse ie ery tea rw re er
گیرند و برعکس . او به علوان مثال کار خود رانا
يرسيكتيوى از يك شىء آغاز كرد. ابن برسيكتيو
سپس به عنوان یک تصویرسازی قائم از شیءٍ
مطرح شد که بعدا به وسیله آن تماهای دیگر و
+تصویر سه بعدی و نهایتا خود شیء تولید شد
ی fess Lene
ترسیمات و مدل سه بعدى کوهن: 133۴
صفحه 23:
در میان حوزه های ۴۰۳و ۵ یفت. این یک نمونه جدید و جالب از طیاحی معماریست که در
ere renee
انمونه اى ديكر از جنين دروازه اى ميان ذهن و حقيقت را مى تواند در بعضى از آثار بن
زمانی که ایده های توپولوژیکی را در مهم
er eee rer rel
Ly ae Paine 0 ieee
يك فرم نامشخص ممكن أت ازاطريق تقارن ار
و ۱ رن
طراحی می باشده همان لور که بل و پاس در جلد دوم کاب
TOPCO cc INGO RE eae
اشخاص در خانه به جشم فى ورد"
0 0 ال
صفحه 24:
نمونه هاى مطرح شده. روش هاى متنوعى از كاريرد هندسه و اشكال هندسى در معمارى را در زمان كنونى نشآن مى ذهد. به نظر مى
ne ence) ا م ااام eee
pee ee eves eee cage اه
الا
eae ce atk Steele oR eRe و دا
معمارى آغاز مى كردد. در اين صورت ممكن اسث ارتباطى جديد و تيوط عبان و2 ل ا ل
-کاربرد اشکال ا 000
۵ نتایج
* ارتباط ميان طراحى معمارى و هندسه با مفهوم هارموني به عنوان اصلى حاكم بر تمام علوم و مخلوقات أغار فى +
ای ۳۳
ال و« طر وجوه فارد ۱۱
Si a eae UN Geet HV IU Pena eee Deol pe renee vere es ce 00
و
كيهان شناسى را با يكديكر ادغام كرده است. امروزه. تخصص كرابى سح
ا 0
ie
رسانیمبلکه ادربه درک مزایای ترکیب تفکر هندسی و طراحی معماری نیز خواهیم بود. با گنجاندن آزمون ها و
0000 000 10 111 سازه هاى هندسى را در طراحى به كار برده اندء در برتامه أموزكى ركه متا
باشیم و سعی کنیم زميته هاى جديدى براى طراحى بر مبتاى قوانين هندسى در معمارى فراهم نماييم. تنها تعداد كمي از مون
هاى موجود در اين زمينه در اين مقاله مورد بررسى اجمالى قرار كرفت. تلاش هاى بيشترى برأى بيان ابن موضوع با جزيياك
دقيق تر در أينده مورد نياز خواهد بود نا إين ارتباطات را به صورت تاریخی و نتوريك. از نقطه نظر علم هتدسه و معمارق مورد
5 ا
صفحه 25:
کوش وید در رت OAV ل on
0520 و
۳ ورد er eee
سید بصری
تجسم معماری:
le
صفحه 26:
1
Si
صفحه 27:
ا et 4
اجزاى بناء ee ener ote rec feen es ۸
ال 011 /
هندسى ميسر شده تا در راه شکوهمتد سازی خود بتوانند گام 1
بردارند و ن شده كه بناهاى ادوار تكذشته ايران از لحاظ
eRe) تس سس ۱
0 pe
تنوع ساختمان oa
0 ا eed
SEATON MT A
۳ 1
را همانند معماری بعضی کشورها!
0 eae wees
اصول و هندسه مربوط به tn ES ابست ويا تويجه به
نیزمندی ها و اصول فکری و غرفانی مخصوص به خود طراحى و
ساخته شده اند. به طور مثال؛ معماری خانه های ایراتی که
ay lie ل رل
رس سر
و لست كلملا
اا ا Ranker
صفحه 28:
مقطع خانه عباسیان در کاشان
9 ESE UE sare tecoiees rll SE) st] een ere elie Re ee
URS -عنوان پوشش بازشوها,مورد استفاده قرار
جایگاه هندسه در معماری و شناخت آن ۱
tere reiG oper een EG کح
el Ot eres ec eer SO] زا
0
محاسبه مساحت و حجم. روشى هوشمتدانه را ارائه داد و بيشروى سانا التكرال رد 1 دح
.اقليدس به شكلى ديكر بايه ریزی شد.
Se AE Ra ee 8
صفحه 29:
3 اج جح
EE ee nme
روش علامت كذارى زمين ها را با تيرك و طناب نجام مى دادند و دانش آنان بيشتر بر بايه دانسته هاى نجرتى براكنده أى در |
.مورد طول و زاویه و مساحت واخت i SS
Ce arco RE ار اد
ce retare iaernen ego mn ceteee gms me ار
ME 0
صفحه 30:
مخاطب الا می شود 1 1 [ 1 1 عبت ۱
hee
rarer eat pC reat Pee ear Cae] ار سح
اأن به نوعى مهارت و رقايت بين أثان بده للك
Cn eres ieee pees CPN Cs PS
Se Iya eee Tosa .بوده اند. در واقع همجون كليدى است در
آن زمان که به معیارهای زیبایی شناسی مى انديشيم. ناخوداكاه جهت ساختن و إيجاد یک اثر به هندسة رجو فى كن و تمامت جر ر]
OL ا الا
ee te 00
صفحه 31:
7
ات ۳ 1 ۱۱
ا 0
۰
و
صفحه 32:
۳
گذشته. همه اجزا در تلاش برای تعادل بصری هستند و طبیعت. منبع الهام معماران در مسیر دسترسی بهنماهای معماری در
تعادل بصری است. احساس تعادل بصری زمانی برقرار می گردد که بار احساسی اشکال هندسی تشکیل دهنده نما در دو طرف
ترازو يكسان باشد
و
اعداد در معمارى. كاربردى نمادين داشته اند و هر يك بيان كتنده مفهوس اس تا
اا ا ااام ااا
trom Pe و
Fis ee rear Ca rare eso ag BCC geet ree
است
و بسیاری معانی دیگر که به صورت مفهومی در بناهای گذشته به کار رفته است همچون بنای قصر خورشید یا کلات ناذری در
مشهد که بر پایه شش ضلمی در هتدسه و لابه های مختلف طرای شاه ات
صفحه 33:
2001002000
تناسبات طلابى از موضوعاتى است el
و ... دیده می شود. اولین بار یونانیان با به کار بردن آن در ستون هاء مجسبه ها و Sore ع
ed 5
cpt arene EP Pee Pee YOO OC PRI Tes OE سس سح
باشد.
به طور منال نسبت طلایی در یر آژادی و میمان آزادی از یی قرر 1
ماه
عرض 5
«تناسب آن -١.8 617/217 است
0
0
کار و جهت دادن به تمامی اندازه ها
٠ عرض و طول اناق ها وستون هابيمون نه تنها در نقشه ها و جزئيات
راهروها موثر است بلكه تعيين كندده حالت در و سر ۱۱
هاست. پیمون عاملی است جهت TIALS Fin
که با توجه یه نوع بنا و کاربری آن متفاوت است و موجب تنوع می شود
صفحه 34:
صفحه 35:
0 Teor a Lee ne Eee,
Ca em a aun انسان تبدیل به نماد شود.
0
مثل ماه و نو رشيد وا جهار عنصي مثالى. مرك در د
؛ معمارى؛ نقاشى؛ و به طور كلى آنجه كه آنرا ۳
فرهنگ و تمدن می نامیم چیزی نیست جر طبیعت ذاب که توسط
Bla he coon nomen ال 0
STURN
صفحه 36:
ثمادها دی
0 ve .
صفحه 37:
ly
ايره نمادى از لاق
ى از خلاقيت»
إيت» يعنى خلق
نين هست 0
صفحه 38:
داييره شكلى است که دلالت بر بی زمانی دار چرا که نه آغازی دارد و نه پایانی
(زمان). بتابراین میتوانیم منهوم دایره به خصوص در معماری گونه ای دیگر
eee ee ete eS erat or ee) و
be any renee sy Ce ees ao) 0
زمان در ساعت های خورشیدی به کار گررفته ميشد ) و زمان سپرری شونده: به خود
ern fer Bey irre ee ee eee و
1
ل نماد تعهد مرحلهء گذر» و نشان مهس است. کلاً فضای درون دایره فضایی
مقدس, جادویی و محافظت شده است
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
۱
ا ا ا ا 0
از اشکال هندسی یعنی نماد ها را در هم ادغام می کند. بال های دو گانه صلیب با تشکیل
چهار نقطه در انتهای خود مبنای تمای نماد های «جهت یاب» را تشکیل می دهند که در
eee LOT TB EES ES Se LST my ed 0
نماد شناسی مربع به مینان زیادی با صلیب رابطه دارد. بخصوص که صلیب رابطه ای
ظریف میان عدد چهار با مریع بمرقرار می کند. صلیب بیش از هس نمادی بیشتررین تعداد
Pe Sea OTE Se ener ا 0 ل
چهار نقطه در انتهای خود مبنای تمای نماد های ((جهت یاب» را تشکیل می دهند که در
etc oe م ل
صفحه 43:
ee
صفحه 44:
صفحه 45:
ایوان غربي مسجد جمعه اصفهار
صفحه 46:
ee a eae Ce شيك
صفحه 47:
صفحه 48:
ا ا ا ل
ا ا rn ا
7 ۱
يعنى همان بناهاى مكعبى در شكل ۳
خود تکریم و تقدیس میشود.
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
«کاشی کاری صفه ی صاحب مسجث جامح اصنها
صفحه 53:
05508
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
1 1 eye [s ee bee anna ee
دارد وايوان هابى كه لن اتاق را اجاطه كررده اند تشكيل شده است. البته يق
اتاق ديك كه به نظ مى رسد بعدها به اش اولیه الحاق شده باشد در سمت"
غربی گنبدخانه وجود دارد و دو اتاق از داخل به يكديك مرتبطند. مطابق بآ
معمارى بومى منطقهء بنا بس روى كرسى قنرار كررفته و بام بنا ثين جهار شيب
سفاليوش است
صفحه 59:
گنبد این آرامگاه از هندسه نسبتا
ور
|
وجود دارده به نحوى كه ناظي معمولى
|
۱
0
0
aC 0000
صفحه 60:
صفحه 61:
Kimbell
Art
Museum
صفحه 62:
صفحه 63:
۱
صفحه 64:
لوئیس کانشتاخته شده به واسطه ی ساختمان های یکپارچه اش از
پنکلادش تا کاليقونی: لوئیس کان عشق و وسواسش به علوم میم و
و
۱
٩ oe een eccrne
ا Ce
صفحه 65:
oe ae eee
rene ee)
صفحه 66:
ee ورودى
۱
صفحه 67:
پلان طبقه همکف
۱
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
لاهندسه پلان
0
لو
۱
صفحه 71:
9
لاتعادل وتقارن
اللا
صفحه 72:
صفحه 73:
0
0 ye
1 il ع
Hane |
موتورخاته
لا اسراحت
۲ جاروتبرقی مرکزی"
اتاق ضد عفونی
MEPS nore)
۱0۸8۴۱ ۸۸۲ ۱۸۱5۶
صفحه 74:
صفحه 75:
لانماى غربى
ورودى اصلى
00 ee)
گسترش در جهت
افق برای جلوگیری
ery ec apm enry
برای جلوگیری از
تابش نور مستقهم
صفحه 76:
سادید شمال غربی؛استخر منعکس کننده
۱
صفحه 77:
۳
3
94
3
5
صفحه 78:
صفحه 79:
۱
صفحه 80:
ل 00
طاق قرار دار اتصالات نور طبيعى معلق كه زير توركير
ی ری بل
TR a Te Te OP aa OR eS
فضای ورودی موزه کیمیل که درل نحوه هر
ايه صورت تر هرس تكد انا
a ene aa]
صفحه 81:
000
صفحه 82:
۱
۱
صفحه 83:
ا ا
00
۱0۸8۴۱ ۸۸۲ ۱۸۱5۶
صفحه 84:
اسکوی حمل و نقل؛
در روز و شب
۱
صفحه 85:
۱
صفحه 86:
صفحه 87:
گنبد هزاره لندن
ریچارد راجرز
صفحه 88:
صفحه 89:
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
هندسه فراکتال
صفحه 99:
موزه كوکنهايم بیلبائو
صفحه 100:
صفحه 101:
صفحه 102:
صفحه 103:
صفحه 104:
صفحه 105:
صفحه 106:
صفحه 107:
صفحه 108:
صفحه 109:
صفحه 110:
صفحه 111:
تالار کنسرت و(لت
صفحه 112:
صفحه 113:
صفحه 114:
صفحه 115:
صفحه 116:
صفحه 117:
صفحه 118:
صفحه 119:
صفحه 120:
صفحه 121:
DT Tray
im lite
a gets ايران
آشنایی با معماری اسلامی : دکتر
زیبایی شناسی در معا |
مباد سواد بصرى : دونيس | دانديس