parvareshe_gharch

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پرورش قارچ ۲”

پرورش قارچ ۲

اسلاید 1: www.Hortilover.netیکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا شریک الا هوبنام آنکه جان را حکمت آموخت

اسلاید 2: www.Hortilover.netپرورش قارچ برای همهآموزش پرورش قارچ های خوراکی بر اساس آخرین متد انجمن قارچ کاران هلندهلند C.P.H دانش آموخته زیر نظر اساتید

اسلاید 3: www.Hortilover.netچرا قارچ پرورش دهیم ؟ناپیوستگی تولید قارچ در طبیعت، وجود انواع سمی در کنار انواع خوراکی، و کیفیت غذایی مطلوب این گیاه باعث شده که انسان از دیر باز در جستجوی راهی برای پرورش آن باشد.قارچ سرشار از پروتئین ،آهن،ویتامین ودر عین حال بسیار خوش طعم است .دوره کشت آن بسیار کوتاه است و در سال می توان چندین بار به کشت آن مبادرت نمود.

اسلاید 4: www.Hortilover.netقارچ یک گیاه معجزه گرقارچ گیاهی منحصر به فرد ، با مشخصات مخصوص بخود و غیر قابل قیاس با گیاهان دیگر .چون ظهورقارچ به دوران ما قبل تاریخ بر می گردد ، و در همه جا همراه با بشر خود را نشان داده است لذا اعتقادات و باورهای عجیب و حتی خرافات جالبی در ذهن بشر ایجاد نموده است .گیاه خارق العاده ، شفا بخش و مورد احترام در ادبیات مردم چین، یونان ، مصر ، مکزیک و ....

اسلاید 5: www.Hortilover.netمختصری درباره زندگی قارچ ها

اسلاید 6: www.Hortilover.netمورفولوژی قارچ :در دنیای قارچ شناسی هزاران هزار نوع قارچ در اندازه،شکل ورنگ های مختلف و متنوع وجود دارد.وقتی در باده حرفه پرورش قارچ های خوراکی صحبت می شود منظورمان پرورش :قارچ های جنس آگریکوس می باشد.قارچ های خوراکی گروهی از قارچ های کوشتی کلاهک دار هستند بنام :Mushroom

اسلاید 7: www.Hortilover.netساختمان رویشی قارچ :فاز رویشی قارچ از میسلیوم آغاز می گردد.میسلیوم قسمت اصلی قارچ را تشکیل می دهد و از رشته هایی بنام هیف تشکیل شده است .مسیلیوم قارچ در نتیجه نمو بازیددوسپور و ایجاد میسیلیوم تک هسته ای اولیه است که بلا فاصله با الحاق دو رشته هیف رویشی ، میسلیوم دو هسته ای ثانوده بوجود می آید.زمانی که رشد میسلیوم ثانویه کامل شد میسلیوم نوع سوم تشکیل می شود و بافت پیچیده ای از میسلیوم ها را بوجود می آورد که بر روی آن بازیدیوکارپ طاهر می شود.

اسلاید 8: www.Hortilover.netطول عمر میسلیوم ها : عمر میسلیوم اولیه در طبیعت بسیار کوتاه بوده و چنانچه به عللی دو هسته ای نشود به زودی از بین می رود.بعکس طول عمر میسلیوم دو هسته ای به حدی است که سالیان دراز زنده مانده و متوالیا، قارچ بوجود می آورند.

اسلاید 9: www.Hortilover.netساختمان کلاهک:کلاهک قارچ نیز از هیف تشکیل گردیده، لیکن با تغییر شکل به بافت گوشت قارچ را تشکیل می دهد.قارچ شامل کلاهک و ساقه می باشد.در زیر کلاهک،تیغه های حاوی اسپور قرار گرفته است . لامل ها که همان تیغه یا ژیل هستند ،در سطح داخل بازیدیوکارپ به شکل قطعات نازک باریک یا پهن بطور شعاعی محیط خارجی کلاهک را به ساقه متصل می کنند.

اسلاید 10: www.Hortilover.netتراما :به بافت داخلی قارچ می گویند که معمولا از سلول های طویل تشکیل شده است.در سطح تراما که غالبا لبه ودو طرف تیغه ها را می پوشاند لایه هیمنیوم قرارمی گیرد.بر روی این لایه است که بازیدیم ها در نزدیکی یکدیگر تشکیل می شوند. هر یک از بازیدیم ها معمولا شامل 4 اسپور می باشند که با فشار از پایه خود جدا شده ،تحت تاثیر نیروی جاذبه در زیر کلاهک می افتند ، وبا جریان هوا روی هم انباشته شده و لایه رنگینی بنام اسپور پرینت بوجود می آورند.

اسلاید 11: www.Hortilover.netکلیدهای تشخیص گونه ها و جنس های آگاریکالها :امتداد یافتن لبه داخل تبغه ها که به ساقه متصل است تا فاصله ای به طرف پایین ساقه .آزاد بودن و امتداد نیافتن ژیل ها به طرف ساقه .دارا بودن حلقه مجزا بر روی پایه .رنگ اسپورها نیز از دیگر صفات مشخصه جنس آگریکوس است.

اسلاید 12: www.Hortilover.netتشکیل قارچ از میسلیوم :گره کوچکی مشتق از سلول های هیف رشد کرده و جسم کروی یا بیضوی بوجود می آورند که دکمه نامیده میشود.پس می توان گفت :قارچ نوعی گیاه است که تندام غیر جنسی آن ، بنام میسلیوم یا ریسه ، اغلب به چشم نمی آید.آنچه بعنوان قارچ می شناسیم، یعنی مجموع کلاهک و پایه ، در واقع فقط دستگاه تولید مثل این گیاه است.

اسلاید 13: www.Hortilover.netطبقه بندی قارچ ها :قارچ ها را می توان از ابعاد مختلف طبقه بندی نمود.

اسلاید 14: www.Hortilover.netطیقه بندی بر اساس اندازه اندام زایشی :1- قارچ های میکروسکپیقابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیستند. مانند انواع کپک ها و مخمر ها2- قارچ های ماکروسکپیدر مراحلی از زندگی خود با چشم غیر مسلح قابل مشاهده اند.مانند انواع قارچ های کلاهک دار

اسلاید 15: www.Hortilover.netطبقه بندی بر اساس نوع بستر رویش1- قارچ های چوب رست قارچ هایی هستند که بر روی بستر هایی از سلولز و لیگنین رشد می کنند . مانند:آریکولاریا، پلئوروتوس، شیتاکه2- قارچ های کودرست بر روی بستر های حاوی کود حیوانی که بصورت کمپوست درآمده اند رشد می کنند.مانند انواع قارچ های دکمه ای3- قارچ های روینده بر روی بقایای بستر کشت قارچ های دیگربر روی بقایای حاصل ازکمپوستهای مصرف شده سایرقارچ ها مانند قارچ دکمه ای رشد می کنند. مانند کوپر ینوس ولپیستا نودا

اسلاید 16: www.Hortilover.netطبقه بندی قارچ ها بر اساس شکل تغذیه ای1- قارچ های خوراکی- داروئیمانند : قارچ های صدفی، دکمه ای ،شیتاکه، ولواریلاو2- قارچ های داروئیبعلت دارا بودن نوعی بافت خاصیت خوراکی ندارند ،ولی عصاره آنها خواص داروئی دارد.مانند :گنودرمالوسیدیم3- قارچ های غیر خوراکیقارچ هائی که نه خاصیت خوراکی دارند و نه سمی هستند مانند : قارچ های جنگلی4- قارچ های سمیاین قارچ ها بعلت دارا بودن مواد خاصی در بافت خود خاصیت سمی داشته و قابل مصرف نیستند. باعث ایجاد مسمومیت و در نهایت مرگ میشود.مانند : آمانتیای سفید یا قرمز

اسلاید 17: www.Hortilover.netبر اساساکولوژی

اسلاید 18: www.Hortilover.netقارچ های انگل :این قارچ ها مواد مغذی خود را از مواد گیاهی زنده تامین می کنند و باعث آسیب رساندن به آنها می شوند.گونه های میکروسکوپی و بیماریزای آنها اغلب مورد توجه بسیاری از کشاورزان و باغداران هستند چون موجب وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی شده وعملکرد محصولات را کاهش می دهد.قارچ های انگل شامل :1- انگل های اجباری................. مانند: قارچ های عسلک2- انگل های اختیاری................ مانند : قارچ های شاه صدف

اسلاید 19: www.Hortilover.netقارچ های مایکوریز یا همزیستقارچ هایی که با یکسری موجودات زنده دیگر زندگی همزیستی دارند و از این همزیستی هر دو سود می برند.از جمله این قارچ ها، قارچ هایی که با موریانه زندگی می کنند ، یا قارچ هایی که با ریشه درختان در خاک زندگی میکنند.مانند : دنبلان کوهی

اسلاید 20: www.Hortilover.netنیاز های غذایی قارچ خوراکیقارچ در یک دوره رشدی به ترکیبات کربن دار، مواد ازته، مواد معدنی و مواد تحریک کننده رشد نیاز دارد.منابعی که می تواند نیازهای فوق را براورده کند بدین ترتیب است:منابع مناسب برای ترکیبات کربن دارمواد ناشی از تجزیه سلولز و همی سلولز می باشد.منابع مناسب برای ترکیبات شامل اوره،گروهی از ترکیبات آمونیوم و بسیاری از اسید های امینه مانند آسپارژین،الانین و گلسین می باشد.املاح کلسیم ،پتاسیم و منیزیم در حد مطلوب برای رشد مسیلیوم نیاز است.مواد تحریک کننده رشد عبارتند از:اندل استیک اسید، نمک های اسید های چرب اولئیک ولینولئیک ، و اسید های آلانین ، متیونین و پرومین .

اسلاید 21: www.Hortilover.netارزش غذایی قارچ های خوراکی قارچ های خوراکی در شمار بزرگترین و ارزشمندترین منابع طبیعی هستند که می توانند در مدت زمان کوتاه از مواد با ارزش غذایی کم ، موادی با ارزش غذایی بالا تولید کنند.بامحدود شدن زمین های قابل کشت وعملکرد زمین های کشاورزی در تولید مواد غذایی بخصوص مواد پروتئینی، قارچ های خوراکی می توانند جایگاه خود را بیابند.

اسلاید 22: www.Hortilover.netبررسی ارزش غذایی محصولات مختلفبر اساس مطالعات انجام شده توسط کووک، از هر هکتار زمین طی یک دوره تولید، فقط 78 کیلوگرم پرتئین حیوانی(گوشت قرمز) و 678 کیلوگرم پروتئین آبزیان (ماهی و میگو)بدست می آید.این در حالی است که، از هر هکتار زمین با احتساب قابلیت بهره گیری از حجم،در پرورش قارچ های خوراکی ،65 هزار کیلو گرم پروتئین قارچی در سطح راندمان جهانی و 14 تا 21 هزار کیلو گرم با راندمان تولید در ایران بدست می آید.

اسلاید 23: www.Hortilover.netچرا تولید قارچ خوراکی از لحاظ اقتصادی بسیار مهم است ؟چون ،اولا:اصولا تولید پروتئین بسیار گران است .ثانیا: راندمان تولید بالا و دوره کشت کوتاه قارچ های خوراکی، دال بر جنبه اقتصادی بسیار مهم آن است.محصولی غنی از پروتئین ، کلسیم و اسید های امینه ضروری است.

اسلاید 24: www.Hortilover.netمیزان مواد غذایی قارچ الف )میزان پروتئین قارچ صدفی حدود 22 تا 27 درصد وزن خشک و 3 تا 4 درصد وزن ترآن است.ب )میزان چربی موجود در قارچ 1درصد وزن خشک و1/0 تا 3/0درصد وزن تر می باشد، که این چربی شامل اسید های چرب ضروری و غیر اشباع است.ج )میزان املاح در قارچ ها 1درصد وزن تر آن می باشد، که شامل پتاسیم ، فسفر،مس،آهن و مقداری کلسیم است.

اسلاید 25: www.Hortilover.netویتامین های موجود در قارچویتامین های ارزشمندی از گروه شامل

اسلاید 26: www.Hortilover.netویژگی قارچ ها در مقایسه با جلبکها و مخمرهاقارچ ها این قابلیت را دارند که با فعالیت آنزیمی خود از مواد با ارزش غذایی کم ،نظیر کاه و کلش، ماده غذایی با ارزش بالا ترتهیه کند.که در مقایسه با تولید پروتئین تک یاخنه ای که توسط مخمر ها و جلبکها هم می توان آنرا تولید نموده، تجهیزات گرات قیمتی برای تولید پروتئین نیاز نیست.

اسلاید 27: www.Hortilover.netچرخه زندگی قارچکشت قارچ بهترین راه برای مشاهده چرخه زندگی آن است.چرخه زندگی قارچ با پخش شدن اسپور ها آغاز می شود،که با قرار گرفتن اسپور در شرایط محیطی مناسب و فراهم بودن فاکتور های مناسب جهت رشد شروع به رشد می کند.از سوراخی که در انتهای اسپور وجود دارد جوانه زده و تبدیل به هیف می شود و مسیلیوم اولیه را بوجود می آورند.سپس میسلیوم ثانویه ....... .شبکه میسلیومی......شروع مرحله پین زائی........تشکیل پین هد ها یا سر سنجاقی.............قارچ های اولیه ............. در نهایت قارچ خوراکی.............شروع اسپورزائی برای حفظ بقا.

اسلاید 28: www.Hortilover.netهدف از آشنایی با چرخه زندگی قارچ ها چیست؟بعد از شناسائی قارچ خوراکی مورد نظر تهیه اسپورها از میوه قارچ می باشد که بصورت تهیه اسپورپرینت انجام می گیرد (اسپورپرینت یعنی آرایش اسپوری قارچ )

اسلاید 29: www.Hortilover.netروش تهیه اسپور پرینت و کاربرد آنهابعد از جدا کردن ساقه قارچ،آنرا روی کاغذ شفاف یا لیوان برگشته بر روی آن قرار می دهند،بعد از مدتی اسپورها ی قارچ روی کاغذ می ریزند. اولا ،این اسپورپرینت را می توان سالها نگهداری کرده و بعنوان ذخیره ژنتیکی قارچ استفاده نمود. ثانیا ،امکان تهیه ریسه های اولیه و ثانویه از این اسپور ها وجود دارد.(البته توسط یک کحقق قارچ)

اسلاید 30: www.Hortilover.netمنظور از اسپان چیست؟در واقع ریسه های ثانویه فعال کشت شده روی دانه غلات یا محیط مایع یا بستر مغذی است.نکته :اصطلاح بذر قارچ اشتباه است باید مایع قارچ یا بصورت علمی اسپان گفته شود.

اسلاید 31: www.Hortilover.netتاسیس واحد تولیدیدریافت اجازه واحد تولیدی از ادارات مختلف اجباری است.ضرورت این کار زمانی بیشتر احساس می شود که محل واحد تولیدی پیشنهاد شده به لحاظ آلودگی زیست محیطی مشکلاتی را برای عموم افراد ایجاد کند.

اسلاید 32: www.Hortilover.netشرایط متقاضی برای دریافت پروانه تولیدی1. داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی کشاورزی2. دارا بودن مهارت کار(برای تولید کنندگان قدیمی)3. داشتن محل مناسب4. داشتن منابع آبی5. داشتن منابع مالی

اسلاید 33: www.Hortilover.netانتخاب محلبهتر است واحد تولیدی را در خارج محدوده مسکونی، صنعتی، ویا تجاری اجاد کرد.بهتر است واحد تولیدی جایی واقع شود که در طی سال از نظر جریان هوای تازه مشکلی نداشته باشد؟!

اسلاید 34: www.Hortilover.netپروسه پرورش قارچ خوراکیدر پروسه پرورش قارچ خوراکی در حقیقت یک قارچ کار 3 موجود زنده متفاوت را در 3 فاز مختلف پرورش می دهد تا به مقصود نهائی خود که همان قارچ است دست یابد. (چرا؟)علت این امر تجزیه کننده ثانویه بودن قارچ دکمه ای می باشد.زیرا این قارچ به تنهائی نمی تواند کاه وکلش را تجزیه کند، و مستقیما این مواد را جذب نماید .

اسلاید 35: www.Hortilover.net3 موجود زنده کدامند؟الف) باکتری های تجزیه کننده یا ترموفیل ها.......... فاز 1ب )کپک های تثبیت کننده ازت و کربن............... فاز2پ )قارچ های خوراکی (قارچ دکمه ای).............. فاز3

اسلاید 36: www.Hortilover.netمقصود از فاز 1 چیست؟ایجاد محیط و شرایطی است که بتوانیم جمعیت باکتری های ترموفیل را افزایش دهیم ،تا این موجودات بتوانند، کود مرغی و کلش و سایر افزودنی های مکمل را تجزیه نموده و ازآنها کربن و ازت استخراج نمایند .

اسلاید 37: www.Hortilover.netمقصود از فاز 2 چیست؟یعنی محیط را به گونه ای تغییر دهیم، تا شرایط جهت کاهش باکتری های تجزیه کننده ترموفیل ها ایجاد شده و کپک های تثبیت کننده ازت رشد کرده و تکثیر شوند. (چرا؟) چون این موجودات می توانند کربن و ازت تولید شده در فاز 1 را به پروتئین های ازته تبدیل و تثبیت کنند.

اسلاید 38: www.Hortilover.netمقصود از فاز 3 چیست؟نهایتا در این فاز قارچ دکمه ای بعلت فراهم بودن شرایط و تجزیه نسبی محیط بستر خویش می تواند رشد کرده و تولید محصول نماید.

اسلاید 39: www.Hortilover.netهر واحد تولیدی پرورش قارچ به چندین حوزه فعالیت و کار تقسیم می شود:1- سیلوی مواد جهت تهیه کمپوست(فاز اول)2- تهیه یا تولید کمپوست (فاز دوم یا پاستوریزه کردن یا تخمیر کردن)3- سالن های تولید با توجه به سیستم پرورش قارچ4- ساختمان ها5- فضاهای قرار دادن یا کارکردن ماشین های مختلف

اسلاید 40: www.Hortilover.netمکان کمپوست سازیمحل کمپوست سازی بعنوان آلوده ترین قسمت واحد تولیدی، همیشه محل بروز خطرات نهفته است.بهمین علت فاصله محل کمپوست سازی با سالن های پرورش باید زیاد باشد. (براساس منابع مختلف حداقل یک کیلومتر) سیلو های کمپوست می توانند درهوای آزاد قرار داشته یا سرپوشیده باشند.پیست کمپوست سازی دارای سطح بتونی بوده که شیب ملایمی را بسمت حوضچه مجهز به پمپ داراست.

اسلاید 41: www.Hortilover.netچرا عمل کمپوست سازی ضروری است؟برای ایجاد یک محیط رشد مغذی بعنوان مثال محیط رشدی که برای میسلیوم قارچ خوراکی مناسب باشد ولی برای انواع قارچ های دیگر نا مناسب باشد،مخصوصا دارای کربوهیدراتهایی باشد که براحتی قابل تجزیه توسط قارچ های رقیب نباشد.- برای تهیه یک محیط رشد مغذی و همگن با ساختمانی یکنواخت و رطوبتی معین.

اسلاید 42: www.Hortilover.netمواد اولیه1. کلش2. کود مرغی3. سنگ گچ4. مواد افزودنی دیگر

اسلاید 43: www.Hortilover.netکلشدر تهیه کمپوست استفاده از کلش برای حفظ بافت ضروری است.قارچ ها خواستار کمپوستی هستند که علاوه بر تبادلات گازی ، رطوبت نیز در اختیارشان قرار دهد.کلش،مهمترین منبع کربن جهت پرورش قارچ دکمه ای است ، که در طی مراحل کمپوست سازی تجزیه شده و قابل استفاده جهت تغذیه قارچ خواهد بود.

اسلاید 44: www.Hortilover.netویژگی های کلشالف) بهتر است کلش از مزارع با کشت آبی تهیه شود. (چرا؟)1- چون درصد کربن بیشتری نسبت به کشت دیم خواهد داشت.2-چون کلش های کشت آبی سفت و سخت بوده ولی کلش های کشت دیم شکننده تر می باشند و در حالت آبگیری حالت خمیری پیدا می کنند.ب)بهتر است کلش تازه باشد.(چرا؟)چون کلش تازه براق بوده و نسبت به کلش سال های قبل برتری دارد.

اسلاید 45: www.Hortilover.netکلش از نظرترکیبات تشکیل دهنده 1) کلش حاوی هیدروکربن های مختلف می باشد.هیدروکربن متشکل از سلولز است که مجموعه پیچیده ای از سلول ها است.2) ازت موجود در کلش نیز بسته به نوع کشت آن (آبی یا دیم) از 3/0 درصد تا 4/0 درصد متغییراست.3) کلش خوب باید 10 درصد رطوبت داشته باشد.

اسلاید 46: www.Hortilover.netویژگی های کود مرغیکود مرغی منبع مناسبی برای تامین ازت و سایر مواد ارگانیک مورد نیاز کمپوست می باشد.در گذشته بجای کود مرغی از اوره سولفات آمونیم، تخم پنبه یا سایرمواد حاوی پروتئین استفاده می گردید.کود مرغی نسبت به سایر کودها ازت بیشتری داشته و قابل دستر است.

اسلاید 47: www.Hortilover.netکود مرغی مناسب باید چه شرایطی داشته باشد؟الف) سرند شده باشد.ب) خشک باشد.پ)خاک نداشته باشد.

اسلاید 48: www.Hortilover.netجیپسم جیپسم = سنگ گچ = سولفات کلسیمسنگ گچ برای دستیابی به چه منظوری استفاده می شود؟1) گرفتن رطوبت اضافی2) بعلت وجود کلسیم و سولفات حالت بافری ایجاد کرده وجهت حفظ تعادل پی اچ کمپوست مناسب است.3) منبعی از کلسیم محسوب می شود که برای تغذیه قارچ مفید است.

اسلاید 49: www.Hortilover.netویژگی های استفاده از سنگ گچ1) سنگ گچ یا سولفات کلسیم بافت کمپوست را اصلاح می نماید.2) افزودن سنگ گچ باعث می شود کمپوست چسبندگی خود را از دست داده و هوا بهترداخل آن جریان یابد.3) اثر سنگ گچ در زمان بدرپاشی بمنظورتنظیم پی اچ بسیار بیشتر از زمان پر کردن تونل یا سالن پاستوریزاسیون است.چون در حالت نرمال مقدارآمونیم و پی اچ طی مدت پاستوریزاسیون کاهش می یابد.

اسلاید 50: www.Hortilover.netدلیل اهمیت اضافه کردن سنگ گچ به کمپوست چون در ایجاد توازن روی محصول تاثیر دارد.

اسلاید 51: www.Hortilover.netآبجهت خیساندن کلش استفاده می گردد .این آب باید ای سی پائینی داشته باشد .یعنی شور نباشد .

اسلاید 52: www.Hortilover.netمواد افزونی دیگرنظیر: ملاس چغندر قند وپوست تخم پنبهنقش:باعث افزایش مواد غذائی کمپوست می شود.

اسلاید 53: www.Hortilover.netمراحل انجام کارخیس کردن کاه وکلش :کاه و کلش گندم یا جو را روی (پیست) سکوی سیمانی ( یا بتونی که شیب ملایمی به سمت حوضچه دارد جهت جمع آوری آب اضافی حاصله ) می ریزند و به مدت 4 الی 5 روز روی آن را آب می گیرند تا خوب خیس خورده و از آب اشباع شود.در این مرحله باید رطوبت کاه حدود 70 درصد باشد ، یعنی حالت براق آن ازبین رفته و با فشار در کف دست براحتی از آن آب خارج شود.

اسلاید 54: www.Hortilover.netمزایا و معایب روش خیس کردن کاه و کلشمزایا: آب سریعتر توسط کاه و کلش جذب می شود . کوتاه تر شدت دوره کمپوست سازی معایب : بالا بودن هزینه احداث پیست

اسلاید 55: www.Hortilover.netمیزان آبی که کاه و کلش جذب می کندهر تن کاه وکلش در فصل تابستان 7 متر مکعب و در فصل زمستان 6 متر مکعب آب جذب می نماید.

اسلاید 56: www.Hortilover.netقالب زنیبعد از اشباع شدن کاه و کلش از آب ، آنرا برای مرحله قالب زنی آماده می کنیم.معمولا 5 قالب زده می شود.

اسلاید 57: www.Hortilover.netروش کار قالب زنیمرحله اول :1- قرار دادن 3 عدد پانل به ابعاد 5/2*2 متر در کنار هم.2- ریختن کاه وکلش خیس شده ،که به نسبت مناسب با کود اوره مخلوط شده.(هوا دهی)3- پس از پر شدن قالب،2 تا پانل کناری را جدا کرده و به اندازه طول پانل آنرا بطرف جلو می کشیم و دوباره شروع به پر کردن قالب می کنیم.4- در پایان قالب زنی شستشو و تمیز کردن.

اسلاید 58: www.Hortilover.netمرحله دوم:بعد از مرحله اول قالب زنی براثر فعل و انفعالات شیمیائی و میکروبی در داخل توده کمپوست، دما به شدت افزایش می یابد، که در این صورت شکل ظاهری قالب باعث ایجاد پدیده شیمینی افکت می گردد.

اسلاید 59: www.Hortilover.netپدیده شیمینی افکتشکل مکعبی توده باعث می شود که هوای گرم به طرف بالا حرکت کرده و خلاء ایجاد شده در مرکز توده باعث مکش هوای سرد اطراف به مرکز توده شود .این پدیده را شیمینی افکت یا حالت شومینه ای گویند.

اسلاید 60: www.Hortilover.netمراحل قالب زنی در یک نگاهبعد از قالب زنی اول، پایل ها به مدت 2 روز به همان حالت نگه داری می شود تا فعالیت میکروبی کمپوست شروع شود.بعد از 2 روز قالب دوم زده می شود، که در قالب دوم 70 % کود مرغی مورد نیاز اضافه شده و 30% هم در قالب سوم که به فاصله 2 روز از قالب دوم زده می شود ، اضافه می گردد. (فاصله هر قالب زنی 2 روز می باشد.)در قالب چعارم 50% جیپسم مورد نیاز اضافه شده و مابقی در قالب پنجم استفاده می شود.

اسلاید 61: www.Hortilover.netهدف از قالب زنی چیست؟مهمترین هدف ، مخلوط کردن و هوادهی است.مخلوط کردن باعث، یکنواخت شدن بافت کمپوست می شود. (لازمه یک کمپوست خوب : یکنواختی بافت است.) هوادهی از بی هوازی شدن کمپوست جلوگیری می کند، تا تخمیر بصورت کاملا هوازی صورت گیرد.

اسلاید 62: www.Hortilover.netمضرات بی هوازی شدن کمپوستالف) کاهش یافتن پی اچ و اسیدیته شدن، که باعث کاهش جمعیت باکتری ها می شود.(در حالی که هدف ما افزایش جمعیت باکتری ها حهت استخراج کربن و ازت از مواد اولیه می باشد.)ب)از دسترس خارج شدن کربن بصورت گاز متان در اثر بی هوازی شدن(تخمیر)ج) ایجاد بوی بد (مشکل زیست محیطی)

اسلاید 63: www.Hortilover.netچند نکته در مورد قالب زنی1- نحوه قالب زنی2- زمانبندی قالب زنی3- شکل قالب ها4- طول و عرض و ارتفاع قالب ها

اسلاید 64: www.Hortilover.netچگونگی اندازه گیری مقدار رطوبت در فاز 1 بطور تجربیاز مرکز توده یک مشت برداشته و با فشار متوسط دست رطوبت آن را امتحان می کنیم.

اسلاید 65: www.Hortilover.netدلیل اضافه کردن سنگ گچ در مراحل آخر قالب زنی هاسنگ گچ باعث تثبیت پی اچ کمپوست در حالت اسیدی تا خنثی می شود، و می دانیم که جمعیت باکتری ها در پی اچ قلیایی فعال است.پس جهت بالا نگه داشتن جمعیت باکتری ها باید سنگ گچ را در مراحل آخر اضافه نمود، تا شرایط محیط کمپوست از نظر میزان پی اچ به سمتی پیش رود که جمعیت کپک ها در فاز 2 افزایش یابد.

اسلاید 66: www.Hortilover.netتفاوت فاز1 و فاز 2 فاز 1 در فضای باز و بدون کنترل دقیق شرایط دمائی و رطوبتی انجام گرفته اما فاز 2 در محیطی بسته موسوم به تونل پاستوریزاسیون و با کنترل دقیق دما و رطوبت انجام می پذیرد.

اسلاید 67: www.Hortilover.netفاز 2 متشکل از 2مرحله می باشد1- پاستوریزاسیون:هدف پاستوریزه کردن توده کمپوست و از بین بردن عوامل بیماری زا و آفات مضر و همچنین ادامه عمل تخمیر است. :(در حقیقت به معنی تغییر حالت دادن )Conditioning2- هدف از این مرحله آمونیاک گیری و انتخاب میکروفلور دلخواه میباشد.

اسلاید 68: www.Hortilover.netتونل های پاستوریزاسیون کمپوست2نوع تونل پاستوریزاسیون وجود دارد:1- تونل های اسپیکت فلور2- تونل های گریت فلور

اسلاید 69: www.Hortilover.netاز هر تن کلش چند تن کمپوست بدست می آید؟از هر 11تن کلش نهایتا 26 تا 27 تن کمپوست تهیه می شود .کیسه های پلاستیکی را 13 الی 16 کیلو گرم از کمپوست پر می کنند.

اسلاید 70: www.Hortilover.netمقدار بذر مورد نیاز به ازاء هر 10 کیلو گرم کمپوست 80 گرم بذر نیاز است.

اسلاید 71: www.Hortilover.netانواع سیستم های پرورش1- آماده سازی بستر به روش قفسه ای( استیلاژ)2- کاشت به روش جعبه ای3- کاشت به روش کیسه ای

اسلاید 72: www.Hortilover.netاعمال قبل از کشت1- ضد عفونی ابزار و وسایل کشت ودرز های در و دیوار با فرمالین 2% 2- سم پاشی لای دربها ، گوشه ها ی اتاق و قسمت های تاریک اتاق با سم کنه کش آپولون .در هنگام سم پاشی و ضد عفونی استفاده از ماسک و دستکش ضروری است.پس از ضدعفونی ،اتاق آماده کشت است.

اسلاید 73: www.Hortilover.netروش کشتنحوه کشت مخلوط است،در این روش بذور را با کمپوست مخلوط کرده سپس کمپوست کشت شده را داخل کیسه می ریزیم.وزن کیسه ها 10 تا 12 کیلو گرم باشد.

اسلاید 74: www.Hortilover.netتوصیه روشی کاربردی بمنطور تسریع عمل کمپوست گیری و سهولت در کار روش میز تلقیح :میز تلقیح ، میزی است از جنس گالوانیزه یا آلومنیم با دیواره هایی حدود 25 سانتی متر که در سطح آن یک یا دو قیف تعبیه شده و دارای پایه ای به ارتفاع کیسه کشت است.

اسلاید 75: www.Hortilover.netسالن های پرورش قارچسالن های پرورش قارچ به دو صورت سیمانی و گلخانه ای احداث میشوند.هر کدام این سالن ها نیز به دو صورت کفی و چند طبقه

اسلاید 76: www.Hortilover.netکاربرد دستگاه هواساز در سالن های پرورشفراهم نمودن دما و رطوبت مورد نیاز برای رشد قارچدستگاه های هواساز دارای 3 دریچه می باشند:1- دریچه ی هوای آزاد 2- دریچه ی سیر کولر3- دریچه ی خروجی

اسلاید 77: www.Hortilover.netسالن ها دارای ورودی لوله های آب سرد و بخار می باشند.تا در تابستان برای تامین رطوبت و کاهش دما از لوله های آب سرد و در زمستان برای تامین رطوبت و افزایش دما از لوله های بخار استفاده شود.

اسلاید 78: www.Hortilover.netتهویه سالن هادر ابتدای سالن یک درب برای ورود و خروج به سالن و در انتهای سالن یک دریچه کوچک برای خروج دی اکسید کربن اضافی و تبادلات گازی که همیشه باز است تعبیه شده است.

اسلاید 79: www.Hortilover.netپوشش کف سالنبهتر است سیمانی باشد چون پوشش سیمانی برای کنترل بهتر آلودگی مناسبتر است.

اسلاید 80: www.Hortilover.netلیست اقلام مورد استفاده در واحد های قارچ1) دستگاه رطوبت ساز: جهت انجام تهویه و رطوبت سازی2) هیتر هوای گرم: جهت واحد های کوچک پرورش قارچ که فاقد دستگاه بخار هستند. 3) میز تلقیح: جهت تسهیل و تسریع در عملیات کمپوست گیری4) کنترل رطوبت : دستگاهی که جهت کنترل اتوماتیک رطوبت روی دستگاه رطوبت ساز نصب می شود.5) دماسنج : جهت کنترل دمای سالن پاستوریزه و دمای سالن های پرورش کاربد دارد.

اسلاید 81: www.Hortilover.netادامه لیست اقلام6) رطوبت سنج: جهت اندازه گیری رطوبت محیط استفاده میشود.7) مواد شوینده و ضد عفونی کننده : شامل: جرمی ساید پی، فرمالین و آجر فرمالین8) سموم دفع آفات و بیماری ها : سم سیپرمترین،بنزالیب و کاربندازیم 9) انواع سم پاش های دستی و موتوری 10) دیگ بخار: جهت تامین بخار واحد پاستوریزاسیون و هوای گرم سالن ها

اسلاید 82: www.Hortilover.netادامه لیست11) فن سانتریفیوژ: جهت تزریق هوای تازه به تونل پاستوریزاسیون12) فن دمنده : برای تزریق هوای تازه به داخل تونل پاستوریزه خاک13) کمپوست ترنر: دستگاهی که کمپوست را مخلوط نموده و قالب زنی می کند.14) چیلر: تاسیساتی که هوای سرد را در فصول گرم تامین می15)دستگاه هواساز: دستگاهی که هوای گرم تولید شده توسط دیگ بخار و سرد شده توسط چیلر را رطوبت زنی میکند.16) دستگاه بسته بندی قارچ 17 ) ژنراتور برق اضطراری

اسلاید 83: www.Hortilover.netSpawn runمرحله از ابتدای کشت تا شروع عملیات خاکدهی را گویند، که در این مرحله میسلیوم های قارچ رشد خویش را از روی بذر شروع کرده و تمامی کمپوست را در بر می گیرند.در این مرحله دما ورطوبت 2 عامل بسیار مهم هستند.

اسلاید 84: www.Hortilover.net فاکتور های مهمی که در مرحله اسپان ران باید مورد توجه قرار گیرد: ج) رطوبت محیط باید بالا باشد.ب) دما باید با توجه به نوع اسپان مصرفی در حد معینی ثابت نگه داشته شود. محیط باید بالا باشد.Co2الف)

اسلاید 85: www.Hortilover.netدی اکسید کربن را چگونه می توان در محیط بالا برد؟این عمل بوسیله بستن درب کیسه های کمپوست ، بستن درب سالن ورودی و نیز بستن دریچه هوای آزاد و دریچه اگزوز انتهای سالن صورت می گیرد.در این مرحله هوا بصورت سیر کوله (چرخشی) جریان می یابد.توجه: سعی کنیم با این عمل موجب بالا رفتن دمای محیط در فصل تابستان و نهایتا دمای کمپوست نشویم.

اسلاید 86: www.Hortilover.netچگونه می توان رطوبت محیط را بالا برد؟چون بستر ها قابل آبیاری ، جهت افزایش رطوبت بهتر است کف سالن ها و دیوار ها و حتی روی کمپوست ها را با آب و فرمالین آبپاشی کنیم ، تا ضمن بالا رفتن رطوبت عمل ضد عفونی هم صورت گیرد.

اسلاید 87: www.Hortilover.netCase runمرحله تعریف : مرحله خاکدهی تا رافلینگ را گویند. خاکدهی یکی از مراحل اساسی در پرورش قارچ خوراکی است.خاک پوششی نقش چندانی در در تغذیه قارچ نداشته و یا اثر جزئی دارد.لذا کیفیت و خصوصیات فیزیکی خاک برجنبه های غذائی آن برتری دارد.

اسلاید 88: www.Hortilover.netخاک پوششیدر کشور های پیشرفته از مخلوط خاک پیت و آهک بعنوان خاک پوششی استفاده می شود.مخلوط خاک سیلت لوم و خاک هوموس به نسبت 1/1 نیز می تواند یک خاک پوششی مناسب است.اگر خاک پوششی حالت اسیدی داشته باشد به آن مقداری سنگ گچ اضافه میشود. مناسب برای خاک پوششی حدود 8 است .PH

اسلاید 89: www.Hortilover.netزمان خاکدهیوقتی که کمپوست کاملا توسط مسیلیوم پوشیده گردید، توسط یک لایه 4 سانتی متری از خاک پوشیده می شود.نقش خاک پوششی :الف) برای تشکیل میوه ها ضروری است.ب) منبع ذخیره آب برای رشد قارچ هاست.

اسلاید 90: www.Hortilover.netرشد ریسه های قارچ پس از خاکدهی نیز مرحله رشد مسیلیوم ها ادامه دارد.مسیلیومی که مرحله قبل درون کمپوست اضافه شده است در این مرحله وارد خاک پوششی می گردد.مدت زمان لازم برای این مرحله 12 تا 13 روز میباشد.

اسلاید 91: www.Hortilover.netروش کشت از خاکدهی تا رافلینگقرار دادن رطوبت درحد مطلوب بوسیله آبیاری مکرر پس از خاک دهی.حدودا از زمان خاکدهی تا رافل 12 لیتر در متر مربع آب اسپری می شود. (مقدار زیادی از این آب جذب خاک میشود.)

اسلاید 92: www.Hortilover.netتکنیک های پرورش معمولا در چند روز اول اسپری انجام نمیشود، بمحض اینکه مسیلیوم در خاک حدود یک سانتی متر رشد کرد، با نهایت دقت میتوان در هر دفعه 5/1 لیتر آب در متر مربع از سطح زیر کشت را اسپری کرد.

اسلاید 93: www.Hortilover.netرافلینگ یا خراشدهیرافلینگ در لغت بمعنای چنگ زدن میباشد.چندین روز پس از خاکدهی مسلیوم درون بستر رشد کرده و سطح خاک پوششی را نیز فرا می گیرند.زمانی که حدود 70% سطح خاک توسط میسلیوم ها پوشانده شده باید عمل رافلینگ صورت گیرد.عمل رافلینگ جهت تشکیل میکروکلامیت در سطح خاک انجام میشود.

اسلاید 94: www.Hortilover.netدر نقاط مختلف عمل رافلینگ به شیوه های مختلفی انجام میشود:1) چنگ زدن خاک پوششی 2) اسکراچینگ3) گردوخاک کردننکته: پس از رافل بهتر است ،درب سالن و درب کیسه ها بسته شود تا میزان دی اکسید کربن بالا نگه داشته شود، چون هدف رشد رویشی است.

اسلاید 95: www.Hortilover.netمهمترین مزایای خراشدهی عبارتند از:1- رشد یکنواخت محصول:2- افزایش محصول:3- ساختمان خاک پوششی بهبود می یابد درنتیجه تبادل گازی بهتر صورت می گیرد.

اسلاید 96: www.Hortilover.netتکنیک های پرورش از هوادهی تا برداشت:بمحض نخودی شدن میوه ها میتوان شروع به اسپری نمودن کرد.تعیین میزان اسپری آب : هر کیلو قارچ برداشت شده 1 لیتر آب لازم دارد.حدودا 21 الی 25 روز بعد از خاکدهی اولین قارچها را میتوان برداشت کرد.

اسلاید 97: www.Hortilover.netتکنیک های پرورش ،کیفیت و ماندگاریبرداشت:3 الی 4 روز پس از فلاش اول ، فلاش 2 شروع می شود.بهره وری برداشت:بین 15 کیلوگرم در ساعت با قارچ ریز، تا 35 کیلوگرم در ساعت با قارچ های درشت باز تغییر می نماید.

اسلاید 98: www.Hortilover.netکیفیت:سه سطح کیفیت وجود دارد : 3 2 1اساس این تقسیم بندی ها بر پایه شکل ،رنگ و تمیزی می باشد.

اسلاید 99: www.Hortilover.netنگهداری قارچ های برداشت شده:دمای مناسب برای انبار کر دن قارچ ها 2 درجه سانتیگراد میباشد.رطوبت هوای سردخانه تا حد ممکن باید بالا باشد تا از خشک شدن و کاهش وزن قارچ ها جلوگیری شود.

اسلاید 100: www.Hortilover.netبیماری هابیماری دای بک:بیماری ویروسی، به شدت واگیر دار که باعث خسارت شدید از طریق تضعیف رشد میسلیوم میشود.تماس قارچ ها با سطح خاک کم است ، طوری که براحتی از سطح خاک جدا میشود.قارچ ها باریک با ساقه کج و کلاهک کوچک میباشند ،که اصطلاحا (درام استیک) معروف است.راه حل:اضافه نمودن بذر به کمپوست زمانی که بیماری ویروسی شایع گردید.

اسلاید 101: www.Hortilover.netآفات1) مگس ها و پشه ها:2) نماتود ها:3) کنه ها:4) کپکهای رقیب:5) بیماری مومیائی شدن

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید