پاورپوینت درس اول فارسی پایه نهم (آفرینش همه تنبیه خداوندِ دل است)
اسلاید 1: فهرستشعر ابتدای فصلآرایه ها و نکات دستوریمعنی واژگانکلمات مهمّ املاییاعلام و...فارسی پایه نهمدرس اوّل:آفرینش همه تنبیه خداوند دل استمعنی شعر و معنی حکایت
اسلاید 2: دیده ای نیست نبیند رخ زیبای تو را/نیست گوشی که همی نشنود آوای تورا )امام خمینی«ره»)معنی : چشمی وجود ندارد که چهره ی زیبای تو را نبیند و هیچ گوشی وجود ندارد که صدای تو را نشنود.(مفهوم : آثار و نشانه های تو قابل درک و شناخت هستند.)آرایه : دیده، گوش و رخ : مراعات نظیرنکته ی دستوری : دیده و گوش : نهاد /رخ زیبای تو، آوای تو : مفعول / نیست : غیر اسنادی / رخ زیبا : ترکیب وصفی / آوای تو : ترکیب اضافی/همی نشنود: مضارع اخباری
اسلاید 3:
اسلاید 4: معنی واژه هاحیف: افسوس، دریغحیران: سرگشتهتنبیه: هوشیار کردن، آگاه کردنوجود: هستیمستمع: شنوندهبنفشه: نماد بی خبرینرگس: نماد آگاهیزرّین: طلاییحقّه: جعبه، ظرفی کوچک که در آن جواهر یا چیزهای دیگر نگهداری می شود.یاقوت: سنگ قیمتی به رنگ های سرخ،زرد و کبودسعادت: خوشبختیبامداد: صبح زوداقرار: اعتراففکرت: فکر و اندیشهاسرار: جمع سرّ، رازهاتماشا: نگاه کردن به چیزی به قصد تفریح الوان: جمع لون به معنی رنگ ها. در این جا به معنی رنگارنگآفرینش: آفریده های جهاننقش: تصویربار: آفریننده، خالق، نیکوکارگوی: توپ کوچک
اسلاید 5: تسبیح: نیایش کردن، خدا را به پاکی یاد کردنجهالت: نادانیخفته: غافل و بی خبرعجب: عجیبعنب: انگورخداوند دل: صاحب دل، انسان عارف دل ( دل ندارد ): احساس و عاطفهمسخّر: مطیع و راممرغان: پرندگانصد برگ: نوعی گل سرخ با گلبرگ های پرپر و زیادرحمت: مهربانی،لطفاندر: دراِنعام: بخشش،نعمت دادناَنعام: چارپایانمنزل: مقصدفهم: درکتقدیر: سرنوشت ، فرمان خدا لیل: شبکرم: بخششراست روان: انسان های درستکارکج رفتار: کسی که رفتاری نادرست دارد. عاجز: ناتوانعزیز: ارجمند، گرامی، یکی از صفات خداوندنهار: روز
اسلاید 6: محتوای شعر شعر «آفرینش همه تنبیه خداوند دل است» از بخش مواعظِ (=جمع موعظه، به معنی پند ها و اندرز ها) سعدی انتخاب شده. اصل شعر، دارای چهل و سه بیت و با نام «وصف بهار» سروده شده است. این شعر با آوردن آیات و نشانه های خداوند بزرگ و نیاز انسان به پروردگار، همراه است. در این سروده ی زیبا، سعدی پدیده های هستی را در حال نیایش و ستایش پروردگار یافته است و به این نکته اشاره دارد که با نگاه جستجوگرانه به پدیده های آفرینش، می توان به شناخت خداوند دست یافت.
اسلاید 7: بیت اوّلمعنی : در صبح زود اوّل بهار که طول شب و روز آن یکسان است، رفتن به صحرا و تماشاکردن گل های زیبای بهاری، لذّت بخش است. توجّه : تفاوت نکردن لیل و نهار، اشاره به مساوی بودن طول شب و روز در سال دارد که دوبار اتّفاق می افتد:الف) ابتدای بهار ب) ابتدای پاییزآرایه : بهار و نهار:جناس/ لیل و نهار:تضاد / لیل و نهار و بامداد:مراعات نظیر/ دامن صحرا:تشخیص
اسلاید 8: بیت دوممعنی : تمام پدیده های آفرینش برای آگاه کردن انسان های عارف است و اگر کسی وجود خدارا انکار کند و به خدا ایمان نیاورد، ذوق و احساسی ندارد.آرایه : واج آرایی «د» / که و به: جناس / دل: مجازاً احساس و عاطفه / خداوند و ندارد:تکرارنکته ی دستوری : آفرینش (آفرین+ -ِ ش)= وندی / که در مصراع دوم به معنی کسی که، ضمیر مبهم است. / همه: بدل
اسلاید 9: بیت سوممعنی : هر کسی که با این همه نقش ها و پدیده های عجیب هستی به آفریننده ی آنها نیندیشد، همانند عکس و تصویر روی دیوار، بی احساس و بی روح است.آرایه : در و دیوار: مراعات نظیر / دیوار وجود: اضافه تشبیهی / بر و در: جناس/هر که فکرت نکند مانند نقش دیوار است: تشبیهتوجه : « َت» در فکرت، ضمیر نیست! بلکه مربوط به خود کلمه ی « فکرت» است.نکته ی دستوری: این همه نقش و نقش عجب:ترکیب وصفی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.