صفحه 1:
مبحث سیزدهم
چگونگی تأمین فضای باز در قطعات زمين در ايران و جهان
صفحه 2:
مکان گزینی فضای باز در ايران و جهان
صفحه 3:
- در فضای باز نسبت فضای باز به زیربنا
- و مكان كزينى فضاى باز منظر بايد قرار كيرد
صفحه 4:
مکانگزینی بنا در ساختمانهای ایرانی
قبل از تصویب طرح جامع تهران
فضای باز یا حیاط در ایران. همواره به عنوان یکی از فضاهای اصلی زندگی.
انگاشته میشده است و اغلب در مرکز زمین و در جایی که در اطراف آن و (لاقل
دو طرف) بنا ساخته شده بود مستقر ميكشت.
نمونههابى كه در بى مىآيد تعدادى از ابن نوع الكوى جايكزينى (فضاى باز در
زمين) را در آن دوران نمايش ميدهند.
صفحه 5:
صفحه 6:
انعکاس مبانی احداث بنا در ضوابط و مقررات
قبل از شکل گیری شهرسازی معاصر
مبانی احداث بنا؛ حتی در ضوابط تدوین شذه قبل از شهرسازی معاصر نیز منعکس است.
در آیین نامه ساختمانی شهر تهران مصوب ۳۱/۴/۱۳۲۱ انجمن شهر این امر به نحوی
مشهود است.
نکاتی از آیین نامه ۱۳۲۱:
ماده ۲۳- حداکثر ارتفاع ساختمان در بر گذرها عبارت است از:
برای گذرهای کمتر از ۸ متر. حداکثر ارتفاع ساختمان ۱۰ متر؛
برای گذرهای ۸ تا ۱۵ متر. برابر عرض معبر بعلاوه یک چهارم tool
برای گذرهای بیش از ۱۵ متر. آزاد لکن حداقل ارتفاع دو طبقه؛
در كذرهاى تا 15 مترء براى ارتفاع از حد بادشده. بايد به اندازه اضافه
ارتفاع عقب نشينى شود.
صفحه 7:
صفحه 8:
مکان ساخت بنا در ایران طی سه دهه اخیر در ایران
با تصویب طرح جامع تهران, الگوی جدیدی از جایگزینی بنا در زمین ارائه شد.
که بر خلاف ابنیه گذشته. فضای باز را در مرکز (و با غیرهمجوار معبر) قرار نداده
و آنرا در تمامی قطعات در ۶۰ درصد شمال زمین الزامی ساخت و بدین ترتیب
مدعی نظم جدید برای سیمای شهری گشت.
صفحه 9:
ee
oe
os
با وجود گذشت ۳۰ سال از احداث بنا در 1۶۰ شمال زمین. | "
أبن امر به سه علت به نظمی که مورد نظر آن طرح بود منجر نشد؛
۶۰ یک - ابعاد قطعات با هم برابر نیستند. بنابراین لبههای بنا نیز در
درصد شمال زمین در راستای هم قرار نمیگیرند.
دو- گاهی معابر نسبت به قطعات زاویهدار میباشند و این امر موجب
پلهای شدن نماهای مجاور هم ميشود.
سه- در ضابطه, برای رعایت حد ۶۰ درصد اجباری تعیین نشده است.
لذا بعضی سطح اشغال کمتری را احراز میکنند و برخی با ۶۰ درصدِ
بهعلاوه go متر. آن را افزایش میدهند.
صفحه 10:
نمونمهایی از عدم هماهنگی لبه ابنیه در
قطعات شمالی در تهران
همانطور که در عکس مشاهده میشود.
اولین قطعه کمتر از ۶۰ درصد, قطعه دوم ۶۰
درصد به علاوه دو متر و قطعه سوم ۶۰
درصد بدون دو متر را مورد استفاده قرار
دادهاند. در نتیجه در لبه ابنیه با وجود
رعایت حد ۶۰ درصد در قطعه چهارم (چون
Job تفکیکی بیشتر است) عدم هماهنگی
| کامل میشود,
صفحه 11:
به علت مايل بودن معبر نسبت به
قطعات تفكيكى. عدم هماهنكى
ايجاد شده و ساختمانها اجباراً با
وجود رعایت ۶۰ درصد طول, پلهای
شدهاند.
صفحه 12:
صفحه 13:
ee
6ه
oe
صفحه 14:
Sas WEEZER
۱۵۸۸۸
صفحه 15:
ae
اليد
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
3 7
a
pi
صفحه 25:
صفحه 26: