صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
معد مه
colo هرچند تازه و نوبنیاد و بدون پیشینه تاریخی. بی نیاز از داشتن هویّت «silo ain?
نیست. با وجود پیشرفت فناوری و گسترش ارتباطات جهانی که در نتیجه, صاحب
نظران ارتباطات در قرن بیستم, پهنه عالم را به «دهکده جهانی» تشبیه کرده اند,
باز هم نمی توان عناصر تمییز دهنده و برجسته فرهنگی را در جوامع گوناگون نادیده
انگاشت؛ گرچه برخی اندیشمندان سده نوزدهم مانند کانت و مارکس بر این باور
بودند که با گذشت زمان و تحوّل جوامع بشری, نقش و تأثیر فرهنگهای مختلف و
عناصر تشکیل دهنده آنها (مانند دین و قومیّت و سرزمین مشترک و...), کم رنگ تر
lal به تدریج. یک جامعه جهانی بدون هیچ تمایزی شکل خواهد گرفت. or
رخدادهای قرن بیستم, و گسترش جنبشهای مذهبی و افکار ناسیونالیستی و روی
آوری دوباره بسیاری ملتها به هویّت تاریخی خود. نشان داد که بسیاری از تئوریهای
آنتاسسان خوشیات درل وتعضا عفرسات بوره ات
صفحه 4:
سرزمین
* هیچ جمعیّتی بدون داشتن ۰ سرزمینی خاص, به عنوان یک «ملت» شناخته نمی شوند. مفهوم «سرزمین» در
کشا مقووم آآمروری تن تیان متفاوت است گام عردم قديم به سرزمين. ضرفا محدود به انتسات به
یک قلمرو جغرافیایی و آن هم بدون مشخص بودن حدود و مرزهای دقیق بود ؛ امّا امروزه عوامل ديكرى جون:
منایع زیرزمینی, آب و هواء زیرساختهای اقتصادی, منطقه های استراتزیک و... همه جرئی از «شرزمین ملی»
oo اب مي ات و لها به آنها حشاسیت ns ce ote متا مزایر مه کات Sess cag Suu cat
ابوموسى يا منايع نفتى درياى خزر براى ما ايرانيان اهميّت ملّى و سرزمينى دارند.
صفحه 5:
*از نظر جغرافیای ae مردم ایران از دیرباز در سرزمینی که «فلات ایران»
نامیده می شود اسکان یافته و ملت ایران را شکل داده اند. اين شکل گیری
را به آغاز سلسله هخامنشیان و پادشاهی کورش (حدود 2500 سال پیش)
نسبت می دهند. از آنجا که هخامنشیان در رقابت و کشمکش با دولتهای مجاور
خود, بویژه os قرا ر گرفتند, ایران. هویتی جهانی lay کرد و در
تمدنهاى بزرك جهان قرار كرفت. ايران امروزى نيز در جغرافياى جهان نه تنها
ويزكيهاى كذشته را دارد بلكه به جهت موقعیّت استراتژیک و منابع زیرزمینی و
در سالهای اخیر پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت بیشتری يافته است.
صفحه 6:
دين و مدهب
دین, یکی از عناصر پایدار و دائمی در همه تمدنهاست. به گفته ویل دورانت: حتّی یک موژخ
شکاک هم در برابر دین, فروتنانه تعظیم می کند؛ زیرا می بیند که دین در هر سرزمینی و در
خسري در كار اشت cll ics eae aS IBN alts شرن كاد ار ازن peti
مستثنی نبوده, بلکه خود, مهد يكى از اديان كهن (دين زردشت) بوده است و در عصر اسلامى
رای اسلام قش پرجست یار فرهک وتعدن ابران انا رده اس
"ین در ایران همواره با قدرت و حاکمیت در ارتباط بوده اس وبه همین ليل در شکل دهی
«هویّت ملی» نقش برجسته ای داشته است. در دوران هخامنشی, «اهورا مزدا» در غالب
کتیبه ها حضوری روشن دارد. در دوران ساسانیان حکومت بر محور دین زردشت مشروعیت
هی با د اركان قدرت در دست موتدان 1
صفحه 7:
در دوره تمدن اسلامی در زمان حکومت خلفای عباسی, رهبری دینی و
سیاسی یکی بود و پس از اين دوران نیز غالبا سلاطین و پادشاهان با دین و
مذهب مردم همنوایی می کردند. گرچه در عمل, رهبری دینی را در اختیار
نداشتند ؛ اما بسیاری عناوین و القاب دینی را یدک می کشیدند. در زمان
صفویه پادشاهان صفوی, خود را منادیان دین و مبلغان مذهب می دانستند و
عملاً هم توانستند مذهب شیعه را مذهب الب مردم ایران قرار دهند.
صفحه 8:
در زمان حاضر هم این نهاد دين بود که با ایجاد وحدت در بین مردم, باعثت
ایجاد تحوّلی بزرگ a نام «انقلاب اسلامی» شد.
"خلاصه اینکه در مطالعه clo eign ايرانى, هركّز نمى توان از نقش دين و
مذهب غافل بود و بايد آن را به عنوان عامل مهمٌ «هم بستگی اجتماعی» و در
نتيجه «هويّت جامعه ايرانى» و به عبارتى «هويّت ملى» به شمار آورد.
صفحه 9:
*اشتراک زبان در ميان جمعى از انسانها موجب رشد ارتباط ميان آنان و در نتيجه
توليد مفاهيم مشترى مى شود كه اين خود در ايجاد «هم بستكى اجتماعى» بسيار
موثر است. به عبارتی می توان گفت: بدون 2979 زیان مشترک, هيج جمعى از
انسانها تشکیل نخواهد شد. در میان مردم ایران از دیرباز تا امروز و بویژه در عصر
pole زبان فارسی چنین نقشی را ایفا کرده است.
صفحه 10:
*اين زبان, به خاطر توانمندیهای ممتاز خود, توانسته است فراتر از زبانهای
قومی و محلی موجود, نه تنها به عنوان محور فرهنگ و تمدن ایرانی, بلکه به
عنوان عامل وحدت بخش مردم ایران, در طی قرنهای متمادی, ایفای نقش
كند. البته بايد دانست كه از آغاز انقلاب مشروطه وبا کسترش كار تويستدكان
وال لب بویت ۷ تأسیس مدارس جدید و گسترش سواد عمومی, نقش
زبان فارسی, برج خاصّى یافته و امروزه به طور مسلم, جزئی انفکاک
تا
صفحه 11:
حکومت 9 دولت
"مفهوم «حکومت» در گذشته با مفهوم امروزی آن, تفاوت قابل توجهی دارد.
تاريخ سرزمین ایران, نشانگر این است که حکومتها در گذشته بیشتر ساختار
ایلی و طایفه ای داشته, با تهاجم و لشکرکشی استقرار می یافته اند. در
نتيجه. حكومتها معمولاً وظيفة اى جر تأمين امنيت. دقاع از سرزمين ,أ
گسترش آن, و گرفتن مالیات نداشتند.
صفحه 12:
Lele حکومت به معنای امروزی لن. دارای مسئولیتهای بیشتری در پرابر مردم
است. به همین دلیل, امروزه نقش حکومت و دولت در «هویّت ملی» پررنگ
تر و برجسته تر از حکومتهای گذشته است. دولتهای کنونی با در اختیار داشتن
بسیاری از نهادهای اجتماعی, و اقتصادی, مانند: آموزش, بازرگانی, بهداشت,
روايط خإرجى و وشائل ارنباط ی تعيين كتنده اى در تكوين
«هويّت ملى» ايفا مى كنند.
صفحه 13:
no | = لل
II yp 9 قومیت
*با کمی دقت نظر درمی یابیم که لین دو مفهوم, با هم تفاوت دارند. به عبارت
واضح تر. مفهوم «نژاد» مفهومی عام و بزرگ تر از مفهوم «قومیت» دارد
و یک نژاد می تواند شامل چندین قومیّت باشد همانند اقوام: کرد, بلوچ و
فارس که همه از نژاد آریایی هستند.
"در جامعه بزرگ ایران, اين تنوع قومی از دیرباز وجود داشته و به عنوان یک
واقعیت, پذیرفته شده و هیچ گاه از آن به عنوان عاملی در تفرق و جدايي
مردمء یاد نشده است, بلکه برعکس, هميشه عنصر «ایرانی بودن» و تعلق به
«سرزمین مشترک» و داشتن «زبانی مشترک». عامل وفاق اجتماعی و در
Perales clever is lin Sagas aa
صفحه 14:
سنتها و آیینه
*برای سرزمین بزرگ ایران (صرف نظر از تنقع قومی و زبانی که در سراسر
آن به چشم می خورد). سنتها و مراسم مشابهی وجود دارد. آیینهایی مانند:
کید ریز ALM cost اعیاد مذهبی مانند: فطر, قربان و میلاد پیامبر و نیمه
بان و يا مراسم عزاداری مانند: عاشورای حسینی و يا سنتهایی مانند:
انداختن سفره نذری و یا پختن آش و شله زرد و..., همه نشانگر تشابه و
سای ار
یی ری است هر تیف یکی آن عوایل سل ده و فلك
است.
صفحه 15: