پاورپوینت آشنایی با بانکداری الکترونیکی در 20 اسلاید و با فرمت قابل ویرایش برای ارائه در سمینارهای کلاسی تهیه شده است. در پاورپوینت حاضر به شکل کامل به بانکداری الکترونیکی،خدمات بانکداری الکترونیکی،ویژگی های بانکداری الکترونیکی،مزایایی بانکداری الکترونیکی،گستره جهانی بانکداری الکترونیکی،پایانه های فروش و شبکه های شتاب پرداخته می شود.

lomer1989

صفحه 1:
آشنایی با بانکداری الکترونیکی

صفحه 2:
بانک‌داری الکترونیک پا برخط یا اینترنتی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به 9 یکی در بانک» در هر ساعت از شبانه روز (۴ ۲ ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ‎a‏ بانكى دلخواه خود را انجام دهند.

صفحه 3:
مهمترین کانال‌های بانکداری الکترونیک عبارتند از: رایانه‌های شخصی کیوسک شبکه‌های مدیریت یافته تلفن ثابت و همراه دستگاههای خودپرداز بايانههاى فروش

صفحه 4:
ار یج سس سس سس سس پول الکترونیکی برای نخستین بار در سال ۱۹۱۸ در کشور آمریکا توسط بانک‌های فدرال رزرو مورد استفاده قرار ۴ ۱ ۱۰ را ,انتقال وجوه را با استفاده از تلگراف در دستور کار خود قرار دادن این باتک بعد‌ها با توسعه موسسات تهاتری خودکار در سال ۱۹۷۲ زمینه استفاده گسترده از پول الکترونیک را فراهم کرداولن تجربه ساخت دستگاه خودپرداز به سال ۱۹۳۹ برمی‌گردد. لین دستگاه که توسط کو مخترعیبه را با مفهومی جدید آغاز کردند.

صفحه 5:
ساخت اولین نمونه آنها؛ پنج میلیون دلار هزینه در بر داشت. محصول این پروئه در سال 2000 1 دار باتک کمیکال در شهر نیوبورک نصب شد. ژ اولین نسل از دستگاه‌های خودپرداز به صورت آفلاین کار می‌کردند و پول به صورت خودکار از | حساب مشتریان کسر نمی‌شد. بنابراین فقط مشتریان ویژه‌ای که از اعتبار خاصی برخوردار بودند. مارب استفادوار این دستگاه‌ها بودند. 21١59 5 ‏شور اول ن موسسداى بود كنهددر اكتبر سال‎ 1 een eee lemme ‏کارت ای راید همه اعضای خود اراثه کرد.‎ ویس‌های

صفحه 6:
خدمات بانک‌داری الکترونیک لی(۲۰۰۲) خدمات بانک‌داری الکترونیک را از سه جنبه مورد توجه قرار می‌دهد و معتقد است مشتریان بانک‌هاء در سه سطح قادر به دریافت خدمات بانک‌داری الکترونیک هستند. این سه سطح عبارتند از: اطلاع‌رسانی: این سطح ابتدایی‌ترین سطح خدمات بانک‌داری الکترونیک لست. در این سطح. بانک, اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود رالز طریق شبکه‌های عمومی یا خصوصی معرفی می‌کند. تعاملی: این سطح از خدمات بانک‌داری الکترونیک. امکان لنجام مبادلات بین سیستم بانکی و مشتری را فراهم می‌آورد. یسک ای سح در حدمات بادک داری الکترونیک بیشتر از شیوه سنتی است و به ابزارهای مناسبی برای کنترل دسترسی کاربران به بانک نیاز دارد. تراکنشی: در این سطح. مشتری قادر است با استفاده از یک سیستم امنیتی کنترل شده. فعالیتهایی از قبیل صدور چک. انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد. این سطح از خدمات بانکداری الکترونیک از بالاترین سطح ریسک برخوردار !

صفحه 7:
ویژگی‌ها شیوه‌های بانک داری آنلاین ویژگی‌ها و قابلیت‌های مشترک بسیاری دارند ولی اغلب همچنین دارای ویژگی‌هایی با کارکرد خاص هستند. ویژگی‌های مشترک به چند دسته تقسیم می‌شوند: 1 تراکنشی (به طور مثال: انجام یک تراکنش مالی مثل انتقال حساب به حساب. پرداخت قبض, انتق درخواست وام یا یک حساب جدید و غیره) ارائه و پرداخت قبوض الکترونیکی انتقال پول بین حساب جاری و پس انداز خود فرد یا به حساب مشتری دیگر خرید و فروش اوراق سرمایه‌گذاری

صفحه 8:
عملیات و تراکنش‌های مربوط به وام مثل بازپرداخت ‎BLAS‏ ‏اسل د سسا نلاین:ارنباطات نوس جكء كفتعو صورتحساب‌های بانکی ۱ مدیربت موسسات مالی: ویژگی‌هایی که به موسسات مالی اجازه می‌دهد که عملیات آنلاین کاربران نهایی خوم را مدیریت کنند. مدیریت ۸5۳/۲۵5۲1۳9 : ویژگی‌هایی که به شرکت‌های اراده دهنده فضای وب اجازه می‌دهد تا روش‌های ارتباط با موسسات مالی را مدیریت کند.

صفحه 9:
ba Se ویژگی‌هایی که به طور عادی منحصر به بانکداری تجاری هستند شامل: جات 0 عندين ار و ماو فرایند موافقت تراکنش انتقال سیمی ویژگی‌هایی که به طور عادی متحصر به بانکداری اینترنتی هستند شامل: پشتیبانی از مدیریت مالی شخصی مثل وارد کردن داده در نم‌فزار حسابداری شخصی. برخی از پلت فرم‌های بانکداری آنلاین از حساب تجمعی هم پشتیبانی می‌کنند که به مشتریان اجازه می‌دهد همه حسابهایشان را چه آنها که در بانک مرکزیشان است و چه آنها که در موسسات دیگر است در یک جا مورد بررسی و نظارت قرار دهن.

صفحه 10:
شاخه‌های بانکداری الکترونیک بانک‌داری اینترنتی بانک‌داری مبتنی بر تلفن همراه و فناوری‌های مرتبط با آن بانک‌داری تلفنی بانک‌داری مبتنی بر نمابر بانک داری متی بر دستگاه‌های خودپرداز بانک‌داری مبتنی بر پایانه‌های فروش بانک‌داری مبتنی بر شعبه‌های الکترونیکی بانک‌داری مبتنی بر دستگاه های کارت خوان

صفحه 11:
1 1 مزایای بانک‌داری الکترونیک مزایای بانکداری الکترونیک را می‌توان از دو جنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد از دید مشتریان می‌توان به صرفه جویی در هزینه‌ه؛ صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانال‌های متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد. از دید موسسات مالی می‌توان به ویژگی‌هایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانک‌ها در ارائه نوآوری, حفظ مشتریان علی‌رغم تغییرات مکانی بانکهاء ایجاد فرصت برای جسنجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف» گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد

صفحه 12:
گستره جهانی پراساس گزارش تحقیقاتی موسسه مرکز تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری در اروپاء آمار استفاده کنندگان از | ‎es aeeeee‏ اد و در هشت کشور فرانسه ‏ آلمان؛ هلنده اسپانیه سوئد» سوئیس وانگلیتی از ۴۵ | ا ی رو تال ۱۱۱۱ حدود ١؟‏ فيليون نفر در سال ۲۰۰۴ رسیده است. در سال ۲۶۰۵ بیش از/۷۵ درصد شرکتهای فعال در کشورهای توسعه یافته حداقل یکی از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده می‌کنند. امنیت حساب کاربران۲. امکان مراجعه به بانک در هر زمان ومکان۲. باعث رشد و پویای اقتصاد هر کشور

صفحه 13:
لا هرجه بيشتر بانکداری الکترونیک رواج می یابد اهمیت درک و آشنایی با اصطلاحات آن افزایش می یابد. 0 !1 2 خی از این اسطلاحات آشنا می کنیم

صفحه 14:
.پاینه فروش. کارتخوان با 505 عبارت است از دستگاهی که با پذیرش کارت بانکی می‌تواند امکانی را فراهم کند که وجه به صورت الکترونیکی از | حساب دارنده کارت به حساب فروشنده منتقل شود (تراکنش» این دستگاه الکترونیکی پس از دریافت کارت پرداخت» ی ای و لا یرای فروش کالا با خدمات در اختیار پذیرنده کارت قرار می‌دهد. دستگاه‌های پایانه و تا 1 دارای عملکردهای مختلفی از جمله پرداخت قبوض, شارؤ سيم كارت: اعلام موجودى» دریافت صورتحساب. امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است که صاحبان آن را از مزایای شعبه کوچک بانکی برخوردار می‌کند.

صفحه 15:
۲.تراکنش به فرآیند تبادل اطلاعات میان درخواست‌کننده و سوئیج اطلاق می‌گردد که شامل ارسال پیام. پردازش آن و اخذ باسخ مقتضى مى باشد. ۳.درگاه پرداخت درگاه پرداخت لینترنتی لمکان انجام هر گونه عملیات خرید و پرداخت به صورت 2۱1116 از طریق اینترنت را فراهم می‌نماید.

صفحه 16:
۴.خرید اعتباری به انجام تراکنش خرید به صورت اعتباری(از طریق کارت‌های اعتباری) گفته می‌شود. ۵خرید غیر اعتباری به انجام تراکنش خرید به صورت نقدی (از طریق کارت‌های نقدی و پیش‌پرداخت) گفته می‌شود.

صفحه 17:
گت دی داضت رت 1 ‘ | ۶ شاپرک ‎١!‏ شك ‎g ll 1١‏ ی کارت با شابرکه شبکه ملی است که وظیفه اتضال موسسات ‏سامانه‌های ملی پرداخت. نظارت بر عملکرد فبی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

صفحه 18:
a = zy ‏شناسه حساب بانکی ایران (شبا)‎ 7" Intemational Bank Account Number uy 0 11 عبارت است از شماره حساب بانكى ايران كه به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بیی‌الملی بانک‌های کشور ایجادشده و در تمام سامانه‌های پرداخت بین‌بانکی متحصرا از شماره حساب استفاده می‌شود. هشبا» مستقل از نظام شماره‌گذاری داخلی هر یک از بانک‌ها است/آما در محاسبه «شبا» از شماره حساب مربوط به نظام شماره‌گذاری داخلی بانک‌ها استفاده به می‌آید.

صفحه 19:
.شتاب ‎eer‏ ۲ ۲ ابكار تاءل اطلاعات مربوط به تراكنشهائ بينبانكى را فراهم.مىنمايد. ٩ساتنا‏ ‏ا 5 0 دو كه .له تسويه بينبانكى توسط اين سامانه انجام مىشود. ‎ ‏١٠.سامانه‏ يايا ‏سامانه‌ای جهت مکانیزه نمودن پرداخت‌های خرد بین‌بانکی می‌باشد.

صفحه 20:

39,000 تومان