صفحه 1:
2 ب 1 الس كسا سا
يي سي Be 1 بنتتر 5
0000
موضوع پروژه : نادر اردلان
مقطع :کارشناسی
1ترم:
رشته:معمارى
صفحه 2:
مت
شهرت جهانی نادر اردلان نه
به علت نوشته های ارزشمندی
«معماری سنتی ایران دارد
صفحه 3:
0
۷ 0
*درسن هفت سالگی به امریکا سفر کرد
*تحصیل کرده رشته معماری در کشور امریکا
on الشكاه كارنكى ملون
*کارش را با اسکیدمور اونیگز مریل(مشهور
oe Seep err Lic
شرکتهای معماری جهان است) در
ل 0ك
+در سال 1343 (1964.م) به ایران بازگشت
صفحه 4:
8 pd rl el gi
]ده لشبهمسجد سليمان 3 000017
با
۹
آنجا مدت2 سا(ساختمانهايزيادیرا طراحي
كرك
سح كدرشمن-باستانشناس
gual uleosle alp> 5a5gauil_9. 555
زوتشتیانمشغولحفا رکب ود و اساسا روی
]ا هاعهخامنشيانو ساسانيان |]
ery 5 9 lgisl j20 251 و در
retain Pari
= سالهای1970 بود که او در دلنشگاه
nore) OEE ee ce ere ere) ord
LL hye pail ai § aizgasbil oly 5S 9 as
Bel Fa |
2010 Ly)
Fee Me gi PPP ial a ee
Be ere ee ee) ea ee
صفحه 5:
pe pce rer 22ت
مبانی فکری نادر اردلان تحت تاثیر افراد
(lan Mchere)
يان مكهارك
00 col TC ea Eek ol [len eet ad
الرشتكى معمارى اكولوى
صفحه 6:
Le 0 لات 2
1 اشکال هندسی اشکال هندسی هندسه اشکال هندسی
كرا رك الکو ادرد ارا الكو راترى |الكررادرف
ازمعمارى .معمارى ايران از معماری ازمعمارى
یزان .ايران .ايران
3 همدلی موزون همدلی موزون انطباق =
با با محیطی
4 احترام به اجام بد ستها 7
سنتها و و سنتها
Sind بومى فرهنگ بومی وفرهنگ
بومی
5 مقیاس انسانی مقیاس انسانی مقیاس _
انسانی
8 ساده و ار اسلسلم _
(شفافیبك مكانى مراتب مكانى
و زمانی و زمانی
Gola! Gul = 2 ۳7
(Sages
(عرفان
صفحه 7:
شیوه و درصد
حضور هر یک از
شاخص های
معماری نوگرای
ایرانی در کارهای
.نادر اردلان
نادر اردلان ميزان
حضور
ایجاد درزهای نوری درطراحی 15%
بهره گیری از نور از طریق ایجاد ارتباط با طبیعت
ور ۱[
تلقيق معمارى و طبيعت به روشى بويا در طراحي
عجو عوجر Lins L
بهره كبرى از خطوط تويوكرافى و امتداد آنها در
طرحی مجموعه ها
SRL SS 117۳7777757۹7۳77[
nls Lael sal بر ومد تکردی
Riles
التعافادة قز تور در هر هت
plea
7
الگوبرداری تناسیات هندسی گذشته
rij yates ponte aan aS
استفاده ازهندسه به عنوان مشخص کننده راهبردهای
طراحی
Sep ings olay
اسان oy GAL Gas platy staal
طراحی براساس عرفان معنویت
توجه به اداب و رسوم در طراحى
ارتباط فرهنگ و مردم در طراحی
استفاده از الگوی حیاط مرکزی
صفحه 8:
9 م الل ١
|
مشارکندر طراحیدو برج سامان(ولقع در
pe) 27101
مرکز مطالاتمدیریتهاروارد +
طراحیو اجراعدانشگاه بو علیسینا
tbs 52 «lasyl LS» LasslSon ۱ ۱۳۰0 ری رو
گت وا راساس افیق معمارعس نتیایرانو مفاهیم ف لسفی+
و
Pe et pe a ee ee coe
صفحه 9:
صفحه 10:
:كتاب. حس وحدت
کتأب حس وحدت دو جنبه دارد : جنبه معماری و حس وحدت
wes ا ۳3
شکل wha
مفاهیم (فضا -
شكل- سملح-
ل 9 ا 1
مفهوم صور
سنتی
crease)
Siren ee a)
نظم هندسی-
عدوم
0200 ا Ma Perey
100 tert
انطباق محیطی []
الكوى مثالى باغ بهشت []
نظام اك فضابى منيك 0
ern Jae
(upeca eee] rows) eorap mec ere] eyed rey
نواورى []
صفحه 11:
Bie eer eer ce rence] heey] sit rar
اهي عرفاني و ايراني کار ساده اي نیست حس وحدت يكي از
کتاب هايي است که با وجود اینکه محور موضوعاتش بررسي سنت
ee eee Ee ere mes ents eee eC ers
زماني که حدودا 30 سال از تالیف کتاب گذشته بود.
(9 oars
۱0۳۳
ییوج
را ake
حس وحدت در واقع برآیند دو نوع تفکر و اندیشه_است.
En te ee ed reer ie] oe رت
شيوه تفكر بر راز و رمز عارفانه اي جاي دهند. يرداختن به جزئيات به
0
ل ا 7 7
صفحه 12:
صفحه 13:
ری
۳
Cee eee spore
همکاران
معمارارشد: نادر اردلان
PAPE Mee Pie) Be ro) pee)
هوشنگ جاهد, علی رمضانی
سال ساخت:1970 تا 1974
نوع پروژه: آموزشی
ااا 053111
eirey | ا الل
مترمربع
كارفرما: شركت ايران كانتينر
صفحه 14:
تحليل هند سى ۳ pple اردلان
نوع حجم بنا (درون كرا يا
برون گرا)
تقارن
وجود محور و آکس در
نتظا:
وجود ریتم» تکرار و نظم
oe با وحدت
وکثرت
سیک
0000 orl PReeee rey Fa] a ed
پلان-حجم
درون گرا
محوری
برای تاکید بر ابتداء انتها و 13 طبق باغ ایرانی
۹
هشت ضلعی های منتظم اطراف باغْ
با درنظرگرفتن مجموعه درون گرا و سه مجموعه مستقل
در مجموع دارای وحدت در کثرت و کثرت در وحدت می
باشد
سبک نوگرای ایرانی
هندسه اقلیدسی و رعایت نسبت های طلایی
الهام گرفته از معماری مدسه ها و باخ های تاریخی کشور
صفحه 15:
ال ل .ال << epee
1 0 الى به ابعاد PETC
فضاهای بسته که بر گرداگرد زمین استقرار یافتهاند عموماً کم ارتفاع
و يك طبقهاند.
۳ yleo 52 lL, 80X130 olul a tl 9
«درب ورودی» به شکل بنایی دو طبقه در شرق بستر طرح بنا شده
cowl.
صفحه 16:
زر
3 کیفیتی «درونگرا»
۱ ۱ الگوی باغ ایرانی است
[PRC rer Wee Cer er yrs terre ie ry
515 كنا آرن حياط را به دو بخش
ااا الا 00
بناى كتابخانه در ميانة باغ شباهتى به
«کوشكت» باغهای قدیمی دارد
طرح مدرسه همواره در ميان دو الككوى
ا 00
ایرانی» و سه انتظام فضایی
Pere
caus] lugs y> «Lis.
toligruisils slaoja> Joli del 6,lo>
مجموعهای است متشکل از اجزای مستقل
۲۳۲۲۲ < . تب
.اند
صفحه 17:
یازا
LL
iron Center for Management studies, Tehran
WWW.COOLIr | The Mancola Collaborative, Nader Ardoian
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
محمدى
5000 ST) oe not wend
Brees beter) ee)
فرمانفرمائيان و همكاران
Lloxe ار
Siuuon ۳۳
1352 سال ساخت:1349 نا
CHE ST Pee od
مساحت سایت: 40800
مترمربع
مساحت ساخته شده:
0 مترمربع
کارفر]: گروه صنعتی
بهشهر
صفحه 21:
تحليل هند سى ۳ pple اردلان
نوع حجم بنا (درون كرا يا
برون گرا)
تقارن
وجود محور و آکس در
نتظا:
وجود ریتم» تکرار و نظم
oe با وحدت
وکثرت
سیک
ساختمان مرکزی گروه صنعتی بهشهر
پلان-حجم
درون گرا
ea ae
آکس راه پله و حباط مرکزی
تاكيد بر حياط مركزى تاکید بر راه پله ها
با درنظرگرفتن مجموعه درون گرا و سه مجموعه مستقل
در مجموع دارای وحدت در کثرت و کثرت در وحدت می
باشد
سبک نوگرای ایرانی
هندسه اقلیدسی
برگرفته از ساختمان های شبکاگو(دارای بخش پایه میانی
صفحه 22:
ies rel etre eaten ke ee)
RUS etes perenne tee)
erry ere rg rel brre rms
Pree ers eee eeu
(7
سنتى ايرآن در ساختماتن كه
.داراى عملكردى نو است
00000
[pe ees ere aed eee 0
Rea rcopee همسايكانشهم آواز موكند - با بتاهايوكه
en pene hele Pan EC any
صفحه 23:
صفحه 24:
و سه طبقة میانی را به عنوان پارههای ای
صفحه 25:
Cee
صفحه 26:
صفحه 27:
۳0۰۷ 9 a er ry
a Vogl gal sylSaaL
9 ا
فرمانروایان
ِ i ۱ رز Jlw
نوع يروزه: ورزشى
141000 مساحت سايت:
مترمربع
كارفرما:وزارت ورزش
جوانان
20000 ا on
2200 0 ا
OS RC a ا Tee Reed
۱ poy eel vai nedlny ey
003 elie oles]
Pris Orso alee cree Grea nay
صفحه 28:
0
صفحه 29:
1 eee
صفحه 30:
J. 5
Pe
BP) eee ere pee
اردلان
معمارارشد: عبدالعزیز
فرمانروایان
سال ساخت:1349-1348
3
J
33000 مساحت ی
مترمربع
صفحه 31:
: 7
7 000070
00
متشکل از دو بلوک ۲۲طبقه هر کدام با
SuS,b atl aw 0 ل
sli 35 «8 Jal Sol ی بیشتری Pree
بلوک دوم داردو هر طبقه بین چهار تا
هفت واحد است كه با توجه به مترازٌ ٠
ee weer) ۱ اول
Covered Pages Pre roger er rie ary
است
ل اك اا ا لش
ore ry ااا Bee en
ابتدا جنبه مسکونی داشته است
wlsls wolb 9 ۹ |
jlasl paar aS cul slaigS a: nigSiwo
شهر هران در تیامی طبقات قابل
رت
صفحه 32:
صفحه 33:
~~ 1351: Sei as
SN Ret نوع پروژه:
مسا نت
كت
صفحه 34:
صفحه 35:
:دانشکدهها
دانشکده قنی و مهندسی
دانشکده کشاورزی
fe ean
دانشکده علوم پایه
|
اجتماعی
دانشکده هنر و معماری
دانشکده شیمی
دانشکده پیرادامپزشکی
در 1ت و مهندسی
کبودرآهنگ
دانشکده صنایع غذایی ,
0
دانشکده فنی ومنابع,-
صفحه 36:
صفحه 37:
Pre)
اردلان.کامران دیبا
سال ساخت:1348-
1356
نوع پروژه: فرهنگی
مترمريع 0
شده: 5000 مترمريع
۳ ل
فرح پهلوی
صفحه 38:
۱
۱ درون ساختمان
Pete (۰
۱۳۳9۳۲ ۱ Se
Peer cr er ee eee an ec perry
perenne ei eer oe
1
grt | Coerrer ery) ery ا SO Peete
مارپیج دارای هفت فضا یا گالری (نگا
.خانه) اصلی است
۳ Glos Lb S djlau 5 JIT
|1۳ Obl 9 jlél dled: «pbol
.خواهد بود
[0 jl sloacls dys js yl
Pe ie
بالايش نوركير سقفى بزركى با
ار ۳۳
با پا
شکلی نامنظم دارند
صفحه 39:
پاپ 9۵پ eee
را 7 ۳
۳ ne.
ساختمان موزه تلفیقی ازمعماری
es ۳۹(
بادكيرهاى مناطق حاشيه كوير ايران
.ساخته شده است
۱۳ lob auyl طرح
aah dee ست
صفحه 40:
صفحه 41:
oer
pee چند نمونه عکس از فضای بیرونی
|
2 Se 1
7 at es bs
١
صفحه 42:
صفحه 43:
‘alley 1
Goal -Smal
صفحه 44:
9% ما مرو
- ل
AE Resting ace
TBE Secuty Department
13) ble Rains partment
{RE otenatoal Department
WBE Acminstatie Secetarate
ممم مر
۱
1B Coemathee Depatnent
91 Graphic Department
1301 Preyer Room. women
im Service Deparment
نوا ری موی
صفحه 45:
صفحه 46:
سک
i تا اردلاناز منظر*
“مقله ۳9 ۳
۳ بازشناسئاصولمعمارئ: وكر!ئايرل
*مراجع ه چندینسایتو وبساینمختلف: reer
-گروه معمارعارل
PRN er
-معماریمعاصر ایران
صفحه 47: