147 صفحه
663 بازدید
23 فروردین 1401

صفحه 1:

صفحه 2:
بانک پاورپوینت: ۵ ۰۳( PptBank@ https://telegram.me/joinchat/CrBIZT1leC0x31RhxgL_5q

صفحه 3:
جهت چربی سوزی دوریهلو و شکم.کاهش ‎gil‏ هصم ‎ais alae 5 weg Hibs‏ 7,000 جهت افزایش اشتها و جذب بهتر غذا و تفویت استخوان بتدی گودکان و متاسب برای افرادبدنساز 7,000 جهت تنظيم فند حون و ترج اتسولين 7,000 جهت کتتل چرنی هون 7,000 ‎ak cones (IT‏ تظيم كثتده اعمال کی و مور در جرمان مماريهاي كيدي از قبل كبد جرب و... وتصفيه كتتده حون 7,000 3 معجون اعصاب جهت رفع استرس. تاراحتي هاي عصبي. سردردهاي مزمن 7,000 ار معجون زنان تنظیم ترشح هورمونهاي زنانه و تتظیم قاعدگي و لطافت پوست خانمها 7,000 « ‎SNOT‏ جهت رفع و ببشكيري از مشكلات كليوي و مجاري ادراري از قبيل سنك كليه. سنك متاته. سرطان بروستات و 7,000 معجون كوارش ‎١‏ جهت رفع مشكلات معده و روده از قل دل ‎poate han‏ و تیم کننه ترچ آنزسهایمعده و ود 7,000 کلب ‎cao)‏ 6( مقوى فلب و اعصاب, معطر و خوشيو كتتدة, صفراير, روشن كتنده يوست, دقع يلقم تقويت كتيده ل 20,000 مقوى معده. مولد خونء رفع دل درد و دل بيجه. ضدتشنع. بادشكن. رقع كرمازدكى اطفال. رقع سكسكه اشتهاآور: ضد اد ۳ ۱ 5,000 72 عرق ي ‎oa‏ تفوت اعصات تقويت معدي تفوت قواق جنسن و موی ‎se oh ie‏ واب ور صدتشنع: مفوق فلب و 00ر8 ين لتو مهارو عوسي رام عار ‎SNe GEE RS aa‏ ۳ رت 2 اد ‎[EEE‏ عرق دارجين تتوت عموس بنء ‎wate‏ فوه ب تفوت معده. تقويت اعصاب. رقع بوى بد دهان. صدسرفه هی مرطوس 7,000 ‎aus EG‏ مقو معده وروده وباد شکن,نیرو دهنده 8,000 ‎ls oe‏ صدجوش, رفع بیخوابی, تب بر, تصفبه کننده خون, تقوبت پوست و کلیه و کید. دارای ویتامین ث مسکن اعصاب 5,000 قبجات :گياهي اصمل. مر بکاشان.(اتماتابن کنده لاب نستشوي خانه ضه) ‎CABG 0913 567 corr:0933 S53 srry ast:‏ کر با ۰ تطیم کننه هورمونایزنانه ‎ps go Sat dy‏ فاعدگي. فزایش شبرمادران و 2(

صفحه 4:
3 4 شركت فن اقزار شريف يي = >

صفحه 5:

صفحه 6:
‎sly Susi Bl Mt‏ استفاده شده د ‎On-Line Analtical Processing m‏ ‎On-Line Transaction Processing @‏ ‎Data Warehousing m@‏ ‎Data Mining @‏ ‎Intelligent Decision Support System m‏ ‎Intelligent Agent m‏ ‎Knowledge Management System mm‏ ‎Supply Chain Management m‏ ‎Customer Relationship Management m‏ ‎Enterprise Resource Planing m‏ ‎Enterprise Information Management mm‏

صفحه 7:
کیفیت داده آلز خصوصیات داده های با کیفیت ]18 دسته بندی داده های بدون کیفیت لل[ مشخصات سیستم با داده های بدون کیفیت از آثرداده های ‎You‏ کیفیت بر روی سیستم 2512 جهت تصحیح داده #[ مراحل کاری پاکسازی داده دانش مراحل انحام. یک پروژة مهندسم

صفحه 8:
فهرست | احی پایگاه داد ‎Ba‏ موی تیف باه اه تا ‎I‏ تفاوت با پانگاه داده عملباتی ]ا مشخصات يابكاه داده تحليلى ]1 تعريف هوش تخارى از منظر بانكاه داده تخليلى 6[ سیر تکاملی تکنولوزی های هوش نجاری The Corporate Information Factory (CIF) gt

صفحه 9:
لا هوشمندی, قابلیت دنبال کردن هدف به همان روشی است, که اسان ‎se oils‏ ‎Mf‏ یک سیستم هرچه به انسان نزدیکتر باشد. هوشمندتر است. ‏ال سیستم هوشمند, سیستمی است که هدف مشخصی را با کمک حسگر و عملگر تا حصول موفقیت دنبال می نماید. ‏الا سیستم هوشمند, می تواند دانش خود را با یادگیری, از طریق تجربه ویا کسب دانش های جدید افزايش دهد. ‏ال انسان, یک سیستم هوشمند است. ]18 81 باید یبک‌سیستم هوشمند باشد. ‎

صفحه 10:

صفحه 11:
تعريف هوش تجاری )1( 8 عبارتست از بُعد وسیعی از کاربردها و تکنولوژی برای جمع آوری داده و دانش جهت ‎sly Enterprise jJUT sliwl, 52 5> 9 ou, Wi‏ اتخاذ تصمیات تجاری دقیق و هوشمند. -9

صفحه 12:
تعريف هوش تجاری (2) لا یک هوش تجاری براساس یک معمارى 8216101156 تشكيل شده و در قالب 01۸۳ (پردازش تحلیلی برخط), به تحلیل داده های تجاری و اتخاذ تصمیمات دقیق و هوشمند می پردازد.

صفحه 13:
تعريف هوش تجاری )3(

صفحه 14:
تعريف هوش تجاری (4) 18 هوش تجاری, نه بعنوان یک محصول و نه بعنوان یک سیستم. بلکه بعنوان یک معماری موردنظر است که شامل مجموعه ای از برنامه های کاربردی و تحلیلی است که به استناد پایگاه های داده عملیاتی و تحلیلی به اخذ و کمک به اخذ تصمیم برای فعالیت های هوشمند تجاری می پردازند.

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
چقدر است؟

صفحه 18:
یک کاربرد از ‎BI‏ ‎St‏ سیستم تصمیم پار, یک بخش از یک سیستم هوش تجاری است که دو رویکرد می تواند داشته باشد: ‎1. Goal Seeking 2. What If ‎

صفحه 19:
آقلز تحلیل چند بعدی ازداده های عملیاتی در قالب ص01 , از تحلیل ۳6۵00اکاعاام, eel oals ]لا بيش بينى ‎1029S‏ «sys Jibs mt ‎ML‏ پرس وجو کردن و گزارش گیری و نرسیم آماری, ‏]8 تحلیل مکانی, ‏لا مدیریت دانش, ‏8 کاوش در متن, محتوا و صوت, ‎

صفحه 20:
Click-Stream ‎Mf‏ مسیری که یک کاربر در حین دستیابی به یک صفحة وب طی می کند. ‏لذ قن اكات رای ار رس ون انكام حا هد كاابه یک صفحة وب برسد مستلزم یک لینک جدید است, هرچه کاربر در اين مسير بيشتر جلو رود و مطلب مورد نظر خود را پیدا نکند, احتمال اینکه به سایت وب دیگری برود بیشتر است. ‏> نتیجه تحلیل الگوهای دستیابی به صفحات وب باید چنان باشد كه راعان مات وب را بر ایخاد شاشارهار بيوندها فیلات جستجوى كاربر يسند تر يارى كند. سدم ‎

صفحه 21:
دلایل داشتن سیستم های مبتنی بر هوش تجاری ]18 دلایل اقتصادی. دتبال تموین اهداف اراس مس کار وود 18 افزایش رقابت ها. تجارت الکترونیکی. ا حمايت از تصمیم گیری های سیستم کاربردی. ]لا كثرت مشتريان. ‎mt‏ نياز به أناليز عمليّات سيستم. ‏ها صكت و دقت اطلاعات حاضل از سيستم: ‏:18 دسترسى به داده هاى بهنكام شده. ‏]8 كاهش هزينه. ‏لا رضايت كاربران نهايى در مقايسه با كالاهاى مشابه. ‎

صفحه 22:
Bisbal ‎Sac ee‏ اوه کیک یس اتالير دادة را ند كفك آنالیر آماری و بر مبنای یک پایگاه داده تحلیلی میشر سازد ‎

صفحه 23:
yb yuo» »2(Enterprise Information Management). ,lS ارائه داده 1 دن امکان| کنترل کردن ب فراهم كردن ان| کنترل كردن بى دسترسی حسی به 5 اطلاعات .تجاری و آشفتگی داده مهندسی مجدد

صفحه 24:
اجزای 1ظ کاربران محصول خدمات قابل ارائه رقبا 8ع ۱ ۳( ۲ a

صفحه 25:
تکنیک های استفاده شده در هوش تجاری On-Line Analytical Processing (OLAP m On-Line Transaction Processing (OLTP m Data Warehousing (DW. m Data Mining (DM m Intelligent Decision Support System (IDSS m Intelligent Agent (IA m Knowledge Management System (KMS m= Supply Chain Management (SCM ‎Customer Relationship Management (CRM)‏ هس ‎m Enterprise Resource Planing (ERP @‏ ‎m Enterprise Information Management (EIM 3‏ ‎ ‎

صفحه 26:
تکنیک های استفاده شده در حدس ‎Viel‏

صفحه 27:
OLAP (On-Line Analytical Processing) آلا سرویس هایی که از پایگاه داده تحلیلی به منظور پاسخگویی سریع به پرسش های تحلیلی کاربران استفاده می کنند, پردازش تحلیلی برخط (0۵1) نامیده می شوند. ‎loser i‏ را تا ان مر عجار تفر ار ری اکتشافو تحلیل‌سریع دادم هاعمبتتوبر یک‌شيوة چند بعدی با چندین سطح از مجموع سازی لستفاده می‌شود. ‎(Aggregation)‏ تصميم كيرورا سريع و آسانمیکند. ‏# آسان شدن تصمیم گیری به دلیل قابلیت هدایت تحلیل ها بدون نیاز به یک زبان پرس و جوی اصلی یا فهم ساختار زیر ن بانک اطلاعاتی حاصل می شود. ‎

صفحه 28:
‎OLAP‏ (ادامه) ‏لا سریع ترشدن تصمیم گبری نیز از این جهت است که مجموع داده ها برای درخواست های متداول از پیش مجاسبه شده است و به اصطلاح داده ‎Pre-Aggregate «lp‏ شده اند, بنابراین زمان محاسبه کاهش يافته و پاسخگویی به پرس وجوهای پيچيدة تحلیلی به سرعت امکانپذیر خواهد بود. ‎mt‏ پایگاه داده تحلیلی (۷۷) و پردازش تحلیلی بر خط (01۸۳) از جمله عناصر ضروری در سیستم های تصمیم یار به شمار می آیند. ‎

صفحه 29:
عملیات متداول در پردازش تحلیلی برخط ‎a‏

صفحه 30:
OLTP (On-Line Transaction Processing) فلز داده‌های مورد استفاده در این تراکنش‌ها داده‌های به‌روزه جاری و با جزئیات است : پردازش تراکنش‌هاء مشتمل بر انجام عملیات روزانه مانند خرید و فروش و عملیات بانکی و ماتند آن: ال پایگاه های داده عملیاتی, منبع داده ای سیستم های ‎OLTP‏ ‏هستند. ‎mt‏ پایگاه های دادة عملیاتی رایج شامل داده های بروز و جاری, جهت انجام عملیات روزانة ثبت, حذف, بروزرسانی و مشاهده داده ها هستند. ‎

صفحه 31:
مقایسه جنبه های متفاوت011۳ , 01۸۳ مس هاف مقایسه ند ‎Este‏ بردازش تراكتش برخط (01:18) پردازش تحلیلی برخط (ل0) ارامترهای ارزیابی کاربران کاربران فناوری اطلاعات کارکنان دانش کارکرد عملبات روزانه پشتییانی تصمیم طراحی پایگاه داده کاربرد-گرا موضوع-گرا ‎als‏ جاری: بمروز,باجزئيات, ربا مزفرد | ‎AH‏ خلاصه شده؛ چندبعدی, سرجمه: ‎els‏ ‏کاربرد عملیات تکرارشونده خاص منطوره

صفحه 32:
مقایسه جنبه های متفاوت ۳ ‎OLAP‏ ‏۳ (ادامه) سیستم های مقایسه شده پارامترهای پردازش تراکنش برخط پردازش تحلیلی برحط ارزيايت ‎(OLAP) (OLTP)‏ خواندن/توشتن, دسترسي اندي سكذاري/درهم سازى پویش سراسری وگسترده برروى كليد اصلي واحد كاري تراکنش‌های ساده و کوتاه برس وجوهاى بيجيده تعداد ركوردهاى مورد ‎eee‏ دهها رکورد میلیون‌ها رکورد تعداد کاربران هزاران کاربر صدها کاربر اندازه پایگاه داده مگابایت- گیگابایت گیگابایت- ترابایت

صفحه 33:
مقایسه جنبه های متفاوت , 01۸۳۲ ‎OLTP‏ (ادامه) سیستم های مقایسه شده پارامترهای ارزیابی پردارش تراکنش برخط (01:7) | . پردازش تحلیلی برخط (0) بازده پرس‌وجوه باسخ بازدهتراکنف ‎Throughput, Speed) eae‏ معیار سنجش ‎ao Throughput , Speed)‏

صفحه 34:
پایخناه داده تحلیلی 1۱0۵۲۵ ‎(Warehouse‏ ‎Data Warehouse 8‏ (پایگاه داده تحلیلی), مخزن داده ای متمرکز, جن ور ارات اطلاعایی ار احم زر 5 محدوده وسيع زمانى است و براى يشتيبانى از سيستم هاى تصميم ار (855) اناد ای و ‏18 2107 از يايكاه هاوداده عملياتىو يا ساير منابع داده لی‌توزيع ‎aan‏ سازمان‌ها و ارگان‌هایمتفاوتتهیه میوشود. ياي ادة تحلیلی بستر منا | آورد که داده ها به ‎bis‏ باس كوي به برش های نیت به صورت تبقات سد سر جمع شده و سازمآن یافته, ذخیره شوند. ‎LE‏ و گیری ها و تحلیل ها مناسب است. ‎ ‎Log‏ اضيحات ‎

صفحه 35:
پایگاه دادة تحلیلی (ادامه) 98 پایگاه داده تحلیلی عبارت است از مخزن دادة جمع آوری شده ای از منابع اطلاعاتی: »لا مختلف, توزیع شده, احتمالاً ناهمگون, تحت یک ساختار چند بُعدی, بصورت یکپارچه, پاکسازی شده, موضوع گراء سرجمع شده, غير قابل تغيير سس و در محدودة زمانی مشخص طولانی دردسترین انيت

صفحه 36:
پایگاه دادة تحلیلی (ادامه) آقلز داده های موجود در پایگاه دادة تحلیلی, غير قابل تغييرء یعنی فقط خواندنی هستند و توسط کاربران قابل تغییر نیستند. ‎we‏ ند اصلی »ی ممترین کاریردپایگای هام دادم تحلیل انعام ‎lees ssi‏ بعليل برحط رفخ 01) فى باه ‏ا متناظر این عمل در پایگاه های دادة عملیاتی, انجام و باسككدن ب اک ‎Call Gl; Wels‏ که بر ارس ها تایح ی امه و ‎

صفحه 37:
پایگاه دادة تحلیلی(ادامه) #6 قبل از پایگاه داده تحلیلی, ‎Repository‏ داریم که جزئی ازلظ است. اون وه آنا در |معمارى ‎lect be, BT‏ سارماتدهى ۳6005017 دانش و 16005110197 داده که از منابع مختلف بدست ‎cule‏ ینعی که اور مازعا اش ‎allo‏ اما ‎Gch ps5‏ ‎Ge pals by ola ola!‏ سارد. برات اين كار توصضية فى تود اب به ساخت 21256 232 اقدام گردد.

صفحه 38:
خصوصیات پایگاه داده تحلیلی فلز خصوصیات پایگاه داده تحلیلی عبارت است از : یکپارچه: پالایش, سازگار نمودن. همسان سازی و یکبارچه نمودن داده‌های استخراج شده از منابع داده‌ای مختلف و احتمالا ناهمگون (مثلا سازگاری قوانین تامگذاری) موضوع گرا: سازمان یافته پیرامون موضوعی خاص, مانند مخصول, مشتری ویا كالا مهم شوه دادم هاف آن تخليات وده وبداف تضميم كيريها تاسيب فت باشند. خر فان تراغ وی میات تس رو ‎GJS NS ire: (rads i) Calan‏ نوسازی برای به هنگام سازی (عدم نیاز به پردازش تراکنش‌ها. مکانیزم‌های ترمیم, و کنترل همزمانی ) وه هی بل وی رل رای ور به سیستم‌های عملیانی و وجود صریح یا ضمنی عنصر زمان در هر ساخنار كليدي بسیار حجیم: با توجه به اینکه محدوده زمانی وسیعی را ‎Wahoos lee‏

صفحه 39:
پایگاه داده تحلیلی(ادامه) Enterpri

صفحه 40:
سطوح پایگاه های داده تحليلي (Enterprise warehouse) oS alaw m ‏كه سارهان 1 به ظور كلمل‎ ile sede ean ‏كز مجدوعه اطلاعات‎ ‏پوشش می دهد.‎ (Data Mart) 24> glaw # ‏بل کت کب حوضو‎ Gules sil ‏وه ای اراد‎ We ‏عام اختسا ص دار‎ (Gabor tats ems ye es ‏سب‎ (Virtual warehouse) sjlxo claw m ‏مجموعه ای از دیدگاه ها (۲:0) بر روی بايكاه هاى داز يلوم‎ 16

صفحه 41:
( Data Mining ) ‏دادم‎ ‏کاوی‎ :1 عبارت داده كاوى به فرآیند تحلیل نیمه خودکار پایگاه داده های ‎oes,‏ اه اه اه 6 همانتد کف دانش در هوش مصنوعی (که آنرآزیادگیری ماشین ‎alot (eet eo‏ ار ‎pales‏ والكوها ار داب هار5 داك 015 و ی با یم ات روی دیسک ذخیره شده است روبروست. با یادگیری ماشین و آمار ماوت ات #فر_داده ‎ais Ls, gl‏ دانش در پایگاه های داده سر و کار دارد. aise POE ‏صیجات‎

صفحه 42:
ابزارهای سطح بالا Monitor & lintegrator| پایگاه داده تحلیل ‎Do _‏ 5-7 ‎a a ۳ 3‏ _ الا ‎Data Marts‏ پایگاه داده تحلیا پایگاه‌های داده ۳ 3

صفحه 43:
environment پایگاه اطلاعات . پایگاه داده "تقسيم بندى مشترى ۷تشخیص تقلب “بازار مقصد داده 8 برس وجو/ 01,0005 ”برس و جوهای تجاری آناليز جندبعدى 7 8 ‎ae‏ \ پاکسازی دا 5 ۱ 4 ازی داده ‎wat‏ مدیریت فرا داده ‎

صفحه 44:
Intelligent Decision Support System ‎Mf‏ سیستم های تصمیم یار. سیستم هایی هستند که به مدیران درامر تصمیم گیر ی کمک هی کنند: ‏الا برای این منظور از تکنیک هایی مانند داده کاوی و سرویس هایی مانند ‎OLAP‏ کمک می گيرند. ‎SI (OLAP) bs » ‏پایگاه داده تحلیلی (1۲۷) و پردازش تحلیلی‎ mt ‏جمله عناصر ضروری در سیستم های تصمیم یار به شمار می‎ ‏آیند. ‏الا سیستم های تصمیم یار هوشمند. سیستم های تصمیم یاری ‏نیک های هوشمند اند. ,= صیحات: ۱ = ‎

صفحه 45:
Intelligent Agent ا عامل (ادهوش) نرم افزاری است که عمل می کند و قادر به تأثیر گذاری بر محیط است به طوری که ‎prio‏ به فعالیت و یا تغییرحالت می شود. همانند يك فعالیت شيميايي, فیزیکی و یا بیولوژیکی . . ‏عامل ابزاری هوشمند برای رسیدن به هدف است‎ Mf ‎Sole It‏ خودمختار است و به تنهایی قادر به تصمیم گیری است. ‏لا عامل عبارت است از موجودیتی که واکنش دارد و به طور کو ای کی 0 ‏لالز عاملهای هوشمند بایستی قادر به انجام کارها در دنیای واقعی باشند به طوری که اعمال هدفداری را انجام دهند و نیز بایستی قادر به ‎

صفحه 46:
‎sl CA‏ عامل ها ‎us) ojly ‘Autonomy Situatedness Reactive Pro-active Learning Veracity ‎Persistency ‎ ‎ ‏توصیف مختصر ویژگی ‏پرداختن به عمل با توجه به هدف تعریف شده بدون فراخوا ني وایسته به محیط و شرایط عملياتي ‏درك محیط و پاسخ به تغییرات آن نمایش رفتارهای هدفمند تعریف شده ‏تغییر رفتارها بر اساس تکرار رفتار ‏عدم انتقال اطلاعات نادرست. داراق اهداف و قرايتدفاق ذا أز بيش تعريق شدة. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 47:
ویژگی های عامل ها (ادامه) هدف گرا استدلال Social Goal-oriented Reasoning Adaptivity Mobility Benevolance Delegacy Competency همکاری با سایر عامل ها در سیستمهای چند عامله تحقق هدف سیستم تا دستیابی به آن بدون فراخواني قابلیت استدلال در انتخاب عمل امكان تطابق اعمال يك عامل با اهداف کلی سیستم قابليت انتقال از محیطی به مجیطی دیگر مصالحه در منافع مرتبط با عاملهای همکار قبول انجام عمل در سیستمهای چند عامله ارزیابی فعالیت انجام شده در تحقق هدف و تقسیم وظایف در صورت لزوم

صفحه 48:
ویژگی های عامل ها (ادامه) احساس 11[ 1طهمعتطث | ارزيابى تحقق هدف سيستم و ادامه عمل مسئولیت ‎ty‏ تا تحقق هدف قدرت .. | قابلیت استدلال در انتخاب عمل وابسته ‎Ba Discourse Sica‏ عقلانیت ‎isa See‏ ای ی ات 4 a ‏نمایشی از‎ 0 3 حو عم

صفحه 49:
Knowledge Management System كل ارت انس زارد میتی کم یم | هه الاجر ا متا رشحم ‎Dales‏ ‏دانش می پردازد.

صفحه 50:
Supply Chain ‎Supply Chain mr‏ حرکت نیع تجلریمواد و لطلاماتو سرمیسها ) از مواد خام واز طریقک ارخانجاتو لنبلرها تا مشتریاننسهایی ‏لا همچنین شامل سازمانه وفرآیندهلیی است که لین محصولات, اطلاعت و سرویسها را تولید و تحویل مشتریان نهایی می دهند. ‎Supply Chain jt‏ شام رف لیتهایمتسع|زجمله خرید و فروشو تدارکات وحمینقلوادایه و کنتل‌مواد خام و برنامه ريزىو كنترلتوليد و لمنبر وكنترل اليسسلموا[ع تونيعو تحويلو.. ‎

صفحه 51:
Supply Chain Management Jas SCM ‏های‎ 8 dnventory management) (yl ‏]ل مدیریت‎ Shipping managemen) J ‏مدیریت حمل و‎ 8] Efficient purchasing) \)s ‏خريد مفيد و‎ Ja CRM (Collaboration along chain) jut Reduce number of intermediaries) ‏ل[ همکاری در طول چرخه‎ سار که ساسا راهان زب تاه کی تسولیده خریده ابردای ۱۷11۹۳ آقلز توليده خریده دار حقوق مستمزد + ماللى: 011882 ]198 همه فعا ليتهاويتجيره » ‎m ERP: Enterprise Lda,‏

صفحه 52:
فواید ساخت سیستم مبتنی بر ‎SCM‏ ]18 فوايد قابل اندازه كثيرى (محسوس) ‎ja‏ انجام يى ‎Supply Chain‏ كارا Supply Chain cits tale satin lb Il Supply Chain ‏فلز کاهش خطرات و موارد غیرقطعی در‎ ‏کاهش زماننگهداری در ابر‎ 8 كاهش هزينه هاى مرتيط با متابع تولید بهينه شدن نحوة 020612 ]8 فوايد غير محسوس: 19# انعطاف پذیری ]198 كاهش دوباره کاری ها كارابى تجارى (كه در زمان كوتاه محسوس نیست؛

صفحه 53:
مشکلات 50 وعلل آن 19 مشكلات 5010/1 عبارتند از 16 عدم قطعيت حقايق» ال[ ثابت نبودن شرط هاء 1# خرابى ماشين. ‎at‏ نقل و انتقال. 8 اين مشكلات ناشى از وابستكى موارد فوق به بارامترهاى زير است كه همواره در حال تغيير أندة ‎Lele 8]‏ *(کپفیت, وتوزیع,و تفاضای)4() 5

صفحه 54:
Customer Relationship Management الا عبارت است ازمبحثی که موجب بهترین همکاری بین لایه های مختلف یک سیستم کاربردی از قبیل: ‎back-offic m‏ ‎front-office m‏ ‎web @‏ می شود.

صفحه 55:
ERP (Enterprise Resource Planing) فلز مجموعه ای از نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده در سیستم های عملیلتی مجتمع. به منظور پشتیبانی از پردازش های تجاری عملیاتی مبتنی بر معماری ۳16201156 ]قلا یک 1210 یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر است که تمام شعبات و وظایف یک سازمان را یکپارچه می کند ‎ERP So Bt‏ همه فرآیندهای تجاری مهم را با یک معماری واحد بصورت لحظه به لحظه کنترل می کند. ‏ا انتظار مى رود راه حل يكبارجه از كارليى تا كيفيت. بهره وری و سود را بهبود بخشد. ‎

صفحه 56:
تأمیرک نندگاننرم 1718۳ SAP 8 Baan @ PeopleSoft m Oracle m J.D. Edwards m Computer Associates 18

صفحه 57:
Enterprise Information Management ‏واحد تجاری‎ = a | E 2] ۶ 0 ‏ع‎ eo 3 5 ‏د ا عه‎ 7544 OSS ee “Sa o ; مها ‎manors‏ |+— محیظ ‎i HOO‏ ۱ 5 5 3

صفحه 58:
Enterprise Information .a,Ub9 Management ]18 معمارى سیستم را ارائه می دهد که شامل: ا مدل بردازشى ا مدل داده معماری ترنافة كاريردى نا اراته مل دهد كه شافل: 1 برنامه كاربردى ‎mt‏ يايكاه داده وز فراداده را ارائه می کند. ا سیاست ها را ارائه می کند که شامل: 18 استانداردها رویه ها خط مشی ها

صفحه 59:
aE cS ‏داده‎ ‎۲ ‏داده؟‎ ۱ CAF 2 © ‏ذا داده ها در سیستم های هوش تجارى بايد‎ ‏باكيفيت باشند.‎ a

صفحه 60:
خصوصیات داده های با کیفیت ‎sb >‏ تجاری نیاز به داده های با کیفیت است, داده اه اک ری کات و ‎at‏ ی ند ‏1 دقيق أند. ‎iat‏ نامتناقض اند. ‏1 كامل اند. ‎Stacie ee CIS tae ‎Mt‏ ارزش آنها در راستای قوانین کاربرد است. ‏6 ارزش آنها با دمنه ای که برایشان تعریف شده. مرتبط و متناسب ‏است" ‏6 قابل فهم و خوش تعریف اند. ‎

صفحه 61:
دسته بندی اشکالات کیفی داده ‎(call‏ هس دا ‏لا مقادیرمجازی (پیش فرض), که موجب از بین رفتن امکان تحلیل می شوند. ‎mt‏ مقادیر پیش فرض, هوشمند (معنا دار), که امکان تولید پرس و جوی مشخص از طرف کاربر را فراهم نمی آورند. ‏1 متغيّربدون مقدار. ‏1 فيلدهاى جندمنظوره. ‎slnoslian‏ رق لق ‏1 داده هاى رمز شده جند مقدارى. متون غير ساختيافته. كه بدليل نداشتن الكوى مشخصيغيييقليل تجزيه اند. فم :

صفحه 62:
دسته بندی داده های بدون کیفیت (ادامه) ب) نقض جامعیت: 8 داده های با ارزش غلط. لا نقض قوانین کاربرد. ]1 عدم استفاده از کلید شناسایی یکتا. 1 استفاده از كليد شناسایی بطور مجدد. ‎mt‏ كم شدن ارتباطات بين داده ها يا وجود ارتباطات بين داده اى ‏نامناسب و اشتباه. ‏1 افزونكى داده. ‎Il‏ وجود مقادیر متناقض براى يك داده كه باعث اتخاذ تصميمات | نادرست می شود. ‏ار

صفحه 63:
مشخصات لعميسعتمٍ با داده های بدون كيفيت ل باراد هاف وین کارا ان مار # نتایج حاصل از ترم افزار برای کاربر قابل فهم نیست: قسمتی از داده های ذخیره شده هیچگاه برای ارائه در گزارشات مورد استفاده قرار نمی گیرد. Saal ol jaw clare url ‏كر ارشات در تخليل‎ داده بصورت اشتراکی استفاده می شود و یا قابلیت به اشتراک گذاشته شدن را دارد. تام داوم ها وجب اعتلال رركار شيلسته امن نود

صفحه 64:
انرداده های بدون کیفیت بر روی سیستم ا ارزيابى غلط. ]لا عدم ارزيابي. 18 صرف زمان اضافى جهت برطرف كردن اشتباهات رخداده. ‎Ml‏ صرف هزينه اضافى جهت برطرف كردن اشتباهات رخداده.

صفحه 65:
مم نم سا لض صن وه قدم جهنتتصحیح دادم12 اطلاع از اشکال قبول مسئولیت تصمیم برای تغییر کشف ريشة اشکالات ‎ees) mak‏ را ها دا ‏شناسايى عامل هاى تغيير

صفحه 66:
قدم جهنتتصحیح دادم12 (ادلامه) 7 اتقال تکنولوزی تصحیو داده در کل سارمان 8 هیْة برنامة تغییر روية جمع آوری داده, تصحیح داده, تعمیر داده هلو ا 0 اجرای برنامه تغییر بز روی اولویت های تهیه فده و آنالیز آن 1 یدارم گیزی اثر بر تایه اجرای 2. تغییر برنامه کاری (120ظ)

صفحه 67:
ب انم بن ذا مراحل كارى ياكسازى داده كشف اشكالات داده اى به صورت تصادفى كشف اشكالات داده اى با آناليز سطحى كشف اشكالات ريشه اى داده ‎Edit Rulejl ooleiwl‏ بيشرفته و هوشمند جهت جلوكيرى ‎(Enterprise Data Analysis) lalé 0313 2949 jl v5‏ ‎(Optimise) orls WS aig, ‎

صفحه 68:
دانش دانش ورودى اصلی1ظ است.

صفحه 69:
آموزش حرفه ای تعامل با مشتری جستجو در روزنامه ها تحلیل رقبا تعامل با تولید کننده مقیاس از 4 هرگز تا 4 غالباً |اسسفووسيبت

صفحه 70:
انواع دانش ‎Bit‏ سیس دادم ‏بل ‎ha des gata‏ یک فد اي در یاه هم ‎Explicit Ass) ft ‎ ‏ل فرهتكى ‎bb is b al, ss Cultural‏ تحیط متا ماد سطح آمادگی یک ‎Lele‏ ام در رابطه با دانش های زیر ساختی. 1 تی است. آمادتی ازمان بای دا 3 ‎

صفحه 71:
چرخة حیات دانش (1)

صفحه 72:
چرخة حیات دانش (2) 7 5 -3 saad

صفحه 73:
روش ‎sl»‏ ذخبره سازی دانش ‎‘Networking Model 1‏ دانش بطور برلكنده ذخيرهم مىشود و با يكيكر در ارتباطند. ‏2. ۳0001 بدم‌انون(۳6: هه دلنش‌را در یکنقطه قرار دادم و از آن استفادم می‌شود: ‏3 006 10::0]: که در آن‌دلنش های‌پرلکندم بصورتقطب‌های‌دانش ‏سازمان‌دهی‌شده لند. ‎

صفحه 74:
د © 0 ان روش های اخذ دا نش مصاحبه cs مشاهده روش های فرموله ‎Machine Learning‏ (0))0:)) سمي عولحسيص)) وسعدصة): يى روش براى اخذ دانش ‎GS‏ صحيح eas

صفحه 75:
Precision Knowledge Aquisition كه كامل ماحل ريو امك ‎a‏ تصحيح مصاحبه و توليد 71127561326 علامتگذاری 10061 ها تولید یک خلاصه (وتعووم61) تولید یک قاب Knowledge Matrix ‏توليد يك‎ بازنمایی دانش ایجاد پایگاه دانش ۵ ظ ده ه هط د

صفحه 76:
استراتژی ۳1201100270 سازماندهی سیستم انجام کار مواردی که حتماً باید انجام شود مخدرد درز و تأكيد بر روى منابع دانش تخته سیاه اخذ دانش ۵ ۵ 5 م ۵ آماده سازی راه حل ها برای اجرای سیستم سازماندهی دانش حل واقعی مسأله پالایش پایگاه داده پالایش رویه انجام کار و و ۵ 5

صفحه 77:
مدیریت دانش #ل چگونه دانش را دریافت کرده؟ چگونه آنرا ضبط و ذخیره کنیم؟ چگونه بهنگام کنیم؟ چگونه حذف کنیم؟ و ... 48 6 موضوع در رابطه با دانش مربوط به یک سازمان توسعه می یابد: ‎Making "‏ معصوو (لیجاد ینکيدة ‎(ads)‏ ‎Knowledge Creative *‏ )444 )48( ‎(e245 344) Decision Making ®‏ 5 -

صفحه 78:
انش (ادامه) ‎Ic‏

صفحه 79:
مدیریت دانش (ادامه) ‎ite Abils) Share Memory Bt‏ که عبارتستاز به اشتر لک گ ذاشتن‌دانش‌های یکسیستم برلی‌هگان 18 فراید ‎Share Memory:‏ ملموس: عدم ایجاد هزینه اضافی * کارایی 8 غیر لموس: # مشارکت در تجربیات یکدیگر ‏* افزایش دانش سازمان ات

صفحه 80:
شناخت دانش انتخاب دانش زمان دهی دانش 4 اتشار دانش ‎cleo 5 0‏

صفحه 81:
مولفه های ۵100 ‎Sense‏ =~) Argument ‎Expection‏ (لنتظار دلشتر) ‎(2-SG4ls4) Commitment‏ ‎Evaluation‏ )!,45-( ‎(ela nbie) Manipulation ‎wee‏ جا ما ‏\ آسسن 3 ‎

صفحه 82:
مولفه های ایجاد دانش همواره دیررابطه با بای سیر

صفحه 83:
مراحل انجام یک پروژه مهند سی اقلا هرنوع پروژة مهندسی, مهندسی ساخت يافته مانند مهندسی ‎SoU Gece Seo Ueland‏

صفحه 84:
نقشه راه هوش تجاری ]لا برای برنامه های کاربردی هوش تجاری با نیازمندی های خاص از جمله استفاده از داده های غیر ساخت بافته مثلا کاوش در متن و محتوا و صوت و... نیاز به گسترش فعالیت ها و نقش ها در کالب ام های موی ماس ات اقلا نقشه راه هوش تجاری اساسا یک راهنمای چرخة حبات پروژه ‎ob! sly‏ برنامه های کاربردی تصمیم پارهوش تجاری با استفاده از داده های ساخت یافته است.

صفحه 85:
نقشة راه تولید یک پروژة هوش تجاری(1) ‎Mt‏ اين نقشه 16 گام برای ساخت یک پروژة ‎etn.‏ را بر طبق همان 6 مرحلة انجام هر پروژة مهندسی شد, به شرح زير بیان می کند: #ل[ مرحلة هدف و منظور: ركام 1 ابيا ‎eis Sie‏ ا مرحلة طرح ريزى: # گام 2: ۴0۸۵۲۵۲/5 ارزیابی زیر ساخت, # گام 3: طرح ریزی بپروژه. ‎mt‏ مرحلة تحلیل تجاری: گام 4: تعریف نیازمندی های پروژه. ‎me‏ گام 5: تحلیل دا #گام 6: نمونه سازی برنامه کاربردی, # گام 7: تحلیل مخزن فراداده, لدم

صفحه 86:
قشة راه تولید یک پروژة هوش تجاری ها مرجلة طراحی: ل ‎als‏ 8 ی رای ۳ ‎mt‏ گام 9: طراحی 1771 (استخراج/تبدیل/بارگذاری) # گام 10: طراحی مخزن فراداده. 18 مرحلة ساخت: ‎mt‏ كام 11: تولید م11 ا كام 12: توليد برنامة كاربردى, # كام 13: داده كاوى: 1 كام 14: توليد مخزن فراداده, ]18 مرحلة نصب و استقرار: هل كام 15: بياده سازی, گام 16: ارزیابی نسخه. مه

صفحه 87:
ارزیابی وضعیت تجاری 8 در این گام, مشکل یا موقعیت تجاری تعریف می شود و یک راه حل تجاری پیشنهاد می شود. هر نسخة برنامة کاربردی هوش تجاری باید ‎Gog:‏ اقتصادی داشته باشداو به طور واصم نید فواید آن رام حل بیان شود.

صفحه 88:
Enterprise آ#ل ازآنجائیکه برنامه های کاربردی 81, برخاسته از تراکخش های بین سازمانی هستند. یک زیر ساخت 56:07156 باید برای پشتیبانی از آنها ایجاد شود. بعضی از مولفه های زیرساخت ممکن است قبل از اغال پرویه اد درل تخود ‎vaca‏ سایر تولفه ها بر باند شنوان قسمتی از پروژه , بمرور زمان ساخته شوند. ‎oylo aalgo 9 Enterprise alu 25 S iat‏ + زیرساخت تکنیکی: که شامل سخت افزار. نرم افزار, میان افزار ی یرس انگای بارخ ال مفلنههای الک ‎BONS PA‏ لاعت 0ك سن ‎PANES ube ike use‏ استانداردهای ‎SEE‏ داده. متدولوژی هاء روبه های تست فرآیندهای کنترل تغییر و.. تست سسانیکشیت

صفحه 89:
(Planing) ojo» Sixy ‏طرح‎ ‎Mf‏ پروژبه های تصمیم پار 1ظ بسیار پویا هستند, تغییرات در دامنه, رن و نار تس رای در وی بنابر این طرح ریزی پروژه باید با جزئیات کامل انجام شود وپیشرقت واقعی کار باید بطور دقیق مشاهده و گزارش شود. ‎

صفحه 90:
شمای نقشة راه تولید یک پروژة هوش تجار

صفحه 91:
اجرای موازی نقشة راه ساخت يك يروزة 81 5و ۲ 5 ۰ La ‏ها‎ اكات اخاسطس ‎Las‏ لقنا لها ‏زمان ‎ ‎ ‎

صفحه 92:
ملاحظات نقشه راه سیستم های هوش تجاری (2) ]19 شناخت کیفیت داده, الا شناخت عدم کیفیت داده, 18 تصحيح داده هاء # اشتراک گذاری داده هاء آلز داده به منزله سرمایه تلقی شود, ل تولید داده از داده های موجود (یادگیری+ استنتاج), # استفاده از استانداردهاء لا کوچک ومحدودنمودن محدودة سیستم ها.

صفحه 93:
ساختار تیم پروژه ‎Mf‏ عمودی یا افقی ‎Mf‏ متمرکز يا غیرمتم رکز: که دربرنامه های مبتنی بر موّلفه از ساختار متمرکز استفاده می شود ‏]18 عمودی متمرکز یا افقی غیر متمرکز ‎sly Mt‏ یک سیستم 1 پيشنهاد می شود از یک ساختار غیر متمرکز ‏و شود. ‎

صفحه 94:
ساختار تیم پروژه 131 لا در ساخت یک سیستم مبتنی بر معماری 31 رویکرد مبتنو برتولید اجزا حاکم است, دو تیم بطور مجزا در اين رابطه مشغول به فعالیت اند: #8 تیم سازنده هسته اصلی سیستم ‎(Core)‏ # تیم کاربردی نمودن هسته اصلی (68060ظ) algae |

صفحه 95:
تیم سازنده هسته اصلی سیستم (00۲6) 8( اعضای ثابت این تیم : لا يك نفر مدير بروزه» لا یک نفر نماینده تجاری, ‎mt‏ تحلیلگران از طرف بخش تکنولوژی اطلاعات. 8 متخصصین از طرف بخش تکنولوزی اطلاعات که متخصص در امر برنامه نویسی و تجزیه تحلیل سیستم باشد. 7 5 \

صفحه 96:
تیم کاربردی نمودن هسته اصلی ‎(Extended)‏ ال اعضای این تیم نیز دارای مسئولیت هایی در یک پروژة 1 ‎axa‏ اع ‎celal Seas‏ در ‎ar lated Pita jel ste 5 atl‏ اعضای این تیم دارای تخصص های مختلفی هستند و در هر یک از مراحل انجام پروره چنازچه به تخسص ‎Glu gl‏ باسج از اسان :داك سركت د خسان رعو سل رم اه

صفحه 97:
تامين کنندگان عمده ‎BI/OLAP‏ mOracle 9i OLAP mSAP BW m Microsoft SQL Server 2000 & Analysis Services m Hyperion Essbase\IBM m Microstrategy m Cognos mBusiness Objects

صفحه 98:
(2% a ‘ ۱ ۱ 1 |

صفحه 99:
مروری بر تعریف پایگاه داده تحلیلی ال 1992 پایگهدادهتحلیلی,پایگاه دده ای به منظور تصمیم گیری می باشد كه داراى ‎pes‏ در يك محدوده وسیع زماني. 4 رو می باشد. 89 1995 مجموعه ای از پایگاه داده های یکپارچه؛ مبتنی بر موضوع و بهینه طراحی شده برای پشتیبانی از سیستم های تصمیم یار ‎I‏ 1996 منبعی که کاربران نهایی می توانند در آن به داده هایشان دسترسی پیدا کنند. ‎I‏ 1997 مجموعه ای از اطلاعات یکی شده حاصل از سیستم های عملیاتی و برخی منابع داده خارجی با هدف پشتیبانی از تصمیم گیریهای تجاري ‎PDF ‎wane ‏ل‎ ‎

صفحه 100:
مروری بر تعریف پایگاه داده تحلیلی(دام فلز جامعترین تعریف 1# منبع داده جمع آوری شده از داده های منابع اطلاعاتی مختلف و حتی ناهمگن ا تحت يك ساختار لا در يك محدوده وسيع زماني لا با هدف ياسخكويى به يرسشهاى تحليلى كاربران

صفحه 101:
sa ‏تفاوت با پایگاه داده‎ ‏پوشش دامنه زمانی وسیع تر‎ ‏ا يك پایگاه داده یکپارچه حاصل از پردازش چندین پایگاه داده عملياتي‎ ‏الا قابلیت پاسخگویی به پرسشهای پيچيدة کاربران و برنامه های كاربردي‎ ‎GS‏ ؟

صفحه 102:
‎Ml‏ سازماندهی داده ها بسته به چگونگی ارجاع کاربران ‏"لا يكبارجكي ]لا يكيارجه سازى اسامي يكيارجه سازى واحدهاى اندازه كيرى متغيرها ‎Mt‏ یکیارچه سازی ساختارهای داده ای از نظر محدوده ارزشها ‎mt‏ حذف ناسازگاریها و اطلاعات متناقض ‎ ‎ ‏ا غير قابل ‎mt‏ داده هاى ‎ ‎

صفحه 103:
مشخصات پایگاه داده تحلیلی(ادامه) محدوده وسیع زماني محیط های عملیاتی ‏ گستره زمانی 90-60 روز پایگاه داده تحلیلی ‏ گستره زمانی 10-5 سال خلاصه شده ‎Ml‏ داده های تحلیلی مناسب برای تصمیم گیریها بر اساس اهدلف تعیین شده حجیم ‏به علت محدوده وسیع زمانی "1 نرمال نشده ‏امکان وجود اقزونگي

صفحه 104:
انواع داده در پایگاه داده تحلیلی داده جاري * _ داده های فعلی منابع عملياتي داده قديمي ۳ داده های قدیمی متابع اطلاعاتي داده خلاصه شده * _داده های نتيجه شده از داده های موجود وپردازش های مرتبط فراداده © اطلاعات مربوط به داده ها © دیکشنری از اطلاعات پایگاه *_راهنمایی جهت نگاشت داده از محیط عملیاتی به محیط پایگاه داده تحلیلی *_قواعد استفاده شده رای خلاصه سازي

صفحه 105:
Data Warehouse Process Geek eae Reena

صفحه 106:
Data Warehouse Process Geek eae Reena

صفحه 107:
تعریف هوش تجاری از منظر پایگاه داده تحلیلی زا كان دا یکی رهوش تاره ‎ay ire) Sal‏ و ‎dal‏ ‏رفتارها و كنش هاى كذشته يك 2266101156 به منظور درى موقعیت قبلی سازمان, تعیین وضعیت جاری آن و پیش بینی یا ‎sues‏ أنجه كه در آیتده آنفان خواهد افتاد را فراهم بی ماب ‎G a

صفحه 108:
سیر تکاملی تکنولوژی های هوش تجاری 4 IF 4 ‏برنامه های کاربردی]بنامه های کاربردی‎ :14 ‏کلیلی سفارشی: ۳6قلیلی سفارشی:‎ داده کاوی و اکتشاظده کاوی و اکتشاظهه کاوی و اکتشا تحلیل تحلیل تحلیل چند بعدی چند بعدی چند بعدی ‎(OLAP) (OLAP)‏ (OLAP) ‏پرس و جوهاء | پرس و جوهاء‎ برس و جوهاء | يرس و جوهاء | يرس و جوهاء | پرس و جوهاء كزارشات و | كزارشات و | گزارشات و | گزارشات و | گزارشات و | گزارشات و ‎EIS EIS EIs EIS EIS EIS‏ أذاك اط ‎aus‏ اما دهد ‎ond bole‏ | واسظ ديه 2 اولیل نع اواشط ام 2000 2000 1990 1990 1990 1980

صفحه 109:
The Corporate Information Factory (CIF) ‎OS‏ از عمده ترين پیشرفت ها در طی 10 سال گذشته معرفی یک معماری مقبول در سطح گسترده برای پشتیبانی از هرنوع تقاضای تکنولوژیکی هوش تجاری بوده است. ‎EIS Executive 4IS ol, ‏معماری نشان داد که‎ yul M ‏های عمده متعددی دارد.‎ 29105 Information system) ‏ال ‎sq105 CIF‏ اخذ از يك منبع که در 1715 وجود دارد را از بين برد. ‏18 1۳) نوعی معماری است که امروزه در اکثر محیط های تصمیم یار مورد استفاده قرار می گیرد. ‏اج

صفحه 110:
(ادلمه) 015 لیرکمود ‎81٩‏ رابنا دوراه کار دیر بحرطرفمیک ند تفکیک داده به 5 پایگاه داده عمده, اين 5پایگاه داده عبارتند از؛ 8 پایگاه های داده سیستم اجرابی ‎(The Operational System Databases)‏ ‎(Data warehouse) lilas ools ol SL iat‏ ‎iat‏ انباره داده ‎«(The Operational Data Store) Lz!‏ ‎(Data Marts) 24> los ool sla ol SL it‏ ‎(Oper Marts) 25> sles ols sls olSL my‏ # یکپارچه سازی فرآیندها به منظور اثتقال کارا و موثر داده از سیستم های منبع به کاربران تجاری.

صفحه 111:
۳(ادلمه) ‎wet CLE‏ ای رم و ای اهاط ای ای اک اف ی موفق هوش تجاری‌مورد استفاده قرار مىكيرند. را توصيفو طبقه بندعمی‌کند. ‏]لا این انباره های اطلاعاتی سه فرایند سازمانی سطح بالا را پشتیبانی می کنند که عبارتند از؛ ‎:(Business operations) sla) elles Il‏ با عملیات روزانه و جاری تاد ارام ]1 هوش. تجاری (8611106266ه1 510655ا8): با جستجوى مداوم براى درك بور شركت محصولات آن و متتسرائتتن در ارباط است. فرايتدهاى عمليات تجارى ايستا هستند, در حاليكه هوش تجاری علاوه برفرآیندهای ايستاء شامل فرآیندهایی است که همواره در حال تكامل اند ‎ ‎

صفحه 112:
۲(ادلمه) ا مديريت تجارى (2132806726828 811512655): فرآيندى است كه در آن دانشها و بینشهای جدیدی که در هوش تجاری ایجاد می شوند, ‎Enterprise pwlijw 52 ailjg, subs olles 52‏ معرفی و اجرا می شوند. مدیریت تجاری تصمیمات تاکتیکی که یک سازمان اتخاذ می کند را در بر می گیرد. ور | \ |اسسفوونيت

صفحه 113:
مولفه های 1۳ الا مولفه های 1۳م) به دو گروه عمده تقسیم می شوند: 8 دريافت ‎Data In) osls‏ 0طنأنا0): که شامل فرآیندها و پایگاه های داده ای است که درگیر اخذ داده از سیستم های اجرلئي. یکپارچه سازی آن. پاکسازی لن و قرار دادن آن در يك پایگاه داده برای استفاده آسان هستند و عبارتند از «The Operational System Databases) ‏پایگاه های داده سیستم اجرابی‎ 8 ‘SL ‏]ل‎ ‎«he Operational Data Store) ‏آفل انبرهداده اجرائی‎ «Data warehouse) Lbs ata Acquisition) 3's 451m

صفحه 114:
مولفه های 1۳ deli aS : (Getting Information Out)oleWb! ‏دادن‎ yu. mw ‏فرآیندها و پایگاه های داده ای است که درگیر ارائه هوش تجاری‎ ‏به مشتریان تجاری نهایی یا تحلیل گران اند و عبارتند از:‎ «(Data Marts) ‏پایگاه های داده تحلیلی خرد‎ 8 Oper Marts) 24> ‏پایگاه های داده عملیاتی‎ mt (Data delivery). ‏ذا داده رسانی‎

صفحه 115:
ملاحظاتی که در طراحی يك پایگاه داده تحلیلی بايد لحاظ کرد 18 اگر بناست که پایگاه داده تحلیلی به عنوان يك انباره تاربخچه و سابقه ثابت و پایدار در برنامه های کاربردی استراتژيك هوش تجاری مورد استفاده قرار گیرد. باید خصوصیات زیر رادارا باشد: 11 بايد ‎Led oslo lL wth Enterprise focused‏ باید متبع تغذیه پایگاه های داده خرد و و برنامه هاى كاربردى تحليلى باشد. فلز طراحی پایگاه داده تحلیلی باید در مقابل تغییرات. تا حد ممکن انعطاف پذیر باشد؛ ‎jl mt‏ آنجائیکه پایگاه داده تحلیلی برای ذخیره سازی داده های حجیم و مربوط به محدوده زمانی طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیار نامطلوب است که داده از داخل پایگاه داده تحلیلی برداشته و دوباره طراحی شود و مجدداً در داخل ان بار گذاری شود. ‎I‏ به منظور جلوگیری از انجام اين كار بايد به فكر يك مدل داده اى مستقل از پردازش. برنامه کاربردی و تکنولوژی هوش تجاری بود. الا هدف بلید تولید يك مدل داده ای باشد که بتواند به آسانی خود را با عناصر داده ای جدید دهد بدون نیازبه طراحی مجدد ساختار با مدل داده ای موجود.

صفحه 116:
ملاحظاتی که در طراحی يك پایگاه داده تحلیلی باید لحاظ کرد ]قا بايد بكونه اى طراحى شود كه بتواند حجم وسیعی از داده را در زمان کوتاهی در خود بارگذاری کند. ]لا بايد بكونه ای طراحی شود که قابلیت پشتیبانی از هر نوع تحلیل هوش تجاری با هر نوع تکنولوژی را داشته باشد.

صفحه 117:
ملاحظات ساخت پایگاه داده تحلیلی فلز ابتدا مسأله تجارى كه بايد به كمك يك قابليت هوش تجارى حل شود. انتخاب و مستندسازی می شود: ال جمع آوری همه نیازمندیها در رابطه با هدف (3811)) سیستم. ا تصميم گیری در مورد تکنولوژی مورد استفاده توسط کاربر نهایی که بتولند راه حل تست هیارا شیف 8 ساخت يك مدل اولیه از پایگاه داده تحلیلی خرد به منظور مجدد آن در صورت لزوم. 18 ساخت مدل داده ای پایگاه داده تحلیلی براساس نیازهای کاربر و مدل داده ای تجاري. ال نگاشت نیازهای پایگاه داده تحلیلی خرد بر مدل داده ای پایگاه داده تحلیلی و نهایتاً گرفتن بازخورد از سیستم های اجرايي. تست کارلیی آن و طراحی

صفحه 118:
ملاحظات ساخت پایگاه داده تحلیلی (ادامه) توليد كد براى انجام .1211 و فرايندهاى ارائه داده. فلز تست پایگاه داده تحلیلی خرد و اندازه گیری پارامتر های کیفی داده و ایجاد پایگاه داده تحلیلی خرد مناسب برای محیط. ]لا قبول سیستم و تبدیل نخستین نسخه پایگاه داده تحلیلی و پایگاه داده تحلیلی خرد به محصول و شروع به طرح ریزی برای نسخه بعدي. {A

صفحه 119:
مراحل ساخت پایگاه داده تحلیلی آماده سازی (11:) * استخراج داده ۳ * بایگانی کردن داده قبل و بعد از پاكسازي (Integrity) <> *_ تطبیق داده و یکپارچگی چند منبع داده اي تحلیل سطح بالا * _ محاسبه دیدهای تحلیلی از دیدهای پایه ایجاد پارامترهای تحليلي خصوصی سازي ‎ *‏ استخراج و خصوصی سازی اطلاعات ایجاد پایگاه داده تحلیلی خاص

صفحه 120:
ابزار های سطح پایین (133016-1770) پایگاه داده تحليلي استخراج داده داده ها را از متابع مختلف ناهمگون و خارجی می گیرد خطاها را در داده تشخیص می دهد و در صورت امکان تصحیح می نماید. اف تغییر شکل و ‎bas‏ 9 داده را از فرمت و قالب میز: لا بارگذاري ل مرتب سلزي. خلاصه سازي. سرجمع کردن؛ محاسبه دیدگاه هاء تست يكپارچگي» ساخت اندیس ها و پارتیشن هاء ]ا انتشار تغيبرا منابع داده به مخزن

صفحه 121:
یکیارچه سازی داده فا ترکیب داده های دریافتی از منابع اطلاعاتی مختلف 8 استفاده از فرا داده ها بيلى شناسايى و حذف افزونكى داده ها ]ل تشخيص و رفع برخوردهاى داده اى فلز يكيارجه سازى داده ها از سه فاز کلی تشکیل شده است: شناسايى فيلدهاى یکسان 8 شناسايى افزونكى هاى موجود در داده هاى ورودى ]لا مشخص كردن برخورد هاى داده اى

صفحه 122:
تبدیل داده ها ال در این مى أن ‎fat‏ ها داده های‌از بین بردن نو زه داده های ورودی طی مراحل زیر به شکلی که مناسب عمل داده کاوی باشند. در # ها تحمیم داده 8 كلى سازى 0 سازی نرب # آفزودن فیلدهای جدید

صفحه 123:
‎bas‏ داده ها - ادامه ‎Ml‏ از بین بردن نویزهای داده ای : منظور از داده های نويزي, داده هایی هستند که در خارج از بازه مورد نظر قرار می گیرند ‏2 براى اصلاح داده های نویزی از روشهای زیر استفاده می شود: ‎Il‏ استفاده از مقادیر مجاور برای تعیین یک مقدار مناسب برای فیلدهای دارای نویز ‎Ml‏ دسته بندی داده های موجود و مقداردهی فیلد دارای داده نویزی با استفاده از دسته نزدیکتر ك8 ترکیب روشهای فوق با ملاحظات انسانی ‎

صفحه 124:
تبدیل داده ها - ادامه ]9 تجمیع داده ها: تجمیع داده ها به معنی بدست آوردن لطلاعات جدید از ترکیب داده های موجود باشد. می ۱ ‏سازی به معتی دسته بندی داده های موجود براساس ماهیت و نوع آنها‎ GIS silo IS I نرمال سازي: منظور از نرمال سازي. تغيير مقياس داده ها | فلز افزودن فیلدهای جدید: كاهى اوقات براى سهولت عمل داده كاوى مى توان فيلدهايى به مجموعه فیلدهای موجود اضافه کرد +

صفحه 125:
کاهش داده ها ]لا شامل تكنيكهايى براى نمايش كمينه لمطلاعات موجود است. ]قلا اين فاز از سه بخش تشكيل مى شود: لا كاهش دامنه و بعد: فيلدهاى نامربوط: نامناسب و تكرارى حذف مى شوند. 18 فشرده سازى داده ها: از تكنيكهاى قشرده سازى براى كاهش اندازه داده ها استفاده مى شود. ‎Il‏ كدكردن داده ها: داده ها در صورت امكان با يارامترها و اطلاعات كوجكتر جايكزين مى شوند.

صفحه 126:
نوسازی داده در پایگاه داده د بت ری ار = ‎(Refreshment)‏ نظارت بر داده های منابع مختلف استخراج تغییرات تغییر شکل داده های استخراج شده به شکل تعریف شده در پایگاه داده تحلیلی یکپارچه کردن اطلاعات پاك سازی داده های عملياتي نتیجه گیری داده های جدید ایجاد تاریخچه برای داده ها بارگذاری در پایگاه داده تحلیلی

صفحه 127:
نوسازى ذاده...«دامه» تقسیم بندیهای پایگاه داده تحليلى براساس سرعت نوسازى داده كلاس اول * جند ثانيه يس ار بهنكام سازى منبع داده بروز مى شوند. اجراى تراكنشهاى كمى در زمان انتقال داده از محيط عملياتى به يايكاه داده تحليلى كلاس دوم ذخيره داده هاى يكبارجه و جمع شده در منبع داده مياني * انتقال به بايكاه داده تحليلى به طور متناوب(هر جند ساعت يكبار) كلاس سوم * آسنكرون بروز رسانى طولانيتر (روزانه يا ماهانه)

صفحه 128:
مشکلات نوسازی داده حجم زیاد داده های ذخیره شده * انتشار تغییرات در هنگام نوسازی داده * نوسازی داده مستلزم اجرای میزان کاری با پبچیدگی های متفاوت است. * باعث کارایی مختلفی بسته به سطح معماری می شود. * ممکن است به طور همزمان با پردازش پرسشها انجام شود. * افزایش در دسترس بودن کاهش زمان نوسازی داده

صفحه 129:
خصوصیات مدل داده ای پایگاه داده تحلیلی (No redundant) 53541 ‏]لا عدم وجود‎ (Stable) «<b it (Consistency) ‏لا سازگاری‎ lexibility) ¢.4: stb! If

صفحه 130:
معماری پایگاه داده تحلیلی معماری يك پایگاه داده تحلیلی شامل سه لایه می باشد: 8 لایه زیرین» منابع اولیه داده را تشکیل می دهد. این لایه شامل پایگاه های داده رابطه ايء فایل های مسطح و منابع دیگر است. 1 لابه ميانى را خود يايكاه داده تحلیلی و سروم طتشکیل می دهند. سرويس دهنده هاى يردازش تحليلى بر خطء ذاده جند بعدى را براى ارائه به كاريران نهایی در اختیار قرار مى دهند. 8 لايه انتهابيء سرویس گيرنده ها هستند که با عملیات داده کاوي: پرس و جو و تحلیل, داده را از سرویس دهنده های پردازش تحلیلی بر خط می گیرند. دهنده های بر

صفحه 131:
سرویس دهنده های پردازش تحلیلی بر خط ‎Mf‏ سرویس‌دهنده های پردازش تحلیلی بر خط که در لایه میانی معماری پایگاه داده تحلیلی قرار دارند. سه نوع هستند: ‎Jat‏ 1101-۸7 (پردازش تحلیلی برخط ‎Relational OLAP (clall,‏ ‏۱1۲01۸7 (پردازش تحلیلی برخط چندبعدي) 01۸ لقصمتعده‌صنل ۷ از 1101-۸7 (پردازش تحلیلی برخط ترکیبی) ص01 710

صفحه 132:
ROLAP ]يك سرويس ‎ROLAP sass‏ از نوع توسعه یافته‌ای از سيستمهاى مدير. ‎ope‏ ‏]ل پردازش تحلیلی بر خط رابطه ای براساس نوع ارتباط جدول واقعیت با جداول بعد به اشكال مختلف ت پایگاه‌های داده رایطه‌ای استفاده 1 این سرویس دهنده. ساختارهای شامل جداول واقعیت و جداول بعد رابا استفاده از جداول و رابطه های بین نها پیاده سازی می کند. هل ‎OLAP oles ROLAP ails jo‏ بر روی داده‌های چتدبعدی را به عملیات رابطه‌ای استاندارد و دستور 501 نکاشت مي‌کند

صفحه 133:
MOLAP 9# سرویس‌دهنده 1۷1002۳ دیدگاه چند بعدی از داده را مستقیما به ساختارهای آرای‌ای نگاشت مي‌نماید. ‎at‏ يك پایگاه داده تحلیلی چندبعدی داده را به شکل يك مکعب داده‌مي‌بیند ‎

صفحه 134:
HOLAP كلا ‎MOLAP , ROLAP ;.; HOLAP‏ را بایکدیگر ترکیب می‌کند. 18 به عنوان مثال از 1001 برای داده‌های مربوط به سابقه و تاریخچه متها من موده حلى لك داك علبي كد بل ساون ی ای هر کی درا يك 1/1012 جداكانه نكهدارى مىشوند.

صفحه 135:
مزایا 9 ‎wo leo‏ سرویس دهنده های ‎OLAP‏ فلز مزایا و معلیب 16(]/۳: برای مجموعه داده های بزرگ مناسب تر هستند زیرا در صورت وجود پراکندگی در داده, مجموعه داده های پراکنده در جدول ها فشرده ترلز آرلیه ها ذخیره می شود 1# مزلیا و معایب 1۷1001۳ : زمانی که داده ها پراکنده باشند با مشکل کمبود حافظه روبرو می شود ولی در مورد مجموعه داده های کوچك که پراکندگی در انها کمتر است» سرعت بازیابی در 1601/8۳ بیشتر می باشد. از طرف دیگر این نوع سرویس دهنده هابه دیدگاه ذهنی کاربر نزديك تر هستند.

صفحه 136:
مدل مفهومی پردازش تحلیلی بر خط رابطه ای ل بردارش تحلیلی بر خط رایطه ای براساس نوع ارتباط جدول واقعیت با جداول بعد به اشکال مختلفی مدل می شوند. ‎Jit‏ ها 5 دصده دمک در لیرمدل ب كجدو( ولقمینوجود دارد که همه جدایل_-عد به آنم تصلم ی ونددر لیزهدل جدولولقمیتوسیله ات همه جداول عد و نگهناندد سایر متیر لننان هكسيرى لست ‏]3 1316 مامد5 هص6ط86 رنه بسرفی لی‌مدلدر ولقع لصلاع شده مدلستیمای استیه نحوی‌که در آن بسرخواز سلسلهمولتمیمد بسه مجموعه جناول-عد کوچکترنرملاه ی ون و شکلی‌شبیه دنه برفی یا م ند ‏دسهط56 صمتاهاام ]0028 ۲266 رتایسنظومهلع در لبرمدلچدیرجدیلپلقمیتجدایل عد را به لمشتلك مي نايند كه در ولقع به صوتجعين سبكه ستيماى ديده مي ون بسه همبربلالبرهدل | مدلک پکشلنیا 0 ‎

صفحه 137:
Star Schema J. 3! Jk branch branch_key branch name branch_type

صفحه 138:
مثالی از مدل ۳1۵166 510۲۷ item item key supplier | jitem_name 511001167۲ ‏کر‎ | brand Sales Fact Table ۲ 5 ‏ا‎ ‎item_key | supplier _key 5 branch key Ban oy location ‏كط‎ 0 location_key.. , 3 7 branch key aut branch name Se branch _type ity_key, —lcity “ahcity key city state_or provi nce country

صفحه 139:
Fact Constellation Joo 3! Jl» Schema eh hhipping Fact Table item_key item name 4 brand from location ‏لسلسم‎ ‎to_location و shipper] ; shipper key shipper name -Llocation_key shipper type type supplier type cation key location street city province or state country location key, branch key

صفحه 140:
مکعب داده ‎eb J‏ پایگاه داده تحلیلی برپایه مدل چندبعدی داده است که داد ‎ ‏! به شکل يك مکعب داده مي‌بیند ‏.يك مكعب داده مانند فروش اجازه مي‌دهد که داده‌ها در ابعاد مختلف مدل شوند و از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرند. ‏فلز در ادبیات پایگاه‌مای داده تحلیلی, يك مکعب داده که در سطوح مختلف خلاصه سازی شده است. يك ‏سری ابعاد می توان يك شبکه از مکعب واره ها ساخت که هر يك ‏از آنها يك سطح خلاصه سازی از داده را نشان می دهند. ‏واره نامیده مي‌شود. با داشتن ‎ ‏فلز مکعب واره ای که پایین ترین سطح خلاصه سازی را دارد. مکعب واره پایه نامیده می شود و مکعب واره ای که بالاترین سطح خلاصه سازی را دارد. مکمب واره راس نامیده می شود. يك شبکه از مکعب‌واره ها بك مكعب داكه را تشكيل مى ‎Bias‏ ‎

صفحه 141:

صفحه 142:
‎Cn‏ مفهوم مکعب داده ‎ ‎ ‏محصول ‎ ‏چه مقدار شکلات در منطقه جنوب شرق در تاریخ 23 فروردین به فروش رسیده است؟ ‎

صفحه 143:

صفحه 144:
جدول واقعیت يلك جدول واقعیت مرکزی شامل واقعیت ها و کلیدهای مرتبط با هر يك از جداول بعد است. واقعیت هاء مقیاس های عددی هستند که رابطه بین ابعاد با آنها بیان می شود مانند 5018 011856 و ا هت ی پیت عل ‎ue‏ هی دا یلق ری ابو ‎Gtore-d‏ ‎Oustewernt‏ ‎Oct‏ Oxcober price

صفحه 145:
جدول ابعاد ]18 جداول ابعاد مثلاً ديدكاه هايى كه يك سازمان به ركوردهايش دارد را تكهدارى مى کنند. ‎item (item name, brand, type)‏ time(day, week, month, quarter, year) عوسي سنن مدقا هارت ‎١ *‏ بايكاه داذه خوب © هر بعد داراى جند ويزكى > ويزكيها متنى و كسسته ‏للصسصص0) ‎Once ‎iret ‏بو ‎she‏ ‏لد ‎ ‎: ‎ ‎ ‏اس ‏لا ‏ارس ‎sie‏ ‏سس ‎ ‎ ‎Gtoretd ‎Cy ‎ed ‎poi ‎ ‎ ‎Ovats ‎sper, ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 146:
داده های چندبعدی #ذا ارزش جنس فروشی, تابعی از محصول و منطقه و ماه است. ابعاد: محصول و مکان و زمان : مسیرهای خلاصه سازی افقی ‎yw Industry Region Year‏ ese eae Qua [Product City Month Wee محصول Office Day ماه

صفحه 147:
{hen We “Kage anaonent and The nog Onion” Fea tio ‏سي و ورس مهد‎ ‏مد‎ Clann, ne Pedonchl, “ecniche Data Mining” pwn ‏جنس‎ ort (a Fish, "Data Warehousing: Changing Campos Cate de Ske Sehonnert, “Keowledge Management and Project Management” Uniernty af Kables-Landau, Carmany,scheengjan-teblenr de ف |

39,000 تومان