کارگاه آموزشی طرح جابربن حیان
اسلاید 1: کارگاه آموزشی طرح جابرابن حيانحمیدرضا ابراهیمی
اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم17)أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ - آيا آنان به شتر نمينگرند که چگونه آفريده شده است؟!18)وَإِلَى السَّمَاء كَيْفَ رُفِعَتْ - و به آسمان نگاه نميکنند که چگونه برافراشته شده؟!19)وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ - و به کوهها که چگونه در جاي خود نصب گرديده؟!20)وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ - و به زمين که چگونه گسترده و هموار گشته است؟!21)فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ - پس تذکّر ده که تو فقط تذکّر دهندهاي!(آيات 17 الي 21 سوره غاشيه )
اسلاید 3: پيامبر اكرم حضرت محمد(ص): «طلب العلم فريضه علي كلّ مسلم»دانش جويي بر هر مسلماني واجب است.حضرت اميرمؤمنان على (ع) :لا سُنَّه أفضَلُ مِنَ التَّحقيق“ هيچ راه و آيينى، برتر از تحقيق و حقيقتجويى نيست
اسلاید 4: مقام معظم رهبري :يكی از موارد مهمی كه بايد در بحث تحول نظام آموزشی مدنظر قرار گيرد، حذف فرهنگ حفظ محوری و تقويت روحيه تحقيق و تعميق در علم و دانش است.(1387/7/3) امام خميني (ره):«به دبستاني ها برسيد كه دانشگاه ، دير است »
اسلاید 5: برای رسیدن به تحول زیربنایی در آموزش و پرورش ودستیابی به سند چشم انداز 1404 آیا تنها انتقال پاره ای مفاهیم به ذهن دانش آموزان کافی است ؟( سواد به معنای سنتی )یاباید راهی به آنها نشان دهیم که خود به دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خویش بگردند؟ (کنجکاوي، پرسشگري، تفكر، یادگیري مادام العمر )
اسلاید 6: ویژگی اساسي دوره ابتدایی تعليم وتربيت دانش آموزان دوره ابتدايي در نظام جمهوري اسلامي مبتني بر فطرت با تاكيد بر ويژگي زير است.دوره ابتدايي از دورههاي بسيار حساس در نظام آموزش و پرورش است، زيرا اين دوره زمينهساز تعليم و تربيت براي دورههاي بعدي است. در دوره ابتدايي خميرمايه اصلي شخصيت كودك در ابعاد شناختی ،عاطفی ،اجتماعی ،جسمانی وخلاقیت شكل ميگيرد و او را براي زندگي بزرگسالي آماده ميكند.
اسلاید 7: 1ـ توجه به فطرت وتوانمنديهاي ذاتي كودكان در فرآيند يادگيري 2ـ توجه به علاقه كودكان و آموختن راه يادگيري به آنها 3 ـ تقويت حس كنجكاوي وروحيه پرسشگري در كودكان 4ـ پرورش تفكر كودكان از طريق مشاهده وتوجه به محيط اطراف 5ـ فراهم كردن مقدمات شناخت علمي محيط براي كودكان 6 ـ مهيا كردن زمينه براي شكوفايي علايق و استعدادهاي كودكان 7ـ پرورش استعداد و ذوق هنري كودكان 8- ايجاد زمينه جهت كسب نگرش هاي مثبت نسبت به ارزش علم ، يادگيري ، مدرسه ، تحصيل ملاحظات ضروري در تحقق ويژگي اساسي
اسلاید 8: نقش معلمان در آموزش وپرورش دانش آموزان دوره ابتدايي معلم به عنوان رهبر،مربي،حامي وياري دهنده،تسهيل گر شرايط يادگيري نقشهاي ذيل را برعهده دارد.آموزش راه يادگيري به جاي انتقال دانش،معلومات واطلاعات صرفبه هم زدن ظرفيت هاي دانش آموز به جاي پركردن قسمتهاي خالي ذهن او.دادن فرصت تفكر وانديشيدن به دانش آموز جهت بكارگيري آموخته ها در محيط واقعيتوسعه مهارت حل مسئله در دانش آموزتوانمند كردن دانش آموزان در همزيستي وهمكاري با ديگران در زندگي پيچيده امروزيآموزش چگونه شدن كه متربي به واسطه آن بتواند عزّت نفس و اعتماد به نفس لازم را بدست آورده و در زندگي خود متكي به ديگران نباشد.
اسلاید 9: به منظور پاسخگويي به نياز هاي فطري كودكان وايجاد زمينه تفكر ، پرسشگري ، خلاقيت وتامين شرايط ضروري براي تعليم وتربيت قابليت زا وفراهم نمودن فرصت وموقعيت لازم براي ايفاي نقش جديد معلمان ، جشنواره جابربن حيان(طرح پروژه هاي علمي دانش آموزان)توسط معاونت آموزش ابتدايي پيش بيني وارائه مي گردد.
اسلاید 10: جشنواره جابربن حيان طرح پروژه هاي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي
اسلاید 11: تعریف پروژه علمی پروژه ی علمی عبارت است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی دانشآموزان دربارهی یک موضوع معین که آنان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی، کار یک دانشمند را انجام می دهند و نگرش ها و مهارت های علمی او را پیدا میکنند. یعنی دانشآموزان سعی میکنند به دقت مشاهده کنند، سؤال بپرسند، جمع آوری اطلاعات کنند، فرضیه بسازند، آزمایش کنند و نتایج کار علمی خود را جمع بندی و ارائه نمایند.
اسلاید 12: اهداف طرح پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتداييپروژهعلمیتقویت روحیه کنجکاوی وپرسشگریزمینه کار آفرینیایجاد زمینهاستفاده ازICTتمرین مدیریت زمان یادگیری مادام العمرتعامل والدین ومدرسهموقعیتیبرای ارزشیابی توصیفیمواد درسیبه صورتدرهم تنیدهحقیقت طلبی و خداجوییپرورش تفکر فلسفیتمرین مهارتهای زندگیتحققاهدافدوره ابتدایی
اسلاید 13: 13
اسلاید 14: 14
اسلاید 15: 15
اسلاید 16: معرفي جشنواره جشنواره جابر بن حيان يك فعالیت هيجان انگيز علمی دردوره ابتدايي می باشد كه طي آن دانش آموزان با هدایت وراهنمایی معلم خویش از طریق انجام پروژه علمی اقدام به جستجوگری ویافتن پاسخ علمی مناسب به سئوالات خویش می باشند سپس این پروژه هادرقالب نمايشگاه هاي علمي ارائه وداوري مي شود. نمايشگاه های علمی در سطوح آموزشگاهي ، منطقه اي ، استاني و كشوري برگزار می گردد .
اسلاید 17: انواع پروژه علمیمناسب پایه هایماموریت دانش آموز نوع پروژه نوع پروژه پایه اول و دومپروژه جمع آوری شامل مجموعه ای از اشیاء می شود که بر اساس شباهت ها و تفاوت ها گروه بندی شده و برچسب خورده باشند. دانش آموز کلکسیونی از اقلام هم خانواده را جمع آوری کرده و طبقه بندی می کند جمع آوری و طبقه بندیجمع آوری و طبقه بندیپایه های دوم و بالاتردراین نوع پروژه شما اطلاعات موجود در باره یک موضوع مشخص را جمع آوری نموده و آنچه را که در مجموع یاد گرفته و یا کشف کرده اید به مخاطبان ارائه می کنید. اين جزئيات را مي توان از طريق مشاهده مستقيم و يا از طريق منابع مختلف اطلاعاتي به دست آورد .تحقیقنمایش علمیپایه های دوم وبالاترپروژه نمايش شامل استفاده از اشياء براي نمايش چرايي یا چگونگي عملكرد آنها و تبيين اصول علمي حاكم بر آنهاست . در این نوع پروژه دانش آموز یک واقعیت یا اصل علمی خاص را بازسازي نموده و نمایش می دهد . نمایشنمایش علمیپایه های دوم و بالاتر پروژه مدل سازي شامل ساخت اشیاء براي توضيح چرايي یا چگونگي ساختمان آنهاست . در این نوع پروژه دانش آموز مدلی از یک شی ء را ساخته و نمایش می دهد و یا کاربرد آن را شرح می دهد. مدلنمایش علمیچهارم ، پنجم و ششمدر این نوع پروژه یک مسئله مشخص مطرح می شود که دانش آموز در ابتدا جواب آن را نمی داند ، بنابراین طی کردن مراحل روش علمی و انجام آزمایش برای کشف جواب سوال از ضروریات این نوع پروژه محسوب می شود.آزمایشآزمایشچهارم ،پنجم و به ویژه ششمپروژه های طراحی و ساخت ، پروژه هایی هستند که در آنها دانش آموز برای پاسخگویی به یک نیاز مشخص به ابداع یک وسیله ، فن (تکنیک) یا برنامه کامپیوتری دست می زند طراحی و ساختطراحی و ساخت
اسلاید 18: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیانتهیه دفترچه یادداشت انتخاب یا ساخت موضوع پروژه مشخص کردن نوع پروژهتبدیل کردن موضوع مورد علاقه به پروژهارایه ی پروژه علمی به نمایشگاهآمادگی برای داوری پروژه
اسلاید 19: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (تهیه دفترچه یادداشت) دفتر کارنما وقایع و اتفاقات پروژه و مسیر حرکت از آغاز تا پایان را نشان می دهد.یادداشت کردن از زمان شروع انتخاب موضوع انجام می شود.اتفاقات به صورت روزانه همراه با تاریخ و زمان صرف شده یادداشت می گردد.نتایج آزمایشات،فهرست مواد مورد استفاده،یادداشت های مربوط به تحقیق زمینه ای و منابع مورد استفاده در دفتر کارنما ثبت می گردد.مشکلات و راه حل های احتمالی بکار گرفته شده در طور پروژه ثبت می گردد.در صورت تمایل از مراحل انجام پروژه عکس گرفته و در دفتر کارنما قرار می گیرد.(اختیاری)
اسلاید 20: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (انتخاب یا ساخت موضوع پروژه )عناوین مختلف کنکاش و موضوع جدیدی برای پروژه ساخته می شود.به چه چیزهایی علاقمندید؟ساخت اشیا،حیوانات،گیاهان،رایانه،غذا،.....به کدام شاخه ی علم علاقمندید؟گیاه شناسی،کالبد شناسی،میکروب شناسی،جانورشناسی،فیزیک،شیمی،الکتریسیته،زمین شناسی،....20
اسلاید 21:
اسلاید 22: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (مشخص کردن نوع پروژه).22جمع آوری (کلکسیون) همراه با طبقه بندینمایش علمی (مدل)نمایش علمی(تحقیق)نمایش علمی ( نمایش)آزمایشطراحی و ساخت
اسلاید 23: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (جمع آوری (کلکسیون) همراه با طبقه بندی)تهیه دفتر کارنما و ثبت کلیه فعالیت ها در دفتر کارنما(در پایه اول با همکاری اولیا نوشته می شود)انتخاب یک مجموعه برای جمع آوری مثل انواع برگ،میوه،دانه،پوست درختان،چوب،حشرات،پر،...)تحقیق در مورد مجموعه جمع اوری شده با استفاده از منابع مختلف به منظور تکمیل تحقیقات زمینه ای(میدانی،کتابخانه ای،تلفیقی)نوشتن طرح طبقه بندی براساس طبقه بندی ساده دوتایی ، رتبه ایتوجه به شباهت ها به منظور طبقه بندی در یک مجموعه و توجه به تفاوت ها به منظور گروه بندی های مختلفگروه بندی بر اساس شباهت و تفاوت ظاهری(رنگ،وزن،شکل)محل کشف...، نوع کاربرد و نوع عملکردانجام طبقه بندی پس از مشخص شدن طرح طبقه بندی و پیداکردن صفات مناسباستفاده از عکس به منظور نمایش دادن اقلام غیر مجازنصب مجموعه بر روی تابلو نمایش و یا قرار دادن روی میزانتخاب عنوان خلاقانه جهت تابلو توان ارایه ی توضیحات در مورد تابلو برای بازدیدکنندگان 23
اسلاید 24:
اسلاید 25: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (جمع آوری (کلکسیون) همراه با طبقه بندی)انتخاب طرح مناسب برای طبقه بندی25سبز بودن یا نبودن برگ هاسبز بودن یا نبودن برگ هاسبز بودن یا نبودن برگ هاخیرآریبرگ*توت*کاج*زردالو*بید*سیب*نعنا*افرا*گردوباریک بودن و نبودن برگ هاباریک بودن و نبودن برگ هاباریک بودن و نبودن برگ هاخیرآریبرگ*توت*کاج*زردالو*بید*سیب*انار*بادام*گردو
اسلاید 26: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (جمع آوری (کلکسیون) همراه با طبقه بندی)طرح طبقه بندی براساس طبقه بندی ساده دوتایی ، رتبه اینمونه هاطبقه بندی ساده دوتاییبرگ های باریک و غیر باریک ، برگ های دندانه دار و بدون دندانهدانه های خوراکی و غیر خوراکیطبقه بندی رتبه ایآهن ربای ضعیف تر و قوی تردانه های بزرگ ،متوسط، کوچکتذکر: در یک پروژه می توان همزمان چندین طبقه بندی رتبه ای یا ساده دوتایی داشت.26
اسلاید 27:
اسلاید 28:
اسلاید 29:
اسلاید 30:
اسلاید 31:
اسلاید 32:
اسلاید 33: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (نمایش علمی)انواع پروژه های نمایش علمی تحقیق:بررسی یک موضوع در منابع مختلف و یا مشاهده و تحقیق میدانی مدل:ساخت ماکت از یک وسیله یا موجود مثل مدل مولکول،مدل ماشین،بال هواپیما..... نمایش علمی:نشان دادن یک واقعیت علمی مثل نمایش رشد گیاه یا نمایش کشش سطحی مایعات33
اسلاید 34: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (نمایش علمی - مدل)تفاوت نمایش علمی (تحقیق ، مدل ، نمایش علمی) با پروژه آزمایش مدل:ساخت ماکت از یک وسیله یا موجود مثل مدل مولکول،مدل ماشین،بال هواپیما..... تعریف مدلعلت نمایش با مدلمدل کارکردی34
اسلاید 35:
اسلاید 36:
اسلاید 37: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (نمایش علمی - تحقیق)تحقیق:بررسی یک موضوع در منابع مختلف و یا مشاهده و تحقیق میدانی37
اسلاید 38: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (نمایش علمی - تحقیق)ثبت کلیه فعالیت ها در دفتر کارنماجمع آوری اطلاعات در مورد یک موضوع مشخص و ارایه اطلاعات(میدانی،کتابخانه ای،تلفیقی) استفاده از منابع مختلف و یا مشاهده مستقیم(مصاحبه،مشاهده،کتاب،اینترنت،اندازه گیری،...)نمونه هایی برای تحقیقشباهت و تفاوت بین دوزیستان و خزندگان باران های اسیدی انواع میمون هاگازهای موجود در هوا و کاربرد آنها در زندگیطب سنتی بازیافت آلودگی هوا خواص میوه ها و داروهای گیاهی38
اسلاید 39:
اسلاید 40: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (نمایش علمی – تحقیق – تابلو نمایش)در پروژه های تحقیق تابلو نمایش شامل موارد ذیل است:عنوانتحقیق زمینه ای(پیشینه تحقیق)شرح تحقیق:تحقیق در چه موضوعی ،با چه هدفی و با چه روشی(روش تحقیق شامل مصاحبه،مشاهده،...) صورت گرفته است.عکس:تعداد محدودی عکس که به فهم موضوع کمک کند.(از کتابها،سایتها و یا خود گرفته)نتیجه گیری:جمع بندی یافته ها(آنچه دانش آموز یاد گرفته)،ارایه پیشنهادات و انتقادات نسبت به موضوعمنابع:از چه منابع و افرادی اطلاعات را کسب کرده است.سپاسگزاری:تقدیر و تشکر از افرادی که در انجام پروژه به دانش آموز کمک کرده اند.مشخصات دانش آموز:نام و نام خانوادگی،مدرسه،پایه،منطقه،نوع پروژه،اسم پروژه 40
اسلاید 41:
اسلاید 42: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (نمایش علمی - نمایش)باز سازی یک واقعیت یا اصل علمی خاص و نمایش آناستفاده از اشیا برای نمایش چرایی یا چگونگی عملکرد آنها و تبیین اصول علمی حاکم بر آنها نمونه هایی برای نمایشنمایش نحوه تشکیل رنگین کماننمایش نحوه کار قطب نمانمایش خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگینمایش چرخه آب42
اسلاید 43: 43
اسلاید 44: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (آزمایش)مراحل روش علمی و آزمایشطرح مسالهجمع آوری اطلاعات،انجام تحقیقات زمینه ایارایه ی فرضیه ، تعیین متغیرهالیست مواد و طراحی آزمایش،انجام آزمایش،تکرار آزمایشثبت نتایجنتیجه گیری (تایید یا رد فرضیه)44متغیرهاتفاوت آزمایش و نمایش
اسلاید 45:
اسلاید 46: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- طرح مساله)یادداشت فهرستی از موضوعات مورد علاقه در دفتر کارنماانتخاب مناسب ترین موضوع با طرح سوالات ذیل:آیا امکان یافتن اطلاعات کافی در مورد موضوع مورد نظر وجود دارد؟آیا وسایل و شرایط ویژه انجام آزمایش روی موضوع مورد نظر وجود دارد؟آیا فرصت کافی برای انجام آزمایش مورد نظر وجود دارد؟نوشتن موضوع مورد نظر در قالب یک سوال آزمون پذیر(مساله)46
اسلاید 47: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- تحقیقات زمینه ای)مراجعه به کتابها،مجلات،دایره المعارف ها،منابع اینترنتی و گفتگو با افراد متخصصیادداشت یافته ها در دفتر کارنماو یادداشت مشخصات منابعادامه تحقیقات تا زمانی که منجر به یک حدس هوشمندانه (فرضیه)درباره جواب مساله شود.سازماندهی اطلاعات بدست آمده (تحقیقات زمینه ای)در قالب پاراگراف47
اسلاید 48: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- تعیین متغیرها)متغیرها تمام عواملی هستند که در آزمایش می توانند تغییر کنند.در هر آزمایش تنها مجاز به تغییر یک عامل هستیمچه عاملی سبب (علت) رخ دادن یک پدیده می شود؟علت(متغیر مستقل)در آزمایش همیشه چیزی را تغییر میدهیم.معلول(متغیر وابسته) چیزی را اندازه می گیریم.متغیرهای کنترل شده: چیزهایی را ثابت نگه می داریم.متغیرهای مستقل،وابسته و کنترل تعیین و در دفتر کارنما ثبت و بعدا در تابلو نمایش به عنوان« تعاریف» می آید.48
اسلاید 49: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- ارایه ی فرضیه)فر ضیه حدس هوشمندانه در پاسخ به سوال بر اساس اطلاعات جمع آوری شده است.فرضیه پیش بینی می کند که چگونه در اثر تغییر دادن یک عامل ،عامل دیگر تغییر می کند.(علت و معلول)نوشتن فرضیه در قالب یک جمله روشن و واضح در دفتر کارنما:من حدس می زنم که ........ باعث.............. می شود.49
اسلاید 50: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- طراحی آزمایش)لیست کردن فهرست مواد مورد نیاز در آزمایشطراحی روش کار و ثبت در دفتر کارنما(تعیین دستورالعمل گام به گام برای اجرای آزمایش)تعیین کردن گروه «کنترل» و «گروه متغیر» یا آزمایشیکسان بودن گروه کنترل و گروه متغیر به جز تفاوت در متغیر مستقل به منظور سنجیدن اثر آن50مساله + متغیر مستقل = متغیر وابستهمساله + هیچ تغییر در هیچ چیز= کنترلنوزادگریان + بطری شیر= نوزادآرام و شادنوزادگریان + نبود بطری شیر= نوزادهمچنان گریانگروه متغیرگروه کنترل
اسلاید 51: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- اجرای آزمایش،ثبت و سازماندهی نتایج)تکرار آزمایش حداقل 3 بارپیروی از دستورالعمل گام به گام نوشته شدهثبت تمام کارهای انجام شده و مشاهدات صورت گرفته در دفتر کارنما همراه با زمان و تاریخاستفاده از واحد های استاندارد در اندازه گیری ها(گرم،لیتر،سانتی متر،...)تصویر برداری از ماوقع در صورت لزوماستفاده از جدول برای ثبت نتایج در جدول کارنمااستفاده از نمودار برای ارایه ی نتایج51
اسلاید 52: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- نتیجه گیری)آیا نتایج به دست آمده از آزمایش،فرضیه را تایید می کند یا رد؟نتیجه گیری در قالب یک پاراگراف در دفتر کارنما ثبت می شود:نتایج آزمایش فرضیه مرا تایید می کند زیرا ..................................نتایج آزمایش فرضیه مرا تایید نمی کند زیرا .................................ارایه راهکار برای بهبود آزمایش در صورت نیاز52
اسلاید 53: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- گزارش کتبی)اطلاعات گزارش کتبی از دفتر کارنما استخراج می شود.(حداکثر9صفحه)ص 1 جلد گزارش شامل عنوان پروژه،عکسی از آزمایش،نام و نام خانوادگی اعضای گروه،پایه،مدرسه،معلم راهنما ،تاریخص2 شامل سوال پروژه،تعاریف و متغیرهای مستقل و وابسته و کنترل و فرضیهص3 تا ص5 تحقیق زمینه ایص6مواد و روش کار و شرح گام به گام فعالیت ها ی جریان آزمایشص7 نتایج شامل داده های حاصل از آزمایش در قالب جدول و نمودار و توضیح درباره داده هاص 8نتیجه گیری شامل پاسخ به سوال تحقیق و مقایسه فرضیه با نتایج به دست آمده و تایید یا رد فرضیهص9 منابع و سپاسگزاری 53
اسلاید 54: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- تابلو نمایش)
اسلاید 55:
اسلاید 56: مهارتهای پایه و تلفیقی علوم
اسلاید 57: سوال:کدام یخ زودتر آب می شود؟(مکعب،استوانه یا کره ای) متغیر مستقل : متغیر وابسته: متغیر کنترل:
اسلاید 58: سوال:کدام یخ زودتر آب می شود؟(مکعب،استوانه یا کره ای) متغیر مستقل : شکل یخ متغیر وابسته: متغیر کنترل:
اسلاید 59: سوال:کدام یخ زودتر آب می شود؟(مکعب،استوانه یا کره ای) متغیر مستقل : شکل یخ متغیر وابسته:سرعت ذوب متغیر کنترل:
اسلاید 60: سوال:کدام یخ زودتر آب می شود؟(مکعب،استوانه یا کره ای) متغیر مستقل : شکل یخ متغیر وابسته:سرعت ذوب متغیر کنترل:اندازه و جنس آب ، دما ، زمان ، محل قراردادن ، جنس قالبها
اسلاید 61: سوال:کدام بادبند در اسکلت ساختمان محکم تر است؟(بادبند هشتی یا بادبند ضربدری) متغیر مستقل : متغیر وابسته: متغیر کنترل:
اسلاید 62: سوال:کدام بادبند در اسکلت ساختمان محکم تر است؟(بادبند هشتی یا بادبند ضربدری) متغیر مستقل :نوع بادبند متغیر وابسته: متغیر کنترل:
اسلاید 63: سوال:کدام بادبند در اسکلت ساختمان محکم تر است؟(بادبند هشتی یا بادبند ضربدری) متغیر مستقل :نوع بادبند متغیر وابسته:میزان مقاومت متغیر کنترل:
اسلاید 64: سوال:کدام بادبند در اسکلت ساختمان محکم تر است؟(بادبند هشتی یا بادبند ضربدری) متغیر مستقل :نوع بادبند متغیر وابسته:میزان مقاومت متغیر کنترل: جنس اسکلت ها ، اندازه اسکلت ها ، میزان فشار ، زمان
اسلاید 65: سوال:کدام نور بر رشد گیاه لوبیا تاثیر دارد؟ متغیر مستقل : متغیر وابسته: متغیر کنترل:
اسلاید 66: سوال:کدام نور بر رشد گیاه لوبیا تاثیر بیشتری دارد؟ متغیر مستقل :رنگ نور متغیر وابسته: متغیر کنترل:
اسلاید 67: سوال:کدام نور بر رشد گیاه لوبیا تاثیر بیشتری دارد؟ متغیر مستقل :رنگ نور متغیر وابسته:رشد گیاه متغیر کنترل:
اسلاید 68: سوال:کدام نور بر رشد گیاه لوبیا تاثیر بیشتری دارد؟ متغیر مستقل :رنگ نور متغیر وابسته:رشد گیاه متغیر کنترل: جنس لوبیا ، تعداد لوبیا ، زمان ، دما ، میزان خاک و آب ، جنس نور
اسلاید 69: خلاقیت دانش آموز در این پروژه این بوده است که برای تولید نورهای رنگی ،به جای لامپهای رنگی از طلق رنگی دور گلدانهای خود استفاده نموده و هزینه آزمایش را کاهش دادند.
اسلاید 70: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه آزمایش- تابلو نمایش)
اسلاید 71: ابداع یک وسیله،فن یا تکنیک و یا برنامه کامپیوتری و طراحی ، ساخت و تست آن و ارایه به نمایشگاه به منظور پاسخگویی به یک نیاز مشخصانواع طراحی و ساختشبیه سازی ساخت ماشین لباسشویی با آرمیچر و بطریبهینه سازی بهینه سازی لامپ ها از پرمصرف به کم مصرفخلاقانه تولید خمیر دندان دوطرفهتغییر کاربری،اضافه کردن کاربری دوچرخه با قابلیت ماشین لباسشوییاختراع درخت مصنوعی در جاده ها برای تولید اکسیزنروش ابداع روشی برای جلوگیری از تبخیر آب در روی سدهانرم افزارفرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت – انواع پروژه های طراحی و ساخت)71
اسلاید 72: انواع طراحی و ساخت mohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 73: توپ نگهبان
اسلاید 74: نمونه هایی از طراحی و ساخت mohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 75: نمونه هایی از طراحی و ساخت mohsenmaygoni@yahoo.comfsarahang@yahoo.com
اسلاید 76: 76
اسلاید 77: مراحل طراحی و ساخت تعریف یک نیازانجام تحقیقات زمینه ایپایه ریزی مشخصات طرح(معیار ها و استانداردها)آماده سازی طرح های مقدماتیساخت و آزمایش یک نمونه اولیهطراحی و آزمایش مجدد در صورت لزومارایه نتایجفرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت)77
اسلاید 78: با توجه به حوزه های مورد علاقه خود،یک نیاز مشخص و لازم التوجه را تعیین کنید.این نیاز محور اصلی کار شماست و وسیله،فن یا برنامه ای که طی این پروژه اختراع می کنید پاسخگوی این نیاز خواهد بود.تذکر:هرکاری که برای پروژه انجام می گیرد با ذکر تاریخ و زمان صرف شده در دفتر کارنما ثبت گردد.همواره از مراحل کار خود عکس تهیه کنید تا در دفتر کارنما و تابلوی نمایش استفاده گردد.از جدول زمان بندی استفاده گردد تا پروژه طبق برنامه زمانی مشخص انجام و به پایان برسد.(8هفته) فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت - تعریف نیاز)78
اسلاید 79: جمع آوری اطلاعاتی که به فهم دانش مربوط به حوزه طرح کمک کندجمع آوری اطلاعاتی در مورد نیاز مصرف کنندگان،محصولات مشابه و استانداردها و معیارهای موجود در مورد طرح فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت – تحقیق زمینه ای)79
اسلاید 80: تعیین معیارها،استانداردها و محدودیت هایی که بر اساس آن در مورد چگونگی ساخت محصول تصمیم گیری می شود.مشخصاتی که در طرح ها مدنظر قرار می گیرد معمولا شامل شکلاندازهوزنظاهرویژگی های فیزیکیعملکردکاربریهزینه تولیدزمانقیمت،.... فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت – تعیین مشخصات طرح)80
اسلاید 81: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت – طراحی مقدماتی و نهایی)81سریع و ارزان بودن طرح ها روی کاغذبررسی نکات مثبت و منفی هر طرح و ارایه ایده های جدیدتربهتر شدن هر طرح ارایه شده با رفع نواقص طرح های قبلیتلاش برای دست یابی به طرح نهایی به منظور تحقق مشخصات طرحتلاش مکرر در فرایند مهندسی = تکرارتهیه فهرستی از مواد مورد نیاز با مشخصات دقیق جهت ساختنوشتن دستورالعمل گام به گام ساخت نمونه اولیه
اسلاید 82: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت – ساخت،آزمایش،ثبت داده ها و تحلیل نتایج اولیه)82ساخت نمونه اولیه بر اساس انتظارات طرح،طرح های کشیده شده،فهرست لوازم و تجهیزات و دستورالعمل گام به گامآزمایش نمونه اولیه و ثبت رخدادهای آزمایش(حداقل 3 بار)تحلیل داده ها و مقایسه نتایج به دست آمده با انتظارات ارایه شده در مشخصات طرحطراحی مجدد؟
اسلاید 83: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت – طراحی مجدد،آزمایش مجدد،ثبت و تحلیل داده ها در صورت نیاز)83طراحی مجدد و اصلاح آزمایش مجدد و ثبت داده های حاصلتحلیل داده ها و مقایسه نتایج به دست آمده با انتظارات ارایه شده در مشخصات طرحطراحی مجدد؟محصول نهایی و تطبیق با انتظارات و مشخصات طرح
اسلاید 84: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (طراحی و ساخت – نتیجه گیری)84داده ها چطور آنچه را انتظار می رفت رخ دهد تایید می کنند؟اهمیت محصول از چه جهت است؟آیا برای ارتقای این محصول پیشنهادات قابل اجرا وجود دارد؟این محصول چگونه به فهم بهتری از پدیده های جهان کمک می کند؟این اطلاعات چگونه در زندگی واقعی می تواند به کار گرفته شود؟به چه بینش های جدیدی پی برده ایم؟از این طراحی و ساخت چه دانشی کسب کرده ایم؟نتیجه گیری ارزش پروژه و محصول را نمایان می کند و نشان می دهد این محصول چگونه می تواند در دنیای واقعی به کار گرفته شود.مزایا،ابتکارات و سودمندی محصول در این قسمت می آید.
اسلاید 85: فرایند پروژه های علمی جابر ابن حیان (پروژه طراحی و ساخت- گزارش کتبی)اطلاعات گزارش کتبی از دفتر کارنما استخراج می شود.(حداکثر18صفحه)ص 1 جلد گزارش شامل عنوان پروژه،عکسی از محصول،نام و نام خانوادگی اعضای گروه،پایه،مدرسه،معلم راهنما ،تاریخص2 تعریف نیاز:در پاسخ به چه نیازی این محصول ساخته شده و چرا پاسخگویی با آن مهم است؟ص3 تا ص5 تحقیق زمینه ایص6مشخصات طرح و استانداردها و محدودیت هایی که برای طرح تعیین کرده اید.ص7 طرح مقدماتی ،ص8طرح نهایی،ص9فهرست مواد،ص10روش گام به گامص 11ساخت نمونه اولیه،ص12آزمایش و داده های آن،ص13تحلیل داده هاص14طراحی مجدد،ص15آزمایش مجدد و ثبت داده ها،ص16تحلیل داده هاص 17 نتیجه گیری ص 18 کتابشناسی و سپاسگزاری85
اسلاید 86: تابلو نمایش پروژه های طراحی و ساخت86
اسلاید 87: تابلو نمایش پروژه های طراحی و ساخت87
اسلاید 88: عناصر قابل ارائه در انواع پروژه های جابر88
اسلاید 89: 89
اسلاید 90: مواد نمایشی غیر مجاز و مجاز و استثنابه جای اقلام نمایشی غیرمجاز میتوان از عکسها،نمودارها،حیوانات یا گلهای پلاستیکی استفاده کردبه جای مواد غذایی از مدل های مصنوعی غذا یا میوه استفاده شوددر پروژه های برقی از پیل الکتریکی به جای منبع الکتریسیته استفاده شود.استفاده از اقلام کاملا «مهر و موم شده» مواد معدنی یا گیاهان خشک شدههر گونه موجود زنده اعم از گیاه یا جانورهر گونه مایعات یا اندام بدن انسان یا حیوان(خون،ادرار،.....)مواد غذایی انسان یا حیوانهرگونه کشت باکتری یا کپکمایعات شیمیایی خانگی یا آزمایشگاهی(به جز مایعات موجود در محفظه های دربسته)مواد سمی،دارو و مواد پرخطروسایل تیز و برنده مثل سرنگ،سوزن،چاقو)ظروف یا مخازن فشردهباطری ها با قابلیت باز شدن درپوشگل،ماسه،شن،خاک،پسماندهای زاید......پروژه هایی که شامل شلیک سلاح گرم و ...تصاویر کالبدشکافی و تکنیکهای جراحی و اجسادپروژه های که منجر به صدمه زدن یا تحت فشارقراردادن حیوانات می شود90
اسلاید 91: صلوات بر محمد و آل محمد(ص)خدایا چنان کن سرانجام کارتو خشنود باشی و ما رستگار
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.