علوم مهندسی معماری و عمران

کامپوزیت ها و برخی کاربردهای آن

kampozitha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کامپوزیت ها و برخی کاربردهای آن”

کامپوزیت ها و برخی کاربردهای آن

اسلاید 1: بنام خداکامپوزیت ها وبرخی کاربردهای آناستاد گرامی:دکتر نصرآزادانیدانشجو:محمدمهدی مداح83431223سال تحصیلی 84-85

اسلاید 2: فهرست مطالب (دسترسی باکلیک روی شماره هرقسمت )خروجصفحه اول* مقدمهفصل1-تعریف کامپوزیت و مختصری در مورد آن1- 1-تعریف کامپوزیت2-1- تقسیم بندی مواد کامپوزیت3-1- نقاط قوت کامپوزیتها 4-1- مهمترین موارد کاربرد کامپوزیت5-1- مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور6-1- آشنایی با چند پروژه کامپوزیتی درایرانفصل2 - آشنایی با تکنولوژی پالتروژن وبرخی از مهمترین الیاف وکامپوزیت ها 1-2- پالتروژن -يكي از سريع‌ترين و مهمترين روش‌هاي توليد محصولات كامپوزيتي 1-1-2- تکنولوژی پالتروژن2-1-2- مزیت ها3-1-2- معایب4-1-3- پالتروژن در ایران 2-2-الیاف شیشه(فایبرگلاس)3-2-الیاف کربن4-5-الیاف آرامید5-2-کامپوزیت FRP فصل3 - معرفی کاربردهای کامپوزیت در صنایع ساختمانی و ریلی 1-3-کاربرد کامپوزیت ها در صنعت حمل ونقل ریلی1-1-3-كاربرد كامپوزيت ها در ساخت تراورس 2-1-3-استفاده از کامپوزيتها در صنعت حمل نقل ريلي کشور هند 2-3- رواج کاربرد کامپوزیت در پل سازی 3-3-کاربرد كامپوزيت در صنعت ساختمان * منابع ومآخذ

اسلاید 3: خروجفهرستمقدمه:با پیشرفت علم و تکنولوژی مصالح ساختمانی نیز تحول چشمگیری پیدا کرده اند بطوریکه در جهان توسعه یافته امروز کمتر از مصالح سنتی استفاده میشود.یکی از علومی که به این پیشرفت کمک شایانی کرده است علم متالوژی است که با پیشرفت سریع خود هر روزه مصالح جدیدرابا کیفیت و رفتار بسیار بهتر ومفیدتر ارائه میکند.کامپوزیت ها که از مصالح جدید و به روز به شمار میروند ازاین دسته هستند. این دسته از مصالح با تنوع فراوان وکاربردهای رو به افزایش خود سهم بسیاری در پیشرفت وتوسعه صنعت ایفا میکنند.در این تحقیق پس از بیان تعریفی کلی ازکامپوزیت ومهمترین خصوصیات وکاربردهای آن در فصل اول ،در مورد پالتروژن بعنوان یکی از مهمترین تکنولوژی های تولید کامپوزیت ونیز برخی از انواع الیافهاوکامپوزیتها در فصل دوم بحث شده است. در فصل سوم نیز به گوشه ای از کاربردهای وسیع این نوع مواد درصنایع حمل ونقل ریلی وصنایع ساختمانی اشاره گردیده است.محمدمهدی مداح دانشجوی مهندس خط وسازه های ریلیدانشگاه علم وصنعت ایران

اسلاید 4: 4صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرستکامپوزیتها (مواد چند سازه ای یا کاهگل های عصر جدید )رده ای از مواد پیشرفته هستند که در آنها از ترکیب موادساده به منظور ایجاد موادی جدید با خواص مکانیکی و فیزیکی برتر استفاده شده است.اجزای تشکیل دهنده ویژگی خود را حفظ کرده در یکدیگر حل نشده و با هم ممزوج نمی شوند.استفاده از این مواد در طول تاریخ نیز مرسوم بوده است .از اولین کامپوزیت‌ها یا همان چندسازه‌های ساخت بشر می‌توان به کاه گل وآجرهای گلی که در ساخت آنها از تقویت کننده کاه استفاده می شده است اشاره کرد..هنگامی که این دو باهم مخلوط بشوند در نهایت آجرپخته بدست می آید که بسیار ماندگار تر و مقاوم تر از هر دو ماده اولیه یعنی گل و کاه است.قایق‌هایی که سرخ‌پوست‌ها با قیر و بامبو می‌ساختند و تنورهایی که از گل ، پودر شیشه و پشم بز ساخته می‌شدند و در نواحی مختلف کشورمان یافت شده است،نیز از کامپوزیت‌های نخستین هستند. بسیاری از نیازهای صنعتی صنایعی مانند صنایع فضایی ، راکتورسازی ، الکترونیکی و غیره نمی‌تواند با استفاده از مواد معمولی شناخته شده ، برآورده شود. اما قسمتی از آن نیازها ، می‌تواند با استفاده از چندسازه‌ها یا کامپوزیت‌ها برآورده گردد. 1- 1-تعریف کامپوزیت معمولا یک ماده کامپوزیت را به صورت یک مخلوط فیزیکی در مقیاس ماکروسکوپیک ازدو یا چند ماده مختلف تعریف میکنند که این مواد خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خودرا حفظ کرده و مرز مشخصی را با یکدیگر تشکیل میدهند.این مخلوط در مجموع و با توجه به برخی معیارها خواص بهتری از هریک از اجزای تشکیل دهنده خودرا دارا میباشد.در کامپوزیت عموما دو ناحیه متمایز وجود دارد.1- فاز پیوسته (ماتریس)2-فاز ناپیوسته(تقویت کننده)در یک کامپوزیت به طور کلی الیاف،عضو بار پذیر اصلی سازه هستند در حالیکه ماتریس آنها رادر محل وآرایش مطلوب نگاهداشته وبعنوان یک محیط منتقل کننده بار بین الیاف عمل میکند،به علاوه آنهارااز صدمات محیطی دراثربالارفتن دما ورطوبت حفظ میکند.فصل 1: تعریف کامپوزیت و مختصری در مورد آن

اسلاید 5: 54-1-مهمترین موارد کاربرد کامپوزیتصفحه بعدصفحه قبلخروجفهرستسابقه استفاده از کامپوزیت‌های پیشرفته به دهه‌ 1940 باز می‌گردد. در آن زمان ارتشهای آمریکا و شوروی سابق در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر ، موفق به ساخت کامپوزیت پایه پلیمری الیاف بور - رزین اپوکسی برای استفاده در صنعت هوا فضا شدند. 20 تا 30 سال پس از آن ، کامپوزیت‌های پایه پلیمری بطور گسترده‌ای به سوی صنایع شهری از جمله ساختمان و حمل و نقل روی آوردند. بطور مثال امروزه خودروهایی ساخته می‌شود که تماماْْ کامپوزیتی هستند. استفاده از کامپوزیت‌ها در این کاربرد به علت ویژگیهایی چون وزن کمتر ، در نتیجه سوخت کمتر و عمر طولانی‌تر آنهاست.مواد کامپوزیت تقویت شده با الیاف ،ترکیبی از مقاومت کششی ومدول بهتر نسبت به مواد فلزی را دارند وبعلت پایین بودن وزن مخصوص نسبت به وزن (مقاومت کششی ویژه) نسبت مدول به وزن (مدول ویژه)، مواد کامپوزیت به طور مشخص بهتراز موادفلزی هستند ودر بسیاری از کاربردهایی که کاهش وزن سازه از اهمیت برخوردار است میتواندد جایگزین فلزات شوند.2-1- تقسیم بندی مواد کامپوزیت1)کامپوزیتهای زمینه سرامیکی ( CMC )2)کامپوزیتهای زمینه فلزی.( MMC)3)کامپوزیتهای زمینه پلیمری ( PMC ) که رایجترین دسته کامپوزیت هستند و بیش از 90 درصد مصرف جهانی کامپوزیت را به خود اختصاص داده اند.3-1-نقاط قوت کامپوزیتها وزن کم این مواد در عین بالا بودن نسبت مقاومت به وزن آنها (حتی تا 15 برابر برخی از فولادها ).مقاومت بالا نسبت به خوردگی.وجود روش های مختلف ساخت و امکان تولید اشکال پیچیده و متنوع

اسلاید 6: 6صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرستبا توجه به پایداری بسیار زیاد کامپوزیت‌های پایه پلیمری و مقاومت بسیار خوب آنها در محیط‌های خورنده، این کامپوزیت‌ها، کاربردهای وسیعی در صنایع دریایی پیدا کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به ساخت بدنه قایقها و کشتیها و تاسیسات فراساحلی اشاره داشت. استفاده از کامپوزیت‌ها در این صنعت، حدود 60% صرفه‌جویی اقتصادی داشته است که علت اصلی آن مربوط به پایداری این مواد است. صنعت ساختمان وصنایع مرتبط باآن پرمصرف‌ترین صنعت برای مواد کامپوزیتی است که در فصل 3 با برخی از آنها بیشتر آشنا میشویم. ساخت بدنه هواپیما.ساخت پره های توربین بادی و پره های هلی کوپتر وپوشش رادار هواپیمااز کاربردهای کامپوزیت در صنعت هوافضا است.این مواددرصنعت نفت وگاز نیز به منظور ترمیم وتقویت سازه های فرسوده و ترمیم لوله های فرسوده نفت و گاز . عایق توربین به کار میروند..(کامپوزیت ها با توجه به ساختار شبکه ای و طولی ای که دارند گرما را فقط در جهت طولی منتقل می کنند و نه عرضی بنا بر این به عنوان عایق گرما برای دیواره توربین ها مناسب می باشند. - نقل قول از دکتر مظاهری رئیس گروه آیرودینامیک وپیشرانش دانشکده هوا-فضای شریف.)5-1-مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشورمصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور یک دهم سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته است و  سالانه بیش از6 میلیون تن مواد کامپوزیتی به ارزش 145 میلیارد دلار در صنایع مختلف جهان مصرف می‌شود. به گفته دکتر مهرداد شکریه ، رئیس موسسه کامپوزیت ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت:“ سرانه مصرفکامپوزیت در کشورهای پیشرفته جهان 3کیلوگرم است در حالی که این سرانه در کشور ماتنها 3/0کیلوگرم است ولی درعین حال ایران از نظر سرانه مصرف مواد کامپوزیتی، همرده کشورهای آسیایی قرار دارد. علت پایین بودن سرانه مصرف مواد کامپوزیتی در این قاره وسعت این قاره و نیز وجود کشورهای فقیردر این منطقه است،در عین حال کشور ژاپن با سرانه 5/4 کیلوگرم در سال به عنوان نمونه‌ای از یک کشورآسیایی پیشرفته با مصرف سرانه مواد کامپوزیتی است“

اسلاید 7: 76-1-آشنایی با چند پروژه کامپوزیتی درایرانگروه كامپوزيت و چسب -پژوهشگاه پلیمر وپتروشیمی ایران .ساخت هواپیمای 4 نفره تمام کامپوزیت فجر 3 در شرکت هواپیمایی فجر.مقاوم سازی  پالایشگاه نفت آبادان، پل تقاطع اتوبان شهید همت و اتوبان شیخ فضل الله نوری و نیز دو پل راه آهن در استان یزد. مقاوم سازی سطح خارجی بتون با استفاده از مواد کامپوزیتی (این طرح توسط موسسه کامپوزیت ایران به عنوان اختراع به ثبت رسیده است. به گفته دکتر مهرداد شکریه رئیس موسسه کامپوزیت ایران ، در این روش لایه‌هایی از الیاف شیشه یا کربن به ضخامت 3/0 میلیمتر با استفاده از یک رزین مثل اپوکسی روی سازه بتونی کشیده می‌شود و به این ترتیب میزان مقاومت بتون 3 برابر خواهد شد.) صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست

اسلاید 8: 8فصل2- آشنایی با تکنولوژی پالتروژن وبرخی از مهمترین الیاف وکامپوزیت ها :1-2- پالتروژن-يكي از سريع‌ترين و مهمترين روش‌هاي توليد محصولات كامپوزيتي1-1-2-تکنولوژی پالتروژنپالتروژن از جمله روش‌هاي سريع توليد كامپوزيت‌هاي تقويت‌شده با الياف پيوسته مي‌باشد که به كمك آن مي‌توان انواع پروفيل كامپوزيتي با مقطع ثابت را با سرعت بالا توليد نمود. این روش اولين بار در سال 1951 به‌كار گرفته شد. محصولات توليدي به اين روش داراي استحكام بالا, وزن كم و عمر طولاني به‌ويژه در محيط‌هاي شيميايي مي‌باشند. در اين فرايند, الياف پيوسته به صورت الياف بلند, پارچة بافته شده و پارچة الياف كوتاه از داخل حمام حاوي رزين عبور كرده و آغشته به رزين مي‌شود. پس از خروج از حمام, الياف به قالبي گرم هدايت شده و در داخل قالب محصول شكل نهايي را به‌خود مي‌گيرد. عمليات سخت‌شدن و پخت نيز در داخل قالب صورت مي‌پذيرد.پس از خروج از قالب, محصول پيوسته سرد شده و با طول مورد نظر برش مي‌خورد. به اين ترتيب محصول نهايي بدون نياز به انجام عمليات ديگري آماده عرضه به بازار مي‌باشد. قالب مورد استفاده معمولاً فولادي و داراي طول 30 الي 155 سانتي‌متر است.2-1-2-مزیت هاپروفيل‌هاي توليدي متعارف, معمولاً در طول‌هاي 25 ميلي‌متر تا 5,3 متر تهيه مي‌شوند. سرعت توليد در اينفرايند 2 الي 30 متر در ساعت است كه به شكل محصول و رزين مورد استفاده بستگي دارد. معمولاً دراين فرايند ازرزين‌هاي پلي‌استرو اپوكسي و الياف شيشه, كربن, آراميد و پلي‌اتين استفاده ميگردد. محصولات اين روش داراي نسبت استحكام به وزن بالا , مقاومت خوردگي و پايداري ابعادي خوب مي ‌باشند و از مقاومت الكتريكي بالا برخوردارند. از محصولاتي كه با اين روش توليد مي‌شود مي‌توان انواع الوار, ناودان‌ها, قاب‌ها, فنرهاي خودرو,چوب ‌ها ي ماهي‌گيري,تيرآهن,دسته‌هاي چكش, تيرك چادرچوب گلف، چوب اسكي, راكت تنيس و ديگرشكلها ي پروفيلي رانام برد.صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست

اسلاید 9: 9صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرستتوليد قطعاتي بامقاطع پيچيده به صورت پيوسته و پي‌درپي از ويژگي هاي منحصر به‌فرد كامپوزيت‌ها است. تنها با تعويض قالب مناسب مي‌توان مقطع دلخواه را ساخت. درصد وزن الياف به كل وزن محصول در اين نوع فرايند نسبت به سايرروشهاي توليد موادمركب بالاتر مي باشدوبه همين دليل روش پالتروژن براي توليد قطعاتي با استحكام طولي بالا به كار مي‌رود. محصولات توليدي به‌وسيلة روش پالتروژن در برابر مواد شيميايي مقاومت بيشتري ازخود نشان میدهندويكي ازموارد استفاده اين محصول در محيط‌هاي اسيديو بازي با PH بالا مي‌باشد, بعلت فرآيند پيوسته‌اي كه در توليد قطعات بروش پالتروژن به كارگرفته مي‌شود، قطعات توليدي محدوديت طولي ندارند. بالا بودن سرعت و استفاده از تجهيزات ساده و ارزان و وابستگي كم به نيروي انساني سبب پايين آمدن هزينه,در توليد محصول نسبت به ساير روش هاي ساخت مواد مركب شده است. براساس آمارهاي موجود توسعة فرآيندهاي توليد كامپوزيت در مناطق مختلف دنيا الگوي واحدي را دنبال نمي‌كند. به عنوان مثال در ايالات متحده به علت شرايط خاص آن سرزمين و نياز به سازه‌هاي دريايي در بسياري از نقاط اين كشور, فرآيند پالتروژن به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اين استقبال در اروپا شدت كمتري دارد.

اسلاید 10: 10صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست3-1-2-معایببا اين همه استفاده از روش پالتروژن كاستي‌‌هايي دارد كه سبب محدود شدن گستره كاربرد آن گرديده است. همان‌گونه كه ذكر شد در روش پالتروژن از يك قالب با مقطع خروجي ثابت براي شكل‌دهي قطعه استفاده مي‌شود و امكان توليد قطعاتي كه مقاطع متفاوت دارند وجود ندارد. پايين بودن مقاومت برشي محصولات توليدي از ديگر نقاط ضعف محصولات توليد شده با اين روش محسوب مي‌شوند. همچنين اين محصولات در مقابل عمليات سوراخكاري نسبتاً ضعيف مي‌باشند. 4-1-2-پالتروژن در ایراندر كشور ما با توجه به خورندگي خاكها و شرايط بد اقليمي بسياري از مناطق كشور, استفاده از محصولات پالتروژني مي‌تواند در صنعت ساختمان و صنايع دريايي و حمل‌ونقل كاربرد فراواني داشته باشد. پروفيل‌هاي پالتروژني در كارخانجات توليد تجهيزات انتقال نيرو و صنايع الكتريكي كشور ما نيز مورد استفاده واقع مي‌شوند و هم اكنون شركت‌هاي متعددي مصرف‌كنندة اين پروفيل‌ها در ابعاد و طول‌هاي مختلف مي‌باشند. امروزه درصد عمدة نياز بازار داخل از طريق واردات محصولات خارجي تأمين مي‌گردد و حجم اندكي از آن نيز در داخل كشور توليد مي‌شود. در سال­‌هاي اخير در كشور ما نيز چندين موسسه و شركت، فعاليت‌هايي را جهت كسب و گسترش اين فناوري آغاز نموده‌اند و گام‌هاي مناسبي را در اين راستا برداشته‌اند. از آن جمله مي‌توان به پژوهشگاه پليمر ايران و شركت دلتاتك در زنجان اشاره نمود.در اروپاي غربي اين بازار در بين سالهاي 1995 تا سال 2000 با 47 درصد افزايش به 3200 تن رسيده است. اين بازار شامل صنايع الكتريكي 32درصد ساختمان 17 درصد , حمل و نقل 15 درصد , محصولات مقاوم به خوردگي 17 درصد , محصولات مصرفي 7 درصد و ساير موارد 17 درصد است و پيوسته جايگاه خود را در صنايع مختلف اروپا گسترش مي‌دهد.

اسلاید 11: 11صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست2-2-الیاف شیشه(فایبرگلاس ها):ساختمان و اندازه‌ این الیاف شیشه‌ها بسیار متغیر است. کوچکترین آنها بوسیله چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود و بسیار ریز هستند. اندازه‌های کمی بزرگتر از آن ذراتی هستند که در کارخانجات ساخت فرآورده‌های الیاف شیشه‌ها به کمک هوا نقل و انتقال یافته و سبب شوزش پوست و بینی و گلو می‌شود. الیاف شیشه متداولترین الیاف مصرفی کامپوزیت‌ها در دنیا و ایران است که متاسفانه در ایران ساخته نمی‌شود. انواع الیاف شیشه عبارتند از انواع E ، C ، S و کوارتز. ترکیب الیاف شیشه نوع E یا الکتریکی ، از جنس آلومینوبور و سیلیکات کلسیم بوده و دارای مقاومت ویژه الکتریکی بالایی است.الیاف شیشه نوع S ، تقریباْْ 40 درصد استحکام بیشتری نسبت به الیاف شیشه نوع E دارند. الیاف شیشه نوع C یا الیاف شیشه شیمیایی ، دارای ترکیب بور و سیلیکات کربنات دو سود بوده و نسبت به دو مورد قبل پایداری شیمیایی بیشتری بخصوص در محیط‌های اسیدی دارد. الیاف شیشه کوارتز ، بیشتر در مواردی که خاصیت دی‌الکتریک پایین نیاز باشد، مانند پوشش آنتن‌ها و یا رادارهای هواپیما استفاده می‌شوند.سبکی ، سهولت شکل‌دهی ، مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت آب‌بندی ، از ویژگیهای کامپوزیت‌هایی است که در صنعت ساختمان بکار می‌رود. فایبرگلاس یا الیاف شیشه که پرکاربردترین کامپوزیت‌ها هستند، فیبرها یا الیاف ساخت بشر است که در آن ، ماده‌ تشکیل دهنده‌ فیبر ، شیشه است. الیاف شیشه‌ها ، موارد استفاده‌های فراوانی از جمله در ساخت بدنه‌ خودروها و قایقهای تندرو و مسابقه‌ای ، کلاه ایمنی موتورسواران ، عایقکاری ساختمانها و کوره‌ها و یخچالها و … دارند.

اسلاید 12: 123-2-الیاف کربن4-2- الیاف آرامیدRoblon Aramid Composite OvalCarbon Compositeصفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست

اسلاید 13: 135-2-کامپوزیت FRPFRP Building LoResFRP Bridge StrengtheningFRp CampositeFRPصفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست

اسلاید 14: 14همانطور که قبلا نیز بیان شد کامپوزیت ها در صنایع مرتبط با ساختمان بیشترین کاربرد را دارا هستند.مواردی مثل استخرهای شنا ، وان حمام ، سینک ظرفشویی و دست‌شویی ، کف‌پوش ، نماپوش ، سقف‌پوش ، برج‌های خنک‌کننده، ریلهاوتراورس های راه آهن، تیرها وقطعات پل هاو...برخی از کاربردهای وسیع کامپوزیت در صنعت ساختمان است.ولی بطور کلی موارد مصرف كامپوزيت‌ها در صنعت ساختمان را مي‌توان به سه مورد, سازه‌هاي باربر, غير باربر و مقاوم به خوردگي تقسيم‌بندي نمود.كه در دو حوزة سازه‌هاي باربر و مقاوم به خوردگي, محصولات پالتروژني كاربردهاي گسترده‌اي دارند. سازه‌‌هاي باربر شامل كاربردهايي همانند نرده‌ها, ريل‌ها, نفرروها (راه‌هاي يك نفره دور خط راه آهن و غيره), اجزاي ساختار اوليه و ثانويه (تيرهايI شكل, تيرهاي قوطي و غيره), پل‌ها و قطعات پل‌ها, چارچوب‌هاي باربر و آرماتورها مي‌شود.سازه‌هاي مقاوم به خوردگي كاربردهاي فراواني دارند. در اسكله‌ها, سازه‌هاي دور از ساحل, سكوهاي نفتي و كلية تأسيسات دريايي و محيط‌هاي شور به وفور از اين سازه‌ها استفاده مي‌شود. در این فصل با برخی از کاربردهای کامپوزیت ها در صنایع ساختمانی وریلی بیشتر آشنا خواهیم شد.فصل 3- معرفی کاربردهای کامپوزیت در صنایع ساختمانی و ریلی1-3-کاربرد کامپوزیت ها در صنعت حمل ونقل ریلیصفحه بعدصفحه قبلخروجفهرستكامپوزيت­ها به ­صورت فزاينده­اي در صنعت راه آهن چه در سازه های ریلی وچه در ماشین های ریلی به كار گرفته شد ه اند. برای مثال به کارگیری این مواد در ساخت تراورس باعث افزایش حدود 3برابر طول عمر آنها شده است ویا خواص بسيار مناسب اين مواد امكان كاهش يا حذف ديواره­هاي ضخيم واگن­ها و افزايش فضاي داخل كوپه را فراهم مي­آورد. همچنين نصب اجزاي يك پارچة كامپوزيتي درداخل واگن ها نسبت به نمونة مشابة چندتكة چوبي وفلزي، بسيار سريع­تر و راحت­تر مي­باشد. مسافرين نيز از به­كارگيري اين مواد در ساخت واگن­ها به ­دليل سطح زيبا و ظاهر جذابي كه پديد مي­آورد، كاملاً راضي هستند. در این قسمت بانمونه هایی از بکار گیری کامپوزیت در صنعت حمل ونقل ریلی بیشتر آشنا میشویم.

اسلاید 15: 15صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست1-1-3-كاربرد كامپوزيت ها در ساخت تراورسشركت تاي­تك واقع در هوستون در ايالت تگزاس، يك واحد تابعه از گروه تكنولوژي­هاي آمريكاي شمالي است. اين شركت بيش از شش سال است كه در زمينة توسعه و آزمايش تراورس­ها (چوبهاي عرضي كه در زير ريل راه آهن قرار مي‌گيرند) كار مي­كند. تاي­تك با استفاده از پلاستيك بازيافتي و مواد دور­ريختني كه با افزودني­ها و پر كننده­هاي ويژه­اي مخلوط شده­اند، يك نوع تراورس ساخته است. تراورس­هايتاي­تك هم­اندازة تراورس­هاي چوبي هستند و مي­توانند همانند چوب ميخ­كوبي شوند. برخلاف چوب اين تراورس­ها نمي­شكنند و ترك برنمي­دارند، همچنين مستعد پوسيدگي نيستند، حشرات نمي­توانند به آنها آسيبي بزنند و خواص خود را نيز به مدت طولاني­تري حفظ مي­كنند. هشتاد درصد محتواي اين تراورس­ها را ضايعات بازيافتي كم­قيمت، مثل ضايعات رزيني آسياب شده، لاستيك خرد شده از تايرهاي بازيافتي و ضايعات فيلم­هاي پلي­اتيلني با دانسيته بالا(HDPE) تشكيل مي­دهند. به اين مواد اصلي، پركننده­ها و تقويت­كننده­ها نيز افزوده مي­شوند. سپس تراورس­ها، قالبگيري شده و درون قالب، سردمي­شوند تا شكل و ابعاد مناسب خود را حفظ كنند. قيمت نهايي تراورس­هاي كامپوزيتي برابر با قيمت يك تراورس چوبي با كيفيت بالا خواهد بود؛ يعني بين 30 تا40 دلار در آمريكا و حدود 50 دلار در اروپا. اخيراً شركت تاي­تك قراردادي دو ساله به ارزش 10 ميليون دلار براي تامين تراورس­هاي كامپوزيتي راه­آهن يونيون به پاسفيك منعقد ساخته است. تاي­تك اميدوار است كه بيش از پنج درصد بازار تراورس­هاي عرضي جهان را در اختيار بگيرد. به اين ترتيب سالانه بيش از سه ميليون تراورس توليد خواهد كرد. چنانچه از متن خبر فوق مشاهده مي­شود، تراورس­هاي كامپوزيتي با داشتن قيمتي معادل قيمت بهترين نوع چوبي آن، از مزاياي ديگري نظير سهولت كاربرد، عمر طولاني­تر و خواص مكانيكي بهتر برخوردار هستند كه اقتصادي بودن استفاده از آنها را مسلم مي­سازد. علاوه بر اينها مواد اولية مورد استفاده براي ساخت اين تراورس­ها اغلب از مواد ارزان هستند كه از ضايعات كارخانجات ديگر به دست آمده­اند.

اسلاید 16: 16صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرستاين مساله علاوه بر ايجاد يك منبع درآمد براي اين كارخانجات منجر به خروج آن­ها از طيف آلاينده­هاي زيست محيطي و تبديل به مواد بازيافت شده و مفيد مي­گردد. به­علت عدم پوسيدگي، استفاده از اين تراورس­ها در مناطق مرطوب به صرفه­تر از نوع چوبي آن است. با توجه به آمار ارائه شده در مطلب فوق، وجود بازار بزرگي در جهان براي اين محصول قابل تصور است. روش جديد، همچنان كه شركت تاي­تك پيش­بيني كرده است، سهم خوبي از بازار را بدست خواهد آورد.در كشور ما ساليانه مقادير بسيار زيادي تراورس راه آهن تعويض يا بهسازي مي­گردد و اين جداي از هزينة هنگفت بستن خط و تغيير ريل­ها و زيرسازي­هاي لازم است. اما اگر همين تراورس­ها با كامپوزيت تقويت شوند عمر 7 سالة تراورس­ها را تا 30 سال مي­توان افزايش داد و در ازاي پرداخت هزينة اولية دو يا سه برابر، هزينة تعمير و تعويض تا 4 برابر كاهش مي­يابد و در نهايت صرفة اقتصادي دارد. 2-1-3-استفاده از کامپوزيتها در صنعت حمل نقل ريلي کشور هندسازمان استاندارد­سازي، طراحي و تحقيق هند، با همكاري TIFAC و كارخانة واگن­سازي ICF پروژه­هاي زيادي را تعريف و اجرا نموده­اند. موارد زير معرفي مختصري از اين پروژه­ها مي­باشد: 1) تراورس كامپوزيتي براي خطوط راه­آهن: تراورس­هاي كامپوزيتي طي يك تحقيق و توسعة مناسب، جهت جايگزيني با تراورس­هاي متداول فولادي و چوبي، طراحي، ساخته و مورد استفاده واقع شده­اند. اين تراورس­ها در ابعاد واقعي تحت بارگذاري­هاي مختلف، ارتعاش و خستگي قرار گرفته و آزمايشات لازم را به گونة موفقيت­آميز پشت سر نهاده­اند. تكنولوژي فوق به تعداد محدودي مقاطعه­كار منتقل خواهد گرديد تا توليد انبوه اين محصول آغاز گردد. اين تراورس­ها با ارزش تقريبي 13000 روپيه، از نمونه­هاي چوبي خود ارزان­تر بوده و در برابر خوردگي نيز بسيار مقاومند. همچنين از خواص ويژة مناسبي مانند مقاومت الكتريكي مناسب و توان جذب ارتعاش بالا برخوردار مي‌باشند. 2) واحدهاي بهداشتيFRP براي واگن­ها: ديواره­ها و كف اين واحدها از كامپوزيت­هاي پليمري تقويت شده با الياف شيشه­اي (GRP) تشكيل شده و حتي درب­ها و ستون­هاي واحد از جنس مواد مركب مي­باشند.

اسلاید 17: 17صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست3)تيرهاي به‌كاررفته در پلهاي زير خط ريل: تيرهاي فوق به خوبي لرزش­هاي ناشي از حركت قطار روي ريل را جذب مي­نمايند و در برابر نفوذ رطوبت، مقاومت بالايي از خود نشان مي­دهند. اين خصوصيات آنها را جانشين­هاي مناسبي براي چوب و آهن قرار داده است. همچنين اين محصولات به دليل دوام و مقاومت بيشتر در شرايط نامساعد و ويژگي­هاي فيزيكي مطلوبتر نسبت به نمونه­هاي چوبي و فولادي، داراي عمر بيشتر، كارايي عملياتي بالاتر، نصب ساده­تر و تعمير و نگهداري آسانتر مي­باشند. اين تيرها، توسط فرايند RTM شكل مي­گيرند و سپس جهت انجام انواع تستهاي استاتيك و ديناميك روانه آزمايشگاه مي­گردند. 4) صفحات ساخته شده از الياف طبيعي: صفحات كامپوزيتي كاربرد فراواني در واگن­هاي قطارهاي مسافرتي دارند. اين صفحات در ديواره­هاي كاذب، سقف كاذب، تخت‌خواب، قفسه، كمد و ساير فضاهايي كه داخل كوپه­هاي واگن تعبيه شده است، مورد استفاده قرار مي­گيرد. علاوه بر كاربرد آنها در حمل‌نقل ريلي، مي­توان از اين محصولات مواردي از قبيل فضاسازي داخل ساختمانها و ساخت بدنه وسايل نقليه نيز استفاده كرد. تحقيقات يك موسسه صنعتي در هند نشان داده است كه استفاده از صفحات كامپوزيتي مذكور بسيار به‌صرفه بوده و نسبت به چوب­هاي MDF و Plywood بسيار مفيدتر مي­باشد. استفاده از اين صفحات مزاياي بسيار زيادي دارد: اولاً از شكل ظاهري مطلوبي برخوردارند و سطح آنها به سادگي سمباده خورده، رنگ مي­شوند. ثانياً در مقايسه با نمونه­هاي چوبي، جذب رطوبت ناچيزي داشته و طبيعت و استحكام بالايي دارند. عمليات ماشين‌كاري همچون سوراخ كردن، برش زدن و پيچ كردن اين صفحات نيز بسيار ساده مي­باشد. 5) فن­هاي (پروانه­هاي) محوري كامپوزيتي: فن­هاي فلزي و آلومينيومي معمولي كه طراحي ضعيف و در نتيجه مصرف انرژي بالا و بازده پاييني دارند، با فن­هاي كامپوزيتي جايگزين مي­گردند. به اين ترتيب ضعف­هاي فوق به كمك فن­هاي سبك كامپوزيتي مرتفع مي­گردد. اين فن­ها علاوه بر استفاده در قسمت خنك كنندة لوكوموتيوهاي ديزل در موارد صنعتي ديگري نيز كاربرد فراوان دارند. اين محصولات به روش RTM ساخته شده­اند و طبق استانداردهاي RDSO با موفقيت آزمايش شده­اند.

اسلاید 18: 18صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست 6) جعبه دندة كامپوزيتي براي لوكوموتيوها: با انجام اين پروژه به طور متوسط kg 372 از وزن هر قطار كاسته شده است. همچنين در مقايسه با نوع فولادي خود تعمير و نگهداري كمتري را مي­طلبند. پيش­بيني مي­شود كه در مقايسه با عمر 2 الي 3 سالة جعبه دنده­هاي فولادي، محصول جديد تا 6 سال دوام داشته باشد. بررسي مخارج نيز نشان داده است كه جعبه دنده­هاي كامپوزيتي در طول دورة عمر خود هزينة كمتري نسبت به انواع متداول فلزي دارند. 7) درهاي واگن­هاي مسافرتي راه­آهن: جهت جايگزيني و حذف درب­هاي سنگين فولادي واگن­هاي راه­آهن، پروژة ساخت درب­هاي FRP كه وزن سبك و مقاومت بالايي در برابر خوردگي و سايش داشته باشند آغاز گرديده است. اين درب­ها تحت فرايند قالب­گيري همراه با تزريق رزين(RTM) ساخته شده و پس از انجام آزمايشات و كنترل كيفيت جهت استفاده در واگنهاي مسافربري قابل استفاده خواهندبود. 8) توسعه پروفيل­هاي پالتروژني: اين پروفيل­ها از جنس پلاستيك تقويت شده با الياف شيشه (GRP) مي­باشند. اين پروژه با هدف كاربرد در صنعت حمل و نقل ريلي با حمايت تكنولوژيكي آزمايشگاه­هاي ملي علوم شيميايي آغاز گرديد. حاصل انجام اين طرح، ساخت محصولات مختلف از پروفيل­هاي گوناگون كامپوزيتي مي­باشد. پروفيل­هاي مذكور به روش پالتروژن تهيه مي­گردد و در قطارها جهت ساخت چارچوب در و پنجره، ميله­ها، نردبان­ها، قطعات باريك، قفسة لباس و غيره مورد استفاده قرار مي­گيرند. انجام اين پروژه­ها با هدف استفاده از مواد مركب پليمري تقويت شده با الياف شيشه (GRP) و يا تقويت شده با الياف طبيعي (NRP) در ساختار قطارها، افق­هاي روشني از كاربردهاي جديد مواد كامپوزيتي در صنايع مختلف ديگر را نمايان ساخته است. )

اسلاید 19: 19صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست2-3- رواج کاربرد کامپوزیت در پل سازیپروفيل‌هاي كامپوزيتي كه به روش پالتروژن تهيه مي‌شوند، كاربرد فراواني در ساخت پل‌ها دارند. پل‌هاي كامپوزيتي حاصل، در مقايسه با پل­هاي مشابه از جنس بتن و فولاد، از سبكي، طول عمر و سرعت نصب بيشتري برخوردارند و هزينة نصب كمتري دارند. يکي از وسيع­‌ترين کاربردهاي محصولات پالتروژني در ساختمان، توليد سازه‌هاي باربر است. ساخت پل­ها و زيرسازه‌ها با پروفيل‌هاي پالتروژني به­شدت مورد توجه مهندسين آمريکايي و اروپايي قرار گرفته است. عمر مفيد بالا و کاهش هزينه‌هاي نگهداري پل در طول دورة کاري، دليل استقبال از کامپوزيت‌ها در ساخت پل­ها مي‌باشد. سازه‌هاي بزرگي که توسط تيرهاي فولادي ساخته شده‌اند در طول عمرشان چندين بار رنگ‌آميزي مي‌شوند. تعمير و نگهداري و رنگ‌آميزي اين تيرهاي فولادي به­ويژه در پل­هاي قديمي بلند که دسترسي به آنها مشکل است، بسيار پرهزينه مي‌باشد. سطوح پل­هاي کامپوزيتي نيز از پانل‌هاي كامپوزيتي ساخته مي‌شوند. استفاده از پانل­هاي کامپوزيتي روشي مناسب براي کاهش هزينه‌هاي تعمير و نگهداري اين سازه‌هاست. اين پانل­ها از روش­هايي همچون لايه­چيني دستي و پالتروژن ساخته مي‌شوند و با طول عمر بالا و استحکام بيشتر، جايگزين ايده‌آلي براي مشابه فولادي خود هستند. سطوح پل‌هاي کامپوزيتي بصورت طول‌هاي پيوسته توسط فرآيند پالتروژن طراحي و توليد مي‌گردند. اين قطعات متناسب با احتياج مصرف­کننده مي‌تواند در سايزهاي مختلفي بريده شود تا با ابعاد پل موردنظر سازگار باشند. پل‌هاي کامپوزيتي اکنون به­عنوان پل‌هاي دايمي براي راه­هاي اصلي بسياري از کشورهاي پيشرفته بکار گرفته مي‌شوند. اين پل­ها به­ميزان قابل قبولي اهداف موردنظر طراحان را برآورده ساخته­اند. نخستين نمونه اين پل‌ها در ايالات متحده آمريکا طراحي و تست شدند و اولين نمونه آن در روستايي در ويرجينياي غربي نصب شد. نصب پل­ها در ويرجينياي غربي ثابت کردند که کامپوزيت‌ها بطور عملي براي ساخت پل­هاي هوايي بسيار مفيد هستند. اين يک مرحله مهم در توسعه پل‌هايي بود که با كامپوزيت‌ها ساخته شده‌اند.

اسلاید 20: 20صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرستنمونة ديگري از پل‌هاي كامپوزيتي، يک پل در دانمارک است كه در آن از پروفيل­هاي پالتروژني‌ استفاده شد. اين پل با 40 متر طول و 3 متر عرض جهت عبور عابرين پياده، دوچرخه‌ها و موتور سيکلت­ها طراحي شده و بر روي خط راه‌آهن احداث گرديده است. پل مذکور مي‌تواند بارهاي معادل  kg/m2_500 را تحمل کند و اين استحکام بوسيله يک سطح کامپوزيتي که تنها 12 تن وزن دارد مهيا مي‌شود. در حالي که سطوح پل­هاي بتوني و فولادي که بتوانند همين ميزان استحکام را داشته باشند به­ترتيب داراي وزن­هاي 90 و 28 تن خواهند بود. ارتفاع اين پل 18.5 متر است. تيرها و پانل‌هايي که در ساخت اين پل بکارگرفته شده‌اند از پروفيل‌هاي پالتروژني ساخته مي‌شوند. برج­ها و بخش‌هاي ديگر بصورت پيش‌ساخته نهايي در محل پل نصب مي‌شوند. به­دليل سبکي وزن کامپوزيت­ها، نصب پل تنها 18ساعت طول ­کشيد و مزاحمت و آشفتگي در ترافيک ريل­ها به كمترين حد ممكن رسيد. در فيلادفياي آمريکا با استفاده از کامپوزيت‌ها، نوعي پل‌ کابلي طراحي شده­ است که توانايي جمع شدن دارد. اجزاي کامپوزيتي پل‌ها نسبت به مشابه فولادي خود، علاوه بر سبك‌تر بودن، از مشخصات مکانيکي بهتري نيز برخوردار است و به آساني و بدون نياز به تجهيزات سنگين يا کارکنان زياد نصب مي‌شوند. اين پل‌ها در مكان‌هايي مانند پارک ملي ايسلند و يا گلدن­گيت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اکنون ساخت پل‌هاي عبور وسايل نقليه به­شکل يک کار مرسوم تجاري در آمريکاي شمالي و اروپا رونق گرفته است. هم‌اكنون در ساخت بسياري از پل­ها تماماً از كامپوزيت‌ها استفاده مي‌شود. يكي از موارد كاربرد كامپوزيت‌هاي سبك، در ساخت پل‌هاي رودخانه‌ها و مسيرهاي آبي است كه در انگلستان و ساير كشورهاي اروپايي مورد استقبال فراوان واقع شده است. اين پل­ها براي عبور قايق‌ها هستند و حمل ونقل و نصب آنها در نقاط دورافتاده و پست، بدون نياز به تجهيزات بالابر سنگين ممكن مي‌باشد.

اسلاید 21: 21صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرستسطح کامپوزيتي، 6 تا 7 برابر سطح بتون آرمه ظرفيت تحمل بار را دارد و اين در حالي است که تنها 20 درصد وزن آنرا داراست. طول عمر آنها نسبت به مشابه فولادي و بتني چندين برابر است. کامپوزيت­ها در طول دوره سرما منقبض نمي‌شوند و مانند آهن در محيط مرطوب زنگ نمي‌زنند و در محيط دريا دچار خوردگي نمي‌شوند. سطوح کامپوزيتي براي جايگزين کردن با سطوح قديمي و سنتي در پل‌ها بسيار مورد استقبال قرار گرفته‌اند، چرا که داراي ساختار بهتر و بي­عيب‌تري مي‌باشند. اين جايگزيني مي‌تواند در زمان کوتاهي انجام شود و کمترين مزاحمت را براي ترافيک و حمل­و­نقل ايجاد نمايد. توانايي استفاده از کامپوزيت‌ها در ساخت سازه‌هاي پيش‌ساخته و سبک‌وزن باعث مي‌شود که هزينة بناي سازه بشدت کاهش يابد. سازه‌هاي کامپوزيتي سبک­وزن مي‌توانند در چند ساعت نصب شوند. در عوض روزها و هفته‌ها وقت لازم است تا پل‌هاي متداول آهني و بتني به شکل سنتي مرسوم نصب گردند. وزن سبک سطوح کامپوزيتي، همچنين قابليت تحمل بار بالاتر را براي پل فراهم مي‌آورد. کامپوزيت‌ها مي‌توانند با مقاومت بالايي كه در برابر خوردگي و خستگي از خود نشان مي‌دهند، هزينه‌هاي مربوط به تعمير و نگهداري خود را به حداقل برسانند.

اسلاید 22: 22صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست3-3-کاربرد كامپوزيت در صنعت ساختمان بايد گفت كامپوزيت­ها مزاياي بسيار زيادي دارند: داراي مقاومت بسيار بالا و وزن بسيار اندك هستند، كاربري آنها بسيار ساده است و نياز به تخريب تعميراتي سازه يا متوقف كردن عملكرد سازه ندارند و در مقابل خوردگي­ها نيز بسيار مقاومند. با در نظر گرفتن همة اين خصوصيات و با توجه به مشكلات ساخت­وساز، استفاده از آنها اجتناب ناپذير است. اين مواد در صنعت ساختمان كاربرد وسيعي دارند كه مي­توان به موارد زير اشاره كرد: 1. تعمير و تقويت خارجي سازه ها: سازه­هاي ساختماني مخصوصاً سازه­هاي بتن آرمه در هنگام اجرا يا بهره­برداري به دلايل مختلف از جمله ضعف اوليه يا عمر زياد تحت اثر عوامل مختلف محيطي يا مكانيكي تضعيف مي­­­شوند. روش­هاي سنتي تقويت اين سازه­ها داراي دو مشكل اساسي هستند: اولاً در اجرا بسيار مشكل­ساز مي­باشند. چرا كه براي تقويت مثلاً يك ستون به كمك غلاف بتني بايد قسمتي از سازه تخريب موضعي شود تا قطعات فولادي لازم در سازه جاسازي شوند و سپس بتن­ريزي انجام گيرد كه بسيار پردردسر و گاه غيرممكن است. ثانياً با توجه به مشكلات رايج در ساخت بتن، احتمال آنكه قسمت­هاي تقويت كننده نتوانند در هنگام اجرا به گونة مناسب با سازة در دست تعمير هماهنگ شوند وجود دارد، كه در صورت وقوع چنين امري سازه انتظارات مورد نظر را برآورده نخواهد كرد.   2. ساخت سازه هاي تمام كامپوزيت:حتي در كشورهايي همچون مالزي، ساخت سازه­هاي تمام كامپوزيت از قبيل گنبدها آغاز شده است. در ايران نيز سازه­هاي گنبدي شكل وجود دارند كه وزن بتن مورد نياز براي ساخت آنها بالغ بر 70 هزار تن خواهد گرديد و اگر آنها را از كامپوزيت بسازيم وزن آنها تا يك سوم تقليل مي­يابد. به اين ترتيب علاوه بر اجراي ساده، مقادير معتنابهي در هزينة زيرسازي صرفه­جويي مي­گردد و علاوه بر آن عمر سازه نيز با توجه به مقاومت كامپوزيت­ها در برابر شرايط محيطي مختلف افزايش مي­يابد. 

اسلاید 23: 233. تعمير و تقويت داخلي سازه ها: در مناطق جنوب و شمال كشور، به دليل زياد بودن رطوبت و ساير مواد خورنده، آرماتورهاي فلزي بتن، دچار پوسيدگي زودهنگام مي­شوند كه اين خود باعث كاهش مقاومت آرماتور و ترك برداشتن و گسيختن بتن در اثر ازدياد حجم آرماتورهاي پوسيده ميگردد. در چنين شرايطي آرماتور هاي كامپوزيتي توليد شده توسط فرايند پالتروژن مي­توانند پاسخگوي مناسبي به اين مسئله باشد. همچنين گاه براي افزايش استحكام فشاري و كششي ملات­هاي سيمان يا بتن، از الياف كوتاه كامپوزيت­ها در تركيب با ملات يا بتن مورد نظر استفاده مي­شود. به اين ترتيب مي­توان از عملكرد مناسب سازه اطمينان حاصل كرد.  استفاده از الیاف کامپوزیتی در ملات گچ یکی دیگر از نمونه های تقویت سازه هابوسیله کامپوزیت است. مورد مصرف کامپوزیت‌های گچی در تهیه پانل‌های پیش ساخته برای ساخت دیوارهای گچی است واستفاده از این پانل‌ها سرعت ساخت و سبک سازی ساختمان و مقاومت سازه را در مقابل نیروی زلزله افزایش می‌دهد. از این نوع کامپوزیت ها میتوان به نوعی کامپوزیت گچی جدید که اخیرا در دانشکده مهندسی معدن ومتالوژی دانشگاه امیرکبیر طراحی وساخته شده است اشاره کرد.در این نوع کامپوزیت الیاف لاستیک به صورت فیبرهای کوچک 12 میلیمتری در آمده و کامپوزیت‌های گچی با 2 تا 5 درصد الیاف ساخته می شود. ازمزیتهای این کامپوزیت‌ها نسبت به کامپوزیت‌های گچی ساده این است که می‌توان با ایجاد حفره‌هایی در درون پانل‌های ساخته شده از جنس این کامپوزیت‌ها هم محلی برای عبور سیم‌های جریان برق ایجاد کرد و هم عایق پذیری آنها را افزایش داد. مقاومت کششی این نوع کامپوزیت هانیز نسبت به کامپوزیت‌های گچی ساده بیش از 12 درصد افزایش یافته است .از طرف دیگر، وجود این الیاف در درون گچ از گسترش ترک در آن جلوگیری می‌کند. صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست

اسلاید 24: 24 همانطور که از مطالب بالا برمی آید میتوان استفاده از مواد کامپوزیتی در تقویت سازه را یکی از بهترین راههای مقابله با حوادثی مثل زلزله نام برد.ازآنجاکه اثر زلزله بر سازه، با وزن سازه تقريباً نسبت مستقيم دارد و هر چه سازه سنگين­تر باشد، اثر زلزله نيز بيشتر مي­گرددچون در روشهاي سنتي تقويت سازه، وزن قسمتهاي تقويت شده حدوداً 1.5 الي 2 برابر مي­گرديد، دنيا به كامپوزيت­ها كه نسبت مقاومت به وزن بسيار بالا و كاربري ساده­اي دارند، روي آورد و از حدود 30 سال پيش استفاده از آنها به عرصة عمل كشيده شد. از کشورهایی که بطورگسترده به سازه های کامپوزیتی برای تقویت سازه های خود رویآورده است میتوان به کشور ژاپن اشاره کرد. در كشور زلزله­خيز ما نيز سازه­هاي بتني چه در مرحلة اجرا و چه در مرحلة بهره­برداري، در اثر بارهاي مكانيكي يا عوامل محيطي تضعيف مي­گردند و نياز مبرم به تقويت دارند. در راستاي پاسخ­گويي به اين نياز، پروژه­اي تحت عنوان بررسي رفتار تيرهاي بتن آرمه تعريف شد و برتري كاربرد تيرهاي تقويت شده با كامپوزيت نسبت به نمونه­هاي تقويت نشده به 3 روش حل عددي، تحليلي و تست آزمايشگاهي به اثبات رسيد. اين موضوع به عنوان اختراع نيز ثبت گرديده، در كنفرانس بين­المللي بتن و توسعه در ايران و كنفرانس مشابهي در هنگ­كنگ به صورت مقاله ارائه شد. هم­اكنون پروژه­هايي در كشور هستند كه در همان مراحل اوليه قبل از بهره­برداري به صورت مناسب اجرا نشده­اند و ناچارند به علت عدم استحكام مناسب يا كارا نبودن روش­هاي سنتي جهت تقويت، بنا را كاملاً تخريب كنند. به­عنوان مثال در پروژة يك بناي ده طبقه در تهران، پيمانكار طرح، طبقات زيرين را بسيار ضعيف اجرا مي­كند كه در نتيجه پس از پايان طبقة هشتم، آثار تزلزل در ساختمان پديدار مي­شود و به ناچار به استفاده از كامپوزيت­ها روي مي­آورد. بحث تقويت با كامپوزيت­ها مي­تواند در لوله­هاي انتقال نيز به كار گرفته شود. به طور مثال لوله­هاي انتقال گاز غالباً دچار مشكل خوردگي مي­گردند و امروزه يكي از روشهاي مناسب تعمير در دنيا، استفاده از كامپوزيت­ها مي­باشد. يا مثلاً مواردي پيش مي­آيد تا لوله­اي كه جهت انتقال سيال با دبي كم استفاده شده است به دلايل مختلف از قبيل رشد جمعيت با يك لولة فشار بالا تعويض شود و در اينجاست كه مي­توان تنها با تقويت لوله از هزينه­هاي اضافي تعويض لوله جلوگيري نمود.صفحه بعدصفحه قبلخروجفهرست

اسلاید 25: منابع ومآخذ:خروجفهرست(1) وبلاگ ”آشنایی اشنايي با علوم مهندسي و پايه برتر“ (http://elm-science.persianblog.com)*مقاله ی“کامپوزیتها مواد چند سازه ای یا کاهگل های عصر جدید “ -گردآورنده : مهدی شفاعیمنابع مقاله : گروه علوم روزنامه شرق-روزنامه هموطن سلام-شبکه رشد-روزنامه شریف-سایت پژوهشگاه پلیمر وپتروشیمی ایران (2) سایت اینترنتی ”شبکه تحلیل گران اینترنتی ایران“ (http://www.itanetwork.org )*مقاله ی ” تکنولوژي پالتروژن در توليد محصولات کامپوزيتي و جايگاه آن در ايران و جهان “-گردآورنده : محمد رضا آباديان منابع مقاله : مجله کامپوزيت شماره4 - کامپوزيت، تعريف و جايگاه جهاني ، گزارش اول ، مرکز صنايع نوين *مقاله ی ” كاربرد كامپوزيتها در راه آهن “-گردآورنده : حسين صالحي وزيري – آبان81منابع مقاله: مجله نشرية كامپوزيت، شمارة 1، صفحة 12 *مقاله ی ” استفاده از کامپوزيتها در صنعت حمل نقل ريلي کشور هند  “- گردآورنده : محمد رضا آباديان منابع مقاله : برگرفته از پايگاه اينترنتي http://www.tifac.org.in*مقاله ی ” رواج کاربرد پل‌هاي کامپوزيتي در دنيا “- منابع مقاله : برگرفته از شماره‌هاي1، 3 و 4 مجلة كامپوزيت *گزارش ” مزاياي استفاده از كامپوزيت در صنعت ساختمان ايران “- گردآورنده : محمد رضا آباديان – فروردین81منبع گزارش : مصاحبه با مهندس موسوي از اعضاي مؤسسة كامپوزيت ايران (3) سایت اینترنتی “مرکزعمران ایران“(http://www.irancivilcenter.com/news/index_fa.php)(4) سایت اینترنتی“شبکه رشد“(http://daneshnameh.roshd.ir) مقاله ی ” کامپوزیت‌ها یا چندسازه‌های مصنوعی ”(5) سایت اینترنتی ”ساختمان وکامپیوتر“(http://www.sandcmag.com )*مجله شاختمان وکامپیوتر،شماره 5 -مقاله ی ”کاربردکامپوزیتهای FRP در تقویت وبهسازی سازه های بتنی و بنایی“- گردآورنده:سیدعلیرضادریابیگیمنابع مقاله:

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

دانلود رایگان