صفحه 1:
الل الرحي الرظم
* موضوع ارائه
گزارشگری دارایی های سرمایه ای بخش عمومی
fee On gcc RIS Ean gC om
: دانشجویان
ابراهيمى _ كيا
صفحه 2:
odie
۱ ee eae ete ee ent rev
eT eRe را et ea
ere Pome ye ee nend eerie ers Sere Poe eres
[1 Roca ene عم
Se eee مس سس
صفحه 3:
: ويزكى هاى دارايى هاى سرمايه اى بخش عمومى
بسیاری از صاحب نظران نظیر SS eC aCe Bee ey
نظير هيات استاتداردهاى حسابدارى دولتى أمريكا . دارابي هاى سرعايه لى نهاد هاى.
ا ل ل ا Te es hee ne
۰ و ا ا
bape seiom | Rceu nic eilon' |e verge merch 02
رد
اين مرحالي است كه اغلب دارابى هاى تهادهاى بخش عمومى را داراض هاى زير
بنایی تشکیل می دهد که نوعا از عمر مفید طولانی برخوردار بوده و غیرمنقول بوده و
.عمدنا تحت عدوان دارابى هاى اجتماعى يا اموال عمومى مورت خطاب Fey ۱
صفحه 4:
are Se dbo as تلاو درا
eee Pe
ا Sd
ی ری مت در
: دارلییهایزیر بنایی- 6
es ee ee eens rae vera Sree LON greyed
نظیر این ها که عمدتا به عنوان دارایی های اجتمایی یا اموال عمومی نامیده می
5
0
ICO RO Oe ee es .نظیر میراث
ere re nome enn nye re ree
۱ Ae eet ene sd
er eee yrs on
55
صفحه 5:
۳ nes ey Ie
دارلیم نافع لقتصامی تیب اشند < 6 .
[peer eae mn cee ve Ore Cr ree ep Trane
.مفهوم خدمات بالقوه مترادف به کار رفته است
دارايى ها بايد منافع اقتصادى آتى داشته باشند ٠ وكرنه نبايد. به عنوان دارايى
عورد شناسابي قراو كيرئة
لازم به ذكر است كه منافع اقتصادى در بخش عمومى همانند بخش خصوصى ء منافع
ee Fee] ا ا 1
nV Sipe era par Cure Figur Re a 9 1
.است این کالا و خدمات لزوما به ورود وجه نقد متجر نشود
صفحه 6:
,جنک نتب اشد - 2
این ویژگی به توانایی واحد گزارشگر برای انتفاع از دارایی جهت رسیدن به اهداف مورد
ب
-دارد
SO Vea rca mp ry ees) yee Fe nee perc pee eae)
دارایی » می تواند :
الف ) آن را مبادله کند
.ب ) لمز آن در جهت توليد كالا يا ارائه خدمات استفاده كند
.ج) برای 0000|
٠ه ) از آن در جهت تسويه بدهى استفاده كند
.ه ) آن را تكهدارى كند و يا بين مالكان توزيع نمايد
صفحه 7:
. ناشواز معاملاتيا رويداد هاىوكذشته باشد - 3
بذااين معدى كه روينات مالي يا ساير رويتاتهابي كه شرايظ لازم را براي اعمال ای
ذخ ا ل ROR ence
Re ل yee ere ee eae nrc tos
همچنین دارایی ها شامل منافعی نمی شوند که در آینده به وجود خواهند آمد ولی در
.حال حاضر وجود ندارند یا در زمان کنونی تحت کنترل واحد گزارشگر نمی باشند
صفحه 8:
000000
ها متليعي تند كه كر نيجه مباالات و ساير رويناد هلى 3# شناخت ارابي بر اساس رويكرد جريان منايع
تحت كنترل واحد كزارشكر قرار كرفته اند و انتظار مى رود از طريق أن ها : اقتصادى و به شرح زير صورت مى
.منافع اقتصادى آتى يا خدمات بالقوه به واحد كزارشكر جريان يابد الف ) اين احتمال وجود داشته باشد كه منافع
Loe اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه ناشى از آن قلم
nee .به واحد گزارشگر جریان خواهد یافت.
ب ) بهای تمام شده یا ارزش منصفانه آن قلم را
HEIR Gomer ie,
م ب ا بتوان به صورت اتكا بذيرى اندازه كيرى تمو
ابيانية مقهومى | كاراتى ها متايمي با تطرقيت حدمت رماتى کنینی هستند که در عال حاشر (ستاخت براساس نوم رویکر انتازه گبری کدی
شماره ؟ هيات ١ . تحت كنترل دولت هستند .کار گرفته می شود صورت می گیرد
ea ceed در گزارشگری حساب هاى مستقل , شناخت بر
حسابدارى دولتى ne eo اس جریان ماع ی صووت می گرد
Cece ره یی ی ود در كزارشكرى سطح دولت . شناخت برآساس
es 7 ae .جريان منابع اقتصادى صورت مى كيرد
Spat
تارفيسة سوست Onna ask
.تحتكنترلديلط لياتويا محلى) باشد- 62
کارایی های منافع اقتصادی آنی هستند که در نتیجه معاملات یا رویداد های ۰ شناخت دارانى بر أساس رويكرد A GU
گذشته تحت کنترل دولت قرارگرفته اند اقتصادی و به شرح زیر صورت می گیرد
:ويثكى ها : يك دارایی زمانی در ترازنامه منظور می شود
مافع اقتمادیآتیهستد - 1 الف ) جريان ورود منافع اقتصادى آتى أن
mus .6 محتمل باشد.
ب) دارایی دارای بهای تمام شد یا رز
1 5 ۳ ارابي داراى يهاى تمام شد يا ارزش,
لثر رهیداد های یجاد با تحصیلشدهلند - 8 دیگری باشد که به صورت انکاپذیرقابل اندزه
a ی
صفحه 9:
حسابداران خيرة.
كانادا ٠ بخش
Beans
۰ کتاب
راهنمای
حسایداری بخش
ارس MeN
تعاریف و ویژگی ها
خارايى و ويذك هلى آن بركرفته از تعريف هيات استاندارد
على حاار يقش مدو الت
دارابى ها خدمات بالقوه يا منافع 2
نتیجه معاملات و رویداد های كذث
قرارگرفته اند
ویژگی ها
.خدماتبا قوم يا منافع لقتصادو]تنووجود داشته باشد - 0
Dsl elias
بسر اثر رويداد هاو مبإدلاتكذشته لیجاد یا تحمیلش ده - ©
با
ادی آتی هستند که در
تحت کنترل واحدگزارشکر
دارابى هاى منافع اقتصادى آتى هستند كه در نتيجه مبادلات يا
.رويداد هاى كذشته تحت كنترل دولت قرار كرفته اند
Stat ها
معرفمافع لقتصادىحاوىظرفيتفوليد جريان: قد يا توليد - 2
و ارلئه خدماتهستد
تفع ناب لک نت اشد -
.در لثر رویناد هاوگ ذشته لیجاد با تتحمیلشدم لند - 9
برگرفته از معیار شناخت استانداردهای حسابداری بخش
Calas:
شناخت کار ها ورس ز یکره جر بان ماع
: اقتصادى و به شرح زير صورت مى كيرد
يه دارابى تنها در صورتى در صورت وضعيت مالى شناسايى
*می شود که
الف ) احتمال ورود خدمات بالقوه یا منافع اقتصادی آتی
نمی از دای به واحد گرارشکر وجود دشته باشت
تب مرا بهای تمام شنه با رزشس دیگری داشته باشد.
شناخت دارابى بر اساس رويكرد جريان منابع اقتصادى و
“به شرح زير صورت مى كيرد
الف ) يك قلم مبناى مناسب أندازه كيرى داشته باشد و
.مبلغ آن قابل برآورد منطقي باشد
eer كه متشو كسب يا از دست لمن ماع
Begg ie
.عورد انار بنش
صفحه 10:
بجارجوب های شناحت
را را 0
مصوب ژوئن ۲۰۰۷ در مورد رابطه تعاریف عناصر صورت های مالی با شناخت و انعکاس
#آين سر ی ی
ا ا ye neve ۱
های مربوط را احراز کند . این معیارها شامل احراز تعریف آن قلم و همچنین احراز معیا
ene poetic
ASS pane osEe
.مالی قرار میگیرد
رویکرد اندازه گیری بر این نکته که کدام منابع مورد شناسایی قرار گیرد و مبنای
Sar eo ee, Ie Cm
لازم به ذکر است که شناخت عناصر صورت های مالی شامل , درایی. بدهی .
eres meee nr seh Fe re Cre ee teen 1
.پیروی می کند
01000
صفحه 11:
اخت دارايى در رويكرد جريان منابع اقتصادى
هیات تدویین استاندارد های , پین المللی حسابداری در بند ۸٩ و۱٩ بیانیه مفهومی
شماره ۱ مقر نموده که دارآیی ها و بدهی ها باید زمانی در صورت های مالی شناسایی
: شوند که
۱
Rep a ry Mires oe ng x Pare
eS ee ede ee ee eee ee eee se ela
ace
Re ey ear eer eh ree rey rn eee fr ae
FO pene ed re year ا ا
۲ er pe irene PN Kya cer eeemr(g
صفحه 12:
ار سا ی ای ار ان
حسابرسی ایران
: یک عنصر باید در صورت مالی شناسابی شود اگر ۲
الف ) شواهد كافى مبنى بر وقوع. تغيير در خارايى ها يا بدهى ها مستتر در أن عتصر
ا 0
0 1
ret oe es ce ee ل ۱
صفحه 13:
کات ار درس سل ای سل
از نظر هیات استاندارد های حسابداری دولتی آمریکا : رویکرد اندازه گیری حسابهای
Re aCe a te ane eee) ۱
ا ل ا ل ال ل
۱
hacen) ا الا ال ل كف
ا ات ی جر
ا ا ل لت
ا ل ۱
.منابع ما لورودیسه حسابمستقلسه irae Ese Np 6
صفحه 14:
0
ها
دولت ها و شهردارى ها اكرجه طى ساليان قبل از دهه ٠١ ميلادى از كزارشكرى ١
oe eS ee eee NCS ne ee sen ea
1۱ ل me fee fe
پلاک کوبی و نگهدلری دفاتر موال . طبقه بندی و کد گذاری جهت جلوگیری از سرقت
.آنها مى لمودند
ا FEAR
تقدى يا تقدى تعديل شد و تاكبد بر بلخكرنى مات بوذ ات
۱ ا ا cr
۱ ا ا
| ا ا ل ا
RO Cie ا
صفحه 15:
1 S ee ا
۱ ne EO nen koe]
Ot Or ee tO oes
ie hee
9 ساختمانهایعملیاتی-
چاه ها
ماشیرآ اجه 6
شبکه انتقللیرق- ٩
ک وت ۲
ا 0 ۱۳
Eris 0 00000
ا 0
تجهيزكتلستخرلج نفت 10
صفحه 16:
Se Oat
در بند ۱۲۱ بیانیه شماره ۲۷ آمده است که زمین زیر جاده ها را به عنوان دارایی سر مایه ایی زیربنایی
.در صورات مالی متعکس کنند.
|
eae Ter ene S) oe ل ا ل
.گیری است در صورت های مالی گزارش شود
۳
در بند ۱۳ مقرر گردیده است که دارایی ها نه تنها باید در طبقاطی نظیر اموال . ماشین آلات و تجهیزا
a CC 22 ee eS ed 0
.اموال عمومی . دارایی های میراث فرهنگی و اموال سرمایه گذاری قابل تفکیک است
- هیات استانداره هاي حسابذاری دولتی 0
1 Pe eran a can ae ee
ایی عمومی تغییر یافت و علاوه بر اينکه حوزه های وسیع تری از دارایی های سرمایه ای را در
ee ee en RRS ee ا
GD مس er ei JE ee ده رت مسر
ا ا ل ا ا ل ل fe ear Ne
های مشهود و نا مشهودی است که در جریان عملیات مورد استفاده قرار می گیرند و عمر مفید بیش از
1511
صفحه 17:
5
"هیات استاندارد های حسابداری دولتی آمریکا:
"این هیات در بند ۱۸ بیائیه ۳۴ مقرر نموده است :
ی ۱
و
5100
"اين قبيل هزينه ها شامل مخارج حمل و نقل . نصب و حق الزحمه هاى تخصصى مى كردد.
دارایی های سرمایه ای اهدایی به ارزش منصفانه برآوردی در زمان تحصیل و هزینه های جانبی گزارش
رد
هیات مذکور تجدید ارزیابی دارایی های سرمایه ای را تجویز نمی کند.
۷
تاکید دارد.
صفحه 18:
و 1
ل ا ا Fes ares
S>ibL 52000
همچنین این هیات مبانی اندازه گیری متفاوت در ثبت معاملات و رویکرد ها مورد استفاده قرار داده
و
0
دارایی ها به مبلغ وجه نقد پرداخت شده یا قابل پرداخت يا ارزش منصفانه مابه ازای آن در زمان
تحصيل ثبت مى شوند.
ب ) ارزش جاری :
دارایی ها به مبلغ وجه نقد یا معادل وجه نقدی که می تواند در حال حاضر از فروش آن کسب شود
سر
ری ی و
ROSS Speen Ce rer nea Careon oTRCreay er ge
شود
صفحه 19:
د) ارژش فعلی :
٩ eae eee eee
ار ات ۱ eee
را ye 2ت
الف ) انتخاب مبانی اندازه گیری که بر ابعاد و ویوگی های دارایی تاکید دارد.
0000 PEC
عبات استاندارد هاى حسابدارى بخش عمومي :
Fe oes es |] ل ا Ber eg
یک واحد گزارشگر باید مدل بهای تمام شده یا تجدید ارزیابی را طبق رویه های حسابداری انتخاب
اقند و در سورت اتتخلب ای مس Clb رای سا ی
در بند ۴۳ نیز مدل بهای تمام شده به شرح زیر تعریف شده است
ا را
۱
صفحه 20:
بند ۴۴ ۰ مدل تجدید ارزیابی به شرح زیر توصیف گردیده است:
هر قلم از اموال که ارزش منصفانه آن به صورت انکاپذیری قابلارزیابی است پس از شناخت به
عنوان دارايى بايد به مبلغ تجديد ارزيابى ارائه شود ٠ ارزشس منصفانه در تاريخ تجديد ارزيابى به كسر
nie ee ا 000
1
مبتنی بر بازار و از طریق اشخاص حرفه ای تعیین گردد.
صفحه 21:
استهلاك دارايى سرمايه اى :
0 ا Co ep rPe Fgre F
Fe Se ا ل ل mare Pe eS Pee]
هاى مورد استفاده در بخش عمومى نظير دارايى هاى زير بنايى با مشكلات خاصى مواجه بوده
۱ ا ا ل a os Cae tis
برخی بدون محاسبه لستهلاک آن را گزارش نمودند . ولی هیچ گاه محاسبه و گزارشگری
استهلاك دارايى هاى استهلاك يذير منعى نداشته است و مادام كه انجام آن توسط هيات
هاى تدوين استاندارد الزامى نشده بود برخى نهادها هاى بخش عمومى به صورت اختيارى اين كار
را می کردند.
0 Caper te! OY, Yer Kem ae CH OEE OR Re Ser RoR Curae Pero 3
Fem perry prey eer yr Peer Ree Ie hype cure ery eer Senay
با ابهام زيادى روبرو است.
صفحه 22:
۳
گزارشگری درایی های سرمایه ای بخش عمومی به رویکرد مورد استفاده این قبیل نهادها . .
oe تا
.شیوه حسابداری این نهادها مطابق بخش خصوصی خواهد بود
eee eee ۱
بر رویکرد های مختلف اندازه گیری و مبنای حساب.ری متفاوت استفاده می
ea en ا 7
سرمایه ای به دلیل استفاده از رویکرد اندازه گیری جریان Ty مشابه
Omer ere ener
ا ۴
Kine ye tere
.اجداث و تحصيل بد حساب مخارج منظور
های سرمایه 0
صفحه 23:
كزارشكرى دارايى هاى سرمايه اى در شهردارى هاى كشور
ویژگی های کنترلی محیط فعالیت در شهرداری های کشور از یک سو و مینای قانونی
حاكم بر مصرف و بكاركيرى منابع مالى و اقتصادى از ديكر سو بيانكر حاكميت قوى
مسئولیت پاسخگویی مالی بر منابع شهرداری هاست به بیان دیگر مبنای قانونی موجود
شهرداری ها بر رعایت قوانین و مقررات و محدودیت های بودجه ای حاکم بر منابع مالی
.تاکید دارد
۱ g Tes See ee ese nee erro ee
گزارشگری دو سطحی است که در صورت طراحی چنین مدلی از گزارشگری مالی با
استفاده از مبنای تعهدی تعدیل شده و رویکرد اندازه گیری جریان منابع مالی در سطح
رک( on me Ie Seon SN See pees
رت سح IS
اف
gee) ا ا 200000000
a a eed ences care eae oa
صفحه 24:
: مبانی قانون اموال شهرداری ها
طبق ماده 58 از فضل ١ آيين نامه مالى اموال شهردارى . اموال شهردارى ها اعم
اا اك
| Pe nmr ا
Fel ear eevee WEEN
ea oe cn la Cer ele oe ead
aes ام
Da Gaye PD ety ا
لازم به ذکر است که در تعاریف لموال شهرداری تناقض وجود دارد که این
Reece ا ۱
ee pen rw ars ci ee cs Ue PU ere) 0001|
ea oR a Se a
.شهرداریها با مشکلخاصیمولجه نیست
صفحه 25:
هر 3 ۱ رد که لموا للخت شهرداری تعلقدلشته باشد و -6
Cer aaa ا م Be Ca
Soe Ca
رت De
Te decor
مشکلولجه میشود
در لینصورتلطاقعولن- 1
نیاز لموا-(م ندرج درنمتعلقسه شهرداریستیا
چنین شرایطی بکارگیری عنوان شهر به جای شهرداری نظیر آنچه در آمریکا و کشور های
اروپایی عمل می شود می تواند مشکل را حل کند
Lope ا Or oon EMU ene eT a je er en gr ser wea
ا ل re ed
Ep YS Fea ل Ne CH
.شدم حسابدار شهرداروها. مصوبهياتهائإستاننارد هاوملىو بين لمللئمغايرنتطرد
صفحه 26:
راه برون رفت از اين ابهام قانونى
باتسوجه به تصویمآییننامه مالیشهرداریها تسوسط Cree i
برفعلبهام درخولستت فسیر از مجلسشورایلساهیلست
۱ arec cee
1۱ ean ED ev ee peer mee ES ean
Pal rit repo Eon tN anos ewe ey
.هميزمنظور تسوسطوزارتكشور ملست
ee a lone الا ام ال acer oes
كزايشدر بسطح شهردارى اموا للختصاصىو در كتزايش در سطح شهر لمموالل
تس ل
صفحه 27:
۱
برای گزارشگری دارایی های سرمایه لی که برای اولین بار صورت می گیرد. باید یکی از راه حل .
es ۱
روش ول إنسكاس دلرليئاىسرمايه لعاز مبتلى نسل يدون لنعكاس داريا وموجود le
كذشته مىباث لینشوم vies يق به لطلاهاتمربوط به دارلي
هاوگ ذشته لستفدم میشود
. _ 6 - در لینروش فسقط لطلهاندارلییهاوت ابتصمومیشام[نمین ساختمان ماشیر] او
1 Deny Ya me ene Cae Fe PN for ae
كه در ارزيابىدارليىسرمايه لعزيرينايووجود دارد از نكهدارىحسابو كزارشكرىليزبيلهارليىها
ا ار را aad
۳ Per Coy cae Fay ا tac CCE EC Poe PPE CEPR
FR pears ل eee am eee pe gy Se nn es
.شده اند را در حساب ها منظور نمود.
۱ en eU Sent ey Eevee
ce rece Bere yen ery فرهنگیدر حسابها منعکسرو گسزارشمیشوند. در
Se ا ل
صفحه 28:
در پایان پیشنهاد هایی برای پیوستن شهرداری های کشور به یک نظام
جسابدارى مبتنى بر استفاده از رويكرد جريان منابع اقتصادى و نكهدارى حساب
cle ol كت
00 eee ل ل Soo eee Seer a ee oad
SES URS ee ee ed
LOPE om Dent metry en Wve pores epee eer Cae
[۹ ا
در سطح دوم ۰ فارغ از نوع حساب مستقل و صرفا بر اساس نوع فعالیت .
oe ene ne ee eel ۱
.همراة با رويكرد جريان منابع اقتصادى استفاده مى كند
7 ا ا ا
SES es re hearer pe,
مادام كه اين تكليف روشن نكرديده ودر صورت روشن شدن اين موضوع كه
یا شهرداری از آمادگی لازم برای نگهداری حساب و گزلرشگری مالی اموال
5 ee eee eb oS) ae Teg
Rear seea ees
صفحه 29:
شهرداریهایک شور بساید برنامه لیک ام لس رلیشاسایی ارزشیابیو لنتخابروش لستهلاک .
مناسو برآورد عمر مفید دارلییهایتٌابتخود تنظیم کنند و در یکهرنامه مانیمناسبنسسبت
pail gl lala. 225
و تب و موی ری ماس ee Oe
.مواردی نیز نزولی است
دارلییهایرمایه اج ابش هرداریها کنه به آموا [لختصاصی موسوم ش دم لستمیت ند ط بقاته
و
7
|” Pa ec pereen
ا
REE Soper e arta a ern
صفحه 30:
1
معو تقو کاتلت سر نان ریوب
اك موي وطور لوبلل معداده تيعو وهف كاش ايت