سایرتحقیق و پژوهش

گزینش پارادایم های مسلط در روش های برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات

صفحه 1:
OT eel ella tad ‏برنامه ريزى راهبردى فناورى اطلاعات‎ Paradigms in ۱93

صفحه 2:
0 is همسو سازی استراتژی های سازمانی و استراتژی های فناوری اطلاعات از جمله حالش هاى عصم اطلاعات است . تائيس ‎oa PST‏ امم م 0 نهادينه كردن آن در راستاى برنامه ريزى است ر اتيك هس ‎errr‏ ا ‎Penn‏ ‎ae ee MI BTA CNP SE CI oe em‏

صفحه 3:
i ‏چکیده‎ مفاهیم فناوری اطلاعاته برنامه رینری استراتنژیک» و برنامه ریزی استرراتویک فناوری اطلاعات 7 لا ‎Pence gene OM‏ 7[ موجه ترين يارادليم هاي برنلمه ريز ي راهبردي فناوري اطلاعات. دلايل نياز به انتخاب يارادايم هاي مسلط بر نظريه هاي حاكم بر آنها اشاره مى شود .

صفحه 4:
1 Few! pe 6 Lio! ‏فناورى اطلاعات» امري‎ 0 ‏ري‎ Oe 1 نين نا مناسب نتليج يارادليم ها يا باور هاي مديران در ال 0

صفحه 5:
روش تحقيق 2 تحزیه تحلیل اطلاعات میدانی» * مقایسه تطبیقی چارچوب های کلی ببرنامه ریزی استراتتویک ۰۷ 5900 رینش پارادایم هاي مسلط در برنامه ريزي راهبردي ۳ در سازمان 5 ‎ROME NU Ud er Be een to FP fare Sch Se ED‏ 10 ريزي راهبردي فناوري اطلاعات با استفاده از مطالعات کتابخانه اي و جستجوهاي آينترنتي استخراج و سيس با هم مقايسه و ‎Doleeas‏ م ا ا ا | يارامترها وفرضيه هاي آمار استنباطي مدل مناسب استخراج و به عنوان ييشتهاد جارجوب ‎rer ners ole Cents Free‏

صفحه 6:
اهميت موضوع 2 1 و وضع مطلوب فناوری اطلاعات» سازمانها نیاز مند بم‌ناسه جامع و ‎aes‏ و eter ha i MY ee Ee eee eed) Sie Det Shoe eee Sen Lr) 19 pene NCL nn INS ee FAVS eave FCC Ree STOR rene SPS Oy Pes pee ‏ا ا‎ re here eee CROCS BW ae oy

صفحه 7:
تا قبل از سال۱۹۹۰ 1 TST ere NY on Wey Tan COO EYE Sey oe RON OTC HOTTY SYSSS) ‏اين كونه يرروث.ه هاء رويكرد ويشه اى براى توسعه “در‎ Fe ‏ا ا‎ 0 prea)

صفحه 8:
افق مناسب PUL 7 Fees pe ron en ‏من‎ Pave era en ey Lees Om Y Ew ‏رت‎ ‎ae 037 2‏ مطابقبا نيازها واولويتهاوسازمازدر ‎[UP SAF CaP NP UY 0 OPE RY ee oe: Pam 8) EW re ede Ser Seer)

صفحه 9:
به دليل عدم ديد كلى نكى نسبت به موضوع» ‎BES Ore toe per‏ صرف دوباره كارى و كارهاى غلطء ۳ ESPN 7

صفحه 10:
Sa Fl al ct quod ۳ ‏سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات‎ ‏با‎ از ‎Bos‏ سس زعیند ها ۳ نظریه پردازان سال ‎Pe‏ ‏مستئله ‏استراقثروهاى سازماني ‎ai ee re ern‏ فم رآيندها و زيرساتهاى سازمانى ‎em)‏ 0000000 ‎ose oe‏ | هماهنگي بین حوزه هاي استراتژيك و عملياتي از . | هندرسون و رتكليارزية ‎Ce‏ م |2 ا | اللسسضضسنينا 0 ا ا ‎Te‏ ‎recone)‏ ‏يكبا جكى فر آيندى 5252011000 ‎Sica‏

صفحه 11:
جارجوب کلی برنامه ریزی استراتژیک 11 521311 55 5228 Pacey gas _ ‏وله کر ات‎ 22051115

صفحه 12:
تحقیقات انجام شده 1۳۳ براساس تحقيقات انجام شده » OY IE ese a EY Oe ‏جارجويهاى مختلنى‎ ‏ازآنها‎ re ere a ee EY elo Ad] . ‏اشاره شده است‎

صفحه 13:
فر آیندهای مطرح در برنامه ریزی استراتژیک ۱۲ ۳۳ ۷ eye er و ل ا ل لل 6- فر‌آیند چهار مرحله ای بم‌نامه ریزی ۲۳* ۱ ‎STU ETT‏ 1 CGC rates Ne PEN Tg ATC OS Seely ere SE et etal ‎SECS tan)‏ 411/108 سكارز و كرو ‎

صفحه 14:
ند 0 ریز تیک ۱۳ ] -۱- مرحله اول: کجا هستیم؟ ۳۹ دراين مرحله ارزيابي وضعيت موجود فناوري و سازمان و الكوبرداري جهت مشخص شدن جهت كيري رقبا در “1 انجام مي يذيرد. ا ۱ در این مرحله جهت گیرری تجاری شامل تشخیص فرصتهاه جهتا گیری ‎pata ID og sles Sy 351 tel‏ 1۱ ۳-۱- مرحله سوع: چگونه به آنجا بررسیم؟ 0010011111 dE LY See SAT eT ern er)

صفحه 15:
روش مك لين و سدن ‎al‏ eee 7

صفحه 16:
۳۳ 1 Tey ner 6 Meer Serer ee Tad) Cbs hre cers erie SlCr iad f ۳- اولویت بندی نیازهای آتی سازمان به ۳۳* ی ee ered BIE A" Pelee nal PS eA Met ter eter tam) ۷- برنامه‌ریزی عملیاتی بکا رگیرری ت کیب جدید تکنولوژی اطلاعات ۸- بکارگیرری مکانیزم با زخورد در ببرنامهریزری استراتتژیک 17" در سازمان

صفحه 17:
فر آیند جهار مرحله ای بر نامه ریزی 11 ‎eT)‏ ‎Ce Sere ene aE DOYS tare ect ease eal)‏ “11 مى باشد . جهت انجام اين مرحله كام هاى زيى بايد محقق تدوین ماموریت ۲۳* [۳ rey ‏قابلیت هاي موجود‎ 1 بررسي اهداف و استراتزي هاي سازماني ‎ee 7‏ ارب ‏شناسايي تائیرات بالقوه 11۳ ‏ديهاى اطلاعات سازمان: اين مرحله شامل شتاسايى جامع نيازمتديهاى اطلاعات سازمان جهت. ‎ce In Some ey ere‏ ‎Pe ed eee Nee ool ie eet icles ‏ی‎ aa SO ELST) Peed rE LOD eer een reed Denys Bete ‎RE ‏ا‎ eM nnn pr Si rsssr tr] BCP Mer eee byt ‎ ‎

صفحه 18:
متدولوژی یکبارچه ۱۲5۳ -مدل مين و همکاران 1۳ رار رویه برقامه ريزى الفدتعين موقستهاى حاصل ازفآوری .ابرم ریزی استراژیک کسب و کار ‎ene seni‏ سطح جهار الف: ويزكيهاى سيستمهاى اطلاعاتى ب تحليل عملياتى و مهندسی مجددفرآپندها 1

صفحه 19:
Tih cord ‏ا‎ 1- برنامد ريزى اوليه كه شامل تعيين اهداف طررح؛ دوره زماني تعيين محدوديتها تعيين ذينفعان» 0 قفباسازی و فرهنگ سازی تقسیم وطایف و متعهد سازی مدیرن می باشد. CSTs erin eet IES ee noe wit ee OD PS eee Slate ey ‏ارزش محوري؛ كسب و كار محورى و قلمروء عملكرد مالي؛ اهداف راهبردى و مسائل كليدى سازمان مى باشد.‎ 1 فناورىاطلاعات مي باشد . Era eee eC es SUS Pee ies nS CON CU ee eS Plea TY cea Nee RES EMS Sel BS ace EY S| eS ad ‏فاوری اطلاعات مي باشد.‎ ‎oes Poin)‏ ا ا م0010 ا ا لل ‎20 ‏ااا عا‎ TU ee ‏7-پرکرردن فاصله شامل تعیین ‎hen siete Seen re Se‏ ۱ " ها » زمانبندي پروژه ها مي با ‏| لس تم ,ارشد وواحد 1 وارتباط باسايى واحدهاى سازمان مى باشد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
12320 Information Engineering Process 0 هدف اصلی .طراحي يك راهبرد اطلاعاتي کلان است که نیازها واهداف کل سازمان را تأمین مي کند. طراحي این رآهبرد در سطح کلان سازماني صورت مي‌گیرد BRC Ree Emre 'تحليل وضع موجود [۱ تعریف معماري ‎os 56‏ راهبردي اطلاعات ‎ ‎pROMPOART “PIR‏ ا و موی 5 ا ل 9 ‎ ‎0 ‎cae eo eae tac ete ONT cael eet rte aad ‎ ‏موجود اجازه بى دهد كه حخود شامل دو مرحله رعى طرراحى منطقى و طرراحى فقي مى بأشد. ‎Margret‏ ‏و |

صفحه 21:
برنامه ريزى سيستم هاى كسب و كار 852 ۳ ‎Business Systems Planning‏ متعهد كردن ۱۳ مرور محیط سازمان اتعريف فرآيندها تعريف داددها تعیین معماري اطلاعات تحليل كارآبي سيستمهاي موجود 000 تعریف یافته ها و نتایج 0 ‏يي‎ ead ‏انا‎ Rey 0000 گزارش نتایج

صفحه 22:
ف رآیند برنامه ریزی استراتژیک ۱۲/۱5 سکارز و گرو 1۳ * تحلیل استراتژيك سازماني ۴ ارزيبي 10/18 فعلي " لاس" * تکمیل مدل سازماني * تعریف معماري اطلاعات Md Wid Core tpeipeee elegy ‏طراحي‎ 5 " بازبيني و ارزيابي 5 ۰ 9

صفحه 23:
eS LC te St ee ES) 4 ريزى راهبردى فتاورى اطلاعات و مراحل مختلف آنها مورد بر رسى قررار كرفت تا عمده تررين يا رادايم ‎Sperry‏ اا ااا ا 0 این استتباط حاکی از این مطلب است که ؛ تمامی گامهای فرایندهای اشاره شده در مدل هاي برسي شده در به نحوی به گامهای ضرایند م۱ انطباق ‎ous aS alo‏ آمارى آن به شررح جدول شماره "” است ۱ ‎ae ad‏ ا ‎Nee ent‏ ۳( مطالعه ميداني انتخاب گردیده ودر پرسشنامه هاي پژوهش مورد كاوش قرار كرفت . بارادايم :مجموعه اى از تفكرات» ارزشهاء باور هاء و مفروضاتى است كه بينشى از واقعيت را براى حل مسائل جهان هستى فراراه انسان قرار می دهد. ny alm

صفحه 24:
پارادايم شناسی از درون مدل هامدل ۱۲5۴ ‎ORO Po) ۳‏ ‎Pere ee eens |‏ ري 9 مستندسازى راهب دسازمان روش از10 روش ‎ ‏بین 101 وضعيت فعلى فناورىاطلاعات ‎۱ rele Toe PUA ‏پرکرردن فاصله ‏اطلاع رسانى نتايج ‏روش از10 روش لاروشاز10 روش ‎Ses eLy‏ ل روش از10 روش پا تا ‏روش تحلبلى 5 ۰ 9 ‏رب ‏0 010 )0ك ‎ ‎aa

صفحه 25:
Fa evr ‏ا ا ا‎ Ce by Boece LA Ree ere ery ‏بارادايم هاى حاكم بس انواع فآيند ها در اين مدل دراستنباط كارشناسي دلفي از يارادايم هاي‎ حاکم بر فر آیند ها مشاهده می گردد. ی وش از 10 ووش به 1- 2ل مستندسازى راهبردسازمان ) اشا, 5 روش 10 روش به "2-1 ( تعيين راهبرد فناورى اطلاعات ساز ل روش از10 روش به - 2 ( وضعيت فعلى قناورىاطلاعات ) اشاره كرده است. ‎RoE ess Tree eae TEC TITY‏ 5 روش از10 روش به ۶-۶ ( تحلیل فاصله ) اشاره کرده است. 9 روش از 10 روش به ۶-۷ ( پرکردن فاصله ) اشاره کرده است ۴ روش از10 روش به ۶-۸ ( اطلاع رسانی نتایج ) اشاره کرده است Reser ese eer PCs A an Sere per ees ۱ ene ot ene ee oa mE ee ee rel cars arbos gli sri go> nrc tere) اي وو ا 530 ار اس 2 ات فی ‎nip a‏ ید ری مات رد =

صفحه 26:
فرضيه هاى صفر يزوهش ۳۳ 00 ميران اهميت هس يك از شاخصها در گام ببرنامه ریزی اولیه در سطح کمی است. ميرزان اهميت هى يك از شاخصها در كام مستند سازى راهبرد در سطح كمى است. ميزران اهميت هى يك از شاخصها در كام تعیین راهبرد ۲۳ سازمان در سطح كمى است. 0 Larue YYarny Cee) ere TOCSY -Per Row ete Te ee PN In ied era Bi INC Yvon Ford ome ee te eer se dc Gers ered CS IS Coe Yer

صفحه 27:
هو 0 0 نمودار های رتبه ای میانگین امتازات شاخص ها Bre si Reet eel eee Ee Lome re IL ben eet en Tee ۳

صفحه 28:
۱ ۱ a) Ca Ee el eT NC mr See eee SSE RR ‏دراين تحقيق‎ Peay ‏و‎ ‏وپوشش‎ 10 Penn Mer cree ene iss Pl ees heii be ۱ 9 Se alsin dy Sip as] 3% Jel gs Fo EMPL en Se MEAT ml sy pe todd es) Rte Tar eri ee ۱ De DN ee Sense SL Lee eet eter rey ‏به گونه ای آمادگی ایجاد نمایند تا آن سازمان وصنایع‎ ۱ ۱۳ وابسته در موارد ذیل همسویی داشته باشند : |۱7 ۱ آپ- برنامه استراتیک صنعت. بنابراین»بمرا ساس سیر منطتی این تحتیق نگارنده با شناحت کاربردها و تقاط بانوهفناوری اطلاعات وارتباطات» از آن به و ‎ee‏ ‏رسیدن به ان هدفه ضرورت تدوین ۲۳696" که با شناخت قاط قوت و ضبض و ارائه طرح راهبرد ی سازمانآذرا به نتطه مطلوب ذزديكت. كند مورد تاكيد قرار مى كيررد.

صفحه 29:
a با تشکر وسیاس از توجه شما ‎ATP Ce‏

گزينش پارادايم هاي مسلط در روش هاي برنامه ريزي راهبردي فناوري اطالعات ‏Paradigms in ‏ITSP احمد علي يزدان پناه دانشگاه شهيد بهشتي 1 چكيده همس و سازي اس تراتژي هاي سازماني و اس تراتژي هاي فن اوري اطالعات از جمل ه چالش هاي عصر اطالعات اس ت .ت اثير فن اوري اطالعات در توس عة هرسازمان و لزوم بك ارگيري و نهادين ه كردن آن در راس تاي برنام ه ري زي اس تراتژيك هر سازمان ،مطالع ه چارجوب هاي برنام ه ري زي راهبردي استراتژيك فناوري اطالعات را اجتناب ناپذير مي سارد . 2 چكيده مفاهيم فناوري اطالعات ،برنام ه ري زي اس تراتژيك ،و برنام ه ريزي استراتژيك فناوري اطالعات برجس ته ترين وي ژگي ها و روش ها ي ITSPرا در مطالعات كتابخانه اي استخراج كنيم. موجه ترين پ ارادايم ه اي برنام ه ري ز ي راه بردي فناوري اطالعات ،داليل نياز ب ه انتخ اب پ ارادايم ه اي مسلط بر نظريه هاي حاكم بر آنها اشاره مي شود . 3 مسئله تحقيق ‏ ‏ ‏ آيا ايجاد همسوئي استراتژي هاي سازمان و اس تراتژي هاي فناوري اطالعات ،امري اجتناب ناپذيراست؟ آيااستفاده از ITدر دنياي امروز امري اجتناب ناپذير است؟ آيا ايجاد يک سري سيس تمهاي اطالعاتي ج دا از هم و بعض ًا نيز نا مناسب نتايج پارادايم ها يا باور هاي م ديران در برنامه ريزي راهبردي ITاست؟ 4 روش تحقيق تجزيه تحليل اطالعات ميداني، ‏ مقايسه تطبيقي چارچوب هاي كلي برنامه ريزي استراتژيك ، IT گزينش پارادايم هاي مسلط در برنامه ريزي راهبردي ITدر سازمان . روش تحقيق در اين پژوهش اکتشافي است بدين منظور ابتدا مدل ها و فرايند هاي برنامه ريزي راهبردي فناوري اطالعات با استفاده از مطالعات کتابخانه اي و جستجوهاي اينترنتي استخراج و سپس با هم مقايسه و روشي به عنوان روش مسلط معرفي مي گردد .سپس با طرح پرسشنامه و اخذ نظر مديران و کارشنانسان صاحب نظر و تصميم گير صنايع و بهره گرفتن از پارامترها وفرضيه هاي آمار استنباطي مدل مناسب استخراج و به عنوان پيشنهاد چارچوب برنامه ريزي راهبردي فناوري اطالعات ارائه مي گردد 5 اهميت موضوع با توجه به وضعيت موجود ،براي رسيدن به اه داف اس تراتژيک ،ماموريتها و وضع مطل وب فن اوري اطالعات ،سازمانها نياز من د برنام ه جامع و مناسبي بودند. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ با تعريف برنامه استراتژيک در حوزه ITمطمئن خواهيم شد: اولويتهاي سازمان در تخصيص منابع و بودجه در نظر گرفته مي شود، کليه پروژه هاي ITهمراستا با يکديگر تعريف مي شوند، معماري اطالعات مناسب در سازمان در نظر گرفته خواهد شد، تصميمات اتخاذ شده در حوزه ITبر اساس يک سري استراتژي صحيح و فکر شده است. 6 تا قبل از سال1990 پروژه هاي فناوري اطالعات همانن د پ روژه هاي ديگر ،برنام ه ريزي و هدايت مي شد .سپس بدليل اهميت ،پيچيدگي و وس عت اين گونه پروژه ها ،رويكرد وي ژه اي ب راي توس عه ITدر سازمان ها در نظر گرفته ش د و م ديران ب دنبال راه حلهاي مناسبي برای رشد اين فناوري بودند . 7 افق مناسب با اس تفاده از قابليتها و فرص تهاي ITو تجزیه ‏ITSP وتحلیل محيطي ،کمک كرد تا افق مناسبي را در آينده براي توسعه ITمطابق با نيازها و اولويتهاي سازمان در نظر گرفته شود و رسیدن به اهداف سازمان ها با اس تفاده از فرص تهاي بکارگيري ITتضمين گردید. 8 خوشبينانه ترين حالت ‏ ‏ ‏ ‏ به دليل عدم ديد کلي نگر نسبت به موضوع، هزينه بسياري زيادي در سازمان ، صرف دوباره کاري و کارهاي غلط، سياستهاي کلي سازمان در اين پروژه ها ديده نمي شود. هدف پروژه های ITدر سازمان فاقد ITSPمدون هدف پروژه های ITدر سازمان دارای ITSPمدون 9 همسويي استراتژيك سيستمهاي اطالعاتي و فناوري اطالعات با اهداف سازمان مسئله اساسي نظريه پردازان سا ل زمينه هاي طرح مسئله استراتژي‌هاي سازماني فرآيندها و زيرساختهاي سازماني استراتژي‌هاي فن‌اوري اطالعات سيستمهاي اطالعاتي ،فرآيندها و بسترهاي آنها )MIT (Massachusetts Institute of Technology 1990 1 هماهنگي بين حوزه هاي استراتژيك و عملياتي از يك طرف ،و يكپارچگي عملياتي بين حوزه هاي كسب وكار با استراتژي هاي ITرا از طرف ديگر توصيه مي كنند. هندرسون و ونكاترامنHenderson & Venkatraman 200 1 2 يكپارچگي فرآيندي يكپارچگي استراتژيك جهت فكري 10 چارچوب كلي برنامه ريزي استراتژيك IT حوزه‌هاي فعاليت كليدي موقعيت آتي موقعيت فعلي تحليل وضعيت تكنولوژيهاي دردسترس مولفه‌هاي استراتژيك فرموله كردن استراتژي مهندسي مجدد فرايندها استراتژي‌ها برنامه‌ريزي اجرايي منابع مديريت تغيير برنامه اجرايي مالكهاي سنجش عملكرد پروژه n پروژه 2 پروژه 1 11 تحقيقات انجام شده براساس تحقيقات انجام شده ، چارچوبهاي مختلفي ب راي برنام ه ري زي اس تراتژيك فن اوري اطالعات وجود دارد .در اين مقال ه ب ه م وارد عم ده ای ازآنها اشاره شده است . 12 فرآيندهاي مطرح در برنامه ريزي استراتژيك IT ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ -1فرآيند سه مرحله‌اي برنامه ريزي استراتژيك IT -2روش مك لين و سدن براي برنامه ريزي استراتژيك IT -3فرآيند مدل مفهومي برنامه ريزي استراتژيك IT -4فرآيند چهار مرحله اي برنامه ريزي IT -5فرايند يكپارچه برنامه ريزي استراتژيك ( ITمين و همكاران) -6فرايند برنامه ريزي استرتژيك Info-Tec -7فرايند مهندسي اطالعات ) )IE -8فرايند برنامه ريزي سيستم هاي كسب و كارBSP -9فرآيندَ برنامه‌ريزي استراتژيك IT/ISسگارز و گرو 13 فرآيند سه مرحله‌اي برنامه ريزي استراتژيك IT -1مرحله اول :كجا هستيم؟در اين مرحله ارزيابي وضعيت موجود فناوري و سازمان و الگوبرداري جهت مشخص شدن جهت گيري رقبا در ITانجام مي پذيرد. -2-1مرحله دوم :به كجا مي‌خواهيم برويم؟ در اين مرحله جهت گيري تجاري شامل تشخيص فرصتها ،جهت گيري استراتژيك و معماري ITمشخص ميگردد. -3-1مرحله سوم :چگونه به آنجا برسيم؟ در اين مرحله برنامه استقرار و برنامه هماهنگي ITمشخص و معين مي گردد. 14 روش مك لين و سدن خط مشي سيستمهاي اطالعاتي برنامه ريزي خط مشي برنامه ريزي استراتژيك سيستمهاي اطالعاتي تجزيه و تحليل سيستمهاي اطالعاتي طراحي كامل سيستمها متدولوژي توسعه سيستمها تكامل سيستمها طراحي جزيي سيستمها اجزاي سيستمها حوزه هاي فعاليت هاي كليدي مديريت سيستمها و عمليات 15 فرآيند مدل مفهومي برنامه ريزي استراتژيك IT -1بررسي ميزان وابستگي سازمان به IT -2تعيين نيازهاي آتي سازمان به تکنولوژي اطالعات -3اولويت بندي نيازهاي آتي سازمان به IT -4تعيين وضعيت تركيب ITجاري در سازمان -5شناسايي نقاط قوت و ضعف سيستم‌هاي موجود -6تعيين تركيب جديد ITسازمان -7برنامه‌ريزي عملياتي بكارگيري تركيب جديد تکنولوژي اطالعات -8بكارگيري مكانيزم بازخورد در برنامه‌ريزي استراتژيك ITدر سازمان 16 فرآيند چهار مرحله اي برنامه ريزيIT (مدل ودربي ) - 1برنامه ريزي استراتژيك اطالعات :اين مرحله شامل برقراري رابطه اي بين برنامه هاي فراگير سازماني و برنامه ITمي باشد .جهت انجام اين مرحله گام هاي زير بايد محقق گردد: تدوين ماموريت IT ارزيابي محيط داخلي و خارجي ارزيابي قابليت هاي موجود بررسي اهداف و استراتژي هاي سازماني تدوين اهداف ،استراتژي ها و خط مشي IT شناسايي تاثيرات بالقوه IT - 2تجزيه و تحليل نيازمنديهاي اطالعات سازمان :اين مرحله شامل شناسايي جامع نيازمنديهاي اطالعات سازمان جهت طراحي معماري استراتژيك اطالعات با هدف استفاده نرم افزارهاي كاربردي بر روي اين زيرساخت مي باشد. - 3برنامه ريزي تخصيص منابع :اين مرحله شامل تخصيص منابع براي توسعه نرم افزارهاي كاربردي و منابع عملياتي مي باشد .در اين مرحله با توجه به منابع محدود پروژه ها دسته بندي و تصميم گيري الزم صورت مي پذيرد. - 4برنامه ريزي پروژه ها :اين مرحله شامل تبيين توسعه برنامه اي با هدف ارائه چهارچوب زمانبندي و منابع مورد نياز پروژههاي مشخص و مصوب ITمي باشد. 17 متدولوژي يكپارچه- ITSPمدل مين و همكاران سطح يك سطح دو سطح سه سطح چهار سطح پنج استقرار رويه برنامه ريزي الف:تعيين موقعيتهاي حاصل ازفنآوري اطالعات ب:برنامه ريزي استراتژيك كسب و كار تنظيم استراتژيهاي فنآوري اطالعات الف :ويژگيهاي سيستمهاي اطالعاتي ب :تحليل عملياتي و مهندسي مجددفرآيندها مستندسازي به منظور اجرا 18 روش برنامه ريزي استرتژيك Info-Tec -1برنامه‌ريزي اوليه كه شامل تعيين اهداف طرح ،دوره زماني ،تعيين محدوديتها ،تعيين ذينفعان ،زمانبندي طرح، فضاسازي و فرهنگ سازي ،تقسيم وظايف و متعهد سازي مديران مي باشد. -2مستندسازي راهبرد سازمان كه شامل مشخص نمودن پيشينه و سابقه وتوصيف سازمان ،چشم انداز ،ماموريت، ارزش محوري ،كسب و كار محوري و قلمرو ،عملكرد مالي ،اهداف راهبردي و مسائل كليدي سازمان مي باشد. -3تعيين راهبرد ITسازمان شامل مشخص نمودن چشم‌انداز،مأموريت ،اهداف راهبردي ،ارزش‌هاي محوري فناوري‌اطالعات مي باشد . -4وضعيت فعلي ITشامل مستند‌سازي زيرساخت سازماني فناوري‌اطالعات ،مستند‌سازي زيرساخت سخت‌افزاري و نرم‌افزاري ،تهيه نمودار برنامه ريزي پروژه هاي فعلي و تكميل وضعيت فعلي فناوري اطالعات مي باشد. -5ترسيم وضعيت آينده ITشامل شناسايي و درك محيط ،ITتعيين فرصتهاي فناوري، ترسيم آينده ،مستند سازي آينده ITمي باشد. -6تحليل فاصله شامل نيازمنديهاي آتي ،ITتعيين فاصله ها و خالصه سازي آنها مي باشد. -7پركردن فاصله شامل تعيين اهداف ،ارزيابي و بودجه ريزي ،تعيين گزينه ها ،اولويت بندي پروژه ها ،زمانبندي پروژه ها مي باشد. - 8اطالع رساني نتايج كه شامل ارائه طرح به مدير ارشد و واحد ITو ارتباط با ساير واحدهاي سازمان مي باشد 19 فرايند مهندسي اطالعات ))IE ‏Information Engineering Process - 1برنامه ريزي راهبرد اطالعاتي()ISP هدف اصلي ،طراحي يك راهبرد اطالعاتي كالن است كه نيازها واهداف كل سازمان را تأمين مي كند ،طراحي اين راهبرد در سطح كالن سازماني صورت مي‌گيرد . چهار مرحله عمده در ITSPعبارتند از تحليل وضع موجود تحليل نيازهاي اجرايي تعريف معماري تدوين برنامه راهبردي اطالعات -2آناليز حوزه هاي كاري در مرحله قبل حوزه هاي كاري سازمان شناسائي و تفكيك شده است در اين مرحله هريك از حوزه ها به طور تفضيلي از نظر داده ها و پردازش تجزيه و تحليل مي شود IEتوصيه مي كند در اين مرحله مشاركت كاربران نهايي در جريان تجزيه و تحليل تا حد ممكن تامين گردد. -3برنامه ريزي و طراحي سيستم هدف اين مرحله ،توصيف مشخصات و رفتارهاي هر سيستم خاص به نحوي است كه كاربر مي خواهد و ثانيا سطح تكنولوژي موجود اجازه مي دهد كه خود شامل دو مرحله فرعي طراحي منطقي و طراحي فني مي باشد. -4ساخت و بهره برداري هدف اين مرحله ساخت ،پياده سازي و بهره برداري از سيستم هايي است كه در مراحل قبل تعريف و طراحي شده مي باشد. 20 برنامه ريزي سيستم هاي کسب و کار BSP ‏Business Systems Planning ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ متعهد كردن آماده شدن براي برنامه ريزي مرور محيط سازمان تعريف فرآيندها تعريف داده‌ها تعيين معماري اطالعات تحليل كارآيي سيستم‌هاي موجود مصاحبه با مديران تعريف يافته ها و نتايج تعيين اولويت‌هاي معماري مديريت منابع اطالعاتي IRM ارائه پيشنهاد ها گزارش نتايج 21 فرآيندَ برنامه‌ريزي استراتژيك IT/ISسگارز و گرو تحليل استراتژيك سازماني ارزيابي IT/ISفعلي تحليل عمليات جاري سازمان تكميل مدل سازماني تعريف معماري اطالعات طراحي برنامه استراتژيك IT/IS بازبيني و ارزيابي 22 تجزيه و تحليل يافته هاي پژوهش بامروري بر ادبيات پژوهش ،روشهاي برنامه ريزي راهبردي فناوري اطالعات و مراحل مختلف آنها مورد بررسي قرار گرفت تا عمده ترين پارادايم هاي حاكم بر آن ها به روش استنباط كارشناس ي دلفي استخراج گردد .نتايج اين استنباط حاكي از اين مطلب است كه ؛ تمامي گامهاي فرايندهاي اشاره شده در مدل هاي برسي شده در به نحوي به گامهاي فرايند info-tecانطباق دارد كه عدد آماري آن به شرح جدول شماره 6است .از اين رو ،روش ، info-tecيك روش مسلط براي دستيابي به تحليل موضوعي و مطالعه ميداني انتخاب گرديده ودر پرسشنامه هاي پژوهش مورد كاوش قرار گرفت . پارادايم :مجموعه اي از تفكرات ،ارزشها ،باور ها ،و مفروضاتي است كه بينشي از واقعيت را براي حل مسائل جهان هستي فراراه انسان قرار مي دهد 23 پارادايم شناسي از درون مدل هامدل ITSP پارادايم مسلط در مدل پيشنهادي تراكم نظرات در مدل هاي نظريه پردازان 6روش از 10روش مستندسازي راهبردسازمان 5روش از 10روش تعيين راهبرد فناوري اطالعات سازمان 7روش از 10روش وضعيت فعلي فناوري‌اطالعات 8روش از 10روش ترسيم وضعيت آينده فناوري اطالعات 5روش از 10روش تحليل فاصله 9روش از 10روش پركردن فاصله 4روش از 10روش اطالع رساني نتايج روش تحليلي رديف 1 2 3 4 5 6 7 24 داليل انتخاب فرايند info-tecبه عنوان مبناء مقايسه تطبيقي مدل ها با يكديگر پارادايم هاي حاكم بر انواع فرآيند ها در اين مدل دراستنباط كارشناسي دلفي از پارادايم هاي حاكم بر فرآيند ها مشاهده مي گردد. 4روش از 10روش به ( 6 -1فرهنگ سازي و متعهد سازي مديران ) اشاره كرده است 6روش از 10روش به ( 6 -2مستندسازي راهبردسازمان ) اشاره كرده است. 5روش از 10روش به ( 6 -3تعيين راهبرد فناوري اطالعات سازمان ) اشاره كرده است. 7روش از 10روش به ( 6 -4وضعيت فعلي فناوري‌اطالعات ) اشاره كرده است. 8روش از 10روش به ( 6 -5ترسيم وضعيت آينده فناوري اطالعات ) اشاره كرده است. 5روش از 10روش به ( 6 -6تحليل فاصله ) اشاره كرده است 9روش از 10روش به ( 6 -7پركردن فاصله ) اشاره كرده است 4روش از 10روش به ( 6 -8اطالع رساني نتايج ) اشاره كرده است عمده ترين ويژگي هاي گام هاي يك فرآيند مؤثر برنامه ريزي راهبردي ITبه شرح زيرين را كه موضوع اين تحقيق است ،در جمع بندي نتايج مصاحبه بدست آمد : .1ارائه قالب آماده سند راهبردي .2پيش بيني اجراي پروژه به تفكيك مراحل .3توصيف جزئيات هرگام و نحوه تدوين مستندات .4ارائه راهنمائيهاي الزم براي تدوين سند راهبردي .5جامعيت سند .6سادگي و قابل فهم بودن سند .7اشاره به گامهاي اساسي ITSPنظير؛وضعيت فعلي فناوري‌ اطالعات ،ترسيم وضعيت آينده فناوري اطالعات ،پركردن فاصله . 25 فرضيه هاي صفر پژوهش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ميزان اهميت هر يک از شاخصها در گام برنامه ريزي اوليه در سطح کمي است. ميزان اهميت هر يک از شاخصها در گام مستند سازي راهبرد در سطح کمي است. ميزان اهميت هر يک از شاخصها در گام تعيين راهبرد ITسازمان در سطح کمي است. ميزان اهميت هر يک از شاخصها در گام تعيين وضعيت فعلي ITسازمان در سطح کمي است. ميزان اهميت هر يک از شاخصها در گامهای تحلیل و پرکردن فاصله در سطح کمي است. اهمیت هر یک از گامها در پیاده سازی ITSPسازمان در سطح پایینی است. 26 جمع آوري اطالعات از طريق پرسشنامه بررسي شاخصهاي گام تعيين راهبرد ITسازمان جمع درصدهاي فراواني موافقان نظرات مخالفم تاحدودي مخالفم نظري ميانه دارم شاخص ها موافقم تاحدودي موافقم 5/95% 0 0 5/4 18 5/77 مشخص كردن چشم انداز فناوري اطالعات 91% 0 0 9 9 82 مشخص كردن ماموريت فناوري اطالعات 5/95% 0 0 5/4 32 5/63 100% 0 0 0 59 41 تعيين اهداف راهبردي فناوري تعيين ارزش هاي محوري فناوري اطالعات نمودار هاي رتبه اي ميانگين امتيازات شاخص ها 4.41 4.59 4.73 4.73 5 4 2 میانگین امتیازات 3 1 0 تعيين ارزش هاي محوري فناوري اطالعات تعيين اهداف راهبردي فناوري مش خص كردن ماموريت فناوري اطالعات مش خص كردن چش م انداز فناوري اطالعات نتايج آزمون کلموگروف اسميرنوف .سازمان در سطح کمي است ITفرض صفر :ميزان اهميت هر يک از شاخصها در گام تعيين راهبرد 27 نتيجه گيري و پيشنهاد ها در اين تحقيق ابتدا 10مورد از بارز ترين فرايند هاي ITSPشناسائي و با هم مقايسه و روش info-tecبه دليل برخورداري از؛ قالب آماده سند راهبردي ،يش بيني اجراي پروژه به تفكيك مراحل ،توصيف جزئيات هرگام و نحوه تدوين مستندات ،ارائه راهنمائيهاي الزم براي تدوين سند راهبردي ،جامعيت سند ،سادگي و قابل فهم بودن ،و پوشش بسياري از مراحل 9فرآيند ديگر به عنوان يك روش مسلط و منتخب معرفي شد .بر اين اساس ،مي توان ادعا نمود؛ براي آنكه سازمان ها در سرمايه گذاري ITموفق باشند ،الزم است بين استراتژيهاي صنعت و استراتژيهاي IT همسوئي ايجاد نموده و چون چنانچه زير مجموعه اي از يك سازمان بزرگتر هستند ،بدليل تاثير گذاربودن بر زير مجموعه هاي خود ،الزم است قبل از پياده سازي ITSPبه گونه اي آمادگي ايجاد نمايند تا آن سازمان وصنايع وابسته در موارد ذيل همسويي داشته باشند : الف -برنامه استراتژيك سازمان بزرگتر ب ITSP -سازمان بزرگتر پ -برنامه استراتژيك صنعت بنابراين ،برا ساس سير منطقي اين تحقيق نگارنده با شناخت كاربردها و نقاط بالقوه فناوري اطالعات وارتباطات ،از آن به عنوان ابزاري در راستاي ماموريت و اهداف و بهبود در سرمايه گذاري ITصنعت نتيجه گيري كرده است .براي رسيدن به اين هدف ،ضرورت تدوين ITSPكه با شناخت نقاط قوت و ضعف و ارائه طرح راهبرد ي سازمان آنرا به نقطه مطلوب نزديكتر كند ،مورد تاكيد قرار مي گيرد. 28 با تشكر وسپاس از توّج ه شما متن كامل مقاله 29

51,000 تومان