کودکان استثنایی dsm5
اسلاید 1: فصل 8 کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
اسلاید 2: اختلال طیف اوتیسمدر حال حاضر هیچ آزمایش بیولوژیک برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد و آنهایی که طراحی شده اند ، به رغم نتایج بسیار خوب هنوز به طور بالینی بکار نمی روند.
اسلاید 3: اختلال طیف اوتیسم بر اساس آزمایشهای بالینی و بر محور دو جنبه ی رفتاری تشخیص داده میشوند:1- تاخیر یا نقص در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی2- رفتارهای تکراری و علایق محدودبه هنگام در نظر گرفتن این دو زمینه ی رفتاری ، باید به سن فرد و این که در کدام مرحله ی رشد قرار دارد توجه داشت.
اسلاید 4: افرادی که معیارهای لازم برای ابتلا به اختلال طیف اوتیسم یا به اختصار ASD را دارند ، به دو گروه تقسیم می شوند:1- افرادی با IQ نسبتا بالا که مهارتهای رفتاری و سازگارانه ندارند و در انگلیسی high functioning نامیده می شوند.منظور از function میتواند فرایندها یا فعالیتهای شناختی ،مثل ادراک و حافظه باشد.همچنین ممکن است به این موضوع اشاره کند که این افراد از عهده ی کارها و وظایف خود بر می آیند.
اسلاید 5: 2- افرادی که در رشد ذهنی نقصهای شدید و عمیق نشان می دهند و اصلا نمی توانند مستقل زندگی کنند.این افراد low- functioning نامیده میشوند زیرا فرایندهای شناختی آنها ضعیف است.نمی توانند دنیای اطراف خود را درک کنند، در ارتباط برقرار کردن با دیگران به شدت مشکل دارند.و نمی توانند از عهده ی کارهای شخصی خود برآیند.
اسلاید 6: در DSM-IV سمپتومهای اختلال اختلال طیف اوتیسم بر اساس سه زمینه ی رفتاری مشخص میشدند:1- نقص در تعامل اجتماعی 2- تاخیر در ارتباط و اختلالات ارتباطی 3- مشکلات رفتاری که مشخصه ی اصلی آنها رفتارهای تکراری و محدود بود که در رشد فرد اختلال ایجاد میکردند.
اسلاید 7: در DSM-5 سمپتومها به دو زمینه ی رفتاری تقلیل یافته اند:1- نقص در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی 2- رفتارها،علایق و فعالیتهای محدود و تکراری .
اسلاید 8: منطق پشت پرده ی این تغییر و تحول این است که در مردم عادی بین نقص در مهارتهای اجتماعی و نقص در مهارتهای ارتباطی ،ضریب همبستگی متوسط وجود دارد.در حالی که در نمونه های آماری کودکان و بزرگسالان مبتلا به ASD بین مهارتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی ،ضریب همبستگی بسیار بالا مشاهده می شود.
اسلاید 9: دو ویژگی اصلی اوتیسم عبارتند از: نقص شدید در ارتباط اجتماعی و حرکات محدود و تکراری
اسلاید 10: معیارهای DSM-5 برای اختلال طیف اوتیسمA: فرد به طور دایم و در موقعیت های مختلف ، در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی مشکل دارد و این موضوع را معیارهای زیر نشان می دهند:
اسلاید 11: 1- فرد در تقابل اجتماعی- هیجانی نقص دارد2- فرد در رفتارهای ارتباطی غیر کلامی ، که برای تعامل اجتماعی ضرورت دارند ،نقص دارد.3- فرد در ایجاد ، حفظ و درک روابط میان فردی نقص دارد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.