اقتصاد و مالی

چالش های حسابرسی مالیاتی

صفحه 1:
چالشهای حسابرسی مالیاتی Okdeuge tar Tox Budiey ®y: Ok. ‏مه‎ غلامحسین دوانی عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران

صفحه 2:
انديشه نظارت مردم بر منابع و مصارف دولت زائیده مشروطب به تشکیل دیوان محاسبات و رسیدگی به حسابهای دولتی شد. از اختباراتمالیقوه مقننهتظارت بر اجرای درست بودجه بود.حق تصویب منایع و مخارج و نظارت بر بودجه دولت در سال 18+17 در فرانسه در دوران حكومت تايلثون بناپارتبود که منجر به تشکیل دیوان محاسبات در فرنسه و سپس در سایر کشورها در امریکا دفتر محاسبات عمومی 0۳۳۲ بجهعس سوق ‎JI as + (BOO)‏ اف در ایران دیوان محاسبات عمومی باستناد مواد ۰۱۰۱ ۰۱۰۲ ۱۰۳ متمم قانون اساسی مصوب ۱۳۸۶ تشکیل شده است.

صفحه 3:
سیر تطور قانون گذاری در ايران انديشه نظارت مردم بر منافع و مصرف دولت مواد ۰۱۰۱ ۱۰۲ و ۱۰۳ متمم قانون اساسی مصوب ۱۲۸۶ ۲۹۰ تصویب اولین قانون محاسبات عمومی در ۱۴۱ ماده ۱ قانون تجارت ‎eT‏ | ۷۱۱۳۸۰ اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم ‏ [ ۲۲۳

صفحه 4:
سیر تحول قانون دیوان محا سح ۱۳۹۰ اولین قانون محاسبات عمومی در ۱۴۱ ماده yor ‏دیوان محاسبات عمومی‎ ‏سس‎ ‎۱۳۵۸ ‏اصلاحیه قانون دیوان محاسبات‎ ‏سح‎ ‎vas قانون تجدید نظر در قانون دیوان محاسات عمومی اصلاحیه قانون دیوان محاسبا ۱۳۷ اصلاحیه قانون دیوان محاسبات ۱۳۷۰ wer ‏قانون آئین نامه مالی. محاسباتی و‎ ‏معاملاتی دیوان محاسبات کشور‎

صفحه 5:
بنگامهایاقتصادی دولتی و موسسات دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی معاون كل وزارت امور اقتصادى و دارابى معاونت هزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی معاونت شرکتهای دولتی | I لنا ‎١‏ ‏| وزارت امور اقتصادی و دارایی 1 رئیس سازمان مالیاتی کشور ‎I‏ بازار سرمایه (شرکتهای پذیرفته شده) بانکها و موسسات مالی اعتباری غیرمجاز سازمان مدیریت و برنامه ریزی

صفحه 6:
وزارت امور اقتصادی و دارایی ذیحسابی نظارت بر اعتبارات و اجراى مقررات مالى کنترل بودجه ای و انحراف از مقررات بنگاههای اقتصادی دولنی و عمومی غبردولتی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران نهادهای اقتصادی عمومی غیردولتی

صفحه 7:

صفحه 8:
er ۱ قانون تجارت (ماده ۶۱ ‎eal ۸‏ +( قانون مالیات بر درآمد ‏۷ قانون تجارت تبصره (۱) ماده ‎(FY)‏ ‏۰ تشکیل شرکت سهامی حسابرسی ‏۱ اساسنامه کانون حسابداران رسمی ‏بت ‏۱ ۹ لقو عنوان حسابدار رسمی اصلاح پاره ای از مواد قانون مالياتها ‏ماده ۱۶۱ اصلاحیه سال ۱۳۵۹ تغییر عنوان حسابدار رسمی به "حسابدارمورد قبول وزارت آمور اقتصادی و درائی" ‎ ‎

صفحه 9:
تشکیل موسسات حسابرسی بنیاد مستضعفان. سازمان برنامه و بودجه. بن ‎Pega ae‏ العمن حساداران خبره اا ‎ee “noe‏ ‎ ‎ ‎9

صفحه 10:
رویدادهای =o (oie pear AU pb SUIT ‏المتصويب قلون ماليات بر قرام‎ 708 8 Wr wn ۳ ۳۳ ۵ تصوب ان مها مستف) ۳۶ is oe SLUTTY ۳۳ ۳ vray ran ۳ a Peres 3 ۳۷ ۳ ۳۳ ۳۹ ۳۹ Was

صفحه 11:

صفحه 12:
aslo (ماده ۸۱) مالیات بر در آمد اشخاص (مواد ۱۰۵-۱۱۸

صفحه 13:
در قانون 4 5 3 3 3 مالیات فروش خاوبار

صفحه 14:
باباول |_اشخاص مشمول ماليات مالیات بر داراي (۵ فصل که فسول ۱ تا ۲ حذف شده است)

صفحه 15:
باب دوم ما مالیات بر دارائی | فصل (۰۱ ۳۰۲ ) از باب دوم در اصلاحیه ۰ حذف شده است.

صفحه 16:
باب سوم - مالیات بر در آمد فصل ۳۰۱| __مالیات بر در آمد املاک (اجاره و نقل و انتقال املاک) ماليات بر درآمد کشاورزی فصل ۳۰۳ مالیات بر در آمد حقوق دولتی | ‎i feast‏ فصل ۲۰۴ | مالیات بر درآمد مشاغل ماده ۱۳۱ مالیات بر در آمد اشخاص حقوقی ماده ۱۰۵ - ۱۲۵ مالیات بر در آمد اتفاقی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول نرخ ماده ۱۳۱ مالیات بر مجموع د رآمد ناشی از منابع مختلف ماده (۱۲۹ حذف شده است؛

صفحه 17:
a ‎FF‏ | وظایف اشخاص ثالث تشريفات و جرائم مالياتي ‎3 ‎

صفحه 18:
] ‏ضورىعلي بتي‎ | orn] [ts esta] sa] [ts tems] or 1 3 ae

صفحه 19:
سور( رسیدگی بدفلتر و حساب سود و زیان و ترازنامه برای تشخیص درآمد مشمول مالیات مودیان عده ای به عنوان حسابدار رسمی بر طبق مقررات لین فصل ماده ۲۷۶- اعضاء کانون کسانی هستند که از طرف رسمی انتخاب می شوند. تبصوه ۱- رسیدگی به دفلتر و حساب سود و زیان و درآمد مشمول مالیات در صورتی به اعضاء کانون یا به موسسات حسابرسی موضوع تبصره مادة ۲۷۷ واگذار خواهد شد که واجد شرایط خاص مقرر در آیین نامه مربوط باشند. تبصوه ۲- کارشناسان رسمی حسابداری دادگستری در تهران از بین اعضاء کانون با رعلیت سایر مقررات مربوط به امور کارشناسی انتخاب خواهند شد و در صورتی که تعداد متقاضیان از اعضاء کانون تکافوی احتیاجات وزارت دادگستری را نکند میتوان از حسابرسان آزا

صفحه 20:
ماده ۲۷۹- گزارش حسابدار رسمی باید طبق نمونه مخصوص حاوی نکات زیر تنظیم و للف به مميز مالياتى تسليم كردد: - اظهارنظر نسبتببه قانهنى بودن دفلتر مودى ‎Gab‏ مقررات قانون تجارت و ساير مقررات لين قانون و كلفى بودن دفلتر و اسناد و مدارك مودى براى لمر حسايرسى و تعيين درآمد واقعی و انطباق ترزنمه و حساب سود و زیان و اقلام مذکور در آنها با مندرجات دفلتر قانهنى و اسناد مربوط و همچنین‌به طور کلی رسیدگی و اظهارنظر نسبت به مندرجات دقاتر و اظهارنامه های سایر مودیلنی که دفلتر نگاهداری ی کنند و ذکر اینکه عم اطلاعات و توضیحات لازم که حسابرس خواسته است به و داده شده و همچنین اظهارنظر راجع به اينکه ترزنامه و حساب سود و زیان و سایر صورتحسابها و دفاتر و اسناد منطبق با وضع واقعی مى باشد. ب- تعیین میزان درآمد مشمول مالیات مودی بر اساس قوانین و مقررات مالياتى. تبصره- معیز مالیلتی گزارش حسابدار رسمی را در مورد بند لف بدون رسیدگی قبول و هه در مورد بند ب در صورتى كه ايرادى داشته باشد نظر خود را ذكر دلائل نسبت به كزارش حسابدار رسمى اظهار و درآمد مشمول ماليات را طبق نظر خود تشخيص خواهد داد.

صفحه 21:
تبصره ماده ۲۷۹ اصلاحی ۱۳۵۱ گزارش حسابدار رسمی در مورد بند للف بدون رسیدگی از طرف ممیز مالیلتی قلبل قبول است و در صورتی که ممیز مالیلتی نسبت‌به گزارش حسابدار رسمی اعم از بند للف يا ب توضیحات و اطلاعات اضلفی بخواهد میتولند حداکثر. در مدت سه ماه يس از تسليم كزارش يا ذكر مورد كتباً از حسابدار رسمى مطالبه نمليد و حسابدار رسمى مكلف است | حداکثر در مدت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ توضيحات و اطلاعات خواسته شده را جهت ممیز ارسال دارد مگر آنکه تهیه اطلاعات و توضیحات خواسته شده احتیاج به وقت اضافی داشته باشد که در لین صورت‌با توجه به مدت مرور زمان مالیلتی مهلت متناسبیبه حسابدار رسمی داده خواهد شد. در صورتی که ممیز مالیاتی به اطلاعات و توضیحات حسابدار رسمی ایرادی داشته باشد طبق مادة ۲۸۰ اقدام خواهد شد.

صفحه 22:
ماده ۲۸۰ - هرگاه به تشخیص سرممیز مالیاتی گزارش حسابدار رسمی در مورد بند للف ماده ۲۷۹ برخلاف واقع باشد با اظهارنظر صریح سرممیز مالیلتی وبا ذکر مورد و میزان وارده به دولت از طرف دادستان انتظامى مالياتى به هيأ رسیدگی حسابداران رسمی موضوع ماده ۲۷۸ اعلام و تقاضای رسیدگی ميشود. اگر به موجب رای صادره ادعای سرممیز مالیلتی رد شود دادستان انتظامی مکلف است اقدام‌به تعقیب سرممیز مالیلتی در هيثت عللی انتظامی نملید و در صورتی که هیئت ادعای سرممیز را وارد تشخیص دهد با توجه به نوع و درچه قصور و تقصیر حسب مورد حسابدار رسمی را به مجازات انتظامی که حدلقل آّن سلب عنوان حسابدار رسمی برای مدت ۳ ماه است و پرداخت جریمه و خسارتی متناسب با زیان وارده به دولت محکوم خواهد کرد. رای هیأت در مورد مجازات انتظامی به طور کلی و از لحاظ جریمه و خسارت تا مبلغ دویست هزار ریال باشد. حسابدار رسمی حق دارد ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ رای هیشت فقط نسبت به جربمه و خسارت از دادگاه شهرستان حوزه سرممیز مربوط تقاضای تجدیدنظر کند. دادگاه شهرستان خارج از نوبت به شکایت رسیدگی و رای مقتضی صادر خواهد کرد. رای دادگاه مزبور در این باره قطعی و لازم الاجرا است. تبصره - آراء قطعی هیئت رسیدگی و احکام دادگاه شهرستان در مورد جریمه و خسارت طبق مقررات اجرلئی مالیاتها اجراء خواهد شد.

صفحه 23:
ماده ‎-18٠‏ هركاه مميز ماليلتئ به كزارش «حسابدار رسمئ ایرادی داشته باشد نظر خود رابا ذکر دلائلبه سرممیز گزارش خواهد داد و در صورتی که مراتب مورد تأیید کتبی او قرار گیرد ممیز مالیاتی بر اساس مقررات لین قانون و حسب مورد با رعليت تبصرة ‎١‏ ماده ۸۱ درآمد مشمول مالیات را تشخیص خواهد داد. در صورتی که رد گزارش حسابدار رسمی در مورد بند للف ماد ۲۷۹ باشد و به موجب رای قطعی کمیسیون تشخیص که با حضور یکی از حسابداران رسمی تشکل می شود ادعای سرممیز و معیز مالیلتی قبول نشود دادستان از مالیلتی مکلف است اقدام به تعقیب نامبردگان در هیأت عالی حسابدار رسمی با مودی متضامناً مسئول پرداخت ملبه التفاوت مالیات و جرائم و زیان ديركرد متعلق بوده و نسبت به لغو كارت شناسائی حسابدار رسمى بر اساس مقررات آيين نامه موضوع تبصرة يك مادة 7/8 أقدام:و:مرلتك:براى تعقيب امبرده به كانون صسابداران رسمى اعلام خواهد شده عدم حضور حسابدار رسمى در جلسه كميسيون تشخيص در صورتى كه قبلا دعوت شده باشد ملنع رسيدكى و صدور راى نخواهد بود. تبصره - اعضاء كانون از نظر تخلفات و مجازاتها و نحوه رسيدكى به تخلفات آنان باستثناء تخلفات انتظامى كه در اساسنامه كانون بيش بينى خواهد شد تلبع مقررات مربوط به كارشناسان رسمى خواهند بود.

صفحه 24:
حق الزحمه حسابرسی ۱۳۴۵ ماده ‎-٩‏ آیین نامه انتخاب حسابداران رسمی موضوع ماده ۲۷۷ قانون مالياتهاى مستق poo Eee ‏حسابدار رسمی ۰ ریال در ساعت‎ -۱ ۲- کمک حسابدار ۰ ریال در ساعت | ۳- سایر کارکنان حسابرسی ۲۵۰ ریال در ساعت | تیدیل دلارسال ۱۳۸۲ به سال 1۳۲۵ عقا ۹ ‎ty pan at a yaar ala‏ سملم ها ا ‎SSCS,‏ ا حدائل نرخ مورد نار سار کاکتان دیق دود

صفحه 25:
تخلفات انتظامی حسابداران رسمی ۱- تخلفات مالیاتی ۲- تخلفات حسابرسی رسیدگی به تخلفات ۱- تخلفات مالیاتی * اغلام تخلف توسط مراجع مالياتى به دادستان انتظامى مالياتي + ارجاع تخلف يه هيلت سه نفره متشکل از یکی از اعضای هیأت مدیره کانون حسابداران رسمی,بیک تفر خسابدارمتخصمن عقبو شورای عالی کانون حسابداران رسمی,بد انتخاب رئیس شورای کانون خسابداران رسمى رئيس شوراى عالى مالياتى ۲- تخلفات غیرمالیاتی "رسیدی در کانون حسابداران رسمی مطابق آسن نامه اى كه به تصويب شورای کانون خواهد رسید. تخلفات مالیاتی حسابداران رسمی - اظهارنظر خلاف ولقع در مورد تحربر و تنظیم دفلتر قانینی مودی در حدود آیین نلمه تبصره یک ماده ۵۸ قانونملیاتهای مستقیم و عرف حسابوسی. ؟- عدم تنظيم کلمل گزارش رسیدگی‌به دفلتر مودیان طبق نمونههای تهیه شده از طرف وزارت دارایی و عدم رفع نقائص با وجود تذكر كتبى ماموران تشخيص. ۳- استفاده از عنوان حسابدار رسمی توسط کسانی که بیش از يكسال از شغل حسابدار رسمى محروم میشوند. ۴- تسلیم گزارش که مندرجات آن خلاف واقع باشد. ۵- رسیداگیببه حساب مالیلتی مودبلنی که حسابدار رسمی در سرمایه وبا منفع آنان شریک یا سهیم بوده و با معاملات بازركاني با نان دارند با در داره موسسه مربوط دخال دارند.

صفحه 26:
لابحه قانون مربوط به اصلاح پاره ای از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مورخ ۳/۳/۱۳۵۹ شورای انقلاب روزنامه رسمي ۱۰۳۹۹/۱۶/۴/۱۳۵۹ مورخ ۴/۱۳۵۹ ماده ۱۲- مواد ۲۲۷- ۲۳۷ و ۲۷۵ للی ۲۸۱ قانون مالیاتیهای مستقیم و اصلاحیه های بعدی آن لغو و مواد ۶۱- 1۶- ۱۴۹ و ۱۷۳ اصلاح می گردد. بیل موسسات حسابرسی موضوع تبصره ماده ۲۷۷به موسسات حسابرسی مورد قبول وزارت امور اقتصادی و دارایی ۲- تبدیل «حسابدار رسمی» به حسابدار متخصص

صفحه 27:
سیر گردش تشخیص مالیات تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر صدور برگ تشخیص مالیات یکسال پس از انقضای مهلت قانونی ۱۳۸۰/۳۱/۴ ابلاغ برگ تشخیص تا سه ماه پس از صدور برگ تشخیص ۱۳۸/۱۳۰/۷ قبولی برگ تشخیص و ختم پرونده اعتراض به برگ تشخیص رف مدت سی روز از تاریخ بلاغ ماده ۲۳۸ ‎aad‏ رسیدگی ممیز کل به اعتراض مودی ظرف مدت سی روز از تاریخ مراجعه توافق با مميز كل و ختم پرونده ادامه اعتراض و انعکاس به هیأت حل اختلاف شورای عالی مالیاتی دیوان عدالت اداری هیأت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر

صفحه 28:
در حدود متعا مدرک باشد. منحصراً براى تحصيل در آمد موسسه در دور مالی با رعایت نصاب مقرر انجام شده باشد. هزینه هایی که به موجب سایر قوانین جامعه به هیأت وزیران انجام شده ولی بیش از نصاب های مقرر و یا در قانون مالیاتها پیش بینی نشده باشد مثل هزینه های مسافرت خارج کشور مدیران دولتی

صفحه 29:
‎She‏ حسابرسی مالیاتی ‎ ‎ ‏قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ ‏در موارد عدم صراحت قانون مالیاتها حکم معین در سایر قوانین ملاک عمل است. ‏آرای شورایعالی مالیاتي بخشنامه ها و دستورالعملهای سازمان امور مالياتی ‏استانداردهای حسابداری ‎ ‎ ‏در موارد سکوت و ابهام در قانون مالیا تهای مستقیم ‎ ‏استانداردهای ‏حسابداری ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
53010000 (سهم هزینههای معلق‌بهدرآمدهایمعاف + برگشت هزینههای مالیانی) + سود حسابداری (خالص اقلام بدهكار و بستانكار حساب تعديلات ستواتى موثر بر د رآمد مشمول ماليات + (درآمدهاى با ماليات مقطوع + در آمدهاى معاف از (استهلاى زيان احراز شده ستوات قبل + موارد تبصره (8) ماده (01-8) + درآمد مشمول ماليات.

صفحه 31:
eS Bt aot) ‏تجدید‎ ‏سرمايه كقاريا‎ sil ate یه هی حابداری و هی هاى مالاتي (هؤينه هاى قايل قبول ماد 1054 ذخيره مطالبات مشكوك الوصول هزينه ها شوكتهاى سرمايه كفار أهزيته هاى مربوط درأمدهاى اف و ربا صادرات كالاو خدمات و عدم بذبرش هزينه هاى صادرات كالو ات ععافيت افيش سرمابه ناشى از ماد( نون سای و رسای ماع ماليات حقوق ماده(88) +700 درم نات اكمكياى بلاعوض) نرج يكسان براى اشخاس حقيقى و حقوقي ‎١‏

صفحه 32:
چالش های قانون مالیاتها ی ۰ از دید گاه حسابداری . ۳) area) 5 | تسعير داراتى ويدهى ارذى ازبان حاصل از تسمير در رتخا روش ینوکت واعمال ۰ رو تدای سای ابل ول سوس ده ددم رسو برو بس را ا 0 بر اينصورت هو دو خازان بر اساس برأورد دار مور الاي ارزياي” ذيان برأوردى قرارمادهاى بلندعدت ۰ ۱ شود مشعول ميات أت ‎id Hd elo SEE oth hy‏ فاد و ‎

چالشهای حسابرسی مالیاتی ‏Chalenge in Tax Auditing ‏By: Gh. Davani غالمحسین دوانی عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران 1 اندیشه نظارت مردم بر منابع و مصارف دولت زائیده مشروطیت بود که منجر به تشکیل دیوان محاسبات و رسیدگی به حسابهای دولتی شد. از اختیارات مالی قوه مقننه نظارت بر اجرای درست بودجه بود .حق تصویب منابع و مخارج و نظارت بر بودجه دولت در سال 1807در فرانسه در دوران حکومت ناپلئون بناپارت بود که منجر به تشکیل دیوان محاسبات در فرانسه و سپس در سایر کشورها شد. در امریکا دفتر محاسبات عمومی General Accounting Office ) (GAOکه رئیس آن توسط رئیس جمهور با موافقت سنا برای مدت 15 سال انتخاب می شود. در ایران دیوان محاسبات عمومی باستناد مواد 103 ،102 ،101متمم قانون اساسی مصوب 1386تشکیل شده است. 2 سیر تطور قانون گذاری در ایران اندیشه نظارت مردم بر منافع و مصرف دولت مواد 102 ،101و 103متمم قانون اساسی مصوب 1286 1290تصویب اولین قانون محاسبات عمومی در 141ماده 1311قانون تجارت 1312قانون دیوان محاسبات عمومی قانون مالیات بر عایدات 1315تصویبنامه مجازات متخلفین از نظامنامه مالیات بر درآمد 1319مالیات بر درآمد 1324تجدیدنظر در قانون مالیات بر درآمد 1325تصویبنامه مالیاتهای مستقیم 1325مالیات بر درآمد مقاطعه کاران 1345قانون مالیاتهای مستقیم اصالحیه قانون تجارت 1347 3/12/1366اصالح قانون مالیاتهای مستقیم 7/2/1371اصالح قانون مالیاتهای مستقیم 27/11/1380اصالح قانون مالیاتهای مستقیم 3 سیر تحول قانون دیوان محاسبات 1290 اولین قانون محاسبات عمومی در 141ماده 1313 قانون دیوان محاسبات عمومی 1352 اصالحیه قانون دیوان محاسبات عمومی 1358 اصالحیه قانون دیوان محاسبات 1359 قانون تجدید نظر در قانون دیوان محاسبات عمومی 1361 قانون دیوان محاسبات عمومی 1362 اصالحیه قانون دیوان محاسبات 1363 اصالحیه قانون دیوان محاسبات 1370 اصالحیه قانون دیوان محاسبات 1370 4 1372 قانون آئین نامه مالی ،محاسباتی و معامالتی دیوان محاسبات کشور نقش نظارتی دولت وزارتخانه ها و موسسات دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی معاون کل وزارت امور اقتصادی و دارایی معاونت هزینه بنگاههای اقتصادی دولتی و موسسات دولتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی وزارت امور اقتصادی و دارایی معاونت شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی رئیس سازمان مالیاتی کشور بازار سرمایه (شرکتهای پذیرفته شده) بنگاههای اقتصادی خصوصی شرکاء و صاحبان بنگاه بنگاهها و موسسات 5 عمومی غیردولتی بانکها و موسسات مالی اعتباری غیرمجاز بانک مرکزی حسابهای ملی نهادهای نظارتی و کنترلی در نظام مالی ایران نوع موسسه سازمان کنترل کننده وزارت امور اقتصادی و دارایی ذیحسابی نظارت بر اعتبارات و اجرای مقررات مالی دیوان محاسبات کنترل بودجه ای و انحراف از مقررات بازرسی کل کشور کنترلهای موردی تخلفات سازمان حسابرسی حسابرسی عملیاتی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران حسابرسی عملیاتی وزارتخانه ها و موسسات دوfلتی بنگاههای اقتصادی دولتی و عمومی غیردولتی نوع نظارت یا کنترل بنگاههای اقتصادی خصوصی نهادهای اقتصادی عمومی غیردولتی 6 شهرداریها صاحبان و شرکای بنگاه کنترل مدیریت حسابرسی مفید راهبر حسابرسی ویژه سازمان حسابرسی جامعه حسابداران رسمی ایران حسابرسی عملیاتی قوانین اثرگذار حاکم بر شرکتهای دولتی سازمان بازرسی کل کشور سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سازمان تعزیرات قانون اساسی قوانین بودجه قوانین برنامه توسعه ()1،2،3،4 قانون گمرکی قانون دیوان محاسبات جامعه حسابداران رسمی ایران مقررات پولی و بانکی قانون بورس اوراق بهادار قانون تجارت 7 قانون تامین اجتماعی قانون مالیاتها قانون و اساسنامه سازمان حسابرسی سیر پیدایش حسابرسی 1311قانون تجارت (ماده )61 «انتخاب یک یا چند بازرس مفتش» ‏f( 1328ماده )30 قانون مالیات بر درآمد «انجمن محاسبین قسم خورده» 1335قانون مالیات (ماده )33 «انجمن محاسبین قسم خورده» 1342اساسنامه انجمن محاسبین قسم خورده 1345قانون مالیاتهای مستقیم (کانون حسابداران رسمی) 1346آیین نامه نحوه انتخاب حسابداران رسمی 1347قانون تجارت تبصره ( )1ماده ()242 1350تشکیل شرکت سهامی حسابرسی 1351اساسنامه کانون حسابداران رسمی 1359لغو عنوان حسابدار رسمی اصالح پاره ای از مواد قانون مالیاتها 8 ماده 161اصالحیه سال 1359تغییر عنوان حسابدار رسمی به ”حسابدار مورد قبول وزارت امور اقتصادی و دارائی“ 22بهمن 1357 تشکیل موسسات حسابرسی بنیاد مستضعفان ،سازمان برنامه و بودجه ،بنیاد شهید 1362قانون تشکیل سازمان حسابرسی از ادغام چهار شرکت و موسسه فوق 1366تاسیس سازمان حسابرسی 1372تصویب ماده واحده استفاده از خدمات تخصصی 1378اساسنامه جامعه حسابداران رسمی شهریور 1380تولد جامعه حسابداران رسمی جامعه حسابداران رسمی ایران ‏IACPA 9 انجمن حسابداران خبره ایران ‏IICA انجمن حسابداری ایران ‏IAA رویدادهای تاریخی حرفه حسابداری در ایران تاریخ ‏f( 1310تصویب قانون تجارت) ‏f( 1326اصالحیه قانون مالیاتها) 1328و f( 1335تصویب قانون مالیات بر درآمد) انتخاب بازرس (مفتش) برای رسیدگی به حسابها و اسناد مدارک شرکت اجازه استفاده از خدمات حسابداران حرفه ای در امور مالیاتی پذیرفتن نتیجfه رسfیدگی محاسfبین قسم خورده در مورد حسfاب یا ترازنامه بازرگان یا شرکتها برای تشخیص مالیات 1340 تصویب آیین نامه تشکیل انجمن محاسبین قسم خورده 1341 تشکیل نخستین جامعه حسابداران قسم خورده 1342 تصویب اساسنامه انجمن قانونی محاسبین قسم خورده 1343 تاسیس انجمن حسابداران ایران ‏f( 1345تصویب قانون مالیاتهای مستقیم) 1346 ‏f( 1347اصالحیه قانون تجارت) 10 رویداد اجازه تشکیل کانون حسابداران رسمی تصویب آیین نامه نحوه انتخاب حسابداران رسمی الزام به استفاده از گزارش حسابداران رسمی 1349 تصویب آیین نامه اجرایی تعیین اشخاص مجاز برای بازرسی شرکتهای سهامی عام 1350 تشکیل شرکت سهامی حسابرسی 1351 الزامبfه اسfتفاده از گراش حسfابداران رسfمی /تصfویب اسfاسنامه کانون حسابداران رسمی – تاسیس انجمن حسابداران خبره ایران 1359 تشکیل موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی ایران و سازمان برنامه و بودجه 1362 تصویب قانون تشکیل سازمان حسابرسی 1366 تصویب اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی 1372 تصویب قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران رسمی 1374 تصویب آیین نامه تعیین صالحیت حسابدارن رسمی 1378 تصویب اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران 1379 تصویب آیین نامه چگونگی استفاده از خدمات و گزارشهای حسابداران رسمی 1379 تصویب دستورالعمل نحوه برگزاری انتخابات شورای عالی جامعه حسابداران رسمی 1380 معرفfی اولیfن گروه حسfابداران رسfمی و برگزاری نخسfتین مجمfع عمومfی جامعه حسابداران رسمی ایران قانون مالیاتها مالیاتهای مستقیمf 11 مالیاتهای غیرمستقیم انواع مالیاتهای مستقیم مالیات بر درآمد مالیات بر دارائی مالیات مستغالت خالی مالیات بر اراضی بایر در اصالحیه 27/11/1380حذف شده است مالیات ساالنه امالک مالیات بر درآمد امالک (مواد )52-81 مالیات بر درآمد کشاورزی (ماده )81 مالیات بر درآمد حقوق مالیات بر ارث مالیات بر حق تمبر (مواد )82-92 مالیات بر درآمد مشاغل (مواد )93-104 مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (مواد )105-118 مالیات بر درآمد اتفاقی (مواد )119-128 مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف (مواد )129-131 12 مالیاتهای غیرمستقیم (قانون تجمیع عوارض) مالیات بر واردات مالیات بر مصرف و فروش حقوق گمرکی مالیات بر فرآورده های نفتی 30%اتومبیل های وارداتی 15%حق ثبت در قانون تجمیع عوارض ادغام شده اند سود بازرگانی مالیات تولید اسکل طبی و صنعتی مالیات نوشابه های غیرالکلی مالیات بر فروش سیگار مالیات اتومبیل مالیات حق اشتراک تلفن مالیات نوار ضبط صوت و تصویر مالیات فروش خاویار 13 مختصات قانون مالیاتهای مستقیم پنج باب باب اول 14 اشخاص مشمول مالیات باب دوم مالیات بر دارایی ( 5فصل که فصول 1تا 3حذف شده است) باب سوم مالیات بر درآمد باب چهارم مقررات مختلفه باب پنجم سازمان تشخیص باب اول 100 اشخاص مشمول مالیات باب دوم 204 مالیات بر دارائی فصل ( ) 3 ، 2 ،1از باب دوم در اصالحیه 27/11/1380حذف شده است. 15 204 مالیات بر ارث 205 حق تمبر باب سوم – مالیات بر درآمد 305 فصل 301 مالیات بر درآمد امالک (اجاره و نقل و انتقال امالک) فصل 302 فصل 303 مالیات بر درآمد کشاورزی مالیات بر درآمد حقوق دولتی فصل 304 غیردولتی %10 مالیات بر درآمد مشاغل ماده 131 فصل 305 مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ماده %25 – 105 فصل 306 مالیات بر درآمد اتفاقی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول نرخ ماده 131 فصل 307 مالیات بر مجموع درآمد ناشی از منابع مختلف 16 ماده ( 129حذف شده است) باب چهارم :مقررات مختلفه 409 فصل 401 فصل 402 فصل 403 معافیتها هزینه های قابل قبول و استهالکات قرائن و ضرایب مالیاتی (خرید،فروش،درآمد ناویژه ،میزان تولید،ارزش واگذاری حق کسب ،جمع وجوه حق التحریر ،سایر عوامل) فصل 404 مقررات عمومی فصل 405 وظایف مودیان فصل 406 17 وظایف اشخاص ثالث فصل 407 تشریفات و جرائم مالیاتی فصل 408 ابالغ فصل 409 وصول مالیات باب پنجم 506 فصل 501 18 مراجع تشخیص مالیات و وظایف و اختیارات آنها فصل 502 ترتیب رسیدگی فصل 503 مرجع حل اختالف مالیاتی فصل 504 شورای عالی مالیاتی فصل 505 هیأت عالی انتظامی فصل 506 دادستانی انتظامی مستخرجه از قانون مالیاتهای مستقیم مصوبه 1345 فصل هفتم – حسابداران رسمی و وظایف آنها ماده -275بمنظور استفاده از نتایج حسابرسی حسابداران متخصص در امور رسیدگی بدفاتر و حساب سود و زیان و ترازنامه برای تشخیص درآمد مشمول مالیات مودیان عده ای به عنوان حسابدار رسمی بر طبق مقررات این فصل تعیین می شوند. ماده -276اعضاء کانون کسانی هستند که از طرف شورا به عنوان حسابدار رسمی انتخاب می شوند. تبصfره -1رسیدگی به دفاتر و حساب سود و زیان و ترازنامه برای تشخیص درآمد مشمول مالیات در صورتی به اعضاء کانون یا به موسسات حسابرسی موضوع تبصره مادۀ 277واگذار خواهد شد که واجد شرایط خاص مقرر در آیین نامه مربوط باشند. تبصfره -2کارشناسان رسمی حسابداری دادگستری در تهران از بین اعضاء کانون با رعایت سایر مقررات مربوط به امور کارشناسی انتخاب خواهند شد و در ص ورتی که تعداد متقاضیان از اعضاء کانون تکافوی احتیاجات وزارت دادگستری را نکند میتوان از حسابرسان آزاد استفاده نمود. 19 ماده -279گزارش حسابدار رسمی باید طبق نمونه مخصوص حاوی نکات زیر تنظیم و به ممیز مالیاتی تسلیم گردد: الfف – اظهارنظfر نسfبت بfه قانونfی بودن دفاتfر مودی طبfق مقررات قانون تجارت و سایر مقررات ایfن قانون و کافfی بودن دفاتfر و اسfناد و مدارک مودی برای امfر حسابرسی و تعییfن درآمfد واقعfی و انطباق ترازنامfه و حسfاب سfود و زیان و اقالم مذکور در آنهfا با مندرجات دفاتfر قانونfی و اسfناد مربوط و همچنیfنبfه طور کلfی رسfیدگی و اظهارنظر نسfبت بfه مندرجات دفاتfر و اظهارنامfه های سfایر مودیانfی کfه دفاتfر نگاهداری مfی کننfد و ذکfر اینکfه تمام اطالعات و توضیحات الزم کfه حسfابرس خواسfته است به او داده شده و همچنیfن اظهارنظfر راجfع بfه اینکfه ترازنامfه و حسfاب سود و زیان و سایر صورتحسابها و دفاتر و اسناد منطبق با وضع واقعی می باشد. ب -تعیین میزان درآمد مشمول مالیات مودی بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی. تبصfره -ممیfز مالیاتfی گزارش حسfابدار رسfمی را در مورد بنfد الfف بدون رسیدگی قبول و در مورد بنfد ب در صfورتی کfه ایرادی داشتfه باشfد نظfر خود را ذکfر دالئfل نسfبت به گزارش حسfابدار رسfمی اظهار و درآمfد مشمول مالیات را طبfق نظfر خود تشخیص خواهد داد. 20 تبصره ماده 279اصالحی 1351 گزارش حسfابدار رسfمی در مورد بنfد الfف بدون رسیدگی از طرف ممیfز مالیاتfی قابfل قبول اسfت و در صfورتی کfه ممیز مالیاتfی نسfبت بfه گزارش حسfابدار رسfمی اعfم از بنfد الfف یا ب توضیحات و اطالعات اضافfی بخواهfد میتوانfد حداکثر ،در مدت سfه ماه پfس از تسfلیم گزارش یfا ذکر مورد کتب ًا از حسfابدار رسfمی مطالبfه نمایfد و حسfابدار رسfمی مکلfف است حداکثfر در مدت 15روز از تاریخ ابالغ توضیحات و اطالعات خواسfته شده را جهfت ممیfز ارسfال دارد مگfر آنکfه تهیه اطالعات و توضیحات خواسfته شده احتیاج بfه وقfت اضافی داشتfه باشfد کfه در ایfن صfورت بfا توجfه به مدت مرور زمان مالیاتfی مهلfت متناسfبیبfه حسfابدار رسfمی داده خواهد شد. در صورتی که ممیز مالیاتی به اطالعات و توضیحات حسfابدار رسمی ایرادی داشته باشد طبق مادۀ 280اقدام خواهد شد. 21 ماده – 280هرگاه به تشخیص سرممیز مالیاتی گزارش حسابدار رسfمی در مورد بنfد الfف ماده 279برخالف واقfع باشfد با اظهارنظfر صfریح سfرممیز مالیاتfی و بfا ذکر مورد و میزان زیان وارده بfه دولfت از طرف دادسfتان انتظامfی مالیاتfی بfه هیأت رسfیدگی حسfابداران رسمی موضوع ماده 278اعالم و تقاضای رسfیدگی میشود .اگfر بfه موجfب رای صfادره ادعای سرممیز مالیاتfی رد شود دادسfتان انتظامfی مکلfف اسfت اقدام بfه تعقیب سfرممیز مالیاتfی در هیئfت عالfی انتظامfی نمایfد و در صfورتی که هیئfت ادعای سfرممیز را وارد تشخیfص دهfد بfا توجfه به نوع و درجfه قصfور و تقصfیر حسfب مورد حسfابدار رسfمی را به مجازات انتظامfی کfه حداقfل آfن سfلب عنوان حسfابدار رسمی برای مدت 3ماه اسfت و پرداخfت جریمfه و خسfارتی متناسfب با زیان وارده بfه دولfت محکوم خواهfد کرد .رای هیأت در مورد مجازات انتظامfی بfه طور کلfی و از لحاظ جریمfه و خسfارت تfا مبلغ دویسfت هزار ریال باشد .حسfابدار رسfمی حق دارد ظرف 10روز از تاریfخ ابالغ رای هیئfت فقfط نسfبت بfه جریمfه و خسارت از دادگاه شهرسfتان حوزه سfرممیز مربوط تقاضای تجدیدنظر کند. دادگاه شهرسfتان خارج از نوبfت بfه شکایfت رسیدگی و رای مقتضffی صffادر خواهffد کرد .رای دادگاه مزبور در این باره قطعی و الزم االجرا است. تبصfره – آراء قطعfی هیئfت رسfیدگی و احکام دادگاه شهرستان در مورد جریمfه و خسfارت طبfق مقررات اجرائfی مالیاتها اجراء خواهد شد. 22 ماده -280هرگاه ممیfز مالیاتfی بfه گزارش حسfابدار رسمی ایرادی داشتfه باشfد نظfر خود رابfا ذکfر دالئfلبfه سرممیز گزارش خواهد داد و در صورتی که مراتب مورد تأیید کتبی او قرار گیرد ممیfز مالیاتfی بر اسfاس مقررات ایfن قانون و حسfب مورد با رعایfت تبصfرۀ 1مادۀ 81درآمfد مشمول مالیات را تشخیص خواهfد داد .در صfورتی کfه رد گزارش حسfابدار رسمی در مورد بنfد الfف مادۀ 279باشfد و بfه موجfب رای قطعfی کمیسیون تشخیص که با حضور یکی از حسابداران رسمی تشکل می شود ادعای سfرممیز و ممیfز مالیاتfی قبول نشود دادسfتان انتظامی مالیاتfی مکلfف اسfت اقدام بfه تعقیfب نامfبردگان در هیأfت عالی انتظامfی نمایfد و درغیfر اینصfورت حسfابدار رسfمی با مودی متضامن ًا مسfئول پرداخfت مابfه التفاوت مالیات و جرائم و زیان دیرگرد متعلfق بوده و نسfبت بfه لغfو کارت شناسfائی حسابدار رسfمی بر اسfاس مقررات آییfن نامfه موضوع تبصfرۀ یک مادۀ 276اقدام و مراتfب برای تعقیfب نامfبرده بfه کانون حسابداران رسمی اعالم خواهد شد. عدم حضور حسfابدار رسfمی در جلسfه کمیسfیون تشخیص در صfورتی کfه قب ً ال دعوت شده باشfد مانfع رسfیدگی و صدور رای نخواهد بود. تبصfره – اعضاء کانون از نظfر تخلفات و مجازاتها و نحوه رسfیدگی بfه تخلفات آنان باسfتثناء تخلفات انتظامfی که در اسfاسنامه کانون پیfش بینfی خواهfد شfد تابfع مقررات مربوط به کارشناسان رسمی خواهند بود. 23 حق الزحمه حسابرسی 1345 ماده -9آییfن نامfه انتخاب حسfابداران رسمی موضوع ماده 277قانون مالیاتهای مستقیم 1200ریال در ساعت - 1حسابدار رسمی -2کمک حسابدار 500ریال در ساعت -3سایر کارکنان حسابرسی 250ریال در ساعت ضریب تبدیل دالر سال 1384به سال 1345 حداقل نرخ ساعتی مورد انتظار حسابدار رسمی 9100 ÷ 60 = 150 150 × 1200 = 180.000 حداقل نرخ مورد انتظار کمک حسابدار 150 × 500 = 75.000 حداقل نرخ مورد انتظار سایر کارکنان 150 × 250 = 37.500 24 تخلفات انتظامی حسابداران رسمی -1تخلفات مالیاتی -2تخلفات حسابرسی رسیدگی به تخلفات -1تخلفات مالیاتی • اعالم تخلف توسط مراجع مالیاتی به دادستان انتظامی مالیاتی • ارجاع تخلfفبfه هیأfت سfه نفره متشکfل از یکfی از اعضای هیأfت مدیره کانون حسfابداران رسfمی ،یfک نفر حسfابدار متخصfص عضfو شورای عالfی کانون حسfابداران رسfمی بfه انتخاب رئیfس شورای کانون حسابداران رسمی رئیس شورای عالی مالیاتی -2تخلفات غیرمالیاتی • رسیدگی در کانون حسابداران رسمی مطابق آیین نامه ای که به تصویب شورای کانون خواهد رسید. تخلفات مالیاتی حسابداران رسمی -1اظهارنظfر خالف واقfع در مورد تحریfر و تنظیfم دفاتfر قانونfی مودی در حدود آییfن نامfه تبصfره یک ماده 58قانون مالیاتهای مستقیم و عرف حسابرسی. -2عدم تنظیfم کامfل گزارش رسfیدگیبfه دفاتfر مودیان طبfق نمونfه های تهیfه شده از طرف وزارت دارایی و عدم رفع نقائص با وجود تذکر کتبی ماموران تشخیص. -3اسfتفاده از عنوان حسfابدار رسfمی توسfط کسfانی کfه بیfش از یکسfال از شغfل حسfابدار رسمی محروم میشوند. -4تسلیم گزارش که مندرجات آن خالف واقع باشد. -5رسfیدگی بfه حسfاب مالیاتfی مودیانfی کfه حسfابدار رسfمی در سfرمایه و یfا منافfع آنان شریfک یfا سهیم بوده و یا معامالت بازرگانی با آنان دارند یا در اداره موسسه مربوط دخالت دارند. 25 الیحه قانون مربوط به اصالح پاره ای از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مورخ 3/3/1359شورای انقالب روزنامه رسمی 10299/16/4/1359مورخ 8/4/1359 ماده -12مواد 237 -227و 275الfی 281قانون مالیاتهای مستقیم و اصfالحیه های بعدی آfن لغfو و مواد 149 -116 -61و 173اصfالح می گردد. -1تبدیfل موسfسات حسfابرسی موضوع تبصfره ماده 277بfه موسسات حسابرسی مورد قبول وزارت امور اقتصادی و دارایی -2تبدیل «حسابدار رسمی» به حسابدار متخصص 26 سیر گردش تشخیص مالیات تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر صدور برگ تشخیص مالیات یکسال پس از انقضای مهلت قانونی 138×/31/4 ابالغ برگ تشخیص تا سه ماه پس از صدور برگ تشخیص 138×/30/7 قبولی برگ تشخیص و ختم پرونده اعتراض به برگ تشخیص ظرف مدت سی روز از تاریخ ابالغ ماده 238 60روز رسیدگی ممیز کل به اعتراض مودی ظرف مدت سی روز از تاریخ مراجعه توافق با ممیز کل و ختم پرونده ادامه اعتراض و انعکاس به هیأت حل اختالف شورای عالی مالیاتی دیوان عدالت اداری هیأت موضوع ماده 251مکرر 27 مشخصه ماده 147 هزینه های قابل قبول در حدود متعارف متکی به مدرک باشد. منحصرا ً برای تحصیل درآمد موسسه در دورۀ مالی با رعایت نصاب مقرر انجام شده باشد. هزینه هایی که به موجب سایر قوانین جامعه به هیأت وزیران انجام شده ولی بیش از نصاب های مقرر و یا در قانون مالیاتها پیش بینی نشده باشد مثل هزینه های مسافرت خارج کشور مدیران دولتی 28 مبانی حسابرسی مالیاتی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 سایر قوانین مطروحه قانون قانون تجارت کار قانون محاسبات عمومی قانون برنامه و بودجه استانداردهای در موارد عدم صراحت قانون مالیاتها حکم معین در سایر قوانین مالک عمل است. در موارد سکوت و ابهام در قانون مالیاتهای مستقیم آرای شورایعالی مالیاتی بخشنامه ها و دستورالعملهای سازمان امور مالیاتی استانداردهای حسابداری 29 حسابداری درآمد مشمول مالیات (سهم هزینه های متعلقبfه درآمدهای معاف +برگشت هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی) +سود حسابداری (خالص اقالم بدهکار و بستانکار حساب تعدیالت سنواتی موثر بر درآمد مشمول مالیات + (درآمدهای با مالیات مقطوع +درآمدهای معاف از مالیات) – (استهالک زیان احراز شده سنوات قبل +موارد تبصره ( )5ماده (+ ))105 درآمد مشمول مالیات (زیان تایید شده) = 30 چالش های قانون مالیاتها ی مستقیم مصوب 27/11/1380 از دیدگاه حسابداری ()1 شرح قانون مالیاتهای مستقیم استاندارد حسابداری سود حسابداری سود حسابداری ،سود مالیاتی سود مالیاتی استهالکات جدول استهالکات روش مورد تصویب هیأت مدیره بند 16 استاندارد 11 تجدید ارزیابی (زیان حاصل غیرقابل قبول) زیان غیرقابل قبول بند 45استاندارد 11 زیان قابل قبول کاهش ارزش سرمایه گذاریها غیرقابل قبول استاندارد شمارۀ 15 قابل قبول هزینه های حسابداری و هزینه های مالیاتی (هزینه های قابل قبول ماده )148 ماده 148 استانداردها مغایر است ذخیره مطالبات مشکوک الوصول مشروط قابل قبول بند ( )15استاندارد شمارۀ 3 زمان تحقق درآمد هزینه های شرکتهای سرمایه گذاری غیرقابل قبول قابل قبول هزینه های مربوط درآمدهای معاف و غیرمعاف حق السهم هزینه ها قابل قبول صادرات کاال و خدمات و عدم پذیرش هزینه های صادرات کاال و خدمات ماده 141 قابل قبول معافیت ها معافیت افزایش سرمایه ناشی از ماده ( )4قانون نوسازی و بازسازی صنایع مالیات حقوق ماده (%10 )85 درآمد اتفاقی (کمکهای بالعوض) نرخ یکسان برای اشخاص حقیقی و حقوقی 31 با قید شرط و بخشنامه های متعارض --- نقد و سود انباشته قابل قبول --- ابهام دارد --- --- --- چالش های قانون مالیاتها ی مستقیم مصوب 27/11/1380 از دیدگاه حسابداری ()2 قانون مالیاتهای مستقیم استاندارد حسابداری مشروط قابل قبول استاندارد 16 معاوضه دارائی با دارائی (چنانچه دارائی مستغالت و ساختمان باشد به مأخذ ارزش معامالتی و در غیر اینصورت هر دو دارائی بر اساس برآورد اداره امور مالیاتی ارزیابی و مشمول مالیات میشوند. مشمول مالیات استاندارد 11برخی معاوضه ها مشمول سود نمی باشد زیان برآوردی قراردادهای بلندمدت غیرقابل قبول بند 24استاندارد ()9 ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاریهای جاری – کاهش دائمی در ارزش سرمایه گذاریهای بلندمدت غیرقابل قبول بند 33و 34 استاندارد 15 احتساب ذخیره هزینه تامین مالی پرداختی به بانکها و موسسات مالی و اعتباری مجاز قابل قبول و در مورد تسهیالت یا فاینانس خارجی غیرقابل قبول هزینه است ضایعات غیرعادی غیرقابل قبول قابل قبول تغییر در برآوردها اگر منجر به افزایش هزینه ها گردد غیرقابل قبول و اگر منجر به افزایش درآمد شود مشمول مالیات است غیرقابل قبول زیان طبق استاندارد (قابل قبول بند 31 استاندارد )61 زیان حاصل از دوره توقف عملیات غیرقابل قبول قابل قبول زیان کاهش ارزش داراییهای نامشهود در زمان فروش یا واگذاری قابل شناسائی غیرقابل قبول قابل قبول زیان ناشی از کاهش ارزشی که با رعایت قاعده اقل بهای تمام شده با قیمت بازار حاصل می شود غیرقابل قبول قابل قبول زیان ناشی از کنارگذاری داراییهای غیرقابل استفاده یا اسقاط فاقد ارزش غیرقابل قبول قابل قبول شرح تسعیر دارائی و بدهی ارزی (زیان حاصل از تسعیر در صورت اتخاد روش یکنواخت و اعمال استانداردهای حسابداری قابل قبول) 32

51,000 تومان