کودک آزاری و کودکان شاهد خشونت خانگی
اسلاید 1: آسیب های اجتماعی کودکانکودک آزاری و کودکان شاهد خشونت خانگی
اسلاید 2: هدف اصلی :1- توانمند ساز ی کودک برای رویارویی با عوارض بروز خشونت در خانه یا بیرون آن2- پیشگیری از سوء استفاده جسمی، جنسی، عاطفیمحور اصلی :1- برقراری ارتباط مؤثر با کودک خشونت دیده یا شاهد خشونت2- کمک به کودک در جهت حفظ ایمنی فیزیکی روانی در شرایط دشوار3- توانمند سازی والدین جهت ایجاد فضای خانوادگی ایمنمخاطب اصلی : کلیه کسانی که قرار است با کودک ارتباط درمانی پیدا کنند.
اسلاید 3: تاریخچه :نگرش اجتماعی به کودکان از نسل به نسل دیگر تغییر کرده است.تغییر نگرش نسبت به کودکان به 3 مرحله تاریخ خلاصه می گردد:1- کودکان جزئی از دارایی والدین2- کودکان نیازمند محافظت : 3- کودکان دارای حقوق انسانی
اسلاید 4: مرحله اول: کودکان جزئی از داراییهای والدیندر دوران برده داری اعضای خانواده شامل زن، کودکان و بردگان در تملک سر پرست خانواده که مرد خانواده بود قرار داشتند.بنابر این سرپرست خانواده اختیار زندگی، رفاه و سلامتی یا بر عکس مرگ و یا تنبیه و مجازات زن ، کودک و بردگان خود را در اختیار داشت. بنابر این در فرهنگ این دوران پدران مالک بی قید وشرط خانواده و اختیار دار آنها محسوب می شدند و به استثناء مواردی که جرم یا جنایت مشخصی در خصوص آنها اتفاق می افتد انواع بد رفتاری با خانواده کاری ناشایست تلقی نمی گردید.
اسلاید 5: مرحله دوم: کودکان نیاز مند محافظت این رویکرد در سالهای اولیه قرن 19 آغاز شد که به نیاز کودک به محافظت و برقراری رفاه وی تاکید داشت.جنبش محافظت از کودکان به موارد ذیل توجه داشت:عوامل خطر سازی چون فقر ، الکل ،تنباکو، قمار و همچنین ترک تحصیل، بی کفایتی نظارت و سرپرستی والدین و در عین حال سرکشی کودکان و تمایل آنها به تجربیات جنسی در همین دوران بود که موضوع بدرفتاری با کودک شناسایی و نام گذاری گردید. در سال 1871 موضوع یک کودک آزار دیده به دادگاه کشیده شد . دادگاه از این مورد تحت عنوان بدرفتاری بدتر از حیوانات نام برد
اسلاید 6: در این مرحله کودکان به عنوان انسانهای مستقل و دارای حقوق انسانی مورد توجه قرار گرفته اند. به عبارت دیگر علاوه بر اینکه به کودکان، مستقل از بزرگسالان توجه شده است حقوق آنها مبنی بر مراقبت و محافظت نیز مد نظر قرار گرفته شده است.مرحله سوم: کودکان دارای حقوق انسانی بنابر این کودکان دیگر مایملک بدون قید شرط بزرگسالان و یا نیازمند رفتار خیر خواهانه نیستند. کودکان دارای حقوقی هستند که بایستی توسط بزرگسالان شناخته و رعایت گردد.این رویکرد در قرن بیستم آغاز گردید و همچنان در حال تحول و تکامل است.
اسلاید 7: تفکرات قالبی در مورد کودکان : - دوست داشتن ، ملایم و متکی- فعال پر سر و صدا- سالم، شاد، سرزنده- چابک، جذاب، دارای اعتماد به نفسشرور، مجرماگر کودک در این قالب فکری نگنجد به عنوان غیر طبیعی تلقی می گردد و مورد آزار و تبعیض قرار می گیرند. قالب های فکری که زمینه بدرفتاری با کودکان را ایجاد می کند :کودکان زشت، بیمار، فقیر، ناقص الخلقه، خیابانی
اسلاید 8: کار گروهی1 : چه تفکرات قالبی در خصوص کودکان و نوجوانان در فرهنگ اجتماعی یا منطقه محل سکونت خود می شناسید؟کدامیک از این تفکرات می توانند زمینه ساز آزار و اذیت کودکان واقع گردد؟کار گروهی 2: در فرهنگ غالب ما چه نگرش های تاریخی نسبت به کودکان و نوجوانان وجود داشته است؟در حال حاضر در چه گذر فرهنگی هستیم؟
اسلاید 9: سن کودکی :در یک تقسیم بندی : از زمان تولد تا 11 سالگی کودکی 12 – 18 سالگی نوجوانیبراساس ماده 1 پیمان نامه حقوق کودک تمام افراد زیر 18 سال کودک محسوب می شوند.درتقسیم بندی اخیر< 8 سال کودک18-8 سال نوجوان29-19 سال جوان59-30 میانسال> 60 سال سالمند
اسلاید 10: بدرفتاری با کودک به عنوان یک مشکل سلامت عمومیکودک آزاری : بدرفتاری با کودک که ازآن با نام های بدرفتاری با کودکان و غفلت نیز یاد می شودشامل انواع بدرفتاریهای جسمی، عاطفی، سوء استفاده جنسی، غفلت، و استثمار کودکان است که منجر به آسیب بالقوه در سلامتی ، نحوه رشد ویا ارزش و شان کودک گردد( سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت).همچنین بر اساس تعريف ارائه شده در گزارش جهانی خشونت و سلامت (2002)، بدرفتاری با کودک عبارت است از: استفاده عمدي از قدرت، زور، تهديد و يا نيروي جسماني عليه كودك توسط يك فرد و يا يك گروه كه به سلامتي، حيات، رشد و عزت نفس كودك لطمه زده يا احتمال ايجاد صدمات بعدي را افزايش دهد.
اسلاید 11: 4 گروه اصلی : 1- کودک آزاری جسمی استفاده عمدی از قدرت فیزیکی در برابر کودک : کتک زدن، تکان دادن، تهدید کودک، گاز گرفتن، سوزاندن، خفه کردن2- کودک آزاری جنسی درگیر کردن کودک در رفتار جنسی که با سطح تکامل وی نامتناسب باشد.3- هیجانی یا عاطفی4- مسامحه (neglect)
اسلاید 12: کودک آزاری جنسی :- تماس جنسی بین فرد بالغ و کودک با اعمال زور، فریب واغوا نمودن قربانی- اگر هر دو نابالغ فاصله سن 4-3 سالدر صورت ویژگی های زیر تفاوت سن تعیین کننده نمی باشد:1- تهدید و اجبار2- وجود همزمان چند مهاجم3- عدم هماهنگی تکاملی بین آنها4- ایجاد ترس از طریق اقدام فیزیکی
اسلاید 13: کودک آزاری عاطفی (هیجانی)والدین یا مراقبین محیط مناسب و لازم برای رشد و تکامل کودک را فراهم نمی کنندمحدود کردن بیش از حد فعالیت های کودکدست کم گرفتن تبعیضتحقیر کردنتمسخرتهدید کردن
اسلاید 14: مسامحه یا غفلت :کوتاهی کردن در مراقبت مسئولانه از سوی مراقب بالغ جهت فراهم کردن مراقبت فیزیکی و نظارت کافی بر رشد کودک
اسلاید 15: انواع غفلت 1- جسمانی : - رها کردن کودک (حداقل به مدت دو روز) - اخراج کردن از منزل بدون در نظر گرفتن مراقب دیگر- غفلت تغذیه ای که باعث توقف و کاهش رشد کودک می گردد- غفلت پوشاکی- غفلت متفرقه : * بهداشت ناکافی * عدم توجه به رفاه و امنیت کودک * تنها گذاشتن کودک در اتومبیل بدون همراه- بی خانمانی: * نداشتن سرپناه
اسلاید 16: 2- غفلت پزشکی :- عدم پذیرش درمان- تأخیر در درمان بی توجهی به بهداشت روان کودک- امتناع از پذیرش مراقبت های بهداشتی (واکسیناسیون)
اسلاید 17: 3- نظارت و سرپرستی ناکافی :- فقدان نظارت مناسب : * عوامل مؤثر بر کاهش یا حذف نظارت در یک موقعیت خاص : 1. سن 2. وضعیت رشد 3. وضعیت تکاملی کودکدر معرض خطر بودن :* 1. خطرات ایمنی : دسترسی به سموم ، اشیاء کوچک قابل بلع، سیم برق و مواد دارویی* 2. فقدان مراقبت مربوط به ایمنی در اتومبیل : نبستن کمربند
اسلاید 18: 4- غفلت محیطی :غفلت از فراهم نمودن منطقه ای ایمن و انتخاب محل مناسب برای زندگی- ساختارهای پرخطر و بزهکارانه در همسایگی بر تکامل کودک و سلامت روان او اثر دارد.
اسلاید 19: 5- غفلت عاطفی :در مقایسه با جسمی طولانی تر و شدید تر می باشدانواع :1. محبت یا مراقبت ناکافی2. همسرآزاری حاد یا مزمن3. اجازه مصرف مواد مخدر و الکل4. اجازه انجام و تداوم رفتارهای ناسازگار مثل پرخاشگری نسبت به سایر کودکان5. محروم کردن کودک از تعامل با همسالان و یا افراد بزرگتر انزوا
اسلاید 20: استثمار: به معناي استفاده از کودک در کار یا فعالیتی است كه منافع حاصل از آن نصيب ديگران مي شود. وادار نمودن كودك به كارگري، گدايي و نيز روسپيگري مثال هايي از اين نوع كودك آزاري اند.
اسلاید 21: کودک آزاری در خانواده : 1- سوء استفاده در قالب روابط خانوادگی در حالی که خانواده باید حامی و تغذیه کننده کودک باشد2- قربانی علی رغم تمایل به گریز از شرایط خشونت، خود را متعلق به خانواده میداند3- روابط پایدار خانوادگی فرصت را برای تکرار قربانی شدن ایجاد میکندقربانی: کسی که مورد سوء استفاده قرار می گیردمرتکب: کسی که اقدام به سوء استفاده دیگران می کند
اسلاید 22: کودک شاهد خشونت :1- همه کودکان که شاهد خشونت هستند2- این کودکان در معرض خطر : * کودک آزاری * غفلت * مسامحه3- طبق الگوی یادگیری رفتارهای مرتکبین و قربانیان خشونت را از اعضای خانواده آموخته و این الگو را در نسل های دیگر تکرار می کنند.
اسلاید 23: علل کودک آزاری :1- علل فردی ویژگیهای شخصیتی سوء استفاده کنندگان :- عزت نفس پایین، انزوای اجتماعی- وابستگی مفرط- ضعف در کنترل تکانه- عدم توانایی در مهارتهای فرزند پروری
اسلاید 24: 2- علل خانوادگی - توافق پنهانی والدین ،یکی از والدین با سکوت به فرد سوء استفاده کننده اجازه تداوم بدرفتاری را می دهد- سپر بلا شدن- خانواده دوباره سازمان یافته- خانواده تک سرپرست ضعیف- والدین نوجوان
اسلاید 25: رویکرد اجتماعی به موضوع کودک آزاری :فقر: ميان مشكل فقر، بي عدالتي و بد رفتاری با کودکارتباط تنگاتنگي وجود دارد. با اين حال در سالهاي اخير، همانقدر كه به كودكان قرباني توجه شده است به همان اندازه به فرد سوء استفاده كننده به عنوان قربانيان ديروز نيز توجه صورت گرفته است. بعضي از تئوريهاي جامعه شناسي مطرح مي كنند كه بي قدرتي و محروميت مهمترين عامل خطر در ارتكاب جرم و قرباني شدن است. پژوهشها هم نشان مي دهد كه ميزان بروز سوء استفاده در طبقات فقير جامعه بيشتر است. با اين حال اين واقعيت نيز مطرح است كه طبقات غني جامعه بدليل دسترسي بيشتر به منابع بهتر مي توانند موارد سوء استفاده را از ديد ديگران پنهان نمايند.(داونز و ديگران 2009)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.