پزشکی و سلامت بیماری‌ها

هیپر پلازی خوش خیم پروستات (BPH)

hyperplasiye_khoshkhime_prostate

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “هیپر پلازی خوش خیم پروستات (BPH)”

هیپر پلازی خوش خیم پروستات (BPH)

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2هیپر پلازی خوش خیم پروستات(BPH)

اسلاید 3: 3آناتومی

اسلاید 4: 4نقش - کنترل جریان ادرار و انزال- تولید PSA- حمل، تغذیه و حفاظت از اسپرم ها

اسلاید 5: 5- سن- سابقه فامیلی- افزایش سطح استرادیول- وجود دی هیدروتستوسترون- سیگار، الکل، تغذیه، دیابت، فشار خونعلل

اسلاید 6: 6 علائم- احساس سوزش، فوریت، تکرر، بیدار شدن در شب برای دفع ادرار بند امدن، قطره قطره ادرار کردن، کاهش جریان و فشار ادرار ناتوانی در شروع جریان ادرار و فشار آوردن بر شکم عدم تخلیه کامل مثانه و احتباس ادراری، درد در ناحیه اپی گاستر، سفتی - درد متناوب در پایین کمر، بالای ران ها ازوتومی تغییر عادات روده ای و تغییر اجابت مزاج خون در ادرار یا منی مشکل در فعالیت جنسی طبیعیعلائم عمومی مثل خستگی، ضعف، بی اشتهایی و ...

اسلاید 7: تشخیص7DRE2) آزمایش PSA3) آزمایش های عملکردی کلیه4) آزمایش ادرار5) آزمایش اورودینامیک6) سیستوسکوپی7) سی تی اسکن

اسلاید 8: 8درمان طبی- سند استیلت- سوپراپوبیک سیستوستومی

اسلاید 9: 9درمان دارویی- آلفابلوکرها: شل کردن عضلات صاف گردن و پروستاتترازوسین، دوکسازوسین، تامسولوسین، آلفازوسین- ضد هورمون های جنسی: کاهش دی هیدروتستوسترونفیناسترید، دوتاسترید

اسلاید 10: 10سایر درمان ها1) برش پروستات از طریق مجرا (TUIP)

اسلاید 11: 112) پروستاتکتومی رادیکال از طریق لاپاروسکوپی (LPR)

اسلاید 12: 123) پروستاتکتومی (جراحی باز)سوپراپوبیکپرینهرتروپوبیک

اسلاید 13: 134) گرما درمانی به وسیله میکروویو5) اتساع توسط بالون6) ساپالتمو (درمان گیاهی)

اسلاید 14: 14تدابیر پرستاری قبل از عملکاهش اضطراب، آموزش و راهنماییکاهش ناراحتی:تجویز مسکن، کنترل الگوی دفع، سوند گذاری و کاهش فشار داخل مثانهآماده کردن بیمار برای عمل جراحی: علاوه بر اقدامات عمومی که باید انجام شود انما صورت می گیرد تا از زور زدن هنگام اجابت مزاج بعد از عمل جلوگیری شود تا خطر خونریزی کاهش پیدا کند.جوراب های الاستیکی به بیمار پوشانده می شوند (به منظور پیشگیری از DVT در صورتی که بیمار در حین عمل در وضعیت لیتاتومی قرار می گیرد)

اسلاید 15: 15اقدامات پرستاری بعد از عمل حفظ تعادل مایعاتبه دلیل شستشوی محل عمل در حین عمل و پس از آن و شستشوی سوند ممکن است که بیمار در معرض عدم تعادل حجم مایعات قرار بگیرد بنابراین مایعات مورد استفاده برای شستشو و حجم ادرار باید کنترل و ثبت شود تا مشخص شود که آیا مایعات در بدن باقی مانده اند و از حجم کافی ادرار نیر اطمینان حاصل شود. بیمار از نظر اختلالات الکترولیتی، فشار خون، حالت گیجی و دیسترس تنفسی تحت نظر قرار می گیرد.

اسلاید 16: 16 تسکین درددرد ممکن است مربوط به برش جراحی یا خراشیدگی در ناحیه سوند باشد. درد ناحیه پهلو نشان دهنده مشکل کلیوی است یا ممکن است بر اثر اسپاسم مثانه ایجاد شده باشد. در صورت اسپاسم مثانه بیمار احساس فوریت ادرار، فشار و پری مثانه و خونریزی از مجرا که باخروج خون از اطراف سوند همراه است.داروهای شل کننده عضلات صاف مثل فلوکسات و اکسی بوتینین می توانن موثر باشند. کمپرس گرم روی ناحیه پوبیس و حمام نشیمنگاهی نیز می تواند اسپاسم را کاهش دهد.پرستار باید سوند را شستشو دهد و لوله های تخلیه کننده را از نظر انسداد کنترل کند.سایر اقداماتی که می توان انجام داد مانند تعویض پانسمان،منع نشستن طولانی مدت به منظور کاهش فشار داخل شکم و کمک به کار کردن شکم و درنهایت تجویز مسکن ها

اسلاید 17: 17 بررسی از نظر خونریزیخونریزی و شوک از خطرات بلافاصله بعد از عمل است زیرا غده پروستات بزرگ دارای عروق خونی فراوان می باشد. خونریزی می تواند منجر به تشکیل لخته و باعث انسداد شود. رنگ جریان ادرار تا 24 ساعت صورتی مایل به قرمز است و به تدریج کم رنگ تر و روشن تر می شود. خونریزی اگر روشن و با چسبندگی زیاد و لخته های زیاد باشد نشان دهنده خونریزی سرخرگی است و نیاز به مداخله جراحی دارد ولی خون وریدی تیره تر و چسبندگی کمتری دارد و می توان با ایجاد کشش روی سوند به نحوی که بالن روی حفره پروستات فشار وارد کند، کنترل کرد. علائم حیاتی بیمار باید ثبت و با علائم حیاتی قبل از عمل مقایسه شود تا افت فشار خون و خونریزی مشخص شود.

اسلاید 18: 18 کنترل DVTچون میزان بروز DVT و آمبولی ریه در بیمارانی که تحت جراحی پروستاتکتومی قرار می گیرند زیاد است، به همین دلیل ممکن است پزشک برای پیشگیری هپارین با دوز کم تجویز کند.بیمار را بعد از عمل باید مکررا از نظر علائم DVT بررسی کرده و برای کاهش خطر از جوراب های الاستیکی استفاده شود.بیماری که هپارین دریافت می کند باید از نظر خونریزی اضافی مورد بررسی قرار گیرد.

اسلاید 19: 19 بررسی عفونتعفونت دستگاه ادراری و اپیدیدیمیت از عوارض احتمالی بعد از پروستاتکتومی هستند. از رکتال تیوب، درجه حرارت مقعدی و انما باید اجتناب شود زیرا احتمال خطر صدمه و خونریزی در حفره پروستات وجود دارد. می توان برای ایجاد گرما در ناحیه پرینه از Heat Lamp استفاده کرد تا بهبودی تسریع شود. تعویض پانسمان و رعایت تکنیک استریل و کنتل علائم عفونت مثل تب، لرز، تعریق و ...

اسلاید 20: 20 انسداد سوندسوند باید به خوبی تخلیه شود و درصورت انسداد به علت اتساع کپسول پروستات خونریزی ایجاد می شود.برای شروع دیورز بعد از عمل و باز نگه داشتن سوند از لازیکس استفاده می شود. پرستار ناحیه پایین شکم را برای اطمینان از عدم گرفتگی سوند و اتساع بیش از حد مثانه بررسی می کند. مثانه متسع به صورت تورم و یک برآمدگی گرد قابل لمس است.برای پیشگیری از انسداد، شستشوی سوند توصیه می گردد.بعد از خارج کردن سوند (معمولا وقتی رنگ ادرار روشن شد) ممکن است در بیمارانی که تحت عمل پروستاتکتومی باز بوده اند، ادرار تا چند روز از اطراف زخم نشت کند بعد از خارج کردن سوند تا حدودی بی اختیاری ادرار ایجاد شود.تمرینات پرینه، دفع ادرار هنگام احساس دفع، توقف ادرار در شروع جریان و سپس شروع مجدد آن می تواند در به دست آوردن کنترل مجدد ادرار موثر باشد.

اسلاید 21: 21 عملکرد جنسیبه دلیل صدمه به عصب پودندال بیماران دچار ناتوان جنسی می شوند ولی 6 تا 8 هفته بعد از عمل می توان فعالیت جنسی را شروع کرد و می توان از وسایل کمکی و مداخلات دارویی بهره برد. هنگام انزال منی وارد مثانه شده و با ادرار خارج می شود(انزال معکوس) و گاهی اوقات ممکن است ضمن عمل پروستاتکتومی برای پیشگیری از انتشار عفونت از مجرای پروستات و مجرای منی به اپیدیدیم، وازکتومی نیز انجام شود.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید