golhaye_piazi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گل های پیازی”

گل های پیازی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: گل های پیازیمهندس فرشید

اسلاید 3: ژئوفیت ها گونه های گیاهی هستند که نه تنها به وسیله بذر بلکه به وسیله اندامهای زیرزمینی که دارند افزایش یافته و تداوم نسل می دهند .

اسلاید 4: پیازها به طور کلی به دو دسته تقسیم می کنند : حقیقی سوخ پیاز غیر حقیقی غده

اسلاید 5: حقیقی پوشش دار Tunicated به آن ها سوخ های ورقه ای هم می گویند . لاله ، نرگس ، سنبل ، آماریلیس ، مریم ، لاله واژگون ، گالانتوس ، همانتوس ، سوخ حقیقی سوسن و بعضی از زنبق ها حقیقی بدون پوشش Nontunicated فلس های گوشتی مثلثی شکل بوده و همدیگر را کاملاً نمی پوشانند . سوسن ، بعضی از لاله های واژگون سوخ غیر حقیقی پداژه (سوخ توپر) این اندام فاقد فلس گوشتی است و در واقع بخش پایین ساقه است که متورم شده است . گلایول ، زعفران ، فریزیا ، گل حسرت

اسلاید 6: غده : ساقه غده ایی(غده ، ژوخه ) : آنمون و کالادیم هپیوکوتیل غده ای ( طوقه متورم ) : بگونیای غده ایی ( سوخی ) ، سیکلامن ، گلوکسینیا ریزوم : اختر ، بعضی از زنبق ها ، بگونیای ریزومی ، شیپوری ، گل برف (موگه) ، آلسترومریا ریشه غده ایی : کوکب ، آلاله ، همروکالیس

اسلاید 7: سوخ : از نظر ریخت شناسی سوخ یک ساقه کوتاه و فشرده است که طبق سوخ یا صفحه پایه ایی نامیده می شود . که دارای یک یا چند مریستم انتهایی و نیز دارای چندین فلس گوشتی است . فلس ها همچنین بافت ذخیره ای نیز هستند . دارای روزنه بوده و تنفس می کنند . از لحاظ دوام سوخ مادری آن ها را به دو دسته تقسیم می کنند : یک ساله مانند لاله و زنبق های سوخی چند ساله مانند نرگس ، آماریلیس ، سیرک ، سنبل و مریم

اسلاید 8: پداژه (کورم) : عبارتست از بخش پایینی ساقه که متورم شده و مملو از مواد غذایی است و توسط برگ های فلس مانندی پوشیده شده است بر خلاف سوخ حقیقی فاقد فلس های متورم و ذخیره ای است . ساختار ساقه ایی داشته و دارای گره و میان گره است .

اسلاید 9: ساقه غده ایی : غده تمام قسمت های یک ساقه معمولی را دارا می باشد و شکل ظاهری بسیار متورمی دارد ، دارای گره و میان گره و نیز پوشش های ضخیم گوشتی است که از روی نقاط مختلف آن ریشه ها خارج می شود جوانه های موجود بر روی آن ها رشد کرده و ساقه های جدید را به وجود می آورند .

اسلاید 10: ریزوم : ساقه زیرزمینی که درنزدیکی سطح زمین می روید و دارای تعدادی گره و برگ های کوچک تحلیل رفته و جوانه است. گره ها قادر به تولید ریشه و هم شاخه و هم برگ می باشند.

اسلاید 11: ریشه غده ای : فاقد جوانه یا چشم هستند و اندام هوایی ازمحل طوقه خارج می شوند لذا در زمان تقسیم بوته در گیاهان واجد این نوع ریشه ها لازم است بخشی از رشد سال قبل که دارای جوانه باشد استفاده شود و گرنه بخش جدا شده در زیر خاک پوسیده و گیاهی حاصل نمی شود .

اسلاید 12: دو شکل عمده تکثیر گیاهان پیازی از طریق جنسی :1- تفرق ژنتیکی و تفرقه صفات 2- زمان لازم برای رسیدن اندازه اندام به حد گلدهی

اسلاید 13: طبقه بندی گیاهان سوخ دار بر اساس زمان گلدهی :گیاهان پیازی بهار گلگیاهان پیازی تابستان گلگیاهان سوخ دار پاییزگل گیاهان سوخ دار زمستان گل

اسلاید 14: 1- گیاهان پیازی بهار گل : اندام زیرزمینی این دسته دراواسط تا اواخر پاییز کشت شده و در بهار گل می دهند . به سرما مقاوم هستند مانند لاله ، سنبل ، نرگس ، برخی از گونه های لاله واژگون ، آلاله 2- گیاهان پیازی تابستان گل : اندام زیرزمینی این دسته را بعد از رفع خطر سرمای بهاره در هوای آزاد کاشته تا در تابستان گلدهی داشته باشند . معمولاً به سرما حساس هستند مانند آلسترومریا ، آماریلیس ، اختر ، کوکب ، گلایول ، مریم ، سوسن

اسلاید 15: 3- گیاهان سوخ دار پاییزگل : مانند گل حسرت ، زعفران زینتی 4- گیاهان سوخ دار زمستان گل : مانند زعفران زینتی و گالانتوس قادرند در هوای آزاد در آبان تا آذر گل دهند ولی با استفاده از گلخانه می توان تعداد زیادی از گیاهان سوخ دار مناطق حاره را به گل نشانید مثل فریزیا ، آماریلیس ، شیپوری و غیره همچنین گیاهان مقاوم به سرما که دربهار گل می دهند را می توان پیش رس کرد تا در زمستان گل بدهند .

اسلاید 16: گیاهان مقاوم به سرما : این گیاهان در آب و هوای معتدل می توانند زمستان را در هوای آزاد تحمل کنند مثل زعفران زینتی ، سنبل ، زنبق های سوخی و ریزومی ، گالانتوس ، سوسن ، گل حسرت ، همروکالیس scillaطبقه بندی بر اساس مقاومت به سرما گیاهان نیمه مقاوم : این گیاهان زمستان را در هوای آزاد می گذارنند ولی باید روی آنها را با برگ خشک و یا حصیر پوشانید مثل آنمون و آلاله گیاهان حساس به سرما : این گیاهان باید بعد از رفع خطرسرمای بهاره کشت شوند و یا اینکه درگلخانه پرورش یابند مثل آماریلیس ، همانتوس ، کالادیوم ، بگونیا ، زبرینا ، فریزیا ، اختر ، گلایول ، مریم

اسلاید 17: در گیاهان پیازی چهار موضوع درکنترل گلدهی موثر است : 1- تسریع درگلدهی 2- تاخیر در گلدهی 3- جلوگیری از گلدهی 4- القاء گلدهی گل های عقیم

اسلاید 18: تسریع و تاخیردرگلدهی : در عمل زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تولید گل در خارج از فصل طبیعی و یا تولید گل در سراسر سال مورد نظر می باشد .

اسلاید 19: تسریع و تاخیر در گلدهی با استفاده از تیمارهایی مثل دما ، رطوبت ، نور و یا تنظیم کننده های رشد روی پیازانجام می شود جلوگیری از گلدهی نیز برای بعضی از پیازها مثل زنبق هلندی زمانی که هدف تولید اندام زیرزمینی است مورد استفاده قرار می گیرد . این عمل فقط می تواند به وسیله کنترل فرآیند های فیزیولوژیکی از طریق کنترل دما انجام شود .

اسلاید 20: گیاهان سوخ دار از نظر دوره تشکیل گل درمقایسه با تشکیل برگ در سه گروه قرار دارند : 1- proteranthus برگ ها قبل از گل تشکیل می شوند 2- synanthus برگ ها به طور هم زمان اما متوالی و قبل از اجزای گل متمایز می شوند مثل سنبل ، لاله ، نرگس و سوسن 3- hysteranthus گلدهی قبل از سبزشدن برگ ها صورت می گیرد مثل آماریلیس و کولشیکوم colchicum و زعفران

اسلاید 21: عوامل محیطی موثر درتشکیل گل : مهمترین عامل درتشکیل گل و نمو آن دما است هر چند نور و رطوبت نیز در برخی گونه ها مهم می باشد .

اسلاید 22: شدت های نور بسیار کم باعث عدم تشکیل گل و یا نقص گل یا بادخوردگی در جنس هایی مثل فریزیا یا گلایول ، زنبق و سوسن می شود .

اسلاید 23: Blasting : تولید نشدن گل قابل عرضه به بازار با وجود گل انگیزی درسوخ

اسلاید 24: پیش رس کردن Forcing :تولید خارج از فصل گیاهان گلدانی یا گل بریدنی با کیفیت عالی است .

اسلاید 25: آماده کردن زمین :خاک گیاهان پیازی باید سبک و زهکشی شده نیاز دارند . درمورد گیاهان گلدانی استفاده از کودهای مکمل ضروری است . به هیچ عنوان ازکود تازه استفاده نشود .

اسلاید 26: عمق کاشت : هرچه خاک سنگین تر باشد باید اندام ها در عمق کمتری کاشته شوند . عمق کاشت 2 تا 3 برابر بزرگترین قطر اندام ( پیاز) می باشد .

اسلاید 27: آبیاری تمام گیاهان پیازی :به خصوص در دوران فعالیت خود احتیاج دارند و حداکثر این احتیاج در زمان بازشدن گل هاست بعد از پایان گلدهی میزان آبیاری را کم کرده ولی به طور کامل قطع نمی کنیم تا برگ ها کاملاً خشک شوند .

اسلاید 28: معرفی چند گیاه

اسلاید 29: آلسترومریا Alstromeria SPP Liliaceae تک لپه حساس به سرما ، به آن انگشت لاله هم می گویند . زمان گلدهی : اواخر بهار مواد آلی با زهکشی خوب وخاک نرم و پوکه بهترین محیط کشت برای آلسترومریا است . عمق کاشت ریزوم در زمین 10 -7 و در گلدان 5/2 تا 3 سانتی متر است . هر 4-2 سال ریزوم ها را از خاک خارج کرده و پس از تقسیم مجدداً کشت می کنند .برداشت زمانی است که پوشش گل شروع به خم شدن می کند .

اسلاید 30: آماریلیس( نسرین ) Amaryllis Hippeastrum SPP Amaryuidaceae از گیاهان مناطق گرمسیری و بومی امریکای جنوبی و مرکزی است و پیاز حقیقی پوشش دار است گل ها به رنگ های سفید ، قرمز روشن و تند بوده و گاهی خطوط سفید رنگی مشاهده می شود. به سرما حساس بوده و برگ ها از اوائل بهار تا اواخر تابستان رشد می کنند بعد از آن برگ ها زرد شده و برگ ها وارد یک دوره رکود 3- 2 ماهه می شود و سپس در زمستان گل می دهد در زمان استراحت آبیاری انجام نمی شود

اسلاید 31: آماریلیس( نسرین ) برای بیشتر کردن دوام عمر گلدان حذف بساک باید در دستور کار قرار گیرد . از طریق سوخک های اطراف سوخ مادری قابل تکثیر می باشد محیط اطراف سوخک ها باید 20 سانتی متر باشد و 3/1 سوخک بالای خاک باشد . این گیاه مانند لاله و نرگس نباید در هوای آزاد در گلدان کشت شود .

اسلاید 32: اختر ریزوم Canna(Indian shote ) Canna SPP Cannaceae بومی مناطق گرمسیری چند ساله و ریزوم دار کاربری آن هم گل و هم برگ می باشد گلدهی در طول مدت تابستان و تا زمان یخبندان از طریق تقسیم ریزوم قابل افزایش استجهت تکثیر طول ریزوم 7- 5 سانتی متر باید باشد و هر قطعه دارای 3-1 جوانه و عمق کاشت باید 5 سانت باشد . در مناطق خیلی سرد در پاییز بعد از سیاه شدن برگ ها در اثر سرما ، ساقه و برگ ها را حذف و ریزوم ها را از خاک خارج کرده و تا آغاز بهار آن ها را در زیر خاک یا پیت مرطوب در انبار با دمای 5 تا 10 درجه سانتی گراد باید نگهداری کرد .

اسلاید 33: زنبق Iris SPP Iridaceae گیاهی چند ساله و به دو دسته 1- پیازی که کمتر به عنوان گل بریدنی است 2- ریزومی زنبق به سرما مقاوم است . زمان گلدهی اوائل بهار – از اوائل پاییز سربرداری تا ارتفاع 20-15 سانتی متر انجام می شود . تکثیر از طریق تقسیم بوته می باشد هرقطعه ریزوم باید حداقل دارای یک نقطه رشد می باشد عمق کاشت 5 سانت می باشد . شرایط انبارداری نگهداری زنبق برداشت گل های زنبق را زمانی که غنچه ها رنگ نشان می دهند برداشت می کنند .

اسلاید 34: نرگس Daffodil . Narcissus Narcissus SPP Amarillidaceae سوخ دار دائمی است . زمان گلدهی اوائل بهار است . گل های کوچک خوشه ای و خوشبو است . Jon quil N. tazettaگل ها ی بزرگ کلاه مانند می باشد . Cup – shapedگلدهی نرگس در روزهای آخر سال و آغاز بهار می باشد به سرما مقاوم است و در خاک های قلیایی بهتر جواب می دهد از طریق سوخ حقیقی تکثیر می شود . سوخک ها را جدا کرده و در اواخر زمستان دوباره می کارند اگر کوچک باشد 3-2 سال طول می کشد تا به مرحله گلدانی برسد.

اسلاید 35: برداشت و نگهداری سوخ های نرگس : در اواخر خرداد از خاک خارج کرده و کاملاً خشک می کنند و درانباری خشک و تهویه دار قرار می دهند .دمای انبار نباید بیشتر از 15-10 درجه باشد . حداقل اندازه سوخ 15 سانت باید باشد . در مرحله گردن غازی باید برداشت شود (Goose – neck ) گل های نرگس نباید در جوار گل های دیگر قرار بگیرند چرا که مواردی از خود مترشح می کند که باعث از بین رفتن گل های دیگر به خصوص ورو می شود گل نرگس را می توان در دمای 1-0 درجه سانتی گراد به مدت 10 روز نگهداری کرد .

اسلاید 36: سنبل HyacinthHyacinthus orientalis بومی مناطق مدیترانه ای است سوخ مطبق دارد و دائمی است گل آذین خوشه ای و زنگوله مانند می باشد. رنگ گل سفید ، صورتی و آبی است دو نوع مهم دارد سنبل پارسی فاصله بین گل زیاد و تراکم گل ها کم است سنبل هلندی فاصله بین گل کم و تراکم گل ها زیاد است در پاییز در هوای آزاد کشت شود دربهار به گل خواهد رفت . تشکیل گل به اندازه پیاز بستگی دارد ( 15 سانتی متر ) به سرما مقاوم است .

اسلاید 37: سنبل نسبت به گلدهی روز خنثی است یعنی درتاریکی گل هم می دهد . به سادگی تولید سوخک نمی کند و سال ها طول می کشد تا تولید سوخک کند . روش Scoring ته شکافی یا خراش دهی Scooping ته برداری ، حذف طبق بعد از اینکه برگ ها زرد و خشک شدند آن ها را از خاک خارج کرده و این دو عمل را انجام می دهند . زمان کاشت در پاییز است و یا گلدانی در اوائل زمستان است . دمای انباربرای نگهداری تا زمان کاشت 10 درجه می باشد . استفاده از مالچ درزمستان برای یخبندان شدید الزامی است .

اسلاید 38: لاله Tulipa spLiliaceae زادگاه آن آسیای مرکزی (سیبری ) است تولید کننده اصلی آن هلند می باشد به جز رنگ آبی بقیه رنگ ها را دارد .سوخ حقیقی است و یکساله و ازنوع پوشش دار است . سوخک ها ی تولید شده بعد از 3-2 سال گلدهی دارند . لاله هایی با ساقه گلدهنده بلند برای گل بریدنی لاله لاله هایی با دمگل کوتاه و گل درشت و بادوام گلدهی در بهار با زودرس کردن می توان از اواسط دی تا فروردین آن را وادار به گلدهی کرد . به سرما مقاوم بوده و به نور آفتاب نیاز دارد سایه باعث افزایش تولید برگ می شود در کودهایی که استفاده می کنیم نباید مقدار ازت زیاد باشد . فقط در زمان کاشت آبیاری می شود

اسلاید 39: لاله تکثیر از طریق پیاز انجام می شود حداقل اندازه پیاز باید 12-10 سانتی متر باشد پیش رس کردن آن شبیه سنبل است . پیاز لاله را در گلدان در اواخر آبان یا اوائل آذر می کارند و سپس در زیر ماسه قرار می دهند به تدریج با رشد آن ماسه را زیادتر می کنند و در اواخر بهمن تا اوائل اسفند آن را به گلخانه سرد منتقل می کنند و بعد از چند هفته به گلخانه گرم منتقل می کنند ( 25-18درجه ) تا گلدهی در آن تحریک شود در مرحله رنگ برداشت می شوند . عوارض آن خم شدن ساقه به دلیل کمبود کلسیم می باشد . رفع آن استفاده از کودهای کلسیم دار می باشد.

اسلاید 40: با تشکر از حضورتان

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید