گروههای کودکان طلاق
اسلاید 1: گروه های کودکان طلاق ارائه دهنده : مجید بخشیان زیر نظر استاد محترم جناب آقای قادری مربوط به درس مددکاری گروهی 1پاییز 1388
اسلاید 2: برای بسیاری از کودکان در مدارس ابتدایی این موضوع غیر عادی نیست که متعلق به خانواده های مطلقه یا متارکه کرده باشند . این دانش آموزان با مشکلات شخصی و اجتماعی مختلفی مواجه هستند ، مانند : احساس تنهایی ، احساس مسئولیت در قبال طلاق ، احساس تضاد در وفاداری به والدین ، ناآگاهی در خصوص نحوه ی برخورد با تعارضات والدین و نااستواری خانواده . مدارس و موسسات اجتماعی با فراهم ساختن گروههایی که حول این موضوعات می چرخند ، بدنبال رفع نیازهای این کودکان هستند . مقدمه 23 ـ 3
اسلاید 3: پیش از آنکه گروه واقعاً شروع بکار کند لازم است اقدامات مقدماتی دقیقی صورت گیرد . این اقدامات عبارتند از : زمینه یابی در خصوص نیازها تبلیغ در مورد گروه برای کودکان و معلمان کسب اجازه ی والدین آشنا کردن دانش آموزان با قواعد شرکت در گروه ارایه ی اهداف بطور صریح به کودکان ، والدین ، معلمان و مدیران . اگر به موارد فوق توجه نشود ممکن است گروه هرگز عینیت پیدا نکند . اقدامات مقدماتی در تشکیل گروه 23 ـ 4
اسلاید 4: مشاور در یک دیدار کلاسی با دانش آموزان و معلمان در مورد گروه و مزایای آن بحث می کند و نکات مهمی که در گروه بررسی می شود ( که عبارتند از : طلاق ، نامادری ، ناپدری ، فشارروانی ، دوستی ) را به آنها تفهیم می کند . سپس برگه نیاز سنجی بین کودکان توزیع می شود و مشاور از آنها می خواهد تا در مورد موضوعات بطور صادقانه نظرات و علایق خود را مطرح سازند . مشاور به دانش آموزان توضیح می دهد که این زمینه یابی فقط توسط او و معلم آنها خوانده می شود . انتخاب اعضای گروه براساس نظرات دانش آموزان و معلمان صورت گرفت . اقدامات مقدماتی در تشکیل گروه ـ زمینه یابی در مورد نیازها 23 ـ 5
اسلاید 5: از طریق ارسال رضایت نامه به منزل والدین اعضای گروه انجام می گیرد . اهم نکات مندرج در رضایت نامه عبارتند از : مباحثی که قرار است در گروه مورد بحث قرار گیرد .ساعات جلسات طول مدت زمان اقدامات مقدماتی در تشکیل گروه ـ کسب رضایت والدین 23 ـ 6
اسلاید 6: عضویت در گروه داوطلبانه است . هرکس مایل به ترک گروه باشد می تواند آنرا ترک کند . کودکان همیشه در گروه حق ساکت بودن را دارند . هرکس می خواهد می تواند برای صحبت کردن نوبت بگیرد . حرف های همه شنیده می شود . درباره آنچیزی که دیگران در گروه می گویند نباید خندید و یا مسخره بازی درآورد . صداقت در کار رازداری نسبت به یکدیگر جلسات به مدت 6 هفته و هر هفته یک جلسه ی 30 دقیقه ای تشکیل می گردد . قواعد گروه 23 ـ 7
اسلاید 7: شما افراد خاصی هستید . شما کسانی را دارید که به شما اهمیت می دهند . شما می توانید این دوره ی سخت را پشت سر بگذارید . طلاق یا متارکه تقصیر شما نیست . قرار نیست دیگران شما را سرزنش کنند . کسی از شما طلاق نگرفته بلکه پدر و مادر طلاق گرفته اند . شما باعث بروز مشکلات بین والدین نشده اید و نمی توانید آنرا بهبود بخشید . شما می توانید به یکدیگر کمک کنید . آنچه که مشاور در طی جریان گروه روی آنها تاکید دارد23 ـ 8
اسلاید 8: ارایه ی حمایت در هنگام نیاز . فهماندن این نکته به کودکان که تنها نیستند . تقویت نیاز کودکان برای صحبت کردن و ابراز احساسات . کمک به کودکان برای حل دل مشغولی های عاطفی و رفتاری بگونه ای که بتوانند به توان بالقوه ی خویش دست یابند . کمک به دانش آموزان به منظور گشایش مجاری پیام رسانی با معلمان ، والدین و سایر دانش آموزان . اهدافی که مشاور بدنبال آنهاست 23 ـ 9
اسلاید 9: هدف اصلی این گروه ها بجای اینکه درمانی باشد از نوع تحولی و رشدی می باشد . این گروهها به منظور فراهم ساختن حمایت ، آموزش مهارت کنار آمدن و کمک به کودکان متعلق به خانواده های در حال تغییر برای کاوش شیوه های بیان و حل احساسات آنان بوجود آمده اند . برای اینکه جلسات گروه مانعی برای کلاس های آموزشی دانش آموزان نباشد و در فرآیند یادگیری آنها اختلالی بوجود نیاورد ، جلسات گروه عموماً در زمان نهار برگزار می شد . نکات برجسته در جلسات گروه 23 ـ 10
اسلاید 10: بحث گروه بیشتر روی محاسن و فواید گروه بوده و مشاور نقش تسهیل گر را دارد و سعی می کند کودکان دلیل حضور خود در این گروه را درک کنند . در ادامه مشاور به تعریف مفهوم خانواده می پردازد و کودکان با پاسخ به سوال « من که هستم و چه کسانی در خانه با من زندگی می کنند ؟ » خود را معرفی می کند . در ادامه در مورد اینکه « افراد در محیط های متفاوتی زندگی می کنند » بحث می شود و اعضای گروه نیز مشارکت می کنند . هدف مشاور در این جلسه عبارتست از : کمک به کودکان برای تشخیص این نکته که آنها در این موقعیت تنها نیستند . جلسه ی اول گروه23 ـ 11
اسلاید 11: چهار جلسه ی بعدیاین جلسات بر اساس نیازهای اعضای گروه شکل می گیرد . بعضی اقدامات در این زمینه به شرح زیرند : 1- بازی احساسات : دانش آموزان تمامی احساسات خود را بیان می کنند و مشاور آنها را ثبت می کند . سپس هر یک از اعضای گروه 3 احساس را که وصف کننده ی نظر آنان درباره ی موقعیت خانوادگی آنهاست انتخاب کرده و در گروه در مورد آنها بحث می شود . 23 ـ 12
اسلاید 12: چهار جلسه ی بعدی ـ ادامه ...2- هر یک از اعضای گروه 3 آرزو در حق خانواده اش بیان می کنند . یکی از آرزوهایی که عموماً بیان می شود این است که پدر و مادر دوباره به خانواده برگردند . کودکان همچنین آرزو می کنند زمان بیشتری را صرف والدی که حق حضانت با او نیست ، بکنند . این کودکان عموماً اظهار می دارند که چقدر برایشان سخت است که در میان جدال والدینشان قرار داشته باشند و آرزوی آرامش و صلح می کنند . 23 ـ 13
اسلاید 13: چهار جلسه ی بعدی ـ ادامه ...3- بحث در مورد اینکه کودکان می توانند اختیار چه چیزی را داشته باشند و چه اموری از حیطه اختیار آنان خارج است . همچنین این حقیقت به کودکان گوشزد می شود که این طلاق مربوط به آنها نیست به عبارت دیگر پدر و مادر از هم طلاق گرفته اند نه از فرزندشان . بیشتر وقت گروه صرف آن می شود تا کودکان با کاوشگری و فراگیری روشهای مختلف خود را با موقعیت خانوادگی سازگار نمایند . 23 ـ 14
اسلاید 14: چهار جلسه ی بعدی ـ ادامه ...4- بحث در مورد تغییر که باعث می شود کودکان تغییرات را در خانواده مشخص کرده و جنبه های مثبت و منفی آنرا مقایسه کنند . نکته : طی تمام جلسات گروه یک جعبه سوالات در دسترس قرار داده شده بود و دانش آموزان مسایل و مشکلاتی که نمی توانستند در گروه مطرح کنند را در قالب نامه هایی ناشناس به آن می انداختند . این مباحث در جلسه ی بعدی مورد بحث قرار می گرفت . 23 ـ 15
اسلاید 15: آخرین جلسه این دیدار مانند جلسه ی اول نسبتاً دارای چارچوب است . کودکان معمولاً در مورد احساسات خود در مورد اتمام گروه سخن می گویند و آنچه را که در گروه فراگرفته اند ، مطرح می کنند . همچنین زمانی برای برگزاری جشن اتمام گروه در نظر گرفته می شود . هر دانش آموز یک گواهینامه دریافت می کند که روی آن این جمله نوشته شده است : « مشاور گفته است که من فرد بخصوصی هستم »23 ـ 16
اسلاید 16: نقش معلمان و والدین در برنامه ی گروه ضرورت دارد تا والدین و معلمان در این برنامه های گروهی مشارکت داده شوند بگونه ای که آنها مبدل به همدستانی برای مشاور و اعضای گروه شوند . حمایت آنها از برنامه موجب اطمینان از موفقیت آن می گردد و مقاومت آنان می تواند مانع پیشرفت برنامه باشد . پسخوراند معلمان بسیار حیاتی است زیرا آنان هر روز دانش آموز را می بینند و می توانند تغییرات رفتاری را ناظر باشند . آنها می توانند به مشاوران در خصوص عزت نفس ، اعتماد بنفس ، نحوه ی تعامل با دیگر همکلاسیها و نحوه ی اجرای تکالیف درسی کودکان اطلاعات مفیدی را ارایه دهند . 23 ـ 17
اسلاید 17: نتایج دانش آموزان معلمان والدین23 ـ 18
اسلاید 18: نتایج ـ دانش آموزاندانش آموزان گزارش می کنندکه وقتی به گروه تعلق دارند احساس راحتی بیشتری می کنند . در گروه ، کودکان با دیگر اعضای گروه که مشکل و احساسات مشابهی دارند همانند سازی می کنند . آنها از طریق فرآیند گروهی به یکدیگر کمک می کنند تا آنچه را که نمی توان اختیاری بر آن داشت رها ساخته و مسئولیت آنچه را که می توانند تحت کنترل خویش داشته باشند ، بپذیرند . نتایج 23 ـ 19
اسلاید 19: نتایج ـ معلمانمعلمان گزارش می کنند که دانش آموزان حاضر در گروه در کلاسها تمرکز بیشتری داشته و پیشرفت تحصیلی محسوسی دارند . نتایج 23 ـ 20
اسلاید 20: نتایج ـ والدینوالدین گزارش می کنند که فرزندانشان از شرکت در گروه لذت می برند و غالباً وقتی که به خانه می آیند در خصوص آنچه که در گروه بحث شده سخن می گویند . فرزندان آنها درک بهتری راجع به طلاق بدست آورده اند که این امر از طریق تماشای نحوه ی سازگاری دیگران صورت گرفته است . والدین از آنچه که فرزندانشان در گروه انجام می دهند ابراز علاقه می کنند . پیگیری23 ـ 21
اسلاید 21: پیگیریپیگیری هایی که مشاور در ادامه انجام می دهد عبارتند از :1- وارسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به کمک معلمان و همچنین دیدارهای کلاسی با دانش آموزان .2- دیدار انفرادی با دانش آموزان .3- تشویق دانش آموزان به مراجعه ی شخصی یا داوطلبانه . پس از گذشت یکسال ، مشاور یک جلسه ی « تجدید میثاق » برگزار می کند تا از روند کار و نتایج آن آگاه شود . 23 ـ 22
اسلاید 22: نتیجه گیری1- تجربه ی گروهی از لحاظ حمایت کودکان در برابر تغییرات و موضوعات خانوادگی بسیار مفید و اثر بخش است .2- اعضای گروه قادرند با همدیگر پیوند برقرار کرده و برای همدیگر پشتیبانی ، تشویق ، پیشنهاد و امید را عرضه دارند . 3- اعضای گروه می توانند به همدیگر کمک کنند تا احساسات یکدیگر را بفهمند و یاد بگیرند که چگونه در مکانی امن با موقعیت های دشوار کنار بیایند . 23 ـ 23
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.