مهندسی صنایع و مواد

کاشی و سرامیک

kashi_va_ceramic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کاشی و سرامیک”

کاشی و سرامیک

اسلاید 1: بنام خداوند یکتاکاشی و سرامیک

اسلاید 2: پیش گفتار كاشی و سرامیك از قدیمی‏ترین ساخته‏های دست بشر می‏باشد. فراوانی مواد اولیه و سهولت ساخت تولید باعث شده است تا اشیاء سرامیكی از قدیمی‏ترین یافته‏های انسان‌های نخستین باشد. صنعت كاشی‌سازی و كاشی‌كاری كه بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران، و به طور اخص بناهای مذهبی به كار گرفته شده، دارای ویژگی‌های خاصی است. این هنر و صنعت از گذشته‌ بسیار دور در نتیجه مهارت، ذوق و سلیقه كاشی‌ساز در مقام شیئی تركیبی متجلی گردیده، بدین ترتیب كه هنرمند كاشی‌كار با كاربرد و تركیب رنگ‌های گوناگون و یا در كنار هم قراردادن قطعات ریزی از سنگ‌های رنگین و بر طبق نقشه‌ای از قبل طرح گردیده، به اشكالی متفاوت و موزون از تزیینات بنا دست یافته است

اسلاید 3: آشنایی با تاریخچه کاشی و سرامیکسفالگری از جمله باستانی‌ترین هنرهای بشری و در واقع سرمنشاء هنر تولید کاشی و سرامیک است که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود 10.000 سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از میلاد بر می‌گردد. ادامه پیشرفت در صنعت سفالگری منجر به تغییراتی در روش تولید که شامل تغییر کوره‌ها، اختراع چرخ کوزه‌گری و نیز کیفیت مواد سفالگری نظیر رنگ‌آمیزی و لعاب‌کاری بوده است. زمان آغاز لعاب‌کاری که امکان ضد آب کردن و همچنین نقاشی کردن و زیباسازی ظروف و سفال‌ها و تهیه کاشی را مقدور می‌کرد به حدود 5000 سال پیش می‌رسد.روش و دانش لعاب‌کاری از بابل به نقاط دیگر ایران رواج یافت. بعد از اسلام با تشویق استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی به جای ظروف فلزی، طلا و نقره؛ صنعت سفالگری رشد تازه‌ای یافت و از صنعت سفال‌سازی و کاشی‌سازی برای آرایش محراب مسجد، ضد آب کردن دیوار حمام‌ها، ایجاد حوض و آب‌نما و انتقال ظروف و خمره و لوازم و کوزه‌ها همچنین شیب‌بندی بام‌ها استفاده شده است.

اسلاید 4: تاریخچه کاشیاشکال اولیه کاشی‌های سرامیکی مربوط به دوران قبل از تاریخ است وقتی که استفاده از رس به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در چندین تمدن اولیه توسعه یافت. کاشی‌های مدرن اولیه به طور زمخت شکل داده شده بود و استقامت کاشی‌های امروزی را نداشتند. مصالح کاشی‌ها از کف رودخانه‌ها استخراج شده در بلوک‌های ساختمانی فرم داده و در آفتاب خشک می‌شدند. کاشی‌های اولیه خام بوده‌اند ولی حتی در 6000 سال قبل مردم با استفاده از رنگ زدن و کنده‌کاری ظریف روی کاشی‌ها از آن‌ها برای تزیین استفاده می‌کردند.صنعت سرامیک در واقع محدود به ساخت ظروف، وسایل و قطعات سفالی ساده گذشته نیست و کاربردی شگرف در همه ابعاد تمدن و تکنولوژی نوین بشر امروز دارد. روش ساخت و تهیه کلیه وسایل سرامیکی تقریبا یکی است و بسته به کاربرد، تفاوت‌های جزئی در روش تولید دارد.

اسلاید 5: مواد اوليه کاشی خاک کائولن+خاک رس معمولی + اکسيد کرم يا خاک کايولن + بنتونيت   . اصلی ترين ماده اوليه توليد کاشی کايولن است که برنگ سفيد می باشد واستحکام بالايی پس از پخت دارد ولی خاک کايولن دارای پلاستيسيته ( خاصيت خميری ) کمی است در روش اول با افزودن خاک رس خاصيت خمير را افزايش می دهيم و برای خنثی کردن رنگ خاک رس به آن اکسيد کرم می افزاييم . و در روش دوم تنها با افزودن بنتونيت به کايولن خاصيت پلاستيسيته را بهبود ميبخشيم .

اسلاید 6: مراحل پخت کاشی 1-مواد اوليه را مخلوط میکنند 2- مواد را در آسيابهای مخصوص خرد و با آب مخلوط ميکنند 3- دوغاب مواد اوليه را در داخل سيلو پاشيده حرارت میدهيم 4- پودر خشک شده با 6 تا 8 در صدرطوبت بدست می آيد 5- با دستگاه پرس پودر نرم در قالب به بيسکوييت خام کاشی تبديل ميشود  6- بیسکوييت خام خشک شده ( کاشی خام ) را وارد تونل میکنند 7- کاشی خام در دمای 1100 درجه می پزد 8- روی آن لعاب می دهند و برای پخت نهايی وارد کوره می شود.

اسلاید 7: فرآيند آماده سازي موادتوسط بالميل ها و اسپري دراير انجام گرفته و استفاده از پرس هاي مجهز به سيستم سينكرو ، استحكام و يكنواختي بدنه كاشي را تضمين مي نمايد در فرصت مناسب با تثبيت استحكام بيسكوييتهاي توليدي از بروز تركهاي مويي بين پروسه توليد جلوگيري مي كند. خطوط لعاب با به كارگيري كليه تجهيزات منصوبه اعم از پمپها، كابين ها و ماشين هاي چاپ بسيار پيشرفته روتوكالر ، امكان اجراي طرح هايي متنوع و جذاب را فراهم مي سازند. كوره هاي طويل و مدرن رولري با قابليت ايجاد انواع منحني پخت ضمن ارتقاء كيفيت سطح و خصوصيات فيزيكي محصول، مانع از بروز كليه عيوب رايج حين پخت مي گردد. خطوط درجه گذاري و بسته بندي با استفاده از مجرب ترين افراد و برترين سيستمهاي سورتينگ ضريب اطمينان در فرايند درجه گذاري را به حد مطلوب رسانده و بسته بندي با شيوه پيشرفته روباتيك انجام مي گيردتا سرعت و دقت مورد نياز به حد كمال خود برسد.

اسلاید 8: تعاريف و دامنه كاربردكاشي لعابي ديواري فرآورده‌اي است سراميكي متشكل از دانه‌هاي ظريف بلورين و متخلخل كه معمولاً در حرارتي بالاتر از  هزار درجه سلسيوس، پخته و يك رويه آن از لعاب پوشيده شده است. رويه لعابين كاشي به صورت براق، نيمه براق و مات توليد مي‌شود. كاشيهاي تزئيني داراي برجستگي و فرورفتگي با اشكال تزئيني و منقوش به رنگهاي مختلف مي‌باشند. كاشيهاي لعابي و انواع سراميك براي پوشاندن ديوارهاي قابل شستشوي داخل ساختمان نظير دستشوئي، حمام، آشپزخانه و مراكز بهداشتي و حتي تهيه تابلوهاي تزئيني و همچنين ديوارهاي خارجي بنا به كار مي‌رود

اسلاید 9: كاشی يا آجر شيشه‌اینوعي بلوك شيشه‌اي توپر است كه به روش پرس كردن خمير شيشه در قالب به شكل ساده و گلدار به ابعاد  20*20 و ضخامت 5/7 سانتيمتر ساخته مي‌شود. كاشي لعابي نوعي سراميك نازك است كه روي آن با لعاب شيشه‌اي پوشانده شده و در رنگهاي متنوع به صورت ساده و گلدار توليد مي‌شود. كاشي لعابي اغلب براي پوشش بدنه آشپزخانه، حمام، دستشويي، رختشويخانه و مانند اينها به مصرف مي‌رسد. همچنين نوعي از آن كه به نام كاشي كفي مشهور است، براي كفپوش اين فضاها به كار مي‌رود. ضخامت كاشي لعابي بسته به نوع استفاده از آن متفاوت بوده و از 4 تا 12 ميليمتر تغيير مي‌كند. ابعاد كاشيها نيز از 75 تا 300 ميليمتر متغير است. شكل كاشيهاي لعابي معمولاً مربع يا مستطيل مي‌باشد.كاشي چوب‌پنبه‌اي از اختلاط تراشه‌ها و خرده‌هاي چوب‌پنبه با رزين و فشردن مخلوط خميري در قالب ساخته مي‌شود. براي گيرش رزين، كاشيها را مي‌پزند. ضخامت كاشيها 5/4 تا 8 ميليمتر و اضلاع كاشيهاي مربعي 150 تا 300 ميليمتر و اندازه كاشيهاي مستطيل 300× 150 و 600× 300 ميليمتر است.

اسلاید 10: وينيل تايل آزبستی از رزين وينيلی ترموپلاستيكمواد روان كننده و پايدار كننده به همراه رنگينه و مواد پر كننده آزبستي ساخته مي‌شود. اين مواد به حالت گرم مخلوط شده و به صورت ورقه‌هايي به ضخامت 5/1 تا 3 ميليمتر زير فشار پرس شكل داده مي‌شود. تايلهاي مربع به ابعاد از 200 تا 250 ميليمتر، نوارهاي به طول 450 و به عرض 25 تا 50 ميليمتر از ورقه‌هاي مزبور بريده مي‌شوند. تايلهاي آزبستي نيز مانند وينيل تايل ساده، در رنگها و طرحهاي مختلف توليد مي‌شوند .

اسلاید 11: كاشی آسفالتی يا آسفالت تايلتركيب شده است از فيبر آزبستي، آميخته‌اي از چسبنده‌هاي قيري ويژه مواد رنگي. گاهي اوقات پلي‌استايرين نيز به منظور افزايش تاب به آن اضافه مي‌شود. اين مواد را در ماشين مخلوط كرده و در مرحله بعدي به شكل ورقه‌هايي به ضخامت 3 تا 5 ميليمتر زير فشار شكل مي‌دهند. سپس صفحات را بريده و به صورت مربعهايي با اضلاع 200 تا 300 ميليمتر يا مستطيلهايي به ابعاد 450 ×600 ميليمتر با نوارهايي به عرض 25 يا 50 ميليمتر و به طول 450 ميليمتر در مي‌آورند.اين محصول در طرحها و نقشها و رنگهاي گوناگون ساخته شده و مي‌توان آن را بر روي زيرسازي چوبي، آسفالت ماستيك يا بتن با چسب قيري نصب كرد. در هر حال سطح زيرين بايد صاف و تميز باشد، زيرا در غير اين صورت كاشيهاي آسفالتي ترك مي‌خورد. اين كفپوش در برابر آب پايدار است، ولي اسيدهاي آلي و حلالهاي نفتي آن را خراب مي‌كنند. از اين رو نمي‌توان در ساختمانهاي صنعتي از آن استفاده كرد

اسلاید 12: كاشی های سلولزیمعمولاً از باگاس (تفاله نيشكر) ساخته مي‌شوند، تايلهاي الياف نيشكر از قديمي‌ترين و معمولاً ارزان‌ترين نوع آكوستيك تايل هستند. فيبرها را زير فشار قرار مي‌دهند و به صورت تخته‌هايي درمي‌آورند، به نحوي كه بين الياف فضاهاي تنگي به وجود آيد. تايلهاي فيبر نيشكر را معمولاً سوراخدار مي‌سازند تا صدا بتواند به حفره‌هاي بين الياف برسد. اين موضوع باعث بهبود كيفيت جذب صوت مي‌شود. تنوع در بافت و ظاهر تايل با ايجاد تنوع در نقش و نحوه استقرار سوراخها و سطح تايل به دست مي‌آيد.تايلهاي فيبر نيشكر در اثر جذب رطوبت، دچار تغيير ابعاد و كاهش مقاومت مي‌شوند، گرچه پيشروي آتش در آنها كم است، ولي ضد آتش نيستند. مشخصات فني كشورهاي صنعتي، مصالح ساختماني را به لحاظ پايداريشان در برابر آتش گروه‌بندي كرده‌اند. در مشخصات فدرال (ايالات متحده آمريكا) معيارهاي ويژه‌اي در اين مورد وجود دارد، گروه‌بندي از A براي مصالح غير قابل اشتعال تا D براي درجات مختلف پايداري در برابر آتش انجام شده. تايلهاي فيبر نيشكر در گروه D از اين تقسيم‌بندي قرار مي‌گيرند و برخي از تايلهاي پوشش شده در كارخانه در گروه C ، اين تايلها معمولاً لب پخ بوده، در كارخانه پوشش مي‌شوند و اندازه آنها 300×300 تا 600×600 ميليمتر است.

اسلاید 13:  تايلهای فيبر معدنیاز پشم معدني ساخته مي‌شوند، قسمت عمده پشم معدني كه در كشورهاي صنعتي توليد مي‌شود از سربار كوره آهنگدازي (پشم سرباره) است. اين تايلها ممكن است به صورت شكافدار يا سوراخدار ساخته شوند تا كيفيت جذب صوت آنها افزايش يابد، مصالح شكافدار انرژي صوتي را به وسيله ايجاد اصطكاك در حفره‌هاي ريز موجود بين فيبرهاي مستقل از هم، مستهلك مي‌سازند. با افزايش سوراخها مي‌توان حداكثر كاهش انرژي صوتي را به دست آورد. مصالح شكافدار عموماً موقعي به كار مي‌روند كه ظاهر كار از بيشترين اهميت برخوردار باشد. مصالح سوراخدار بيشتر در ساختمانهاي صنعتي، فرهنگي و مؤسسات علمي كه حداكثر نفوذ و رنگ‌پذيري مورد نظر است، مصرف مي‌شوند.تايلهاي فيبر معدني از نظر پايداري در برابر آتش در گروه A قرار مي‌گيرند و در مواردي مثل مكانهاي تجمع عمومي و راههاي فرار از آتش، كه مقررات ساختماني مصالح غير قابل اشتعال را تجويز مي‌كنند، مصرف مي‌شوند. اين مصالح در گونه‌هاي مختلف از نظر اندازه، بافت، ضخامت و قابليت جذب صوت ساخته مي‌شوند. در رنگ‌آميزي تايلهاي شكافدار يا منسوج.، بايد دقت بسيار زيادي مبذول داشت و مصالح با رنگهاي   ویژه  پوشانده شوند، به قسمي كه حفره‌ها بسته نشود و ويژگي آكوستيكي مصالح كاهش نيابد.

اسلاید 14: كاشی های فلزی سوراخداراين تايلها متشكل از تاوه‌هاي فلزي سوراخداري هستند كه با مصالح لايي آكوستيكي نظير پشم معدني پر شده‌اند. تاوه‌هاي نازك فلزي سوراخدار، سبب كاهش ويژگيهاي جذب صوت مصالح آكوستيكي لايي نخواهند شد، بلكه به صورت ديافراگمي در انتقال صوت به آنها عمل مي‌كنند و صوت در آنجا جذب مي‌شود. تاوه ممكن است از آلومينيوم يا ورق فولادي ساخته شود و معمولاً آن را با لعاب پخته شده سفيدي مي‌پوشانند. گرچه اين تايلها گران قيمت هستند، ولي چون دوامشان زياد و هزينه نگهداري و تعمير آنها كم است، مصرفشان روي‌هم رفته اقتصادي و با صرفه است. سطح آنها را مي‌توان با كهنه نمدار تميز كرد و به رنگ‌آميزي مجدد و تعويض قطعات نيازي ندارند. به علاوه لعاب سخت پوشش آنها باعث تأمين ويژگيهاي بازتاب سطوح مي‌شود

اسلاید 15: كاشی وينيلیاز يك لايه وينيل، كه به آستري خم‌شو چسبيده است، تشكيل شده و به شكل مربع يا مربع مستطيلهايي به ابعاد 150 تا 250 ميليمتر يا به صورت نوارهايي به ابعاد 25× 900 ميليمتر يا توپهايي (رول)به عرض 500 تا 1500 ميليمتر و به ضخامت 2 تا 3 ميليمتر ساخته شده و در رنگها و طرحهاي متنوع به بازار عرضه مي‌گردد. وينيل تايل در برابر چربيها و روغنها و بسياري از اسيدها و قلياها و مشتقات نفتي، به خوبي پايداري مي‌كند. با افزودن مواد فلزي به كاشي وينيلي، كاشي هادي الكتريسته.، كه ضد جرقه است، توليد مي‌شود كه براي مصرف در اطاقهاي عمل بيمارستانها و فضاهاي وابسته به آنها مناسب است. كاشيهاي مسي به صورت جلادار، كاشيهاي آلومينيومي با لعاب پخته شده يا آنودايز و كاشيهاي روي با پوشش كروم توليد مي‌شوند

اسلاید 16: )Firing Tile کاشی‌های پخته شده (مصری‌های باستان، اولین کسانی بودند که کشف کردند کاشی‌های رسی پخته شده در کوره محکم‌تر و در برابر آب مقاوم‌ترند. بسیاری از تمدن‌های باستان از کاشی‌های مربعی کوچک پخته شده رسی برای تزیین در معماری استفاده می‌کردند. ساختمان‌های شهرهای قدیمی بین‌النهرین با سفالینه‌های قرمز بدون لعاب و کاشی‌های رنگارنگ نماکاری شده بودند. یونانیان و رومیان باستان از سرامیک در کف، سقف و حتی لوله‌کشی درون ساختمان‌ها استفاده می‌کردند . چینی‌ها از رس سفید رنگ به نام کائولین استفاده می‌کردند تا بتوانند سرامیک مقاوم و سفید رنگی به نام چینی Porcelain) )تولید کنند. در اروپای قرون وسطی از کاشی‌ها در کف کلیساها استفاده می‌شد. در سراسر قاره اروپا بیزاسن‌ها به بهترین شکل از کاشی‌های کوچک در مقیاس‌های کوچک استفاده می‌کردند. آن‌ها با استفاده از کاشی، شیشه و سنگ الگوهای موزاییکی پرمفهوم و زیبایی خلق کرده‌اند.

اسلاید 17: )Glazing Tile کاشی‌های لعابدار (سرامیک‌های ایرانی تحت تاثیر کاشی‌های وارد شده از چین بودند این کاشی‌ها که برای مقاصد تزیینی استفاده می‌شدند در سراسر آسیای جنوبی‌، آفریقای شمالی‌، اسپانیا و حتی اروپا نیز پخش گردید. از آنجا که هنر اسلامی از تخیلات انسانی سرچشمه می‌گرفت و در پیشرفت و توسعه دین اسلام تاثیر گذار بود، صنعتگران به ارائه کاشی‌های با رنگ روشن و مرصع یا بافت پیچیده روی آوردند. کاشی‌های لعابی پررنگ در الگوهای موزاییک‌های بزرگ و تغییر رنگ‌های ظریف کنار هم چیده می‌شدند. صنعتگران مسلمان از اکسیدهای فلزی مانند قلع، مس، کبالت، منیزیم و آنتیمون برای لعاب کاشی استفاده می‌کردند که لعابی درخشنده‌تر و محکم‌تر حاصل می‌نمود. در قرن پانزدهم کاشی‌های با لعاب اکسید فلز در ایتالیا متداول شد و به تدریج در بین صنعتگران شمال ایتالیا نفوذ کرد. مراکز تجاری مهم اروپایی به این موتیفهای محلی اهمیت دادند به طوری‌که برخی از این کاشی‌ها هنوز هم استفاده می‌شوند مانند کاشی دلفت (از دلفت هلند) و کاشی ماجولیکا (از مایورکای اسپانیا).

اسلاید 18: )Modern Tile کاشی‌های مدرن (امروزه اغلب شرکت‌های سازنده تجاری از روش پرس خاک press dust) )استفاده می‌کنند. ابتدا مخلوط مواد در شکل مورد نظر پرس شده و سپس لعاب زده می‌شود (ممکن است هم لعاب زده نشود) و سپس در کوره پخت می‌شود. برخی از صنعتگران ممکن است با پرس ملات یا با پهن کردن خمیر و قطع آن با استفاده از قالب همانند شیرینی‌پزها کاشی‌ها را با شکل مورد نظر تولید کنند. روش برش کاشی هر چه باشد نیاز به پخته شدن دارد تا سخت شود. خلوص رس‌، دفعات پختن و دمای کوره عواملی هستند که در تعیین قیمت و کیفیت کاشی تاثیر گذارند. دمای کوره از 900 تا 2500 درجه فارنهایت متغیر است. هر چه دمای کوره کم‌تر باشد تخلخل کاشی بیش‌تر بوده و لعاب نرم‌تر است. دمای بالاتر، کاشی متراکم‌تر و لعاب محکم‌تری تولید می‌کند.

اسلاید 19: تقسیم بندی کاشی های سرامیکیکاشی های سرامیکی را می توان بر مبنای رنگ و ظاهر، محل مصرف، میزان تخلخل، لعاب، نوع و پخت تقسیم بندی کرد.

اسلاید 20: انواع تقسیم بندی1- تقسیم بندی بر حسب ظاهر و رنگ:بدنه های سفیدبدنه های تیره (قرمز پخت)2- تقسیم بندی بر حسب محل مصرف:کاشی دیوارکاشی کف3- تقسیم بندی بر حسب میزان تخلخل:کاشی های دیواری و کاشی های ظریف کف، دسته ای از فرآورده های سرامیکی هستند. می توان کاشی ها را بر حسب میزان تخلخل بدنه به شکل زیر تقسیم بندی کرد:محصولات متخلخل:این دسته، گروهی از کاشی ها هستند که میزان جذب آب پس از پخت آن ها بیش از 10 درصد است. بر اساس استانداردEN87 به شکل زیر دسته بندی کاشی های متخلخل صورت می گیرد:

اسلاید 21: تاریخچه سرامیکباستان‌شناسان در یافته‌اند که بشر اولیه در حدود 24000 سال قبل از میلاد اقدام به ساخت سرامیک می‌کرده است. این سرامیک‌ها در چکسلواکی یافت شده‌اند و به شکل حیوانات و پیکره انسان، تخته صاف و توپ می‌باشد. این سرامیک‌ها را از چربی حیوانات به همراه استخوان آن‌ها و خاکستر استخوان و مقداری رس ریز دانه می‌ساختند و بعد از شکل دادن آن را در دمایی در حدود 500 تا 800 درجه سانتی‌گراد در کوره‌های گنبدی شکل و یا به شکل نعل اسب پخت می‌نمودند. اما هنوز معلوم نیست این نوع از سرامیک‌ها را به چه علتی می‌ساختند. اولین ظروف سفالی مورد استفاده در 9000 سال قبل از میلاد مسیح ساخته می‌شد و برای نگه‌داری غذا و دانه‌های خوراکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساخت شیشه نیز تقریباً هم‌زمان با سفال و در 8000 سال پیش در مصر آغاز شد به طوری‌که در پخت سفال به علت حضور اکسید کلسیم به همراه شن و سودا در نهایت به سفال‌های لعابدار رنگی منجر شد.

اسلاید 22: ساختار سرامیکلغت سرامیک از کلمه یونانی کراموس به معنی سفال یا گل پخته گرفته شده است و در واقع برای معرفی سرامیک باید گفت که عبارتست از هنر و علم ساختن و کاربرد اشیای جامد و شکننده‌ای که ماده اصلی و عمده آن خاک‌ها می‌باشند. (این خاک‌ها شامل: کائولن و خاک سفال است).

اسلاید 23: لعاب دادن کاشی و سرامیکبرای آن که سطح جسم درخشنده، صاف و زیبا، ضد آب، ضد شیمیایی و در صورت نیاز آراسته شود، روی آن را پس از خنک کردن با یک لایه نازک لعاب می‌پزند. لعاب (رنگ معدنی) به حالت مایع روی جسم خشک شده اندود می‌شود. لعاب‌ها اصولا مواد معدنی و سیلیسی هستند که یک لایه شیشه‌ای مانند در سطح خارجی سرامیک تشکیل می‌دهند.

اسلاید 24: کاربرد سرامیک‌هااستفاده از سرامیک در کف‌سازی و نماسازی یا در تولیدات وسایل بهداشتی و مصالح ساختمانی نظیر انواع آجر سفال‌های تزئینی داخل و خارج ساختمان سفال‌های بام ساختمان، کانال‌های فاضلابی، سفال‌های ضد اسیدی همه از سرامیک‌هایی است که از دیرباز تهیه و مصرف می‌شده است.همچنین کاربرد سرامیک در صنایع مختلف نظیر تهیه وسایل مقاوم در برابر حرارت و الکتریسیته، فیوزهای الکتریکی، شمع اتومبیل، ریخته‌گری، تهیه المان‌های حرارتی بسیار دقیق، وسایل فضایی، سمباده، براده‌برداری، تراشکاری‌ها ریخته‌گری فوق دقیق، آجرهای نسوز، مقره‌های الکتریکی، المان‌های تصفیه آب، پوسته موتور، گرافیت، بتن، مواد نسوز، بدنه سفینه‌های فضایی، انواع سیمان‌ها، محصولات شیشه‌ای و هزاران کاربرد دیگر که روز به روز بر اهمیت سرامیک می‌افزاید.

اسلاید 25: کاشی و کاربرد آنکاشی یکی دیگر از محصولات سفالین و سرامیکی است که به ویژه در ساختمان کاربرد و اهمیت ویژه‌ای دارد. کاشی برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و همچنین برای بهداشت و عایق رطوبت به کار می‌رود. کاشی تزئیناتی خارج ساختمان را به‌ویژه در اماکن مذهبی به کار می‌برند. کاشی را در ابعاد و اندازه‌های گوناگون تولید می‌کنند. کاشی کف و دیواری را در ابعاد زیر 2×2 و 2x1 تا پنجاه در پنجاه سانتی‌متر تولید می‌کنند که با رنگ‌های گوناگون می‌تواند یک نقاشی را در محل نصب نیز نشان دهد.کیفیت کاشی باید به نحوی باشد که تغییرات ناگهانی درجه حرارت 100 ـ 20 درجه سانتی‌گراد را به خوبی تحمل کرده و هیچ‌گونه آثار ترک در بدنه و یا لعاب آن ظاهر نشود. کاشی دیواری را برای حفظ بهداشت و رطوبت در آشپزخانه، محیط‌های بهداشتی، حمام و دستشویی استفاده می‌کنند.کاشی کف را نیز به علت ضد سایش بودن و مقاومت حرارتی و الکتریکی بالا در آشپزخانه‌ها، حمام‌ها، آزمایشگاه‌ها، رختشویخانه‌ها و کارخانجات شیمیایی به کار می‌برند. همچنین کاشی باید دارای ابعاد صاف و گوشه‌های تیز باشد.

اسلاید 26: خواص سرامیک

اسلاید 27:

اسلاید 28: لعاب و انواع آنلعابها و انواع آنها لعابها طیف وسیعی از ترکیبات آلی و معدنی را در بر میگیرند. لعاب مربوط به سرامیک معمولا مخلوط شیشه مانندی متشکل از کوارتز ، فلدسپار و اکسید سرب PbO) )است. این اجزا را پس از آسیاب شدن و نرم کردن به صورت خمیری رقیق درمیآورند. آنگاه وسیله سرامیکی مورد نظر را در این خمیر غوطهور کرده و پس از سرد و خشک شدن ، آن را در کوره تا دمای معین حرارت میدهند. پس از لعاب دادن روی چینی ، روی آن مطالب مورد نظر را مینویسند و یا طرح مورد نظر را نقاشی میکنند و دوباره روی آن را لعاب داده و یک بار دیگر حرارت میدهند. در این صورت وسیله مورد نظر پرارزشتر و نوشته و طرح روی آن بادوامتر میشود. لعابها در انواع زیر وجود دارند: لعاب بیرنگ: این نوع لعاب که برای پوشش سطح چینیهای بدلی ظریف بکار میرود، بی رنگ و شفاف است و از مخلوط کلسیم و سیلیس و خاک چینی سفید تهیه میشود. لعاب رنگی: برای رنگ آبی از اکسید مس (Cu2O) ، برای رنگ زرد از اکسید آهن (FeO) و برای رنگ سبز از اکسید کروم (Cr2O3) ، برای رنگ زرد از کرومات سرب و برای رنگ ارغوانی از ارغوانی کاسیوس استفاده میشود. لعاب کدر: این نوع لعاب که برای پوشش چپنیهای بدلی معمولی بکار میرود و از مخاـوط SnO2 , PbO , SiO2 , Pb3O4 ، نمک و کربنات سدیم تهیه میشود که آن را پس از ذوب کردن ، سرد کردن و پودر کردن ، در آب به صورت حمام شیر در میآورند و شئی لعاب دادنی را در آن غوطهور میکنند. ظروف لعابی ظروف لعابی درواقع ، نوعی ظروف آهنی هستند که سطح آنها را به منظور جلوگیری از زنگ زدن ، از لعاب میپوشانند. البته این نوع ظروف را نباید زیاد گرم یا سرد و یا پرتاب کرد و یا اینکه تحت ضربه قرارداد، زیرا لعاب سطح آنها ترک برداشته و میریزد. انواع چینی چینیها در واقع از انواع سرامیک محسوب میشوند و به دو دسته چینیهای اصل یا سخت و چینیهای بدلی تقسیم میشوند. چینیهای اصل: چینی ظرف: که میتوان آن را نوعی شیشه کدر دانست، مانند ظرف چینی معروف به سور. از ویژگیهای این نوع چینی آن است که لعاب رنگی را به خود میگیرد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید