کنترل و تولید محصول بدون عیب ZQC
اسلاید 1: 1ZQCتكنيك كنترل و توليد بدون عيبخطاناپذيرسازي (ZQC)Zero Quality Control
اسلاید 2: 2ZQC امروزه بسياري از شركتهاي پيشتاز غربي نيز از تكنيكهاي خطاناپذيرسازي ZQC و روشهاي حل مساله JIT استفاده مي كنند . اين روشها مي توانند اتلافهاي مربوط به كيفيت مانند دوباره كاريها ، ضايعات ، ازكارافتادگيها و خرابيهاي دستگاهها را حذف كنند . امروزه تقريبا در تمامي شركتها و كارخانجات واحدي بنام واحد كنترل كيفيت QC وجود دارد . وظيفه اين واحد بازرسي نهايي محصول و يا بازرسي محصولات نيمه ساخته و در حين توليد است ولي متاسـفانه كمتــر شركتــي ( مخصوصا در ايران ) به فكر اصلاح فرايندها به گونه اي است كه اساسا محصول معيوبي در آن توليد نشود . تكنيك ها و روشهاي مطرح شده ما را قادر مي سازد تا بهترين و مؤثرترين راه كنترل كيفيت را بر محصولات هر شركتي اعمال كنيم .
اسلاید 3: 3ZQCZQC يك روش كنترل كيفيت ( QC ) جهت رسيدن به خرابي صفر است كلمه صفر ( ZERO ) به ايجاد توليداتي با ضايعات صفر اشاره مي كند . عامل مهم جهت بهبود كيفيت با استفاده از ابزار ZQC و خطاناپذير سازي (پوكا يوكه) باشد . ZQC بر اين اصل استوار است كه جلوي ايجاد ضايعات را از طريق كنترل فرايند مي توان گرفت حتي هنگامي كه يك ماشين يا يك فرد بخواهد دچار اشتباه شود . ZQC روشي است كه بر افراد و ماشين آلات تكيه نمي كند زيرا مي داند احتمال بروز خطا در هر دو حالت وجود دارد ، لذا راههايي پيدا مي كند تا اين خطاها منجر به خرابيها و ضايعات نشوند و روشي جهت خطا ناپذير كردن فرايندها مي باشد.
اسلاید 4: 4ZQCممكن است اين سوال مطرح شود كه چرا بايد بر خرابيهاي صفر تمركز كرد اما بايد بدانيم كه علت اصلي و يكي از دلايل مهم جهت توليد محصول بدون عيب . نگهداشتن رضايت و وفاداري مشتري است بعضي اوقات حتي يك محصول خراب در يك شركت مي تواند ضرر مالي جبران ناپذيري به آن شركت وارد كند به عنوان مثال فرض كنيد شما علاوه بر اينكه نارضايتي خود را نسبت به خرابي به سازنده منعكس مي كنيد و ديگر از آن سازنده خريد نمي كنيد بلكه اين واقعه را به دوستان و آشنايان نيز منتقل مي كنيد و اين باعث كاهش عدم اعتماد نسبت به آن سازنده شده و در فروش آن شركت تاثير مستقيم خواهد داشت .هزينه دليل ديگر است. يك خرابي هميشه مستلزم هزينه است. چه اين هزينه مربوط به اسقاط كردن قطعه خراب باشد ، چه مربوط به دوباره كاري و يا هزينه تعميرآن. تمامي اين هزينه ها قابليت توليد را كم كرده و موجب كاهش رقابت محصولات يك شركت ميشود.
اسلاید 5: 5ZQCنهايتا توليد محصولات بدون عيب ، يك پارامتر كليدي در رقابت يك شركت به منظور اتخاذ روشهاي توليد ناب همراه با انبارش كمتر توليدات است.بسياري از شركتها توليدات اضافي را از آن جهت مي سازند و انبار ميكنند كه بهنگام بروز خرابي در محصولات ، بعنوان يك سپر ايمني از مشكلات آنان جلوگيري كند.ZQC اين اطمينان را به سازنده مي دهد كه محصولات معيوب از همان ابتدا توليد نشوند و به شركتها اين اجازه را مي دهد كه دقيقا به همان ميزان كه مشتري سفارش مي دهد ، توليد كنند.
اسلاید 6: 6ZQC در سيستم ZQC ما درباره شكست ناپذيري فرآيند صحبت نمي كنيم بلكه صحبت بر سر خطاناپذيركردن فرآيند است. ZQC اين تشخيص را مي دهد كه اشتباه افراد در كارشان يك امر طبيعي است و چنانچه اشتباهي صورت گرفت و دستگاهي بدرستي عمل نكرد بدان معني نيست كه اپراتور ، احمق يا كودن است. در اين روش اشتباهات پس از وقوعشان جستجو نمي شوند و بحث بر سر اين نيست كه افراد كار خود را بهتر انجام دهند بلكه سيستم ZQC ابزار جلوگيري كننده از اشتباهات را بكار مي گيرد تا وقوع اين اشتباهات به ايجاد خرابيها منجر نشود. توليد بدون ضايعات و خرابي به معناي دوباره كاري و تلاش اضافي كمتر و درنتيجه ساخت تعداد مورد نياز از توليداتي باكيفيت است.
اسلاید 7: 7ZQCچه عواملي ايجادكننده خرابيها هستند :اغلب خرابيها در يكي از پنج حالت زير رخ مي دهند :1- در طراحي فرايندهاي استاندارد رويه هاي مناسبي رعايت نشده باشد مثلا اگر در عمليات حرارتي فلزات دماي مناسب انتخاب نشود تمامي محصولات خراب خواهند شد ، يك طراحي مناسب از بروز خرابي جلوگيري مي كند . 2- عملا در بسياري از عمليات تغيير پذيري وجود دارد به عنوان مثال زياده از حد كار كردن ياتاقانهاي يك ماشين مي تواند موجب ايجاد خرابي باشد كه با تعمير و نگهداري مناسب مي توان از بروز خرابيها جلوگيري كرد . 3 – گاهي ممكن است از مواد غيريكنواخت و يا آسيب ديده استفاده شود. راه حل اينست كه مواد ورودي به هنگام رسيد ، حتما بازرسي شوند تا از خرابي يا تغييرپذيري احتمالي جلوگيري شود.4 – قطعات فرسوده يك ماشين مي تواند موجب ايجاد خرابي شود كه با تعمير و نگهداري مناسب و مديريت ابزار مي توان از بروز مشكل جلوگيري كرد . 5 – اگر تمامي موارد فوق درست و صحيح اجراء شود، اشتباه اپراتور و خطاي انسان مي تواند باعث بروز خرابي شود . معمولا چهار حالت اول هر كدام داراي راه حلهايي است كه توضيح داده شد ولي چون خطا انساني قابل پيش بيني نيست پيشگيري آن نيز سخت تر است .
اسلاید 8: 8
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.