صفحه 1:
پولشویی
a ea payee
ect ۳
صفحه 2:
پولتوی ی و انرات آن بر افخاه
برخی مصادق ۳2 مشکوک
راهوای جاوگر ی وه واه سای وا
شويى در ry ot ape
0 ادن اقدام ما ا
نتيجه 20
پيشنهادات
صفحه 3:
مقدمه
POC ST Be) Mee Tne Te Dent) 7
Peele) این پدیده واژه ای جدید است که از سال ۱۹۸۰ به
ادبيات يولى و بانكى در سطح جهان افزوده شده است
اين يديده را نمى توان بطور كامل از اقتصاد يىك كشور
حذف نمود ولى با طرح برنامه ها و راهكارهايى مى توان
rye vie ne eet el beer) (nue mee ا ا ل ل 0
rer) ا Seenserey hier tmoen)
ois 5 Ech yoiS S obaidl » sl ly atl wow
تصمیم گیریهای شبهه برانگیز در اقتصاد می گردد؛ که از
ریسک 1 لايى برخوردار است. با راه ۹۳ و توسعه
تجارت الكترونيك در ايران و ايجاد نمودن بستر هاى لازم
ل ا ا ا 20 ا
صفحه 4:
صفحه 5:
7 متعددی برای پول شویی 9 شده عنوان شده
است كه از جمله مى توان به تعاريف ذيل اشاره نمود:
8 پول شویی در مفهوم عامیانه یعنی شسته شدن و
تبديل يول كثيف به يول تميز به نوعى که پس از خروج از
|
عبارت است از هر نوع عمل براى مخفى كردن يا تغيير
هویت نامشروع حاصل ا 00-7 7 0
که وانمود شود اين عوايد از منايع قانونى سرچشمه
cau aid 5
"ا فرآيند تبديل يول نقد يا ساير دارايى ها كه از فعاليت
جنايتكارانه ناشى شده است, با اين هدف كه وانمود شود
ااا ا ل ا ys a ere
صفحه 6:
Agen ۳ بو S orle پیش تويس oe
ار و ار را community
ier ere recy Abels 5 تا ENE a)
عمل مى كنند كه نشان دهند يولى را كه خرج مى كنند در واقع
ی و ات را کت
نااك رت ون یی کم ال بل تب یاه
یک فرآیند مجرمانه مالی, درآمدهایی که زاییده فعالیت های غیر
قانونى است به كونه اى با درآمدهاى حاصل از فعاليتهاى قانونى
در مك اميرد ار و تفكك آنها ار يكديكر سكن
Seb) PO RU CReC mors) 22000 ۳0 ریسک
coy (he 0 0 کار تا
evs Oke Oana TC pr Roster me ere sce)
را رات تا ی
همان وجوه به صورت قانونى نمود بيدا كرده و وارد فعاليتها و
مجارى قانونى شود.
صفحه 7:
9۳ شويى موفقيت 0۳ یت كاران ۳ قادر ميسازد که:
(١ خودرا ل ب ا 1 20
ل ا ل 6 00 0 0
7 2
|
و و سودهای كسب شده ۳ از POW | EX) جنايتن دور
میکند تا اگر این جنایات BB ا Dre
ل ل ا
ال ا ل ا erm 0
توجه كسى را به خودشان جلب نمايند.
ار Bae
فردىء و باقى را در فعاليتهاى اقتصادى مشروع 00-5
oe 0 ا
صفحه 8:
صفحه 9:
aS cowl ba پیچیده, درازمدت seni Pais
بهطور معمول در مقیاسی بزرگ انجام میشود و
میتواند از محدوده جغرافیایی - سياسى یک كشور
و ار رابت واگ کاس از 4
1 ا tees Epes) ا ل ron | Ex)
مالى و فعاليتهاى قانونى مىشود و با ينهان ماندن
ظاهرى قانونى میيابد. بهطور کلی ol منشاً غیرقانونی
ا ا ا 0
صفحه 10:
۳ 9
در این مرحله عوايد به دست آمده از فعاليتهاى
بزهكاران با 92D تبديل يولهاى كثيف از حالت نقدی به
ابزارهاى مالى (دارايىهاى) يا ابزارهاى يولى (جى, حواله
و..) وارد شبكه رسمى يولى و مالى مىشود. اين
جایگذاری میتواند با تقسيم 0 2 مبالغ زد 9۳
که 9 حساسیت برانگیز نیست و 0 ۱۳ آنها
در بانکهای داخلی یا دیگر موسسات مالی رسمی و
غيررسمى انجام كيرد و يا براى سيردهكذارى در
مؤسسات مالى خارجى به بيرون از مرزها انتقال داده
شود و یا برای خریر كالاهاى ير ارزش مانند اثار هنرى,
هوابيماء فلزات و سنگهای 'قيمتى به کار رود که يس Jl
1 عو ۵ ۳
صفحه 11:
0 1 bate] er ped
میدا تا | Roa Th و موجد آنها
C Te) vere aeer pc ior 7
lexi gules ولط اعت الممواك Jl closer مات با رل
وا انتقال مالف جتدكاتة مالى با هدف منهم اشاحين فرآيند
حساپرسی و ناممکن کردن ردگیری مبدأً, صورت میگیرد.
ا 00-1
DpTeTy ا ا ا BT) ree CORD) ل 00
سرمايهاى. جكهاى مسافرتى), خريد مجدد كالاهاى ير
ep) ا ا ا ا 52
ملكي و ex Gini بعودية در ike سریجی و
صفحه 12:
7 ae
یت نج دادن
Cree eve ee mer men انباشته ie مرت در خريد
دارايىهاى تميز و قانونى 29100 ل yizly
ا 7
oie Tae) رسمی اقتصاد؛ | ظاهر قانونى درباره
ریشههای لن, به گونهای که شکی برانگیخته نشود, تدارک
مىشود. يكيارجه سازى (در هم أاميختن) مىتواند شامل
روشهای متعدد مانند ان | 2
sles! وام, ۳ سيردهكّذارى 9 موسسات مالى خارجى
۳2 52 مسج براى وامهاى داخلی pert] 5۹
معمول دیگر؛ جعل حوالههای د وكدن سن اإر كد يا تددر رم
St Ohh | ۶ ۷۷ 8۹6 ۰ تم 26 as |
صفحه 13:
صفحه 14:
مبارزه با يول شويى يديده اى است كه بايد توسط سياستكذاران
و دولتمردان كشور مورد توجه ويزه قرار بكيرد تا امنيت و ثبات
اقتصادى را براى كشور به ارمغان بياورد. در واقع تطهير يول
ا ا ا ا 0
eC mee rt) ال 0 arta 22000005
اندازد. به عقيده صندوق بين المللى يول براى ايجاد شرايط
ا ال ا ل 2 0 2
لازم و ضرورى است, هر اندازه اقتصاد از شرايط پا
فاصله بكيرد بستر براى فعاليتهاى يول شويى آماده تر و كسترده
تر خواهد شد, آنچه مسلم است این که مهمترین خطر پول
شویی؛تهدید اقتصاد ملی و غیر اجرایی شدن سیاستهای اقتصادی
ل OLN PRC Opp We | MONE BICC OP VEpTt
Sree Ree Ss Oe Oe Sere) Be OnLy)
ser] ei cy ل ل Dar ee SRO PIS DPE
صفحه 15:
همچنین براساس وجوه پول بین المللی , پول شویی چیزی حدود
LY 0 ا ا ا ل
۶ این درصد نشان می دهد که پول شویی میزان بین
ميليارد تا ١.0تريليون دلار است يعنى كمترين مقدار يول
شویی رقمی معادل کل تولید اقتصادی کشوری مانند اسپانیا ست.
INC BURNT Oe IU CR-SUBCND] FI MN CSET ۱
w SIPS) CY) ۳[
(١ رواج يول شويى شفافيت مبادلات اقتصادى را كاهش مى دهد.
۲ کاهش تاضای پول و اهش میتی در ل سالا وله
ناخالص داخلی (900) می شود.
ا ل ل ا 0
دولت و كاهش سطح اشتغال
۴( تحمیل مالیات های سنگین تر بر گروههای محدود تری از
۳
صفحه 16:
خصوصی سازی
it 30 اعتبارى
۰(تأثیر معکوس بر نرخ بهره و ارز و بی ثباتی در نرخهای
آنها که ناشى از انتقالهاى ييش بينى نشده وجوه به خارج از
ام
۱(تغییر جهت ۳ ۳90-۹
و( pens دولت 911 سیاستهای ۳۱
۳(اخلال و بی ثباتی در اقتصاد
۹
۲( 20 فساد اداری, رشوه خواری و اختلاس
CnCr ye ese noe Oz ۱
هزینه های عمومی ناشی از ارائه گزارش 0
خصوص 1
صفحه 17:
8 اعمالی که در بانکها جرم پول شویی اطلاق
كك شرح Jus 2
)١ قرار دادن هركونه مال (وجه نقد يا اسناد بانكى)
Lo ات ا ا 2 2
*') انتقال و يا جابجايى وجه حاصل از فعاليت مجرمانه از
طریق یک بانک یا موسسه مالی به یک بانک و موسسه
ديكر
۳) پرداخت يا استفاده از وجوه حاصل از عمليات
مجرمانه توسط يك بانىك موسسه ى ما
) وجه يا اعطاء هر نوع مال حاصل از عمليات مجرمانه
به اشخاص با استفاده از خدمات بانكها
كمال حي ار ee فان اأززر
صفحه 18:
ats
متکوی Sl مصادیق" عملنات" wep ل
Beli لي ا ار ع AT baat
peices
Peed evra ا اا ا i Crone nw EC Og
درخواست انجام عملیات بانکی پیچیده (و يا غیر قانونی) ونیز تقاضای انجام )۲۳
ات اک رال رس ای ان رت
ار
خارجی از طریق حواله , صدور چک و انتقال الکترونیکی
ار ار seareara(
ار خی ار مطل ی زر وج تست عنم ارات ای
ا ا ار
لیب یت کال را لد راتس ار ار ارت
[۱ ا eet heey Pewee
له ی و رازن (ell aM
از اسامی مخفف و مجعول در خصوص نام خریدار و یا ذینفع اعتبار اسنادی
19 ا re mC apr re CR OT
فعال وجوه (بیش از میزان مقرر)بدون دلیل منطقی و موجه
یا ۱ ی lb ی ۱
صفحه 19:
OE و رک تست
سیستم بانکی و مالی
۱) ایجاد روشهای گزارش دهی داخلی در مورد داد و ستدهای
مشکوک و شبهه برانگیز
۲) ایجاد روشهایی برای تصدیق هویت مشتریان
د رت یت راو ری رت سس
داد وستدها در نهادهای مالی
۴) آموزش الزامات قانونی به کارکنان
rer ere) ات
force err sts) ep terme CCT mee BCS Ed
۷) نگهداری دقیق سوابق شناسایی و معاملات و عملیات
ane ال ان cally ره ات بای رسارس
نهادهای اعتباری غیر مجاز
صفحه 20:
۹ کب
Cole Seni CMD ESET SCS pera pp regen] ove iW Leer Bry)
RAE seve ا ا TBC Let Merial bcs
Fear onc Pests ی
COLES EC Ce LW RSS A USL SCE DemC Dee eae)
نمى شود و وجه مذكور به صورت جك بانكى و غيره در اختيار
مع لاريم كر ما و را مت باه رل طامل رصع سا
شتا ارالحاط قصایی و اسیتی واتتطایی در صورت پر ور حلاف
1 ng pr rar mee] ا gett] EC EN Gctray AC)
adh eb cde Ube culo
راه ديكرى كه در بورس يولشويى صورت ميكيرد استفاده از
كلس ري 21 سل رتو طن ازاك رن تعن
ی رکه لوب یر تشر amcor dl cord cy Seen
نام نماینده در دفترها و اسناد شرکتها به عنوان دارنده سهام ثبت
وی بت باس بط یل وس اک رل Sly 6 Grrl)
داقلن إشهام تسكن ا شك حت راى كايند تير | معلوم اش
صفحه 21:
نیروی ویزه اقدام مالی (۴۸۲۴)
ا 0 ل 0000
سیاسهاعمبارزه با پولشوییدر سطح 0
ORE 0 Ort pe ا ال vik
كشور ١ ادر ياريسبركزار شد. موجوديتيافتو
Sire PA
Pe ات سر ما لالب رب رن دسا ور
even Ye om) Mer pert Sie rant C ws] mevt.) Fay
رهنمودهاییرا براعاجرا و پیادهساز عروشهاءمبارزه با
ce mee erat van ا ا ا ا
SONNE Ayrenty tS] er ec ere Uren rr mene Se Jc oil
تنگاتنگیدارد. در سال ۱۹۹ ۴۵۲۴ گزاشیشاملی رنمهلی
اه رک سا دار را
008 را ارلئه دا تس سپسدر سا اند لين
صفحه 22:
صفحه 23:
s
در شرايط فعلى اقتصاد ايران و قرار ككرفتن كشورمان در
مسپر ترانزیت قاچاق مواد مخدر نیاز به یک عزم ملی جهت
ارت دی رت را |
لكر ۳
سكا ی ار كشو ی رز کل sculls
OT See De CTE COME a DUP) 1
ل ال ا 00
لا 0
يرد.
طبق كزارش سازمان همكارى و اقتصادى توسعه(0860)
ف ا ا ا 0 0 0 5
0 0 va le ا از
صفحه 24:
۱ ل ل 7 7 7 herve y-1t-Yietr pena)
اصلاح سیستم مالیاتی در رابطه با فرار مالیاتی )۲
۱0 Lemp Wt ل prvi re mor CCC 41m Om
PC] Fa 1 van vee Cees] ve nt] ا Oe
ola! (0 زير ساختهاى لازم براى مستند سازى اطلاعات مربوط به
زا ۱
eC ECE FCM ie tear Cpe errrety ا 0
OSS mene meets merce emt Wr |Ce me enere (2 5
مراجع ذیصلاح
/) عدم فروش ارزء اوراق بهادار. جكهاى مسافرتى و غيره به
مشتریانی که برای بانک شناخته شده نیستند
#) بازرسى و كنترل و نظارت مداوم از سيستم هاى مالى كشور و
صررافى ها
ل ا 0 0
تست انكر كة خلر هذاءم أقذاة نه ارشال حوالة 2 مقاصد
