کسب و کارگزارش‌های دولتیسرمایه‌گذاری و بورسسایر

گزارشگری دارایی‌های سرمایه‌ای بخش عمومی

صفحه 1:
الل الرحي الرظم * موضوع ارائه گزارشگری دارایی های سرمایه ای بخش عمومی fee On gcc RIS Ean gC om : دانشجویان ابراهيمى _ كيا

صفحه 2:
odie ۱ ee eae ete ee ent rev eT eRe ‏را‎ et ea ere Pome ye ee nend eerie ers Sere Poe eres [1 Roca ene ‏عم‎ ‎Se eee ‏مس سس‎

صفحه 3:
: ويزكى هاى دارايى هاى سرمايه اى بخش عمومى بسیاری از صاحب نظران نظیر ‎SS eC aCe Bee ey‏ نظير هيات استاتداردهاى حسابدارى دولتى أمريكا . دارابي هاى سرعايه لى نهاد هاى. ا ل ل ا ‎Te es hee ne‏ ۰ و ا ا ‎bape seiom | Rceu nic eilon' |e verge merch‏ 02 رد اين مرحالي است كه اغلب دارابى هاى تهادهاى بخش عمومى را داراض هاى زير بنایی تشکیل می دهد که نوعا از عمر مفید طولانی برخوردار بوده و غیرمنقول بوده و .عمدنا تحت عدوان دارابى هاى اجتماعى يا اموال عمومى مورت خطاب ‎Fey‏ ۱

صفحه 4:
are Se dbo as ‏تلاو درا‎ eee Pe ا ‎Sd‏ ‏ی ری مت در : دارلیی‌هایزیر بنایی- 6 es ee ee eens rae vera Sree LON greyed ‏نظیر این ها که عمدتا به عنوان دارایی های اجتمایی یا اموال عمومی نامیده می‎ 5 0 ICO RO Oe ee es ‏.نظیر میراث‎ ere re nome enn nye re ree ۱ Ae eet ene sd er eee yrs on 55

صفحه 5:
۳ nes ey Ie دارلیم نافع لقتصامی تیب اشند < 6 . ‎[peer eae mn cee ve Ore Cr ree ep Trane‏ .مفهوم خدمات بالقوه مترادف به کار رفته است دارايى ها بايد منافع اقتصادى آتى داشته باشند ‎٠‏ وكرنه نبايد. به عنوان دارايى عورد شناسابي قراو كيرئة لازم به ذكر است كه منافع اقتصادى در بخش عمومى همانند بخش خصوصى ء منافع ‎ee Fee]‏ ا ا 1 ‎nV Sipe era par Cure Figur Re a 9‏ 1 .است این کالا و خدمات لزوما به ورود وجه نقد متجر نشود

صفحه 6:
,جنک نتب اشد - 2 این ویژگی به توانایی واحد گزارشگر برای انتفاع از دارایی جهت رسیدن به اهداف مورد ب -دارد SO Vea rca mp ry ees) yee Fe nee perc pee eae) ‏دارایی » می تواند‎ : الف ) آن را مبادله کند .ب ) لمز آن در جهت توليد كالا يا ارائه خدمات استفاده كند .ج) برای 0000| ٠ه‏ ) از آن در جهت تسويه بدهى استفاده كند .ه ) آن را تكهدارى كند و يا بين مالكان توزيع نمايد

صفحه 7:
. ناشواز معاملاتيا رويداد هاىوكذشته باشد - 3 بذااين معدى كه روينات مالي يا ساير رويتاتهابي كه شرايظ لازم را براي اعمال ای ذخ ا ل ‎ROR ence‏ Re ‏ل‎ yee ere ee eae nrc tos ‏همچنین دارایی ها شامل منافعی نمی شوند که در آینده به وجود خواهند آمد ولی در‎ ‏.حال حاضر وجود ندارند یا در زمان کنونی تحت کنترل واحد گزارشگر نمی باشند‎

صفحه 8:
000000 ها متليعي تند كه كر نيجه مباالات و ساير رويناد هلى 3# شناخت ارابي بر اساس رويكرد جريان منايع تحت كنترل واحد كزارشكر قرار كرفته اند و انتظار مى رود از طريق أن ها : اقتصادى و به شرح زير صورت مى .منافع اقتصادى آتى يا خدمات بالقوه به واحد كزارشكر جريان يابد الف ) اين احتمال وجود داشته باشد كه منافع ‎Loe‏ اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه ناشى از آن قلم ‎nee‏ .به واحد گزارشگر جریان خواهد یافت. ب ) بهای تمام شده یا ارزش منصفانه آن قلم را HEIR Gomer ie, ‏م ب ا بتوان به صورت اتكا بذيرى اندازه كيرى تمو‎ ابيانية مقهومى | كاراتى ها متايمي با تطرقيت حدمت رماتى کنینی هستند که در عال حاشر ‏ (ستاخت براساس نوم رویکر انتازه گبری کدی شماره ؟ هيات ‎١‏ . تحت كنترل دولت هستند .کار گرفته می شود صورت می گیرد ‎ea ceed‏ در گزارشگری حساب هاى مستقل , شناخت بر حسابدارى دولتى ‎ne eo‏ اس جریان ماع ی صووت می گرد ‎Cece‏ ره یی ی ود در كزارشكرى سطح دولت . شناخت برآساس ‎es 7 ae‏ .جريان منابع اقتصادى صورت مى كيرد ‎Spat‏ تارفيسة سوست ‎Onna ask‏ .تحتكنترلديلط لياتويا محلى) باشد- 62 کارایی های منافع اقتصادی آنی هستند که در نتیجه معاملات یا رویداد های ۰ شناخت دارانى بر أساس رويكرد ‎A GU‏ گذشته تحت کنترل دولت قرارگرفته اند اقتصادی و به شرح زیر صورت می گیرد :ويثكى ها : يك دارایی زمانی در ترازنامه منظور می شود مافع اقتمادیآتی‌هستد - 1 الف ) جريان ورود منافع اقتصادى آتى أن ‎mus‏ .6 محتمل باشد. ب) دارایی دارای بهای تمام شد یا رز 1 5 ۳ ارابي داراى يهاى تمام شد يا ارزش, لثر رهیداد های یجاد با تحصیل‌شده‌لند - 8 دیگری باشد که به صورت انکاپذیرقابل اندزه ‎a‏ ی

صفحه 9:
حسابداران خيرة. كانادا ‎٠‏ بخش ‎Beans‏ ‏۰ کتاب راهنمای حسایداری بخش ارس ‎MeN‏ تعاریف و ویژگی ها خارايى و ويذك هلى آن بركرفته از تعريف هيات استاندارد على حاار يقش مدو الت دارابى ها خدمات بالقوه يا منافع 2 نتیجه معاملات و رویداد های كذث قرارگرفته اند ویژگی ها .خدماتبا قوم يا منافع لقتصادو]تنووجود داشته باشد - 0 ‎Dsl elias‏ بسر اثر رويداد هاو مبإدلاتكذشته لیجاد یا تحمیلش ده - © با ادی آتی هستند که در تحت کنترل واحدگزارشکر دارابى هاى منافع اقتصادى آتى هستند كه در نتيجه مبادلات يا .رويداد هاى كذشته تحت كنترل دولت قرار كرفته اند ‎Stat‏ ها ‏معرفمافع لقتصادىحاوىظرفيتفوليد جريان: قد يا توليد - 2 و ارلئه خدماتهستد ‏تفع ناب لک نت اشد - .در لثر رویناد هاوگ ذشته لیجاد با تتحمیل‌شدم لند - 9 ‎ ‎ ‏برگرفته از معیار شناخت استانداردهای حسابداری بخش ‎Calas:‏ ‏شناخت کار ها ورس ز یکره جر بان ماع : اقتصادى و به شرح زير صورت مى كيرد ‏يه دارابى تنها در صورتى در صورت وضعيت مالى شناسايى *می شود که ‏الف ) احتمال ورود خدمات بالقوه یا منافع اقتصادی آتی نمی از دای به واحد گرارشکر وجود دشته باشت ‏تب مرا بهای تمام شنه با رزشس دیگری داشته باشد. ‏شناخت دارابى بر اساس رويكرد جريان منابع اقتصادى و “به شرح زير صورت مى كيرد الف ) يك قلم مبناى مناسب أندازه كيرى داشته باشد و .مبلغ آن قابل برآورد منطقي باشد ‎eer‏ كه متشو كسب يا از دست لمن ماع ‎Begg ie‏ .عورد انار بنش ‎

صفحه 10:
بجارجوب های شناحت را را 0 مصوب ژوئن ۲۰۰۷ در مورد رابطه تعاریف عناصر صورت های مالی با شناخت و انعکاس #آين سر ی ی ا ا ‎ye neve‏ ۱ های مربوط را احراز کند . این معیارها شامل احراز تعریف آن قلم و همچنین احراز معیا ‎ene poetic‏ ‎ASS pane osEe‏ .مالی قرار میگیرد رویکرد اندازه گیری بر این نکته که کدام منابع مورد شناسایی قرار گیرد و مبنای ‎Sar eo ee, Ie Cm‏ لازم به ذکر است که شناخت عناصر صورت های مالی شامل , درایی. بدهی . ‎eres meee nr seh Fe re Cre ee teen‏ 1 .پیروی می کند 01000

صفحه 11:
اخت دارايى در رويكرد جريان منابع اقتصادى هیات تدویین استاندارد های , پین المللی حسابداری در بند ‎۸٩‏ و۱٩‏ بیانیه مفهومی شماره ۱ مقر نموده که دارآیی ها و بدهی ها باید زمانی در صورت های مالی شناسایی : شوند که ۱ ‎Rep a ry Mires oe ng x Pare‏ eS ee ede ee ee eee ee eee se ela ace Re ey ear eer eh ree rey rn eee fr ae FO pene ed re year ‏ا ا‎ ۲ er pe irene PN Kya cer eeemr(g

صفحه 12:
ار سا ی ای ار ان حسابرسی ایران : یک عنصر باید در صورت مالی شناسابی شود اگر ۲ الف ) شواهد كافى مبنى بر وقوع. تغيير در خارايى ها يا بدهى ها مستتر در أن عتصر ا 0 0 1 ‎ret oe es ce ee‏ ل ۱

صفحه 13:
کات ار درس سل ای سل از نظر هیات استاندارد های حسابداری دولتی آمریکا : رویکرد اندازه گیری حسابهای ‎Re aCe a te ane eee)‏ ۱ ا ل ا ل ال ل ۱ ‎hacen)‏ ا الا ال ل كف ا ات ی جر ا ا ل لت ا ل ۱ .منابع ما لورودیسه حسابمستقلسه ‎irae Ese Np‏ 6

صفحه 14:
0 ها دولت ها و شهردارى ها اكرجه طى ساليان قبل از دهه ‎٠١‏ ميلادى از كزارشكرى ‎١‏ oe eS ee eee NCS ne ee sen ea 1۱ ‏ل‎ me fee fe ‏پلاک کوبی و نگهدلری دفاتر موال . طبقه بندی و کد گذاری جهت جلوگیری از سرقت‎ ‏.آنها مى لمودند‎ ا ‎FEAR‏ ‏تقدى يا تقدى تعديل شد و تاكبد بر بلخكرنى مات بوذ ات ۱ ‏ا ا‎ cr ۱ ‏ا ا‎ | ‏ا ا ل ا‎ RO Cie ‏ا‎

صفحه 15:
1 S ee ‏ا‎ ۱ ne EO nen koe] Ot Or ee tO oes ie hee 9 ‏ساختمان‌های‌عملیاتی-‎ چاه ها ماشیرآ اجه 6 شبکه انتقللیرق- ‎٩‏ ک وت ۲ ا 0 ۱۳ ‎Eris‏ 0 00000 ا 0 تجهيزكتلستخرلج نفت 10

صفحه 16:
Se Oat در بند ۱۲۱ بیانیه شماره ۲۷ آمده است که زمین زیر جاده ها را به عنوان دارایی سر مایه ایی زیربنایی .در صورات مالی متعکس کنند. | ‎eae Ter ene S) oe‏ ل ا ل .گیری است در صورت های مالی گزارش شود ۳ در بند ۱۳ مقرر گردیده است که دارایی ها نه تنها باید در طبقاطی نظیر اموال . ماشین آلات و تجهیزا ‎a CC 22 ee eS ed‏ 0 .اموال عمومی . دارایی های میراث فرهنگی و اموال سرمایه گذاری قابل تفکیک است - هیات استانداره هاي حسابذاری دولتی 0 1 Pe eran a can ae ee ‏ایی عمومی تغییر یافت و علاوه بر اينکه حوزه های وسیع تری از دارایی های سرمایه ای را در‎ ee ee en RRS ee ‏ا‎ ‎GD‏ مس ‎er ei JE ee‏ ده رت مسر ا ا ل ا ا ل ل ‎fe ear Ne‏ های مشهود و نا مشهودی است که در جریان عملیات مورد استفاده قرار می گیرند و عمر مفید بیش از 1511 ‎

صفحه 17:
5 "هیات استاندارد های حسابداری دولتی آمریکا: "این هیات در بند ۱۸ بیائیه ۳۴ مقرر نموده است : ی ۱ و 5100 "اين قبيل هزينه ها شامل مخارج حمل و نقل . نصب و حق الزحمه هاى تخصصى مى كردد. دارایی های سرمایه ای اهدایی به ارزش منصفانه برآوردی در زمان تحصیل و هزینه های جانبی گزارش رد هیات مذکور تجدید ارزیابی دارایی های سرمایه ای را تجویز نمی کند. ۷ تاکید دارد.

صفحه 18:
و 1 ل ا ا ‎Fes ares‏ ‎S>ibL‏ 52000 همچنین این هیات مبانی اندازه گیری متفاوت در ثبت معاملات و رویکرد ها مورد استفاده قرار داده و 0 دارایی ها به مبلغ وجه نقد پرداخت شده یا قابل پرداخت يا ارزش منصفانه مابه ازای آن در زمان تحصيل ثبت مى شوند. ب ) ارزش جاری : دارایی ها به مبلغ وجه نقد یا معادل وجه نقدی که می تواند در حال حاضر از فروش آن کسب شود سر ری ی و ROSS Speen Ce rer nea Careon oTRCreay er ge ‏شود‎

صفحه 19:
د) ارژش فعلی : ٩ eae eee eee ‏ار ات‎ ۱ eee ‏را‎ ye ‏2ت‎ ‏الف ) انتخاب مبانی اندازه گیری که بر ابعاد و ویوگی های دارایی تاکید دارد.‎ 0000 PEC عبات استاندارد هاى حسابدارى بخش عمومي : ‎Fe oes es |]‏ ل ا ‎Ber eg‏ یک واحد گزارشگر باید مدل بهای تمام شده یا تجدید ارزیابی را طبق رویه های حسابداری انتخاب اقند و در سورت اتتخلب ای مس ‎Clb‏ رای سا ی در بند ۴۳ نیز مدل بهای تمام شده به شرح زیر تعریف شده است ‏ا را ۱

صفحه 20:
بند ۴۴ ۰ مدل تجدید ارزیابی به شرح زیر توصیف گردیده است: هر قلم از اموال که ارزش منصفانه آن به صورت انکاپذیری قابلارزیابی است پس از شناخت به عنوان دارايى بايد به مبلغ تجديد ارزيابى ارائه شود ‎٠‏ ارزشس منصفانه در تاريخ تجديد ارزيابى به كسر ‎nie ee‏ ا 000 1 مبتنی بر بازار و از طریق اشخاص حرفه ای تعیین گردد.

صفحه 21:
استهلاك دارايى سرمايه اى : 0 ‏ا‎ Co ep rPe Fgre F Fe Se ‏ا ل ل‎ mare Pe eS Pee] ‏هاى مورد استفاده در بخش عمومى نظير دارايى هاى زير بنايى با مشكلات خاصى مواجه بوده‎ ۱ ‏ا ا ل‎ a os Cae tis ‏برخی بدون محاسبه لستهلاک آن را گزارش نمودند . ولی هیچ گاه محاسبه و گزارشگری‎ ‏استهلاك دارايى هاى استهلاك يذير منعى نداشته است و مادام كه انجام آن توسط هيات‎ ‏هاى تدوين استاندارد الزامى نشده بود برخى نهادها هاى بخش عمومى به صورت اختيارى اين كار‎ ‏را می کردند.‎ 0 Caper te! OY, Yer Kem ae CH OEE OR Re Ser RoR Curae Pero 3 Fem perry prey eer yr Peer Ree Ie hype cure ery eer Senay ‏با ابهام زيادى روبرو است.‎

صفحه 22:
۳ گزارشگری درایی های سرمایه ای بخش عمومی به رویکرد مورد استفاده این قبیل نهادها . . ‎oe‏ تا .شیوه حسابداری این نهادها مطابق بخش خصوصی خواهد بود ‎eee eee‏ ۱ بر رویکرد های مختلف اندازه گیری و مبنای حساب.ری متفاوت استفاده می ‎ea en‏ ا 7 سرمایه ای به دلیل استفاده از رویکرد اندازه گیری جریان ‎Ty‏ مشابه ‎Omer ere ener‏ ا ۴ ‎Kine ye tere‏ .اجداث و تحصيل بد حساب مخارج منظور های سرمایه 0

صفحه 23:
كزارشكرى دارايى هاى سرمايه اى در شهردارى هاى كشور ویژگی های کنترلی محیط فعالیت در شهرداری های کشور از یک سو و مینای قانونی حاكم بر مصرف و بكاركيرى منابع مالى و اقتصادى از ديكر سو بيانكر حاكميت قوى مسئولیت پاسخگویی مالی بر منابع شهرداری هاست ‏ به بیان دیگر مبنای قانونی موجود شهرداری ها بر رعایت قوانین و مقررات و محدودیت های بودجه ای حاکم بر منابع مالی .تاکید دارد ۱ g Tes See ee ese nee erro ee ‏گزارشگری دو سطحی است که در صورت طراحی چنین مدلی از گزارشگری مالی با‎ ‏استفاده از مبنای تعهدی تعدیل شده و رویکرد اندازه گیری جریان منابع مالی در سطح‎ ‏رک(‎ on me Ie Seon SN See pees ‏رت سح‎ IS اف ‎gee)‏ ا ا 200000000 ‎a a eed ences care eae oa‏

صفحه 24:
: مبانی قانون اموال شهرداری ها طبق ماده 58 از فضل ‎١‏ آيين نامه مالى اموال شهردارى . اموال شهردارى ها اعم اا اك | Pe nmr ‏ا‎ ‎Fel ear eevee WEEN ea oe cn la Cer ele oe ead aes ‏ام‎ ‎Da Gaye PD ety ‏ا‎ لازم به ذکر است که در تعاریف لموال شهرداری تناقض وجود دارد که این ‎Reece‏ ا ۱ ‎ee pen rw ars ci ee cs Ue PU ere)‏ 0001| ‎ea oR a Se a‏ .شهرداری‌ها با مشکل‌خاصی‌مولجه نیست

صفحه 25:
هر 3 ۱ رد که لموا للخت شهرداری تعلق‌دلشته باشد و -6 ‎Cer aaa‏ ا م ‎Be Ca‏ ‎Soe Ca‏ رت ‎De‏ ‎Te decor‏ مشکلولجه می‌شود در لین‌صورت‌لطاقعولن- 1 نیاز لموا-(م ندرج درن‌متعلقسه شهرداریستیا چنین شرایطی بکارگیری عنوان شهر به جای شهرداری نظیر آنچه در آمریکا و کشور های اروپایی عمل می شود می تواند مشکل را حل کند Lope ‏ا‎ Or oon EMU ene eT a je er en gr ser wea ‏ا ل‎ re ed Ep YS Fea ‏ل‎ Ne CH ‏.شدم حسابدار شهرداروها. مصوبهياتهائإستاننارد هاوملىو بين لمللئمغايرنتطرد‎

صفحه 26:
راه برون رفت از اين ابهام قانونى باتسوجه به تصویمآییننامه مالی‌شهرداری‌ها تسوسط ‎Cree i‏ برفعلبهام درخولستت فسیر از مجلس‌شورایلساهی‌لست ۱ arec cee 1۱ ean ED ev ee peer mee ES ean Pal rit repo Eon tN anos ewe ey ‏.هميزمنظور تسوسطوزارتكشور ملست‎ ee a lone ‏الا ام ال‎ acer oes ‏كزايشدر بسطح شهردارى اموا للختصاصىو در كتزايش در سطح شهر لمموالل‎ ‏تس ل‎

صفحه 27:
۱ برای گزارشگری دارایی های سرمایه لی که برای اولین بار صورت می گیرد. باید یکی از راه حل ‏ . ‎es‏ ۱ روش ول إنسكاس دلرليئاىسرمايه لعاز مبتلى نسل يدون لنعكاس داريا وموجود ‎le‏ ‏كذشته مىباث لین‌شوم ‎vies‏ يق به لطلاهاتمربوط به دارلي هاوگ ‌ذشته لستفدم می‌شود . _ 6 - ‏در لینروش فسقط لطلهاندارلیی‌هاوت ابتصمومی‌شام[نمین ساختمان ماشیر] او‎ 1 Deny Ya me ene Cae Fe PN for ae ‏كه در ارزيابىدارليىسرمايه لعزيرينايووجود دارد از نكهدارىحسابو كزارشكرىليزبيلهارليىها‎ ‏ا ار را‎ aad ۳ Per Coy cae Fay ‏ا‎ tac CCE EC Poe PPE CEPR FR pears ‏ل‎ eee am eee pe gy Se nn es ‏.شده اند را در حساب ها منظور نمود.‎ ۱ en eU Sent ey Eevee ce rece Bere yen ery ‏فرهنگی‌در حسابها منعکسرو گسزارش‌می‌شوند. در‎ Se ‏ا ل‎

صفحه 28:
در پایان پیشنهاد هایی برای پیوستن شهرداری های کشور به یک نظام جسابدارى مبتنى بر استفاده از رويكرد جريان منابع اقتصادى و نكهدارى حساب ‎cle ol‏ كت 00 eee ‏ل ل‎ Soo eee Seer a ee oad SES URS ee ee ed LOPE om Dent metry en Wve pores epee eer Cae [۹ ‏ا‎ در سطح دوم ۰ فارغ از نوع حساب مستقل و صرفا بر اساس نوع فعالیت ‎ .‏ ‎oe ene ne ee eel‏ ۱ .همراة با رويكرد جريان منابع اقتصادى استفاده مى كند 7 ‏ا ا ا‎ SES es re hearer pe, مادام كه اين تكليف روشن نكرديده ودر صورت روشن شدن اين موضوع كه یا شهرداری از آمادگی لازم برای نگه‌داری حساب و گزلرشگری مالی اموال 5 ee eee eb oS) ae Teg Rear seea ees

صفحه 29:
شهرداری‌هایک شور بساید برنامه لیک ام لس رلی‌شاسایی ارزشیابیو لنتخابروش لستهلاک . مناسو برآورد عمر مفید دارلیی‌هایتٌابتخود تنظیم کنند و در یکهرنامه مانیمناسبنسسبت ‎pail gl lala.‏ 225 و تب و موی ری ماس ‎ee Oe‏ .مواردی نیز نزولی است دارلیی‌هایرمایه اج ابش هرداری‌ها کنه به آموا [لختصاصی موسوم ش دم لستمیت ند ط بقاته و 7 |” Pa ec pereen ‏ا‎ ‎REE Soper e arta a ern

صفحه 30:
1 معو تقو کاتلت سر نان ریوب اك موي وطور لوبلل معداده تيعو وهف كاش ايت

بسم الله الرحمن الرحیم :موضوع ارائه ‏ گزارشگری دارایی های سرمایه ای بخش عمومی نام استاد :سرکار خانم دکتر فاطمه صراف :دانشجویان ابراهیمی _ کیا 1 ‏ ‏ ‏ ‏ مقدمه دارایـی های سرمـایـه ای به دلیل جایگـاهی که در فرآیند خدمت رسانی عمومـی به خود اختصاص می دهند همواره مورد توجه مقامات اجرایـی و نظارتی بخش عمومی قرار داشته اند ،عالوه بر این به دلیل منابع مالی فراوانی که از محل وجوه عمومی برای خرید ،احداث و یا تحصیل آنها سرمایه گذاری می شود ،مشمول .مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی می گردند 2 ‏ :ویژگی های دارایی های سرمایه ای بخش عمومی ‏ بسیاری از صاحب نظران نظیر بارتـون و کریستینر و نهادهای تدویـن استاندارد نظیر هیات استانداردهای حسابداری دولتی آمریکا ،دارایی های سرمایه ای نهاد های بزرگ دولت و شهرداری ها را به دو بـخش دارایـی های ثابـت و دارایی های زیر بنایی تقسیم می کنند که دارایی های نوع اول مشابه دارایی هایی هستند که در تملــک نهاد های بخش خصوصی است لیکن ممکن است برخی مبانی نظری مشترک را .بپذیرند این درحالی است که اغلب دارایی های نهادهای بخش عمومی را دارایی های زیر  بنایی تشکیل می دهد که نوعا از عمر مفید طوالنی برخوردار بوده و غیرمنقول بوده و .عمدتا تحت عنواـن دارایی های اجتماعی یا اموال عمومی مورد خطاب قرار می گیرند 3 :انواع دارایی های سرمایه ای بخش عمومی :داراـیـیهایثــابـت– 1 ‏ نظیر زمین ،ساختمان ،ماشین آالت و تجهیزات که مشابه دارایی های در تمـلک .بخش خصوصی می باشند که می توانند برخی مبانی مشترک را بپذیرند :داراـیـیهایزـیر بــنایـی–  2 ‏ نظیر بزرگراه ها ،پل ها ،نیروگاه ها ،سدها ،تونل ،شبکه های آب و برق و فاضالب و نظیر این ها که عمدتا به عنوان دارایی های اجتمایی یا اموال عمومی نامیده می .شوند :داراـیـیهایمـیراـثمـلی–  3 ‏ .نظیر میراث فرهنگی و مجموعه های موزه ای که ارزش تاریخی داـرند اگرچه دارایـی های گروه 2و 3سـرمایـه ای است اما مبانی نظـری حاکـم بر  تعریف ،شناسایـی و گزارشگری این گونه دارایـی های سرمایـه ای با مبـانی مورد .استفاده در نهادهای بخش خصوصی تفاوت دارد 4 ‏ :ویژگی های اساسی دارایی ها .داراـیمـنافـعاـقـتصادـیآـتـیبــاشـند – 1 ‏ ‏ این ویژگی به عنـوان ضرورت وجودی دارایـی شناخته شده است و این مفهوم با .مفهوم خدمات بالقوه مترادف به کار رفته است دارایـی ها باید منافع اقتصادی آتـی داشته باشند ،وگرنه نباید به عنوان دارایی  .مورد شناسایی قرار گیرند الزم به ذکر است که منافع اقتصادی در بخش عمومی همانند بخش خصوصی ،منافع اقتصادی آتـی برای تولیـد کاال و ارائه خدمات در جهت تحقق اهـداف واحد گزارشگـر مصرف می شود با ایـن تفاوت که در بخش عمومـی هدف کسب سود نیست ،ممـکن .است این کاال و خدمات لزوما به ورود وجه نقد منجر نشود 5 ‏ .تــحتکــنترلبــاشد – 2 این ویژگی به توانایی واحد گزارشگر برای انتفاع از دارایی جهت رسیدن به اهداف مورد نظر و ممانعت از دسترسی دیگران به منافع آنها یا قانونمند کردن این دسترسی ارتباط .دارد واحـد گزاـرشگــر کنتـرل کننده دارایی به واحدی اطالق می شود که با توجه با ماهیت :دارایی ،می تواند .الف ) آن را مبادله کند  .ب ) اـز آن در جـهت تولید کاال یا ارائه خدمات استفاده کند  .ج ) برای استفاده دیگران ازآن قیمت تعیین کند  .د ) از آن در جهت تسویه بدهی اـستفاده کند  .ه ) آن را نگهداری کند و یا بین مالکان توزیع نماید  6 ‏ ‏ .نــاشـیاز مـعامـالتیــا روـیداد هایگــذشـته بــاشد – 3 به این معنی که رویداد مالی یا سایر رویدادهایی که شرایط الزم را برای اعمال کنترل .بر منافع اقتصادی آتی را فراهم می کند در گذشته رخ داده است .منافع اقتصادی باید حاصل رویداد های مالی یا سایر رویدادها در گذشته باشد  همچنین دارایی ها شامل منافعی نمی شوند که در آینده به وجود خواهند آمد ولی در .حال حاضر وجود ندارند یا در زمان کنونی تحت کنترل واحد گزارشگر نمی باشند ‏ ‏ به بیان دیگر ،تصمیم به خرید تجهیزات برای واحد گزارشگر ،دارایی محسوب نمی شود ، هرچند به احتمال زیاد آن تجهیزات را .خریداری کند 7 جدول مقایسه تعاریف و معیار شناخت دارایی از منظر هیات های تدوین استاندارد تعاریف و ویژگی ها مراجع هیات استاندارد های حسابداری بخش عمومی فدراسیون بین المللی حسابداران :ویژگی ها مـنافـعاـقـتصادـیآـتـی 1 - کــنترل– 2 مـبادـالتو روـیداد هایگــذشـته – 3 بیانیه مفهومی شماره 4هیات استاندارد های حسابداری دولتی هیات استاندارد های حسابداری بخش عمومی وابسته به بنیاد تحقیقات حسابداری استرالیا 8 معیار شناخت دارایی ها منابعی هستند که در نتیجه مبادالت و سایر رویداد های گذشته تحت کنترل واحد گزارشگر قرار گرفته اند و انتظار می رود از طریق آن ها .منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه به واحد گزارشگر جریان یابد شناخت دارایی بر اساس رویکرد جریان منابع :اقتصادی و به شرح زیر صورت می گیرد الف ) این احتمال وجود داشته باشد که منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه ناشی از آن قلم .به واحد گزارشگر جریان خواهد یافت ب ) بهای تمام شده یا ارزش منصفانه آن قلم را .بتوان به صورت اتکا پذیری اندازه گیری نمود دارایی ها منابعی با ظرفیت خدمت رسانی کنونی هستند که در حال حاضر .تحت کنترل دولت هستند :ویژگی ها .داراـیـیمـنبعاـسـت1 - ـلمیـسـتکــه بــراـیاراـئـه خدماتبــه شــهروـنداـنمـیتــواـند مـورد 2 - مـنبع قـ ا .اـسـتفادـهـ قـرار گــیرد .ظـرفـیتخـدمـترـسانـیداـشـته بــاشد 3 - ـت اـیاــلتییــا مـحلی) بــاشد – 4 .تــحتکــنترلدوـل ( دارایی های منافع اقتصادی آتی هستند که در نتیجه معامالت یا رویداد های .گذشته تحت کنترل دولت قرار گرفته اند شناخت بر اساس نوع رویکر اندازه گیری که به .کار گرفته می شود صورت می گیرد در گزارشگری حساب های مستقل ،شناخت بر .اساس جریان منابع مالی صورت می گیرد در گزارشگری سطح دولت ،شناخت بر اساس .جریان منابع اقتصادی صورت می گیرد :ویژگی ها .مـنافـعاـقـتصادـیآـتـیهـستند 1 - .تــحتکــنترلدوـلـتهـستند 2 - .در اـثر روـیداد هایگــذشـته اـیـجاد یــا تــحصیلشــدهـ اـند 3 - شناخت دارایی بر اساس رویکرد جریان منابع :اقتصادی و به شرح زیر صورت می گیرد :یک دارایی زمانی در ترازنامه منظور می شود الف ) جریان ورود منافع اقتصادی آتی آن .محتمل باشد ب ) دارایی دارای بهای تمام شد یا ارزش دیگری باشد که به صورت اتکا پذیر قابل اندازه .گیری باشد جدول مقایسه تعاریف و معیار شناخت دارایی از منظر هیات های تدوین استاندارد مراجع تعاریف و ویژگی ها هیات استاندارد های حسابداری افریقای جنوبی تعریف دارایی و ویژگ های آن برگرفته از تعریف هیات استاندارد .های حسابداری بخش عمومی است جامعه حسابدران دارایی ها خدمات بالقوه یا منافع اقتصادی آتی هستند که در نتیجه معامالت و رویداد های گذشته تحت کنترل واحد گزارشگر خبره نیوزیلند بیانیه مفاهیم :قرار گرفته اند گزارشگری مالی :ویژگی ها مصوب سال 1993 .خـدماتبــاــلقوهـ یــا مـنافـعاـقـتصادـیآـتـیوـجود داـشـته بــاشد – 1 ـابـلـعماـلبــاشد 2 - .کــنترلقـ ا بــر اـثر روـیداد ها و مـبادـالتگــذشـته اـیـجاد یــا تــحصیلشــدهـ – 3 .بــاشد انجمن حسابداران خبره کانادا ،بخش های 1000و 1100کتاب راهنمای حسابداری بخش عمومی 2009 9 معیار شناخت برگرفته از معیار شناخت استانداردهای حسابداری بخش .عمومی است شناخت دارایی ها بر اساس ریکرد جریان منابع :اقتصادی و به شرح زیر صورت می گیرد یه دارایی تنها در صورتی در صورت وضعیت مالی شناسایی :می شود ،که الف ) احتمال ورود خدمات بالقوه یا منافع اقتصادی آتی .ناشی از دارایی به واحد گزارشگر وجود داشته باشد :.ب ) دارایی بهای تمام شده یا ارزش دیگری داشته باشد شناخت دارایی بر اساس رویکرد جریان منابع اقتصادی و دارایی های منافع اقتصادی آتی هستند که در نتیجه مبادالت یا :به شرح زیر صورت می گیرد .رویداد های گذشته تحت کنترل دولت قرار گرفته اند الف ) یک قلم مبنای مناسب اندازه گیری داشته باشد و :ویژگی ها .مبلغ آن قابل برآورد منطقی باشد مـعرفمـنافـعاـقـتصادـیحـاوـیظـرفـیتتــولـید جـریاننــقد یــا تــولـید 1 -ب ) برای قلمی که متضمن کسب یا از دست دادن منافع .و اراـئـه خـدماتهـستند اقتصادی آتی است ،کسب یا از دست دادن این منافع .مـنافـع آـنقــابـلکــنترلبــاشد 2 - ..مورد انتظار باشد .در اـثر روـیداد هایگــذشـته اـیـجاد یــا تــحصیلشــدهـ اـند 3 - چارچوب های شناخت ‏ هیات استاندارد های حسابـداری دولتـی آمریکا در بند 7بیانیـه مفهو می شماره 4 مصوب ژوئن 2007در مورد رابطه تعاریف عناصر صورت های مالی با شناخت و انعکاس :این عناصر در صورت های مالی تصریح می کند برای اینکه یک قلم جهت انعکاس در صورت های مالی شناسایی شود ،باید تمام معیار  های مربوط را احراز کند ،این معیارها شامل احراز تعریف آن قلم و همچنین احراز معیار .شناخت و اندازه گیری است شناخت تحت تاثیر رویکرد اندازه گیری و مبنای حسابداری مورد استفاده در صورت های .مالی قرار میگیرد رویکــرد اندازه گیـری بر این نکتـه که کدام منابـع مـورد شناسـایی قرار گیرد و مبنای .حسابداری بر این مطلب که چه زمانی یک رویداد مالی گزارش شود ،تاکید دارد الزم به ذکـر است کـه شناخت عناصر صورت های مالی شامل ،دارایی ،بدهی  ، مخارج ،هزینه ها ،درآمد و خـالص دارایی از نوع مبنای حسابداری و رویکرد اندازه گیری .پیروی می کند 10 ‏ ‏ الف – شناخت دارایی در رویکرد جریان منابع اقتصادی ‏ هیات تدویـن استاندارد های بیـن المللی حسابداری در بند 89و 91بیانیـه مفهومی شماره 1مقرر نموده که دارایی ها و بدهی ها باید زمانی در صورت های مالی شناسایی :شوند که ـنـحـتماـلوـجود داـشـته بــاشد کــه اـفزاـیـش( داـراـیـیها) یــا کــاهش( بــدهیها) در –  1 اـی ا .مـنافـعاـقـتصادـی( یــا خـدماتبــاــلقوهـ ) رـخ مـیدـهد ـتـتـکا پــذیری– 2 مـبلغ قــابـلپــرداـخـتبــدهیو بــهـا و یــا ارزـشداراـیـیها را بــتواـنبــه صــور ا .اـندازـهـ گــیریکــرد :طبق این بیانیه مفهومی ،شناخت دارایی و بدهی در دو مرحـله زیر انجام می شود  .اـلف ) تعیین اینکه قلم مورد نظر از تعریف دارایی یا بدهی برخوردار است  .ب ) تعیین اـینکه قلم مورد نظر معیار شناخت را احـراز کرده است  ‏ 11 ‏ معیار های شناخت طبق استاندارد های مصوب سازمان حسابرسی ایران :یک عنصر باید در صورت مالی شناسایی شود ،اگر ‏ الف ) شواهد کافی مبنی بر وقوع تغییر در دارایی ها یا بدهی ها مستتر در آن عنصر ( از جمـله در صورت لـزوم شواهـدی مبنی بر اـینکه یک جریان آتـی در ورودی یا .خروجی منافع رخ خواهد داد ) وجود داشته باشد .ب ) آن قلم را بتوان با قابلیت اتکای کافی به مبلغ پولی اندازه گیری کرد  12 ‏ ب ) شناخت دارایی در سطح حساب های مستقل از نظر هیات استاندارد های حسابداری دولتـی آمریکا ،رویکرد اندازه گیـری حسابهای مستقل وجوه دولتی باید به گونه ای عمل کند که از تحصیل منابع مالی در دوره مالی و کفایت این منابع برای تامیـن تعهدات آن دوره اطمینان حاصـل شود .اـین رویکـرد اندازه گیری ،صرفا منابع مالی و مبنای حسابداری تعهدی را مورد توجه قرار می دهد . ( هیات واژه جریان منابع مالی را برای این رویکرد به کار برده است) شناخت جریان منابع مالی در این رویکرد در مورد دارایی بر دارایی جاری تاکید دارد و :معیار کلی شناخت دارایی به شرح زیر است .اـحـتماـلجـریانمـنابـع مـاــلیبــه حـسابمـستقلوـجود داـشـته بــاشد –  1 ـابـلـندازـهـ گــیریبــاشد – 2 ـتـتـکاپذیریقـ ا .مـنابـع مـاــلیورودـیبــه حـسابمـستقلبــه صــور ا 13 ‏ ‏ ‏ انواع دارایی های سرمایه ای ‏ دولت ها و شهرداری ها اگرچه طـی سالیـان قبل از دهـه 80میالدی از گزارشگـری دارایـی های سرمایه ای خودداری می کردند لیـکن در نگهـداری حساب و حفظ و حراست از آنها حساسیت در خور مالحظـه ای از خود نشان داده اند ،یعنی اقدام به پالک کوبی و نگهداـری دفاتر اموال ،طبقه بندی و کد گذاری جهت جلوگیری از سرقت .آنها می نمودند این عـدم اـنعکاس ناشی از استفاده از رویکـرد جـریان منابع مالی بر مبنـای حسابداری  .نقدی یا نقدی تعدیل شده و تاکید بر پاسخگویی مالی بوده است به تدریج دولت ها و شهرداری ها به این نتیجه رسیدند که عالوه بر موارد ذکر شده در باال ،.گزارشگری اموال منقول و غیر منقول نیز اـز اهمـیت در خور مالحضه ای برخوردار است سرانجـام بحث بر سر نوع طبقه دارایـی های سرمایـه ای منقـول و غیر منقول قابل  .انعکاس در صورت مالی و گزاـرشگری آن آغاز گردید 14 ‏ هیات استاندارد های حسابداری بخش عمومی این هیات طبقات اموال و دارایی های سرمایه ایی قابل انعکاس در گزارش های مالی :دولت ها و شهرداری ها را به شرح زیر تعیین کرده است زـمـین–  1 ســاخـتمانهایعـملیاتـی–  2 جـادـهـ ها –  3 مـاشـینآـالت–  4 شــبکه اـنـتقاـلبــرق–  5 کــشتیها –  6 هواـپـیما و تــجهیزاـتخـاصنــظامـی–  7 اـثاثـه ادارـیو مـبلمانادارـی–  8 وـسایـلنــقلیه مـوتورـی9 - نــفت 10 ـتـسـتخراـج - تــجهیزا ا 15 ‏ عـمومـیـسـتراــلیا - ا ـیاتـسـتاندارد هایحـسابدارـیبــخش :ه ا ‏ در بند 121بیانیه شماره 27آمده است که زمین زیر جاده ها را به عنوان دارایی سر مایه ایی زیربنایی .در صورت مالی منعکس کنند اگر چه اجرای این استاندارد به دلیل مشکالت ارزش گذاری ،اختیاری است ،لیکن هیات توصیه کرده در مواردیکه این قبیل زمین ها خریداری گردیده و بهای تمام شده آنها به صورت اتکا پذیر قابل اندازه .گیری است در صورت های مالی گزارش شود ـیاتـسـتانداردـهایآـفریـقایجـنوبـی- :ه ا ‏ ‏ ‏ ‏ در بند 13مقرر گردیده است که دارایی ها نه تنها باید در طبقاطی نظیر اموال ،ماشین آالت و تجهیزات تفکیک شوند بلکه در نهادهای بخش عمومی در طبقه بندی های دیگری نظیر دارایی های زیر بنایی ، .اموال عمومی ،دارایی های میراث فرهنگی و اموال سرمایه گذاری قابل تفکیک است :هیات استاندارد های حسابداری دولتی آمریکا ‏ در اجرای بیانیه 34که از سال 2001آغاز گردید عنوان دارایی های ثابت عمومی به دارایی های سرمایه ایی عمومی تغییر یافت و عالوه بر اینکه حوزه های وسیع تری از دارایی های سرمایه ای را در :برگرفت ،شیوه گزارشگری آن نیز تغییر کرد .در بند 19بیانیه مذکور مقرر گردیده است واژه دارایی سرمایه ایی موضوع این بیانیه شامل زمین ،مرمت زمین ،ساختمان ها ،مرمت ساختمان ها ،وسایل نقلیه ،ماشین آالت ،آثار هنری و گنجینه های تاریخی ،دارایی های زیر بنایی و همه دارایی های مشهود و نا مشهودی است که در جریان عملیات مورد استفاده قرار می گیرند و عمر مفید بیش از .یک دوره مالی دارند 16 ‏ ‏ ارزشگذاری دارایی های سرمایه ای : ‏هیات استاندارد های حسابداری دولتی آمریکا: ‏این هیات در بند 18بیانیه 34مقرر نموده است : دارایی های سرمایه ای باید بر مبنای ارزش تاریخی گزارش شوند . ارزش تاریخی دارایی های سرمایه ای شامل بهره و هزینه های جانبی نصب و راه اندازی نیز می شود. هزینه های جانبی شامل هزینه هایی است که مستقیم به تحصیل دارایی قابل انتصاب است. این قبیل هزینه ها شامل مخارج حمل و نقل ،نصب و حق الزحمه های تخصصی می گردد. دارایی های سرمایه ای اهدایی به ارزش منصفانه برآوردی در زمان تحصیل و هزینه های جانبی گزارش می شوند. ‏ 17 هیات مذکور تجدید ارزیابی دارایی های سرمایه ای را تجویز نمی کند. لذا بر اساس بند 18بیانیه 34صرفا بر بهای تمام شده تاریخی در ارزش گذاری دارایی سرمایه ای تاکید دارد.  ‏ این هیات اندازه گیری های مالی را به فرآیند تعیین مبالغ پولی قابل انعکاس در صورت های مالی اـطالق نموده است. همچنین این هیات مبانی اندازه گیری متفاوت در ثبت معامالت و رویکرد ها مورد استفاده قرار داده عبارتند از: ‏ الف ) ارزش تاریخی : ‏ دارایی ها به مبلغ وجه نقد پرداخت شده یا قابل پرداخت یا ارزش منصفانه مابه ازای آن در زمان تحصیل ثبت می شوند. ‏ ب ) ارزش جاری : ‏ دارایی ها به مبلغ وجه نقد یا معادل وجه نقدی که می تواند در حال حاضر از فروش آن کسب شود ثبت می شوند. ‏ ج ) ارزش بازیافتنی : ‏ دارایی ها به مبلغ وجه نقد یا معادل وجه نقدی که می تواند در حال حاضر از فروش آن کسب شود ثبث می شوند. ‏ 18 هیات استاندارد های حسابداری نیوزلند :  د ) ارزش فعلی : ‏ دارایی ها به ارزش تنزیل شده خالص جریان های مورد انتظار در روال عادی عملیات ثبت می شوند. همـچنین در بند 9-3این هیات تصریح می کند که اـنتخاب سیتم اندازه گیری مورد استفاده در پهنه صورت های مالی با مقاصد عام تحت تاثیر دو عامل زیر قرار می گیرد : اـلف ) انتخاب مبانی اندازه گیری که بر ابعاد و ویژگی های دارایی تاکید دارد. ‏ ب ) انتخاب واـحد پولی که اندازه گیری بر اساس آن ارائه می شود. هیات استاندارد های حسابداری بخش عمومی : این هیات در بند 42بیانیه استاندار شماره 1با عنوان ارائه صورت های مالی مقرر نموده است که یک واحد گزارشگر باید مدل بهای تمام شده یا تجدید ارزیابی را طبق رویه های حسابداری انتخاب کند و در صورت انتخاب باید برای تمام طبقات امواـل و ماشین آالت و تجهیزات به کار برده شود. در بند 43نیز مدل بهای تمام شده به شرح زیر تعریف شده است : هر قلم از اموال ،پس از شناخت به عنوان دارایی باید به بهای تمام شده به کسر استهالک انباشته و هر نوع زیان خسارت انباشته منعکس شود. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 19  در بند ، 44مدل تجدید ارزیابی به شرح زیر توصیف گردیده است: ‏ هر قلم از اموال که ارزش منصفانه آن به صورت اتکاپذیری قابل ارزیابی است پس از شناخت به عنوان دارایی باید به مبلغ تجدید ارزیابی ارائه شود ،ارزشـ منصفانه در تاریخ تجدید ارزیابی به کسر استهالک انباشته و زیان های اـنباشته ناشی از خسارت اـرائه می شود. در بند 45این بیانیه مقرر شده که ارزش منصفانه اقالم اموال به صورت معمول از طریق شواهد مبتنی بر بازار و از طریق اشخاص حرفه ای تعیین گردد. ‏ 20  استهالک دارایی سرمایه ای : ‏ اغلب هیات های تدوین استانـداردهای حسابداری نهادهـای بخش عمومی بر محاسبه و انعکاس استهالک دارایی های سرمایه ای در صورت های مالی تاکید کرده اند ،هرچند که استهالک دارایی های مورد استفاده در بخش عمومی نظیر دارایی های زیر بنایی با مشکالت خاصی مواجه بوده اـست .بعضی از کشورها از ارائه دارایی های زیر بنایی در گزارش های مالی خودداری نموده و برخی بدون محاسبه اـستهالک آن راـ گزارش نمودند ،ولی هیچ گاه محاسبه و گزارشگری استهالک دارایـی های استهــالک پذیر منعـی نداشته است و مادام که انجام آن توسط هیات های تـدوین استاندارد الزامی نشده بود برخی نهادها های بخش عمومی به صورت اختیاری این کار را می کردند. عالوه بر این گزارشگری برخی دارایی های سرمایه ای نظیر دارایی های میراث فرهنگی که با توجه با تاریخ ،فرهنگ و هویت ملی کشورها در ارتباط است و از ظرفیت خدوت رسانی نیز برخوردار است با ابهام زیادی روبرو است. ‏ 21 گزارشگری دارایی های سرمایه ای ‏ گزاـرشگری داـرایی های سرمایه ای بخش عمـومی به رویکرد مورد استفاده این قبیل نهادها بستگی دارد در صورت استفاده از استانداردهای حسابداری مشترک با بخش خصوصی ، .شیوه حسابداری این نهادها مطابق بخش خصوصی خواهد بود ‏ همچنین در برخی کشورها نظیر آمریکا از سیستم گزارشگری مالی دو سطحی و .مبتنی بر رویکرد های مختلف اندازه گیری و مبنای حسابداری متفاوت استفاده می کند در ارتباط با حساب های مستقل فعال در عملیات بازرگانی ،گزاـرشگری داـرایی های  سرمایه ای به دلیل استفاده از رویکرد اندازه گیری جریان منابع اقتصادی ،مشابه .نهادهای بازرگانی بخش خصوصی است الزم به ذکر می باشد که در حساب های مستقل فعال در عملیات حاکمیتی به دلیل  استفاده از رویکرد اندازه گیری جریان منابع مالی دارایی های سرمایه ای هنگام خرید ، .احداث و تحصیل به حساب مخارج منظور میشود دو صورتحساب اساسی تکمیلی در سطح دولت ایالتی تنظیم میشود که عبارتند از : صورت خالص دارایی ها و صورتحساب .فعالیت ها 22 گزارشگری دارایی های سرمایه ای در شهرداری های کشور ویژگی های کنترلی محیط فعالیت در شهرداری های کشور از یک سو و مینای قانونی حاکم بر مصرف و بکارگیری منابع مالی و اقتصادی از دیگر سو بیانگر حاکمیت قوی مسئولیت پاسخگویی مالی بر منابع شهرداری هاست ،به بیان دیگر مبنای قانونی موجود شهرداری ها بر رعایت قوانین و مقررات و محدودیت های بودجه ای حاکم بر منابع مالی .تاکید دارد شایان ذکر است که مدل مناسب گزارشگــری مالــی برای شهـرداری های کشور مدل گزارشگری دو سطحی است که در صورت طراحی چنین مدلی از گزارشگــری مالی با استفاده از مبنای تعهدی تعدیل شده و رویکرد اندازه گیری جریان منابع مالی در سطح حساب های مستقل ،اطالعات مورد نیاز برای ایفای مسئلیت پاسخگویی مالی تاکید شده .در مقررات قانونی فراهم می شود از سوی دیگر با استفاده اـز مبنای تعهــدی کامل در رویکــرد اندازه گیری جریان منابع اقتصادی در گزاـرشگری در سطح شهرداری به عنوان واحد گزارشگر اصلـی ،ایفا و ارزیابی .مسئولیت پاسخگویی عملیاتی نیز فراهم می شود 23 :مبانی قانون اموال شهرداری ها طبق ماده 45از فصل 7آیین نامه مالی اموال شهرداری ،اموال شهرداری ها اعم :از منقول و غیر منقول به دو نوع به شرح زیر تقسیم می شوند اــلیـسـتکــه شــهردارـیحـقتــصرفمـاــلکانـه نــسبتبــه آـنرا دارد - ، ـلخـتصاصـی :اـمو ا اـمواـ اـ .از قــبیلاراـضـی ،اـبـنیه ،اـثاثـه و نــظایر آـن اــلیـطـالقمـیشــود کــه مـتعلقبــه شــهـر بــودـهـ و بــراـی - اـمواــلعـمومـی :بــه اـمو ا ـت مـانـند مـعابر عـمومـی ،گــورـسـتانها ،مـجارـی آـبو اـسـتفادـهـ عـموم اـخـتصاص یــافـته اـس ، .فــاضـالبو مـتعلقاتآـن ،درـخـتان( در مـعابر عـمومـی) و پــارـکها ‏ الزم به ذکر است که در تعاریف اـموال شهرداری تناقض وجود دارد که این :تناقض نحوه گزارشگری دارایی ها را در شهرداـری به شهر زیر متاثر می کند در صــورـتـیکــه مـادـهـ 45مـالکقـرار گــیرد آـنـگاهـ کــلیه اـمواــلمـیتــواـند در – 1 صــورـتوـضـعیتشــهردارـیگــزارـششــود کــه در اـیـنصــورـتنــسبتدادـنصــورـتمـاــلیبــه .شــهردارـیها بــا مـشکلخـاصـیمـواـجـه نــیست 24 ‏ ‏ ‏ مـالکـیـنقـراـر گــیرد کــه اـمواــلاـخـتصاصـیبــه شــهردارـی تــعلقداـشـته بــاشد و 2- ا در صــورـتـیکــه اـمواــلعـمومـیمـتعلق بــه شــهـر بــاشد ،گــزارـشـگریداراـیـیهایســرمایـه اـیتــحتتــاثـیر حـاــلتهایزـیر :قـرار مـیگــیرد اـمواــلاـخـتصاصـیو عـمومـیدر صــورـتوـضـعیتمـاــلـیگــزارـشمـیشــود .در اـیـن صــورـتاـطـالقعـنواـن– 1 صــورـتوـضـعیتبــه شــهردارـیدر حـاــلیکــه بــخشیاز اـمواــلمـندرـج درآـنمـتعلقبــه شــهردارـیـستبــا .مـشکلمـواـجـه مـیشــود ‏ در چنین شرایطی بکارگیری عنوان شهر به جای شهرداری نظیر آنچه در آمریکا و کشور های .اروپایی عمل می شود می تواند مشکل را حل کند ـلخـتصاصـیکــه شــهردارـیحـقتــصرفمـاــلکانـه نــسبتبــه آـنـها را دارد در صــورـتوـضـعیتمـاــلی– 2 اـمواـ اـ ـی از گــزارـشـگـری مـنعــکس مـیشــود و بــخشعـظیــم داراـیـیهای ســرمایـه اـی( مـوسوم بــه زـیربـنای ) مـاــلیشــهردارـیها حـذفمـیشــود .اـیـنمـسئله بــا مـواـضـع اـتـخاذ شــدهـ در اـسـتاندارد هایپــذیرفـته هایـسـتاندارد هایمـلیو بــیناــلمللیمـغایرتداـرد .شــدهـ حـسابدارـیشــهردارـیها ،مـصوبهـیات ا 25 ‏ ‏ ‏ راه برون رفت از این ابهام قانونی مـجلسیــکیاز راـهـ های – 1 ، ـینــامـه مـاــلیشــهردارـیها تــوسـط ـبی ن بــا تــوجـه بــه تــصوی آـ ـالمـیـسـت ـیـس ا .رـفـعاـبـهام درـخواـسـتتــفسیر از مـجلسشــورا ا ثــبت نــگهدارـیو –  2 ، ـینــامـه ،نــحوهـ بــا تــوجـه بــه اـیـنکه طـبق مـادـهـ 45آـی ن هایـمواــلبــا اـسـتناد بــه دـسـتوراــلعمل ـلخـتصاصـیو عـمومـیدر دـفاتر و کــارـت ا ـتهالکـمواـ اـ ا اـس مـصوبوزارـتکــشور صــورـتمـیگــیرد ،یــکیاز راـهـ هایرـفـع اـبـهام تــهیه دـسـتوراــلعمـل بــه .هـمینمـنظور تــوسـط وزارـتکــشور اـسـت تــنظیم گــزارـشهایمـاــلیجـداـگانـه بــراـیســطح شــهردارـیو ســطح شــهر ( در –  3 گــزارـشدر ســطح شــهردارـیاـمواــلاـخـتصاصـیو در گــزارـش در ســطح شــهر اـمواــل عـمومـیو اـخـتصاصـیگــزارـشمـیشــود) 26 ‏ انعکاس اولیه دارایی های سرمایه ای در دوران گذار ‏ برای گزارشگری دارایی های سرمایه اـی که برای اولین بار صورت می گیرد باید یکی از راه حل :های زیر انتخب شود روـشاوـلاـنـعـکاس داـراـیـیهایســرمایـه اـیاز اـبـتـداـی ســاـلبــدوـن اـنـعکاس داراـیـیهایمـوجود –  1 گــذشـتـه مـیبــاشد ،کــه اـیـنشــیوهـ بــه دـلـیـلعـدم دـسـترسـیدـقـیق بــه اـطـالعاتمـربوط بــه داراـیــی .هایگــذشـته اـسـتفادـهـ مـیشــود ـمـین ســاخـتمان ،مـاشـینآـالتو –  2 در اـیـنروـش فــقط اـطـالعاتداراـیـیهایثــابـتعـمومـیشــامـلز ، ـت داراـیـیدر جـریانتــکمیلو غـیرهـ در ســیستم حـسابدارـیوارد مـیشــود و بــه دـلـیلمـشکالتـی تــجهیزا ، ـگریـیـنقــبیلداراـیـیها کــه در ارزـیابـیداراـیـیســرمایـه اـیزـیربـنایـیوـجود دارد از نــگهدارـیحـسابو گــزارـش ا .صــرفنــظر مـیکــند .در اـیـنروـیـکرد بــاید بــر اـساسروـیـکرد فــزوـنـیمـنفعتبــه هزیـنه عـملکــرد ‏ در صورتی که بهای تمام شده دارایی وجود نداشته باشد و هزینه کارشناسی دارایی ها هم قابل مالحضه است باید مقطع زمانی مشخصی را تعیین و داـرایی هایی که بعد از آن مقطع خریداری .شده اند را در حساب ها منظور نمـود ـیـعـم از ثــابـتو زـیر بــنایـیو تــا حـدودـی داراـیـیهایمـیراـث–  3 در اـیـنروـشداراـیـیهایســرمایـه اـی ا فــرهنگیدر حـسابها مـنعکسو گــزارـشمـیشــوند .در اـیـنروـشمـقطع مـشخصیاز زـمانتــعیینو بــه ـهتـنـعکاساـیـنقــبیلداراـیـیها اـسـتفادـهـ مـیشــود .عـنواـنمـبنایـیج ا 27 در پایان پیشنهاد هایی برای پیوستن شهرداری های کشور به یک نظام حسابداری مبتنی بر استفاده از رویکرد جریان منابع اقتصادی و نگهداری حساب .و گزارشگری دارایی های سرمایه ای اـسـتفادـهـ از مـدلگــزارـشـگـریدو ســطحـی :در اـیـنمـدلدر ســطح اوـلاز ســیستـم - حـسابـهـایمـستقلمـبتنی بــر تــئورـیوـجوهـ اـسـتفادـهـ مـیکــند و جـریانمـنابـع مـاــلیبــه ـویـهداـفتــعینشــدهـ ردـیابـی مـیشــود تــا از اـیـنطـریـقمـسئولـیتپــاسـخگویـیمـاــلی سـ ا .حـاکـم بــر مـصرفمـنابـع مـاــلیشــهردارـیها اـیـفا گــردد در سطــح دوم ،فارغ از نــوع حساب مستقل و صرفا بر اسـاس نوع فعالیت  اختصـاص می یابد که این سطــح از گزارشگری مالی از مبنای تعهدی کامل .همراه با رویکــرد جریان منابع اقتصادی استفاده می کند برای پیوستن به این مدل گزارشگری ابتدا باید تکلیف نحوه برخورد با اموال –  .عمومی موضوع ماده 45آیین نامه مالی شهرداری ها روشن شود مادام که این تکلیف روشـن نگردیده و در صورت روشـن شدن این موضـوع کـه آیا شهـرداری از آمادگـی الزم برای نگهـداری حساب و گزاـرشگـری مالی اموال عمومی برخوردار نباشند از انعکاس این قبیل دارایی ها در گزارش های مالی .شهرداری ها خود داری شود 28 ‏ ‏ شــهردارـیهایکــشور بــایــد بــرنامـه اـیکــامــلبـــراـیشــناسایــی ،ارزـشـیابــیو اـنـتخابروـش اـسـتهالک- ـب بــرآورد عـمر مـفید داراـیـیهایثــابـتخـود تــنظیم کــنند و در یــکبــرنامـه زـمانـیمـناسـبنــسبت مـناس و .به اـجرای آن اقدام کنند هر چند که روش استهالک معمول شهرداری ها براـی دارایی های سرمایه ایی عموما خط مستقیم و در .مواردی نیز نزولی است ـلخـتصاصـیمـوسوم شــدهـ اـسـتمـیتــواـند طـبقات- داراـیـیهایســرمایـه اـیثــابـتشــهردارـیها کــه بــه اـمواـ اـ :مـشروـحـه زـیر را در بــر گــیرد زـمـین – 2ســاخـتمان -3مـاشـینآـالتو تــجهیزاـت – 4داراـیـیهایدر جـریانتــکمیل–  1 در صــورـتــیکــه شــهردارـیهــایکــشور از آـمادـگــیالـزـم بــراـیگــزارـشداراـیــیســرمایــه اـی  - زـیربـنایــیبــرخوردار بــاشـند و اـبـهامات مـوجود رـفـع و اـطـالعاتالـزـم بــراـیاـنـعکاسآـنـها فــراـهم شــود .داراـیـیمـذکور مـیتــواـند در صــورـتوـضـعیتمـاــلیمـنعکسشــود ‏ 29 ‏ ‏ 30

51,000 تومان