کسب و کارگزارش‌های دولتیسرمایه‌گذاری و بورسسایر

گزارشگری دارایی‌های سرمایه‌ای بخش عمومی

صفحه 1:
الل الرحي الرظم * موضوع ارائه گزارشگری دارایی های سرمایه ای بخش عمومی fee On gcc RIS Ean gC om : دانشجویان ابراهيمى _ كيا

صفحه 2:
odie ۱ ee eae ete ee ent rev eT eRe ‏را‎ et ea ere Pome ye ee nend eerie ers Sere Poe eres [1 Roca ene ‏عم‎ ‎Se eee ‏مس سس‎

صفحه 3:
: ويزكى هاى دارايى هاى سرمايه اى بخش عمومى بسیاری از صاحب نظران نظیر ‎SS eC aCe Bee ey‏ نظير هيات استاتداردهاى حسابدارى دولتى أمريكا . دارابي هاى سرعايه لى نهاد هاى. ا ل ل ا ‎Te es hee ne‏ ۰ و ا ا ‎bape seiom | Rceu nic eilon' |e verge merch‏ 02 رد اين مرحالي است كه اغلب دارابى هاى تهادهاى بخش عمومى را داراض هاى زير بنایی تشکیل می دهد که نوعا از عمر مفید طولانی برخوردار بوده و غیرمنقول بوده و .عمدنا تحت عدوان دارابى هاى اجتماعى يا اموال عمومى مورت خطاب ‎Fey‏ ۱

صفحه 4:
are Se dbo as ‏تلاو درا‎ eee Pe ا ‎Sd‏ ‏ی ری مت در : دارلیی‌هایزیر بنایی- 6 es ee ee eens rae vera Sree LON greyed ‏نظیر این ها که عمدتا به عنوان دارایی های اجتمایی یا اموال عمومی نامیده می‎ 5 0 ICO RO Oe ee es ‏.نظیر میراث‎ ere re nome enn nye re ree ۱ Ae eet ene sd er eee yrs on 55

صفحه 5:
۳ nes ey Ie دارلیم نافع لقتصامی تیب اشند < 6 . ‎[peer eae mn cee ve Ore Cr ree ep Trane‏ .مفهوم خدمات بالقوه مترادف به کار رفته است دارايى ها بايد منافع اقتصادى آتى داشته باشند ‎٠‏ وكرنه نبايد. به عنوان دارايى عورد شناسابي قراو كيرئة لازم به ذكر است كه منافع اقتصادى در بخش عمومى همانند بخش خصوصى ء منافع ‎ee Fee]‏ ا ا 1 ‎nV Sipe era par Cure Figur Re a 9‏ 1 .است این کالا و خدمات لزوما به ورود وجه نقد متجر نشود

صفحه 6:
,جنک نتب اشد - 2 این ویژگی به توانایی واحد گزارشگر برای انتفاع از دارایی جهت رسیدن به اهداف مورد ب -دارد SO Vea rca mp ry ees) yee Fe nee perc pee eae) ‏دارایی » می تواند‎ : الف ) آن را مبادله کند .ب ) لمز آن در جهت توليد كالا يا ارائه خدمات استفاده كند .ج) برای 0000| ٠ه‏ ) از آن در جهت تسويه بدهى استفاده كند .ه ) آن را تكهدارى كند و يا بين مالكان توزيع نمايد

صفحه 7:
. ناشواز معاملاتيا رويداد هاىوكذشته باشد - 3 بذااين معدى كه روينات مالي يا ساير رويتاتهابي كه شرايظ لازم را براي اعمال ای ذخ ا ل ‎ROR ence‏ Re ‏ل‎ yee ere ee eae nrc tos ‏همچنین دارایی ها شامل منافعی نمی شوند که در آینده به وجود خواهند آمد ولی در‎ ‏.حال حاضر وجود ندارند یا در زمان کنونی تحت کنترل واحد گزارشگر نمی باشند‎

صفحه 8:
000000 ها متليعي تند كه كر نيجه مباالات و ساير رويناد هلى 3# شناخت ارابي بر اساس رويكرد جريان منايع تحت كنترل واحد كزارشكر قرار كرفته اند و انتظار مى رود از طريق أن ها : اقتصادى و به شرح زير صورت مى .منافع اقتصادى آتى يا خدمات بالقوه به واحد كزارشكر جريان يابد الف ) اين احتمال وجود داشته باشد كه منافع ‎Loe‏ اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه ناشى از آن قلم ‎nee‏ .به واحد گزارشگر جریان خواهد یافت. ب ) بهای تمام شده یا ارزش منصفانه آن قلم را HEIR Gomer ie, ‏م ب ا بتوان به صورت اتكا بذيرى اندازه كيرى تمو‎ ابيانية مقهومى | كاراتى ها متايمي با تطرقيت حدمت رماتى کنینی هستند که در عال حاشر ‏ (ستاخت براساس نوم رویکر انتازه گبری کدی شماره ؟ هيات ‎١‏ . تحت كنترل دولت هستند .کار گرفته می شود صورت می گیرد ‎ea ceed‏ در گزارشگری حساب هاى مستقل , شناخت بر حسابدارى دولتى ‎ne eo‏ اس جریان ماع ی صووت می گرد ‎Cece‏ ره یی ی ود در كزارشكرى سطح دولت . شناخت برآساس ‎es 7 ae‏ .جريان منابع اقتصادى صورت مى كيرد ‎Spat‏ تارفيسة سوست ‎Onna ask‏ .تحتكنترلديلط لياتويا محلى) باشد- 62 کارایی های منافع اقتصادی آنی هستند که در نتیجه معاملات یا رویداد های ۰ شناخت دارانى بر أساس رويكرد ‎A GU‏ گذشته تحت کنترل دولت قرارگرفته اند اقتصادی و به شرح زیر صورت می گیرد :ويثكى ها : يك دارایی زمانی در ترازنامه منظور می شود مافع اقتمادیآتی‌هستد - 1 الف ) جريان ورود منافع اقتصادى آتى أن ‎mus‏ .6 محتمل باشد. ب) دارایی دارای بهای تمام شد یا رز 1 5 ۳ ارابي داراى يهاى تمام شد يا ارزش, لثر رهیداد های یجاد با تحصیل‌شده‌لند - 8 دیگری باشد که به صورت انکاپذیرقابل اندزه ‎a‏ ی

صفحه 9:
حسابداران خيرة. كانادا ‎٠‏ بخش ‎Beans‏ ‏۰ کتاب راهنمای حسایداری بخش ارس ‎MeN‏ تعاریف و ویژگی ها خارايى و ويذك هلى آن بركرفته از تعريف هيات استاندارد على حاار يقش مدو الت دارابى ها خدمات بالقوه يا منافع 2 نتیجه معاملات و رویداد های كذث قرارگرفته اند ویژگی ها .خدماتبا قوم يا منافع لقتصادو]تنووجود داشته باشد - 0 ‎Dsl elias‏ بسر اثر رويداد هاو مبإدلاتكذشته لیجاد یا تحمیلش ده - © با ادی آتی هستند که در تحت کنترل واحدگزارشکر دارابى هاى منافع اقتصادى آتى هستند كه در نتيجه مبادلات يا .رويداد هاى كذشته تحت كنترل دولت قرار كرفته اند ‎Stat‏ ها ‏معرفمافع لقتصادىحاوىظرفيتفوليد جريان: قد يا توليد - 2 و ارلئه خدماتهستد ‏تفع ناب لک نت اشد - .در لثر رویناد هاوگ ذشته لیجاد با تتحمیل‌شدم لند - 9 ‎ ‎ ‏برگرفته از معیار شناخت استانداردهای حسابداری بخش ‎Calas:‏ ‏شناخت کار ها ورس ز یکره جر بان ماع : اقتصادى و به شرح زير صورت مى كيرد ‏يه دارابى تنها در صورتى در صورت وضعيت مالى شناسايى *می شود که ‏الف ) احتمال ورود خدمات بالقوه یا منافع اقتصادی آتی نمی از دای به واحد گرارشکر وجود دشته باشت ‏تب مرا بهای تمام شنه با رزشس دیگری داشته باشد. ‏شناخت دارابى بر اساس رويكرد جريان منابع اقتصادى و “به شرح زير صورت مى كيرد الف ) يك قلم مبناى مناسب أندازه كيرى داشته باشد و .مبلغ آن قابل برآورد منطقي باشد ‎eer‏ كه متشو كسب يا از دست لمن ماع ‎Begg ie‏ .عورد انار بنش ‎

صفحه 10:
بجارجوب های شناحت را را 0 مصوب ژوئن ۲۰۰۷ در مورد رابطه تعاریف عناصر صورت های مالی با شناخت و انعکاس #آين سر ی ی ا ا ‎ye neve‏ ۱ های مربوط را احراز کند . این معیارها شامل احراز تعریف آن قلم و همچنین احراز معیا ‎ene poetic‏ ‎ASS pane osEe‏ .مالی قرار میگیرد رویکرد اندازه گیری بر این نکته که کدام منابع مورد شناسایی قرار گیرد و مبنای ‎Sar eo ee, Ie Cm‏ لازم به ذکر است که شناخت عناصر صورت های مالی شامل , درایی. بدهی . ‎eres meee nr seh Fe re Cre ee teen‏ 1 .پیروی می کند 01000

صفحه 11:
اخت دارايى در رويكرد جريان منابع اقتصادى هیات تدویین استاندارد های , پین المللی حسابداری در بند ‎۸٩‏ و۱٩‏ بیانیه مفهومی شماره ۱ مقر نموده که دارآیی ها و بدهی ها باید زمانی در صورت های مالی شناسایی : شوند که ۱ ‎Rep a ry Mires oe ng x Pare‏ eS ee ede ee ee eee ee eee se ela ace Re ey ear eer eh ree rey rn eee fr ae FO pene ed re year ‏ا ا‎ ۲ er pe irene PN Kya cer eeemr(g

صفحه 12:
ار سا ی ای ار ان حسابرسی ایران : یک عنصر باید در صورت مالی شناسابی شود اگر ۲ الف ) شواهد كافى مبنى بر وقوع. تغيير در خارايى ها يا بدهى ها مستتر در أن عتصر ا 0 0 1 ‎ret oe es ce ee‏ ل ۱

صفحه 13:
کات ار درس سل ای سل از نظر هیات استاندارد های حسابداری دولتی آمریکا : رویکرد اندازه گیری حسابهای ‎Re aCe a te ane eee)‏ ۱ ا ل ا ل ال ل ۱ ‎hacen)‏ ا الا ال ل كف ا ات ی جر ا ا ل لت ا ل ۱ .منابع ما لورودیسه حسابمستقلسه ‎irae Ese Np‏ 6

صفحه 14:
0 ها دولت ها و شهردارى ها اكرجه طى ساليان قبل از دهه ‎٠١‏ ميلادى از كزارشكرى ‎١‏ oe eS ee eee NCS ne ee sen ea 1۱ ‏ل‎ me fee fe ‏پلاک کوبی و نگهدلری دفاتر موال . طبقه بندی و کد گذاری جهت جلوگیری از سرقت‎ ‏.آنها مى لمودند‎ ا ‎FEAR‏ ‏تقدى يا تقدى تعديل شد و تاكبد بر بلخكرنى مات بوذ ات ۱ ‏ا ا‎ cr ۱ ‏ا ا‎ | ‏ا ا ل ا‎ RO Cie ‏ا‎

صفحه 15:
1 S ee ‏ا‎ ۱ ne EO nen koe] Ot Or ee tO oes ie hee 9 ‏ساختمان‌های‌عملیاتی-‎ چاه ها ماشیرآ اجه 6 شبکه انتقللیرق- ‎٩‏ ک وت ۲ ا 0 ۱۳ ‎Eris‏ 0 00000 ا 0 تجهيزكتلستخرلج نفت 10

صفحه 16:
Se Oat در بند ۱۲۱ بیانیه شماره ۲۷ آمده است که زمین زیر جاده ها را به عنوان دارایی سر مایه ایی زیربنایی .در صورات مالی متعکس کنند. | ‎eae Ter ene S) oe‏ ل ا ل .گیری است در صورت های مالی گزارش شود ۳ در بند ۱۳ مقرر گردیده است که دارایی ها نه تنها باید در طبقاطی نظیر اموال . ماشین آلات و تجهیزا ‎a CC 22 ee eS ed‏ 0 .اموال عمومی . دارایی های میراث فرهنگی و اموال سرمایه گذاری قابل تفکیک است - هیات استانداره هاي حسابذاری دولتی 0 1 Pe eran a can ae ee ‏ایی عمومی تغییر یافت و علاوه بر اينکه حوزه های وسیع تری از دارایی های سرمایه ای را در‎ ee ee en RRS ee ‏ا‎ ‎GD‏ مس ‎er ei JE ee‏ ده رت مسر ا ا ل ا ا ل ل ‎fe ear Ne‏ های مشهود و نا مشهودی است که در جریان عملیات مورد استفاده قرار می گیرند و عمر مفید بیش از 1511 ‎

صفحه 17:
5 "هیات استاندارد های حسابداری دولتی آمریکا: "این هیات در بند ۱۸ بیائیه ۳۴ مقرر نموده است : ی ۱ و 5100 "اين قبيل هزينه ها شامل مخارج حمل و نقل . نصب و حق الزحمه هاى تخصصى مى كردد. دارایی های سرمایه ای اهدایی به ارزش منصفانه برآوردی در زمان تحصیل و هزینه های جانبی گزارش رد هیات مذکور تجدید ارزیابی دارایی های سرمایه ای را تجویز نمی کند. ۷ تاکید دارد.

صفحه 18:
و 1 ل ا ا ‎Fes ares‏ ‎S>ibL‏ 52000 همچنین این هیات مبانی اندازه گیری متفاوت در ثبت معاملات و رویکرد ها مورد استفاده قرار داده و 0 دارایی ها به مبلغ وجه نقد پرداخت شده یا قابل پرداخت يا ارزش منصفانه مابه ازای آن در زمان تحصيل ثبت مى شوند. ب ) ارزش جاری : دارایی ها به مبلغ وجه نقد یا معادل وجه نقدی که می تواند در حال حاضر از فروش آن کسب شود سر ری ی و ROSS Speen Ce rer nea Careon oTRCreay er ge ‏شود‎

صفحه 19:
د) ارژش فعلی : ٩ eae eee eee ‏ار ات‎ ۱ eee ‏را‎ ye ‏2ت‎ ‏الف ) انتخاب مبانی اندازه گیری که بر ابعاد و ویوگی های دارایی تاکید دارد.‎ 0000 PEC عبات استاندارد هاى حسابدارى بخش عمومي : ‎Fe oes es |]‏ ل ا ‎Ber eg‏ یک واحد گزارشگر باید مدل بهای تمام شده یا تجدید ارزیابی را طبق رویه های حسابداری انتخاب اقند و در سورت اتتخلب ای مس ‎Clb‏ رای سا ی در بند ۴۳ نیز مدل بهای تمام شده به شرح زیر تعریف شده است ‏ا را ۱

صفحه 20:
بند ۴۴ ۰ مدل تجدید ارزیابی به شرح زیر توصیف گردیده است: هر قلم از اموال که ارزش منصفانه آن به صورت انکاپذیری قابلارزیابی است پس از شناخت به عنوان دارايى بايد به مبلغ تجديد ارزيابى ارائه شود ‎٠‏ ارزشس منصفانه در تاريخ تجديد ارزيابى به كسر ‎nie ee‏ ا 000 1 مبتنی بر بازار و از طریق اشخاص حرفه ای تعیین گردد.

صفحه 21:
استهلاك دارايى سرمايه اى : 0 ‏ا‎ Co ep rPe Fgre F Fe Se ‏ا ل ل‎ mare Pe eS Pee] ‏هاى مورد استفاده در بخش عمومى نظير دارايى هاى زير بنايى با مشكلات خاصى مواجه بوده‎ ۱ ‏ا ا ل‎ a os Cae tis ‏برخی بدون محاسبه لستهلاک آن را گزارش نمودند . ولی هیچ گاه محاسبه و گزارشگری‎ ‏استهلاك دارايى هاى استهلاك يذير منعى نداشته است و مادام كه انجام آن توسط هيات‎ ‏هاى تدوين استاندارد الزامى نشده بود برخى نهادها هاى بخش عمومى به صورت اختيارى اين كار‎ ‏را می کردند.‎ 0 Caper te! OY, Yer Kem ae CH OEE OR Re Ser RoR Curae Pero 3 Fem perry prey eer yr Peer Ree Ie hype cure ery eer Senay ‏با ابهام زيادى روبرو است.‎

صفحه 22:
۳ گزارشگری درایی های سرمایه ای بخش عمومی به رویکرد مورد استفاده این قبیل نهادها . . ‎oe‏ تا .شیوه حسابداری این نهادها مطابق بخش خصوصی خواهد بود ‎eee eee‏ ۱ بر رویکرد های مختلف اندازه گیری و مبنای حساب.ری متفاوت استفاده می ‎ea en‏ ا 7 سرمایه ای به دلیل استفاده از رویکرد اندازه گیری جریان ‎Ty‏ مشابه ‎Omer ere ener‏ ا ۴ ‎Kine ye tere‏ .اجداث و تحصيل بد حساب مخارج منظور های سرمایه 0

صفحه 23:
كزارشكرى دارايى هاى سرمايه اى در شهردارى هاى كشور ویژگی های کنترلی محیط فعالیت در شهرداری های کشور از یک سو و مینای قانونی حاكم بر مصرف و بكاركيرى منابع مالى و اقتصادى از ديكر سو بيانكر حاكميت قوى مسئولیت پاسخگویی مالی بر منابع شهرداری هاست ‏ به بیان دیگر مبنای قانونی موجود شهرداری ها بر رعایت قوانین و مقررات و محدودیت های بودجه ای حاکم بر منابع مالی .تاکید دارد ۱ g Tes See ee ese nee erro ee ‏گزارشگری دو سطحی است که در صورت طراحی چنین مدلی از گزارشگری مالی با‎ ‏استفاده از مبنای تعهدی تعدیل شده و رویکرد اندازه گیری جریان منابع مالی در سطح‎ ‏رک(‎ on me Ie Seon SN See pees ‏رت سح‎ IS اف ‎gee)‏ ا ا 200000000 ‎a a eed ences care eae oa‏

صفحه 24:
: مبانی قانون اموال شهرداری ها طبق ماده 58 از فضل ‎١‏ آيين نامه مالى اموال شهردارى . اموال شهردارى ها اعم اا اك | Pe nmr ‏ا‎ ‎Fel ear eevee WEEN ea oe cn la Cer ele oe ead aes ‏ام‎ ‎Da Gaye PD ety ‏ا‎ لازم به ذکر است که در تعاریف لموال شهرداری تناقض وجود دارد که این ‎Reece‏ ا ۱ ‎ee pen rw ars ci ee cs Ue PU ere)‏ 0001| ‎ea oR a Se a‏ .شهرداری‌ها با مشکل‌خاصی‌مولجه نیست

صفحه 25:
هر 3 ۱ رد که لموا للخت شهرداری تعلق‌دلشته باشد و -6 ‎Cer aaa‏ ا م ‎Be Ca‏ ‎Soe Ca‏ رت ‎De‏ ‎Te decor‏ مشکلولجه می‌شود در لین‌صورت‌لطاقعولن- 1 نیاز لموا-(م ندرج درن‌متعلقسه شهرداریستیا چنین شرایطی بکارگیری عنوان شهر به جای شهرداری نظیر آنچه در آمریکا و کشور های اروپایی عمل می شود می تواند مشکل را حل کند Lope ‏ا‎ Or oon EMU ene eT a je er en gr ser wea ‏ا ل‎ re ed Ep YS Fea ‏ل‎ Ne CH ‏.شدم حسابدار شهرداروها. مصوبهياتهائإستاننارد هاوملىو بين لمللئمغايرنتطرد‎

صفحه 26:
راه برون رفت از اين ابهام قانونى باتسوجه به تصویمآییننامه مالی‌شهرداری‌ها تسوسط ‎Cree i‏ برفعلبهام درخولستت فسیر از مجلس‌شورایلساهی‌لست ۱ arec cee 1۱ ean ED ev ee peer mee ES ean Pal rit repo Eon tN anos ewe ey ‏.هميزمنظور تسوسطوزارتكشور ملست‎ ee a lone ‏الا ام ال‎ acer oes ‏كزايشدر بسطح شهردارى اموا للختصاصىو در كتزايش در سطح شهر لمموالل‎ ‏تس ل‎

صفحه 27:
۱ برای گزارشگری دارایی های سرمایه لی که برای اولین بار صورت می گیرد. باید یکی از راه حل ‏ . ‎es‏ ۱ روش ول إنسكاس دلرليئاىسرمايه لعاز مبتلى نسل يدون لنعكاس داريا وموجود ‎le‏ ‏كذشته مىباث لین‌شوم ‎vies‏ يق به لطلاهاتمربوط به دارلي هاوگ ‌ذشته لستفدم می‌شود . _ 6 - ‏در لینروش فسقط لطلهاندارلیی‌هاوت ابتصمومی‌شام[نمین ساختمان ماشیر] او‎ 1 Deny Ya me ene Cae Fe PN for ae ‏كه در ارزيابىدارليىسرمايه لعزيرينايووجود دارد از نكهدارىحسابو كزارشكرىليزبيلهارليىها‎ ‏ا ار را‎ aad ۳ Per Coy cae Fay ‏ا‎ tac CCE EC Poe PPE CEPR FR pears ‏ل‎ eee am eee pe gy Se nn es ‏.شده اند را در حساب ها منظور نمود.‎ ۱ en eU Sent ey Eevee ce rece Bere yen ery ‏فرهنگی‌در حسابها منعکسرو گسزارش‌می‌شوند. در‎ Se ‏ا ل‎

صفحه 28:
در پایان پیشنهاد هایی برای پیوستن شهرداری های کشور به یک نظام جسابدارى مبتنى بر استفاده از رويكرد جريان منابع اقتصادى و نكهدارى حساب ‎cle ol‏ كت 00 eee ‏ل ل‎ Soo eee Seer a ee oad SES URS ee ee ed LOPE om Dent metry en Wve pores epee eer Cae [۹ ‏ا‎ در سطح دوم ۰ فارغ از نوع حساب مستقل و صرفا بر اساس نوع فعالیت ‎ .‏ ‎oe ene ne ee eel‏ ۱ .همراة با رويكرد جريان منابع اقتصادى استفاده مى كند 7 ‏ا ا ا‎ SES es re hearer pe, مادام كه اين تكليف روشن نكرديده ودر صورت روشن شدن اين موضوع كه یا شهرداری از آمادگی لازم برای نگه‌داری حساب و گزلرشگری مالی اموال 5 ee eee eb oS) ae Teg Rear seea ees

صفحه 29:
شهرداری‌هایک شور بساید برنامه لیک ام لس رلی‌شاسایی ارزشیابیو لنتخابروش لستهلاک . مناسو برآورد عمر مفید دارلیی‌هایتٌابتخود تنظیم کنند و در یکهرنامه مانیمناسبنسسبت ‎pail gl lala.‏ 225 و تب و موی ری ماس ‎ee Oe‏ .مواردی نیز نزولی است دارلیی‌هایرمایه اج ابش هرداری‌ها کنه به آموا [لختصاصی موسوم ش دم لستمیت ند ط بقاته و 7 |” Pa ec pereen ‏ا‎ ‎REE Soper e arta a ern

صفحه 30:
1 معو تقو کاتلت سر نان ریوب اك موي وطور لوبلل معداده تيعو وهف كاش ايت

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان