صفحه 1:
آشنایی با مرمت ابنیه تاریخی
عمارت امام جمعه
صفحه 2:
۱ #موقعیت جغرافیایی بنا |
ساختمان در محدوده بافت تاریخی شهر نهران (طول شرقی ۸ و۲۵۲ و۵۱ و عرض شمالی ۸۳ و
۶۰ و od
جه) قرار گرفته است
: موقعیت شهری بنا
در خیابان ناصرخسرو
کوچه امام جمعه پلاک
sb 3. 37
موقعیت در بافت قدیم
: شهر تهران
در محله عودلاجان
خیابان ناصریه و داخل
کوچه نظام الملک
بولساسنقشه تسرسیمی)
نجم الملک) قرار داشته
صفحه 3:
خانه امام جمعه تهران
صفحه 4:
ورودی کوچه آمام جمعه از خیابان ناصر خسرو
صفحه 5:
ورودی کوچه امام جمعه از خیابان ناصر خسرو
=
صفحه 6:
و به سالهای ۱۲۸۰ هق تا ۱۳۰۰ هش میرسد و در تاریخ ۲۶/۸/۷۵
.به ماده ۱۷۷۲ در فهرست آثار ملی ثبت گردید
صفحه 7:
اين خانه ى قديمى: منزل ميرزا آقاخان نورى - ضدراعظم ناصرالدين شاه -
.بوده اشت که بعدها آمام جمعه تهران آن زا خرید و در آن منزل کزدد
حاج نید ابولقاسم امام جمعه متولد ۱۳۸۲ه.ق, پسر ارشد سید زین الذين امام
جمعه و نوه ی دختری معیرالممالک (نظام الدوله) بود که پس از فوت پدر,
امامت جمعه و توليت مسجد شاه را برعهده گرفت. منصب امامت جععه: مانند
دیگر مناصت دوران متاخر قاجاز به سبب نزدیکی آنها با دستگاه حکومت در
خانواده ایشان مورونی بود.وی چندی بعد با دختر مطفزالدین شاه: شکوه الذوله
(رن سایق موخرالسلطنه] ازدواح کرد جاج ابولقاسم امام جمعه از اواخر حكومت.
معدد شاء فاجار نا جتدق ارس و عم ار مت مایت ماع
تهران بود. وی در جریان مشروطه, به دلیل دشمنی با مشروطیت و تبعیت روس
الدشيط كلت مديره ف متشكله ى متروطة غزل و ورادزيق كو از ملتروظة
دوافان نود به بای او امام جبعه هران شد ١ كران ب باراويكته شین سیم
ne ا . امام جمعه به سفارت روسيه يناهنده شد و يس
aaa به وسیله سفارت روسیه به ارویا رفت. پس از
۳ سجاجبی ور آنچر al abs yp gable oats he
دوز
ise eu Sine 0
یه اول حوسانه. شام نشين. دو اناق هشتي. دو راهرو و در أظراف
فضاهاي حوضخانه .
طبقه دوم: مفتمل بر تالار تایسجاتی (شاه تفین) ز و ده گوشواره در
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
ارسی سه دری
صفحه 19:
آینه: استفاده از تکه های آینه ونصب آن به کمک گچ در تزیینات بنا
قلوه سنگ :برای کرسی چینی
کاهگل تبراى يوشش يام
خشت : براى احداث ديوار
آهك : براى تهيه ملات شفته آهى
ار :یرای نما سازى. وحقاطت ets us مكف ها
تنبوشه هاى سفالى : براى هدايت آب به منزل
دربهاى جوبى استفاده از دريهاى تمام جوب با لولاى جوبى دربن
ستكه وى اعت معسيه عاى سن را حو
تیرهای چوبی : برای اجرای سقف تير جوبى
شيشه هاى رنكى : استفاده در دريها وبنجره ها
ستون های چوبی : تنه های قطور تر ومقاوم تر به عنوان ستون بنا
حصیر :برای پوشاندن بام
توفال های چوبی : استفاده از صفحه های چوبی برای مسطح کردن سقف واجرای نازک کاری روی آن
علات گچ :بای زیر کاری صاف کردن دیور وسقف
كج : براى كجبرى وايجاد تزيينات در بنا
صفحه 20:
ate peace pl a ging
راستد کار كله لست و در os
فصل مشترك أن با تراس از يك
هره آجری استفاده شده است و در
فصل مشترك آن با كج نيز از ذو
رديف جوب با طرح آجر استفاده
خده است.
در تمای خلنه امام جمعه مصالحی
که حتی المقدور در دسترس و بوم
آور متجانس اند. به لحاظ نکات
عديده فرآورد وما عنليت به جوانب
امر و رعايت مسايل فنى به كار
رفته تا در براير تاسازكاريهاى
الابيد مه مقلله ,ليست كه ید
SLE oles يومى بودن بناست
و در جمع . بيانكر هويت و وحدتى
و جامع و کلی آن است
صفحه 21:
رنگ اغلب سانه ویی پیزایه وده >
سعى مى شده که قسمتهای داغل
بناء کشته کشی نشده و به صورت
اندودگچی زنده باقی بماند. اندود
كنج زتده . مقاوم و پر دوام بوده و
دارای رنگ و يازتاب مطبوع
خاسيت ضه ميكرويء ثوان جذب
و دقع رطویت. و هماهنگی با
هوای اناق نیز می باشد:
جزيات بى ساختمان.
در بى خانه امام جمعه يك رديف آجر افقى خط تراز را ميدهد و
سپس روی آن ردیف سنگهای تفلیسی قرارداده اند البته بين هر دو
سنك يك آجر عمودى قرار داده شده تا سنك هاى يزركتر از بعاد
اتيشه خورده در جاى خود قراركيرند. بنابراين فواصل عمودى سنك
ها برابر با مقدار ثابتى است كه همان
فواصل افقى ستكها متغير خواهد بود.
صفحه 22:
سقف بنا درای پوشش مسطح و به صورت تیرپوش می باشد. این نوع پوشش
که یه پوشش آسمانه نیزمرسوم است . در آد زمان متداول بوده است درسقف
ای ساف از نو نوع تبر عون ASU شده است لیرهای جمال توتیر و
تیرچه
بس از گذاشتن تیرهای حمال وتيرجه ها با تخته و يا دستك روى تيرجه ها
را مى بوشانند و سيس تخته را از برك وشاخ هاى كياهى مى بوشانند تا بين
كل و تخته فاصله ايجاد كتند سيس روى اين جداره قشر ضخيم كل سقف
به كارمى رود. إين "كل دراصطلاح معمارى سنتى به شفته بدون آهك يا
ae مجروف أسستلا مله + استكريزة + كل رمن + و )سل اي
دو قشردرحدود ۵ سانتی متراست. سپس خاک آوار برای شیب بندى مورد
Seas
لايه بعدى متشكل ازیک قشر۵ سانتیمتری ملات کاهگل است که بايد به
مدت 18 روز همراه با ورز ذادن تكهدارى شود تا به خوبى عمل آيد و سيس.
يك قشراز شيره سوخته انكور با خرما برروى كاهكل فوق به كار ميرود و
مجدداً ؟ سانتیمتر کاهگل مالی نهایی انجام میگرد.درمرحله آخر يك لايه
نمک روی آن پاشیده ميشود.
صفحه 23:
شایان ذکراست که مهمترین
اصل درمورد سقفهاى مسطح
ست که به ین توتیب جر
میشوند نگهداری ومراقبت
مداوم آنهاست . از جمله سنى
صفحه 24:
خر جرا مرها سول رز و پیب را و یک لع زد
زيرا ففجت يليه هايا هبرجا فرق حارد لبتما يليه أجرا می شود و
وى ازانفييت لازم alas Wako ee ela
بارير متصل مى شوند معمولا درمواقمى كه بارها يكنواخت بر دیور
وارد نمى شود امكان شكل كيرى ترك در فصل مشترك نقاط تحت
شار ياوها سابر تفط وجوه هاره و براي رقم لون مكل ديوار ير
قستهای كة باركتارى نكده ادبا طاقجه ورف سيك ميكنند
ابراى توزيع يكنواخت بارهلى وارده از تير به جرزها و جهت جلوكيرى از خرد شدن أجرهاى استفاده شده در جرز با از
يكسرى زير سرى هاى جوبى در زير تيرها استفاده مى كنند. با علاوه بر توزيع همكون بار وارده از خرد شدن جرز در
زیر تبرها جلوگیری شود.
صفحه 25:
امتداد دو ستون و محورهای عمودی و افقی رسم میشود و سپس محور
افقی در فاصله بین دو ستون به هشت واحد مساوی تقسیم ميشود.
صفحه 26:
قوس نیم دایره هم اس Be aes et eae lk ae
قوس هاى تيز و خصوصاً شاخ بزى نيست . به طورى كه آزمايشى ها نشان میدهد
قدرت قوس نیز در برابر نيرو. به مراتب بيشتر از قوس نيمدايره استد
صفحه 27:
أكر نيروى كه ير قود
خواهد آمد. علت
وس اتيز
وارد ميشود, برقوس
oe ees oa!
نیم دایر اد گردد. خطر را
انش و ش
ت درقوس تیمدا
صفحه 28:
قوسهای نیمه بیضی به روشهای
مختلف هندسی . دایره . گلویی ۰
محاط درمستطیل وخصوصاً انواع
پنچ کانونی ترسیم میشود و
تور سای
عمودى واققى رسم ميشوه.
نحوه اجرای قوس نيمه بيضى
صفحه 29:
قوس شمشیری نوعی
ازقوس خزیده یک شانه
مت بلقي که يراق
زيرسازى و اتكاى يله ها به
کارمی رود اين نوع قوس
جر براير تيرو بسيار مقلوم
است به خصوص وقتی که
پوشش آلن به صورت
لاپوش باشد.
در این حالت از یک سو در شالوده بنا نشسته
دیوارهای عریض وسنگین تکیه گاهآن راتشکیل می دهد. چنین
قوسی زیر بارپله ها کاملاً در تنگ خواهد بود و به وضوح می توان
گفت که رانشی درآن بوجود نمی آید
صفحه 30:
ستونها نقش باربرى را نيز دارند از لين رو مفز لین ستوها از یک ستون چربی تشکیل شده است براى اينكه که
باگذشت زمان بر اثر عوامل جوى لين ستونها فرسوده نشده و از ظاهری نامناسب پیدا نکند روی ن را به وسیله
ملات کج پوشش داده اند
لین ستونها در فضای خاری ساختمان قرار گرفته اند وبه دلیل آسیب پذیری گج در برابر عوامل جوی؛ به كج
مقداری شبره ننوخته انگور با خرما در عدی که رنگ سقید لن را تفییر ندهد اقاقه کرده اند ا ستونها در برايو
عوامل جوی مقاومت بالبی از ود نشان دهد.
صفحه 31:
ای کش لا
Sigua cae ol
ومانند تيرحمال (بارير) وزن طاق
و سقف راب اه ان
میک مصوه هرامدل تکیه
که فیس رف inl ی شود
ly تضمین تعادل قوس از مهار
چوبی جهت خنشی کردن رانش
أن استقادم شده اسلته
صفحه 32:
به دلیل طولانی بودن راه پله
شرقی و نرسیدن نور کافی برای
روشنایی آُن دریکی ازپله های
تراس روزن هایي طراحی شده
كه نور راه يله را تاسين متي
کنداز این رو جهت جلوگیری
از خرد شدن آسمت مجوف زیر
نار ولرنه ار يك عويب
جهارتراش به عدوان نعل دركلم
در این قسمت انتفاده شده
0
صفحه 33:
حوض خانه که از کاشي فیروزه اي رنگ
سردرها داراي گچبري تزنيني با نقوش گل و بوته اند
ایا
ستوندار با سرستينهاي كجبري و مقرنس داراي كف أجري
سقف تالا تابستاني داراي كجبريء قاب نقاشي ر آينه كارنيمتزئيئات
ابدنه كه داراي كجبريء قاب و آينه كاري است دارا
مشبك © لنككه است
يك ارسي
أينه كاري و كجبري اين تالار تا قبل از انقلاب مورد مرمت قرار
اشت و همينطور هم اكنون دوباره در حال مرمت مشبك هاي
چوبي ۰ گچبري و اینه كاري این تالار است.
شيشه های رنگی در طبقه دوم
تالار تبستاني توسط یاه ارسي نه ننگه به تالاز زمستاني مربوط است قسمت فوقاني ارسي طرف اين تالار از طرح متحدالشكلي و
به صورت سه لابري اجرا شده و همچنین از نقاشي روي شيشه براي سوراخهاي بوجود آمده بر روي طرح استفاده شده است.
تالار اصلي و پثيريي مهمان که اطاق مركزي و داراي چهار ارسي ae gaat مي باشدبه تنهاييدارايتمامي هنر هاي نستي
ادر تزئينات بنا مي باشدابعلد Eas) 500 ro ODD GU
كف بناي طبقه دوم يك تر فز ايوان بالائز است . در حدفتصل كف لیران از پتجره هاي سفالي مقباف به رنگ فیروزه اي
استفاده شده است .
صفحه 34:
يکي از زیباترین کارها در با که بهعنوان برجسته ترین کار در ین بنا مطرح است ارسي 9 لنگه
+ سنج داي در پرپنجره با گت بلدي جرب راب جامهای فان اه پرج اس
مي باشد داراي دو ارسي مشبك باشيشه رنكي وأينه مون دو كوشواره در دوطرف تالار زمستاني كه ابعاد أنها 0۳00 20
كاري اسك يكي لز آئزا به تالار زمستاني مربوط مي كند ويف ارسي به ايؤان ارتبلط دقر
اسقف و بدنه داراي كجبري وآينه كاري مقرئس است
است که تالار اصلي در
کر فسوله خانه املم جمعه در مرکز آن آلماس تراش بررچنته و ايه كنار أن اماس ترف تخت بد سورت سنتطيل تكل ذهرا
سقت طبقه دوم از تيرهاي چوبي و توفال ساخته:
ات
اه كدير روي أن در تماي زير سقف امي تزتينات انجام كرفت كيه
صفحه 35:
تزنینت دیرارها و سقت متشکل و آميخته از یه
کاري «گچبري حقاشي و قاب أينه هاي متعدد مي باشد در جلوي بنا
ايياني وجود دارد با دو ستون گچي با سر ستونهاي زيباي گچبري
. شده و سكوي چهار گوش در پایین به طرز زيبايي خودنمايي مي کند.
در ايوان تزنينات كجبري بر آينه كاري و قاب أينه به اشكال مختلف
دیده مي شود . سطح سقف داواي تزتينات أت كه يحضي جاهاي أن
تخریب شده . ايوان داراي مقرنس با أينه كاري و كجبري الست .
بنه كارى و كج برى سقف طبقه دوم
سنگی در حياط
(جنوبى)
صفحه 36:
تملك بنا توسط وزارت فرهنگ و هنر
نقشهبرداري کامل از بنا
انجام تعمیرات در دورههاي مختلف
انعقاد قرارداد واگذاري جهت احیا و بهرهبروري از بنا
باشهرداری
پيگيري حقوقي جهت احداث پارکینگ طبقاتي در
مجاورت بنا
تهیه مدا ري شنییدیفا مرمت های پیشین خانه امام جمعه :
5 درهائي ارسي و كشوبي كار شد . قسمتي از زير زمين فرش شد
7 ينه كاري و كجبري ديوار و سقف كار شد . كاتال به منظور جلوكيري رطور
isa eae, 1359
0 پشت با ودمه کار سل قل همراه رس
67 درب آرودي آهني - بر اثر ات موشك در هم پجید
8 | برق کي نا .اقكاري با . بندكشي ديوارهاي تملي خارجي . سفيد كاري راهرو
373امرست قسمتهابي از أينه كاري و گچبري
1375 مومت حفاظاتي
Bie, | 6
380مرصتا آينه كاري . كجبري تالار شاه نشين.
۱ مرس يكي از تقاشي هاي رنك روغن ازاره هاي كجي - مرمت و بازسازي ايوان..
مرت سقف كار lagi cas Gh - حرمت تقاشي هلى أوار.
صفحه 37:
ضلع جنوس
دخل و
تصرف | قبلی
(الحافات)
یفشیشری | 1335 | آرخع- | تعرب بفش | eam
* | سر وساشت | .يسف عم
June | &
عملکزد | es | oly | عارضه | عدم | عامل مخل
cole | مصالع Jobe
۳
صفحه 38:
دحل و
(الحاقات)
ve
خوردی و
ee tae
اسان
پیدسیدو
ae
صفحه 39:
دخل و ] عملکرد | uly | نوع | عارضه عدم | عامل مخل
ae تسرف | Site gles | etl | ole
(الحاقات)
3 اق قربي | 1374 | أجراكع- | فروريختن ديار | عامراتسانى | bet
ine laste
صفحه 40:
بخش دخل و | عملكرد | oly نوع | عارضه | عدم تعادل | .عامل مَخِل
تصرف | فبلى | ساخت | مصالح
(الحافات)
Goa رت مر
Soe | بان
wer | obs | Sez
1,
Cree
سايم بسلقرعانين
توت | شیر
= 1جدا
ati شون
کاری ها
صفحه 41:
زمان
نوع مصالح
عامل مخل
صفحه 42:
عملکرد زمان
قبلی | ساخت
عدم
تعادل
صفحه 43:
بعش دخل وتصرف ] عملکرد [ زمان | نوع مصالح
(الحافات) | فیلی | ساخت
22
صفحه 44:
بعش
طیفه اول و دوم
دخل و
تصرف
(الحاقات)
۳2
les
ساخت
عدم
تعادل
رطویت
صفحه 45:
بعتي | دجل وتصرف | عماكرد | زمان | نیع | - عارضه. | عدم بغادل | عامل محل
لفات | قبلی | سا | سا
22
aS سر
اناف _ need سای | ده | بو آمودی بر جوار نبودنمصال | شدن کلاف
وا مقس اتج قدي
ار آمودی) .| رتیه
ع cnet) al مان | ero
مه Sad
صفحه 46:
بخش oles | Spay dos | نوع عارضة. عدم تعادل | عامل معل
الخافات) | ساه | مسا
جرج
لاوم و ea Sa 77| 77۳77
ee 5 دی ات
ae فيسرس | نتب
يه eft tes
ساسا ومد ree | ند
ديار
صفحه 47:
بخش دخل و تصرف ] زمان | نوع عارضه عدم | عامل مخل
(الحاقات) | ساد | مصالح Soke
sonra eg [OT ann | a | ورن | تسس
شیبار تسجدیلیسه. =
Stirs
shoe
Otis
ARMS nga
جرا کودمند
se 1381
صفحه 48:
بش | دخل وتصرف | زمان |[ نوع ee عم Jame)
(تعافات) | glae | sts سار
Sena ere | که [1859 Peano
bts | ty | سميمان | ریختی مات روی دور statin oe
نویه خی قلي غود
(oes as
me
enue
صفحه 49:
بخش دخل و تصرف ] زمان ] . نوع عارضه pe عامل
(الحاقات) | ساد | مصالح تعادل Uae
Fe || ee ee
ديار وعطيتايقات سييات | aoe ag Stat | تس | vie
is a. Os ضعف در | تزينات
sled احرای ot
oo 3
لصح ستيه
صفحه 50:
بخش دخل و تصرف | زمان . نوع عارضه عدم عامل
(الحاقات) | ساد | مصالح تعادل مخل
1 0
eee Soha عبار ety] sty]
or | Onsite eatin
کر 3
ی
سوه
صفحه 51:
بخش دخل وتصرف | زمان | . نوع عارضه عدم عامل
لفات | سا | Ste hae | مكل
ey at ا eee | we
52-0 م | اد ات ار
teas a يمان | هوا وكثر
مور
etek
صفحه 52:
بعش دخل و تصرف | زمان | . نوع عارضه ee عامل
(الحاقات) | ساد | مصالح تعادل | مخل
مسهمرريية | 1359 ose | tie | Sesto] ef
es ee ee | عد | سف
ts ates 9
oe 0
etek
صفحه 53:
We دخل و تصرف | زمان . نوع اوه A
(الحافات) | ساد | مصالح ات
اب كدق و عوبرى ايان | ابراشن بير |1373 كي | ريخش ترات | 2انسانى | شكاف و
5 8 | oar spent
Eee اطراف نا يرا
جلوكيرى از باغو
apr cist lt
صفحه 54:
بخش دخل و تصرف | زمان نوع عارضه عدم عامل
(الخافات) | شاف | Sse iiss | مكل
any So ae es a ee
فسمت مان در | قاری سيمان- | وگع برق ها | وستگینی | رب
نادرست آيفه
2.اصلاح آننه
ارت سوه
طظرحهای
مم
صفحه 55:
[es] omnes بنع | عرضة | عدم | عامل
ue (لخافات) | ساءة | مشا سل | مل
صفحه 56:
ie | دخل وتصرف | زمان | نوع عارضة | عدم
(لخافات) | شاه | مساع ال
So = 2 es
وگوبری | 2رعامل | oh
أينه- جوب انسانی
es
صفحه 57:
دخل و تصرف
(الحاقات)
صفحه 58:
كف اناق سه دري
دخل و تصرف ] زمان
(الحافات) | سات
ار كف | 1361
سازی با آحر
AS old
تسق ois
در کف
عدم
تعادل
ووه
1
فرسودگی
صفحه 59:
بخش دخل وتصرف | زمان | نوع عارضه | عدم | عامل
(الحاقات) | ساح | مصالح تعادل | مغل
سقف اناق سه دري | رداشتن |1381| هد | ريحين تزيينات | فرسود | Dea
قاری سيمان- | S| Saas” رمات
شورف
ا شیروانی
اسلا شور
صفحه 60:
طبقه دوم
آتهیه و نت
برده های
od
ol ste
Gleb ote
تزينات بن
برداشتن پنجره
های قدینی
وبر هم ردن
ساحتار اصلی
ae
ساحتار
صفحه 61:
بعش doo و تصرف ]| زمان
(الحاقات) a
Bea |e a) ae [eer
oly
صفحه 62:
ترية
صفحه 63:
تیرهایی که جهت انتقال بارهای ثقلی
قسمت بالای بازشو به دیوارهای
طرفين بازشوبه كار مى زوند : از
جمله موارد ضعف كه در ساختمانهاى
ساخته شده خشني ديده مى شود ,
عدم وجود نعل دركاه يا امتداد نيافتن
نعل دركاه بر روى ديوارهاى طرفين
بازشو مى باشد كه در نهايت باعث
.تخريب ديوار خواهد شد
راو ردنت
اد رسک رما
ی Be دی ی رخ ابر
صفحه 64:
صفحه 65:
رطوبت *
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
یوار محوطه حباط
جدا شدن زاره از دیوار عارضه :
ریختن ملات روبه دیوار حباط
رطویت قنات وی
علت عارضه:
کانال کشی در زیر دیوار وهدایت آب فنات
آزاره مناسب با سایر قسمت
پوشش دیوار و اصلاح ملات
نخوه ذرمان:
صفحه 69:
Pare
جدا شدن آزاره از دیوار
ريكن ملات رويد دول Ele
رطويت قنات وبى
کانال کشی در زیر دیوار
وهدایت آب قنات
S|
پوشش دیوار و اصلاح ملات
صفحه 70:
صفحه 71:
قبل از مومت
صفحه 72:
قبل از مومت
بعد از معت
صفحه 73:
507
۳
رطویت
صفحه 74:
مصالح نما
aul
در نمای خانه امام جمعه مصالحی که حتی المقدور در دسترس و بوم آور متجانس ند. به
لحاظ نکات عدیده فرآورد و با عنلیت به جولنب امر و رعلیت مسایل فنی به کار رفته تا در
برابر ناسازكاريهاى طبيعت, به مقابله بایستند. که به تنهایی نشانگر بومی بودن بناست و
در جمع ۰ بینگر هویت و وحدتی و جامع و کلی آن است
صفحه 75:
در تمای خلنه امام جمعه آجر هابه صورت راسته یت و در فضل مشترک آن
با تراس از یک هره آجری استفاده شده است و « ٠
رديف جوب با طرح آجر استفاده شده است. 0
صفحه 76:
Pema
ينك اغلب ساده وبى بيرليه بوده . سعى مى شده كه قسمتهاى داخل بناء کشته کشی
نشده وبه صورت اندودگچی زنده بافی بماند. اندود گچ زنده . مقاوم و ير دوام بوده و
دارای رنگ و بزتاب مطبوع خاصیت ضد میکروبی. توان جذب و دفع رطوبت. و
هماهنگی یا هوای | مى باشله
صفحه 77:
3
/
قايان ذكراست عه مومترين اصل درمورذ سقفهائ عمسطم ستتی که به این ترتیب أخجرا
ند نگهداری ومراقبت مداوم آنهاست . از جمله سنك زدن بوسته كاهكل. با توجه به
قدرت پوشش جوب بین seal Guat YOY) SFE
صفحه 78:
ly توزيع یکنواخت بارهای وارده از تير به چرزها و جهت جلوگیری از خرد شدن
آجرهای استفاده شده در چرز با از یکسوی زیر سوی های چوبی در زیر تيرها استفاده مى
کنند. تا علاوه بر توزيع همكون بار وارده از خرد شدن جرز در زیر تیرها جلوگیری شود
صفحه 79:
طراحی شده که نور
اه پله را تامین می
ee cee
جلوكيرى از خرم
شدن قسمت مجوف
زیر بار وارده از یک
اهران عل ركاه عر
اين قسمت استفاده
شده است
صفحه 80:
در این بنا مرمت استحقاظی و مزمت تاریخی و استحکامی دز دوره های پیشین
.انجام شده اما انجام مرمت تژیینات و رسیدگی دایمی الزام دارد
:کاربری های که در این فضا مناسب می باشد
این بنا (خانه امام جمعه) بعد از مرمت به عنوان یک بنای تاریخی بايد در
معرض دید عموم قرار گیرد , اما برای اين که از اين مکان استفاده مقیدی به
ا چا اين مكان عدوم
صموتواند إن فىهنكسرل0- كتايؤلنان3ر Jerse ويلا ار رفاهی برای افراد
بومى منطقه مى توان اين بنا را به مكانى فرهنكى تبديل نمود .
كاربرى در بنا باعث مى شود كه بنا از حالت ركود خود خارج
در واقع اين
شود .بازدید کنندگان با سبک معماری خانه های ایرانی در آن دوران بیشتر آشنا
Salle
مردم (بازدیدکنندگان) با معماری ایرانی باعث میشود که کمتر otal انآ
با | leo با
= ele pl lee cet wa Uf oak sea a)
ار ار
petals leg last ole ao ae اشد بو دلیللینکه ٩ ضافم ورد 1 ماز , رات
bi دی ازیاد جمعیت وررفت و آمدرفضليا gles ,937 ووبه رو می شود
به لینمحلو لینکه به علبتاریخیب ودنلینف ضا هماهنگیینآنها نخواهد
هار وف سای افی_پاعاینمجموته کافی پتشورفنو امد هبار ستكيريازة
وضع موجود بنا هماهنگن یست
صفحه 81:
صفحه 82:
درخانه امام جمعه برای تزئین داخل اتاق
های سه دری و تالار از گچ بری مخلوط با
آینه و طاق نما هایی که در دوره صفویه
معمول بوده» استفاده شده است.
صفحه 83:
نمونه ای از گچیری های خارجی در ایوان
طبقه اول
صفحه 84:
۰ تزيبنات گچبری وقاب بندی
گچبری شومینه یکی از تاقجه های تالار زمستانی
صفحه 85:
1
1
3
a
ايم
تزئينات كجبرى (قاب بندى و آينه كارى ) يك از اتاقهاى
تزئينات كجبرى كار شده بر سردرها(حياط)
صفحه 86:
تزيينات كجبرى و قاب بندی
ديوار شرقى تالار زمستانى
صفحه 87:
* آینهکاری
از واپسین ابتکارات هنرمندان سنتی کار در و آراستن فضاهای داخلی معماری دانست.
هنرمند آینهکار با بکاربردن قطعات کوچک و بزرگ آینه و ایجاد اشکال منظم در طرحها و
نقشهای متنوع. فضای داخلی بنا را عمق میبخشد. حاصل کار او ایجاد فضایی درخشان و
پرتلالو است که از بازتاب پیاپی نور در قطعات بيشمار آينه يديد انقوش و طرحهای
استفاده شده در آینهکاری میتوان به قاببندی به شیوههای گوناگون و یا تر کیب و تلفیقی از
آنها به ویژه در آینهکاری سقف. شمسه ترتج؛ لچک. قطارسازی و نیم کرههای گود که به
کاسه مشهورند و اکنون نیز متداولند» اشاره کرد عمده تزیبنات آینه کاری این بنا در تالار
ee از دیگر تزبینات این تالار میتوان به ارسیها » دیوارنگاری برروی
ازاره ها نقاشی پشت شیشه و آینه وهمچنین گچبریها اشاره کرد.
صفحه 88:
آيندكارى. هنر ایجاد اشکال منظم در طرحها
و نقشهای متنوع. با قطعات کوچک و بزرگ به
منظور تزيين سطوح داخلى بنا . حاصل هشر
آيندكارى ايجاد فضابى درخشان و بر تلا" لؤ
اسست که از بازتاب پی در پی نور در قطعات
ای
صفحه 89:
كارى
رايسج ترين طرحهسا در آينه كارى طرح
مشهور به رد اسست. طرحهاى ديكسر
قطارسازى: اسليمى» مقرنس. و نيم كرههاى
كود كه يه كانه مشهورتك متكاول بوده
صفحه 90:
a
در مواردی که در آینه کاری قطمه های بزرگ
an] به کار میرفت. معمولاً سطح کار را با رنگ
سفید نقاشی میکردند و طرحهای متنوع بر آن
پدید میآوردند.
صفحه 91:
قبه يا عدسى با طرح كره و شيوه الماس تراش كج رو آينه يا رودرز
صفحه 92:
انواع قاب بندی» قپهء بند اژدهایی » قطار بندی ونقوش
گره الماس تراش
(ستفتا الرزستن
مقرنسهای آینه کاری شده در بنا
صفحه 93:
آینه. اب
| 5 ینه رو چوب
(قواره بری پاتاق ارسی سه دری)
صفحه 94:
استفاده از نقش گلدان با گلهای مختلف از زمان فتحعلیشاه و طرحنقش انسان در کاشیکاری در دوره
نقوش انسانی وا در کاشیکاریهای خانه قوام
عر کت ان وم کاس کار 1
ناصری مرسوم گشت.این نوع کاشی کاری
الملک شیراز میتوان دید. همچنین به کاربردن
قرت 9
اين بناء ديدنئ الست
ره مرسوم شدَ» در
صفحه 95:
نمونه كاشي كاري خانه امام جمعه با نقش شاپور یکم
صفحه 96:
نمونه كاشي كاري خانه امام جمعه با نقش شاپور دوم
صفحه 97:
نمونه كاشي كاري خانه امام جمعه با نقش شاپور دوم
صفحه 98:
بهرام یکم
نمونه كاشي کاري خانه امام جمعه با نقش
صفحه 99:
نمونه كاشي كاري خانه امام جمعه با نقش یزدگرد دوم
صفحه 100:
مقرنسهای اتاق سه دری که شباهت زیادی
به لانه زنبور دارند و به شكل طبقاتى كه
روى هم ساخته شده براى آراييش دادن
سقف به كار رفته است.
صفحه 101:
در داخل تللار جنوبی مقرنسهای تزبینی
زیبلیی وجود دارد که برای هماهنگی با تالار
در آن به صورت هنرمندانه ای از آینه کاری
استفاده شده است.
صفحه 102:
در قسمت هایی از سقف ایوان خانه امام
جمعه مقرنسهای لانه زنبوری وجود دارد که
شبیه لانه زنبور و در مجموع کندوهای
کوچک بر روی هم قرار گرفته اند. که از نظر
شکل ظاهری شبیه به مقرنسهای معلق اند.
صفحه 103:
جی کار شدة در اتوان خانه امام
نس UY SLT مقرنسهاق كجى كار شدة كر ایوان
pvt أن :
(un =
صفحه 104:
طبقه
های رنگی در
دوم
صفحه 105:
سپاس از توجه شما