کسب و کاراقتصاد و مالی

پولشویی و اثرات مخرب آن بر اقتصاد

24 صفحه
521 بازدید
18 اسفند 1400

صفحه 1:
پولشویی ‎a ea payee‏ ‎ect‏ ۳

صفحه 2:
پولتوی ی و انرات آن بر افخاه برخی مصادق ۳2 مشکوک راهوای جاوگر ی وه واه سای وا شويى در ‎ry ot ape‏ 0 ادن اقدام ما ا نتيجه 20 پيشنهادات

صفحه 3:
مقدمه ‎POC ST Be) Mee Tne Te Dent)‏ 7 ‎Peele)‏ این پدیده واژه ای جدید است که از سال ۱۹۸۰ به ادبيات يولى و بانكى در سطح جهان افزوده شده است اين يديده را نمى توان بطور كامل از اقتصاد يىك كشور حذف نمود ولى با طرح برنامه ها و راهكارهايى مى توان ‎rye vie ne eet el beer) (nue mee‏ ا ا ل ل 0 ‎rer)‏ ا ‎Seenserey hier tmoen)‏ ‎ois 5 Ech yoiS S obaidl » sl ly atl wow‏ تصمیم گیریهای شبهه برانگیز در اقتصاد می گردد؛ که از ریسک 1 لايى برخوردار است. با راه ۹۳ و توسعه تجارت الكترونيك در ايران و ايجاد نمودن بستر هاى لازم ل ا ا ا 20 ا

صفحه 4:

صفحه 5:
7 متعددی برای پول شویی 9 شده عنوان شده است كه از جمله مى توان به تعاريف ذيل اشاره نمود: 8 پول شویی در مفهوم عامیانه یعنی شسته شدن و تبديل يول كثيف به يول تميز به نوعى که پس از خروج از | عبارت است از هر نوع عمل براى مخفى كردن يا تغيير هویت نامشروع حاصل ا 00-7 7 0 که وانمود شود اين عوايد از منايع قانونى سرچشمه cau aid 5 "ا فرآيند تبديل يول نقد يا ساير دارايى ها كه از فعاليت جنايتكارانه ناشى شده است, با اين هدف كه وانمود شود ااا ا ل ا ‎ys a ere‏

صفحه 6:
Agen ۳ ‏بو‎ S orle ‏پیش تويس‎ oe ‏ار و ار را‎ community ier ere recy Abels 5 ‏تا‎ ENE a) ‏عمل مى كنند كه نشان دهند يولى را كه خرج مى كنند در واقع‎ ‏ی و ات را کت‎ نااك رت ون یی کم ال بل تب یاه یک فرآیند مجرمانه مالی, درآمدهایی که زاییده فعالیت های غیر قانونى است به كونه اى با درآمدهاى حاصل از فعاليتهاى قانونى در مك اميرد ار و تفكك آنها ار يكديكر سكن ‎Seb) PO RU CReC mors)‏ 22000 ۳0 ریسک ‎coy (he 0 0‏ کار تا ‎evs Oke Oana TC pr Roster me ere sce)‏ را رات تا ی همان وجوه به صورت قانونى نمود بيدا كرده و وارد فعاليتها و مجارى قانونى شود.

صفحه 7:
9۳ شويى موفقيت 0۳ یت كاران ۳ قادر ميسازد که: ‎(١‏ خودرا ل ب ا 1 20 ل ا ل 6 00 0 0 7 2 | و و سودهای كسب شده ۳ از ‎POW | EX)‏ جنايتن دور میکند تا اگر این جنایات ‎BB‏ ا ‎Dre‏ ‏ل ل ا ال ا ل ا ‎erm‏ 0 توجه كسى را به خودشان جلب نمايند. ار ‎Bae‏ ‏فردىء و باقى را در فعاليتهاى اقتصادى مشروع 00-5 ‎oe‏ 0 ا

صفحه 8:

صفحه 9:
aS cowl ba ‏پیچیده, درازمدت‎ seni Pais ‏به‌طور معمول در مقیاسی بزرگ انجام می‌شود و‎ ‏می‌تواند از محدوده جغرافیایی - سياسى یک كشور‎ ‏و ار رابت واگ کاس از‎ 4 1 ‏ا‎ tees Epes) ‏ا ل‎ ron | Ex) ‏مالى و فعاليتهاى قانونى مىشود و با ينهان ماندن‎ ‏ظاهرى قانونى می‌يابد. به‌طور کلی‎ ol ‏منشاً غیرقانونی‎ ا ا ا 0

صفحه 10:
۳ 9 در این مرحله عوايد به دست آمده از فعاليتهاى بزهكاران با ‎92D‏ تبديل يولهاى كثيف از حالت نقدی به ابزارهاى مالى (دارايىهاى) يا ابزارهاى يولى (جى, حواله و..) وارد شبكه رسمى يولى و مالى مىشود. اين جایگذاری می‌تواند با تقسيم 0 2 مبالغ زد 9۳ که 9 حساسیت برانگیز نیست و 0 ۱۳ آن‌ها در بانک‌های داخلی یا دیگر موسسات مالی رسمی و غيررسمى انجام كيرد و يا براى سيردهكذارى در مؤسسات مالى خارجى به بيرون از مرزها انتقال داده شود و یا برای خریر كالاهاى ير ارزش مانند اثار هنرى, هوابيماء فلزات و سنگ‌های 'قيمتى به کار رود که يس ‎Jl‏ 1 عو ۵ ۳

صفحه 11:
0 1 bate] er ped میدا تا | ‎Roa Th‏ و موجد آن‌ها ‎C Te) vere aeer pc ior‏ 7 ‎lexi gules‏ ولط اعت الممواك ‎Jl closer‏ مات با رل وا انتقال مالف جتدكاتة مالى با هدف منهم اشاحين فرآيند حساپرسی و ناممکن کردن ردگیری مبدأً, صورت می‌گیرد. ا 00-1 ‎DpTeTy‏ ا ا ا ‎BT) ree CORD)‏ ل 00 سرمايهاى. جكهاى مسافرتى), خريد مجدد كالاهاى ير ‎ep)‏ ا ا ا ا 52 ملكي و ‎ex Gini‏ بعودية در ‎ike‏ سریجی و

صفحه 12:
7 ae یت نج دادن ‎Cree eve ee mer men‏ انباشته ‎ie‏ مرت در خريد دارايىهاى تميز و قانونى 29100 ل ‎yizly‏ ‏ا 7 ‎oie Tae)‏ رسمی اقتصاد؛ | ظاهر قانونى درباره ریشه‌های لن, به گونه‌ای که شکی برانگیخته نشود, تدارک مىشود. يكيارجه سازى (در هم أاميختن) مىتواند شامل روش‌های متعدد مانند ان | 2 ‎sles!‏ وام, ۳ سيردهكّذارى 9 موسسات مالى خارجى ۳2 52 مسج براى وامهاى داخلی ‎pert]‏ 5۹ معمول دیگر؛ جعل حواله‌های د وكدن سن اإر كد يا تددر رم St Ohh | ۶ ۷۷ 8۹6 ۰ ‏تم‎ 26 as |

صفحه 13:

صفحه 14:
مبارزه با يول شويى يديده اى است كه بايد توسط سياستكذاران و دولتمردان كشور مورد توجه ويزه قرار بكيرد تا امنيت و ثبات اقتصادى را براى كشور به ارمغان بياورد. در واقع تطهير يول ا ا ا ا 0 ‎eC mee rt)‏ ال 0 ‎arta‏ 22000005 اندازد. به عقيده صندوق بين المللى يول براى ايجاد شرايط ا ال ا ل 2 0 2 لازم و ضرورى است, هر اندازه اقتصاد از شرايط پا فاصله بكيرد بستر براى فعاليتهاى يول شويى آماده تر و كسترده تر خواهد شد, آنچه مسلم است این که مهمترین خطر پول شویی؛تهدید اقتصاد ملی و غیر اجرایی شدن سیاستهای اقتصادی ل ‎OLN PRC Opp We | MONE BICC OP VEpTt‏ ‎Sree Ree Ss Oe Oe Sere) Be OnLy)‏ ‎ser] ei cy‏ ل ل ‎Dar ee SRO PIS DPE‏

صفحه 15:
همچنین براساس وجوه پول بین المللی , پول شویی چیزی حدود ‎LY‏ 0 ا ا ا ل ۶ این درصد نشان می دهد که پول شویی میزان بین ميليارد تا ١.0تريليون‏ دلار است يعنى كمترين مقدار يول شویی رقمی معادل کل تولید اقتصادی کشوری مانند اسپانیا ست. ‎INC BURNT Oe IU CR-SUBCND] FI MN CSET‏ ۱ ‎w SIPS) CY)‏ ۳[ ‎(١‏ رواج يول شويى شفافيت مبادلات اقتصادى را كاهش مى دهد. ۲ کاهش تاضای پول و اهش میتی در ل سالا وله ناخالص داخلی (900) می شود. ا ل ل ا 0 دولت و كاهش سطح اشتغال ۴( تحمیل مالیات های سنگین تر بر گروههای محدود تری از ۳

صفحه 16:
خصوصی سازی ‎it‏ 30 اعتبارى ۰(تأثیر معکوس بر نرخ بهره و ارز و بی ثباتی در نرخهای آنها که ناشى از انتقالهاى ييش بينى نشده وجوه به خارج از ام ۱(تغییر جهت ۳ ۳90-۹ و( ‎pens‏ دولت 911 سیاستهای ۳۱ ۳(اخلال و بی ثباتی در اقتصاد ۹ ۲( 20 فساد اداری, رشوه خواری و اختلاس ‎CnCr ye ese noe Oz‏ ۱ هزینه های عمومی ناشی از ارائه گزارش 0 خصوص 1

صفحه 17:
8 اعمالی که در بانکها جرم پول شویی اطلاق كك شرح ‎Jus‏ 2 ‎)١‏ قرار دادن هركونه مال (وجه نقد يا اسناد بانكى) ‎Lo‏ ات ا ا 2 2 *') انتقال و يا جابجايى وجه حاصل از فعاليت مجرمانه از طریق یک بانک یا موسسه مالی به یک بانک و موسسه ديكر ۳) پرداخت يا استفاده از وجوه حاصل از عمليات مجرمانه توسط يك بانىك موسسه ى ما ) وجه يا اعطاء هر نوع مال حاصل از عمليات مجرمانه به اشخاص با استفاده از خدمات بانكها كمال حي ار ‎ee‏ فان اأززر

صفحه 18:
ats ‏متکوی‎ Sl ‏مصادیق" عملنات"‎ wep ‏ل‎ ‎Beli ‏لي ا ار ع‎ AT baat peices Peed evra ‏ا اا ا‎ i Crone nw EC Og ‏درخواست انجام عملیات بانکی پیچیده (و يا غیر قانونی) ونیز تقاضای انجام‎ )۲۳ ‏ات اک رال رس ای ان رت‎ ‏ار‎ ‏خارجی از طریق حواله , صدور چک و انتقال الکترونیکی‎ ‏ار ار‎ seareara( ‏ار خی ار مطل ی زر وج تست عنم ارات ای‎ ‏ا ا ار‎ ‏لیب یت کال را لد راتس ار ار ارت‎ [۱ ‏ا‎ eet heey Pewee ‏له ی و رازن‎ (ell aM ‏از اسامی مخفف و مجعول در خصوص نام خریدار و یا ذینفع اعتبار اسنادی‎ 19 ‏ا‎ re mC apr re CR OT ‏فعال وجوه (بیش از میزان مقرر)بدون دلیل منطقی و موجه‎ ‏یا ۱ ی‎ lb ‏ی‎ ۱

صفحه 19:
‎OE‏ و رک تست ‏سیستم بانکی و مالی ‏۱) ایجاد روشهای گزارش دهی داخلی در مورد داد و ستدهای مشکوک و شبهه برانگیز ‏۲) ایجاد روشهایی برای تصدیق هویت مشتریان ‏د رت یت راو ری رت سس داد وستدها در نهادهای مالی ‏۴) آموزش الزامات قانونی به کارکنان ‎rer ere)‏ ات ‎force err sts) ep terme CCT mee BCS Ed ‏۷) نگهداری دقیق سوابق شناسایی و معاملات و عملیات ‎ane‏ ال ان ‎cally‏ ره ات بای رسارس نهادهای اعتباری غیر مجاز

صفحه 20:
۹ ‏کب‎ ‎Cole Seni CMD ESET SCS pera pp regen] ove iW Leer Bry) RAE seve ‏ا ا‎ TBC Let Merial bcs Fear onc Pests ‏ی‎ ‎COLES EC Ce LW RSS A USL SCE DemC Dee eae) ‏نمى شود و وجه مذكور به صورت جك بانكى و غيره در اختيار‎ ‏مع لاريم كر ما و را مت باه رل طامل رصع سا‎ ‏شتا ارالحاط قصایی و اسیتی واتتطایی در صورت پر ور حلاف‎ 1 ng pr rar mee] ‏ا‎ gett] EC EN Gctray AC) adh eb cde Ube culo راه ديكرى كه در بورس يولشويى صورت ميكيرد استفاده از كلس ري 21 سل رتو طن ازاك رن تعن ی رکه لوب یر تشر ‎amcor dl cord cy Seen‏ نام نماینده در دفترها و اسناد شرکتها به عنوان دارنده سهام ثبت وی بت باس بط یل وس اک رل ‎Sly 6 Grrl)‏ داقلن إشهام تسكن ا شك حت راى كايند تير | معلوم اش

صفحه 21:
نیروی ویزه اقدام مالی (۴۸۲۴) ا 0 ل 0000 سیاسهاعمبارزه با پولشویی‌در سطح 0 ORE 0 Ort pe ‏ا ال‎ vik ‏كشور‎ ١ ‏ادر ياريسبركزار شد. موجوديتيافتو‎ Sire PA ‎Pe‏ ات سر ما لالب رب رن دسا ور ‎even Ye om) Mer pert Sie rant C ws] mevt.) Fay ‏رهنمودهایی‌را براعاجرا و پیاده‌ساز عروشهاءمبارزه با ‎ce mee erat van‏ ا ا ا ا ‎SONNE Ayrenty tS] er ec ere Uren rr mene Se Jc oil‏ تنگاتنگیدارد. در سال ۱۹۹ ۴۵۲۴ گزاشیشاملی رنمه‌لی اه رک سا دار را ‏008 را ارلئه دا تس سپس‌در سا اند لين

صفحه 22:

صفحه 23:
s در شرايط فعلى اقتصاد ايران و قرار ككرفتن كشورمان در مسپر ترانزیت قاچاق مواد مخدر نیاز به یک عزم ملی جهت ارت دی رت را | لكر ۳ سكا ی ار كشو ی رز کل ‎sculls‏ ‎OT See De CTE COME a DUP)‏ 1 ل ال ا 00 لا 0 يرد. طبق كزارش سازمان همكارى و اقتصادى توسعه(0860) ف ا ا ا 0 0 0 5 0 0 va le ‏ا از‎

صفحه 24:
۱ ‏ل ل‎ 7 7 7 herve y-1t-Yietr pena) ‏اصلاح سیستم مالیاتی در رابطه با فرار مالیاتی‎ )۲ ۱0 Lemp Wt ‏ل‎ prvi re mor CCC 41m Om PC] Fa 1 van vee Cees] ve nt] ‏ا‎ Oe ‎ola! (0‏ زير ساختهاى لازم براى مستند سازى اطلاعات مربوط به زا ۱ ‎eC ECE FCM ie tear Cpe errrety‏ ا 0 ‎OSS mene meets merce emt Wr |Ce me enere (2‏ 5 مراجع ذیصلاح ‏/) عدم فروش ارزء اوراق بهادار. جكهاى مسافرتى و غيره به مشتریانی که برای بانک شناخته شده نیستند ‏#) بازرسى و كنترل و نظارت مداوم از سيستم هاى مالى كشور و صررافى ها ‏ل ا 0 0 تست انكر كة خلر هذاءم أقذاة نه ارشال حوالة 2 مقاصد

39,000 تومان