صفحه 1:
a نام خدا
صفحه 2:
پل یونان
(ريون انتريون) اد
استاد راهنما : مهندس سيد شعيب موسية:
اعضای گروه
رضا بهشتی ء سجاد حسنی , نیما خسرو نزاه صمدیه
صفحه 3:
6 1
**ويزكى هاى منحصر بفرد بل ريون آنت ريون
**معرفى بل
* مشکلات ساخت پل
*#دلیل ساخت. پل
طرح های اولیه
بازوی فولادی
#عرشه
#کابل ها
**“فنر های جدید برای مقابله با طوفان
*#بازرسی و تعمیر پل
#برج مراقبت
#رعد و برق
*#منابع
**يايان
صفحه 4:
اینجا خلیج کورینس در یونان است. این خلیج خیلی وسیع,
عميق و طولانى ست. به طوريكه براى سفر هاى دريايى ايده آل
اما برای سفر های زمینی يى كابوس بود.
صفحه 5:
این خلیج عملا يونان را به دو بخش تقسیم کرده
بود.تنها راه زمينى بين جنوب يونان وبقيه ارويا مسير
0 كيلومترى در شرق است بيش از 100 سال بود
كه ميخواستند يلى بر روى خليج يونان بزنند اما هميشه
غير ممكن بوده..
صفحه 6:
ویژگی های منحصر بفرد پل ریون آنت ریو
اين يل در زمام خود طولانی تر پل کابلی جهان بشمار مي رفت. این پل
با جالش هایی روپروست که Se به کلی
خراب کند.
آب زیر آن بسیار عمیق, بستر دريا در زیر آن بسیا نرم است , یک گسل
اشتفشاني از وسط آن میگذرد و همچنین اين يل به دليل ارتفاع زياد
برج های آن هميشه در خطر برخورد رعد و برق قرار دارد.
چگونه می توان پلی ساخت که از شدید ترین بلایای
طبیعی در امان بماند؟؟
صفحه 7:
BIGSTOCK
پل ریون آنت ریون اولین پلی است که از روی خلیح بونان میگذرد ارتفاع آن با سطح آب پیش از 50 متر است لذا فضای زیادی برای عبور کشتی های بزرگ
وه 5
صفحه 8:
کابلصیقلی368
اد ۳
تاد ٩ ۱
نوار زرد جاده
صفحه 9:
مشکلات ساخت پل در اینجا به قدری ذهن ها را مشغول
کرده بود که مهندسین چندین دهه گیج و درمانده شده
بودند
بزرگ ترین مشکل زمین لرزه بود قبلا هم پل هایی در
مناطق زلزله a ae a
گسل فعال زلزله می گذشت..
عير آزآن مشکل دیگرعمق ol aly درینجا بود در وفع
صفحه 10:
دلیل اصلی ساخت
در أوريل 000 كدشتن از
یک پل می توانست زمان را به 5 دقیقه کاهش,
دهد لذا چندیدن دهه بود که دولت یونان به دنبال
طراحى بل براى ابن خليج بود اين كل بايد به
1 حلت خارق العاده أى طراحى ميشد. اما
طرح های موجود خيلى محدود بودند.
صفحه 11:
تاب دار
11
صفحه 12:
طولاتی ترين بل هاى جهان بل هاى تير آهنى هستند اما
جنين طرحى در خليج يونان عملى نبود در يل هاى تير
wal جاده صاف روى يل
هكد بانسشت حدودا! هر 100 متر از زير يشتيبانى شود و
صفحه 13:
۳ رم
حك 038880۲068188800 نی ک
رنه )+ J
های بزرگ هنت لا
ee eG ۳ یطاق
تا اکنون زده شده بودچنین
ae ی ای باشد
صفحه 14:
پل معلق می تواند از همه این ها طولانی تر باشد
هاى بزرى إزيك تب ۱
و بعد كابل لل ال ۳
استفاده مى شدند اما همه اين کایل های فولادی پل
های فولادی حدود صد ن پوند می , باشد,یونان
همین دلیل تنها یک طرح باقی مت ماند یا کالت 9۳
طرع کید ی ی
کوچک تر مستقیما از برج های پل آویزان می شوند اما
هیچ کدام از یل هایی که تا کنون ساخته شده اند قادر
به تحمل شرایط خلیح یونان نیستند.
صفحه 15:
ونب سطرح متعلق به
وينس 2 2-22 سس
وینسنس قصد داشت طولانی ترین پل کابلی در ae,
بس-- ]59
PPPs ok js cua, Ce 4 Cob pil
سابقه نداشته و بعد 2200متر جاده از اين برج هاى
ی میت سا وزن بل را
تحمل ميكنند لذا بايد در زمين محکمی ساخته
صفحه 16:
IE par Cs as ا
سن خاک رس و كل 3 sy
مى يابند 90 متريايين تر هم هنوز به زمين سفت
نرسيده اند هيج سنكّى در بستر دريا حتى در عمق 450
مترى هم وجود نداشت نبود زمين سفت مکی[
oo | كردن زمين سفت و محكم كه
lana Ea پشتیبانی کند نمی توانستند gal يل را
oe)
صفحه 17:
رمین لرره ترم درد ین
باعث كج شدن برج هآ و ويرائي كل بل مى شود ۳۳
وينسنس درست كار نخواهد كرد بنابر اين به هيئثت
طراحى از کشت الات ۲۱
[نمایکت ۱۱۳5 با جاها و سین های فلزی 30 متری
تقویت می کنند و در زیر هر برج صد ها استوانه قرار
می دهند هنگام زلژله oul لوله ها حاى را محکم و
17
صفحه 18:
ساخت يل در تابستان سال1999 آغاز شد..
ل تخت دستگاهی برای نصب لوله هاق
تقويتى خاى , به طول 30 متر و عرض 2 متر بود.
صفحه 19:
آنها بايد لوله ها Fee casa
5 ليل به سکویی شناور نیاز داشتند که
کاملا تایت باشد در اعماق معمولی سازندگا ن پل
می توانستند از سکوی 4بایه شناور استفاده کنند
يايه ها به سمت بستر دریا کشیده شده و طولانی
تر می شوند و سکوی شناور را دربرابر امواج و
جریان های آب ثابت نگه می دارند ا دكا
نان انجام داد به دلیل اينکه بستر
دريا در اینجا خیلی نرم بود و پایه ها نیز به زمین
خود ۳ ابداع كردت .
صفحه 20:
۳ ۱ ين
sl دی ار دندوب هر زر رو الى به و
0 تن وصل کردند و سکوی شناور مانند یه صخره
uu) an
صفحه 21:
سپس باید لوله ها ap
می دند.
براي انجام اين کار قالبی
بزرگ را به لیزا اضافه كرند
ابن قالب دارای مجرايى
هدایت کننده بود که یا کمک
گرفتن از جهت یاب ماهواره
ای مکان مور نظر را بيدا
میکرد ویک د نت
ميداشت به وسیله جرثقي
صفحه 22:
برا کی ای از کش و تب استفا می شود ککش هیدرولیکی با
هر ضربه 73 تن نیرو
وارد می کرد..
صفحه 23:
۲
PP lisa lol 5595 atna Ly boty bb a
به وجود آوردند برج ها باید بر روی سطحی کاملا صاف
۳ فرار بکبرتد تابر این ام
شرت مشک prose ea ina لایه ای از
اینجا بود که:
چطور میتوانستند یک توده عظیم شن را در
اعماة. 60 مر ی مر امه صاف و هموار کند ؟ 23
صفحه 24:
آن ها از مجرای هدایت کننده استفاده کردند سپس
سنگ و کلوخ ها را درون لوله هدایت کننده ریختند با
حرکت. دادن لوله سنگ ها دقیقا سطح دلخواه را ise
آوردند ردیاب های دریایی نشان داد که سطح شن ها با
5سانتی متر خطا درست است.
صفحه 25:
وقتی بستر دریا درحال درست شدن بود
کارگران ساخت برج ها را شروع کردند
در مرجله اول فونداسیون ها در ساحل ساخته Wo
شدند ان فونداسیون ها بررک تر از هر فونداسیون
ديكرى بود كه تا به حال ساخته شده بود 1/5 برابر
من مرا 25
صفحه 26:
فونداسیون را با قرار
دادن میله های فولادی به
صورت فشرده اغاز
کردند حدود 2000 تن
میلگرد جهت ساخت
قالب و برأى راق فونةاسيون
هر برج به كار رفت
سيس نوبت به حدود 19
اين مرحله کارگران
مجيور بودند ميله هاى
بزرگ و لرزانى را درون
فره 05 ete lol G ده ه
صفحه 27:
فونداسیون پل به تنع 8سن وزن داشت ae
قدری سنکین بود که نمیتواست آن را به راجتی «
جا کرد ۳
براى جا به جا كردن wl اب را در منطقه به جریان
انداختند
425 125000 است a بودند sly اين ار
مورا لاس رخ شیک .]| تم مه مادک ری 27
صفحه 28:
فونداسیون 12متر در زیر آب ارتفاع داشت و با
روى اب تبديل به برج هایی با ارتفاع 230 متر
أكه كل ار ين برج ها در خشکی ساخته میشد وزن زیاد
آنها مانع gala eset انها ميشد.
صفحه 29:
جا به جايى برج و قرار دادن آن بر روی محل مورد نظر
فرا a 3 در اين طرح محدودیت خطا فقط 10
سانتی
أن ها احتيام AS ترا
دادن برج در محل داشتند.
ol eae ae توسط ايكاجهت ياب ماشوارة اى
رت میشد. 29
صفحه 30:
آنها سانتی متر به سانتی متر , برج را 0
هدایت می کردند. جرثقیل های یدک کش لن ها را به
مور نظر هدايت ميكردند تا در جاى مناسب خود آرآم كيرند.
اما يىك مشكل جديد
ناگهان قلاب یکی از یدک کش ها قبل از قرار دادن
برج ,ازاد شد
کل فونداسیون 30 سانتی متر از جای اصلی خودش
.«یعنی سه برار بیششتر از محدودیت خطای تعیین شده
صفحه 31:
sly آنکه برج را بتواندد سر جایش قرار دهند باپستی
برج بلند میشد و دوباره سر جای خودش قرار میگرفت. و
این اتفاق باعث هدر رفتن زمان و بالا رفتن هزینه شد.
اما مهندسان راهی بهتر یافتند
انها به اين نتیجه رسیدند اگر پل را 30 سانتی متر از
جایگاه اصلی اش لن طرف تر بسازند .عمليات ae
سریع تر و ارزان تر تمام می شود.
مهندسان دوباره محاسبه کردند که سه برج دیگر را دقیقا
در چه نقطه ای باید پی ریزی کنند تا با پل اولی هماهنگی
داشته باشد.
صفحه 32:
اين بار سه برج ديكر باید دقیقا درجای مورد نز :۱۳
طراحان برج با بحران جدیدی مواجه شدند. برج ها باید به
قدری قوی میبوند که د, باب :له ها مقاهمت داشته باشند
تو خا
بازرسی پل ها
صفحه 33:
پایه ها عظیمی در بالای برج به هم میرستد و از ستون ها پشتانس ۱۳۳
که کابل های فلزی به آن متصل شده ...
مهندسان باید دقت زیادی sly ساخت چها پایه هرمی می کردند
اين جهاريايفيهاوت2 از اتضال بم اسار محكم توديد اما درا حين اجرا بسيار
اش پدیر وضعیف بوزند وباید سریعا تا قبل وقوع یک زلزله کار تما م ميشد.
صفحه 34:
براى اين منظور16عدد تير اهن به عنوان داربست در
اين جهار يايه استفاده شد.
صفحه 35:
بازوی فولادی
سر برج دارای 30 متر
بازوی آبی رن فولادی
می باشد که ایمنی LIS
ها رأ تامين من کند
تمام وزن جاده به کمک
کابل ها در اینجا مهار
می شود.
صفحه 36:
نيآز” بود
asks هاي مش
نصب بر روى يل شدند قطعات ييش از نصب داراى
كا زا و تردن کابل ها نم چنین کارد ربل برای
ایمنی پیاده رو ها بودند.
صفحه 37:
وزن دارد و بابر أن را در حالتی که بر روی اب معلق
است جا جا كرد براى اين كارمهندسان از جرثقيل
شناوری به ون Si ليفت اسفاده كردند اين جر
شناور این قابلیت را دارد که قطعات را تا ارتفاع 50
sil مد ات ها تسس «aw Lon
هر قطعه بزرگ : تر از یک زمین تنیس است و 270 تن ١
مترو NTS
براى 20
صفحه 38:
Ba
در اين 2 70 رشته
رشته توسط بلى اتيلن سیاه پوشانده شده است سس ۶
وصل كردن كابل ها قسمت اضافى أن ها بريده مى
شود و قسمت بريده شده توسط ماده مخصوص عايق
مى شود براى نكّه داشتن جاده به طور كل 368 عدد
كابل يار است
يعنى 40 كبلومتر كابل كه از 4500 تر فولاد تشكيل 38
صفحه 39:
های حدید برای مقابله با فار
زلز ن میخورد : بتواند از خرابی شود و نیرو
Ge on pale اما این مب در مقابل صوفا ن هاى
شدید یک ضعف به حساب می آید.
به همین منظور بست هایی جدید همانند کمک فنر
خودرو در زير عرشه ليجاد شد كه هنكام باد » بل رآ
كاملا و سفت نكّه ميداشت و هنكام مواجه با
نيروى زلزله ى شديد . قطعه اى در داخل ان ميشكست
و بست را از حالت سفت خود خارج میکرد و شرایط
om CER رک MW را یرای دفع نروی dl 9 ald;
صفحه 40:
ارتعاشات و حرکات رفت و
برگشتی در کابل های پل نیز
برای رفع این مشکل مهندسان
بست هايى را در ميان اين كابل
ها قرار دادند به وسيله اين
خيلى زیاد می توان کابل ها را
به یکدیگر وصل کرد و
مانند زمانی عمل ميكند كه ما
filet ...> نينت ضايع فت 40
صفحه 41:
کار این پل پس از ساخت نیز تمام نمی شود و بايد در مدت هاى
معلوم مورد بازرسی و تعمیر قرار بگیرد برای اين امرجرثقیلی
در زیر پل تعبیه شده است که افرادی مشخص مسئولیت
بازرسی چشمی تمام قطعات و پیچ های پل را برای حفاظت در
ها ا .1 5[ 33 41
صفحه 42:
۳
همچبین دوه بوردابی از فرانسه به یونان اورده شدند تأ
قسمت هایی از پل را که بازرسی انها دشوار میباشد
مورد بررسی قرار دهند..
ين كوه نوردان اگه شکاقی را بر روی محافظ کایل ها
1/8 كا لوت انوا ند ابه Soa ol كند با ماستیک
مى يوشانند انها جندين ماه به اين كار مشغول مى
الل 2 4ت تا م 42
صفحه 43:
تمام عملیاتی که در طول روز و شب بر روی پل انجام
میشود توسط مرکز فرماندهی که در پشت باجه های
عوارضی قرار دارد نظارت میشود.همچین آنها دوربین
و ستسور هابی رز که در تمام تقاط پل ۶۳۳۳۳۹
کامپیوتر های ۱ وجود دارند ودام
اطلاعات مختلف را پردازشهک۳0 ۶ در ضورت امکان
بروز مشکل ابراتور هار مطلع می کنند
در صورت بروز اپراتور ها میتوانند نوشته های
تابلو های موجود در جاده را به سرعت تغییر دهند.
صفحه 44:
و حرارتی به آندازه 30000 درجه سلسیوس
كند كح احكبويدر ی
کال ها معمولا طعمه خوبی برای بل ها
هستند .
صفحه 45:
MOR) UO
ريون اين خطر را هم
در نض داشتند...
دفاعى ae بهترين
یک پل در برابر رعد و
برق ميله برق
است اين وسيله راهى
است براى كمتر كردن
مقاومت الع
در اين يل برق كيرها
به ه نوارهای كاري وصل
ند که بر
caw ol, ae
پایین و به طرف دريا
صفحه 46:
این پل یکی از ابر پل های جهان باقی خوا
ند
اين پل پس از ساخت در کتاب رکورد های جهان
جاى كرفت
اين يل يكى از طولانى ترين يل هاى كابلى
دنياست
اين بل در شمار يكى از عميق ترين و بزركق
ترين فونداسيون ها در بين يل هاى جهان است.
تنها يس از مدت كوتاهى از افتتاح اين پل,
مشعل المپیک 2004 از روى أن رد شد
صفحه 47:
این پروژه به یکی از بزرگترین پروژه های پل سازی
ن تبدیل شده که با تمام مشکلات 4 ماه نیز زودتر
ار برنامة ريزت العام ont ار ل ااا
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
3
لان .نا ناص ظجاى نع 0 _اظللات1 1خ لا .الا لالالالا ٠
WWW.NATIONALGEOGRAPHICFARSI.COM
WW.BIGSTOCK.COM
7
صفحه 52:
an شم 0 a
ابر ای مرس لطر اسك els Ae ok
با تشكر از توجه شما
عزيزان