چارچوب مفهومی مدیریت بیمارستان
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
چارچوب مفهومی مدیریت بیمارستان
اسلاید 1: سوابق علمی اجرایی:2دانش آموخته پزشکی و دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران استادیار گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت و معاون طرح و برنامه و بودجه دانشگاه علوم پزشکی ارتشعضو اصلی ستاد برنامه ریزی عملیاتی و کارگروه نقشه تحول نظام سلامت در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (3 سال) عضو کمیته علمی و ارزیاب جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی (5 سال) و ارزیاب شرکتهاو سازمانهایی همچون فولاد مبارکه، پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد، استانداری قزوین، شرکت دارویی اکسیر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیمارستان لاله، فارابی و...)ارزیاب کشوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (3 سال)مدرس و مشاور مدیریت و سیاستگذاری وزارت بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیش از 100 بیمارستان کشوری و لشگری (13 سال)عضو کمیته علمی همایش های ملی و بین المللی مدیریت بیمارستانیعضو هیات تحریریه و معاون سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی بیمارستان دانشگاه تهران
اسلاید 2: چارچوب مفهومی مدیریت بیمارستاندکتر نادر مرکزی مقدم MD-Ph.D. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش
اسلاید 3: مشکلات رایج بیمارستان ها؟
اسلاید 4: سازمان بهداشت جهانی:در کشورهای در حال توسعه از هر 10 بیمار، به یک نفر در حین دریافت خدمات بیمارستانی آسیب و جراحت وارد می شود.پیش بینی ها حاکی از آن است که هزینه های سالیانه بستری طولانی مدت و مراقبت های اضافی ناشی از اشتباهات داروئی فراتر از میلیاردها تومان است.متاسفانه در کشور ما، آمار دقیق و قابل اعتمادی از خطاهای پزشکی تاکنون منتشر نشده است. تنها، برخی از پژوهشگران و بیمارستان ها به صورت مطالعه موردی به این موضوع پرداخته اند.(ابراهیم پور و همکاران، 1393)(خمارنیا و همکاران، 1393)خطاهای پزشکی در ایران(Bayazidi et al.,2012)(10 facts on patient safety.,2014)(Bayazidi et al.,2012)(9)
اسلاید 5: نمایش فیلم
اسلاید 6: خروجی(دستاوردها)ورودی ها (ساختارها)فرآينـدهـارویکرد سیستمی برای حل مشکلات رایج
اسلاید 7: رهبری:الف- به همه می فهماند که چه چیزی برایش اهمیت دارد و خودش الگو استب- سیستم را پایش می کند ( شاخص و استاندارد دارد)، تحلیل و بازنگری می کند و بهبود می بخشدج- هر چیزی را که در بیرون از بیمارستان بر عملکرد آن اثر دارد ، می شناسد و با آن تعامل دارد.(جلسه، پی گیری، اجرا ، بازخورد، اجرای پروژه های مشترک و ....)د- مراقب آموزش، انگیزش، و توان مندی کارکنان هست و منظم آنها را می پاید تا کارها را بهتر ، موثرتر و کم خرج تر انجام دهنده- جائی که لازم است بر اساس شاخص ها ، تجربه های قبلی و با مشارکت کارکنان و تاثیر گذاران بیرونی تصمیمات جدید می گیرند و تغییر در رویکرد و عملشان می دهند و بازهم نتیجه را می سنجندخلاصه: الگو هستند، با شاخص کار می کنند، با بیرون در تعاملند، مشوق کارمندند، اهل تغییرند
اسلاید 8: برنامه راهبردی:در معیار اول این امر مطرح بود که می دانند چه می خواهند؛ در این معیار گفته می شود که می دانند از چه راهی می خواهند به هدف خود برسندالف- راه را بر اساس هدف و انتظارات بیرونی از بیمارستان انتخاب می کنندب- راه را بر اساس توان سیستم داخلی خود انتخاب می کنندج- چیزهائی را که برای رفتن در راه انتخابی اش لازم است فراهم می کندد- راه و لوازم پیمودن آن را به اطلاع بقیه می رساند، به راه می افتد و مسیر را پایش می کندخلاصه: راه انتخاب می کند، راه را منطقی انتخاب می کند، وسائل راه را فراهم می کند، راه می افتد و پایش می کند
اسلاید 9: کارکنان: الف- حرکت کارکنان در جهت راه انتخابی ، طراحی شده استب- کارکنان یاد می گیرند که راه را چگونه طی کنندج- همسو، شریک و کاربلدندد- ارتباطات گسترده و موثر دارنده- تشویق، قدردانی و مراقبت می شوندخلاصه: کارکنان در مسیرند، یاد داده می شوند، هم جهتند، ارتباط دارند، تشویق می شوند
اسلاید 10: منابع و شراکتها:الف- از هر کسی که با او داد و ستد وجود دارد، شناخت داریم ، منافع و انتظاراتش را می شناسیم، با هم ارتباط داریم( جلسه، نامه، ایمیل، نشست، جشنواره، پروژه مشترک و ....)و سود رساندن به او و ضرر نکردنش برای ما مهم استب- برای هدف و راهمان پول جور می کنیم و ورود و خروجش را دقیق پایش می کنیمج- ساختمان، تجهیزات و مواد را برای هدف و راه تامین و مراقبت می کنند، در عین حال حواسشان به محیط زیست هم هستد- برای هدف و راهمان تکنولوژی خوب پیدا می کنند ( جواب پس داده، با پشتیبانی ، جامع و خوش قیمت)ه- برای تصمیم گیری، اطلاعات و دانش تولید، و تجزیه و تحلیل می کنند، شبکه درست می کنند و دائم بر اساس تحلیل اقدام جدید راه می اندازندخلاصه: با فروشنده خوب ، راه می آیند، حساب و کتاب دستشان است، ساختمان و مواد و تجهیزات را پایش می کنند، تکنولوژی خوب می آورند، اطلاعات و دانش و شاخص مبنای کارشان است
اسلاید 11: فرآیندها و محصولات: الف- چینش کارها (فرآیندها) برای آنچیزی است که مریض، کارمند، همکاران و مسئولین می خواهند( کار بی خود انجام نمی شود)ب- هر روز کار بهتری تحویل می دهیمج- تبلیغ کارمان را هم می کنیمد- کار را چک می کنیم و هر آنچه برای بهتر شدن آن مورد نیاز است فراهم می کنیمه- انواع خدمت گیرنده ها را می شناسیم، تجربه آنها از خدمت را می سنجیم و منظم با آنها ارتباط برقرار می کنیمخلاصه: فرآیندها بی دلیل نیست، هر روز کار بهتر ، تبلیغ، پایش کار، رابطه منظم با بیمار
اسلاید 12: ویژگی مشترک تمام معیارهای نتایج: شاخص دارندشاخص ها هدف دارندروند شاخص ها مثبت استتغییرات آنها به عمل ما قابل انتساب استمقایسه صورت می گیرددسته بندی و تجزیه و تحلیل می شوند
اسلاید 13: فرآیند مدیریت استراتژیکدکتر نادر مرکزی مقدم MD-Ph.D. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش
اسلاید 14: وظایف مدیریت
اسلاید 15: اهمیت برنامه ریزی در سازمانبرنامه ریزی یکی از مهمترین و با اولویت ترین ارکان مدیریت می باشد که زمان حال سازمان را به آینده پیوند می دهد.
اسلاید 16: برنامه ریزی شامل : -تعریف اهداف سازمان -تدوین استراتژی کلی برای دستیابی به آن اهداف -تهیه برنامه عملیاتی برای یکپارچگی و هماهنگی فعالیت هاتعیین اهداف موجب می شود که : - کارها با دقت کافی انجام پذیرد؛ و به اعضای سازمان کمک می کند تا توجهشان را به آنچه که مهمترین است معطوف دارند. برنامه ریزی Planning17
اسلاید 17: سازماندهی شامل این موضوعات می شود:چه وظایفی باید انجام گیرد؟چه کسی باید آنها را انجام دهد؟چگونه این وظایف گروه بندی می شوند؟چه کسی به چه کسی گزارش می دهد؟ تصمیمات کجا گرفته می شود؟سازماندهی Organizing18
اسلاید 18: در هر سازمانی افرادی وجود دارند و هدایت و هماهنگی این افراد بخشی از وظایف مدیر می باشد .اجرای این وظیفه را رهبری گویند.وقتی مدیران به کارکنان خود انگیزه می دهند، فعالیت های دیگران را هدایت می کنند، موثرترین کانالهای ارتباطی را انتخاب می کنند، یا تعارضات بین افراد را رفع می کنند، در واقع رهبری می کنند. رهبری Leading19
اسلاید 19: یک مدیر برای اطمینان از اینکه آیا کارها همانگونه که باید انجام شوند پیش می روند یا نه باید عملکرد سازمان را نظارت کند. عملکرد واقعی می بایست با اهدافی که از قبل تعیین شده اند مطابقت داده شوند . وظیفه کنترل : فرآیند نظارت، مقایسه و اصلاح است. کنترل Controlling20
اسلاید 20: سه مفهوم :برنامه ریزی استراتژیکاجرای(سازماندهی – رهبری و انگیزش) استراتژیکارزیابی استراتژیک مجموع این 3 مفهوم را مدیریت استراتژیک گویند مدیریت استراتژیک :
اسلاید 21: با یک نگاه بلند مدت رویکرد کنشی و پیشگیرانه به تغییرات محیط تحلیل عوامل اثرگذار درونی و بیرونی بر فعالیتهای سازمان(تعیین موقعیت سازمان در کسب و کار موجود = سازمان ما کجاست ؟)مسائل با اولویت و مهم پیش روی سازمان ( آرزو داریم به کجا برویم ؟) با توجه به امکانات و محدودیتهای درونی و بیرونی، منابع سازمان را بسیج نموده و روشها و تلاشهای سازمان را وحدت و تمرکز بخشیده تا نیل به اهداف دراز مدت تعیین شده فراهم آید. (سازمان ما چگونه خواهد رفت؟) تفاوت مدیریت کلاسیک با مدیریت استراتژیک در چیست ؟
اسلاید 22: مدیریت استراتژیکمجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک سازمان را تعیین می کند. مدیریت استراتژیک عبارت است از: بررسی محیطی (هم محیط خارجی و هم محیط داخلی)، تدوین استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت استراتژیک بر نظارت و ارزیابی فرصت ها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک سازمان تأکید دارد. به عبارت دیگر هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات همه جانبه که سازمان را قادر می سازد به اهداف بلند مدت خود دست یابد.Thinking Big, Deep and Long
اسلاید 23: مزایای مدیریت استراتژیکوحدت، تمرکز(اولویتها)، هماهنگی، مشارکت فعال و یکپارچگی مدیران در سطوح مختلف ارشد، میانی و عملیاتی سازمان از جمله مزایای اجرای فرآیند مدیریت استراتژیک است . تمامی مدیران با قواعد بازی سازمانی آشنا می شوند و ظرفیتهای جدیدی در سازمان بوجود می آید تا به صورت انفعالی عمل نکنند و با ابتکار عمل به آینده سازمان خود شکل دهند و فعالیتها را به گونه ای تنظیم کنند تا اعمال نفوذ نمایند و نه واکنش نشان دهند(رویکرد کنشی و پیشگیرانه به تغییرات محیط )با مدیریت استراتژیک باید سازمان به بهره وری مناسب شامل اثربخشی و کارایی برسد و جایگاه خود را درکسب و کار دائما ارتقاء دهد.برنامه استراتژیک یک سند زنده، پویا و مستمر است که باید دائماً در حال پی گیری، کنترل و به روز رسانی باشد.
اسلاید 24: استفاده ازمديريت استراتژيك براي تسلط بيشتر بر منابع و مديريت سازمانبرنامه ريزي استراتژيك براي پاسخگويي به مقام مافوقحركت شتابزده از ماموريت به تدوين استراتژيعدم توفيق در برقراري ارتباط با كاركنانتصميم گيريهاي بدون اساس و متضاد با برنامه استراتژيكفقدان حمايت مديران ارشدواگذاري كار به كارشناسان ستادي(به جاي مديران ارشد)عدم مشاركت افراد كليدي سازمانعدم توفيق در ايجاد جو مشاركت و همدليبوروكراسي شديد خلاقيت و انعطاف را از بين مي برد.دامهاي مديريت استراتژيك
اسلاید 25: 26تنها 5% از كاركنان از استراتژي ها و اهداف سازمان خود اطلاع دارندموانع مربوط به عدم انتقال استراتژیتنها 25% از مديران و کارکنان عواید انگيزشي خود را با استراتژيها مرتبط می بینندموانع مربوط به عدم همسویی كاركنان85% از مديران كمتر از يك ساعت در ماه در مورد استراتژي بحث و گفتگو ميكنندموانع عدم تعهد مديريت60% از سازمانها بودجهها و منابع خود را به استراتژيها متصل نكردهاندموانع مربوط به عدم تخصیص منابعبنابر تحقیق HBRازهر 10 شركت، 9 شركت در اجراي استراتژيهاي خود ناموفق استموانع اجراي استراتژيشما نميتوانيد استراتژي را با سيستمهايي كه براي تاكتيك ساخته شدهاند مديريت كنيد
اسلاید 26: 27
اسلاید 27: مراحل مدیریت استراتژیکدر اغلب الگوها جزئیات مراحل به شرح ذیل است: تدوین استراتژی (تدوین ارکان جهت ساز شامل ماموریت ، چشم انداز و ارزشها - تعیین موقعیت استراتژیک – تحلیل وضعیت موجود شامل محیط درونی ،بیرونی، رقبا و ذینفعان –تعیین اهداف کلان - تعیین استراتژی های کلان – شناسایی ، ارزیابی و انتخاب استراتژی ها )اجرای استراتژی (تعیین ساختار سازمانی وظیفه ای و فرآیندی متناسب، تاکید بر فرآیندهای مدیریت منابع انسانی ، اجرای نظام های انگیزشی، نظام ارتباطات سازمانی، تدوین برنامه های عملیاتی شامل اهداف عینی ، سیاستها ، فعالیتها ، مسئولیتها و زمانبندی و تامین و تخصیص منابع و تسهیلات مورد نیاز ) ارزیابی استراتژی (نظام های کنترلی شامل شناسایی، یکپارچه سازی و اولویت بندی شاخص ها و جمع آوری، تحلیل و بهبود آنها)
اسلاید 28: بودجه BudgetProgramطرح ها Rulesمقررات و آئین نامه Procedureرویه و روش انجام کار Policyسیاست (خط مشی)Strategyراهبرد(رزم آرایی)Goal& Objectivesاهداف کلان و عینی P,Mمقاصد و ماموریتها سلسله مراتب برنامه ها(کونتز و وایهریخ )
اسلاید 29: فرآیند مدیریت استراتژیکبازبینی و مرور سازمانی- ماموریت - فلسفه - فرهنگارزیابی بیرونیپویایی و ساختار بازارارزیابی درونیویژگی های متمایز (بارز)ارزیابی موقعیت رقابتیمزایا و معایب رقابتی (SWOTs)توسعه جهت گیری سطح بالا- ماموریت- چشم انداز- ارزش ها، و استراتژی های کلیدیشناسایی اقدامات مورد نیاز. اجرای برنامهجدول زمان بندی اولویت هامنابعتعیین اهداف کلان و اهداف اختصاصی- برای مسائل حیاتی که در فعالیت های پیشین شناسایی شد.چگونه ماموریت و مسئولیت های سازمان متعادل شوند؟شرایط ما از نظر استقلال، وابستگی یا مشارکت چگونه است؟ منابع چگونه تخصیص یابند؟اولویت های اجرایی کدامند؟کدام عوامل تحت کنترل یا تحت نفوذ ما هستند؟نیروهای خارجی چگونه موقعیت رقابتی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد؟در حال حاضر کجا هستیم؟کجا باید برویم؟چگونه به آنجا برسیم؟رویکردموضوعات انتخاب شدهبازنگری و به روزرسانیتحلیل ذینفعاننیازها و انتظارات ذینفعان
اسلاید 30: علت وجودی هر سازمان پاسخ به نیازها و انتظارت ذینفعان خود به صورت متوازن استهر سازمانی برای پاسخ به نيازها و انتظارات ذينفعان خود ماموریت و اهدافي را تعریف می نماید و آرزو دارد به نقطه مطلوب برسد(چشم انداز)سازمان با جاری کردن استراتژی ها ماموریت و اهدافش را تحقق مي بخشد هر سازمانی برای اجرای استراتژی های خود نیاز به مدیریت و رهبری ، ساختار سازمانی ، منابع انسانی ، تجهیزات و امکانات مناسب و اعتبارات مالی دارد از چشم انداز تا فعالیت های روزمره سازمان
اسلاید 31: تحلیل نیازها و انتظارات برخی ذینفعان از چشم انداز تا فعالیت های روزمره سازمان
اسلاید 32: تحلیل و ارزیابی موقعیت استراتژیک بیمارستان(در منطقه 2 یا WOمحافظه کارانه و بهبود وضع موجود)از چشم انداز تا فعالیت های روزمره سازمان
اسلاید 33: تحلیل نیازها و انتظارات برخی ذینفعان از چشم انداز تا فعالیت های روزمره سازمان تحلیل و ارزیابی موقعیت استراتژیک بیمارستان(در منطقه 2 یا WOمحافظه کارانه )
اسلاید 34: از چشم انداز تا فعالیت های روزمره سازمان اهداف عینی (O)
اسلاید 35: انتخاب استراتژی های عملیاتی(S)(بر اساس ماتریس TOWS و QSPM)از چشم انداز تا فعالیت های روزمره سازمان
اسلاید 36: فرآیندها (P)از چشم انداز تا فعالیت های روزمره سازمان
اسلاید 37: از چشم انداز تا فعالیت های روزمره سازمان خط مشی ها و روش هاشرح مسئولیتهانیازهای آموزشی نیازهای امکانات و تسهیلاتمنابع مالی
اسلاید 38: SWOTAnalysisStakeholdersAnalysisMissionVisionGoalsObjective1StrategyAction PlanProcessمدیریت استراتژیک شاخصشاخصشاخصFlowchart خط مشی و روش هادستورالعمل های اجرایی Objective2Objective3G1G2G...Objective....
اسلاید 39: مأموريتچشم اندازارزشهااهداف استراتژيک و عملياتيرهبريبيانيه ماموريتبيانيه چشم اندازبيانيه ارزشها استراتژيعناصرمدیریت استراتژيکاستراتژیاهداف استراتژیک و عملیاتی رهبری
اسلاید 40: تحلیل ذینفعان
اسلاید 41: فرآیند مدیریت استراتژیکبازبینی و مرور سازمانی- ماموریت - فلسفه - فرهنگارزیابی بیرونیپویایی و ساختار بازارارزیابی درونیویژگی های متمایز (بارز)ارزیابی موقعیت رقابتیمزایا و معایب رقابتی (SWOTs)توسعه جهت گیری سطح بالا- ماموریت- چشم انداز- ارزش ها، و استراتژی های کلیدیشناسایی اقدامات مورد نیاز. اجرای برنامهجدول زمان بندی اولویت هامنابعتعیین اهداف کلان و اهداف اختصاصی- برای مسائل حیاتی که در فعالیت های پیشین شناسایی شد.چگونه ماموریت و مسئولیت های سازمان متعادل شوند؟شرایط ما از نظر استقلال، وابستگی یا مشارکت چگونه است؟ منابع چگونه تخصیص یابند؟اولویت های اجرایی کدامند؟کدام عوامل تحت کنترل یا تحت نفوذ ما هستند؟نیروهای خارجی چگونه موقعیت رقابتی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد؟در حال حاضر کجا هستیم؟کجا باید برویم؟چگونه به آنجا برسیم؟رویکردموضوعات انتخاب شدهبازنگری و به روزرسانیتحلیل ذینفعاننیازها و انتظارات ذینفعان
اسلاید 43: ذينفع، فرد، گروه يا سازماني است كه ميتواند بر نگرش، منابع يا خروجيهاي سازمان تأثير گذارد و يا از خروجيهاي سازمان تأثير پذيرد. تحليل ذينفعان بسيار ضروري است، چرا كه رمز موفقيت در بخش دولتي و غيرانتفاعي ارضاي ذينفعان كليدي سازمان است. ذینفعان Stakeholders
اسلاید 44: مرحله مداخله و حضور ذينفعانتحليل ذينفعان پيشدرآمد ارزشمندي براي :تدوين ماموریت (رسالت) و اهداف كلانآناليز دروني و بیروني سازمانتدوين و اجرای پروژه ها و برنامه هاي بهبود سازماني با توجه به نوع تعامل
اسلاید 45: تحلیل ذینفعان (ترسیم نقشه ذینفعان)شناسایی ذینفعان اولویت بندی ذینفعانشناسایی و اولویت بندی نیازها و انتظارات ذینفعان
اسلاید 46: ذینفعان ما چه کسانی هستند؟سئوال اول
اسلاید 51: کدام ذینفعان مهمتر هستند؟سئوال دوم
اسلاید 52: اولویت بندی ذینفعان یکی از مدل های پایه ای تحلیل ذینفعان استفاده از ماتریس قدرت در مقابل علاقه است که در آن ذینفعان در یک ماتریس دو در دو طبقه بندی می شوند . محورهای این ماتریس عبارت است از میزان توجه یا علاقه به سازمان و دیگری قدرت تاثیرگذاری بر سازمان .
اسلاید 53: زمینه سازها Context Setters))(دولت، سازمان های دولتی مانند اداره مالیات ، شهرداری و بانک ها)نقش آفرینان اصلی(Key Players)(گروه مدیران ، مالکین یا سهامداران ، سازمان های رقیب و کارکنان سازمان )عوام (Crowd)(افراد جامعه)نهادها(Subjects)NGO )ها، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، انجمنهای علمی، شوراهای شهر)میزان نفوذ یا قدرت ذینفعان میزان توجه یا علاقه ذینفعان
اسلاید 55: زمینه سازها (ذینفعان 2و8و13و34)نقش آفرینان اصلی(ذینفعان 1و3و4و5و6و9و12و15و16و20و22و25و26و32)عوام (ذینفعان 18)نهادها(ذینفعان 7و10و11و14و17و19و21و23و24و27و28و 29و30و31و33)میزان نفوذ یا قدرت ذینفعان میزان توجه یا علاقه ذینفعان
اسلاید 56: چگونه می توان به نیازها و انتظارات ذینفعان پی برد؟سئوال سوم
اسلاید 61: چگونه می توان به نیازها و انتظارات مهم ذینفعان کلیدی پاسخ داد؟سئوال چهارم
اسلاید 63: تعیین موقعیت استراتژیک و استراتژی های کلان
اسلاید 64: فرآیند مدیریت استراتژیکبازبینی و مرور سازمانی- ماموریت - فلسفه - فرهنگارزیابی بیرونیپویایی و ساختار بازارارزیابی درونیویژگی های متمایز (بارز)ارزیابی موقعیت رقابتیمزایا و معایب رقابتی (SWOTs)توسعه جهت گیری سطح بالا- ماموریت- چشم انداز- ارزش ها، و استراتژی های کلیدیشناسایی اقدامات مورد نیاز. اجرای برنامهجدول زمان بندی اولویت هامنابعتعیین اهداف کلان و اهداف اختصاصی- برای مسائل حیاتی که در فعالیت های پیشین شناسایی شد.چگونه ماموریت و مسئولیت های سازمان متعادل شوند؟شرایط ما از نظر استقلال، وابستگی یا مشارکت چگونه است؟ منابع چگونه تخصیص یابند؟اولویت های اجرایی کدامند؟کدام عوامل تحت کنترل یا تحت نفوذ ما هستند؟نیروهای خارجی چگونه موقعیت رقابتی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد؟در حال حاضر کجا هستیم؟کجا باید برویم؟چگونه به آنجا برسیم؟رویکردموضوعات انتخاب شدهبازنگری و به روزرسانیتحلیل ذینفعاننیازها و انتظارات ذینفعان
اسلاید 66: (SWOT Analysis) Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threatsتحليل SWOT ابزار رايج ، ساده و قوي است جهت تدوين استراتژي ها كه نتايج مهمي از تحليل محركهاي بيروني و قابليتهاي دروني يك سازمان را فراهم مي آورد.بايد توجه داشت كه ارزش تحليل SWOT وابسته به تحقيقات كامل بازار و نظام جامع ودقيق اطلاعات مي باشد.(مبتنی بر شواهد بودن)
اسلاید 67: ارزیابی محیط درونی سازمان
اسلاید 68: فرآیندمدیریت استراتژیکبازبینی و مرور سازمانی- ماموریت - فلسفه - فرهنگارزیابی بیرونیپویایی و ساختار بازارارزیابی درونیویژگی های متمایز (بارز)ارزیابی موقعیت رقابتیمزایا و معایب رقابتی (SWOTs)توسعه جهت گیری سطح بالا- ماموریت- چشم انداز- ارزش ها، و استراتژی های کلیدیشناسایی اقدامات مورد نیاز. اجرای برنامهجدول زمان بندی اولویت هامنابعتعیین اهداف کلان و اهداف اختصاصی- برای مسائل حیاتی که در فعالیت های پیشین شناسایی شد.چگونه ماموریت و مسئولیت های سازمان متعادل شوند؟شرایط ما از نظر استقلال، وابستگی یا مشارکت چگونه است؟ منابع چگونه تخصیص یابند؟اولویت های اجرایی کدامند؟کدام عوامل تحت کنترل یا تحت نفوذ ما هستند؟نیروهای خارجی چگونه موقعیت رقابتی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد؟در حال حاضر کجا هستیم؟کجا باید برویم؟چگونه به آنجا برسیم؟رویکردموضوعات انتخاب شدهبازنگری و به روزرسانیتحلیل ذینفعاننیازها و انتظارات ذینفعان
اسلاید 71: 72 1- نيروي انسانی 2- تجهیزات و تسهیلات تحلیل محیط داخلی 3- پول و سرمایه 4- فضاها ( مکان فیزیکی ) 5- مدیریت 6- فرهنگ سازمانی
اسلاید 72: عوامل مدیریت و رهبری یادگیری سازمانی فرهنگ سازمانیمديريت مالي مدیریت نیروی انسانی مدیریت مشتری مدیریت منابع مدیریت سیستمها و فرایندها عملکرد سازمانیارزیابی عوامل درونی
اسلاید 74: تهیه ماتریس ارزیابی عوامل درونیInternal Factor Evaluation (IFE)الف – نگارش حداکثر 20 عامل درونی (قوت و ضعف) بر اساس اولویت تعیین شده ب- تعیین ضریب(مجموع 100 برای کل عوامل درونی)ج – محاسبه رتبه برای هر یک از عوامل درونی بر اساس وضعیت موجود(1- ضعف اساسی،2- ضعف نسبی، 3- قوت نسبی ،4- قوت اساسی)د- محاسبه نمره برای هر یک از عوامل درونی ( رتبه × ضریب)هـ محاسبه امتیاز عوامل درونی(مجموع نمرات نهائی)
اسلاید 75: ماتریس ارزیابی عوامل درونی(IFE)
اسلاید 76: 77292ــــ100جمع616فقدان برنامه جامع1628عدم وجود مجوز استخدام نيروی کار جديد1025فرسودگی تجهيزات1628ازدحام بيماران616دور بودن از مرکز شهر26213قديمی بودن بافت بيمارستاننقاط ضعف33311داشتن هيات علمی مجرب1535مرکزيت داشتن برای درمان بيماری قلب بين استانهای همجوار3649کيفيت مطلوب ارايه خدمات51317بالا بودن ميزان درآمد بيمارستان48412بالا بودن سطح رضايت مندی بيماراننقاط قوتنمره نهاييرتبه4 < x < 1ضريبعوامل داخلی IFEماتريس ارزيابی عوامل داخلی
اسلاید 77: ارزیابی محیط بیرونی سازمان
اسلاید 78: فرآیند مدیریت استراتژیکبازبینی و مرور سازمانی- ماموریت - فلسفه - فرهنگارزیابی بیرونیپویایی و ساختار بازارارزیابی درونیویژگی های متمایز (بارز)ارزیابی موقعیت رقابتیمزایا و معایب رقابتی (SWOTs)توسعه جهت گیری سطح بالا- ماموریت- چشم انداز- ارزش ها، و استراتژی های کلیدیشناسایی اقدامات مورد نیاز. اجرای برنامهجدول زمان بندی اولویت هامنابعتعیین اهداف کلان و اهداف اختصاصی- برای مسائل حیاتی که در فعالیت های پیشین شناسایی شد.چگونه ماموریت و مسئولیت های سازمان متعادل شوند؟شرایط ما از نظر استقلال، وابستگی یا مشارکت چگونه است؟ منابع چگونه تخصیص یابند؟اولویت های اجرایی کدامند؟کدام عوامل تحت کنترل یا تحت نفوذ ما هستند؟نیروهای خارجی چگونه موقعیت رقابتی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد؟در حال حاضر کجا هستیم؟کجا باید برویم؟چگونه به آنجا برسیم؟رویکردموضوعات انتخاب شدهبازنگری و به روزرسانیتحلیل ذینفعاننیازها و انتظارات ذینفعان
اسلاید 79: (SWOT Analysis) Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threatsعوامل بیرونی به عواملي تأكيد دارد كه ظهور و بروز آنها در اختيار سازمان و مدیريت نميباشد و به عبارتی دیگر تحت تاثیر و کنترل سازمان نیستند.تمايز عوامل دروني و بيروني موثر بر سازمان از طريق پرسش ذيل مشخص ميگردد:اگر سازمان وجود نداشت آيا عامل مورد نظر موضوعيت دارد؟در صورت پاسخ مثبت باشد آن عامل بيروني محسوب ميشود.
اسلاید 83: الف – اختصاصی(خرد) مشتری رقباتحلیل محیط خارجی عرضه کنندگان قوانین و مقررات 1- عوامل سیاسی 2- عوامل اجتماعی ب – عمومی(کلان) 3- عوامل فرهنگی 4- عوامل اقتصادی 5- عوامل جغرافیایی
اسلاید 84: پوپول مرجع دانشگاه ومدرسه WWW.pupuol.COMسازمان و محيطسازمانمشتريانتامين کنندگانجامعهدولترقباسهامدارانجهانياقتصاديسياسياجتماعيتکنولوژيکي
اسلاید 85: عوامل اقتصادیمحیط کلان (دور)عوامل اجتماعی-فرهنگیمحیط رقابتی(نزدیک)مشتریانسهامدارانتامین کنندگاناتحادیه هارقبای کنونیرقبای جدیدنهادهای دولتیسازمانعوامل تکنولوژیکیعوامل زیست محیطیعوامل سیاسی -حقوقیتحلیل و ارزیابی محیطی
اسلاید 86: (SWOT Analysis) Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threatsعوامل بیرونی : ماکرو(PESTEL) : عوامل سیاسی – اقتصادی -اجتماعی - فناوری –زیست محیطی –قانونی میکرو : رقبا- تامین کنندگان – توزیع کنندگان – مشتریان – بازار
اسلاید 87: بر سازمان تاثیر می گذارد یا از آن تاثیر می پذیرد اما سازمان هیچ کنترلی بر آنها ندارد یا نفوذ بسیار کمی بر آنها دارد. محیط زمینه ای ( کلان)عوامل محیط زمینه ای عبارتند از:PESTELعوامل سیاسی Political factorsعوامل اقتصادی Economical factorsعوامل اجتماعی فرهنگي Socio-culturalعوامل تکنولوژیک Technological factorsعوامل محیط زیست Environmental factors عوامل قانونی Legal factors
اسلاید 88: مشتريانتامين كنندگانرقباي موجودرقباي بالقوه(تازه واردها)رقباي غير مستقيم (جانشين)سایرمحیط نزدیک (خرد)
اسلاید 89: مدل رقابتی پورتررقباي صنعترقباي صنعترقباي بالقوهخريدارانمحصولات جانشينتدارك كنندگانتهديد تازه واردينقدرت چانه زنيتهديد محصولات جانشينقدرت چانه زنيمحیط نزدیک (خرد)
اسلاید 90: عوامل سیاسی،دولتی و حقوقی موثر بر بیمارستان الزام وزارت بهداشت به استقرار ﻧﻈﺎم اعتبار بخشي و حاكميت باليني ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺗﺤﻮل دربيمارستان سياست دولت در استقرار برنامه پزشك خانواده سیاستهای بیمه درمانی قانون تمام وقتی حرف سلامت در بخش دولتیﺗﺎﻛﻴﺪ و ﺗﻮﺟﻪ دستگاه هاي دوﻟتي و دانشگاه ﺑﺮ ﮔﺴﺘﺮش ITﻧﮕﺮش ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ اﺟﺮاﻳﻲ اﺳﺘﺎن و منطقه شهری به بيمارستانبرنامه ملی بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ وﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن استان در مجلس ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﺳﻼﻣﺖ در استان سياست دولت درﮔﺴﺘﺮش ﭘﺎﻳﮕﺎﻫﻬﺎي اورژاﻧﺲ ﺟﺎده اي و تجهيز اورژانس بخشنامه بهره وری پرستاران ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺑﺎ ﻧﻴﺎزﻫﺎي روزآﻣﺪ بيمارستانراهنماهاي درمانی مراقبتي، خدماتي و ادراي در سطح ملی و منطقه ای سیاستهای توریست درمانی ارتباط با ساير كشورها تحريم های اقتصادی – سیاسی مهاجرت از خارج به كشور روابط با سازمانهاي بينالمللي بهداشت ودرمان الزامات قانوني در برنامه پنجم توسعه در بخش سلامت.....
اسلاید 91: عوامل اقتصادی موثر بر بیمارستان ﺗﻌﺮﻓﻪ ﻫﺎي ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﭘﺮداﺧﺖ از سوی سازمانهای بیمه گرنوسانات بازار ارز وضعیت قیمتها ﺳﺮاﻧﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎنیسهم هزينههاي بهداشت و درمان در بودجه خانوار سهم بهداشت و درمان از بودجه دولت سهم يارانه دارويي از بودجهسرانه درآﻣﺪ ﻣﺮدم تورموضعیت سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان ....
اسلاید 92: عوامل اجتماعی موثر بر بیمارستان نرخ تولد میزان ازدواج و طلاقترکیب جمعیتی از نظر سن ، جنس و شغل ﻧﺮخ ﺑﻴﻜﺎري و افراد جویای کار ﺷﻴﻮع اﻋﺘﻴﺎد و اﻳﺪز در ﺟﺎﻣﻌﻪشیوع اختلالات روحی روانی در جامعه واقع شدن بیمارستان در منطقه جغرافیایی و بافت اجتماعی خاص برنامه های سلامت صدا و سیما انجمن های خیرین انجمن های بیماری های خاص - انجمن های علمی و حرفه ای تعدد موسسات فرهنگی تبلیغاتی تعدد موسسات خدماتی(غذایی - پوشاک – نظافتی – نگهبانی – ....)آگاهی و نگرش عموم جامعه به مسائل سلامتیدسترسی آسان و طرح ترافیک مجاورت با ترمینالها، فرودگاهها و..... امکانات پارکینگ وسایل نقلیه در محیط اطراف بیمارستان.....
اسلاید 93: عوامل فناوری موثر بر بیمارستان دوربین های مداربستهتله مدیسینتجهیزات و فناوری های غیر تهاجمی روباتهای درمانگر نرم افزار های محاسباتی ، برنامه ریزی ، مدیریتی ، بایگانی و آرشیو و....الیاف نانو (لباس ،گان ، ملحفه، تی ، گاز، پانسمان و.....)نانو فیلترها سنسورهای الکتریکی فنوسلبوردهای الکترونیک هوشمند داروهای جدید تاسیسات کم مصرف ....
اسلاید 94: عوامل زیست محیطی موثر بر بیمارستان آلودگی هوا وضعیت مدیریت پسماندهاوجود صنایع و حرف مجاور آسیب رسان به محیط زیست .......
اسلاید 95: عوامل رقابتی موثر بر بیمارستان قدرت خرید بیماران بیمه های تکمیلی خدمات طب سنتی خدمات درمانی و مراقبتی در منزل خدمات انتقال بیماران توسعه خدمات پس از ترخیص بیماران مراکز جراحی محدود و مراقبتهای روزانه بیمارستانهای تازه تاسیس خصوصی و دولتی درمانگاههای تازه تاسیس خصوصی و دولتی قرارداد بیمارستانهای دولتی با بیمه های تکمیلی توسعه مشارکت بخش دولتی و خصوصی فروش نقدی تامین کنندگان کنسرسیومهای خرید خدمات تشخیصی درمانی غیر تهاجمی در سایر مراکز دولتی و خصوصیجریان نقدینگی سایر بیمارستانهای رقیب سهم بازار سایر مراکز دولتی و خصوصی رقیب
اسلاید 96: تهیه ماتریس ارزیابی عوامل بیرونیExternal Factor Evaluation (EFE)الف – نگارش حداکثر 20 عامل بیرونی (فرصت و تهدید) بر اساس اولویت تعیین شده ب- تعیین ضریب(مجموع 100 برای کل عوامل بیرونی)ج – محاسبه رتبه برای هر یک از عوامل خارجی بر اساس وضعیت موجود(میزان توانایی سازمان در پاسخ یا واکنش به عامل مزبور) (1- واکنش ضعیف،2- واکنش متوسط، 3- واکنش خوب، 4- واکنش عالی)د- محاسبه نمره برای هر یک از عوامل خارجی( رتبه × ضریب)هـ محاسبه امتیاز عوامل خارجی(مجموع نمرات نهائی)
اسلاید 97: ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی
اسلاید 98: 99258ــــ100جمع1628بالا بودن ميزان مرگ ناشی از تصادفات جاده ای919نامناسب بودن جاده و مسيرهای دسترسی به بيمارستان616پايين بودن سطح سواد و آگاهی در شهرستان717شيوع پديده خودکشی در سطح شهرستان20210مراجعه بيماران سربار از ساير استانها22211وجود بيمارستان های متعدد در شهرستانتهديدها36312مناسب بودن ارتباطات بيمارستان با استانداری1836تعامل مناسب بيمارستان با شورای شهر2438وجود افراد خير جهت کمک به امور خيريه52413خوش نام بودن بيمارستان در شهرستان30310پايين بودن نرخ تورم در استان نسبت به ساير استانهافرصتهانمره نهاييرتبه4 < x < 1ضريبعوامل خارجی EFEماتريس ارزيابی عوامل خارجي
اسلاید 99: تعیین موقعیت استراتژیک و استراتژی های کلان
اسلاید 100: فرآیند مدیریت استراتژیکبازبینی و مرور سازمانی- ماموریت - فلسفه - فرهنگارزیابی بیرونیپویایی و ساختار بازارارزیابی درونیویژگی های متمایز (بارز)ارزیابی موقعیت رقابتیمزایا و معایب رقابتی (SWOTs)توسعه جهت گیری سطح بالا- ماموریت- چشم انداز- ارزش ها، و استراتژی های کلیدیشناسایی اقدامات مورد نیاز. اجرای برنامهجدول زمان بندی اولویت هامنابعتعیین اهداف کلان و اهداف اختصاصی- برای مسائل حیاتی که در فعالیت های پیشین شناسایی شد.چگونه ماموریت و مسئولیت های سازمان متعادل شوند؟شرایط ما از نظر استقلال، وابستگی یا مشارکت چگونه است؟ منابع چگونه تخصیص یابند؟اولویت های اجرایی کدامند؟کدام عوامل تحت کنترل یا تحت نفوذ ما هستند؟نیروهای خارجی چگونه موقعیت رقابتی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد؟در حال حاضر کجا هستیم؟کجا باید برویم؟چگونه به آنجا برسیم؟رویکردموضوعات انتخاب شدهبازنگری و به روزرسانیتحلیل ذینفعاننیازها و انتظارات ذینفعان
اسلاید 101: ماتريس فرصت ها، تهديدها، نقاط ضعف و قوت( TOWS) 102استراتژی های WTاستراتژی های STتهديدها - Tاستراتژی های WO استراتژی های SOفرصت ها-O1-2-3-4-ليست نقاط ضعف-W1-2-3-4-ليست نقاط قوت- S1-2-3-4-شرايط محيط داخليشرايط محيط خارجي2.922.581432132نمره نهايي ماتريس عوامل داخلینمره نهايي ماتريس عوامل خارجی
اسلاید 102: ماتريس عوامل داخلی و خارجیاستراتژی های WTاستراتژی های STاستراتژی های WO استراتژی های SO1432132نمره نهايي ماتريس عوامل داخلینمره نهايي ماتريس عوامل خارجی2.922.58
اسلاید 103: 4141عوامل درونی عوامل بیرونیموقعیت استراتژيک یک بیمارستان322/5
اسلاید 104: 4141عوامل درونی عوامل بیرونی1234منطقه 2منطقه 4منطقه 3منطقه 1موقعیت استراتژيک یک بیمارستان
اسلاید 105: ÷÷÷÷منطقه یکاستراتژیهای رشد–تهاجمی(استراتژيهاي SO)منابع وجود دارد، از منابع استفاده بهينه ميشود.محیط مناسب است و به اهداف نايل ميشويم.منطقه سهاستراتژی های تنوع-رقابتياستراتژيهاي ST - منابع درونی وجود دارد و استفاده میشود. - محیط تهدید زاست. ÷÷÷÷منطقه دواستراتژیهای تغییر جهت-بازپروري(محافظه کارانه ) (استراتژيهاي WO )- محیط فرصت آفرین است.- منابع وجود ندارد. منطقه چهاراستراتژیهای کاهش–تدافعی (استراتژيهاي WT ) - منابع درونی وجود ندارد و اگر هست استفاده نمیشود و به هدر ميرود. - محیط مناسب نیست و تهدید زاست و به اهداف دسترسي پيدا نميكينم.
اسلاید 106: استراتژي هاي تهاجميدستيابي به طرح محصول ارزانتر: بازنگري فرآيند ارائه خدمت (global) براي خدمات غير تحت پوشش بيمه مثل IVF يا LASIC انجام تغييراتي در فرآيند توليد كه موجب كاهش قيمت ها با افزايش تمايز محصول گردد: ارائه خدمات به خانواده يا خدمات بيمار محورتوسعه ويژگي هاي جديدبراي محصول كه موجب عملكرد بهتر محصول گردد يا هزينه هاي عملياتي مشتري را كاهش دهد: راحتي، زمان انتظار يا انجام مراقبت،درد( مثلا كولونوسكوپي با SEDATION عوارض،زمان بهبودي ( مثلا جراحي لاپاراسكوپي يا CT 3D )افزايش كيفيت خدمات و پشتيباني پس از فروش: تهيه دارو و لوازم پزشكي مورد استفاده در منزل ، بازتواني ، فيزيوتراپي ( توانبخشي) ، پانسمان ، نمونه گيري ، مشاوره و ويزيتافزايش تلاش هاي بازار يابي در صنعتي كه به خوبي بازار يابي نشده باشد: افزايش رسوخ در بازار : تبليغ و ترويج خدمات در روزنامه ،ارديو ،تلويزيون و اينترنتايجاد يك كانال توزيع جديد: خدمات REASSURANCE تلفني يا مشاوره تلفني با شارژحذف واسطه و فروش مستقيم محصول به مصرف كننده نهائي
اسلاید 107: استراتژي هاي رشد1- متمركزالف- توسعه بازار : افزايش تعداد پلي كلينيك ها و شعب يا جغرافياي تحت پوششب- توسعه محصولخدمات جدید تشخیصی درمانی ج- انضمام افقي: خريد مراكز ، بيمارستانها يا پلي كلينيك هاي رقيب 2- انضمام عمودي:الف- پايين دست: خريد و مالكيت شركت هاي تامين مواد اوليه – كنسرسيوم - ( دارو ، تجهيزات، طراحي و ساخت بيمارستان ، نرم افزار و مشاوره كيفيت – آنچه بيمارستان در حال حاضر مصرف كننده آن است)ب- بالا دست: بيمارستانها و اتوبوسهاي سيار ارائه خدمت ، مراكز تشخيص بيماري سرپائي و فوري، درمان در منزل
اسلاید 108: استراتژی های تنوع بخشياشباع بازارهاي فعلي سود اغوا كننده زمينه هاي جديدبراي ايجاد توازن در زمان نوسانات فصلي و ادواري تقاضاي خدمت مثلا كشاورزان در فصل خاصي مي آيند يا نمي آيند در ماه مبارک رمضان خدماتي كم يا زياد مي شود در تابستان تصادفات زياد يا در فصل ديگر كم مي شود
اسلاید 109: استراتژی های تنوع بخشي1- هم مركز: ايجاد غرفه هاي فروش دارو وتجهيزات در بيمارستان2- پراكنده :اجاره فضا براي امور تجاري: عينك، بوفه، گل و گياه، آموزشي، سالن هاي همايش و پارگينگ، مسجد براي عزاداري، HOSPITAL MALL
اسلاید 110: استراتژي هاي ثباتانجام كارها با روش مشابه با تغييرات اندك در محصولات ، بازارها و روش توليد رشد وجود دارد ولي آهسته ، عادي و غير تهاجمي معمولا براي دوره هاي كوتاه به كار گرفته مي شوند معروفترين استراتژي این گروه: برداشت يا HARVESTINGتا آنجا كه مي توانند از خدمات و كالا برداشت و مصرف مي كنندسرمايه گذاري و هزينه اضافه نمي كنندحداكثر استفاده از منابع آزاد شده را مي كنند
اسلاید 111: استراتژي هاي تدافعيجهت معكوس كردن روند منفي يا غلبه بر بحرانراه حل هایي كوتاه مدت يا ناگزيرهنگامي كه محيط خارجي چنان تهديد كننده باشد كه قوتهاي داخلي براي مواجه شدن با مسائل كافي نباشند1- مشاركت: ماده 16 PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIP, 2- بازپروري:كاهش حجم عمليات:الف- حذف محصولات با حاشيه سود كم يا غير سودآور: چك اثربخشي خدمات پرهزينه و تهيه و تدوين راهنماهاي بالينيب- فروش ساختمان يا تجهيزات : فروش اسقاطي هاي انبار و تجهيزات
اسلاید 112: استراتژي هاي تدافعيج- اخراج كاركنان موقت د- كنار گذاشتن مشتريان با حاشيه سود كم : بررسي خدمات بيمه هاي بدحسابه- حذف يا كاهش ميزان جبران خدمت و يا مزاياي كاركنانو- جايگزيني افراد داراي حقوق بالاز- اجاره كردن تجهيزات به جاي خريد آنهاح-كاهش حسابهاي هزينه اي و حتي كاهش تلاش هاي بازاريابي
اسلاید 113: استراتژي هاي تدافعي3- كاهش كسب و كار : بخش هائي را كه مراجعه كم دارند يا ندارند تعطيل يا ادغام كنند4- تسليم: درخواست مشتري سر ريز از مراكز با برند برتر و قبول هزينه ها از طرف آنها در قبال تسليم در برابر شرايط آنان5- اعلام ورشكستگي: فسخ قرارداد هاي جاري با كاركنان در جهت حفاظت در دعاوي حقوقي و مقابله با اعتبار دهندگان6- تصفيه و انحلال : انحلال و يا فروش كل مجموعه
اسلاید 114: تدوین بیانیه های ماموریت،چشم انداز ، ارزشها و اهداف استراتژیک
اسلاید 115: فرآیند مدیریت استراتژیکبازبینی و مرور سازمانی- ماموریت - فلسفه - فرهنگارزیابی بیرونیپویایی و ساختار بازارارزیابی درونیویژگی های متمایز (بارز)ارزیابی موقعیت رقابتیمزایا و معایب رقابتی (SWOTs)توسعه جهت گیری سطح بالا- ماموریت- چشم انداز- ارزش ها، و استراتژی های کلیدیشناسایی اقدامات مورد نیاز. اجرای برنامهجدول زمان بندی اولویت هامنابعتعیین اهداف کلان و اهداف اختصاصی- برای مسائل حیاتی که در فعالیت های پیشین شناسایی شد.چگونه ماموریت و مسئولیت های سازمان متعادل شوند؟شرایط ما از نظر استقلال، وابستگی یا مشارکت چگونه است؟ منابع چگونه تخصیص یابند؟اولویت های اجرایی کدامند؟کدام عوامل تحت کنترل یا تحت نفوذ ما هستند؟نیروهای خارجی چگونه موقعیت رقابتی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد؟در حال حاضر کجا هستیم؟کجا باید برویم؟چگونه به آنجا برسیم؟رویکردموضوعات انتخاب شدهبازنگری و به روزرسانیتحلیل ذینفعاننیازها و انتظارات ذینفعان
اسلاید 116: ما مشغول به چه کاری هستیم ؟
اسلاید 117: تعيين و تبيين بيانيه ماموريت فوق العاده پيچيده است و اغلب به عنوان یک کارتخصصی در فرآیند مدیریت استراتژیک مورد توجه قرار نگرفته است.اولین مسئولیت استراتژیست ها این است که ماموریت سازمان را به شیوه ای روشن ،بدون ابهام و قابل درک تهیه نمایند .مأموریت یا رسالت سازمانی، هدف یا علت وجود سازمان است و جایگاه سازمان را از این جهت که به چه کسب و کاری اشتغال دارد نشان می دهد . بيانيه ماموريت چهارچوبي جهت تدوين 3 جزء بعدي (يعني چشم انداز، ارزش ها و اهداف) مي باشد. ابتدا بايد فلسفه وجودي سازمان و مهمترين وظايفش در حال حاضر روشن گردد، سپس به آينده vision انديشيد. چرا كه چشم انداز ادامه رسالت سازمان محسوب شده و بهترآن است كه اين فرايند به طور سيستماتيك از آغاز تا پايان طراحي گردد.. بیانیه ماموریت / رسالت
اسلاید 118: ماموریت / رسالت باید:سازمان را از سایر سازمانها متمایز نماید.به عنوان چارچوبی عمل کند که بتوان بدان وسیله فعالیتهای کنونی و آتی راارزیابی کرد.به حدکافی واضح و آشکار باشد تاهمه اعضای سازمان بتوانند آن را درک نمایند.خط و خطوط كسب و كار آن را تشريح كند. محصولات و خدمات آن راتعيين نمايد، و بازارهايي را كه در حال و آينده در آنها فعاليت میكند را مشخص سازد.به صورت مرتب مورد تجدید نظر و بازبینی قرار گیرد(معمولا سالی یکبار) و درصورت دقت در هنگام تهیه سند نیاز به تجدید نظرها کاهش می یابدمطلوب این است که ماموریت سازمانی بیش از 200 کلمه نداشته باشد.
اسلاید 119: تدوين اركان ماموريت / رسالتدرتدوين بيانيه ماموريت بايد بتوان به پنج سؤال اساسي پاسخ دادكه عبارتنداز:چه چيزي؟ (كالا و خدماتي كه سازمان ارائه مي دهد و در واقع چه نيازي از جامعه را با ارائه این خدمات برآورده مي سازد.)چه كسي؟ (مشتريان چه كساني هستند؟)كجا؟(حيطه رقابت شركت كجاست؟ چه در وروديها و چه در خروجيها)چرا؟(هدف بهينه سازمان چيست؟)چگونه؟ (ويژگيهاي منحصر به فرد و مزيت هاي رقابتي سازمان در رسيدن به اين هدفها چيست؟) ماموريت بي محتوا مهمترين سبب ناكامي سازمانها در كسب و كار است. —Peter Drucker—
اسلاید 120: یک بیانیه ماموریت خوب باید 9 جزء اصلی داشته باشد: (چارچوبی برای تدوین و ارزیابی ماموریت )محصولات و خدمات (چه محصولات و خدماتي را ارائه ميدهيم؟)مشتريان (چه كساني از محصولات و خدمات ما استفاده ميكنند؟) بازارها (محصولات و خدمات خود را در چه گستره جغرافيايي ارائه ميدهيم؟ )فناوري (براي توليد محصولات و خدمات خود از چه فناوري استفاده ميكنيم؟) توجه به بقا، رشد و سودآوري (ديدگاه ما نسبت به آينده چگونه است؟) فلسفه (ارزشها و اصول اخلاقي حاكم بر سازمان چيست؟) ويژگي ممتاز (مزیت رقابتی ما در مقايسه با سازمانهاي مشابه و رقيب چيست؟) توجه به تصور مردم (نسبت به تصور سازمان در نزد مردم، چه ديدگاهي داريم؟) توجه به كاركنان (راجع به نقش و اهميت كاركنان در سازمان چه ميانديشيم؟)
اسلاید 121: به استناد آيين نامه نحوه تاسيس و اداره بيمارستا ن هاي وزارت متبوع، و بر اساس برنامه هاي استراتژيك تدوين شده توسط بيمارستان هاي منتخب ماده 88 قانون برنامه چهارم توسعه كشور، به عنوان بيمارستان هاي پيشرو در بحث اداره بيمارستان مي توان موارد زير را مهم ترين ماموريت هاي بيمارستان شمرد:ارائه خدمات موثر و جامع تشخيصي و درماني با كيفيت مطلوب به بيماران براي بازگشت به وضعيت سلامتپيشگيري از بيماري ها و معلوليت هاي ناشي از بيماري ها ، بازتواني، آموزش بهداشت و خدمات اجتماعي به منظور ارتقاء سطح سلامتتامين رضايتمندي، آسايش و ايمني بيماران و كاركنان كمك به تربيت منابع انساني كارامد مورد نياز كشور در رشته هاي علوم پزشكي و پيراپزشكي از طريق فراهم آوردن بستر مناسب جهت آموزش بالينيايجاد بستر مناسب براي اجراي پژوهش هاي كاربردي
اسلاید 122: این بیمارستان دارای بخشهای اورژانس، داخلی و جراحی، توانبخشی، سرطان و قسمتهای مختلف دیگر است و ما خدمات تشخیصی درمانی را به اقشار با درآمد کم و متوسط ارائه می دهیم. در این بیمارستان ما ارزش هر فرد را می شناسیم و این بر اساس تعهد ما به تعالی و رهبری هدایت می گردد و از طریق فعالیتهای زیر نشان داده میشود:می کوشیم تا مراقبتهای جسمی ، روحی و عاطفی با کیفیت و ایمن را برای هر یک از بیماران و خانواده های مراجعه کننده فراهم آورده و کیفیت زندگی آنها را ارتقاء دهیم.محیط کاری ایجاد می کنیم تا به هر فردی ارزش و احترام گذاشته شود و فرصت رشد فردی و حرفه ای برای هر یک از کارکنان فراهم شود.ارتباطات خود را با تامین کنندگان ، انجمن های علمی ، دانشگاهها ، سایر بیمارستانها و نمایندگان جامعه تقویت می کنیم . به مسئولیت اجتماعی خودمان از طریق استفاده صحیح از منابع عمل می کنیم.تعهد کارکنان ، پزشکان ، شرکاء و دوستان ما به ماموریتمان اجازه میدهد تا کیفیت و ایمنی خدمات را حفظ کنیم.بیانیه ماموریت
اسلاید 123: نمونه های بیانیه ماموریت/ رسالتبیمارستان الف: ارتقا تندرستی و سلامت مردم و جوامعی که ما به آنها خدمت ارائه می دهیم.بیمارستان ب:ما مراقبت عالی را به مردم ارائه می نماییم از طریق؛فراهم کردن مراقبت سلامت با بالاترین کیفیتارائه مراقبت به روشی دلسوزانه، محترمانه و پاسخگودانش پزشکی پیشرفته و بهبود مداوم روش هاآموزش نسل های حال حاضر و آینده متخصصان حوزه سلامت
اسلاید 124: رسالت بيمارستان كودكان ......ارايه خدمات درماني پايه، متناسب با نياز كودكان دفاع از سلامت و رفاه كودكان از طريق هدايت، رهبري منابع و اجتماع مركزيت براي تربيت كساني كه نيازمند تجربه در درمان كودكان هستندحمايت از طرح هاي پژوهشي كه با هدف افزايش دانش و آگاهي از درمان كودكان صورت مي گيرد.
اسلاید 125: رسالت بيمارستان .....ارايه خدمات درماني مؤثر و كارآمد براي بيماران، صرف نظر از توانايي آنان در پرداخت هزينه هاي درماني بهبود كيفيت خدمات درماني، از طريق هدايت و رهبري جوامع محلي در گسترش و بكارگيري راه حل هاي خلاق، بهبود شرايط اقتصادي، اجتماعي و بهداشتی مردم آموزش و تربيت پزشكان و ساير حرف پزشكي براي اطمينان از تداوم خدمات درماني براي بيماران در آينده، از طريق بكارگيري پژوهش هاي كاربردي و اساسي
اسلاید 126: رسالت بیمارستان.....بيمارستان (الف) به عنوان یک بیمارستان عمومي با بهره گیری ازكاركناني متخصص و مجرب و با رعایت اصول اخلاقي، خدمات مورد نياز بيماران را با هدف حفظ ایمني بيمار و بهبود مستمر كيفيت، در حوزه های تخصصي و فوق تخصصي جراحي عمومي و لاپاراسکوپي، مغز و اعصاب، ارتوپدی، زنان و زایمان و گوارش و آندوسکوپي به طور کارا و اثر بخش ارائه مي نماید.
اسلاید 127: بیانیه چشم انداز سازمان تصویری قابل درک از آینده مطلوب سازمان است. بیانیه چشم انداز سازمان به توصیف وضعیتي مي پردازد که سازمان مي خواهد درآینده آن گونه باشد و بيانگر آن است كه شما چه باور و آرزويي براي آينده سازمان خود داريد.جهت گیری و مقصد نهایی را به روشنی نشان دهد. (بازه زمانی 3 تا 10 سال)توصیف کننده خدمات آینده سازمان است.چشم انداز مختصر و قابل سپردن به ذهن است.چشم انداز
اسلاید 128: 129عوامل موثر در تدوين چشم انداز سازمان
اسلاید 129: ابعاد مختلف بيانيه چشم انداز سازمان سازمان در آينده دنبال چه چيزي خواهد بود و چه تصميماتي در اين مورد دارد؟ آيا اين سازمان به تمام كار يا فعاليت كنوني خود ادامه مي دهد يا وارد زمينه هاي كاري جديدي مي شود؟ فكر مي كنيد بیمارستان در آينده (تا ۵ سال آينده) به چه كار يا فعاليتي مشغول شود؟ميخواهيد اين سازمان درآينده (تا ۵ سال آينده) به چه جايگاهي دستيابد؟ (جايگاه مطلوب) بزرگترين فرصت براي سازمان در آينده چه خواهد بود؟ ميخواهيد اين سازمان در آينده (تا ۵ سال آينده) داراي چه ويژگيهايي از نظر اركان داخلي سازمان (نيروي انساني، فرهنگ سازماني، سازمانها وتكنولوژي، عملكردوتوان پاسخ گويي به ذينفعان داخلي)باشد؟مي خواهيد اين سازمان در آينده (تا ۵ سال آينده) داراي چه ويژگيهايي از نظر موقعيت خارجي سازمان(در مقايسه با رقبا، همكاريهاي استراتژيك، عملكرد وتوان پاسخگويي به ذينفعان خارجي) باشد؟
اسلاید 130: الف: معيارهاي مطلوبيت بيانيه چشم انداز سازمانمختصر و قابل سپردن به ذهن باشد. قدرت الهام بخشي و ايجاد چالش داشته باشد.تعريف يك وضعيت ايده آل و آرماني باشد.براي كاركنان، مراجعين و گروههاي ذينفع قابل قبول باشد. واقع گرايانه و دست يافتني باشد.توصيفي از سطح خدمات در آينده باشد.موضوعيت خود را زود از دست نداده و كهنه نشود.
اسلاید 131: کارکرد چشم انداز چیست؟وضعیت موجود سازمان را به آینده وصل می کندبه کارکنان شوق و انگیزه می دهد و آنها را متعهد می نمایدبه کارها و فعالیتها معنا می دهد استانداردی از تعالی و یکپارچگی ایجاد می کندافراد سازمان خواهند دانست كه چه انتظاري از آنها ميرودپويايي و همسويي انگيزه و نيروي افراد در تحقق اهداف سازمان به وجود می آورد نياز به نظارت مستقيم را كاهش ميدهد
اسلاید 132: چشم انداز بدون عمل، رویاست، عمل بدون چشم انداز، وقت گذرانی است، تنها عمل بر مبنای چشم انداز تحول آفرین است.جول بارکر
اسلاید 133: نمونه های بیانیه چشم اندازبیمارستان الف: شناخته شدن در کشور به عنوان بهترین که از طریق ایمنی بیمار، رضایت آنها، عملکرد کارکنان و پزشکان، تعالی بالینی، و ارزشها قابل سنجش است.بیمارستان ب: بهترین بیمارستان آموزشی در جهان خواهد شد که تخصص بی همتای بالینی را با یک استاندارد جدید در مراقبت سلامت برای خدمت به بیماران همراه می سازد.
اسلاید 135: مثالما برآنیم تا خدمات بیمارستاني با کیفیت بالا را به نحوی ارائه دهیم که تا سال 1396 در استان .......... برترین و مطمئن ترین بیمارستان ارائه کننده خدمات درماني باشیم.
اسلاید 136: چشم انداز بیمارستان... با استعانت از درگاه خداوند متعال و با تکیه بر همکاران شایسته و توانمند، این مرکز برآنست تا 5 سال آینده همگام با برنامه های توسعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ... در زمینه ارایه خدمات خود به مردم استان وسایر مراجعین از تمامی مراکز مشابه در منطقه شمال غرب کشور پیشی جسته و به گواه شاخص های عملکردی به الگوی برتر در منطقه شمال غرب کشور و یکی از 5 بیمارستان هیئت امنایی شاخص در سطح کشور تبدیل شود.
اسلاید 137: چشم انداز بیمارستان...ما بر آنیم تا: به عنوان برترین بیمارستان جنرال (عمومی) استان خراسان رضوی و کشور و منطقه با ارایه مراقبتهای درمانی با کیفیت برتر و مناسب ترین هزینه ها شناخته شویم به عنوان بهترین بیمارستان ارایه دهنده مراقبتهای درمانی با بالاترین استاندارد ها توسط بیماران (ایرانی و غیر ایرانی)، پزشکان و کارکنان انتخاب شویم پیشتاز استفاده از فناوریهای نوین در خدمات درمانی وآموزشی باشیم بعنوان برترین مرکز آموزشی ارائه دهنده خدمات آموزشی به دانشجویان و دستیاران و سایر گروه های پزشکی و رشته های وابسته شناخته شویم. بعنوان برترین مرکز پژوهشی و تحقیقاتی در استان، کشور و منطقه در زمینه پژوهش های کاربردی شناخته شویم.
اسلاید 138: ارزشهای یک سازمان عبارتست از اعتقادات بنيادی یا حقایقي كه سازمان آنها را گرامي مي شمرد و یا نسبت به آنها حساس است و مشخص كننده آنچه که براي سازمان مهم است، ميباشد.ارزشها بيانگر بایدها و نبایدها در یک سازمان است و تعيين كننده رفتارهای افراد در سازمان مي باشند.ارزشها و اصول بنيادی سازمان معياری برای قضاوت در مورد اینکه چه چيزی خوب است و چه چيزی بد است فراهم مي آورد.ارزشها مثل يك روح بايد در تمام تصمیمات، برنامه ها، رفتارها و فعاليتهاي سازمان دميده شود . ارزش ها و اصول حاكم بر سازمان
اسلاید 139: ارزشها باید: شفاف و قابل فهم باشند. قابل رويت باشند.ارزشها بايد همسو و هم افزا باشند. با اهداف سازمان مرتبط باشند. مبناي رشد سازمان باشند. مبنا و معیاری برای تصمیم گیری سازمان باشد. با ارزش های مورد قبول جامعه منطبق باشد.موجب ایجاد انگیزه در کارکنان شود.وسیله تغییر فرهنگ سازمانی باشد.تبیین ساختار ومحرک عملیاتهای تبدیل چشم انداز به واقعیت باشد
اسلاید 140: اجزاي بيانيه ارزش های سازمانچه باورها، ارزشها، آرمانها، آرزوها و اولويتهاي اخلاقي بنيادي در حال حاضر بر اين بیمارستان حاكم است؟اين بیمارستان براي موفقيت ودستيابي به چشم انداز خود چه ارزشهايي را بايد در سازمان خود اشاعه دهد؟اين بیمارستان در خصوص موازين اخلاقي از چه ارزشهايي بايد پيروي نمايد؟ مردم: نحوه رفتار با مردم و جمعيت تحت پوشش سازمان فرآيندها: نحوه اداره سازمان، چگونگي تصميم گيريها و خدمات ارايه شده عملكرد سازمان: انتظارات مربوط به مسئوليت سازمان در ارائه خدمات و كيفيت خدمات ارائه شده
اسلاید 141: نمونه بیانیه ارزشهااحترام: ما برای هر کسی به عنوان فردی مقدس و نماد و تصویری از خداوند که به زندگی هر فردی ارزش و معنی می بخشد ارزش قائلیم.امانت و راستی: صداقت و گفتار و اعمالی که موجب اعتماد می شود را ارج می نهیم.توسعه: ما رشد حرفه ای و شخصی که ابعاد فیزیکی، عاطفی، و رابطه ای زندگی و کار را با هم تلفیق می کند، ارج می نهیم.تعالی: ما عملکرد بهتر در خدمت و کارمان را ارج می نهیم.هدایت و رهبری: ما به پاسخگویی در برابر استفاده از منابع انسانی، فیزیکی، و طبیعی که در اختیار ما گذاشته شده است با توجه ویژه به نیازمندان و در جهت صلاح عمومی پایبندیم.
اسلاید 142: ارزشهای بیمارستان... مشتری مداری، قانون مداری، مسئولیت پذیری، کارگروهي، سرعت و دقت در ارائه خدمات، آموزش و توسعه نیروی انساني، خلاقیت، نوآوری و بهبود مداوم، ارزشهای بیمارستان مي باشند که منجر به تأمين رضایت سهامداران، كاركنان و بيماران مي گردد.
اسلاید 143: ارزشهای بیمارستان...امنیت، رفاه و حفظ حریم برای بیماران ، کارکنان و فراگیرانتعهد در قبال کارکنان، شرکا و تامین کنندگانکیفیت، بهره وری و تنوع در خدماتپاسخگویی در قبال عملکردمسئولیت اجتماعی و زیست محیطیتعهد به تعالی در عملکرد
اسلاید 144: ارزشهای بیمارستان...به اصول و ارزشهای ذیل معتقدیم: احترام به حقوق بیماران و سایر ذینفعانپاسخگویینوآموزی و بازآموزی نوآوری و ابتکارنظم و انضباطهمدلی و صداقتشور و نشاطحفظ محیط زیست
اسلاید 146: هدف گذاری Goal Settingعبارتست از ترجمان ماموریت/اولویت های راهبردی به مقاصد عملیاتی قابل اندازه گیریتبدیل ماموریت و یا اولویت های راهبردی به مقاصد عملیاتی مشخص (نتایج مورد انتظار )هدف گذاری یعنی : به عبارت دیگر
اسلاید 147: انواع اهداف اهداف بلند مدت یا كلان (goal) يا اهداف استراتژيكاهداف اختصاصي (objective) یا اهداف عینی یا عملیاتی
اسلاید 148: 149 اهداف بلندمدت (کلان) Goalفرد آر. دیوید، مدیریت استراتژیک، 1380اهداف بلندمدت را می توان به صورت نتایج خاصی که سازمان می کوشد در تأمین مأموریت خود بدست آورد، تعریف کرد. مقصود از دوره بلندمدت دوره ای است که بیش از یک سال باشد.
اسلاید 149: 150 اهداف کوتاه مدت یا عینی Short-term Objectivesاهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که سازمان برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود باید به آنها دست یابد.این اهداف که به آن اهداف سالیانه (Annual Objective) نیز می گویند و باید قابل سنجش، به صورت کمی، چالشگر، مرتبط و سازگار با سایر اهداف و اولویت های سازمان باشد. فرد آر. دیوید، مدیریت استراتژیک، 1380
اسلاید 150: خصوصيات اهداف عینی(Objectives)اختصاصی باشند(Specific)قابل اندازهگيري باشند Measurable)) دستيافتني باشند Attainable)) مرتبط با هدف كلي باشند Relevant)) داراي زمان مشخص باشند Time-bounded))بهطور كلي :اهداف عینی باید SMART باشند
اسلاید 151: اهداف عملیاتی(Objective)65ویژگیهای یک هدف عملیاتی خوب: SMARTB :Specific اختصاصی است Measurable قابل سنجش است Attainable قابل دستیابی استRelevant مرتبط استTime Bounded زمان مند استBalanced متوازن است
اسلاید 152: خصوصيات اهداف عيني اختصاصي/واحد: اهداف بايد كاملا شفاف و مشخص باشندواز ذكر عبارات كلي و گنگ در آن ها پرهيز شود. همچنين در هر هدف تنها به يك موضوع پرداخته شود.قابل اندازه گيري : اهداف بايد قابليت اندازه گيري داشته باشند تا امكان پايش و تعيين ميزان تحقق آن ها ميسر شود.قابل دسترسي : اهداف بايد قابل دسترسي باشند، نه بيش از حد آسان و نه بيش از حد دشوار.واقع بينانه: اهداف بايد با واقعيت هاي سازمان تناسب داشته باشند و بيش از حد آرمان گرايانه نباشند.زمان مند : براي تحقق هر هدف بايد زمان مشخصي به عنوان مهلت در نظر گرفته شود.متوازن: بین تمام منظر های عملکردی سازمان توازن وجود داشته باشد (ظرفیتهای رشد و یادگیری- فرآیندها – ذینفعان و مشتریان – نتایج و دستاوردها )
اسلاید 157: قالب کلی نگارش اهداف عینی Objectives
اسلاید 162: سپاس از توجه شما
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.