سایرسایر

Bottlenose Dolphins By Ryan Nicholas

صفحه 1:
دولت الکترونیک و بند ۱۵ سباست های کلی انظام ادارء

صفحه 2:
9 ‏کم كلى نظام‎ ov اداری بند ۱۵ متن سیاستهای کلی نظام اداری که توسط مقام معظم رهبرى به رؤساى قواى سه كانه. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس ستاد كل نيروهاى مسلح ابلاغ شده استء بدين شرح است: توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه .مطلوب خدمات عمومی

صفحه 3:
a a ‏تعریف دولت الکترونیک‎ دولت الکترونیک دارای تعریف های متعددی است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم 8 دولث الکنرونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع دقیق و کارآمد در 24 ساعت شبانه روز » بود هفدة و 365 روز سال از طریق وسایل ارتباطی ناكون مانند تلفن و اينترنت است 4 بكاركيرى فناوريهاى اطلاعات و ارتباطات در ارايه خدمات اجتماعی , اداری و اقتصادی بخصوص در بخش دولتی برای بالابردن بهره وری و نیز بهبود خدمات و ارایه اطلاعات به شهروندان , تجار و کسبه ‎GUE‏ دولت الکتروتیک به عنوان بستر و فرآیند مدیزیت بدون کاغذ در حکومت مطرح است و در لن در نهایت بسیاری از ارخباطات بین اداره ها ( با هم و با مردم ) از طریی کانال های چند رسانه ای صورت می گیرد

صفحه 4:
۳ 2 5 دد كه عليه شور شرت های ای سارتان های ‎Giles‏ و ردان دولت از طريق وب سابت ها در شبکه ‎cupid‏ و ندون محدوديت مگانی و زمانی به اطلاعات و عدمات دولتن َه درلتن‌سالکییول‌کنند شکلی ‎E-Commerce jl‏ است که توسظ بخش دولتی مورد استفاده قرار.می گیرد دولت الکترونیک عبارت است از گسترش دموکراسی, ارتقای شأن و منزلت انسان حمایت از توسعه اقتصادی؛ عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم کل دولت الکترونیکی یعنی خدمات دهی و تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی / برون که از ‎Ss‏ گیری از آبزارهای. مبتنی صورت می گیرد و به صورت ‎abe bial‏ متقابل میان عناصر زیر تعریف می شود دولت و شهروندان ( ‎Government to Citizen‏ ( ( Government to Business ) auuS 9 jlai ‏دولت و‎ ۱ ele ia

صفحه 5:
به طور کلی می توان گفت که هدف دولت الکترونیک ارائه خدمات بهتر با هزینه کمتر و اثر بخشی بیشتر است. به طور مفصل تر ‎wre‏ ‏توان گفت هدف دولت الکترونیک استفاده از پتانسیل های فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تغیپر دولت از سازمان _ محوری و ‎al‏ خدمات محدود , به سمت شهروند ‏محوری و ارایه خدمات جامع دولتی ‎roar aaa!

صفحه 6:
ارایه خدمات ‎pigs‏ ‏تأثیر مثبت در قیمت و کارآیی خدمات مشارکت بیشتر مردم در امور دولتی ارایه و به کارگیری روش های مناسب برای اداره جامعه کاهش تشریفات دست و پاگیر اداري ارائه خدمات الكترونيکي اطلاع رساني الكترونيکي تامین رضایت شهروندان افزايش بهره وري شفافيت امور و كاهش رشوه خواري

صفحه 7:
اولین گام در تدوین استرانژه دولت الکترونیک تعریققه قن است: پدین معنا كه شیاستگاازان باند تدانت 8 ارقیقا درابی دست بافتن به جه چیزی هستند: دولت الکترونیک ظرفیت‌های بالایی براق ایجاد ارتباطات الکترونیک بین دولت و شهروندان» دولت با بخش خصوصی و اجزای مختلف درون دولت دارد. هر حکومتی با توجه به شرایط خاص خود می تواند در هنگام تدوین استراتژی دولت الکترونیک مورد انظظر خوده قلعره تفود و گسترش این بدیده زا تعریف کند. از این مرحله باید نسبت به ندوین استراتژی اقدام شود. این آکیترانژی از این لحاظ حایز اهمیت است که برنامه‌های عملی بدسی مجدد فرآیندها و رویه‌ها را به گونه‌ای که در راستای دولت ویک و خمایت کننده آن باشدء هدايت كرده و همچنین گام‌های حرکت ارا نعیین می سارد. این استراتزی ناید. دربزگیرنده حل ذیل باشد؛ تعریف ساختار دولت الکترونیک و اجزا و عناصر کلیدی ‎ol‏ ‎Subs ja‏ و گازیران دولت ‎Seep‏ ‏ترسیم چشم انداز قابل .درک و دربرگیرنده بتانج مورد انتظار از دولت الکترونیک ِ

صفحه 8:
ساختار دولت الکترونیک ساختار کلی دولت الکترونیک را می توان در چارچوب ارتباطات زیر بررسی نمود: تس دولت و شهروندان (0 2 6) 8۶ دولت و تجار و کسبه (8 2 6) دولت و کارمندان ‎(G2E)‏ & دولت و دولت ‎(G2G)‏

صفحه 9:
دولت و شهروندان مولفه دولت - شهروندان یکی از مهمترین مولفه های دولت الکنرونیکی است. . دولت الکترونیکن موجب ارتقای سطح زندگی شهروندان در همه زمینه ها ‎ro‏ شود . در همین راستا تمرکز مولفه 20 بر شهروند - محوری و تهیه بسته های سازمان یافته ای به منظور ارایه خدمات دولتی به صورت الکترونیکی است . با توجه به اين طرح , شهروندان با سازمانهای دولتی به صورت مجزا سرو کار نخواهند داشت بلکه از طریق یک درگاه

صفحه 10:
8005 دولت و تجار و کسبه اکنون بازرگانان در سطح بین المللی و محلی می تواند از خدمات و اطلاعات تجاری را که دولت به صورت سازمان یافته و مجتمع در اختیار آنها می گذارد استفاده کنند. دولت الکترونیکی در راستای ارایه خدمات و اطلاعات به بازرگانان و کسبه مولفه 0628 را به صورت الکترونیکی و با صرف حداقل هزینه و زمان و حداکثر راندمان انجام می دهد.

صفحه 11:
دولت و كارمندان اين مؤلفه سعى در بهينه سازى نحوه ارتباطات دولت با كارمندان سازمان هاى مختلف دولتى دارد . كارمندان دولت بايد بتوانند با صرف حداقل زمان و هزينه كارهاى خود را انجام دهند . به عنوان نمونه آنها باید بتوانند به صورت الکترونیکی تقاضای وام , مرخصی يا حقوق بازنشستگی نمایند و حتی بتوانند در منزل وظایف اداری خود را انجام دهند . بايد به اين نكته توجه داشت كه جنانجه اين مؤلفه به خوبى بياده سازى شود در بهينه سازى ارتباطات ميان شهروندان و سازمان هاى دولتى

صفحه 12:
دولت و دولت این مولفه مربوط به روش ‎sla‏ ارتباطی دولت ها با یکدیگر است بايد تا آنجا که امکان دارد تعاملات و ارتباطات میان دولت ها نظیر تبادل اسناد و اطلاعات به صورت الکترونیکی انجام پذیرد .

صفحه 13:
ویژگیهای دولت الکترونیک کاهش فاصله ها: دولت الکترونیکی فاصله بین شهروندان و دولت را کاهش میدهد. خدمات دولت را نزد شهروندان می اورد. مرزهای جغرافیایی. سازمانی و رشته ای را بر می دارد تغییر پاردایم: روابط جدیدی بین دولت و شهروندانش به وجود می آورد انقباض زمان: دولت الکترونیک با ویژگیهای همه جا در دسترس با خدمات شبانه روزی در زمان صرفه جوبی و زمان شهروندان را آزاد می کند تغییر شکل دولت: ساختار دولت در راستای مناسب سازی خدمات دولت به شهروندان» متحول می شود

صفحه 14:
خب ۱7 مدلهای دولت الکترونیک: ۱- مدل انتشاری ۲-مدل خدمات تعاملی ۳-مدل تحلیلی-تطبیقی ۴-مدل حمایت الکترونیکی ۵-مدل جریان بحرانی

صفحه 15:
در سال های اخیر صاحب نظران دولت الکترونیک مدل ها و الگوهای متعددی برای استقرار دولت الکترونیک طراحی و تبیین کرده اند که ذیلا به سه تا از مهمترین آن ان ۱ ه و به طور خلاصه مورد مرور قرار گرفته اند ی اجرایی هیکس 4# الگوی بنج مرجله ای سازمان علل ۶ الگوی پنج مرحله ای هیلر و بلنگر

صفحه 16:
الگوی اجرایی هیکس ۱ مرحله اول : ایجاد تعهد و آگاهی نسبت به دولت الکترونیک مرحله دوم : ایجاد ظرفیت های استراتژیک مورد نباز دولت الکترونیک مرحله سوم : ایجاد لرفيت هافق اس تقرار دولت الکترونیک

صفحه 17:
هرحله آی سازمان مللَ-<- مرحله در حال ظهور ایجاد تعداد وب سایت به ضورت مستقل از هم توسط سازمان های دولتی که شامل یک سری اطلاعات محدود» پایه ای و ایستا بوده و از پویایی لازم برخوردار نیست. مرحله تکامل پافته در این مرحله اطلاعات قرار گرفته بر روی وب سایت ها و محتوای اطلاعات نظم بشتری به خود گرفته و سعی می شود این اطلاعات به صورت روزآمد ارائه گردد. مرحله تعاملی ارتباط کاربران با مقامات سازمان های دولتی در این مرحله مقدور می شود. کاربران درخواست های خود را مطرح ساخته و فرم های مورد نیاز خود را از وب سایت سازمان به دست می آورند. مرحله تراکنشر در این مرحله کاربران دولت الکترونیک می توانند هزینه خدمات دولتی را پرداخت کنند و هرگونه تراکنش مالی خود با بخش دولتی را از طریق اینترنت به انجام برسانند. ae ote

صفحه 18:
مسا سس الگوی پنج مرحله ای هیلر و بلنگر مرحله انتشار اطلاعات اطلاعاتی که در این مرحله به صورت برخط ارائه می گردد مورد استفاده سازمان های دولتی و کارکنان آن از یک سو و شهروندان مرحله ارتباطات دو طرفه در آين مرحله دولت در صدد آست تا به کمک پست الکترونیکن و فناوری های انتقال داده زمینه برقراری ارتباط دوطرفه میان خود را فراهم آورد. مرحله ارائه خدمات الکترونیک و انجام تراکنش ‎sk‏ ‏مالی در این مرحله دولت الکترونیک به جای مراجعه مستقیم به سازمان های دولتی جهت دریافت خدمات و انجام امور مالی» خدمات مورد نیاز را از طریق ابزارهای الکترونیکی دریافت می دارند. مرحله یکیارچه ساز افقی و عمودی یکپارچه سازی خدمات متنوع:دن دو سطلح عمودی (یکپارچة ساری بختلنی ).وا افقی (یکپارچه سازی) دز این مرحله به نحوی صوزت میگیرد که یک شهروند بدون مراجعه به چند سازمان برای انجام یک فعالیت دنباله دارء بتواند خدمات مورد نیاز را به صورت یکجا دریافت کند. دولت ها مرحله به دلیل نیاز به منابع و زمان زیاد برای یکپارچه سازی با چالش های جدی مواجه

صفحه 19:
دولت الکترونیک در ایران در كشور ما نخستين زمزمه ها براي ایجاد دولت الکترونیک در دهه ۱۳۷۰ خورشيدى به كوش رسيد و ‎Yo Sal Sal‏ ها براى ايجاد دولت الکترونیک وارد فاز اجرایی شد. شکل ابتدایی ایجاد دولت الکترونیک در کشور ایجاد سایت های اینترنتی برای وزارتخانه هاء, ادارات. سازمانها و نهادهای دولتی و حکومتی بود که نمادی از تمایل دولت برای تقویت مبادلات الکترونیکی را نشان می داد. البته سایت های اینترنتی در آغازه صرفا نمودی برای معرفی این وزارتخانه ها و سازمان ها بودند و کاربرد موثری از نظر مبادلات دو جانبه نداشتند. اما به مرور زمان» با اشکال تازه ای از کاربردهای دولت الکترونیک هم سایتهای اینترنتی ‎oe‏ بیشتری پیدا کردند و هم جلوه های تازه ای کار کردهای دولت الکترونیک ظاهر شد. شاید شناخته

صفحه 20:
حعهور> ‎SUS oll asl‏ توسه دولت الکتروییک اهمیت بسزائی قائل است و بودجه های افزایشی را نیز برای شرکت ها و سازمان های عمومی در راستای اجرای این امر اختصاص داده است. در برنامه پنج ‎als‏ ‏سوم, دولت بطور جدی بودجه سالانه ای را برای خانواده دولت به منظور توسعه ۱6۲ اختصاص داد که .در سال 0 شمسی اولین مقدار آن» رقم قابل ملاحظه 160 میلیون دلار بود. تقریبا سه-پنجم این بودجه برای تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین شبکه جامع اطلاعاتی تجاری اختصاص یافت و مابقی آن صرف

صفحه 21:
هیئت دولت ایران در تیرماه 1381 (جولای 2002) نقشه جامعی برای بکارگیری و توسعه ۱۲ به تصویب رساند که گام بلند و موثری در صنعت فناوری اطلاعات محسوب می شود. این طرح که بعد از 3000 ساعت تلاش استادانه ‎sly» |, ol, as angi‏ هماهنگی و تمامیت و درستی سیستم های مکانیزه برای سازمان های مختلف دولتی در سراسر کشور هموار نمود. شاید این نکته جالب باشد که چنین طرح جامعی در سنگاپور در سال 1992 , ایالات متحده و ویتنام در سال 3 /, زاین در سال 1994, کانادا در سال 1996,

صفحه 22:
خب ۱7 ترای سال 3382 شحسی ‎gules‏ شتوراى اسلاعی با اختصاض بیش از 100 ملیون دلار به فناوری اطلاعات و ارتباطات, برای سازمان های عمومی موافقت کرد که در نتيجه دولت انجام پروژه های متعددی را در زمینه ۱۲ به تصویب رساند. این پروژه ها شامل دولت الکترونیک, تجارت الکترونیک: بانگتلری آلگترهننگ. آموزش الکترونیک د واشت اک ‎Soa‏ ورد

صفحه 23:
طرح تکفا تکفا مخفف عبارت «توسعه کاربردی فناوری اطلاعات» ‎cul‏ و در حقیقت نامی غیررسمی است برای تبصره 13 قانون بودجه که در تدوین قانون بودجه سال 81 گنجانده شد و به تصویب رسید. مطابق این تبصره, بودجه قابل ملاحظه‌اید (64 میلیارد تومان) برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور منظور شد و هفت زیر برنامه کلان برای آن تعریف گردید. زیر برنامه‌های هفت‌گانه «تکفا» که باید بودجه منظور شده در راه ایجاد و گسترش آنها به کار می‌رفت» عبارت بودند از: دولت الكترونيكى: مهارت ديجيتالى نيروى_انسائى كشوره

صفحه 24:
پروزه دولت الکتروتیک تصور ازمان مدب ریزی در سال 7381 در ينج كام ‎ojult, @‏ نمودن فرآیند های عمومی مانند اتوماسیون اداری» محیط بدون ‎WEIS‏ سیستم های مدیریت منابع انسانی مثل سیستم های مالی و کارگزینی و از اين قبیل ‏مهندسی مجدد فرآیند ها برای اینکه بتوان فناوری اطلاعات روی آنها اعمال کرد.مقرر شد سالانه 10 فرآیند در سراسر کشور مهندسی مجدد شوند. ‏ملزم کردن سازمان های دولتی به اتصال شبکه داخلی ‏##خود به اينترنت و ساختن وب سايت خود تا اواخر سال 382 ‏فراهم آوردن امکانات لازم جهت در دسترس قرار گرفتن خدمات و اطلاعات بوسیله مردم. ‎ae 11 a e eae elie‏ ات ‎Tats‏ مح

صفحه 25:
وجعیت فعلی دولت الکترونیگ در آبزان _- دولت الکترونیک در ابران با وجود لن که هنوز متولی مستقلی ندارد, اما در بعضی حوزه‌ها فعال است. قریب به 1000 سایت دولتی ایران با وجود همه کاستی‌ها و نقص‌هایی که در اطلاع‌رسانی ثاللی رشعی در وب وجود داردء تخشی از روانط عموعی دیجیتالی کشور را به دوش می کشند. دفاتر دولت الکترونیک که در استان‌های مختلف کشور ر##ندازی شده است, خدمات مختلف انتظامی و ثبتی را انجام می‌دهتد و این خود یک گام به حلو در ‎leas aly‏ نم سهروند الکترونیکی ‎coil gel‏ است, _- اعطای ده‌ها میلیارد تومان تسهیلات از طریق طرح تکفا به بخش خصوصی در جهت تقویت زیربنای اقتصادی و علمی بخش خصوصی در حوزه آی تی, خود تاثیر غیرمستقبمی در گسترش دولت الکترونیک در ایران دارد. ‎greta TF‏ ریت ال اه 1 1 ل که از

صفحه 26:
الزامات دولت الکترونیک تحقق دولت الکترونیک مستلزم مطالعه دقیق شرلیط اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی جامعه است که به برخی از موضوعات مهم در این حوزه می پردازيم: ۱- مهندسی مجدد فرایندها دولت الکترونیک روش نوینی را در روابط بین دولت با شهروندان() 632).دولت با فعالان اقتصادی(628)). و نیز دولت با زیر مجموعههاى خودش( 26 6)-به منظور مديربيت امور كشور ارلئه مینماید. تحقق جنين امرى منوط به آَن است كه تمامى فرايندهاى انجام امور ادارى مجددا طراحى شوند و متناسبببا تعاملات و ارتباطات روش نوين مورد بازنكرى قرار گیرند:

صفحه 27:
۲- از بین رفتن مرزهای فیزیکی تحقق دولت الکترونیک مستلزم آن است که اطلاعات به صورت آزادانه در فضای مجازی در دسترس عموم قرار گرفته و سیاست ها و استراتژی های این کار نیز در فضای خارج از مرزها صورت گیرد ۳- تفاهم میان دولت و شهروندان دولت بلید شهروندان رابه عنوان مشتربان خود قلمداد کرده وبا احترم به حقوق آنها در جهت افزلیش مشارکت مردم در فرایند استفاده از خدمات دولت الکترونیک تلاش کند

صفحه 28:
۴- سواد و دانش الکترونیک برنلمه دولت الکترونیک بلید فرصت هلیی را در جهت آموزش و توانمندسازی شهروندان در زمینه استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم اورد. سواد الکترونیک دربرگیرنده سواد 16۲ ‎Information literacy) ile! olga‏ و دیگر دانش هایی است که در این حوزه کاربرد دارند.

صفحه 29:
۵- تاسیسات زیر بنایی دولت ها مسئولیت عمده ساخت تاسیسات زیر بنایی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر عهده داشته و از سوی دیگر موفقیت ابتکارات دولت الکترونیک تا حد زیادی بستگی به کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت دارد. ۶- بهره مندی از کارشناسان خبره حوزه 10/1 تبدیل شدن دولت سنتی به دولت الکترونیک به نیروی انسانی متخصص در زمینه بهره برداری» حفظ و نگهداری از تاسیسات مربوطه و به روز رسانی دائم سلیت های دولتی نیاز دارد. ۷- اعتماد پذبری سطح بالای اعتماد دولت به مردم و بالعکس. عامل بسیار مهمی در راستای اجرای موفقیت آمیز پروژه دولت الکترونیک تلقی می شود

صفحه 30:
۸- انتشار اطلاعات (به اشتراک گذاشتن اطلاعات) لازم است دولت الکترونیک اطلاعات مورد نیاز رابه مقع وبه صورت روزآمد بین سازمانهای دولتی و همچنین بین دولت و شهروندان به اشتراک گذارد. عواملی مانند نوع نگرش مقامات رسمی. توجه به میزان اهمیت اطلاعات و... می توانند در اشتراک گذاری به هنگام و شفاف اطلاعات تاثیر گذار باشند. + امنیت و کنترل حریم شخصی اطمینان در زمینه حفظ حریم خصوصی اشخاص, منوط به داشتن اطلاعات کافی و بهره مندی از شبکه امنیتی مستحکم است. علاوه بر اين. کنترل منظم این امر که تنها اشخاص مجاز بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و آن را تعدیل نمایند. مسئله بسیار مهمی است.

صفحه 31:
جايكاه ايران در بين دیگر کشورها خبركزارى مهر در كزارشى از احسان قديرى عضو كنفدراسيون بين المللى دولت الکترونیک رتبه ایران را بین 190 کشور جهان از سال 04 تا 2012 به شرح زیر بیان کرده است. 0 سال میلادی

صفحه 32:
جدول زیر هم امتیاز کشور های منطقه و هم رتبه آن ها را در منطقه و دنیا نشان می دهد. امتیاز داده شده ‎as‏ کشورها از یک می باشد. دتبه در صنطقه تاج کشود. آدباجات ob رتیه حر حنیا ۵اه 8۶اه وه وه 27

صفحه 33:
و موانع گسترش دولت الکترونیک از دیدگاه و رویکرد های مختلف می توان موانع متعددی بر سر راه گسترش الکترونیک برشمرد. اما به طور خلاصه سه مورد از مهمترین این عوامل عبارتند از ؛ & عوامل فرهنگی ۶ عوامل سازمانی و اداری © کمبود منایع در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل می پردازیم.

صفحه 34:
ee عوامل فرهنگی موقعیت کنونی: بررسی دولتها و مطالعات اولیه آن ها برای به اجرا درآوردن طرح دولت الکترونیک نشان داده است که مشکل اصلی ایجاد و توسعه دولت الکترونیک,تکنولوژی نیست, بلکه مشکل اصلی در این است که آیا فرهنگ جامعه آمادگی پذیرش تغییرات بسیار زیادی که ایجاد خواهد شد رادارد یا خیر؟ این تغییرات تاثیر اصلی خود را بر کارمندان دولتی خواهند گذاشت. بررسی هانیز نشان می دهد که عدهای از کارمندان دولت با تغییرات سریع در نظام اداری مخالفند ,در حالی که عده ای دیگر با آن موافق بوده و از ان استقبال من کنند. برای راضی کردن عموم مردم نیز باید جامعه را متقاعد کرد که انتقال اطلاعات به قدر کافی امن هست و حریم خصوصی افراد کاملا رعایت می شود. محیط فرهنگی مطلوب دولت الکترونیک :در ساختار سازمانی یک دولت الکترونیک »کارمندان به جای جلوگیری از خطرو ریسک در کارهای اداری به

صفحه 35:
‎ol,‏ رسیدن به محیط فرهنگی مطلوب :پیش بینی می شود در جامعه ای مثل جامعه آمریکا ,«طی یک دوره تبدیلی 5ساله موقعیت فرهنگی مناسب برای پیاده سازی دولت الکترونیک-چنان که ذکر شد-فراهم شود.پیش از هر چیز ,عملی ساختن دولت الكترونيك به يك مدیریت و راهبردی بسیار کارآهد نیاز دارد.این هیات مدیره تنها از متخصصین (آی تی)تشکیل نمی شودبلکه در این ‎ole‏ افرادی با تخصص های اقتصاد.مدیریت و جامعه شناسی نیز حضور خواهند داشت.گام اصلی بعدی تنظیم یک برنامه همه جانبه برای ادامه عملی ساختن دولت الکترونیک است.

صفحه 36:
عواخل سازهانی و اداری موفعیت کتوتی سازمان ها و ادارات :در جال حاضز اداوات دولتی دارای روابط بين سازمانى نيستند و اين به دليل فقدان سک شبکه الکترونیکی مناسب بين آن ها مى باشد. مسئولين اين سازمان ها نيز تنها به مديريت در حوزه دوون سازمانى عادت كرده اند و ارتباط بين سازمانهاى مختلف مى تواند مشكلاتى براى آنها ايجاد كند.روش تصميم كيرى بالا به ‎Gul‏ نيز عامل ديكرى است كه به مشكلات مديريتى دامن زده است. ساختاز اداری مطلوب دولت الکتروتیک:: در یک نظام دولتی الکترونیک» موانع و حصارهای بین سازمانی برداشته می

صفحه 37:
خب ۱7 راء رسيدن نه ساتار اداری عطلوی کی از راح های موثر می تواند دادن پاداش به کارمندان و مدیرانی باشد که به جا افتادن دولت الکترونیک در سازمان خود کمک می کنند.حتی برخی دولت ها ارگان های خاصی را جهت دنبال کردن این موضوع تاسیس کرده اند.در همین حال به موازات این فعالیت هاءمتخصصین (آی تی)در حال ساختن زیر بنای لازم برای مرتبط ساختن ارگان های مختلف به یکدیگر خواهند بود.

صفحه 38:
یت ‎Glas ‘pole‏ طور که گفته ند در احال حاضر - درجوامع پیشرفته ای ‎Jie‏ ایالات متحده -کمبودی از ‎LL‏ ‏متابع تکنولوزیک احساس تفی شود. اما کمبود نبروی انساتی متخصص چه از لحاظ فنی و چه از نظر مدیریتی یک مشکل عمده در راه سرعت بخشیدن به روند تغییر به دولت الکترونیک ‎a,‏ شمار می رود. از طرفی به دلیل نو و بديع بودن اين موضوع در واقع می توان گفت که هیچ نیروی مدیریتی با تجربه ای برای پیاده سازی دولت الکترونیک در سطح جامعه وجود ندارد. ‏ممست مشا يرات عله سارف ولت لرتنک بك موج جديد از اقراد تخصيل كرده در قتاورى اطلاغات و مدیریت

صفحه 39:
راه رسیدن به وضعیت مطلوب : گر چه استخدام مدیرانی که توانایی های گسترده ای در فناوری اطلاعات دارند یک اقدام اساسی و اصولی فحسوب می شود اما آموزش مدیران قدیمی و استفاده از آن ها اين مزیت را داردکه این افراد می توانند در هزینه ها صرفه جویی کرده و اعتبارات مازاد را برای بهبود کیفیت زیر ساخت های تکنولوژیک دولت الکترونیک به کار گيیرند.

صفحه 40:
ارتباط میان دولت الکترونیک و حکومت‌داری خوب به قدری نزدیک است که برخی صاحبنظران معتقدند که دولت الکترونیک اگر در نهایت به حکومت‌داری بهتر منجر نشود هرگز رسالت خود را به انجام نرسانیده است. دولت الکترونیک شیوه‌ای است برای حصول اطمینان از اینکه همه شهروندان به گونه‌ای یکسان از فرصت مشارکت در تصمیمات برخوردارند . در ‎eon‏ پذیرش تفکر مدیریت استراتژیک در حوزه دولتی فلسفه دولت الکترونیکی به راحتی برای كاركراران ورد عراك ها فال حضم كواه زر الك دولت الکترونیک همانطور که تشريح شد , ابعاد مختلفى نظير مشتری مداری , کیفیت , کارایی , اثربخشی , انعطاف پذیری , استفاده از توانمندی ها و مهارت های بخش خصوصی در بخش دولتی » و به کارگیری مکانیسم فاق ناز أو وا دو مو هف همود .

صفحه 41:
قوانس موجود را تغبیر داد تا قماهنگی لازم با تظام ۳ 4 بونبكي مار ‎eect‏ رسانی همگانی ( مسئولین؛ 0 و عددم) انكام لود فر ‎ob iD‏ را اشاعة داد و آموزش لازم داده شود. 1 ttt رقم وا به استقاام از آن عادت داد (اعتماد سازی): بسیاری از مردم هنوز ‎vl‏ اعتماد حجان ‎a‏ زا به فناوری خدید غدارند بزای پردوافت قیوص ماو غیره , شخصا برای پرداخت قبوض خود به بانک ها مراجعه و ساعت ها وقت خود را در صف ها می گذرانند. مردم را تدریجا به استفاده از خدمات اينترنت ملزم كرد. مردم را تدريجا به استفاده از خدمات اينترنت ملزم كرد. tt

صفحه 42:
۱-میرمحمدی. سید محمد. مفاهیم کلیدی نظام اداری» تهران. انتشارات نگاه دانشء (۱۳۹۳)» چاپ آخر ۲ -جلیلی. رسول؛ مصاحبه در زمینه امنیت شبکه: آسیب‌پذیری اطلاعاتی -امنیت شبکه- ابزارهای لمنیتی در سازمان‌ها: فصلنامه مدیریت فردا؛ پاییز (۱۳۹۲). شماره ۲ ۳-الهی. شعبان » عبدی, بهنام ‎٠‏ دانايى فرد. حسن (۱۳۸۹» پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متفیرهای فردی ۴_فتحیان. محمد و مهدوی‌نور. سیدحاتم؛ مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات. تهران, لنتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران:( ۱۳۸۹). چاپ دوازدهم. ۵-وبستر, فرانک؛ نظریه‌های جامعه اطلاعاتی؛ اسماعیل قدیمی؛ تهران. قصیده‌سرا. ۰۱۳۸۹ چاپ دوم. ۶نورمحمد.یعقوبی(۱۳۸۶)» دولت الکترونیک» رویکرد مدیریتی؛ تهران: انتشارات افکار چاپ اول ۷- شرکت پرورش داده هاء با همکاری شرکت سامانه های مهندسی اطلاعات(۱۳۹۱). تدوین برنامه جامع فناوری لطلاعات ایران( ۶) +گزارش وضعیت موجود دولت الکترونیکی در ایران. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی» چاپ اول 8-Gademzadeh ,F . and H. safari(2010). “transition to electronic Government: a plan for Iran”. Sharif university of technology, spring. 9-Norris, D.E.K.L Kramer and S. H. holden(2009).” Is your local government at the local level”. public performanc and manegment review gournal. 10-Tohidi, H, and Jabbari M, M (2010).” The main requirements to implement an electronic”. Islamic Azad University, South Tehran Branch, ‏مهد ات با‎

به نام آفریننده هستی بخش دولت الکترونیک و بند 15سیاست های کلی \نظام اداری استاد دکتر میرمحمدی : ارائه دهنده :بهمن کامران اریبهشت1393 بند 15متن سیاستهای کلی نظام اداری بند 15متن سیاستهای کلی نظام اداری که توسط مقام معظم رهبري به رؤسای قوای سه گانه ،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابالغ شده است ،بدین شرح است: توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه .مطلوب خدمات عمومی تعریف دولت الکترونیک دولت الکترونیک دارای تعریف های متعددی است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم دول ت الکترونیک ی ب ه معنای اطالع رسانی و خدمات رسانی به موقع دقیق و کارآمد در 24ساعت شبانه روز ، 7روز هفت ه و 365روز س ال از طری ق وس ایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است بکارگیری فناوریهای اطالعات و ارتباطات در ارایه خدمات اجتماع ی ،اداری و اقتص ادی بخص وص در بخ ش دولتی برای باالبردن بهره وری و نی ز بهبود خدمات و ارایه اطالعات به شهروندان ،تجار و کسبه دول ت الکترونی ک ب ه عنوان بس تر و فرآین د مدیریت بدون کاغذ در حکومت مطرح است و در آن در نهایت بسیاری از ارتباطات بین اداره ها ( با هم و با مردم ) از طریق کانال های چند رسانه ای صورت می گیرد دول ت الکترونیک ی باع ث م ی گردد ک ه کلیه شهروندان ، شرک ت های تجاری ،س ازمان های دولتی و کارمندان دول ت از طری ق وب س ایت ه ا در شبک ه اینترنت و بدون محدودی ت مکان ی و زمان ی ب ه اطالعات و خدمات دولتی کنند دسترسی پیدا ی شکل ی از E-Commerceاس ت که الکترونیک دول ت توسط بخش دولتی مورد استفاده قرار می گیرد دول ت الکترونی ک عبارت اس ت از گس ترش دموکراسی، ارتقای شأن و منزلت انسان حمایت از توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم دولت الکترونیکی یعنی خدمات دهی و تبادل اطالعات به ازمانی س درون ورت ص /برون س ازمانی ک ه از طریق بهره گیری از ابزارهای ورت ص فناوری بر ی مبتن می گیرد و به صورت ارتباط و تأثیر متقابل میان عناصر زیر تعریف می شود: دولت و شهروندان ( ) Government to Citizen دولت و تجار و کسبه ( ) Government to Business الکترونیک دولتالکترونیک اهدافدولت اهداف ب ه طور کل ی م ی توان گف ت ک ه هدف دولت الکترونیک ارائه خدمات بهتر با هزینه کمتر و اثر بخشی بیشتر است .به طور مفصل تر می توان گفت هدف دولت الکترونیک استفاده از پتانسیل های فناوری اطالعات و ارتباطات به منظور تغیی ر دول ت از سازمان _ محوری و ارای ه خدمات محدود ،ب ه س مت شهروند _ محوری و ارای ه خدمات جام ع دولت ی ارایه خدمات بهتر تأثیر مثبت در قیمت و کارآیی خدمات مشارکت بیشتر مردم در امور دولتی ارای ه و ب ه کارگیری روش های مناسب برای اداره جامعه کاهش تشريفات دست و پاگير اداري ارائه خدمات الکترونيکي اطالع رساني الکترونيکي تامين رضايت شهروندان افزايش بهره وري شفافيت امور و کاهش رشوه خواري استراتژی استقرار دولت الکترونیک اولین گام در تدوین استراتژی دولت الکترونیک تعریف آن است. بدین معنا که سیاستگذاران باید بدانند که دقیقا در پی دست یافتن به چه چیزی هستند .دولت الکترونیک ظرفیت‌های باالیی برای ایجاد ارتباطات الکترونی ک بی ن دول ت و شهروندان ،دول ت ب ا بخش خصوصی و اجزای مختلف درون دولت دارد .هر حکومتی با توجه به شرای ط خاص خود م ی توان د در هنگام تدوی ن اس تراتژی دولت الکترونی ک مورد نظ ر خود ،قلمرو نفوذ و گس ترش این پدیده را تعریف کند. پس از این مرحله باید نسبت به تدوین استراتژی اقدام شود .این اس تراتژی از ای ن لحاظ حای ز اهمی ت اس ت ک ه برنامه‌های عملی مهندسی مجدد فرآیندها و رویه‌ها را به گونه‌ای که در راستای دولت الکترونیک و حمایت کننده آن باشد ،هدایت کرده و همچنین گام‌های اولی ه حرک ت را تعیی ن م ی س ازد .ای ن اس تراتژی باید دربرگیرنده مراحل ذیل باشد؛ تعریف ساختار دولت الکترونیک و اجزا و عناصر کلیدی آن تعیین مخاطبان و کاربران دولت الکترونیک ترسیم چشم انداز قابل درک و دربرگیرنده نتایج مورد انتظار از دولت الکترونیک ساختار دولت الکترونیک س اختار کل ی دول ت الکترونی ک را می توان در چارچوب ارتباطات زیر بررسی نمود: دولت و شهروندان ()G 2 C دولت و تجار و کسبه ()G 2 B دولت و کارمندان ()G 2 E دولت و دولت ()G 2 G دولت و شهروندان مؤلف ه دول ت – شهروندان یک ی از مهمتری ن مؤلفه های دول ت الکترونیک ی اس ت .دول ت الکترونیک ی موجب ارتقای س طح زندگ ی شهروندان در هم ه زمین ه ه ا می شود .در همین راستا تمرکز مؤلفه G2Cبر شهروند – محوری و تهیه بسته های سازمان یافته ای به منظور ارایه خدمات دولتی به صورت الکترونیکی است .با توجه به این طرح ،شهروندان با سازمانهای دولتی به صورت مجزا س رو کار نخواهن د داش ت بلک ه از طری ق یک درگاه دولت و تجار و کسبه اکنون بازرگانان در سطح بین المللی و محلی می تواند از خدمات و اطالعات تجاری را ک ه دول ت ب ه صورت سازمان یافته و مجتمع در اختیار آنها می گذارد استفاده کنند .دول ت الکترونیک ی در راس تای ارایه خدمات و اطالعات به بازرگانان و کسبه مؤلفه G2Bرا به صورت الکترونیک ی و ب ا ص رف حداق ل هزین ه و زمان و حداکثر راندمان انجام می دهد. دولت و کارمندان این مؤلفه سعی در بهینه سازی نحوه ارتباطات دولت با کارمندان س ازمان های مختل ف دولتی دارد .کارمندان دولت باید بتوانند با صرف حداقل زمان و هزینه کارهای خود را انجام دهند .به عنوان نمونه آنها باید بتوانند به ص ورت الکترونیک ی تقاضای وام ،مرخص ی یا حقوق بازنشستگی نمایند و حتی بتوانند در منزل وظایف اداری خود را انجام دهن د .بای د ب ه ای ن نکت ه توج ه داش ت که چنانچ ه ای ن مؤلف ه ب ه خوب ی پیاده س ازی شود در بهینه س ازی ارتباطات میان شهروندان و س ازمان های دولتی دولت و دولت ای ن مؤلف ه مربوط ب ه روش های ارتباط ی دول ت ه ا با یکدیگ ر اس ت بای د ت ا آنج ا که امکان دارد تعامالت و ارتباطات میان دولت ها نظیر تبادل اسناد و اطالعات به صورت الکترونیکی انجام پذیرد . ویژگیهای دولت الکترونیک کاهش فاصله ها :دولت الکترونیکی فاصله بین شهروندان و دولت را کاهش میدهد .خدمات دولت را نزد شهروندان می اورد ،مرزهای جغرافیایی ،سازمانی و رشته ای را بر می دارد تغییر پاردایم :روابط جدیدی بین دولت و شهروندانش به وجود می آورد انقباض زمان :دولت الکترونیک با ویژگیهای همه جا در دسترس با خدمات شبانه روزی در زمان صرفه جویی و زمان شهروندان را آزاد می کند تغییر شکل دولت :ساختار دولت در راستای مناسب سازی خدمات دولت به شهروندان، متحول می شود مدلهای دولت الکترونیک: -1مدل انتشاری -2مدل خدمات تعاملی -3مدل تحلیلی-تطبیقی -4مدل حمایت الکترونیکی -5مدل جریان بحرانی الگوهای استقرار دولت الکترونیک در س ال های اخی ر ص احب نظران دول ت الکترونیک مدل ه ا و الگوهای متعددی برای اس تقرار دول ت الکترونیک طراحی و تبیین کرده اند که ذیال به سه تا از مهمترین آن ها اشاره شده و به طور خالصه مورد مرور قرار گرفته الگوی اجرایی هیکس اند. الگوی پنج مرحله ای سازمان ملل الگوی پنج مرحله ای هیلر و بلنگر الگوی اجرایی هیکس مرحل ه اول :ایجاد تعه د و آگاه ی نس بت ب ه دولت الکترونیک تا زمانی که رده های مختلف بوروکراسی دولتی تعهد الزم جهت پایبندی به اس تقرار دول ت الکترونی ک را نداشت ه باشن د رون د اجرا کن د شده ی ا ب ا مانع مواجه می شود .پس اولی ن گام ایجاد تعهد و آگاه ی در رهبران و مجریان دولت الکترونیک می باشد. مرحل ه دوم :ایجاد ظرفی ت های استراتژیک مورد نیاز دولت الکترونیک مرحل ه س وم :ایجاد ظرفی ت های اس تقرار دولت الکترونیک در این مرحله سه عامل مهم بایستی مورد توجه قرار داشته باشند :توانمند س ازی مناب ع انس انی ب ا توج ه ب ه نیازمندی ه ا و الزامات دول ت الکترونیک، ایجاد زیرساخت های فنی دولت الکترونیک و ایجاد سیستم های داده جهت الگوی پنج مرحله ای سازمان ملل مرحله در حال ظهور ایجاد تعداد وب سایت به صورت مستقل از هم توسط سازمان های دولتی که شامل یک سری اطالعات محدود ،پایه ای و ایستا بوده و از پویایی الزم برخوردار نیست. مرحله تکامل یافته در این مرحله اطالعات قرار گرفته بر روی وب سایت ها و محتوای اطالعات نظم بشتری به خود گرفته و سعی می شود این اطالعات به صورت روزآمد ارائه گردد. مرحله تعاملی ارتباط کاربران ب ا مقامات س ازمان های دولت ی در ای ن مرحل ه مقدور می شود .کاربران درخواس ت های خود را مطرح ساخته و فرم های مورد نیاز خود را از وب سایت سازمان به دست می آورند. مرحله تراکنش در این مرحله کاربران دولت الکترونیک می توانند هزینه خدمات دولتی را پرداخ ت کنن د و هرگون ه تراکن ش مال ی خود ب ا بخ ش دولت ی را از طریق اینترنت به انجام برسانند. مرحله یکپارچه الگوی پنج مرحله ای هیلر و بلنگر مرحله انتشار اطالعات اطالعاتی که در این مرحله به صورت برخط ارائه می گردد مورد استفاده سازمان های دولتی و کارکنان آن از یک س و و شهروندان و شرکت ها از سوی دیگر قرار می گیرد. مرحله ارتباطات دو طرفه در این مرحله دولت در صدد اس ت تا به کمک پس ت الکترونیکی و فناوری های انتقال داده زمینه برقراری ارتباط دوطرفه میان خود را فراهم آورد. مرحل ه ارائ ه خدمات الکترونی ک و انجام تراکنش های مالی در ای ن مرحل ه دول ت الکترونی ک ب ه جای مراجع ه مس تقیم ب ه سازمان های دولت ی جه ت دریاف ت خدمات و انجام امور مالی ،خدمات مورد نیاز را از طریق ابزارهای الکترونیکی دریافت می دارند. مرحله یکپارچه ساز افقی و عمودی یکپارچه سازی خدمات متنوع در دو سطح عمودی (یکپارچه سازی بخشی ) و افقی (یکپارچه سازی) در این مرحله به نحوی صورت میگیرد که یک شهروند بدون مراجع ه ب ه چن د س ازمان برای انجام ی ک فعالی ت دنبال ه دار ،بتواند خدمات مورد نیاز را به صورت یکجا دریافت کند .دولت ها مرحله به دلیل نیاز ب ه مناب ع و زمان زیاد برای یکپارچ ه س ازی ب ا چال ش های جدی مواجه دولت الکترونیک در ایران در کشور م ا نخس تین زمزم ه ه ا برای ایجاد دولت الکترونی ک در ده ه ۱۳۷ ۰خورشیدی ب ه گوش رسید و اندک اندک تالش ه ا برای ایجاد دول ت الکترونیک وارد فاز اجرایی شد .شکل ابتدایی ایجاد دولت الکترونیک در کشور ایجاد س ایت های اینترنت ی برای وزارتخان ه ها، ادارات ،س ازمانها و نهادهای دولت ی و حکومت ی بود که نمادی از تمایل دولت برای تقویت مبادالت الکترونیکی را نشان م ی داد .البت ه س ایت های اینترنتی در آغاز، صرفا نمودی برای معرفی این وزارتخانه ها و سازمان ه ا بودن د و کاربرد موثری از نظ ر مبادالت دو جانبه نداشتند .ام ا ب ه مرور زمان ،با اشکال تازه ای از کاربردهای دول ت الکترونی ک ه م س ایتهای اینترنتی کاربردهای بیشتری پیدا کردند و هم جلوه های تازه ای از کارکردهای دولت الکترونیک ظاهر شد .شاید شناخته جمهوری اس المی ایران برای توس عه دول ت الکترونیک اهمیت بسزائی قائل است و بودجه های افزایشی را نیز برای شرک ت ه ا و س ازمان های عموم ی در راستای اجرای ای ن ام ر اختص اص داده اس ت .در برنام ه پن ج ساله سوم ،دولت بطور جدی بودجه ساالنه ای را برای خانواده دول ت ب ه منظور توس عه ICTاختص اص داد ک ه .در سال 1380شمسی اولی ن مقدار آ ن ،رقم قابل مالحظه 160 میلیون دالر بود .تقریب ا س ه-پنجم ای ن بودجه برای تجهیزات س خت افزاری و نرم افزاری و همچنی ن شبکه جامع اطالعاتی تجاری اختصاص یافت و مابقی آن صرف هیئت دولت ایران در تیرماه ( 1381جوالی )2002نقشه جامعی برای بکارگیری و توسعه ICTبه تصویب رساند که گام بلند و موثری در صنعت فناوری اطالعات محسوب می شود .ای ن طرح ک ه بع د از 3000س اعت تالش استادانه تهی ه ش د راه را برای هماهنگ ی و تمامی ت و درستی سیستم های مکانیزه برای سازمان های مختلف دولتی در سراسر کشور هموار نمود. شای د ای ن نکت ه جال ب باش د ک ه چنی ن طرح جامعی در سنگاپور در سال ، 1992ایاالت متحده و ویتنام در سال ، 1993 ژاپ ن در س ال ،1994 کانادا در سال ،1996 برای س ال 1382شمس ی مجل س شورای اس المی با اختصاص بیش از 100ملیون دالر به فناوری اطالعات و ارتباطات ،برای سازمان های عمومی موافقت کرد که در نتیجه دولت انجام پروژه های متعددی را در زمینه ICTبه تص ویب رس اند .ای ن پروژ ه ه ا شام ل دول ت الکترونیک، تجارت الکترونیک ،بانکداری الکترونیک ،آموزش الکترونیک و بهداشت الکترونیک بودند. طرح تکفا تکف ا مخف ف عبارت «توسعه کاربردی فناوری اطالعات» است و در حقیقت نامی غیررسمی است برای تبصره 13 قانون بودجه که در تدوین قانون بودجه سال 81گنجانده شد و به تصویب رسید. مطاب ق ای ن تبص ره ،بودج ه قاب ل مالحظه‌اید ( 64میلیارد تومان) برای توسعه فناوری اطالعات در کشور منظور ش د و هف ت زیر برنام ه کالن برای آ ن تعری ف گردید .زیر برنامه‌های هفت‌گانه «تکفا» که باید بودجه منظور شده در راه ایجاد و گسترش آنها به کار می‌رفت ،عبارت بودند از: دولت الکترونیکی ،مهارت دیجیتالی نیروی انسانی کشور، پروژه دولت الکترونیک تصویب شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 1381در پنج گام مکانیزه نمودن فرآین د های عموم ی مانن د اتوماسیون اداری ،محی ط بدون کاغ ذ ،س یستم های مدیری ت منابع انسانی مثل سیستم های مالی و کارگزینی و از این قبیل مهندس ی مجدد فرآین د ه ا برای اینکه بتوان فناوری اطالعات روی آنها إعمال کرد.مقرر شد ساالنه 10فرآیند در سراسر کشور مهندسی مجدد شوند. ملزم کردن سازمان های دولتی به اتصال شبکه داخلی خود ب ه اینترن ت و س اختن وب س ایت خود ت ا اواخ ر سال .1382 فراهم آوردن امکانات الزم جهت در دسترس قرار گرفتن خدمات و اطالعات بوسیله مردم. وضعیت فعلی دولت الکترونیک در ایران دول ت الکترونی ک در ایران ب ا وجود آن ک ه هنوز متولی مستقلی ندارد ،اما در بعضی حوزه‌ها فعال اس ت .قری ب ب ه 1000س ایت دولت ی ایران ب ا وجود همه کاستی‌ها و نقص‌هایی که در اطالع‌رسانی دیجیتال ی رس می در وب وجود دارد ،بخش ی از رواب ط عمومی دیجیتالی کشور را به دوش می کشند. دفات ر دول ت الکترونی ک ک ه در اس تان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده اس ت ،خدمات مختل ف انتظام ی و ثبتی را انجام می‌دهن د و ای ن خود ی ک گام ب ه جل و در ارای ه خدمات ب ه شهروند الکترونیکی ایرانی است. اعطای ده‌ها میلیارد تومان تسهیالت از طریق طرح تکفا به بخش خصوصی در جهت تقویت زیربنای اقتصادی و علمی بخش خصوصی در حوزه‌ آی تی ،خود تاثیر غیرمستقیمی در گسترش دولت الکترونیک در ایران دارد. الزامات دولت الکترونیک تحقHق دولHت الکترونیHک مسHتلزم مطالعHه دقیHق شرایHط اقتصHادی ،اجتماعی و فرهنگی جامعه است که به برخی از موضوعات مهم در این حوزه می پردازیم: -1مهندسی مجدد فرایندها دولHت الکترونیHک روش نوینHی را در روابHط بیHن دولHت با شهروندان(،)G2CدولHت بHا فعاالن اقتصHادی( ،)G2Bو نیHز دولHت بHا زیر مجموعه­های خودش()G2GبHه منظور مدیریHت امور کشور ارائHه می­نماید.تحقق چنیHن امری منوط بHه آHن اسHت کHه تمامی فرایندهای انجام امور اداری مجددا طراحHی شونHد و متناسHب بHا تعامالت و ارتباطات روش نوین مورد بازنگری قرار گیرند. -2از بین رفتن مرزهای فیزیکی تحقHق دولHت الکترونیHک مسHتلزم آHن اسHت کHه اطالعاتبHه صHورت آزادانه در فضای مجازی در دسHترس عموم قرار گرفتHه و سHیاست هHا و اسHتراتژی های این کار نیز در فضای خارج از مرزها صورت گیرد. -3تفاهم میان دولت و شهروندان دولHت بایHد شهروندان را بHه عنوان مشتریان خود قلمداد کرده و بHا احترم به حقوق آنهHا در جهHت افزایHش مشارکHت مردم در فراینHد اسHتفاده از خدمات دولت الکترونیک تالش کند. -4سواد و دانش الکترونیک برنامHه دولHت الکترونیHک بایHد فرصHت هایHی را در جهHت آموزش و توانمندسازی شهروندان در زمینHه اسHتفاده از خدمات فناوری اطالعات و ارتباطات فراهHم اورد .سHواد الکترونیک دربرگیرنده سHواد ،ICTسHواد اطالعاتHی( )Information literacyو دیگHر دانش هایی است که در این حوزه کاربرد دارند. -5تاسیسات زیر بنایی دولت ها مسئولیت عمده ساخت تاسیسات زیر بنایی در زمینه فناوری اطالعات و ارتباطات را بر عهده داشته و از سوی دیگر موفقیت ابتکارات دولت الکترونیک تHا حد زیادی بسHتگی به کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت دارد. -6بهره مندی از کارشناسان خبره حوزه ICT تبدیل شدن دولت سنتی به دولت الکترونیک به نیروی انسانی متخصص Hدر زمینه بهره برداری، حفظ و نگهداری از تاسیسات مربوطه و به روز رسانی دائم سایHت های دولتی نیاز دارد. -7اعتماد پذیری سطح باالی اعتماد دولت به مردم و بالعکس ،عامل بسیار مهمی در راستای اجرای موفقیت آمیز پروژه دولت الکترونیک تلقی می شود. -8انتشار اطالعات (به اشتراک گذاشتن اطالعات) الزم اسHت دولHت الکترونیHک اطالعات مورد نیاز رابHه موقHع وبHه صHورت روزآمHد بیHن سازمانهای دولتHی و همچنیHن بیHن دولHت و شهروندان بHه اشتراک گذارد .عواملHی مانند نوع نگرش مقامات رسHمی ،توجHه بHه میزان اهمیHت اطالعات و ...مHی تواننHد در اشتراک گذاری به هنگام و شفاف اطالعات تاثیر گذار باشند. -9امنیت و کنترل حریم شخصی اطمینان در زمینه حفظ حریم خصوصی اشخاص ،منوط به داشتن اطالعات کافی و بهره مندی از شبکه امنیتی مستحکم است .عالوه بر این ،کنترل منظم این امر که تنها اشخاص مجاز بتوانند به اطالعات دسترسی داشته باشند و آن را تعدیل نمایند ،مسئله بسیار مهمی است. جایگاه ایران در بین دیگر کشورها خبرگزاری مهر در گزارشی از احسان قدیری عضو کنفدراسیون بین المللی دولت الکترونیک رتبه ایران را بین 190کشور جهان از سال 2004تا 2012به شرح زیر بیان کرده است. رتبه ایران در جهان سال میالدی 115 98 108 102 100 2004 2006 2008 2010 2012 جدول زی ر ه م امتیاز کشور های منطق ه و ه م رتب ه آ ن ها را در منطقه و دنیا نشان می دهد .امتیاز داده شده به کشورها از یک می باشد. موانع گسترش دولت الکترونیک از دیدگاه و رویکرد های مختلف می توان موانع متعددی بر س ر راه گس ترش الکترونی ک برشمرد .ام ا به طور خالصه سه مورد از مهمترین این عوامل عبارتند از : عوامل فرهنگی عوامل سازمانی و اداری کمبود منابع در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل می پردازیم. عوامل فرهنگی موقعی ت کنون ی :بررس ی دولته ا و مطالعات اولی ه آ ن ه ا برای به اجرا درآوردن طرح دول ت الکترونی ک نشان داده اس ت ک ه مشک ل اصلی ایجاد و توسعه دولت الکترونیک،تکنولوژی نیست ،بلکه مشکل اصلی در این است که آیا فرهنگ جامعه آمادگی پذیرش تغییرات بسیار زیادی که ایجاد خواهد شد رادارد یا خیر؟ این تغییرات تاثیر اصلی خود را بر کارمندان دولتی خواهند گذاشت .بررسی هانیز نشان می دهد که عدهای از کارمندان دولت با تغییرات سریع در نظام اداری مخالفند ،در حالی که عده ای دیگر با آن موافق بوده و از ان استقبال م ی کنند .برای راض ی کردن عموم مردم نیز باید جامعه را متقاعد کرد که انتقال اطالعات ب ه قدر کاف ی ام ن هس ت و حری م خصوصی افراد کامال رعایت می شود. محیط فرهنگی مطلوب دولت الکترونیک :در ساختار سازمانی یک دولت الکترونیک ،کارمندان به جای جلوگیری از خطرو ریسک در کارهای اداری به راه رس یدن ب ه محی ط فرهنگ ی مطلوب :پی ش بین ی می شود در جامعه ای مثل جامعه آمریکا ،طی یک دوره تبدیلی 5ساله موقعیت فرهنگی مناسب برای پیاده سازی دولت الکترونیک-چنان ک ه ذک ر شد-فراه م شود.پی ش از ه ر چی ز ،عمل ی س اختن دولت الکترونیک به یک مدیریت و راهبردی بسیار کارآمد نیاز دارد.این هیات مدیره تنها از متخصصین (آی تی)تشکیل نمی شودبلکه در این هیات افرادی با تخصص های اقتصاد،مدیریت و جامعه شناسی نیز حضور خواهند داشت.گام اصلی بعدی تنظیم یک برنامه همه جانبه برای ادامه عملی ساختن دولت الکترونیک است. عوامل سازمانی و اداری موقعیت کنونی سازمان ها و ادارات :در حال حاضر ،ادارات دولت ی دارای رواب ط بی ن س ازمانی نیس تند و ای ن ب ه دلیل فقدان س ک شبک ه الکترونیک ی مناس ب بی ن آ ن ه ا می باشد .مسئولین این سازمان ها نیز تنها به مدیریت در حوزه درون س ازمانی عادت کرده ان د و ارتباط بین س ازمانهای مختل ف م ی توان د مشکالت ی برای آنها ایجاد کند.روش تصمیم گیری باال به پایین نیز عامل دیگری است که به مشکالت مدیریتی دامن زده است. ساختار اداری مطلوب دولت الکترونیک :در یک نظام دولتی الکترونی ک ،موان ع و حص ارهای بی ن س ازمانی برداشت ه می راه رس یدن ب ه س اختار اداری مطلوب:یکی از راه های موثر می تواند دادن پاداش به کارمندان و مدیرانی باشد که به جا افتادن دولت الکترونیک در سازمان خود کمک می کنند.حتی برخی دولت ها ارگان های خاصی را جهت دنبال کردن این موضوع تاسیس کرده اند.در همین حال ب ه موازات ای ن فعالی ت ه ا،متخص صین (آ ی تی)در حال س اختن زی ر بنای الزم برای مرتب ط ساختن ارگان های مختلف به یکدیگر خواهند بود. کمبود منابع وضعی ت حاض ر :همان طور ک ه گفت ه ش د در حال حاضر – درجوام ع پیشرفت ه ای مثل ایاالت متحده –کمبودی از لحاظ منابع تکنولوژیک احساس نمی شود .اما کمبود نیروی انسانی متخصص چه از لحاظ فنی و چه از نظر مدیریتی یک مشکل عمده در راه سرعت بخشیدن به روند تغییر به دولت الکترونیک ب ه شمار م ی رود .از طرف ی ب ه دلی ل ن و و بدی ع بودن این موضوع در واق ع م ی توان گف ت ک ه هی چ نیروی مدیریت ی با تجربه ای ،برای پیاده سازی دولت الکترونیک در سطح جامعه وجود ندارد. وضعی ت مطلوب برای پیاده س ازی دول ت الکترونی ک :یک موج جدی د از افراد تحص یل کرده در فناوری اطالعات و مدیریت راه رس یدن ب ه وضعی ت مطلوب :گ ر چ ه استخدام مدیران ی ک ه توانای ی های گسترده ای در فناوری اطالعات دارند یک اقدام اساسی و اصولی محسوب می شود اما آموزش مدیران قدیمی و استفاده از آن ها این مزیت را داردکه این افراد می توانند در هزینه ها صرفه جوی ی کرده و اعتبارات مازاد را برای بهبود کیفیت زیر ساخت های تکنولوژیک دولت الکترونیک به کار گیرند. نتیجه گیری ارتباط میان دول ت الکترونی ک و حکومت‌داری خوب به قدری نزدی ک اس ت ک ه برخ ی ص احبنظران معتقدن د که دولت الکترونیک اگر در نهایت به حکومت‌داری بهتر منجر نشود هرگز رسالت خود را به انجام نرسانیده است. دولت الکترونیک شیوه‌ای است برای حصول اطمینان از اینک ه هم ه شهروندان ب ه گونه‌ای یکس ان از فرصت مشارکت در تصمیمات برخوردارند . در ص ورت پذیرش تفک ر مدیری ت استراتژیک در حوزه دولت ی ،فلس فه دول ت الکترونیک ی ب ه راحتی برای کارگزاران و بورو کرات ها قابل هضم خواهد بود .البته دولت الکترونیک همانطور که تشریح شد ،ابعاد مختلفی نظی ر مشتری مداری ،کیفی ت ،کارای ی ،اثربخشی ، انعطاف پذیری ،اس تفاده از توانمندی ها و مهارت های بخش خصوصی در بخش دولتی ،و به کارگیری مکانیسم های بازار را در بر می گیرد . قوانین موجود را تغییر داد تا هماهنگی الزم با نظام دولت الکترونیک برقرار شود. در باب مزایای آن اطالع رسانی همگانی ( مسئولین، مدیران و مردم) انجام شود. فرهنگ آن را اشاعه داد و آموزش الزم داده شود. مردم را به استفاده از آن عادت داد (اعتماد سازی). بس یاری از مردم هنوز آ ن اعتماد الزم را به فناوری جدید ندارند برای پرداخت قبوض مختلف آب ،برق ،گاز ،و غیره ،شخصا برای پرداخت قبوض خود به بانک ها مراجعه و ساعت ها وقت خود را در صف ها می گذرانند. مردم را تدریجا به استفاده از خدمات اینترنت ملزم کرد. مردم را تدریجا به استفاده از خدمات اینترنت ملزم کرد. منابع -1میرمحمدی ،سید محمUد ،مفاهیم کلیدی نظام اداری ،تهران ،انتشارات نگاه دانش ،)1393( ،چاپ آخر -2جلیلی ،رسول؛ مصاحبه در زمینه امنیت شبکه :آسیب‌پذیری اطالعاتی -امنیت شبکه -ابزارهای اUمنیتی در سازمان‌ها ،فصلنامه مدیریت فردا ،پاییز ( ،)1392شماره 2 -3الهی ،شعبان ،عبدی ،بهنام ،دانایی فرد ،حسن ( ،)1389پذیرش دولت الکترونیک در ایران :تبیین نقش متغیرهاي فردي -4فتحیان ،محمUد و مهدوی‌نور ،سیدحاتم؛ مبانی و مدیریت فناوری اطالعات ،تهران ،اUنتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ،)1389 (،چاپ دوازدهم. -5وبستر ،فرانک؛ نظریه‌های جامعه اطالعاتی ،اسماعیل قدیمی ،تهران ،قصیده‌سرا ،1389 ،چاپ دوم. -6نورمحمد،یعقوبی( ،)1386دولت الکترونیک ،رویکرد مدیریتی ،تهران :انتشارات افکار ،چاپ اول -7شرکت پرورش داده ها ،با همUکاري شرکت سامانه های مهندسی اطالعات( ،)1391تدوین برنامه جامع فناوري اUطالعات ایران( ، )6گزارش وضعیت موجود دولت الکترونیکی در ایران ،تهران :دبیرخانه شوراي عالی اطالع رسانی، چاپ اول 8-Gademzadeh ,F . and H. safari(2010). “transition to electronic ‏Government: a plan for Iran”. Sharif university of technology, spring. 9-Norris, D.F.K.L Kramer and S. H. holden(2009).” Is your local ‏government at the local level”. public performanc and manegment review ‏gournal. 10-Tohidi, H, and Jabbari M, M (2010).” The main requirements to ‏implement an electronic”. Islamic Azad University, South Tehran Branch,

51,000 تومان