صفحه 1:
الله الرحمن الرحيم
صفحه 2:
صفحه 3:
لغت نامهی دهخدا کیفیت را صفت و چگونگی. چونی. حالت و
وضعی که در چیزی حاصل باشد. معنی کرده است. فایگن بام تعریف
كويابي أو was aw) cas كيفيت يعتى توأنانى نيك معتضول در
برآوردن هدف مورد نظرء که با حداقل هزینهی ممکن تولید شده
باشد(تورانی» ۰۱۳۸۰ ص OY
صفحه 4:
سلامت هر جامعه به کیفیت نظام آموزشی آن وابسته
است. اگر دانش آموزان» ارزشهاء هنجارها و مهارتهای
اجتماعی لازم برای شهروندی خوب بودن را نیاموزند و
همچنین مهارتها و تخصص لازم برای انجام وظایف فردی و
اجتماعی خود را به طور موّثر و کار آمد فرا نگیرند. واحدهای
آموزشی رسالت خود را به انجام نرسانیدهاند. تحقق این
رسالت مستلزم توجه به کیفیت نظام آموزشی
است(اسحاقیان. ۰۱۳۸۲ ص 4).
صفحه 5:
توانی, ۱۳۸۰ ص81
۲اسحاقیان, ۱۳۸۲ م٩1
Tage TAY aby ob
۴ترنلی و پر
هبازرگان, 0۳۷۲
#عمادزاده. 1514. ص 614
Vd eT Ga /لاكونت و
۸تیموری تاد و دینی» ۰۱۳۸۴ م۳۹ ٩ تصو: ۰۱۳۷۱ ص۱۳۶ ۰ عبادی, ۱۳۸۲:س ۱۲۲ ۱۱ (عمادزاده ۱۳۷۹: ص۳۲۵
تسف ۰۰۰ Wop
۲ ولج ۲۰۰۰ ص0۳۰ ۱۳.(کفمن و زان ۱۳۷۷ ص۵۵), 1۴(قاسمی نود و اسماعیلی, ۱۳۸۳, ص۴۴ ۱۵.سید مسطفیی.
۷۴ ص۱۸۵). ©0.سفيدكر. ۰۱۳۸۰ ص۳۸
۷(فتر همکاریهای علمی و بین الللی. ۰۱۳۷۶ ۱۶۵
ص۷
صفحه 6:
افزايش انعطاف پذیری نیروی کار برای بهبود رقابت
پذیری کشور مبارزه عليه طرد اجتماعی در جامعه و بالا
بردن تقاضا برای آموزش و پرورش. هدف هایی هستند که
بدون بهبود کیفیت آموزش و پرورش رسیدن به آنها میسر
نیست.
صفحه 7:
کیفیت در نظام آموزشی بعنی:
در یک نظام آموزشی کیفیت یعنی تحقق استانداردهای
از پیش تعیین شده و مصوب. به عبارت دیگر» منظور از
کیفیت اطمینان از انجام اقدامات و فعالیتها درقالب
برنامهها و با رعایت استانداردهای مصوب میباشد(یزدان
پناه. ۰۱۳۸۲ ص ۲۷۹).
صفحه 8:
اهمیت کیفیت اموزشی
در مورد اهمیت کیفیت در آموزش و پرورش دیوید کمپ(به نقل
از تورانی»۱۳۸۰)میگوید: آموزش و پرورش باید به تعالی بپردازد؛
اگر به کیفیت توجه نکنیم» همه کوششها و هزینههای ما بیهوده
است. زیرا نه فقط عمر دانش آموزان خود را تباه کردهایم بلکه
توانایی خویش را برای رقابت و بقا در جهان که خود را مسئول
زندگی ما نمیداند» از دست دادهایم(ص ۵۴.
صفحه 9:
کیفیت چالش و مسئله مهمی است. در کشورهایی که از
لحاظ درآمد در سطح پایین و متوسطی قرار دارند.
عمومأکیفیت پایین است و در بسیاری از مکان ها در حالی
که نرخ ثبت نام بالا رفته. کیفیت رو به زوال گذاشته
است(ترنلی و پررا:۲۰۰۵ ص/0.
9 |
صفحه 10:
تعریف های گوناگونی درباره کیفیت نظام آموزشی عرضه
شدهاست. بز ااتن یکی ازاین تعازیفه کیفیت نظام
آموزشی در رابطه با ویژگی هایی است که از نظر اجتماعی به
عنوان معرف درجه عالی بودن آن نظام منظور می
شود(بازرگان» ۱۳۷۲).
صفحه 11:
مثلاً در مورد نظام آموزشىء اين ويزكى ها را مى توان
درباره هر يك از عواملء درونداد» فرايند و برونداد مورد نظر
قرار داد و كيفيت را تعريف كرد.
صفحه 12:
بر این اساس, اگر کیفیت را در رابطه با ویژگی های معلمان
تعریف کنیم» در صورتی نظام آموزشی از کیفیت مطلوب
برخوردار است که مهارت های علمی و حرفه ای معلمان در
سطح مطلوبی قرار داشته باشد و از نظر تسهیلات و دانش
#خصصى دجار ضعك و آقهان نناقننده با به لحاظ sg) a>
توانایی ایجاد ارتباط مناسب با فراگیران و تسلط بر روش های
تدریس را دارا باشند.
صفحه 13:
کیفیت نظام آموزشی به چه عواملی
بستگی دارد؟
۱- کیفیت دانش آموزان بعنوان دریافت کنندگان آموزش و
متقاضیان تحصیل علم که طرف تقاضا را تشکیل میدهند.
۲- کیفیت معلمین به عنوان عرضهکنندگان خدمت آموزش
ارائه دهندگان دانشی, که طرف عرضه را تشکیل میدهند.
صفحه 14:
۳- کیفیت امکانات و تجهیزات ضروری برای فراهم آوردن محیطی
مطلوب که در آن عمل آموزش به صورت مفیدتری ارائه گردد.
خدمات اداری سازمان های هدایت کننده و برنامه ریزان
آموزشی در جامعه. آنان که اهداف کمی و کیفی آموزش را ترسیم و
بر اساس آن منابع لازم را تخصیص مینمایند(عمادزاد» ۰۱۳۷۹
ص۲۱۸).
۴
صفحه 15:
شاخص le کیفیت آموزشی:
هر جامعهای دارای مقیاسها یا شاخصهاپی صریح پا ضمنی
دربارهی کیفیت آموزشی میباشد. به طور کلی این شاخصها را
میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
۱.دروندادهای آموزشی
۲یروتنادهای آموزشنی
۳ فرایندهای آموزشی.
دروندادها شامل مقیاسهای مالی. کالبدی و نیروی انسانی
است(کونت و لارس ۰۱۳۷۲ ص ۱۰۵).
صفحه 16:
نیروی انسانی با کیفیت مهم ترین مزیت رقابتی سازمان و
Cp POLS منبع در اقتصاد دانش محور امروز است آنچه
در جهان پر رقابت امروز مزیت رقابتی سازمانها را تضمین
میکند نیروی انسانی با کیفیت خلاق و پویا است (تیموری
نژاد و دینی» ۰۱۳۸۴ ص ۲۹).
صفحه 17:
کومبز معتقد است که از میان عوامل مدرسهای ۵ عامل
اهداف آموزش؛ برنافههای wo معلمان» روش های
تدریس و تکنولوژی آموزشی تأثیر ویژه و مهمی بر کیفیت
تدریس دارند. اما اکثر صاحبنظران معتقدند که معلمان
عامل اصلی در فرایند تدریس و یادگیری
هستند(نصر, ۰۱۳۷۱ ص ۱۳۶).
صفحه 18:
شایستگی هر نظام آموزشی به شایستگی و توانایی
معلمان آن نظام آموزشی مرتبط است و حتی در گامی
فراتر اعتقاد بر این است که میزان شایستگی هر جامعهای
به میزان توانایی و شایستگی یک نظام آموزشی است که
مدیون و مرهون معلمان است(عبادی» ۰۱۳۸۲ ص ۱۲۳).
صفحه 19:
امروزه كيفيت معلم به عنوان یکی از عوامل تعیین کنندهی
کیفیت آموزش و پرورش قلمداد میشود. در کیفیت کار
معلم بسیاری دخالت دارند: میزان تحصیلات. آموزشهای
لآو یراق تعلیم :عافد و انگیره یه تدریتی» HGS
مسئولیت در امر آموزش, میزان تجربه و نهایتا میزان حقوق
و دستمزد دریافتی(عمادزاده ۰ ۰۱۳۷۹ ص ۲۲۵ ).
صفحه 20:
20
عواملی چون صلاحیت معلم. اعتقاد او به توانایی
شاگردان برای یادگیری دانش آموزان. توسعه حرفهای
مداوم. مکانیسمهای بازخورد. نظارت و ارزیابی دائمی معلم
از دانش آموزان» زندگی خوب و شرایط کاری مناسب
معلمان به یادگیری بیشتر منجر میشود(یونیسف, ۰۲۰۰۰
ص۲۷ ).
صفحه 21:
مطالعه ترکیبی یونسکو و پونیسف در سال ۱۹۹۵ در ۱۴ کشور
توسعه نیافته نشان داد که: هر چند بچهها آموزش ابتدایی را به
اتمام رساندهاند. اما نسبت معلم به دانش آموز نیمی از کشورهای
بررسی شده بالاتر از میانگین بوده و نرخ های افت تحصیلی و عدم
ثبت نام خصوصاً در مناطق روستایی بالاست.
این وضعیت ناشی از سطح پایین آموزش و پایین بودن
جایگاه معلمان است(ولچ ۲۰۰۰ ص ۲۰).
27
صفحه 22:
یکی از عوامل مهم و موّثر در تعیین کیفیت آموزش
plenty! gel با موقوع درس امد مطالعه
مشترک یونسکو و سازمان جهانی کار در ۱۹۸۰ نشان داد
که بنگلاش. کامرون, نیکاراگوته و ونزوتلا تقریبا نیمی از
معلمان ابتدایی و متوسطه کم صلاحیت بودند(کافمن و
زان ۰۱۳۷۷ ص۵۵ رابطهی مستقیمی بین مهارتهای
حرفهای و اطلاعات علمی معلمان و دبیران با سطح علمی
آموزش دانش آموزان آنان وجود دارد.
صفحه 23:
یکی از مسائل مهم در ارتقای کیفیت آموزشی هر کشوری.
جذب: حفظ و نگهذاری افرا:با صلاحیت در تغل معلعی
است. در اکثر کشورهای درحال توسعه سه عامل عمده باعث
شده تا افراد شایسته کمتر به شغل معلمی رویآورند. پایین
بودن سطح حقوق و دستمزد معلمان» شرایط کاری. موقعیت
اجتماعی معلم(قاسمی نژاد و اسماعیلی؛ ۰۱۳۸۳ ص ۴۴).
پایین بودن حقوق و مزایاه مقام و منزلت معلمان باعث کاهش
علاقه به شغل معلمی شدهاست(سید مصطفایی, ۰۱۳۷۴
صفحه 24:
اهمیت و تحصیل ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی
معلمان در تدریس و بهبود کیفیت آن موجب شده است تا
علاوه بر تأکید روی خصوصیات علمی معلمان به
ویژگیهای شخصیتی آنان نیز توجه شود. زیرا دانش
آموزان فقط از معلومات معلم بهره مند نمیشوند بلکه با
توجه به سن و خصوصیات روحی ایشان معلم را الگوی خود
قرار میدهند و معلم بطور ناخواسته در آنها تأثیر
میگذارد(سفیدگر: ۰۱۳۸۰ ص۲۸)
صفحه 25:
اهمیت کیفیت تدریس و در نتیجه ویژگی معلم را نمیتوان
دست کم گرفت. در مراحل اولیه تحصیلات ابتدایی گرایش
به یادگیری و نیز خودشناسی در شخص شکل میگیرد و
نقش معلم در این مرحله بسیار مهم است. هر قدر کودکانی
که تازه پا به عرصه آموزش میگذارند کمبودهایی چون فقره
محیط اجتماعی دشوار یا معلولیت جسمی داشته باشند. از
معلم هم انتظار بیشتری میرود(دفتر همکاریهای علمی و
بین المللی. ۰۱۳۷۶ ص ۱۶۵).
صفحه 26:
كليد اصلی و مهم پیشرفت کیفیت آموزش در دستان
معلمانی توانا و تحصیل کرده میباشد. بهبود کیفیت آموزش
به بهبود وضعیت استخدام» آموزش» وضعیت اجتماعی.
شرایط کار معلمان بستگی دارد و معلمان نیاز به دانش و
مهارت مناسب. خصوصیات شخصیتی. امکان موفقیت شغلی
و انگیزه دارند تا بتوانند انتظارات دیگران را برآورده بسازند.
صفحه 27:
a7
Otay alg
1٩م ۱۳۸۲ ۲اسحاقیان,
Tage TAY aby ob
۴ترنلی و پر
0۳۷۲ هبازرگان,
#عمادزاده. 1514. ص 614
Vd eT Ga /لاكونت و
۸تیموری تاد و دینی» ۰۱۳۸۴ م۳۹ ٩ تصو: ۰۱۳۷۱ ص۱۳۶ ۰ عبادی, ۱۳۸۲:س ۱۲۲ ۱۱ (عمادزاده ۱۳۷۹: ص۳۲۵
تسف ۰۰۰ Wop
۲ ولج ۲۰۰۰ ص0۳۰ ۱۳.(کفمن و زان ۱۳۷۷ ص۵۵), 1۴(قاسمی نود و اسماعیلی, ۱۳۸۳, ص۴۴ ۱۵.سید مسطفیی.
۷۴ ص۱۸۵). ©0.سفيدكر. ۰۱۳۸۰ ص۳۸
۷(فتر همکاریهای علمی و بین الللی. ۰۱۳۷۶ ۱۶۵
ص۷
