کارآفرینی در نظریات اقتصادی
اسلاید 1: The Austrian School of Economics
اسلاید 2: Value does not exist outside the consciousness of men’ Carl Mengerکارآفرینی در نظریات اقتصادیمکتب سنتی اتریش-الماناستاد: دكتر وکیلی علیرضا بخشی آذر 1395
اسلاید 3: کارآفرینی در نظریات اقتصادی
اسلاید 4: کارآفرینی در نظریات اقتصادیمکتب سنتی اتریش-المانمشارکت دو اقتصاددان، بنامهاي تانن وشومپيتر بيش از همه در اين مکتب به چشم ميخورد. کارهاي اين دو اقتصاددان از چارچوب کار کانتيلون سرچشمه ميگيرد و شبیه به یکدیگر است.شومپيتر با مفهوم تعادل عمومي يک نظام تجاري ايستا که از سوي والراس ارائه شده بود و در آن کالاها و خدمات موّلد بين توليدکنندگان و فروشندگان مبادله ميشد، موافق بود. با اين وجود، او استدلال کرد که نظام تجاري به سمت تغيير گرايش دارد و کارآفرين ايفاکننده نقش اساسي د رتغيير اين نظام تجاري است
اسلاید 5: کارآفرینی در نظریات اقتصادیمکتب سنتی اتریش-المان
اسلاید 6: کارآفرینی در نظریات اقتصادیمکتب سنتی اتریش-المان
اسلاید 7: مکتب سنتی اتریش-المانمشخصات فکریحذف هرگونه نفوذ و کنترل دولت برسرعرضهی پول و در واقع همهی اجزای نظام اقتصادی >>>> تنها با این کار به بازار آزاد «واقعی» میرسیم اقتصاددانان مکتب اتریشی لزوم انجام قرادادهای داوطلبانه بین عاملین اقتصادی را مورد تاکید قرار دادهاند و بر این دیدگاهاند که معاملات تجارتی باید در معرض کمترین قیود ممکن اجباری قرار گیرند و به ویژه در معرض کمترین مداخلات دولت باشدواین قیود حداقلی، باید مبتنی بر آزادیهای فردی، .حقوق برابر باشند.
اسلاید 8: مکتب سنتی اتریش-المانخلاصه اصول مکتب روششناسی فردگرایانهروششناسی سوبژکتیو ـ ذهنیتحلیل مطلوبیت نهاییفرایند ادامه و تحول دایم به جای یک وضعیت ثابت نظام بازار آزادنگرش سوبژکتیو ـ ذهنیهزینه و مطلوبیت هردو مقولههایی ذهنیاندنظام قیمتها و اطلاعاتمالکیت خصوصیبازار رقابتیپول و نقش آن در اقتصاد تولید و مدیریت آن در اقتصاد نهادها پیآمد عمل افرادند نه نتیجهی طرحریزی از پیش
اسلاید 9: مکتب سنتی اتریش-الماناصول مکتب روششناسی فردگرایانهاقتصاد در مکتب اتریشی یعنی بررسی فعالیتهای هدفمند بشر در کلیترین شکل خود. چون فعالیت اقتصادی از فرد سر میزند موضوع بررسی مسایل اقتصادی دراین مکتب هم همیشه فرد استروششناسی سوبژکتیو ـ ذهنیفعالیتها و انتخابهای فردی براساس یک نظام ارزشی است که تنها برای افراد به صورت فردی شناخته شده است. ارزشگذاری سوبژکتیو یا ذهنی کالاها است که از دید این مکتب اقتصادی ارزش اقتصادیشان را معین می کند
اسلاید 10: مکتب سنتی اتریش-الماناصول مکتب تحلیل مطلوبیت نهاییکه منابع محدود و نیازهای بشری نامحدودند ابنای بشر بهناچار باید انتخاب کنند. دراین انتخاب برای برآوردن نیازها از حادترین نیاز آغاز کرده و پس آنگاه به نیازهای دیگر میپردازند. به همین نحو اگر قرار باشد صرفهجویی صورت بگیرد ابتدا درحوزهای انجام میشود که برای مصرفکننده اهمیت کمتری دارد. ارزش در گوهر کالا نیست بلکه در ذهن آدمهایی است که آن کالا را مصرف میکنندفرایند ادامه و تحول دایم به جای یک وضعیت ثابتفعالیتهای فردی در طول زمان اتفاق میافتد. یک شخص دربارهی یک پایان و سرانجامی که از نظر او مقبول است تصمیم میگیرد و سعی میکند ابزارهای لازم برای رسیدن به آن سرانجام را انتخاب کند و بعد برای رسیدن به آن سرانجام دست به عمل بزند. ولی چون همهی فعالیتهای افراد در شرایط بیاطمینانی ـ بهویژه بیاطمینانی نسبت به طرحها و انتظارات دیگران ـ صورت میگیرد، افراد گاهی به اهداف مقبول خود نمیرسند.
اسلاید 11: مکتب سنتی اتریش-الماناصول مکتب نظام بازار آزادبررسی نظام بازار اساساً دربارهی رفتارهای مبادلهای و نهادهایی است که این مبادلات در درون آنها انجام میگیرد. نظام قیمتها و اقتصاد بازار را تنها به صورت فرایندی که غریبهها از طریق مبادله با هم رفیق میشوند میتوان فهمید. این نحوهی نگرش روی مناسبات مبادلهای تمرکز میکند که در بازار ظهور میکند، روی چانهزدنی که فرایند مبادله را مشخص میکند و نهادهایی که این مبادلات در درونشان انجام میگیرد.نگرش سوبژکتیو ـ ذهنیدر اقتصاد قابلیت پیش بینی قوانین همچون علوم طبیعی وجود ندارد چون انتخاب فردی اساس کار اقتصاد است و افراد براساس باورهای متفاوت انتخاب میکنند و درنتیجه نه آن تکرار امکانپذیر است و نه رسیدن به قانونی که درهمه جا صادق باشد.
اسلاید 12: مکتب سنتی اتریش-الماناصول مکتب هزینه و مطلوبیت هردو مقولههایی ذهنیاندمارشال اعتقاد داشت همان گونه که دو تیغهی قیچی برای بریدن یک کاغذ لازم است مطلوبیت ذهنی و هزینه که عینی است تعیینکنندهی قیمتاند. ولی از نگاه اقتصاددانان مکتب اتریش هزینه هم ذهنی است چون آنچه تعیینکنندهی هزینه است درواقع هزینهی فرصت است؛ آنچه فرد انجام میدهد مقایسهی منافع احتمالی دو فعالیت متفاوت درذهن اوست. نظام قیمتها و اطلاعاتنظام قیمتها اطلاعاتی را که افراد برای تصمیمگیری لازم دارند فراهم میکند. قیمت یک کالا فرم خلاصهشدهی شرایط مبادله در بازار است علت افزایش قیمت مازاد تقاضاست یا کمبود عرضه. به هرحال، بالا رفتن قیمت آن کالا موجب میشود افراد در مصرف آن صرفهجویی کنند.
اسلاید 13: مکتب سنتی اتریش-الماناصول مکتب مالکیت خصوصیمالکیت خصوصیِ عوامل تولید شرط ضروری برای عقلانیت اقتصادی است. از نظر اقتصاددانان مکتب اتریشی مالکیت خصوصی عوامل تولید برای تخصیص بهینهی منابع کمیاب انگیزههای لازم را فراهم میکند. هم چنین براین باورند که در نبود مالکیت خصوصی عوامل تولید بازاری هم برای این عوامل شکل نمیگیرد و درنتیجه قیمت آنها هم نامشخص میماند بازار رقابتیبازار رقابتی فرایندی است که کارآفرینان در نتیجهی آن میآموزند. دراین جا باید بین دو مفهوم از رقابت تفکیک قائل شد. یکی مفهومی است که اقتصاددانان نئوکلاسیک از آن بهره میگیرند که مفهومی ایستاست و از یک موقعیت ساکن سخن گفته میشود و دوم مفهومی پویا از رقابت است که آدام اسمیت به کار برد. آن چه مورد نظر اقتصاددانان مکتب اتریش است این مفهوم پویا از رقابت است. دراینجا رقابت دربرگیرندهی نوعی فعالیت است. به ادعای اقتصاددانان مکتب اتریش در رقابت به صورت یک حالت ایستا صاحبان کسبوکار نقشی ندارند ولی در رقابت پویا صاحبان کسبوکار نقش برجستهای دارند و عامل تغییر هستند
اسلاید 14: مکتب سنتی اتریش-الماناصول مکتب پول و نقش آن در اقتصادپول خنثی نیست. پول وسیلهی مبادلهی مورد قبول همگان است. اگر سیاست دولت واحد پولی را مخدوش کند مبادله هم مخدوش میشود. هدف سیاستهای پولی به حداقل رساندن مواردی است که مبادله مخدوش میشود. هر افزایشی در عرضهی پول اگر با افزایش برابر در تقاضا برای پول خنثی نشود باعث بالارفتن قیمتها خواهد شدتولید و مدیریت آن در اقتصادتولید همیشه برای تقاضای ناشناخته در آینده است و فرایند پیچیدهی تولید، سرمایهگذاری در مراحل مختلف تولید را ضروری میسازد. ارزش هر آنچه دراین مراحل تولید میشود وابسته و پیوسته به ارزشی است که کالای نهایی از نظر مصرفکننده داراست.
اسلاید 15: مکتب سنتی اتریش-الماناصول مکتب نهادها پیآمد عمل افرادند نه نتیجهی طرحریزی از پیشنهادهای اجتماعی نتیجهی فعالیت بشرند نه این که از پیش طرحریزی شوند. بسیاری از نهادهای مهم نتیجه فعالیت مستقیم انسان برای رسیدن به اهداف مشخصی است که دارد نه این که از قبل طرحریزی شده باشند. بازار و نظام قیمتها از این نمونهاند. از قبل تصمیم گرفته نمیشود بلکه افراد برای بهبود شرایط خویش دست به اقدام میزنند و این اقدامها در نهایت باعث ایجاد نظام بازار شد
اسلاید 16: مکتب سنتی اتریش-الماننتایج کلی اقتصاددانان مکتب اتریشی با هرگونه مداخلهی دولت دراقتصاد مخالفاند و آن را مخرب و مضر میدانندتأکید اصلی بر روی نهادهایی است که ایجاد میشود چون افراد فاقد اطلاعات کاملاند و در شرایط بیاطمینانی نسبت به آینده تصمیم میگیرند. پول یکی از این نهادهاست که ایجاد میشودوجود پول منافع ناشی از تخصص و تقسیم کار را بیشتر میکنداقتصاد مکتب اتریش با اقتصاد کلان مخالف است و اقتصاد کلان را «اساساً نادرست و گمراهکننده» میداند پرسش اساسی در اقتصاد مکتب اتریشی این است که کدام نهاد به یک فرد امکان میدهد به اهداف خود برسد و کدام نهاد در این راستا مفید نیست
اسلاید 17: مکتب سنتی اتریش-الماناصول مکتب
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.