پویایی در گروه های مختلف
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم
اسلاید 2: پويايي گروهگروه :جماعت ، انجمن ، جمعيت ، جمعي از مردم ، .........تعاريف گروه :1- تجمع دو نفر يا بيشتر كه با يكديگر ارتباط و مشاركت و همبستگي دارند.2- تجمع عده يي از افراد كه عملكرد مشترك و هدف مشخص دارند و از قوانين و مقررات درون گروهي خاصي تبعيت مي كنند.
اسلاید 3: 3- تجمع تعدادي از افراد كه به گروه احساس تعلق مي كنند و عملكرد واحدي براي نيل به هدف هاي مشترك دارند.4- مجموعه يي از افراد كه با يكديگر فعالانه همكاري مي كنند تا به اهداف مشخصي نايل آيند.5- .........
اسلاید 4: نكات مشترك و در عين حال متفاوت تجمع دو نفر و بيشترارتباط متقابل ، كنش و واكنش هدف داري
اسلاید 5: انواع گروهبر اساس معيارهاي گوناگون از جمله زمان ، تعداد اعضا ، اهداف ، نوع روابط و نوع عضويت تقسيم مي شوند:1- گروه هاي اوليه: روابط صميمي ، نزديك و عاطفي همانند خانواده ( گروه هاي دوستي و كاري)2- گروه هاي ثانويه: موقتي ، قراردادي ، ضرورت هاي اجتماعي همانند دانشگاه 3- گروه هاي كوچك : روابط روياروي ، كنش و واكنش در حد بالا
اسلاید 6: 4- گروه هاي بزرگ : 5- گروه هاي راهنمايي: 6- گروه هاي مشورت :7- گروه هاي باز و بسته:...................
اسلاید 7: ويژگي هاي گروه1- تاريخچه گروه2- عضويت قابل تعريف3- آرمان و هدف مشترك4- همبستگي گروهي5- معيارها و استانداردهاي گروهي6- كنش و واكنش: اركان اساسي ، ميزان علاقمندي يا بي_ علاقگي ، مشاركت و يا بي تفاوتي
اسلاید 8: ارتباط غير كلاميچين و چروك صورتايما و اشارات وضع ظاهرچشم.........
اسلاید 9: براي پي بردن ميزان مشاركت ونوع كنش ها و واكنش هاي اعضا گروه بايستي موارد زير مورد بررسي قرار گيرد: ميزان مشاركت رهبر و اعضا گروه چقدر است؟چه كساني با يكديگر در داخل گروه ارتباط بيشتري دارند؟ انتقادها و يا تمجيدها بيشتر متوجه چه كساني است؟آيا اعضا گروه مي توانند آزادانه مطالب خود را بيان كنند؟آيا محيط گروه صميمي و دوستانه است؟و چه كساني معمولا در كنار يكديگر مي نشينند؟
اسلاید 10: پويايي گروهپويايي گروه همان عملكرد و حركت و كنش و واكنش هاي اعضا درون گروه است.همواره و در همه گروه ها وجود دارد.افراد زماني در گروه به شناخت خود وديگران موفق مي شوند كه ميل به صحبت كردن درباره خود داشته باشند از بازخورد ها استفاده كنند، محيط گرم وسالم و سازنده باشد ، از دانش نظري كافي برخوردار باشند ، و بتوانند آموخته هاي خود را به عمل در آورند و آنها را تمرين كنند.
اسلاید 11: ويژگي هاي دانشجوافراد با شخصيت هاي متفاوت گرد هم مِي آيندچهره هاي مزاحم: اين چهره ها در هر گروهي مي تواند باشد . رفتار اين افراد خللي در كار گروه ايجاد نمي كند ، مدرس بايد آنها را بپذيرند و به طريقي تغييرات لازم و مناسب را در رفتار آنها در طول برگزاري جلسه به وجود آورند . ملا بنويس: اين شخص كسي است كه هميشه با يك مداد و مقداري كاغذ وارد جلسه مي شود . (Whith board,Power point, Hand out)
اسلاید 12: محتاط: اين شخص هيچ وقت خودش را به دردسر نمي اندازد ، هر وقت به خوبي دريافت كه حال و هواي جلسه از چه قرار است ، سكوت خود را مي شكند (پرسيدن نظرات او ، گوش دادن به حرفهايش و خودداري از انتقاد سخت يا مسخره آميز در واقع به او دل و جرات بدهند( ساكت: كساني هستند كه مدتها ساكت مي نشيند و در جريان بحث و مذاكره شركت نمي كنند
اسلاید 13: لوده: اگر جلسه به طور جدي و در عين حال جالب اداره شود و مسائلي كه مورد بحث قرار مي گيرد مورد علاقه اعضاء بوده و همه مايل باشند راه حل مناسب را زودتر پيدا كنند ، زمينه براي بروز اين گونه رفتار بسيار كم خواهد بود بي اعتنا: اين شخص تشكيل جلسه ، بحث و مذاكره را امري بي اهميت مي داند و يا طوري رفتار مي كند كه گويي بالاتر يا فراتر از اين حرفهاست توجه چنداني به جريان مذاكرات ندارد و به نوعي خود را سرگرم مي كند (رهبر جلسه بايد به نحوي توجه او را به مطالب مورد نظر گروه جلب كند مثلاً در موضوع يا جنبه خاصي از مساله كه فكر مي كند او داراي اطلاع است از او نظر خواهي كند )از خودراضي: « بازتاب » اثر رفتار « از خود راضي » مي تواند او را به ناخوش آيندي رفتارش واقف سازد
اسلاید 14: چهره هاي مخرب چهره هاي مخرب با رفتارشان مي توانند جريان عادي روان و سودبخش هر بحث و مذاكره را خراب كنند ارباب: ارباب منشي اين شخص از همان دقايق اول نمودار مي شود پرحرف: اين شخص مرتب صحبت مي كند و درباره هر مطلب يا حرفي كه پيش مي آيد بلافاصله نظري ابراز مي دارد و به تجربيات خود در آن زمينه اشاره مي كند (منشي تخته مي تواند با اشاره به نظرات كه خلاصه اش روي تخته نوشته شده است او را مطمئن سازد كه حرفهايش مورد توجه بوده )
اسلاید 15: شكاك: بايد با صبر و حوصله با روش صحيح و عاقلانه اي بي اساس بودن شك و منفي نگري را به صاحبان اين چهره ها معلوم سازند . با مهرباني و حوصله از آنها بخواهند تا علت شك و عدم اطمينان خود را بيان كنند. مخل:اين شخص مي تواند عقيده و نظر درستي داشته باشد . بايد به حرفهايش با دقت گوش كرد و اگر با دلايل و توضيحات كافي همراه نيست از او توضيح و دليل خواست
اسلاید 16: چاپلوس: كساني را كه مفيد به حال خود تشخيص مي دهد بيشتر از حد لازم مي ستايد (بايد با چنين شخصي چنان رفتار كنند كه دريابد نظرات او بدون توسل به تعريف و تمجيد بي جا از ديگران براي گروه قابل بررسي است )ناراحت: رفتار اين شخص همانند بچه هاي بازيگوش در سركلاس است . غالباً با كسي كه پهلويش نشسته است در گوشي صحبت مي كند (اگر خستگي و حوصله سررفتگي را همه گير تشخيص داديد براي چند دقيقه استراحت و توقف در بحث را خواستار شود )
اسلاید 17: چهره هاي تازه بايد نسبت به آنها رفتار مناسبي داشته باشيم و آنها را مورد توجه قرار دهيم عضو تازه: اعضاء گروه يك يك خود را به او معرفي كنند شخص مطلع: آيا استفاده از شخص مطلع فقط براي كمك به تجزيه و تحليل مسائل و مشكلات است و يا راهنمائيهاي نظري و عملي او هر دو مورد نظر مي باشد ، كاري كه نبايد از شخص مطلع خواست ، به عهده گرفتن اداره جلسه است
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.