کسب و کار مدیریت و رهبری

چشم انداز تحول اداری مدیریت امور مالی

cheshm_andaze_tahavole_edari_modiriate_omore_mali

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چشم انداز تحول اداری مدیریت امور مالی”

چشم انداز تحول اداری مدیریت امور مالی

اسلاید 1: Powerpoint Templatesچشم انداز تحول اداری مدیریت امور مالی

اسلاید 2: نمودار سازمانی مدیریت امورمالی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهمدیرامورمالیدانشگاهاداره نظارت وپایش عملکرد مالیاداره حسابداری پرسنلی ( شاغلین وبازنشستگان ) اداره حسابداریمنابع وتامین اعتباراداره درآمدمعاوناداره حسابداریمدیریت

اسلاید 3: مدیریت امور مالی دارای 5 اداره به شرح ذیل می باشد:1_اداره نظارت و پایش عملکرد مالی (رسیدگی سابق)2_اداره حسابداری منابع و تامین اعتبار(دفترداری سابق)3_اداره حسابداری پرسنلی شاغلین و باز نشستگان4_اداره حسابداری مدیریت (اموال سابق) 5_اداره درآمد

اسلاید 4: شرح وظایف اداره نظارت و پایش عملکرد مالی (رسیدگی سابق)رسیدگی به کلیه اسناد حقوقی وهزینه های جاری واختصاصی واحدهای زیر مجموعه از قبیل معاونتها – دانشکده ها – شبکه ها وبیمارستانها و پایش واحدهای مستقل و راهبری واحدهای تابعهرسیدگی به کلیه اسناد هزینه تدارکات رسیدگی اسناد متفرقه رسیدگی به چگونگی پرداخت هزینه های ازدواج وفوت بازنشستگان وموظفین وکارکنان رسمی رسیدگی به هزینه های باز خرید مرخصی بازنشستگان رسیدگی چگونگی پرداخت هزینه بیمه عمر بابت فوت کارکنان وبازنشستگان و اسناد پرسنلیتهیه تراز مالی و تهیه وتلفیق صورت مالی دانشگاه

اسلاید 5: شرح وظایف اداره حسابداری منابع و تامین اعتبار(دفترداری سابق)ثبت کلیه در یافتهای دانشگاه وکلیه پرداختها ی قطعی وموقت وامانی و درامدی ثبت وپرداخت کلیه هزینه های انجام شده اعم از حسابرسی وتملک داراوییهای سرمایه ای ستاد وواحد های تابعه ثبت ونگهداری وجوهات سپرده ها وتضمینات و مناقصات ومزایده ها ستاد وواحدهای تابعه ثبت وطبقه بندی وتلخیص کلیه حسابهای دانشگاه تهیه وتنظیم صورتحسابهای مالی اعم از جاری وتملک وتهیه عملکرد برنامه های جاری وتملک واختصاصی وردیفهای ابلاغیارسال ماهیانه ونهائی صورتحسابهای مالی به مراجع ذیصلاح ناظر از قبیل دیوان محاسبات وحسابرس دانشگاه ووزارت دارائی

اسلاید 6: شرح وظایف اداره حسابداری مدیریت (اموال سابق)1. تنظیم دفاتر اموال وحسابرسی کامل به کلیه اموال زیر مجموعه دانشگاه اعم از دانشکده ها – معاونت ها و بیمارستان وشبکه های بهداشتی 2. محاسبه ونگه داری اموال ونصب بر چسب اموال کلیه اموال زیر مجموعه دانشگاه 3. بازدید از واحد های تابعه دانشگاه جهت صورت برداری کامل اموال واحد ها 4. ایجاد شماره اموال برای اجناس خریداری شده 5. تهیه فرمهای اموال وثبت آنها در رایانه وارسال آنها به اداره دارایی استان 6. تفکیک وسائل اسقاطی وتنظیم و مرتب نمودن کلیه پرونده های مربوطه 7. نظارت بر جابجائی اموال اسقاط به انبار 8. انبار گردانی انبارهای واحدهای تابعه دانشگاه 9. راهنمائی امنای اموال در جهت تسریع وصحیح انجام شده امور محموله 10. تحویل وتحول بین امنای اموال واحدهای تابعه دانشگاه11. حفظ وحراست کامل از اموال ونگهداری وتعمیرات اموال

اسلاید 7: شرح وظایف اداره حسابداری پرسنلی شاغلین و باز نشستگانتهیه وتنظیم لیست وپرداخت حقوق کارکنان ستادتهیه وتنظیم کسورات قانونی وارسال فرمهای کسورات بازنشستگی- بیمه خدمات درمانی وتامین اجتمایی وغیره تهیه وتنظیم کسورات کارکنان برای ارسال به مراجع مورد نظر اعم از بانکها ثبت احکام پرسنلی در رایانه وهمچنین ثبت مابه التفاوتها تهیه وارسال گواهی ها برای کارکنان به مراجع مانند بانکها وموسسات تهیه وتنظیم کسورات صورت وضعیتها ی عمرانی برای تا مین اجتمایی – اداره دارایی وغیره وپیگیری وصول آنها وضمیمه نمودن فیشهای واریزی در اسناد تنظیم لیست وپرداخت حقوق بازنشستگان ارسال حقوق بازنشستگان به بانک های مختلف جهت پرداخت در خواست وجه احکام بازنشستگان وموظفیصدور نامه های گواهی برای بازنشستگان

اسلاید 8: شرح وظایف اداره درآمدشناسائی و ثبت درآمد واحدهای تابعهوصول و ارسال به خزانه و پیگیری وصول آن از خزانه توزیع و ارسال اطلاعات آماری درآمد به مدیر مالی

اسلاید 9: تغییر مبنا از نقدی به تعهدیدرابتدای سال 1391 دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پس از گذراندن مراحل پایه ای استقرار نظام نوین مالی موفق شد به جمع استانهای کشور ودانشگاههائی که موفق به گذراز مبنای نقدی به تعهدی شده بودند بپیوندد وبرای اولین بارگزارش حسابهــــــای خود ( تراز مالی ) وصورت مالی خود را به صورت تعهدی ارائه دهد درادامه کار ودرسالهای 1392 موفق به شناسائی مراکز هزینه واصلاح اشتباهات حسابداری سنوات خود شده وخود را جزء دانشگاههای برتر دراین عرصه معرفی نماید و با معرفی مربی های کشوری به دانشگاههای دیگرسبب ارتقای سایر دانشگاه وبروزآوری ، اطلاعات آنها شود با توجه به آنلاین نمودن انبارها وبرقراری ارتباط منطقی بین آنها وشناسائی دارائی ثابت غیرمنقول درسطح استان درطول این سالها شدیم.

اسلاید 10: اهم فعالیتهاپس از شروع نظام نوین مالی در سال 1390 و مستقل نمودن 27 واحد تابعه در هرسال مالی حدود 190000 سند در این مدیریت تولید و تجمیع و پس از اصلاحات مالی بعنوان تراز مالی ارائه می شود

اسلاید 11: ادامه اهم فعالیتهاپس از آموزش 190 انبار دار واحد تابعه و انتقال اطلاعات آنها به نرم افزار توسط مربیان نظام نوین مالی داخلی دانشگاه و همچنین آموزش 58 امین اموال و در مجموع 90 مسئول حسابداری و کارشناس مالی و ثبت اطلاعات معوق آنها حسابداری تعهدی به عنوان عملیات اصلی مالی در دستور کار قرار گرفت

اسلاید 12: ساماندهی تمامی انبارهای دانشگاهپس از تبدیل اسناد و سیستمی نمودن تمامی انبار های دانشگاه برای اولین بار این امکان فراهم گردید که در ستاد دانشگاه بتوانیم تمام موجودی ها را مشاهده و کنترل نمائیم

اسلاید 13: ساماندهی اموال منقول و غیر منقول دانشگاه2 بار در طی سالهای منتهی به 1392 صورتبرداری از تمامی دارائی های منقول و غیر منقول صورت گرفته است که در طی این صورت برداری ها بسیاری از املاک و مستحدثات بطور کامل شناسائی و بعنوان دارائی در دفاتر ثبت گردیدند

اسلاید 14: عملکرد حسابداران و کارشناسان مالی در شروع فعایت حسابداری تعهدی پس از آموختن فنون حسابداری تعهدی در دی ماه 1390 به کارشناسان مالی یکصد و سی هزار سند نقدی ظرف مدت 3 ماه به تعهدی تبدیل و پس از ثبت کامل درآمدهای همان سال و اعمال اصلاحات لازم توسط کارگروه نظام نوین مالی در خرداد ماه سال 1391 موفق به ارائه تراز تعهدی برای اولین بار شدیم

اسلاید 15: رعایت استاندارد های حسابداریهم اینک در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تمامی فرآیندهای مالی منطبق بر استانداردهای حسابداری و آئین نامه مالی و معاملاتی می باشد و با نگاهی رو به جلو آماده ورود به فاز دوم نظام نوین مالی که همان بهای تمام شده خدمات می باشد هستیم

اسلاید 16: چشم اندازهم اینک دارای هدفهای برتر از جمله تعیین بهای تمام شده خدمات ارائه شده وکنترل هزینه ها هستیم ودربرنامه آینده درسطح کشوری آمادگی هرگونه خدمت درعرصه بودجه ریزی عملیاتی را خواهیم داشت.ازجمله چشم اندازهای پیش رو کنترل هزینه های بهداشتی ودرمانی ، اداری را دربرنامه خود داریم که با ارائه عملکرد واحدهای تابعه به ریاست محترم دانشگاه وتعیین میزان بهره وری وسود یا زیان ناشی از فعالیت ها جهت کمک به تصمیمات جهت مدیریت هزینه ها باشیم ازدیگرچشم اندازها حفظ دارائی های ثابت (ساختمان وزمینه ) دانشگاه می باشیم که با شروع به مستند نمودن دارائی ها این اقدام نیزدرآینده مسیرخواهد بود.

اسلاید 17: گزارش صورتبرداری و شناسائی دارائی غیر منقول- کل املاک شناسائی شده 1068 مورد که تعداد 157 مورد دارای سند مالکیت ومابقی فاقد سندمالکیت هستند.- ازتعداد کل املاک تعداد 473 مورد فاقد دیوارکشی می باشدکه فعلاً امکان تنظیم سند ندارد ( بدلیل عدم دیوارکشی )- درشهرستان صحنه 17 مورد آماده اخذ سند وجود دارد - درشهرستان سنقر نیز 22 مورد آماده اخذ تنظیم شده است .- جهت نقشه کشی 186مورد حومه کرمانشاه طبق استعلام های انجام شده 650/000/000 ریال نیاز به اعتبار بوده است که فعلاً تامین نشده است.

اسلاید 18: ادامه مستند سازی- جهت دیوارکشی و مستندسازی 473 مورد ذکرشده فاقد حصارکشی 18/000/000/000برآورد قیمت شده است که درجلسه هیئت امناء تصویب شده است وتا این زمان اعلام نتیجه نهائی صورت نگرفته است . - اززمان استقرار نظام نوین مالی 1068 دارائی ثابت غیرمنقول شامل زمین وساختمان بطور کامل شناسائی شده است ودرادامه این فرآیند جهت مستندسازی وقیمت گذاری منطقی دردستورکار قرارگرفته .- تاهمین زمان 118 مورد سند مالکیت جهت واحدهای تابعه وستاد تهیه شده است وسندهای مالکیت دردست اقدام نیز حدود 40 مورد می باشد.- حدود 41200 متر حصارکشی مورد نیاز املاک دانشگاه است.  .

اسلاید 19: در حال حاضر با مکانیزه بودن تمامی مراحل عملیات مالی و وجود ارتباط منطقی بین بخشها و وجود مکانیسم فرآیندی شاهد پیشرفتها و خروجی های مناسبی از سیستم می باشیم که موجب رسیدن به هدف نظام نوین مالی که همان گزارشگری عملیاتی و بهره وری ، خواهد شد

اسلاید 20: مستقل شدن بیش از 70% واحدهای تابعه دانشگاه :طبق ماده 10 آئین نامه مالی ومعاملاتی دانشگاه به منظور دستیابی به قیمت تمام شده خدمات وفعالیت ها و ضرورت اصلاحات نظام مالی بخش سلامت درراستای استقرار نظام نوین مالی واجرای هلدینگ وشبکه عصبی مالی ودرنتیجه ارتقاء سطح کنترل داخلی دربخش وارتقــاء مستــمر کیفیت خدمات وتعالی عملکرد ، افزایش بهره وری ودرنهایت افزایش رضایتمندی آحاد جامعه ، موسسه موظف می باشد به تعداد واحدهای اجرایی خود ، عملیات مالی مجزا درقالب واحداجرایی مستقل ایجاد نماید. نحوه اداره واحدهای اجرایی مستقل وانجام عملیات مالی ومعاملاتی آن براساس مفاد این آیین نامه واین ماده ودستورالعمل های ابلاغی از سوی رئیس هیات امناء ویا مقام مجاز از طرف ایشان توسط کمیته فنی وتخصصی مالی وبودجه موضوع ماده 105 این آیین نامه تهیه شده ، صورت می پذیرد .

اسلاید 21: تفویض اختیارطبق ماده 11آئین نامه مالی ومعاملاتی دانشگاه رئیس امورمالی واحد اجرایی فردی است دارای مـــدرک دانشگاهی مرتبـــط با امورمالی که به پیشنهاد مـدیرامورمالی ( خزانه دار ) موسسه وتایید وابلاغ معاون پشتیبانی موسسه ،برای مدت 4 سال انتخاب وبه این سمت منصوب می شود .بند الف – رئیس امورمالی درواحدهای اجرایی مستقل ، عملیات اجرایی مالی ومعاملاتی را زیر نظر رئیس واحد اجرایی وبا نظارت مدیرامورمالی ( خزانه دار ) موسسه که براساس این آیین نامه ودستورالعمل های ابلاغی به وی محول می شود انجام می دهد ودرقبال وظایف محوله و درحدود اختیارات این آیین نامه ومقررات ذیربط مسئول وشخصاً درمراجعه قانونی ونظارتی پاسخگو خواهد بود.

اسلاید 22: ادامه تفویض اختیارطبق ماده 30آئین نامه مالی ومعاملاتی دانشگاه کلیه پرداخت ها با دستور رئیس موسسه یامقامات مجاز از طرف ایشان ودرواحدهای مستقل با دستور رئیس واحد اجرائی پس از تامین اعتبار انجام می پذیرد . انواع پرداخت های موسسه ، عبارت است تامین اعتبار انجام می پذیرد . انواع پرداخت های موسسه ، عبارت است از:1- تنخواه گردان 2- پیش پرداخت 3- علی الحساب 4- هزینه 5- خرید اموال ، ماشین آلات ، تجهیزات وتملک دارایی سرمایه ای 6- سایر

اسلاید 23: ادامه تفویض اختیارطبق ماده44آئین نامه مالی ومعاملاتی دانشگاه ،مسئولیت تشخیص وانجام تعهد وتسجیل وحواله به عهده رئیس موسسه ومقامات مجاز از طرف ایشان ومسئولیت تامین اعتبار و تطبیق پرداخت با این آئین نامه به عهده مدیرامورمالی ( خزانه دار ) موسسه ومقامات مجاز از طرف وی می باشد . مسئولیت های فوق در مورد واحدهای اجرای مستقل نیز به عهده رئیس واحد ورئیس امورمالی واحد می باشد.

اسلاید 24: استقرارنظام نوین مالیبهای تمام شده خدماتبودجه ریزی عملیاتی (بر مبنای عملکرد)مدیریت هزینه و بهره وری

اسلاید 25: مقدمات ورود به بهای تمام شده خدماتپس از استقرارنظام نوین مالی دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وشناسائی تمامی مراکز هزینه موجود درچارت سازمانی واحدهای سازمانی ولینک دادن آن مراکز هزینه به چارت سازمانی وابلاغ ثبت اسناد هزینه به تفکیک مراکز هزینه وکنترل ونظارت برفرآیند آن توسط حسابرسان داخلی اداره نظارت وپایش عملکرد مالی وشرکت درجلسات کمیته بهای تمام شده جهت تدوین دستورالعمل شاخص تسهیم برخی هزینه ها ،مقدمات ورود به بهای تمام شده فراهم شده وبا ابلاغ نهائی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مرحله دوم طرح نظام نوین مالی ورودخواهیم نمود.

اسلاید 26:

اسلاید 27: با برگزاری دوره های آموزشی وفراهم شدن نسبی جهت عملیات اجرای نظام نوین مالی اقدامات زیر انجام شد:شرکت درکارگاه های آموزشی وبازدید وتبادل اطلاعات با سایر دانشگاه ها ومعرفی وتربیت چند نفر از کارشناسان که هم اکنون درسطح مربیان کشوری نظام نوین مالی هستندبازدیدکمیته راهبری دانشگاه از واحدهای تابعه تشکیل سایت درمجتمع بوستان زیرنظر مدیریت امورمالی جهت آموزشایجاد پورتال مدیریت امورمالی دانشگاه کرمانشاه ارتباط مستمر با مسئولین ومجریان پیاده سازی نظام نوین مالی دروزارت بهداشت ودرمان وشرکت ارائه دهنده نرم افزار نظام نوین مالی

اسلاید 28: تهیه اطلاعات پایه جهت حسابداری تعهدی :- حسابهای دریافتنی درمورد حسابهای دریافتنی با همکاری کلیه واحدهای دانشگاه میزان مطالبات معوقه ازکلیه ارگانهای مرتبط ازجمله سازمانهای بیمه گر ، بانکها وغیر جمع آوری وبه عنوان سند افتتاحیه سال 90 درسیستم تعهدی ثبت شد - حسابهای پرداختنی :دراین مورد کلیه بدهی های واحدهای تابعه پس از بررسی بدهیها پرسنلی ، کارانه ، شرکتهای دارویی ،تجهیزات پزشکی ، پیمانکاران ، بازار ، آب وبرق وتلفن وسایر با تایید اشخاص ذیربط ومسئول مالی تهیه وبه عنوان سند افتتاحیه سال 90 درسیستم تعهدی ثبت شد. تهیه چندین جزوه آموزشی درزمینه ثبت های حسابداری ستاد وواحدها ، آموزش بودجه تفضیلی ، جزوه آموزشی داراییهای ثابت وراهنمای انبار ، نحوه گزارشگیری با نرم افزار ، ثبتهای درآمد

اسلاید 29: 5 گام اصلی استقرار نظام نوین مالی

اسلاید 30: گام اول : بستن مانده حسابهاي سال 1388‏بطورموقت وتوليد سند افتتاحيه مانده حسابها‏ي‏ سال . . . گام اول براي‏ امور مالي آندسته از دانشگاه ها كه درسال88 درراستاي‏ اجراي حسابداري تعهدي با استفاده از نرم افزار نظام نوين مالي، اسناد حسابداري نقدي را به تفكيك واحدهاي تابعه و ستاد صادر و صورتهاي مالي سال مالي 1388 دانشگاه را تهيه و ارائه كرده ‏اند.اقدامات لازم در اين مورد:‌مديريت امور مالي اين گروه از دانشگاه ها بايد اقدامات ذيل را انجام دهند:1-1) بستن موقت مانده حسابها :مانده حسابهاي ايجاد شده در سيستم ناشي از ثبت اسناد حسابداري به روش حسابداري تعهدي درسال 1388به تفكيك درواحدهاي تابعه و ستاد - براي اين منظور كافي است درقسمت مديريت مالي / بخش‏دفترداري/ بستن مانده حسابها / گزينه ‏ اختتاميه/ افتتاحيه موقت را انتخاب نمود دراين صورت سيستم بطور خودكار:مانده حسابهاي هزينه و درآمد سال 1388 را بطور موقت بسته و مانده حسابهاي دائم و كنترلي را به حساب اختتاميه مي‏بندد.

اسلاید 31: 2-1) نهائي كردن مانده حسابهاي سال 1388سال مالي 1389 را در سيستم ايجاد مي‏كند.سند افتتاحيه سال 1389 بطور خودكار و با شماره (1) در سيستم توليد شده و نمايش داده مي­شود. اين سند قابل حذف يا ويرايش نمي­باشد.بوسيله اين امكان در نظام نوين مالي اين امكان‏ فراهم مي­شود كه تا نهائي نشدن بستن مانده حسابها، بطورهمزمان در دو سال مالي 1388و 1389 بتوان اسناد حسابداري را صادر نمود.چنانچه درسال مالي 1388سندي صادرشود، براي‏اصلاح سند افتتاحيه سال 1389 بايد گزينه‏ اختتاميه/ افتتاحيه موقت را مجدد فعال نمود. سيستم بطور خودكار سند افتتاحيه را اصلاح مي‏كند.با عنايت به مفاد ماده 4 آئين نامه مالي و معاملاتي و مهلت تعيين شده ، بستن مانده حسابهاي سال قبل بايد در مهلت مقرر نهائي شود. لذا براي نهائي كردن بستن حسابها در واحدهاي تابعه و ستاد و مي بايست پس از اطمينان از صحت مانده حسابها و ارسال تمام اسناد حسابداري واحدهاي تابعه به ستاد گزينه‏ اختتاميه/ افتتاحيه نهائي را فعال نمود. دراين حالت مانده حسابهاي سال 1388 بسته شده و امكان صدور سند حسابداري جديد درسال مالي مذكور وجود ندارد.درضمن ساير دانشگاه هاي علوم پزشكي كه با استفاده از نرم افزارهاي موجود روش حسابداري تعهدي را در واحدهاي تابعه و ستاد اجراء وصورتهاي مالي اساسي سال مالي 1388 را تهيه و ارائه كرده اند بايستي درگام اول مانده حسابهاي دائم و كنترلي خود را درپايان سال 1388 بطور موقت بسته و با ايجاد سند افتتاحيه مانده حسابها در سال 1389 گام­هاي بعدي را وفق اين برنامه اجرائي شبيه سازي كرده و اقدامات لازم به منظور نهادينه كردن روش حسابداري تعهدي در واحدهاي تابعه و ستاد بطوركامل انجام دهند.

اسلاید 32: اقلام جمع اوري شده دركاربرگ­ها توسط امور مالي ستاد كنترل و توسط رئيس مالي واحد تابعه و مديريت مالي ستاد امضاء مي شود. بديهي است تصوير مدارك مثبته مي بايست ضميمه اين اسناد گرددتوجه : براي دقت و سرعت و تسهيل درانجام كار پيشنهاد مي شود ايجاد اطلاعات پايه و تكميل سندهاي فوق در ستاد و بصورت متمركز و مديريت شده توسط كارشناسان خبره ستاد انجام گردد. در صورت استفاده از نرم افزار نظام نوين مالي نحوه ثبت مانده حسابهاي مذكور بشرح ذيل مي باشد: اقلام بدهكاران و بستانكاران :اقلام‏ مندرج دركاربرگ هاي فوق بايد در نرم افزار ستاد و هر واحد تابعه جداگانه درج شود براي‏ اين‏ منظور مانده‏ حسابهاي ‏مذكور بايد ‏در‏ قسمت‏ مديريت‏ مالي /‏بخش‏ دفترداري /‏اطلاعات‏ ابتداي‏ دوره با‏ توجه‏ به ماهيت آن‏ ( دارائي‏ جاري، بدهي‏ جاري) ثبت و نهايتاً براي صدور سند حسابداري ‏آن گزينه تكميل سند افتتاحيه را فعال نمود. سند حسابداري صادره پس از كنترلهاي لازم بايدنهائي شود.

اسلاید 33: گام دوم : تكميل سند افتتاحيه مانده حساب هاي سال 1389 براي ‏اين منظور بايد‏ مانده حساب بدهكاران، بستانكاران ، موجودي كالا ، اموال و... در پايان سال 1388 بطور جداگانه در واحدهاي تابعه و ستاد شناسائي و بترتيب ذيل براي انها سند حسابداري صادر شود.: (بديهي است به منظور تجديد ارائه مانده­ هاي اول دوره در صورتهاي مالي 1389 طرف حسابهاي اقلام مذكورحساب خالص دارائي­ها كدهاي 500103 يا 500203 مي باشد.)سند حسابداري مربوط ‏به مانده ‏بدهي يا طلب واحد تابعه و ستاد براساس مدارك مثبته طبق كاربرگ پيوست (5) و کاربرگ پیوست (6) سند حسابداري موجودي‏كالاي ابتداي دوره (ليست انبار گرداني پايان سال 1388 كه قيمت گذاري شده باشد.)سند حسابداري اموال ابتداي دوره (ليست صورتبرداري شده اموال در پايان سال 1388 كه قيمت گذاري شده باشد)اسناد حسابداري مربوطه به هزينه­هاي تعلق گرفته پرداخت نشده (مانند كارانه سه ماهه آخر سال 1388 پرسنل يا هزينه­ هاي آب، برق و تلفن و ... .)،‌ ذخيره سنوات خدمت و ...براي مانده حسابهاي پيش پرداخت و علي الحساب پايان سال 88 نيز بايد ذخيره لازم در حسابها منظور گردد.

اسلاید 34: موجودي كالاي ابتداي دوره از روي ليست انبارگرداني پايان سال 1388 : درج كد محلي‏ كالا در نرم افزار (در قسمت مديريت كالاو خدمات / نگهداري كالا / اطلاعات پايه / معرفي كد محلي‏ كالا ) از روي ليست انبارگردانيدرج مقدار/ تعداد كالا در سيستم ( در قسمت مديريت كالا و خدمات / نگهداري كالا/ رسيد كالا / ايجاد سوابق كالا ) از روي ليست انبارگردانينرخ گذاري ليست كالا درسيستم (درقسمت مديريت مالي/ حسابداري‏ كالا و اموال/ قيمت گذاري كالا / رسيد ابتداي دوره) از روي ليست انبارگرداني ( درصورت نداشتن نرخ ، آخرين نرخ خريديا نرخ مشابه يا نرخ كارشناسي)صدور سند حسابداري خودكار رسيد ابتداي دوره (درقسمت مديريت مالي/ حسابداري كالا و اموال/صدور اسناد حسابداري / رسيد هاي آماده ثبت )مشاهده و تائيد سندحسابداري صادره (درقسمت مديريت مالي/ تنظيم اسناد حسابداري/ تائيد پيش نويس اسناد) سپس نهائي كردن سند مذكورنكته : ويرايش كالا و معرفي كالاي جديد فقط در نرم افزار ستاد امكان پذير مي باشد .

اسلاید 35: اموال ابتداي دوره :درج مشخصات‏ اموال صورت برداري شده طبق‏ كاربرگ مربوطه درسيستم ازمنوي :(مديريت‏ مالي/حسابداري‏ كالا، اموال و خدمات /كارت اموال/ اموال ابتداي دوره )صدور سند حسابداري خودكار براي اموال وارد شده درسيستم از منوي : (مديريت مالي/ حسابداري كالا، اموال و خدمات / صدوراسناد حسابداري / سوابق دارائي ها)سند حسابداري صادره به بخش رسيدگي ارسال مي شود .ليست اموالي كه وارد شده است ازمنوي ذيل قابل مشاهده مي باشد.: مديريت مالي/ حسابداري‏ كالا، اموال و خدمات/ گزارش هاي اموال / ليست كل اموال توجه :بدليل حجم بالاي تعداد اموال بهتر است پس از وارد كردن تمام اموال و كنترل اقلام وارد شده در سيستم نسبت به صدور سند حسابداري آن بطور يكجا اقدام شود. **نكته مهم : اقلام مندرج در كاربرگ هاي فوق بايد در نرم افزار امور مالي ستاد و هر واحد تابعه جداگانه درج شود.

اسلاید 36: گام سوم : استقرار تشكيلات جديد و تغيير رويكرد و تنظيم تفاهم نامه تخصيص اعتبار ‌ باتوجه به نهادينه شدن اجراي حسابداري تعهدي در واحدهاي تابعه و ستاد به منظور اقدامات اوليه جهت دستيابي به قيمت تمام شده خدمات ارائه شده ضروري است فهرست حسابها و مراكز هزينه درسازمان مركزي و واحدهاي تابعه یکسان و یکنواخت باشند ليكن بايد سيستم­هاي مالي هر يك از واحدها به صورت مستقل فعالیت نمایند. بطوریکه اسناد حسابداری مربوط به فعالیتهای واحدهاي تابعه طی دوره مالی و در زمان وقوع رویداد، در نظام نوين مالي واحد ذيربط ثبت شود. در این صورت، اطلاعات ثبت شده در سیستم مكانيزه حسابداري هر واحد شامل اطلاعات مالی مربوطه به فعالیتهای همان واحد خواهد بود. اما مي­بايست اسناد حسابداري واحدهاي‏ تابعه بطور خودكار و لحظه‏اي براي امورمالي ستاد ارسال گردند تا پس از بررسی­های لازم و اطمینان از صحت آنها طی سند حسابداری جداگانه با سرفصل­هاي تفكيك شده يا تجمیعی، در نرم افزار نظام نوين مالي ستاد بطور خودكار ثبت گردد. در این زمان، اطلاعات موجود در نرم افزار حسابداری مالی ستاد به تفكيك شامل فعاليتهاي اختصاصي ستاد و فعالیتهای كل دانشگاه خواهد بود و براساس آن گزارشهاي مالي مورد نياز از سیستم قابل استخراج مي­باشد. لذا ضروري است رويكرد دانشگاه از پرداخت و تسويه تنخواه پرداختي به واحدهاي عملياتي (تابعه) به تنظيم تفاهم نامه بين ستاد و واحدهاي تابعه جهت تخصيص اعتبار در ابتداي سال مالي تغيير يافته و تامين اعتبار قبل از خرج و در محل واحد صورت گيرد.

اسلاید 37: ابلاغ ليست مراكز هزينه به واحدهاي عملياتي ازجمله انبار جهت اطلاع و استفاده در اسناد هزينه ( دستورالعمل 4 )تغيير رويكرد امور مالي ستاد از شيوه پرداخت تنخواه به تخصيص و ارسال اعتبار به واحدهاي تابعه از طريق تنظيم تفاهم نامه تخصيص اعتبار. براي اين منظور فرم متحدالشكلي ازطرف وزارت متبوع تدوين گشته و درسايت دفتر برنامه ريزي منابع مالي و بودجه بودجه قرار گرفته است ضمناً واحدهاي تابعه مي‏توانند با فرم درخواست وجه اعتبار (نمونه پيوست) از ستاد درخواست وجه نمايند. استقرار تشكيلات مورد نياز جهت اجراي حسابداري تعهدي درامورمالي (اداره حسابداري منابع و تامين اعتبار – اداره حسابداري كالا، اموال و خدمات – اداره بررسي و نظارت مالي – اداره پرداختهاي پرسنلي ) تا زمان تصويب با صدور ابلاغ انشائي

اسلاید 38: در تشكيلات مورد نياز انجام فعاليتها و فرآيندهاي همگن با توجه به زمان وقوع و لزوم رعايت فرض تعهدي يك اداره را تشكيل مي‏دهند. بطوريكه كليه امور مربوط به جمع‏آوري، طبقه بندي وثبت رويدادهاي مالي به تفكيك تامين اعتبار و پرداختهاي نقدي در اداره حسابداري منابع و تامين اعتبار و اقلام خريداري و تحويلي به انبارها و شناسائي تعهدات هزينه‏اي و سرمايه‏اي و ... در اداره حسابداري كالا، اموال و خدمات انجام مي گيرد. رسيدگي به اسناد حسابداري ستاد و نظارت مالي برعمليات واحدهاي تابعه نيز دراداره بررسي و نظارت مالي انجام مي گيرد . محاسبه حقوق و مزاياي كاركنان و بازنشستگان نيز درحسابداري پرسنلي صورت مي‏گيرد. اقدامات مربوط به محاسبات قيمت تمام شده خدمات ارائه شده و تهيه و تنظيم انواع گزارشهاي مديريتي در حوزه معاونت حسابداري مديريت صورت مي‏‏گيرد.نكته مهم : براي اجراي حسابداري تعهدي با توجه به فرآيندي شدن عمليات و فرض تعهدي بازنگري درتشكيلات امور مالي و تفكيك وظايف اجتناب ناپذير است .درروش حسابداري تعهدي عمليات حسابداري واحدهاي تابعه درواحدهاي تابعه بطور كامل صورت مي‏گيرد اما از طريق نرم افزار به اداره ‏بررسي و نظارت مالي ستاد جهت كنترل ارسال مي گردد.

اسلاید 39: گام چهارم : ثبت گردش موجودي كالا درنرم افزارنظام نوين مالي با توجه به تغيير روش حسابداري و به منظور تسريع در طبقه ­بندي و ثبت‏ كالاي تحويلي به انبار (اعم ازخريد يا ...) درحسابها تحت عنوان موجودي‏ كالا و متعاقباً ثبت مصرف آنها به تفكيك سرفصل‏ هزينه و مراكز هزينه و همچنين افزايش كنترلهاي داخلي ضروري است آمار و اطلاعات‏ گردش‏ كالا توسط مسئولين مربوطه درنرم افزار نظام نوين مالي ثبت شود براي اين منظور مي­بايست:تعداد/ مقدار كالاي خريداري شده در سيستم درج و قيمت گذاري‏ گردد.قيمت گذاري كالا بايد توسط كارپرداز (نه انباردار) صورت گيرد. براي قيمت­ گذاري كالاي خريداري و تحويلي به انبارها مي بايست علاوه بر نرخ‏ خريد (فاكتور) ساير هزينه ها از جمله عوارض قانوني، حمل و نقل به قيمت خريد اضافه شود.صدور اسناد حسابداري خريد كالا بصورت خودكار صورت گرفته و در مقابل بدهكار شدن حساب موجودي كالا به تفكيك طبقات كالا، حساب كنترل خريد (كد309901 ) بستانكار مي شود. تعداد/ مقدار كالاي مصرف شده (حواله‏ هاي مصرف) مي­بايست با مشخص كردن تحويل گيرنده جهت شناسائي مركز هزينه در سيستم درج گردد.

اسلاید 40: نرخ گذاري و صدور اسناد حسابداري حواله­ها بصورت خودكار بوده و ارزشيابي كالاي مصرف شده به روش فایفو مي باشد.توجه : برای سرعت در ورود اطلاعات در نرم افزار توصیه می شود کد محلی کالا در سیستم تعریف شده و هنگام ورود اطلاعات کالا مورد استفاده قرار گیرد.جزئيات ثبت گردش موجودي كالا در نرم افزار نظام نوين مالي بشرح ذيل مي باشد: 1 ) تحويل كالا به انبار توسط كارپرداز : درج مقدار/ تعداد كالا توسط انبار دار (مديريت كالا و خدمات / نگهداري كالا/ رسيد كالا / رسيد خريد)نرخ‏گذاري رسيد كالا توسط كارپرداز (مديريت كالا و خدمات / خريد كالا / نرخ گذاري /رسيد خريد)صدورسند حسابداري خودكار رسيد قيمت­گذاري شده (مديريت مالي/ حسابداري كالا و اموال/ صدور اسناد حسابداري/ رسيد هاي آماده ثبت)

اسلاید 41: مشاهده و تائيد سند حسابداري صادره (مديريت مالي / تنظيم اسناد حسابداري / تائيد پيش نويس اسناد)رسيدگي و نهائي كردن سند مذكور و ارسال آن به واحد بالادستي در صورت لزوم2 ) مصرف ( تحويل ) كالا از انبار : درج تعداد/ مقداركالاي خارج شده از انبارتوسط انبار دار( مديريت كالاو خدمات / نگهداري كالا/ حواله مصرف )در صورت‏ كافي بودن موجودي‏ كالا اطلاعات در سيستم ذخيره مي‏گردد.با توجه به توليد سند حسابداري خودكارحواله‏ ها ، سند مربوطه در قسمت : مديريت مالي / رسيدگي اسناد/ كنترل اسناد حسابداري، قابل مشاهده و بررسي مي باشد.نهائي كردن سند مذكور و ارسال آن به واحد بالادستي در صورت لزوم

اسلاید 42: گام‏ پنجم :رعايت اصول و مفروضات‏ حسابداري و دستورالعمل‏ هاي نظام نوين مالي ... گام‏ پنجم :رعايت اصول و مفروضات‏ حسابداري و دستورالعمل‏ هاي نظام نوين مالي درخصوص تشخيص حساب‏ها براي صدور اسناد حسابداري به روش تعهديرعايت نكات ذيل در هنگام صدور اسناد حسابداري در واحدهاي تابعه و ستاد ضروري است :مفروضات حسابداري ( فرض دوره مالي، ............ )اصول و مباني حسابداري تعهدي ( اصل قيمت تمام شده ، اصل تحقق درآمد )رويه ها‏ي حسابداري ( روش ارزشيابي كالاي مصرف شده )تامين اعتبار قبل از خرج و صدور سند حسابداري تامين اعتبار بطور خودكارتفكيك اقلام هزينه اي از موجودي كالااستفاده از سرفصل موجودي كالا براي اقلام خريداري شده و تحويلي به انبار هاصدور اسناد حسابداري براي حواله هاي صادرهاستفاده از حساب رابط براي ثبت عمليات فيمابين ستاد و واحدهاي تابعه حسب موردثبت خلاصه سند ماهانه در دفاتر رسمي (در ستاد و واحدهاي تابعه بصورت جداگانه )ارسال اسناد حسابداري نهائي شده واحدهاي تابعه به ستاد در مقاطع مشخص وتوافق شده با ستاد

اسلاید 43: نتایج استقرار نظام نوین مالی دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 1- شناسائی دارائی های ثابت منقول وغیرمنقول دانشگاه وثبت به عنوان دارائی درتراز مالی 2- شناسائی موجودی تمامی انبارهای دانشگاه وساماندهی ورود وخروج کالا وقابلیت مانیتورینگ موجودی درهرلحظه اززمان 3- اصلاح حسابهای سنوات گذشته 4- پیوند دادن حسابهای بودجه ای به مالی 5- بالابردن میزان اطلاعات کارشناسان مالی وانبارداران وامنای اموال

اسلاید 44: نتایج استقرار نظام نوین مالی دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 6- فرآیندی نمودن تمامی فعالیت های مالی ومکانیزه بودن آنها7- ایجاد کنترل های داخلی متعدد جهت بررسی وکنترل فرآیند8- اعمال استانداردهای حسابداری درروش مالی دانشگاه 9- لینک دادن اطلاعات مالی موجود به نرم افزار داشبورد جهت ارائه گزارشات 10- امکان ارائه صورت سود وزیان درکمترین زمان ممکن11- لینک دادن سیستم انبار واموال به حسابداری جهت کنترلهای داخلی بخش مدیریت کالا وخدمات

اسلاید 45: نتایج استقرار نظام نوین مالی دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 12- امکان ارائه صورت مالی 13- فراهم نمودن شرایط جهت ورود به مبحث قیمت تمام شده خدمات 14- امکان بررسی انبارهای داروئی جهت جبران کمبودهای داروئی 15- فراهم شدن مقدمات جهت حسابرسی داخلی وبررسی تراز مالی 16- قابلیت ارائه گزارشات نسبت های مالی جهت کمک به تصمیمات مدیریت

اسلاید 46: کمیته درآمد وهزینه درآمد ( عملکرد)ازابتدای سال 1391 کمیته ای متشکل از 14 نفر کارشناس مالی وکارشناس درآمد با ابلاغ رسمی از ریاست دانشگاه با مراجعه مستقیم به واحدهای درآمد تمام سعی خود را درجهت تعیین وشناسایی میزان سودوزیان وارائه راهکارهای مناسب جهت افزایش میزان درآمد وکاهش هزینه های عمومی با مراجعه به تمامی بیمارستانها درسطح استان وشبکه های بهداشت ودرمان انجام شده است وهم اینک با ابلاغ های جدید آماده پایش درآمد هزینه سال 1393 می باشند

اسلاید 47: فرآیند طرحهای عمرانی با توجه به تغییر مبنای حسابداری از نقدی به تعهدی دربخش طرحهای عمرانی نیز تغییراتی به شرح ذیل صورت گرفته است .ارائه صورت وضعیت تائید شده توسط مدیریت عمرانی دانشگاه به مدیریت مالی جهت پرداخت ( با دستور رئیس دانشگاه )پس ازدستورمدیرمالی و بــررسی توسط کارشنـاس مربوطه سند هزینه نقدی ثبت می گردد که کســـورات قانونی صـــورت وضعیت شامل مالیات – بیمه – سپـــرده وپیش پرداخت یا علی الحساب درسند هزینه لحاظ می گردد وبرای تائید مدارک پیوست و سند هزینه به اداره نظارت پایش عملکرد وثبت درسیستم حسابداری تعهدی به اداره حسابداری منابع وتامین اعتبار ارجاع می گرددوسپس مجدداًبه اداره نظارت جهت تائید سیستمی درسیستم تعهدی می رود وپس از آن مدیریت مالی مجوز صدور چک صادرمی کند تا اداره حسابداری منابع وتامین اعتبارجهت صدورچک اقدام نماید.

اسلاید 48: ضمانتنامه 1-تعریف ضمانتنامه : ضمانتنامه بانکی تعهد غیرقابل برگشت یک بانک به پرداخت وجه مورد ضمانت درصورت عدم ایفای قرارداد توسط یک شخص ثالث2-انواع ضمانتنامه دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: ضمنانتنامه حسن اجرای تعهداتضمانت شرکت درمناقصه یا مزایده ضمانتنامه پیش پرداخت ضمانتنامه استرداد کسور وجه الضمان

اسلاید 49: 3- مراحل کار:دردانشگاه علوم پزشکی برای خرید یا فروش اموال خود از طریق مزایده وبرای اجرای پروژه های خود از طریق مناقصه عمل می نماید برای این منظور مراتب از طریق روزنامه کثیرالانشار از اشخاص حقیقی وحقوقی دعوت به عمل می آورد سپس پیشنهادت دریافت شده وپس از بررسی پیشنهاداتی که دارای قیمت بهتری هستند برنده اول مشخص گردیده ودرصورت انصراف برنده اول ازنفرات بدی دعوت بعمل می آید اشخاص شرکت کننده درمناقصه بایستی ضمانتنامه ای تحت عنوان ضمانتنامه شرکت درمناقصه به کارفرما تسلیم نماید تا درصورت عدم انجام تعهد به نفع کارفرما ضبط گردد.4- پس از انعقاد قرارداد وامضاءآن توسط کارفرما وپیمانکار باید ضمانتنامه ای تحت عنوان ضمانتنامه حسن اجرای تعهدات که معمولاً 5% کل مبلغ قرارداد می باشد تحویل کارفرما گردد که این ضمانتنامه درضورت عدم انجام تعهد توسط کارفرما ضبط گردیده تا جبران خسارت شود پیمانکار درازای دریافت پیش پرداخت که معمولاً بین 20 تا25 درصد مبلغ قرارداد می باشد باید ضمانتنامه ای تحت عنوان ضمانت نامه پیش پرداخت تسلیم کارفرما نماید که این ضمانتنامه های فوق الذکر بنابر ضرورت تمدید تقلیل ضبط ویا ابطال می گردند. 5- سپرده حسن انجام کار طبق شرایط عمومی پیمان قراردادهای پیمانکاری مدیریت مالی دانشگاه ، از هرپرداخت به میزان 10% تحت عنوان سپرده حسن انجام کار کسر گردیده ودربانک سپرده نزد دانشگاه نگه داری می گردد. ودرنهایت درصورت رضایت کارفرما از پیمانکار طی دو مرحله تحویل موقت وتحویل قطعی به پیمانکار مسترد می گردد.

اسلاید 50: ارزش ریالی ضمانتنامه های موجود دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

اسلاید 51: مکانیزه نمودن ارائه خدمات مالیدرراستای کاهش مراجعات همکاران و بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی جهت دریافت فیش حقوقی ، صدور فیش های ذکرشده توسط سایت دانشگاه امکان پذیر وقابل رویت می باشد .

اسلاید 52: پایان تهیه وتدوین مدیریت امورمالی

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید