vermicompost_2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ورمی کمپوست”

ورمی کمپوست

اسلاید 1: به نام خداوند بخشنده مهربان مگر نمی بینید که برای انسان از آنچه دست قدرت ما درست کرده حیواناتی آفریدیم که مالک آن شده اند. وحیوانات را برای ایشان رام کرده ایم که هم سواریشان است و هم از آن می خورند. واز آن سودها و نوشیدنی ها دارند پس چرا باز هم سپاس نمی گزارند.سوره یس آیات 71-73

اسلاید 2: موضوع تحقیق : ورمی کمپوست از:مهندس مقصود امیرپور کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست -آب

اسلاید 3: ورمی کمپوست:verms معادل لاتین کلمه کرم می باشدورمي‌كمپوست عبارتست از مدفوع كرم‌هايي كه از زباله يا كود دامي تازه يا هر مواد آلي ديگر تغذيه كرده و مواد آلي را به ذرات خيلي ريز خرد مي‌كنند.ورمي‌كمپوست نتيجه‌ي هضم طبيعي غذا در سامانه هاضمه‌ي كرم خاكي است و دورة رشد گياه را بوسيله‌ي داشتن ميكروارگانيسم و همچنين مواد آلي فعال و تسريع مي‌نمايد.

اسلاید 4: ورمي‌كمپوست يك كود بيوارگانيك است كه بسيار نرم، سبك وزن، ترد، تميز و بي‌بو بوده و ظاهري كم و بيش شبيه به پودر گرانوله قهوه دارد.كيفيت ورمي‌كمپوست به نوع غذا (محيط كشت) يا مواد زائد آلي كه كرم‌ها از آن تغذيه كرده‌اند، بستگي دارد. براي مثال كرم‌ها مي‌توانند مواد آلي با سلولز زياد مانند خاك اره را هضم كرده و يك مادة اصلاح‌كننده‌ي خاك با كيفيت پائين توليد نمايند، برعكس كرم‌ها قادرند با مواد غني از ازت و فقير از سلولز ورمي‌كمپوست با كيفيت عالي توليد نمايند.

اسلاید 5: انواع کرم ها:دو نوع کرم به نام هايRubellus Lumbricus, eisenia fotidaکه بیشترین مورد استفاده را در تولید ورمی کمپوست دارند رایج ترین نوع کرم می باشند و این به دلیل سهولت در تکثیر و شرایط زیست محیطی لازم است که براي زندگی ترجیح می دهند .

اسلاید 6: ایزینیا فتیداکرمهایی قرمز متداول که به عنوان کرم ببرينیز نامیده می شوند (Manure worm) یا کرم کودایزینیا فتیدا که در اصطلاح کرم قرمز یا خزنده قرمز،یا کرم کادیلاكنامیده می شود (The Cadillac of worm)کمپوست سازي بسیار ارزشمند است.ماده آلی بازیافت شده که از روده کرم عبور کرده و سپس به شکلمدفوع یا کود کرمی دفع می شود، سرشار از مواد مغذي و شبیه بهخاکی با ساختمان دانه ایی خوب و مناسب می باشد

اسلاید 7: شرایط ایده آل برای زندگی کرم های خاکی:کرم ها را در دماي 55 تا 70درجه فارنهایت نگه دارید، زیرا این دما میانگین دماي مطلوب براي بستر کرمی است. میزان رطوبت متوسط نیز باید55 درصد باشد.همچنین کرمهاي خاکی را دور از معرض بارش باران نگه دارید.کرمها در زیر باران یا تحت رطوبت زیاد غرق شدهویا در همه جا پراکنده می شوند.

اسلاید 8: بايد در هنگام انتخاب و طراحي كارگاه دلايل و اصول ذيل را مد نظر قرار دهد: ـ تطابق با شرايط آب و هوايي و اقليمي منطقهـ سهولت راهبري و عدم بكارگيري دستگاه‌هـاي پيچيده (از نظر فني)ـ امكان توسعه و بالا بردن ظرفيت توليد (چه از نظر توليد كرم و چه از نظر توليد بيوهوموس)ـ استفاده از نيروهاي بوميـ سرمايه‌گذاري اوليه كم

اسلاید 9: انتخاب محل پرورشانتخاب محل پرورش به نوعي در عرصه برنامه‌ريزي توليد قرار مي‌گيرد، عوامل موثر را مي‌توان به دو گروه عمده محيطي و اقتصادي تقسيم كرد. در تقسيم‌بندي محيطي عوامل زمين‌شناسي، جنس لايه‌هاي خاك، شرايط آب و هوايي، وضعيت آب‌هاي زيرزميني از عوامل مهم و تعيين كننده در محل پرورش مي‌باشند بازار مصرف و فروش توليدات يك كارگاه پرورش كرم خاكي از نكات اساسي در بحث اقتصاد كارگاه مي‌باشد.

اسلاید 10: مقدار و نوع کرم مورد نياز ميزان کرم لازم با ظرفيت شروع روزانه 1 تن ورودي 50کيلوگرم محاسبه شده است. به تدريج و با افزايش ظرفيت ورودي واحد توليدي کرمها نيز تکثير مي­شوند و به حجم مورد نياز خواهند رسيد.در حال حاضر قميت هر کيلوگرم کرم خالص (بدون مخلوط کود) 40.000 تومان مي­باشد.

اسلاید 11: آزمایش تهیه بسترهای مناسب پرورش 1ـ پرورش با مواد عالی گیاهی: یک جعبه چوبی و یا یک صندوق چوبی میوه تهیه نمائید، سپس مواد زائد کشاورزی مانند ساقه خرده شده گندم و یا جو (کاه) و یا برگ‌های ریخته شده گیاهان را جمع‌آوری و با هم مخلوط نمائید سپس تعداد 20 عدد کرم خاکی به آن اضافه نمائید، سپس از یک هفته وضعیت آنها را مشاهده فرمائید.

اسلاید 12: 2ـ پرورش بوسیله فضولات دامی: یک صندوق چوبی تهیه نمائید، مقداری از کود گاوی و یا اسبی و یا گوسفندی تهیه نمائید آنها را خرد و یکسان کرده، پس از مرطوب نمودن درون صندوق چوبی بریزید، حال تعداد 20 عدد کرم خاکی به آن بیفزاید، پس از یک هفته وضعیت کرم‌ها را مشاهده نمائید.

اسلاید 13: 3ـ پرورش بوسیله زباله: یک جعبه چوبی تهیه نمائید، مواد زائد آشپزخانه خود را مانند تفالة چای، پوسته تخم مرغ، باقیمانده سبزیجات را با هم مخلوط و پس از مرطوب نمودن درون صندوق چوبی بریزید سپس تعداد 20 عدد کرم خاکی به آن بیفزاید و پس از یک هفته وضعیت کرم‌های خاکی را مشاهده نمائید.

اسلاید 14: روش های مختلفی برای تولید ورمی کمپوست وجود دارد که ساده ترین راه آن، روش پشته ای می باشد که برای انجام آن می بایست:     1 ـ زمینی مسطح، بدون سنگ و کلوخ وخرده شیشه انتخاب و سطح آن را مرطوب و سپس کاملا کوبید تا سفت شود. علت این امر جلوگیری از ایجاد هیبرید کرم های مورد استفاده با کرم های خاکی معمولی و زایل شدن آنها می باشد.     2 ـ ایجاد سایبان برای محافظت کرم ها در برابر بارندگی و نور آفتاب     3 ـ ایجاد پشته ای از کود گاوی نیمه پوسیده به شکل گنبدی به عرض 70 و ارتفاع 50 سانتی متر و طول دلخواه و آبیاری فراوان آن به منظور خروج شیرابه کود     4 ـ ایجاد شیار در طول خط الراس پشته به عمق 15 سانتی متر و ریختن کرم ها به داخل آن و سپس برگرداندن کود روی کرم ها     5 ـ آبپاشی پشته به صورت روزانه به منظور حفظ رطوبت آن     6 ـ جداسازی کرم ها از پشته پس از تولید ورمی کمپوست با استفاده از غربال     کرم ها و کاربرد آن

اسلاید 15: غذاهای مورد قبول برای کرم ها :کرمها می توانند پوست و هسته وآشغال میوه جات،سبزیجات،پوسته تخم مرغ،پوست سیب زمینی ،تفاله قهوه ،ماکارونی ،برگ چای ،نان ،گرد و خاک جاروبرقی را به عنوان غذا مصرف کنند.غذاهای غیر قابل قبول برای کرم ها:این غذا ها عبارت اند از:مرکبات،سیروپیاز ،گوشت و مرغ و جوجه،فرتوده های لبنی،مدفوع سگ و گربه وهمچنین روغن و غذاهای چرب ،پنیر ،کره،ماهی و حبوبات و...کاغذ هایی که بر روی آنها با جوهر های رنگی نوشته شده است برای کرم ها مناسب نیست،چون گاهی اوقات در جوهر ها فلزاتی به کار میرود که برای کرم ها سمی و کشنده است.

اسلاید 16: مزایای ورمی کمپوست: * یک غذای کامل و متعادل برای گیاهان می باشد * با دارا بودن مواد هورمونی رشد و نمو گیاه را سرعت می بخشد * به نگهداری رطوبت در خاک کمک می نماید * رنگ، طعم، بو و کیفیت گلها، سبزیجات و میوه را بهبود می بخشد * حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد * فاقد هرگونه آلودگی میکروبی می باشد * مواد بیوشیمیایی آن مقاومت گیاهان را به بیماری ها افزایش می دهد

اسلاید 17: عناصر موجود در ورمی کمپوست: ازت ، فسفر ، پتاسیم ، آهن ، روی ، مس و منگنز این در حالی است که هر یک از انواع کودهای شیمیایی موجود تنها حاوی یک یا چند عنصر خاص می باشند.

اسلاید 18: خواص ورمي کمپوست سبک و فاقد هرگونه بو عاري از علفهاي هرز حاوي ميکروارگانيسمهاي هوازي مفيد مانند ازتو باکتري ها بالا بودن ميزان عناصر اصلي غذايي در مقايسه با ساير کودهاي آلي دارا بودن عناصر ميکرو مانند آهن روي و منگنز دارا بودن مواد محرکه رشد گياهي نظير ويتامين ها به ويژه ويتامين ب 12 قابليت بالاي نگهداري آب و مواد غذايي فرآوري آسان و سريع تر از بيوکمپوست عاري از باکتري هاي غير هوازي قارچ ها و ميکروارگانيسم هاي پاتوژن اصلاح کننده خصوصيات فيزيکوشيميايي و بيولوژيکي خاک وجود عناصر ازت ، فسفر ، پتاسيم ، کلسيم ، آهن، روي ، مس و منگنز استفاده از ورمي کمپوست در تهيه ي چاي کمپوست

اسلاید 19: مشکلات رایج در ورمی کمپوست بوهای نامطبوع:1.بوهای نامطبوع می تواند هنگامیکه ظروف از زائدات غذایی پر می شود،استشمام گردد.در این مواقع،باید به آرامی مواد موجود در ظرف ،جهت رسیدن هوا به مواد جابجا گردد.2.باید از افزودن زائدات غذایی جدید تا زمانی که کرم ها همه غذای موجود در حوضچه را تجزیه کنند خودداری شود.3.منافذ زهکشی را جهت اطمینان از مسدود نبودن آنها چک نمود.4.مواد ممکن است به علت افزودن مقدار زیادی پوست مرکبات و سایر مواد غذایی اسیدی ،اسیدی شده باشند.با افزودن مقدار کمی پودر سنگ آهک و کاهش مواد اسیدی ،می توان آنرا تنظیم نمود.

اسلاید 20: مگس سرکه: 1.با پوشاندن مواد غذایی و عدم سرریز کردن ظروف می توان مگس سرکه را کنترل کرد.2.در صورتیکه از یک ظرف کوچک جهت ذخیره موقت زائدات استفاده می شود،باید تا زمانی که زائدات به ظرف ورمی کمپوست تخلیه نشده اند،درب آن بسته بماند.3.می توان از کارتن های چسب دار زرد جهت به دام انداختن پشه ها استفاده کرد.4.در صورتیکه پشه ها مقاومت کردند ،می توان ظروف کود سازی را به جایی که پشه ها نمی توانند مزاحمت ایجاد کنند،انتقال داد.

اسلاید 21: مایت ها: مایت ها عمدتا به محیط های اسیدی و مرطوب جذب می شوند.اگرچه در تمام بستر های کرم ،تعداد کمی از مایت ها وجود دارد،اما تحت برخی شرایط ممکن است تعداد آن هابه حدی زیاد شود که مشکلاتی را ایجاد نماید.روش های مختلف حذف مایت ها :1.باز کردن ظرف و تحت تابش قرار دادن ظرف به مدت چند ساعت2.کاهش مقدار غذا و آب3.انداختن روزنامه های مرطوب وکیسه های گونی برروی بستر کرمها و دور انداختن کیسه هایی که مایت ها روی آن تجمع یافته اند.4.ریختن پوست هندوانه یا طالبی ویا تکه های سیب زمینی بر روی بستر کرمها و دور انداختن پوسته هایی که مایت ها روی آن تجمع یافته اند.

اسلاید 22: از بین رفتن کرمها:در صورتیکه کرم ها شروع به مردن کردند،ممکن است:محتویات غذایی کرمها خیلی مرطوب است:مواد خشک مخلوط گرددبرداشتن در پوش محتویات غذایی کرمها خیلی خشک است:کل لایه ها را مرطوب کنیددمای محفظه خیلی زیاد باشد:جعبه های ورمی را در جاییکه درجه حرارت محیط بین 55 و 77 درجه سانتیگراد است ،نگهداری کنید.عدم وجود هوای کافی:جابجا کردن و اختلاط لایه های بستری ایجاد حفره و روزنه در جعبه بهبود وضعیت بستر و افزودن توده ای غذاییغذای کرم ها کم است:بررسی دقیق کرم ها (کرم ها بدون غذا بلافاصله از بین می روند)افزودن کم کم و مداوم حداقل یک مشت مواد زائد ریز شده در هفته به بستر کرمها

اسلاید 23: ساير محصولات جانبي فرايند توليد ورمي: در حين توليد ورمي كمپوست ، افزايش جمعيت كرمها را خواهيم داشت . كرمها را مي توان به واحدهاي متقاضي توليد كود فروخت . همچنين لاشه بدن كرمهاي مسن را مي توان با روشهاي مناسب خشك و تبديل به پودرخشك كرد و به عنوان بخشي از جيره غذايي طيور و آبزيان مورد استفاده قرار داد ( اين پودر حاوي پروتئين بالايي مي باشد)

اسلاید 24: توجيح فني و اقتصادي و بهداشتي طرح مذکور    درصورت اجراي طرح ساماندهي و کنترل مشاغل پر زباله ويژه پسماندهاي آلي هر شهر در مرحله اول به ميزان روزانه 30تن مواد آلي داراي 80 درصد رطوبت که نقش عمده‌اي در توليد شيرابه را دارد در محل دفن تخليه نمي‌کنند که اين موضوع مزاياي زير را دارد.الف- کاهش حجم زباله ب- کاهش توليد شيرابه  پ – کاهش گازهاي ناشي از تخمير بي هوازي ت- کاهش هزينه‌هاي دفن ث – حذف مشکلات زيست محيطي و بهداشتي ناشي از تخليه شيرابه در معابر ج – کاهش امکان استفاده دام در محل دفن زباله چ – بازگشت صحيح و کاملا بهداشتي مواد آلي به چرخه مصرف در صنعت کشاورزي

اسلاید 25: توجيه اقتصادي: قيمت هر كيلوگرم كود ورمي كمپوست بسته بندي شده در حدود 400 تومان و قيمت يك کيلوگرم كرم زنده حدود 20 تا 30 هزار تومان مي باشد و در توليد مكانيزه قيمت تمام شده هر كيلوگرم كود بين 150 تا 200 تومان بوده و در كشاورزي ارگانيك و كشتهاي گلخانه اي پاكترين و مناسبترين بستر بوده و سبب باردهي بيشتر محصولات كشاورزي خواهند گرديد .

اسلاید 26: شرايط مشارکت در تبديل پسماندهاي آلي به Vermi compostتعهدات مجري2-1- مطالعه، فنّاوري، تحقيقات و تبديل کليه پسماندهاي آلي شهري اعم از ضايعات فضاي سبز، باغات، ميادن عرضه ميوه و تره‌بار، کسبه ميوه فروش و گلفروش، به کود آلي بيولوژيک از طريق کرمهاي زباله خوار موسوم به E.foetida  به نام Vermi compost با رعایت موازین بهداشتی و محیط زیست2-2- تهيه کرم قرمز حلقوي باراني E.foetida  به مقدار لازم با دانش فني و کارشناس مربوطه در طول مدت پيمان با رعايت استاندارد هاي لازم 2-3- ورمي‌کمپوست توليد شده داراي استاندارد لازم بوده و مورد تاييد مراجع ذيصلاح مي‌باشد و با اطمينان مورد مصرف صنعت کشاورزي قرار خواهد گرفت.2-4- تهيه کليه ابزار، وسايل، تجهيزات ماشين‌آلات مربوطه فنّاوري و انجام فرايند توليد

اسلاید 27: تعهدات شهرداري‌ها3-1- تهيه و واگذاري حداقل 20 هکتار زمين مناسب بلامعارض با امکانات آب و برق و مجوز لازم جهت انجام فرايند توليد ورمي‌کمپوست 3-2- جمع‌آوري، حمل و نقل ضايعات موضوع بند 1 بصورت کاملا تفکيک شده از مبدا و تحويل آن در مكان توليد ورمي‌کمپوست3-3-  انجام طرح ساماندهي، مشاغل پر زباله و نيز کسبه گل فروش،ميوه فروش، آب ميوه گيري، ميادين عرضه ميوه و تره بار و تجهيز آنها  به ظروف مخصوص  نگهداري پسماندهاي آلي3-4- پس از انجام جداسازي ثانويه پسماندها در محل مكان توليد توسط مجري، ساير ضايعات توسط شهرداري جمع‌آوري وبه محل دفن زباله انتقال مي‌يابد.3-5- چنانچه هر شهرداري تمايل به همکاري با مجري داشته باشد مجري حاضر به همکاري در اجراي طرح ساماندهي مشاغل پر زباله و جمع‌آوري، حمل ونقل آن به مكان توليد با اخذ هزينه برابر نرخ کارشناسي يا هزينه تمام شده فعلي مي‌باشد. 3-6- در صورت اجراي کنترل و ساماندهي مشاغل مذکور، شرکت توانايي دارد به هر ميزان پسماند جدا سازي شده از مبدا را راسا عهده دار شده و پس از گذشت 10 سال از شروع فعاليت به هر ميزان پسماند آلي تفکيک شده از مبدا را با هزينه خود جمع آوري و انتقال ‌دهد.

اسلاید 28: با تشکر از توجه سبزتان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید