پاورپوینت حمام و گرمابه های ایرانی
اسلاید 1: حمام و گرمابه های ایرانیاستاد:دانشجو:
اسلاید 2: معماری حمام و گرمابه های ایرانیفهرست مطالبخزینه، سربینه، بینه، گرمخانه سردخانه یا بینهگرمخانهمیان در و خزینهافراد شاغل در حمام و گرمابه های ایرانیوسایل استحمام در حمامهای قدیمی وتنظیم شرایط محیطیترتیب سلسله مراتب فضایی حمام
اسلاید 3: اقلیمحرارتروشناییتهویهمصالحآداب و رسومکاربری حمام هاتزئیینات در حمام هاحمام در معماریحمام وکیل شیرازحمام شیخ بهاییحمام چهار فصل اراکحمام باغ فین کاشانحمام های علی قلی اغا و خسرو اغاصفحه قبل
اسلاید 4: معماری حمام و گرمابه های ایرانی در این بخش به بررسی فضاهای کالبدی و تزئینات به کاررفته در حمامهای ایرانی میپردازیم. اما نکته ای که نباید از نظرتان دور بماند این است که تفاوت چندانی بین حمامهای ایرانی و حمامهای دیگر کشورها در گستره وسیع سرزمینهای اسلامی وجود ندارد. چون در آن زمان به دلیل تمدن و فرهنگ قوی ایران بسیاری از عناصر معماری از سرزمین ما به سایر نقاط قلمرو اسلام در آسیا مرکزی و حتی اروپا گسترش یافت. در این دوران حمامها با ویژگی مشترک از نظر هندسی ساخته میشد و کاملا نظم، تقارن و مرکزگرایی در معماری ظاهری آنها رعایت میشد. فهرست
اسلاید 5: خزینه، سربینه، بینه، گرمخانه: اصلیترین بخشهای کالبدی و فضایی حمام ایرانی شامل بینه، میان دَر و گرمخانه هستند که بر اساس طب سنتی- ایرانی و اسلامی طراحی شدند. هر بخش به گونهای ساخته میشد تا سه فضای متفاوت از نظر دما (سرد، گرم و معتدل) را ایجاد کنند. ساختمان حمامها بر اساس چهار طبع یا مزاج اصلی شناخته شده در طب سنتی ایرانی یعنی گرم، سرد، خشک و تَر طراحی میشد چون سلامت انسان را در تعادل بین این طبعها میدانستند. جالب است بدانید هر فضا با راهرو و هشتی از سایر فضاهای جدا میشد تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به مکان مجاورش ناگهان تغییر نکرده و دمای هوا ناگهان افت نکند.خزینه حمام علی قلی اغا
اسلاید 6: سردخانه یا بینه خانه اول به عنوان سردخانه شناخته میشود که در واقع محل رختکن یا بینه نام دارد. هوای بینه همان طور که از نامش پیداست کاملا سرد و خشک است که در طب سنتی ایران معادل فصل پاییز شناخته میشود. در این فضا عموما خلط یا مزاج سودا در بدن انسان ایجاد میشود. در این قسمت که عموما به شکل هشت ضلعی و با سقف گنبدی ساخته میشد، سکوهایی وجود داشت که در آن تشک و یا فرش پهن میکردند تا مردم علاوه بر تعویض لباسهایشان کمی استراحت کنند. عموما برای تزئین بینه از سنگ یا کاشی استفاده میشد و در سقف گنبدی آن نیز نوع خاصی از شیشه به نام جام خانه قرار میدادند. با برداشتن جامها (که عموما از جنس سفال کروی شکل بودند) دمای بینه متناسب با فصلها تعدیل و محیط ضد عفونی میشد.
اسلاید 7: گرمخانه خانه سوم یا گرمخانه مزاج گرم و تر دارد که معادل با فصل بهار است. در این فصل غلیان خون در بدن انسان به وجود میآید. این قسمت محل استحمام و شستشو است. معمولا به شکل هشت گوش یا چهار ضلعی با دیوارهای ضخیم ساخته میشد که کف آن را قیراندود میکردند و روی آن را با ملات ساروج میپوشاندند. سقف گرمخانه از سقف بقیه قسمتها مرتفعتر است و طاق اصلی آن جام خانه بزرگی دارد که در حکم چراغ و سیستم روشنایی عمل میکند. اما شاید برای شما هم سوال شود که چرا از شمع و یا چراغ نفتی برای روشن کردن فضای داخلی استفاده نمیشد؟ علت آن کاملا واضح است چون اینگونه روشناییها به دلیل موادی که در سوخت آنها استفاده میشد کار تنفس را در فضای گرمخانه سخت میکرد و مشکلات تنفسی احتمالی ایجاد میشد. به همین دلیل در ساخت جامها از شیشه به شکل عدسی استفاده میشد تا نورپردازی داخل بناها کاملا اصولی باشد.
اسلاید 8: میان در خانه دوم یا میان در جایی است که مزاج تَر و سرد ترکیب میشوند. این قسمت معادل با فصل زمستان است که خلط یا مزاج بلغم در انسان غلبه پیدا میکند. ارتباط بینه با گرمخانه از طریق میان در صورت میگرفت. این فضا به شکل دهلیزی و پر پیچ و خم بود که بعضا با استفاده از هشتی کوچکی ساخته میشد تا فرد بتواند با تاخیر از گرمخانه به درون بینه پا بگذارد. همچنین گرما و حرارت انباشته شده در گرمخانه به یکباره از حمام خارج نشود و انرژی هدر نرود. خزینه در گرم خانه خزینهی آب گرم و مخزن آب سرد وجود داشت. معماران ایرانی در کف خزینه صفحه ای فلزی به قطر 60 الی 110 سانتیمتر قرار می دادند که حد فاصل بین آب و آتش زیر خزینه بود. به این شیوه حمام همیشه آب گرم و سرد را داشت.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.