یادگیری حل مسئله
اسلاید 1: به نام خدا روش های حل مسئله، خلاقیت، استدلال و تصمیم گیری استاد: دکتر خیاطان تهیه کننده: الهام ایران نژاد پاییز 1400
اسلاید 2: پژوهش ها
اسلاید 3: 1. حل مسئله و خلاقیت و طراحی: تأثیر بر علاقه دختران به موضوعات STEMهدف های پژوهش1. حل مسئله و خلاقیت و طراحی: آنها چه تاثیری بر علاقه دختران به موضوعات موضوعی STEM دارند؟آیا بین علاقه و اعتماد دختران به الف) حل مسئله و ب) خلاقیت و طراحی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد؟2. سن دختر، علاقه به حل مسئله و خلاقیت و طراحی و اطمینان از حل مسئله و خلاقیت و طراحی، میزان علاقه آنها به چهار زمینه موضوعی STEM را پیش بینی می کند: الف) علوم، ب) ریاضی، ج) کامپیوتر، و د) مهندسی؟3. از بین فعالیتهای فوق برنامه ای که دختران در آن شرکت کردند، کدام فعالیتها بیشترین میانگین علاقه را به الف) حل مسئله و ب) خلاقیت و طراحی نشان داد؟روش جمع آوری داده ها و نمونه داده ها با استفاده از ابزار نظرسنجی 47 ماده ای که توسط نویسندگان برای کشف تجربیات STEM دختران دبیرستانی تهیه شد، جمع آوری شد. پرسش های مربوط به ابزار نظرسنجی بر اساس نظریه و تحقیقات قبلی در مورد تجربیات دختران در موضوعات و فعالیت هایSTEM این ابزار شامل چهار بخش است: تجربیات در کلاس های ریاضی و علوم مربوط به عوامل تدریس، شرکت در برنامه های فوق برنامه و بعد از مدرسه، علاقه و اعتماد به موضوع و مهارت های STEM و جمعیت شناسی.
اسلاید 4: بحث و نتیجه گیریتمرکز اصلی این پژوهش تعیین میزان علاقه و اعتماد دختران دبیرستانی نوبت اول و دوم به دو استعداد اساسی مورد نیاز متخصصانSTEM (حل مسئله، و خلاقیت و طراحی) بر علاقه آنها به این موضوعات است. یافته های ما نشان می دهد که دختران علاقمند به حل مسئله به احتمال زیاد در هر چهار زمینه موضوعی STEM علاقه مند هستند. علاقه به خلاقیت و طراحی نیز پیش بینی کننده مهمی برای علاقه به موضوعات کامپیوتر و مهندسی بود. ارائه فرصت ها و تدوین برنامه درسی که علاقه دختران را به مهارت های حل مسئله افزایش دهد، برای افزایش علاقه آنها به موضوعات STEM، برنامه های تحصیلات دانشگاهی و مشاغل ضروری است. تحقیقات ما از رویکردی برای افزایش علاقه به موضوعات STEM از طریق استراتژی های آموزشی که شامل تجربیات حل مسئله (به عنوان مثال، PBL ، PBS، آموزش لنگر) است، پشتیبانی می کند. به خوبی مشخص شده است که دختران از لحاظ تاریخی مشاغلی را انتخاب کرده اند که تأثیر اجتماعی مثبتی دارند (زمینه های کمک). استفاده از استراتژی های آموزشی مانند PBL فرصتی مشارکتی برای حل مشکلات پیچیده در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.رویکرد حل مسئله در دنیای واقعی پیوند مورد نیاز بین مشاغل STEM و مشاغلی با تأثیر اجتماعی مثبتی ایجاد می کند. علاوه بر این ، مشاغل STEM نیازمند هم افزایی دانش بین رشته ای است. مشارکت دختران با استفاده از راهبردهای مبتنی بر حل مسئله، توانایی توسعه و تقویت این مهارت قابل انتقال را تقویت می کند.
اسلاید 5: Anchored Instruction 2. آموزش لنگر مستقیم با ایده دانش قبلی در ارتباط است، یعنی دانشی که افراد از پیش داشتند اما آنها را به یاد نمی آورند مگر اینکه از آنها خواسته شود. دستورالعمل های پیوسته می خواهد تا این دانش را برای حل مشکلات مربوط به موضوع مورد مطالعه بازیابی کنند. یادگیری زمانی تقویت می شود که فراگیران توان جمع آوری اطلاعات و کسب دانش را داشته باشند در حالی که در تلاش برای درک و حل مشکلاتی هستند که ممکن است در سناریوها یا موقعیت های خاص بر اساس دانش پیشین که احتمالاً دارند، حل کنند. یک طرح آموزشی مبتنی بر لنگرگاه از همان ابتدا به یادگیرندگان این امکان را می دهد که جدای از به خاطر سپردن اطلاعات جدید، چگونگی و مکان استفاده از دانش جدید را نیز بفهمند و از این طریق امکان بی اثر شدن آن را به حداقل برسانند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.