کسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

وضعیت نظام اداری (سازمانهای دولتی)

صفحه 1:

صفحه 2:
9 وضعیت 0 نظام ادارى 8 (سازمانهاى دولتى)

صفحه 3:

صفحه 4:
گروهی از واحدها و افراد که برای رسیدن به هدفی مشترک با ضوابط و ارتباطهای مشخ با هم همکاری می نمایند. فلسفه وجود سازمان بافت و ترکیب سازمان

صفحه 5:
استعاره ها در شناخت سازمان *سازیمان به مثابه ماشین «سازمان همچون زندان روح سازمان پدیده ای دگرگون شونده و متغیر *سازمان همسان مغز *سازمان همچون موجودی زنده

صفحه 6:
چند روز تحمل یا تاخیر انداختن درمان 1 ل إخود درماني

صفحه 7:
چند روز تحمل یا تاخیر انداختن درمان 1 ل إخود درماني

صفحه 8:
0 ¢( الگوی بهبود و رشد سازمان

صفحه 9:
شکلات وموا آسیب‌شناسی سازمان؛ درک عوامل موثر درایجاد مشکلات وموانع توسعه سازمان است. rom

صفحه 10:
شکلات وموا آسیب‌شناسی سازمان؛ درک عوامل موثر درایجاد مشکلات وموانع توسعه سازمان است.

صفحه 11:
آسیب شناسی در سازمان ابزارهای اسیب شناسی درسازمان؟ موضوعات مورد توجه در اسیب شناسی سازمان؟

صفحه 12:
تعداد و ترکیب کارکنان ۰ انگیزه مدیران و کارکنان * نحوه ارائه خدمات * میزان رضایت مشتریان ۰ فنآوری اداری و فرایند انجام کار * قوانین و مقررات

صفحه 13:
مروری اجمالی بر اهم تحولات در سازمانهای دولتی پس ازپیروزی انقلاب

صفحه 14:
۱۳۵۲ ۱۳۵۷ ۱۳۶۲ ۱۳۶۷ ۱۳۷۲ ۲۷۸ ۸۰

صفحه 15:

صفحه 16:
6# تعداد شركت هاى دولتى ۳

صفحه 17:
ساختار ترکیب نیروی انسانی سل ۱۳۵۴ ۲7 سل ۱۳۵۸ 7 سال ۱۳۸۰ لا اسل ۱۳۸۰ سل ۱۳۵۴ os ‏ع7‎ ‎ao FR‏ وم ‎ ‎ ‎ ‎Qe =‏ مب و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎si ae ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
سایر تغییرات در نظام ادار پس از انقلاب رشد تصدی گری تفکیک و ادغام وزارتخانه ها و سازمانها اصلاح موردی قوانین و مقررات

صفحه 19:
5 7 طرح نظر سنجی در نظام اداری ‎١‏ طرح نظر سنجى در نظام ادارى

صفحه 20:
‎fig‏ طرح نظر سنجی در مورد نظام اداری(مراجعان) ‏). مردم © صاحبنظران ومحققان 3 کارکنان ‎

صفحه 21:
وم طرح نظر سنجی در مورد نظام اداری(مراجعان) 06 نفر از مراجعان به دستگاههای اجرایی | حجم نمونه تهران - اصفهان سکرمانشاه محل انجام پژوهشی 0 بار میانگین مقدار دفعات مراجعین

صفحه 22:
میانگین کرمانشاه اصفهان ‏ تهران

صفحه 23:
HOW WOM haber ‏مرلعل لتجام كارو مرلجعه‎ he

صفحه 24:
طرح نظر سنجی در مورد نظام اداری(مراجعان) علل تاخیر در کار با توجه به نظر سنجی -)تراکم ارباب رجوع -0عدم حضور مسئول ذیربط -0عدم انگیزش کارکنان

صفحه 25:
مراجعان ۲7 تعداد مراجعان كاه سفارش. 19 شده اند 61.4

صفحه 26:
متوسل به سفارش شده اند و به نتيجه رسيده اند كساني که نیجه نگرفته اند ۳ تعدلد كساني که نیجه گرفته لند ها

صفحه 27:
ول طرح نظر سنجی در مورد نظام اداری(مراجعان) ۰ توصیه وسفارش با توجه به جنسیت * ارتقاه سطح تحصیل وسفارش

صفحه 28:
تعرفه بيشتر الا عدم يردلخت تعرفه 1 ۹

صفحه 29:
پرداخت وجه اضافی علاوه برتعرفه

صفحه 30:
میزان نارضایتی ارباب رجوع ازنحوه ارایه خدمات

صفحه 31:
* نارضایتی درمردان نسبت به زنان » نارضایتی در شهر هات‌ران ای هه 11

صفحه 32:

صفحه 33:
میزان موفقیت شکایت کنندکان dQSD% 93 كساني که شکایت کرده ۲0 ‎ail‏ و موفق, شده اند اكساني كه شكايت كرده 1لا لند و موفق. نشده لند

صفحه 34:
كساني كه ياسخ دلده لند 21 كساني که پاسخ ندلده لند 591

صفحه 35:
ان وصاحبنظران راجع به نظام ادارى اولويت تحقق تحول در ادارات: شایسته سالار 2 تحول در نیروی انسانی بسترسازی برای رشد و خلاقیت کارکنان شفاف نمودن ضوابط و مقررات

صفحه 36:
۰ آیا گرایش در راستای تحول اداری وجود داشته ؟ روند کند و بازده کوتاه مدت

صفحه 37:
انتصاب مدیران لایق بیت مشارکتی * استقرار مدیری بت سنت * اصلاح مدیریت سنتو Noe ‏اگاهی از نظرات مردم‎

صفحه 38:
اصلاح نظام مدیریت * اصلاح نیروی انسانی * توجه به وضعیت رفاهی کارکنان ‎٠‏ ترویج تخصص و حرفه گرایی * برقراری نظام ارزشیابی و نظارت صحیح ب عملکرد ‎GUS IS‏

صفحه 39:
خلاصه از نظرات کارکنان دستگاههای دولتی تعداد 06072 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی ۰ سن966/06 پاسخ دهندگان بین 06 تا 606 سال بوده است لیسانس 96 مدرک تحصیلی پاسخ دهندگان = زیر ‎sis‏ ‏لیسانس % ۰ شغل پاسخ دهندگان کارشناس 660 خدماتی ‎es‏ ‏مدیریتی ‎one‏ ‏دفتری ‎ene‏ رضایت کامل | 9/99 رضایت نسبی | 4/99 عدم رضایت | 9/9 ۰ رضایت شغلی پاسخ دهندگان

صفحه 40:
‎٠‏ افزایش سطوح تحصیلی و رضایت شغلی ° ارتباط بین شغل ورضابت شنلی کمترین میزان رضایت شغلی مربوط به کارشناسان می باشد ‏رضایت شغلى بين كاركنان دفترى و مديران بيش از سايرين است ‏* بين جنس كاركنان وميزان رضايت شغلى رابطه وجود ندارد ‏۰ بیشترین نارضایتی کارکنان عدم تناسب شغلی با آنها ست

صفحه 41:
۰ چوهمدلی وهمکاری همه 25269 ‎SNe‏ عدم استفاده از نظران بین جنس پاسخگویان واستفاده از نظرات آنان رابطه وجود دارد از نظرات مردان بیشتر از زنان در تصمیم گیری استفاده می شود * رابطه بین سطح تحصیلات ومیزان استفاده از نظرات در تصمیم گیری 7 بین سطح تحصیلات وبرخورد باارباب رجوع رابطه وجود دارد 0 *_ پیشترین علل نارضایتی وعدم انگیزش نظام نامطلوب برداخت(©:966)

صفحه 42:
۰ هنگام مراجعه به دستگاهها احترام ©.سرعت در كار ). عدم رسيدكى وياسكويى مناسب ©.بوركراسى شديد ©.طولانى بودن فرايند كار * بيشترين نارضايتى * بيشترين بيشنهاد |( ضابطه مند شدن انتصاب وانتخاب مديران (شايسته سا ©. قانونمند و متناسب شدن دريافتى كاركنان

صفحه 43:
و سلسه مراتب سازماني در بحث تحول اداري ستاد تحول اداري كشور در شوراي عالي اداري ستاد هاي تحول اداريي استانها کمسیون تحول اداري کمیته هاي تحول اداري شوراي روساي کمیته ي تخصصي تحول اداري کمیته هاي اجرايي د ظ ط و هط ۵

صفحه 44:
اعضا کمیسیون تحول اداري اعضا کمیسیون تحول لداري نسبت به تشکیل کمیسیون تحول اداري با ترکیب زیر اقدام نمایید + الف - رئيس به عنوان رئيس كميسيون ۰ کلیه معاونان دستگاه ۰ يك نفر مشاور متخصص در مدیریت دولتي و امور اداري ترجیحا از ميان اعضاي هیات علمي دانشگاههاي استان (درصورت نیاز) + يك نفر مشاور متخصص در فناوري اطلاعات ( در صورت نیاز ) + يك نفر از کارکنان دستگاه آشنا به مدیریت دولتي و امور اداري به انتخاب رئيس + يك نفر از کارکنان دستگاه آشنا به فناوري اطلاعات به انتخاب رئیس + تبصره 0: در صورت ضرورت دعوت از افراد صاحب نظر و مشاوران متخصص در زمينه هاي خاص مرتبط با دستور جلسه بلامانع است

صفحه 45:

وضعیت نظام اداری (سازمانهای دولتی) مقدمه تعریف سازمان گروهی از واحدها و افراد که برای رسيدن به هدفی مشترک با ضوابط و ارتباطهای مشخص! با هم همکاری می نمایند. فلسفه وجود سازمان بافت و ترکيب سازمان استعاره ها در شناخت سازمان •ساز#مان به مثابه ماشین •ساز#مان همچون زندان روح •سازمان پدیده ای دگرگون شونده و متغیر •سازمان همسان مغز •ساز#مان همچون موجودی زنده الگوی عقب ماندگی درسازمان بيماري در انسان بيماري در سازمان احساس درد احساس يا عدم احساس مشكل اجتناب آرام + چند روز تحمل يا تاخير انداختن درمان فرافكنی خود درماني خود درماني الگوی عقب ماندگی درسازمان بيماري در انسان بيماري در سازمان احساس درد احساس يا عدم احساس مشكل اجتناب آرام + چند روز تحمل يا تاخير انداختن درمان فرافكنی خود درماني خود درماني الگوی بهبود و رشد سازمان پیشگیری بيماري احساس درد مراجعه به متخصص آسیب شنا سی تشخیص درمان آسیب شناسی آسیب‌شناسی سازمان؛ درک عوامل موثر درایجاد مشکالت وموانع توسعه سازمان است. آسیب شناسی آسیب‌شناسی سازمان؛ درک عوامل موثر درایجاد مشکالت وموانع توسعه سازمان است. آسیب شناسی در سازمان ابزارهای اسیب شناسی درسازمان؟ موضوعات مورد توجه در اسیب شناسی سازمان؟ موضوعات مورد توجه در اسیب شناسی سازمان • • • • • • • • • تعداد و ترکیب کارکنان انگیزه مدیران و کارکنان ساختار نحوه انتخاب و انتصاب مدیران نحوه ارائه خدمات میزان رضایت مشتریان فنآوری اداری و فرایند انجام کار قوانین و مقررات و......... مروری اجمالی بر اهم تحوالت در سازمانهای دولتی پس ازپیروزی انقالب تعداد کارکنان 635/32 8/2 873/5 56 نسبت شاغلین بخش عمومی تعداد شرکت های دولتی ساختار ترکیب نیروی انسانی سایر تغییرات در نظام ادار پس از انقالب • رشد تصدی گری • تفکیک و ادغام وزارتخانه ها و سازمانها • اصالح موردی قوانین و مقررات • و.... طرح نظر سنجی در نظام اداری طرح نظر سنجی در مورد نظام اداری(مراجعان) .1مردم .2صاحبنظران ومحققان .3کارکنان طرح نظر سنجی در مورد نظام اداری(مراجعان) 1024نفر از مراجعان به دستگاههای اجرایی حجم نمونه تهران – اصفهان –کرمانشاه محل انجام پژوهشی 5/2بار میانگین مقدار دفعات مراجعین دفعات مراجعه 5 4 م#يان#گ#ين #ت#عد#ا#د# دف#عات م#را#جعه# 2.5 2.44 2.73 3 1.83 2 1 م#يان#گ#ين کرم#ان#ش#اه# اصف#ه#ان ت#ه#ران 0 اطالع قبل از مر#احل انجام کار 100.00 90.00 80.00 70.00 3-D Co l u mn 1 3-D Co l u mn 2 3-D Co l u mn 3 60.00 52.10 50.00 40.00 32.30 30.00 15.30 20.00 10.00 ع#دم #را#ه#نم#ا#ئي ا#طالع #ق#بل ا#ز م#را#حل ا#نجا#م #كا#ر و م#س#تندا#ت بيش #ا#ز 6با#ر م#را#جعه# 0.00 طرح نظر سنجی در مورد نظام اداری(مراجعان) علل تاخیر در کار با توجه به نظر #سنجی 1تراکم ارباب رجوع2عدم حضور مسئول ذیربط3-عدم انگیزش کارکنان توسل به سفارش 18.90% م#راجعا#ن ت#عد#اد #م#راجعان كه #س#ف#ا#رش# ش#د#ه #ان#د# 81.10% متوسل به سفارش شده اند و به نتیجه رسیده اند 8.70% 91.30% كس#ان#ي كه #ن#يج#ه #ن#گ#رف#ت#ه #ا#ن#د# ت#عد#ا#د #كس#ان#ي كه #ن#يج#ه #گرف#ت#ه #ا#ن#د# طرح نظر سنجی در مورد نظام اداری(مراجعان) • توصیه وسفارش با توجه به جنسیت • ارتقاء سطح تحصیل وسفارش پرداخت وجه اضافی عالوه برتعرفه 9.80% ت#عرف#ه #ب#ی#ش#ت#ر ع#دم #پ#ردا#خت ت#عرف#ه# ب#ی#ش#ت#ر 90.20% پرداخت وجه اضافی عالوه برتعرفه • زنان وتعرفه • ارتقاء سطح تحصیل وتعرفه ميزان نارضايتي ارباب رجوع ازنحوه ارایه خدمات 31.60% 68.40% م#ی#زا#ن رضا#ی#ت م#ی#زا#ن ن#ا#رضا#ی#ت#ی ا#زن#حو#ه #ا#را#ی#ه #خدم#ا#ت نارض#ایتی • نار#ضایتی درمر#دان نسبت به ز#نان • نار#ضایتی در شهرها تهران – اصفهان –کرمانشاه ميزان شکایت 8.1% كس#ان#ي كه #پ#س #از م#راجعه #ش#كايت ن#كرد#ه #ان#د# كس#ان#ي كه #پ#س #از م#راجعه #ش#كايت كرد#ه #ان#د# 91.9 ميزان موفقیت شکایت کنندکان 10.50% 89.50% كس#ان#ي كه #ش#كايت كرده# ا#ن#د و #م#و#ف#ق #ش#ده #ا#ن#د كس#ان#ي كه #ش#كايت كرده# ا#ن#د و #م#و#ف#ق #ن#ش#ده #ا#ن#د نظر سنجي از محققان 37% كس#ان#ي كه #پ#اس#خ #دا#ده #ا#ن#د كس#ان#ي كه #پ#اس#خ #ن#دا#ده #ا#ن#د 63% نظر سنجی از محققان وصاحبنظران راجع به نظام اداری اولویت تحقق تحول در ادارات: شایسته ساالری تحول در نیروی انسانی بسترسازی برای رشد و خالقیت کارکنان شفاف نمودن ضوابط و مقررات نظر سنجی از محققان وصاحبنظران راجع به نظام اداری • آیا گرایش در راستای تحول اداری وجود داشته ؟ روند کند و بازده کوتاه مدت راهکار رضایتمندی خدمت گیرندگان ( خدمات با کیفیت) • انتصاب مدیر#ان الیق • استقرار مدیر#یت مشارکتی • اصالح مدیریت سنتی • اگاهی از نظرات مردم راهکار برای اصالح نظام اداری • اصالح نظام مدیریت • اصالح نیروی انسانی • توجه به وضعیت رفاهی کارکنان • ترویج تخصص و حرفه گرایی • برقراری نظام ارزشیابی و نظارت صحیح ب عملکرد کارکنان خالصه از نظرات کارکنان دستگاههای دولتی • تعداد 907نفر بصورت نمونه گیری تصادفی • سن %6/68پاسخ دهندگان بین 25تا 45سال بوده است • مدرک تحصیلی پاسخ دهندگان • شغل پاسخ دهندگان • رضایت شغلی پاسخ دهندگان لیسانس 44% زیر لیسانس 5/5 % کارشناس 9/81 خدماتی 2/5 مدیریتی 3/15 دفتری 2/16 رضایت کامل 9/23 رضایت نسبی 1/63 عدم رضایت 9/8 خالصه از نظرات کارکنان دستگاههای دولتی • افزایش سطوح تحصیلی و رضایت شغلی • ارتباط بین شغل ورضایت #شغلی کمترین می#زان رضایت شغلی مربوط به کارشن#اسان می باشد رضایت شغلی بین کارکنان دفتری و مدیران بیش از سایرین است • بین جنس کارکنان ومیزان رضایت شغلی رابطه وجود ندارد • بیشترین نارضایتی کارکنان عدم تناسب شغلی با آنها ست خالصه از نظرات کارکنان دستگاههای دولتی • استفاده از نظرات کارکنان در تصمیم گیری استفاده از نظر آنان • 3/39% عدم استفاده از نظران • 2/12 • بین جنس پاسخگویان واستفاده از نظرات آنان رابطه وجود دارد • از نظرات مردان بیشتر از زنان در تصمیم گیری استفاده می شود • رابطه بین سطح تحصیالت ومیزان استفاده از نظرات در تصمیم گیری • بین سطح تحصیالت وبرخورد باارباب رجوع رابطه وجود دارد • جوهمدلی وهمکاری 3/43 7/9 مثبت منفی • بیشترین علل نارضایتی وعدم انگیزش نظام نامطلوب پرداخت()%46 خالصه از نظرات کارکنان دستگاههای دولتی • هنگام مراجعه به دستگاهها • بیشترین نارضایتی • بیشترین پیشنهاد .1احترام .2سرعت در کار .1عدم رسیدگی وپاسگویی مناسب .2بورکراسی شدید .3طوالنی بودن فرایند کار .1ضابطه مند شدن انتصاب وان#تخاب مدیران (شایسته ساال .2قانونمند و متناسب #شدن دریافتی کارکن#ان سلسه مراتب سازماني در بحث تحول اداري .1 .2 .3 .4 .5 .6 ستاد تحول اداري كشور در شوراي عالي اداري ستاد هاي تحول ادار#ي استانها كمسيون تحول اداري كميته هاي تحول اداري شوراي روساي كميته ي تخصصي تحول اداري كميته هاي اجرايي اعضا كميسيون تحول اداري اعضا كميسيون تحول ا#داري نسبت به تشكيل كميسيون تحول اداري با تركيب زير اقدام نماييد • الف – رئيس به عنوان رئيس كميسيون • كليه معاونان دستگاه • يك نفر مشاور متخصص در مديريت دولتي و امور اداري ترجيحا از ميان اعضاي هيات علمي دانشگاههاي استان (درصورت نياز) • يك نفر مشاور متخصص در فناوري اطالعات ( در صورت نياز ) • يك نفر از كاركنان دستگاه آشنا به مديريت دولتي و امور اداري به انتخاب رئيس • يك نفر از كاركنان دستگاه آشنا به فناوري اطالعات به انتخاب رئيس • تبصره :1در صورت ضرورت دعوت از افراد صاحب نظر و مشاوران متخصص در زمينه هاي خاص مرتبط با دستور جلسه بالمانع است موفق باشيد

51,000 تومان