چگونه خبر بد را به والدین بدهیم
اسلاید 1: چگونه خبر بد را به والدين بدهیم
اسلاید 2:
اسلاید 3: تعريف خبر بدخبر بد به هرگونه اطلاعاتي اطلاق مي شود كه اثرات منفي و جدي بر نگرش فرد از خود و آينده اش دارد
اسلاید 4: دادن خبر بد يك تكليف رايج و استرس زا است
اسلاید 5: سال هاست كه در سير بيماري درمانگران اطلاعات ناخوشايند راجع به بيماري را به بيمار و اطرافيان مي دهند.دادن خبر بد اساسا ناخوشايند بوده و در مورد آن اكراه وجود دارد.زماني كه درمانگرباتجربه نباشد، در بيماران جوان و يا مواردي كه اميدهايي براي موفقيت وجود دارد دادن خبر بد استرس زا است
اسلاید 6: از دهه 1970 به بعد درمانگران در مورد دادن خبر بد به افراد بازتر عمل كرده اند. با اين حال مطالعات نشان داده اند كه افراد/بیماران خواهان اطلاعات بيشتر هستند.
اسلاید 7: پيامدهاي بالينياين كه چگونه خبر بد گفته شود مي تواند بر موارد زير تأثيرگذار باشد:درك بيمار از اطلاعاترضايت بيمار از مراقبت هاي پزشكيسطح اميدواريسازگاري روان شناختي بعدي
اسلاید 8: پزشكاني كه در بيان اخبار بد مشكل دارند ممكن است بيمار را در معرض درمان هاي سخت قرار دهند بدون آن كه مشخص باشد اين درمان چه اندازه مفيد است و بدون آن كه بيمار آمادگي پذيرش اين درمان را داشته باشد.
اسلاید 9: اين عقيده كه دريافت اطلاعات ناخوشايند پزشكي از نظر رواني براي بيمار آسيب زاست صحيح نيست.بسياري از بيماران خواهان اطلاعات صحيحی در مورد شرایط/بيماري هستند تا بتوانند تصميمات مهمي در خصوص كيفيت زندگي و آینده بگيرند.
اسلاید 10: موانع دادن خبر بداضطراببار ناشي از پذيرش مسئوليت خبرترس از ارزيابي منفي
اسلاید 11: مراحل گفتن خبر بدSTEP 1: S—SETTING UP the Interviewتمرين ذهني روش مناسب آمادگي براي انجام تكاليف استرس زا است كه مي تواند با مرور كردن ذهني برنامه نحوهي گفتن خبر بد، پيش بيني پاسخ هاي هيجاني و سؤالات سخت والدين باشد.
اسلاید 12: قابل انتظار است كه فرد گوينده خبر بد احساسات منفي، احساس ناكامي و يا مسئوليت پذيري داشته باشد.بايد به خاطر داشت كه اگر چه گفتن خبر بد براي بیمار/ نزدیکان ناخوشايند است، اما اين اطلاعات به آنها كمك مي كند كه براي آينده برنامه ريزي كرده و تصمیم گیری نمایند.
اسلاید 13: زماني كه لازم است در مورد موضوعات حساس بحث شود فراهم نمودن شرايط مناسب ضروري است محيطي بايد فراهم شود كه به اندازه كافي خصوصي بوده و عوامل حواسپرتي در آن كم باشد، به طوري كه بتوان روي موضوع اصلي كاملاٌ تمركز نمود.
اسلاید 14: Some Helpful Guidelines:اتاق مصاحبه براي اين منظور مناسب است و در صورت فراهم نمودن مي تواند گوشه اي از فضاي بخش را با پاراوان جدا نموده و به اين امر اختصاص داد
اسلاید 15: بهتر است در صورت اجازه و تمايل والد افراد ديگري از خانواده حضور داشته باشند.چنانچه افراد زيادي از خانواده حضور دارند از والد بخواهيد يك يا دو نفر را انتخاب نمايد.
اسلاید 16: در وضعيت نشسته به طوري كه وسيله اي نظير ميز بين شما و والد حائل نباشد گفتگو كنيد
اسلاید 17: با والد ارتباط برقرار كنيدتماس چشمي را ادامه دهيد. هرچند ادامه دادن تماس چشمي گاهي ناخوشايند است، اما روشي براي حفظ ارتباط است.
اسلاید 18: گذشت زمان را مديريت كنيد و اجازه قطع مكالمه را در اثر عوامل مزاحم ندهيد. تلفن همراه خود را خاموش كنيد يا از همكارانتان بخواهيد به آن پاسخ دهند.
اسلاید 19: STEP 2: P—ASSESSING THE PATIENT’SPERCEPTIONقبل از گفتن بپرسيدقبل از ارائه اطلاعات پزشكي با طرح سؤالات باز مشخص كنيد كه والد چه دركي از وضعيت طبي دارد و چقدر آن را جدي مي داند.
اسلاید 20: بر اساس اين اطلاعات شما مي توانيد اطلاعات غلط را شناسایي كنيد و واكنش هاي والد را پيش بيني نمایيد.
اسلاید 21: مي توانيد مشخص كنيد كه:چه اندازه والد در انكار به سر مي بردچه اندازه اميدواري داردچه انتظارات غير واقعي دارد
اسلاید 22: STEP 3: I—OBTAINING THE PATIENT’SINVITATIONهرچند بسياري از والدين مايلند اطلاعات كافي در مورد بيماري داشته باشند، اما برخي نيز تمايلي ندارند.
اسلاید 23: وقتي درمانگر از ميزان تمايل والد براي دريافت اطلاعات آگاه شود اضطرابش براي بيام خبر بد كاهش مي يابد
اسلاید 24: پرهيز از اطلاعات يك روش سازگاري با استرس است و هرچه شدت بيماري بيشتر شود اين پرهيز افزايش مي يابد.
اسلاید 25: اگر دادن اطلاعات در زمان درخواست تست هاي تشخيصي با يك توالي مشخص باشد مي تواند كمك كند كه درمانگر براي مرحله بعدي درمان برنامه ريزي كند
اسلاید 26: اگر والد تمايل ندارد جزئيات را بداند به سؤالاتي كه ممكن است در حال حاضر يا در آينده داشته باشد بپردازيد و با يكي از بستگان يا دوستانش صحبت كنيد
اسلاید 27: STEP 4: K—GIVING KNOWLEDGE ANDINFORMATION TO THE PATIENTپيشاپيش والد را آگاه كنيد كه قرار است به او اخبار بدي را بدهيد اين مسئله شوك بعدي را كاهش مي دهد.مثلا متأسفانه من مجبورم اخبار نه چندان خوبي را به شما بدهم. متأسفم كه مجبورم اين اخبار را به شما بدهم.
اسلاید 28: نكاتي كه بايد رعايت شود: در سطح درك بيمار صحبت كنيداز عبارات علمي استفاده نكنيدرك صحبت نكنيد ”مثلا فرزند شما توده بزرگي دارد و اگر جراحي نكند بزودي مي ميرد“اطلاعات را جزء به جزء ارائه دهيد و بعد از اطمينان از اين كه مرحله اول را فهميده است به مرحله بعدي برويداگر پیش آگهی ضعيف است از عباراتي مثل اين كه ديگر كاري نمي توان انجام داد اجتناب كنيد.
اسلاید 29: STEP 5: E—ADDRESSING THE PATIENT’SEMOTIONS WITH EMPATHIC RESPONSESمواجه شدن و پاسخ به هيجانات والد يك مسئله مهم دشوار در دادن خبر بد استوالد ممكن است انواعي از واكنش ها را داشته باشد از سكوت تا گريه و خشم
اسلاید 30: وقتي والد با خبر بد مواجه مي شود واكنش هاي شوك، انزوا و سوگ را نشان مي دهد.در اين شرايط پزشك مي تواند از طريق همدلي به والد كمك كند
اسلاید 31: يك پاسخ همدلانه چهار مرحله دارد: به حالت هاي هيجاني والد توجه كنيد: حالت گريه، غمگيني، سكوت و شوكهيجانات را شناسایي كنيد: اگر والد/والدین در سكوت فرو رفته است از او/آنها در مورد هيجانش سؤال كنيددليل بروز اين هيجان را مشخص كنيد: معمولا با خبر بد مرتبط است چنانچه مطمئن نيستيد سؤال كنيدمدت كوتاهي به والد/والدین اجازه دهيد هيجانش را بروز دهد. با يك پاسخ همدلانه نشان دهيد كه احساساشان را فهميده ايد و اين احساس را به خبر بد مرتبط مي دانيد
اسلاید 32: STEP 6: S—STRATEGY & SUMMARYافرادي كه براي آينده شان برنامه هاي مشخصي دارند اضطراب كمتري را متحمل مي شوند.قبل از گفتگو در مورد آينده مطمئن شويد كه والد آمادگي براي چنين گفتگویي دارد.
اسلاید 33: انتخاب هاي درماني را با والدين مطرح كنيدمسئوليت پذيري براي تصميم گيري را مطرح نماييد
اسلاید 34: سوء تعبيرهاي والدین را در مورد موارد طرح شده مشخص و اصلاح نمایيد
اسلاید 35: توجهات لازم اطلاع رسانی مناسببرخورد صادقانهارزیابی به موقع حمایتپیگیریاستحکام خانواده
اسلاید 36: buckman ، kason پروتکل 6مرحله ای
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.