kaizen

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کایزن چیست؟”

کایزن چیست؟

اسلاید 1: "لا حول ولا قوه الا باا... العلی العظیم "

اسلاید 2: بلند همتان هيچ چيز هيجان انگيزتر از ساختن آينده نيست...

اسلاید 3: Where were we ?Where are we ?Where are we going ?Past Present Future

اسلاید 4: قال علي ع:رحم الله امراءعرف من اين في اين الي اين Where were we ?Where are we ?Where are we going ?Past Present Future امير مومنان علي (ع) فرمود :خدا رحمت كند كسي را كه بداند ازكجاست ؟ در كجاست ؟ به كجا مي رود ؟

اسلاید 5: فرمایش پیامبر اکرم (ص)"مسلمانی که دو روزش برابر باشد مغبون است".يا نوآوري كنيد يا محو شويد.

اسلاید 6: کایزن چیست؟کایزن ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن تدریجی است .در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است :به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد بابهبود های step by step آورد.بهبود مداوم یا کوچک شروع می شود یعنی ابتدا مسایل کوچک باید حل شود و کنکاش روی مسایل سنگین زمان بر است و انسان را زود خسته می کند .

اسلاید 7: كايزن به معناي بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين ايده استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. KAI+ ZEN= KAIZEN

اسلاید 8: فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد. فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گرددپژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند .

اسلاید 9: پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه میشود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود. یاد فرمایش پیامبر اکرم (ص) افتادم که فرموده اند "مسلمانی که دو روزش برابر باشد مغبون است". چنین فرمایشی در آن زمان واقعا دلیل بر سطح فکر بالای پیغمبرمان دارد

اسلاید 10: بهبود مستمرنياز به درگيري همه جانبه ي کارکنان داردهستي توليد ناب بستگي به آمادگي کارکنان دارد براي:پيدا نمودن مشکلات کيفيتينگهداشتن توليد هنگام ضرورتابراز عقيده ها براي بهبودتحليل مشکلاتانجام وظايف گوناگونکايزن

اسلاید 11: وظايف مديريت از نگاه كايزناز نگاه كايزن وظايف مديريت بردودسته اصلي تقسيم بندي مي شود كه در نمودار بعدي مشاهده خواهيدكرد. (لازم به يادآوري است كه در اين جا منظور از مدير تنها جايگاه رسمي و سازماني وي مورد نظر نيست و هر فردي كه در سازمان مسئوليت انجام كاري را دارد، مدير يا به تعبيري ديگر اداره كننده آن كار فرض مي شود).

اسلاید 12: مدل مديريت كايزني

اسلاید 13: رهرو آن نيست كه گهي تند و گهي خسته رود رهرو آن است كه پيوسته و آهسته رود

اسلاید 14: وظائف مديران و كاركنان در مديريت كايزنيآنچه از اين نمودار مي فهميم اين است كه مديران سطوح بالاتر سازمان بايد همواره بخش اعظم وقت خود را صرف بهبود سازمان نمايند و امور جاري را كه جنبه نگهداري دارند به سطوح پايين تر واگذار كنند.همچنين از منظركايزن، كاركنان يك سازمان همواره بايد به فكر بهبود و حفظ دستاوردهاي بهبود در سازمان خود باشند،

اسلاید 15: 5- کایزن(KIZEN) به معنی بهبود است. علاوه بر این معنی اصلاح و ترقی در زندگی شخصی و شغلی افراد نیز می باشد. KAI + ZEN = نAIZEN - تأثیر کایزن درازمدت و بی هیجان است - گامهای کایزن قدمهای کوتاه است - چارچوب زمانی کایزن پیوسته و صعودی است- تغییرات کایزن تدریجی و مداوم است- روش دستیابی در کایزن مبتنی بر تلاشهای گروهی است- سطح درگیری کاریزن با شرکت در سطح همه افراد است- حالت اجرایی کایزن به صورت نگهداری و بهبود است

اسلاید 16: یکی دیگر از موضوعات مهم نیز درگیر کردن و مشغول کردن افراد در جهت بهبود سازمان است ،حل مشکلات نبایستی تحت گروه خاص و یا ساختار سازمانی معینی باشد،بلکه همه بایستی در کلیه سطوح سازمان درگیر شوند و این شیوه یکی از اصول اساسی کایزن است ،شیوه فکری که در کشور ژاپن قرار دارد این است که شناخت نقص های محل کار ،دیدن عیب و حل کردن عیب وپاسداری از کیفیت ،وظیفه تمام آدم هاست .

اسلاید 17: بهبود مستمر و تدريجي با بهره گيري از مشاركت كاركنانكاكوشين (تحول )اضافه كردن موراMURAادغام موري MURIكايزن (بهبود تدريجي)حذف مودا MUDAبهبود

اسلاید 18: درجنگ جهانی دوم ژاپن کاملا تخریب شد . در آن زمان هیچ منابع وکارخانه ای نداشتند اما مهم ترین سرمایه یعنی مردم ( نیروی کار) هنوز در اختیار کشور بود و به این ترتیب یک نهضت ملی در ژاپن شکل گرفت که همان جنبش آبروبخشیدن به ژاپن بود .همه ژاپنی ها قبول کردند که پاسداری از کیفیت باید وظیفه همه باشد وهمگی مسئولیت پذیربودند.تاریخچه کایزن

اسلاید 19: بنابراین همه کارکنان سازمانهای مختلف آموزش های لازم را دیدند و تیم های کاری بنام حلقه های کنترل کیفیت در سراسر کشور شروع به کار کردند این حلقه ها امروزه در کشور های آسیای شرقی نیز فعال هستند وحلقه های کنترل کیفیت دیروز امروزه به حلقه های کایزنی معروفند ودر واقع نوع محصول ژاپن بهترین محصول جهانی است .

اسلاید 20: فلسفه اصلي بهبود از طريق كايزن عبارتند از:     1- تعهد و پشتيباني مديريت، عامل اصلي بهبود است.     2- مقصر كردن و قضاوت عجولانه ممنوع.     3- بايد بپذيريم كه مشكلات پايان ناپذيرند و تا ما هستيم مشكل هم هست.     4- توانايي هاي ناشناخته كاركنان، با تهييج و بها دادن به آنها به فعل در مي آيد.     5- اگر صد نفر يك قدم براي بهبود بردارند، بهتر از صدقدمي است كه يك نفر به تنهايي بر مي دارد.     6- غني سازي شغل و گسترش حوزه وظايف شغلي، از مهم ترين هدف هاي كايزن است.     7- لازم به هزينه كردن زياد نيست. كافي است خرد جمعي كاركنان به خدمت گرفته شود.     8- جزئيات را نبايد ناديده گرفت. همه بهبودها از گام هاي كوچك شروع مي شوند.     9- مودا يعني دشمن، جنگ با دشمن نه تعطيلي مي پذيرد و نه سلب مسئوليت.     10- اطلاعات سازمان نبايد در اختيار عده خاصي باشد. همه بايداز وضعيت سازمان آگاه باشند.

اسلاید 21: :در نگاه کایزنی برای تحقق بهبود تدریجی و مستمردر سازمانها باید سه اقدام اساسی زیر صورت گیرد:1-کلیه فعالیتهای که هزینه زا هستند ولی ارزشی تولید نمی کنند mudaباید حذف شوند . به عبارتی مودا مجموعه ای از فعالیتهایی است که از نظر مشتری نهایی ،ارزشی ندارد و مشتری تمایلی به پرداخت پول برای این فعالیت ها نداردكند:مودا از دیدگاه ژاپنی ها به هر فعالیتی اطلاق میشود که برای سازمانها ایجاد هزینه می کند ،اما ارزش افزوده ای تولید نمی کند . مودا را به 7 دسته تقسيم ميكنند

اسلاید 22: 1- مودای تولید بیش از نیاز بازار 2- مودای انتظار و تاخیر 3- مودای حمل ونقل 4- مودای حرکت های اضافی 5-مودای انبارش 6- مودای ایراد در فرایند تولید 7- مودای تولید ضایعات و دوباره کاری بهتر – بيشتر – کم هزينه تر - سريعتر

اسلاید 23: 2- فعا لیت هایی که به نحوي در جای دیگری به صورت موازی انجا م می شوند muri بایکدیگر تلفیق شوند .3-آن دسته از فعالیت هایی که به شکلی برای تکمیل و بهبود سطح کیفی خدمات لازمند mura به فعالیت های سازمان افزوده شوند .

اسلاید 24: مراحل اجرای کایزن عملیبرای اجرای بهبود بهره وری بارویکرد کا یزن مراحل زیر پیش بینی شده است :1- ناحیه نمونه را انتخاب کنید .2- گروه بهبود (تیم کایزن )را ایجاد و سازمان دهی کنید .3- داده های آماری مورد نیازرا در ناحیه نمونه گرد آوری کنید 4- اعضای شرکت کننده را با مفاهیم و ابزار های بهبود آشنا کنید 5- راه حلهایی را که عملی ترند انتخاب کنید .

اسلاید 25: 6- نظام آراستگی را آغاز کنید .7- اتلاف ها را شناسايی و فهرستی از آنها را تهیه کنید .8- تحلیل علل رویداد اتلاف را در ناحیه نمونه انجام دهید و راه حل ارائه دهید .9- هر نوع تغییر فیزیکی در آرایش نمونه را بدون فوت وقت انجام دهید .10- بهبود انجام گرفته را به صورت استاندارد در آورید .11- موفقیت حاصله را به اطلاع گروه برسانید .12- نتایج بدست آمده را ارزیابی کنید تادر مراحل بعدی مورد استفاده قرار دهید .13- به سراغ مشکل بعدی بروید .

اسلاید 26: 14- هميشه براي حل مشكل از داده و اطلاعات كمي و به روز استفاده كنيد. 15- اگر عقلتان به جايي نمي رسد، آن را در همكارانتان بجوييد و از خرد جمعي استفاده كنيد. 16-ابتدا ريشه بسياري از مشكلات را در دون سيتم جستجو كنيد. 17- حمايت مديريت ارشد منحصر به قول و كلام نيست. مديريت بايد حضور مشهود و ملموس داشته باشد. 18- براي حل مسائل هر جا كه امكان آن وجود دارد از واگذاري اختيار به زيردستان ابا نكنيد. 19- هيچ وقت به دنبال مقصر نگرديد. هيچ گاه عجولانه قضاوت نكنيد. 20- مديريت ديداري و انتقال اطلاعات بهترين ابزار براي حل مسئله به صورت گروهي است.

اسلاید 27: 21- انسانها توانايي هاي فراواني دارند. از الگوهاي چند مهارتي و غني سازي شغلي براي شكوفا شدن آنها استفاده كنيد. 22- تنها فعاليت هايي را انجام دهيد كه براي سازمان شما ارزش افزوده ايجاد مي كنند. 23- بر اساس الگوهاي كار گروهي ، مسائل محيط كارتان را حل كنيد. 24- حذف مودا ( اتلاف) فرآيندي پايان ناپذير است. هيچ وقت از اين كار خسته نشويد.

اسلاید 28: اصول بیست گانه مدیریت کایزن 1- نگویید چرا این کار انجام نمی شود فکر کنید چگونه میتوانید این کار را انجام دهید .2- در مورد مشکل بوجود آمده نگرانی بخود راه ندهید همین الان برای رفع آن اقدام نمایید .3- از وضعیت موجود راضی نباشید ،باور داشته باشید که همیشه راه بهتری هم وجود دارد .4- برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید اگر60%از تحقق هدف اطمینان دارید دست بکار شوید .5-اگر مرتکب اشتباه شدید ،بلا فاصله در صدد رفع اشتباه بر آ ببد .

اسلاید 29: 6- برای پی بردن به ریشه مشکلات 5باربپرسید چرا ؟7- سعی نکنید از دفتر کار خود مشکلات را حل کنید .8- همیشه برای حل مشکل از داده و اطلاعات کمی و به روز استفاده کنید .9- برای حل مشکل بدنبال هزینه کردن نباشید، بلکه از خرد خوداستفاده کنید ودر غیر این صورت از خرد جمعی استفاده کنید .10- هیچ وقت جزئیات ونکات ریزرا فراموش نکنید، ریشه بسیاری ازمشکلات بزرگ همین نکات ریزاست .

اسلاید 30: 11- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست ،مدیریت باید حضورمشهود و ملموس داشته باشد .12- برای حل مسائل هر جا که امکان دارد از واگذاری اختیار به زیر دستان خود داري نکنید.13- هیچ وقت بدنبال مقصر نگردید ،هچ وقت عجولانه قضاوت نکنید .14- مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهی است .15- ارتباط یک طرفه دستوری از بالا به پایین مشکلات سازمان را پیچیده تر می کند ، مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد

اسلاید 31: 16- انسانها توانایی های فراوانی دارند از الگوی چند مهارتی وعینی سازی شغلی برای شکوفا شدن آنها استفاده کنید .17- تنها فعالیت هایی را انجام دهید که برای سازمان شما ارزش افزوده ایجاد کنند .18-فراموش نکنید که 5S،پایه و بنیان ایجاد محصولی با کیفیت است.19- بر اساس الگوهای کار گروهی ، مسایل محیط کارتان را حل کنید .20-حذف مودا (اتلاف)فرایندی اتلاف ناپذیر است ،هیچ وقت از این کار خسته نشوید.

اسلاید 32: گرچه این اصول در صنعت خود روسازی پایه گذاری شد اما مصداقهای آن در بخش های دیگر واز جمله آموزش و خدمات نیز وجود دارد اما کلیه مراحل انجام گرفته برای یک فعالیت از نگاه عرضه کننده خدمات متفاوت است ممکن است بسیاری از فعالیت ها از دیدگاه مشتری مودا باشد.كيفيت بهتركميت بيشتركاهش زمان فرايندهاكاهش هزينه هابرد دو سويه

اسلاید 33: مرحله آماده سازي يا 5SSHITSUKESEIRISEITONSEISOSEIKETSU

اسلاید 34: SHITSUKESEIRISEITONSEISOSEIKETSU آموزش افراد به پيروي از عادات پسنديده و نظارت اكيد بر اجراي قوانين محل كار؛پاگيزه سازي همگاني؛تمرين وقت شناسي؛تمرين نظم و ترتيب؛پوشيدن كفش ايمني و لباس كار؛مديريت فضاهاي عمومي؛تمرين اقدامات ضروري؛توجه به زيبايي محيط و رعايت ظواهر؛توجه به قانون پارتو؛پاركينسون و دقيقه 90

اسلاید 35: SHITSUKESEIRISEITONSEISOSEIKETSU دسته بندي و كنار گذاشتن موارد غير ضروري از محل كار؛دور ريختن اشيايي كه به آنها نياز نيست؛خانه تكاني سازماني و تمييز كردن محل؛رفع عيوب و خرابي ها؛بازبيني پوشش ها و محفظه هابه منظور پيشگيري از آلودگي؛سازماندهي انبارها؛حذف آلودگي هاي گرد و غبار؛جلوگيري از آلودگي كف سالن ها و اطاق ها

اسلاید 36: SHITSUKESEIRISEITONSEISOSEIKETSUمرتب و منظم كردن اقلام ضروري به بهترين وجه ممكن و دسترسي به آنها را درمواقع لزوم ؛ سر وسامان دادن به آنچه كه به عنوان ضروري باقي مي ماند؛استقرار هر چيز در جاي مشخص و خود؛دريافت هر چيز در حداقل زمان؛اخذ زود و تحويل زود؛نظم و ترتيب در تابلو اعلانات؛طراحي اعلانات بنحوي كه خواندن آنها آسان باشد؛

اسلاید 37: SHITSUKESEIRISEITONSEISOSEIKETSUنظافت محل كار به ترتيبي كه هيچگونه گرد و غباري روي كف اتاقها و سالن ها ،‌ماشين آلات و تجهيزات؛پاك سازي و تميز كردن محل و كليه اشيا و لوازم مورد نياز؛پاكيزگي نوعي بازرسي و بازبيني جهت پاكيزه سازي تجهيزات و اماكن و لوازم است .استاندارد كردن و رويه مند كردن اقداماتي كه در بالا گفتيم

اسلاید 38: SHITSUKESEIRISEITONSEISOSEIKETSUعلامت گذاري محدوده هاي خطر؛رنگ هاي هشدار دهنده ؛ ايجاد بسترها ي لازم براي رعايت همگاني اين استانداردها ؛رعايت شاخص ها ونگهداري محل كار بترتيبي كه با تكرار مرتب سازي روزانه راحتي و بهره وري حاصل شود

اسلاید 39: - 5S از 5 حرف اول كلمات ژاپني زير گرفته شده است :

اسلاید 40: اهداف اجرايي 5Sافزايش و بهبود كيفيت ، كاهش زمان انجام كاردستيابي به محيط منظم ، مرتب ، ايجاد روحيه شاد در كاركنان و جلب مشاركت همه جانبه تمامي كاركنانكاهش خرابي تجهيزاتكاهش ضايعاتايمن شدن محيط كار و كاهش حوادث و بيماريهاي شغليافزايش بهره وري و كارائيجلب نظر مشتريسرعت و سهولت در انجام كارها

اسلاید 41: نگهداري از طريق اختيار دادن, ايجاد تعهد و برقراري انظباطسوا كردننگهداريمرتب نمودنپاكيزه سازياستادارد سازيپاكيزه نمودن محيط كار و دستگاه هاايجاد استادارد براي 3 مورد قبليسازمان دهي محيط كار5 Sرهايي از در هم بر همي

اسلاید 42: مراحل پياده سازي 1) بستر سازي و فراهم كردن زمينه هاي فرهنگي لازم2) سازماندهي و آغاز ر سمي نهضت توسط مديريت ارشد3) پاكسازي عمومي4) آغاز فرايند تشخيص و تفكيك اقلام ضروري از غير ضروري5) انجام روزنه تشخيص تفكيك اقلام ضروري از غير ضروري6) مميزي طي دوره 5 ت

اسلاید 43: آينده خود را، خودتان شكل دهيد، وگرنه ديگري آن را برايتان شكل خواهد داد

اسلاید 44: بينش بدون عمل تنها يك رويا است عمل بدون بينش وقت تلف كردن است بينش بهمراه عمل، عامل تغيير جهان استيا بايد دگر گوني ها را پذيرفت و يا بايد مرد

اسلاید 45: نتیجه گیری : کایزن از نیازهای روزا نه سر چشمه می گیرد ، و ایجا د فرصت برای تقسیم ایده های کوچک با هم به عنوان یک روش مشارکتی بوسیله کایزن حائز اهمیت است ، و بدون شک از عناصر کلیدی در تولیدات رقابتی است و در بعضی از کارخانه ها با موفقیت 100 % انجام شده است . تکرار رویداد های کایزن منجر به سه اثر سودمند شامل کاهش هزینه ها ،سودمندی و عادت به موفقیت میگردد. عادت مذکور فرهنگی را ایجاد می کند که تولید ناب و بهترین راه کارها ازاین قبیل هستند.

اسلاید 46: یاران یادگیری بیایید پرواز کنیم آینده این سرزمین در سایه تلاش ما است

اسلاید 47: با آرزوي توفيق

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید