صفحه 1:
دولت الکترونیک و بند ۱۵ سباست های کلی انظام
ادارء
صفحه 2:
9 کم كلى نظام ov
اداری
بند ۱۵ متن سیاستهای کلی نظام اداری که توسط مقام معظم رهبرى به رؤساى
قواى سه كانه. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس ستاد كل
نيروهاى مسلح ابلاغ شده استء بدين شرح است:
توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه
.مطلوب خدمات عمومی
صفحه 3:
a a
تعریف دولت الکترونیک
دولت الکترونیک دارای تعریف های متعددی است که به بعضی از آنها
اشاره می کنیم
8 دولث الکنرونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات
رسانی به موقع دقیق و کارآمد در 24 ساعت شبانه روز »
بود هفدة و 365 روز سال از طریق وسایل ارتباطی
ناكون مانند تلفن و اينترنت است
4 بكاركيرى فناوريهاى اطلاعات و ارتباطات در ارايه خدمات
اجتماعی , اداری و اقتصادی بخصوص در بخش دولتی
برای بالابردن بهره وری و نیز بهبود خدمات و ارایه
اطلاعات به شهروندان , تجار و کسبه
GUE دولت الکتروتیک به عنوان بستر و فرآیند مدیزیت بدون
کاغذ در حکومت مطرح است و در لن در نهایت بسیاری از
ارخباطات بین اداره ها ( با هم و با مردم ) از طریی کانال
های چند رسانه ای صورت می گیرد
صفحه 4:
۳
2 5 دد كه عليه شور
شرت های ای سارتان های Giles و ردان
دولت از طريق وب سابت ها در شبکه cupid و ندون
محدوديت مگانی و زمانی به اطلاعات و عدمات دولتن
َه درلتنسالکییولکنند شکلی E-Commerce jl است که
توسظ بخش دولتی مورد استفاده قرار.می گیرد
دولت الکترونیک عبارت است از گسترش دموکراسی,
ارتقای شأن و منزلت انسان حمایت از توسعه اقتصادی؛
عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم
کل دولت الکترونیکی یعنی خدمات دهی و تبادل اطلاعات به
صورت درون سازمانی
/ برون که از Ss گیری از آبزارهای.
مبتنی صورت
می گیرد و به صورت abe bial متقابل میان عناصر
زیر تعریف می شود
دولت و شهروندان ( Government to Citizen (
( Government to Business ) auuS 9 jlai دولت و
۱ ele
ia
صفحه 5:
به طور کلی می توان گفت که هدف دولت
الکترونیک ارائه خدمات بهتر با هزینه کمتر و
اثر بخشی بیشتر است. به طور مفصل تر wre
توان گفت هدف دولت الکترونیک استفاده از
پتانسیل های فناوری اطلاعات و ارتباطات به
منظور تغیپر دولت از سازمان _ محوری و
al خدمات محدود , به سمت شهروند
محوری و ارایه خدمات جامع دولتی
roar aaa!
صفحه 6:
ارایه خدمات pigs
تأثیر مثبت در قیمت و کارآیی خدمات
مشارکت بیشتر مردم در امور دولتی
ارایه و به کارگیری روش های مناسب برای اداره
جامعه
کاهش تشریفات دست و پاگیر اداري
ارائه خدمات الكترونيکي
اطلاع رساني الكترونيکي
تامین رضایت شهروندان
افزايش بهره وري
شفافيت امور و كاهش رشوه خواري
صفحه 7:
اولین گام در تدوین استرانژه دولت الکترونیک تعریققه قن است:
پدین معنا كه شیاستگاازان باند تدانت 8 ارقیقا درابی دست بافتن
به جه چیزی هستند: دولت الکترونیک ظرفیتهای بالایی براق ایجاد
ارتباطات الکترونیک بین دولت و شهروندان» دولت با بخش
خصوصی و اجزای مختلف درون دولت دارد. هر حکومتی با توجه به
شرایط خاص خود می تواند در هنگام تدوین استراتژی دولت
الکترونیک مورد انظظر خوده قلعره تفود و گسترش این بدیده زا
تعریف کند.
از این مرحله باید نسبت به ندوین استراتژی اقدام شود. این
آکیترانژی از این لحاظ حایز اهمیت است که برنامههای عملی
بدسی مجدد فرآیندها و رویهها را به گونهای که در راستای دولت
ویک و خمایت کننده آن باشدء هدايت كرده و همچنین گامهای
حرکت ارا نعیین می سارد. این استراتزی ناید. دربزگیرنده
حل ذیل باشد؛
تعریف ساختار دولت الکترونیک و اجزا و عناصر کلیدی ol
Subs ja و گازیران دولت Seep
ترسیم چشم انداز قابل .درک و دربرگیرنده بتانج مورد انتظار
از دولت الکترونیک ِ
صفحه 8:
ساختار دولت الکترونیک
ساختار کلی دولت الکترونیک را می توان در چارچوب
ارتباطات زیر بررسی نمود:
تس دولت و شهروندان (0 2 6)
8۶ دولت و تجار و کسبه (8 2 6)
دولت و کارمندان (G2E)
& دولت و دولت (G2G)
صفحه 9:
دولت و شهروندان
مولفه دولت - شهروندان یکی از مهمترین مولفه های
دولت الکنرونیکی است. . دولت الکترونیکن موجب
ارتقای سطح زندگی شهروندان در همه زمینه ها
ro شود . در همین راستا تمرکز مولفه 20 بر شهروند
- محوری و تهیه بسته های سازمان یافته ای به منظور
ارایه خدمات دولتی به صورت الکترونیکی است . با توجه
به اين طرح , شهروندان با سازمانهای دولتی به صورت
مجزا سرو کار نخواهند داشت بلکه از طریق یک درگاه
صفحه 10:
8005
دولت و تجار و کسبه
اکنون بازرگانان در سطح بین المللی و محلی می تواند
از خدمات و اطلاعات تجاری را که دولت به صورت
سازمان یافته و مجتمع در اختیار آنها می گذارد استفاده
کنند. دولت الکترونیکی در راستای ارایه خدمات و
اطلاعات به بازرگانان و کسبه مولفه 0628 را به صورت
الکترونیکی و با صرف حداقل هزینه و زمان و حداکثر
راندمان انجام می دهد.
صفحه 11:
دولت و كارمندان
اين مؤلفه سعى در بهينه سازى نحوه ارتباطات دولت با
كارمندان سازمان هاى مختلف دولتى دارد . كارمندان
دولت بايد بتوانند با صرف حداقل زمان و هزينه كارهاى
خود را انجام دهند . به عنوان نمونه آنها باید بتوانند به
صورت الکترونیکی تقاضای وام , مرخصی يا حقوق
بازنشستگی نمایند و حتی بتوانند در منزل وظایف اداری
خود را انجام دهند . بايد به اين نكته توجه داشت كه
جنانجه اين مؤلفه به خوبى بياده سازى شود در بهينه
سازى ارتباطات ميان شهروندان و سازمان هاى دولتى
صفحه 12:
دولت و دولت
این مولفه مربوط به روش sla ارتباطی دولت ها با
یکدیگر است بايد تا آنجا که امکان دارد تعاملات و
ارتباطات میان دولت ها نظیر تبادل اسناد و اطلاعات به
صورت الکترونیکی انجام پذیرد .
صفحه 13:
ویژگیهای دولت الکترونیک
کاهش فاصله ها: دولت الکترونیکی فاصله بین شهروندان و دولت را کاهش میدهد. خدمات
دولت را نزد شهروندان می اورد. مرزهای جغرافیایی. سازمانی و رشته ای را بر می دارد
تغییر پاردایم: روابط جدیدی بین دولت و شهروندانش به وجود می آورد
انقباض زمان: دولت الکترونیک با ویژگیهای همه جا در دسترس با خدمات شبانه روزی در
زمان صرفه جوبی و زمان شهروندان را آزاد می کند
تغییر شکل دولت: ساختار دولت در راستای مناسب سازی خدمات دولت به شهروندان»
متحول می شود
صفحه 14:
خب ۱7
مدلهای دولت الکترونیک:
۱- مدل انتشاری
۲-مدل خدمات تعاملی
۳-مدل تحلیلی-تطبیقی
۴-مدل حمایت الکترونیکی
۵-مدل جریان بحرانی
صفحه 15:
در سال های اخیر صاحب نظران دولت الکترونیک مدل
ها و الگوهای متعددی برای استقرار دولت الکترونیک
طراحی و تبیین کرده اند که ذیلا به سه تا از مهمترین آن
ان ۱ ه و به طور خلاصه مورد مرور قرار گرفته
اند ی اجرایی هیکس
4# الگوی بنج مرجله ای سازمان علل
۶ الگوی پنج مرحله ای هیلر و بلنگر
صفحه 16:
الگوی اجرایی هیکس ۱
مرحله اول : ایجاد تعهد و آگاهی نسبت به دولت
الکترونیک
مرحله دوم : ایجاد ظرفیت های استراتژیک مورد نباز
دولت الکترونیک
مرحله سوم : ایجاد لرفيت هافق اس تقرار دولت
الکترونیک
صفحه 17:
هرحله آی سازمان مللَ-<-
مرحله در حال ظهور
ایجاد تعداد وب سایت به ضورت مستقل از هم توسط سازمان های دولتی
که شامل یک سری اطلاعات محدود» پایه ای و ایستا بوده و از پویایی لازم
برخوردار نیست.
مرحله تکامل پافته
در این مرحله اطلاعات قرار گرفته بر روی وب سایت ها و محتوای اطلاعات
نظم بشتری به خود گرفته و سعی می شود این اطلاعات به صورت روزآمد
ارائه گردد.
مرحله تعاملی
ارتباط کاربران با مقامات سازمان های دولتی در این مرحله مقدور می
شود. کاربران درخواست های خود را مطرح ساخته و فرم های مورد نیاز
خود را از وب سایت سازمان به دست می آورند.
مرحله تراکنشر
در این مرحله کاربران دولت الکترونیک می توانند هزینه خدمات دولتی را
پرداخت کنند و هرگونه تراکنش مالی خود با بخش دولتی را از طریق
اینترنت به انجام برسانند.
ae ote
صفحه 18:
مسا سس
الگوی پنج مرحله ای هیلر و بلنگر
مرحله انتشار اطلاعات
اطلاعاتی که در این مرحله به صورت برخط ارائه می گردد مورد استفاده
سازمان های دولتی و کارکنان آن از یک سو و شهروندان
مرحله ارتباطات دو طرفه
در آين مرحله دولت در صدد آست تا به کمک پست الکترونیکن و فناوری
های انتقال داده زمینه برقراری ارتباط دوطرفه میان خود را فراهم آورد.
مرحله ارائه خدمات الکترونیک و انجام تراکنش sk
مالی
در این مرحله دولت الکترونیک به جای مراجعه مستقیم به سازمان های
دولتی جهت دریافت خدمات و انجام امور مالی» خدمات مورد نیاز را از
طریق ابزارهای الکترونیکی دریافت می دارند.
مرحله یکیارچه ساز افقی و عمودی
یکپارچه سازی خدمات متنوع:دن دو سطلح عمودی (یکپارچة ساری بختلنی ).وا
افقی (یکپارچه سازی) دز این مرحله به نحوی صوزت میگیرد که یک شهروند
بدون مراجعه به چند سازمان برای انجام یک فعالیت دنباله دارء بتواند
خدمات مورد نیاز را به صورت یکجا دریافت کند. دولت ها مرحله به دلیل
نیاز به منابع و زمان زیاد برای یکپارچه سازی با چالش های جدی مواجه
صفحه 19:
دولت الکترونیک در ایران
در كشور ما نخستين زمزمه ها براي ایجاد دولت
الکترونیک در دهه ۱۳۷۰ خورشيدى به كوش رسيد و
Yo Sal Sal ها براى ايجاد دولت الکترونیک وارد
فاز اجرایی شد. شکل ابتدایی ایجاد دولت الکترونیک در
کشور ایجاد سایت های اینترنتی برای وزارتخانه هاء,
ادارات. سازمانها و نهادهای دولتی و حکومتی بود که
نمادی از تمایل دولت برای تقویت مبادلات الکترونیکی
را نشان می داد. البته سایت های اینترنتی در آغازه
صرفا نمودی برای معرفی این وزارتخانه ها و سازمان
ها بودند و کاربرد موثری از نظر مبادلات دو جانبه
نداشتند. اما به مرور زمان» با اشکال تازه ای از
کاربردهای دولت الکترونیک هم سایتهای اینترنتی
oe بیشتری پیدا کردند و هم جلوه های تازه ای
کار کردهای دولت الکترونیک ظاهر شد. شاید شناخته
صفحه 20:
حعهور> SUS oll asl توسه دولت الکتروییک
اهمیت بسزائی قائل است و بودجه های افزایشی را نیز
برای شرکت ها و سازمان های عمومی در راستای
اجرای این امر اختصاص داده است. در برنامه پنج als
سوم, دولت بطور جدی بودجه سالانه ای را برای خانواده
دولت به منظور توسعه ۱6۲ اختصاص داد که .در سال
0 شمسی اولین مقدار آن» رقم قابل ملاحظه 160
میلیون دلار بود. تقریبا سه-پنجم این بودجه برای
تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین شبکه
جامع اطلاعاتی تجاری اختصاص یافت و مابقی آن صرف
صفحه 21:
هیئت دولت ایران در تیرماه 1381 (جولای 2002) نقشه
جامعی برای بکارگیری و توسعه ۱۲ به تصویب رساند که
گام بلند و موثری در صنعت فناوری اطلاعات محسوب می
شود. این طرح که بعد از 3000 ساعت تلاش استادانه
sly» |, ol, as angi هماهنگی و تمامیت و درستی
سیستم های مکانیزه برای سازمان های مختلف دولتی در
سراسر کشور هموار نمود.
شاید این نکته جالب باشد که چنین طرح جامعی در
سنگاپور در سال 1992 , ایالات متحده و ویتنام در سال
3 /, زاین در سال 1994, کانادا در سال 1996,
صفحه 22:
خب ۱7
ترای سال 3382 شحسی gules شتوراى اسلاعی با
اختصاض بیش از 100 ملیون دلار به فناوری اطلاعات و
ارتباطات, برای سازمان های عمومی موافقت کرد که در
نتيجه دولت انجام پروژه های متعددی را در زمینه ۱۲ به
تصویب رساند. این پروژه ها شامل دولت الکترونیک,
تجارت الکترونیک: بانگتلری آلگترهننگ. آموزش الکترونیک
د واشت اک Soa ورد
صفحه 23:
طرح تکفا
تکفا مخفف عبارت «توسعه کاربردی فناوری اطلاعات»
cul و در حقیقت نامی غیررسمی است برای تبصره 13
قانون بودجه که در تدوین قانون بودجه سال 81 گنجانده
شد و به تصویب رسید.
مطابق این تبصره, بودجه قابل ملاحظهاید (64 میلیارد
تومان) برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور منظور
شد و هفت زیر برنامه کلان برای آن تعریف گردید. زیر
برنامههای هفتگانه «تکفا» که باید بودجه منظور شده در
راه ایجاد و گسترش آنها به کار میرفت» عبارت بودند از:
دولت الكترونيكى: مهارت ديجيتالى نيروى_انسائى كشوره
صفحه 24:
پروزه دولت الکتروتیک تصور ازمان مدب
ریزی در سال 7381 در ينج كام
ojult, @ نمودن فرآیند های عمومی مانند اتوماسیون
اداری» محیط بدون WEIS سیستم های مدیریت منابع
انسانی مثل سیستم های مالی و کارگزینی و از اين قبیل
مهندسی مجدد فرآیند ها برای اینکه بتوان فناوری
اطلاعات روی آنها اعمال کرد.مقرر شد سالانه 10 فرآیند
در سراسر کشور مهندسی مجدد شوند.
ملزم کردن سازمان های دولتی به اتصال شبکه داخلی
##خود به اينترنت و ساختن وب سايت خود تا اواخر سال
382
فراهم آوردن امکانات لازم جهت در دسترس قرار گرفتن
خدمات و اطلاعات بوسیله مردم.
ae 11 a e eae elie ات Tats مح
صفحه 25:
وجعیت فعلی دولت الکترونیگ در آبزان
_- دولت الکترونیک در ابران با وجود لن که هنوز متولی
مستقلی ندارد, اما در بعضی حوزهها
فعال است. قریب به 1000 سایت دولتی ایران با وجود همه
کاستیها و نقصهایی که در اطلاعرسانی
ثاللی رشعی در وب وجود داردء تخشی از روانط عموعی
دیجیتالی کشور را به دوش می کشند.
دفاتر دولت الکترونیک که در استانهای مختلف کشور
ر##ندازی شده است, خدمات مختلف انتظامی و ثبتی را انجام
میدهتد و این خود یک گام به حلو در leas aly نم سهروند
الکترونیکی coil gel است,
_- اعطای دهها میلیارد تومان تسهیلات از طریق طرح تکفا
به بخش خصوصی در جهت تقویت
زیربنای اقتصادی و علمی بخش خصوصی در حوزه آی تی, خود تاثیر
غیرمستقبمی در گسترش دولت الکترونیک در ایران دارد.
greta TF ریت ال اه 1 1 ل که از
صفحه 26:
الزامات دولت الکترونیک
تحقق دولت الکترونیک مستلزم مطالعه دقیق شرلیط اقتصادی. اجتماعی و
فرهنگی جامعه است که به برخی از موضوعات مهم در این حوزه می پردازيم:
۱- مهندسی مجدد فرایندها
دولت الکترونیک روش نوینی را در روابط بین دولت با
شهروندان() 632).دولت با فعالان اقتصادی(628)). و نیز دولت با زیر
مجموعههاى خودش( 26 6)-به منظور مديربيت امور كشور ارلئه مینماید. تحقق
جنين امرى منوط به آَن است كه تمامى فرايندهاى انجام امور ادارى مجددا
طراحى شوند و متناسبببا تعاملات و ارتباطات روش نوين مورد بازنكرى قرار
گیرند:
صفحه 27:
۲- از بین رفتن مرزهای فیزیکی
تحقق دولت الکترونیک مستلزم آن است که اطلاعات به صورت آزادانه در
فضای مجازی در دسترس عموم قرار گرفته و سیاست ها و استراتژی های این
کار نیز در فضای خارج از مرزها صورت گیرد
۳- تفاهم میان دولت و شهروندان
دولت بلید شهروندان رابه عنوان مشتربان خود قلمداد کرده وبا احترم به
حقوق آنها در جهت افزلیش مشارکت مردم در فرایند استفاده از خدمات دولت
الکترونیک تلاش کند
صفحه 28:
۴- سواد و دانش الکترونیک
برنلمه دولت الکترونیک بلید فرصت هلیی را در جهت آموزش و توانمندسازی شهروندان در
زمینه استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم اورد. سواد الکترونیک
دربرگیرنده سواد 16۲ Information literacy) ile! olga و دیگر دانش
هایی است که در این حوزه کاربرد دارند.
صفحه 29:
۵- تاسیسات زیر بنایی
دولت ها مسئولیت عمده ساخت تاسیسات زیر بنایی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر
عهده داشته و از سوی دیگر موفقیت ابتکارات دولت الکترونیک تا حد زیادی بستگی به کیفیت
دسترسی شهروندان به اینترنت دارد.
۶- بهره مندی از کارشناسان خبره حوزه 10/1
تبدیل شدن دولت سنتی به دولت الکترونیک به نیروی انسانی متخصص در زمینه بهره برداری»
حفظ و نگهداری از تاسیسات مربوطه و به روز رسانی دائم سلیت های دولتی نیاز دارد.
۷- اعتماد پذبری
سطح بالای اعتماد دولت به مردم و بالعکس. عامل بسیار مهمی در راستای اجرای موفقیت آمیز
پروژه دولت الکترونیک تلقی می شود
صفحه 30:
۸- انتشار اطلاعات (به اشتراک گذاشتن اطلاعات)
لازم است دولت الکترونیک اطلاعات مورد نیاز رابه مقع وبه صورت روزآمد بین سازمانهای
دولتی و همچنین بین دولت و شهروندان به اشتراک گذارد. عواملی مانند نوع نگرش مقامات
رسمی. توجه به میزان اهمیت اطلاعات و... می توانند در اشتراک گذاری به هنگام و شفاف
اطلاعات تاثیر گذار باشند.
+ امنیت و کنترل حریم شخصی
اطمینان در زمینه حفظ حریم خصوصی اشخاص, منوط به داشتن اطلاعات کافی و بهره مندی از
شبکه امنیتی مستحکم است. علاوه بر اين. کنترل منظم این امر که تنها اشخاص مجاز بتوانند
به اطلاعات دسترسی داشته باشند و آن را تعدیل نمایند. مسئله بسیار مهمی است.
صفحه 31:
جايكاه ايران در بين دیگر کشورها
خبركزارى مهر در كزارشى از احسان قديرى عضو كنفدراسيون بين
المللى دولت الکترونیک رتبه ایران را بین 190 کشور جهان از سال
04 تا 2012 به شرح زیر بیان کرده است.
0 سال میلادی
صفحه 32:
جدول زیر هم امتیاز کشور های منطقه و هم رتبه آن ها را در
منطقه و دنیا نشان می دهد. امتیاز داده شده as کشورها از یک می
باشد.
دتبه در صنطقه
تاج کشود.
آدباجات
ob
رتیه حر حنیا
۵اه 8۶اه وه وه
27
صفحه 33:
و
موانع گسترش دولت الکترونیک
از دیدگاه و رویکرد های مختلف می توان موانع متعددی
بر سر راه گسترش الکترونیک برشمرد. اما به طور
خلاصه سه مورد از مهمترین این عوامل عبارتند از ؛
& عوامل فرهنگی
۶ عوامل سازمانی و اداری
© کمبود منایع
در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل می پردازیم.
صفحه 34:
ee
عوامل فرهنگی
موقعیت کنونی: بررسی دولتها و مطالعات اولیه آن ها برای به اجرا
درآوردن طرح دولت الکترونیک نشان داده است که مشکل اصلی ایجاد و
توسعه دولت الکترونیک,تکنولوژی نیست, بلکه مشکل اصلی در این است که
آیا فرهنگ جامعه آمادگی پذیرش تغییرات بسیار زیادی که ایجاد خواهد شد
رادارد یا خیر؟
این تغییرات تاثیر اصلی خود را بر کارمندان دولتی خواهند گذاشت. بررسی
هانیز نشان می دهد که عدهای از کارمندان دولت با تغییرات سریع در نظام
اداری مخالفند ,در حالی که عده ای دیگر با آن موافق بوده و از ان استقبال
من کنند. برای راضی کردن عموم مردم نیز باید جامعه را متقاعد کرد که
انتقال اطلاعات به قدر کافی امن هست و حریم خصوصی افراد کاملا
رعایت می شود.
محیط فرهنگی مطلوب دولت الکترونیک :در ساختار سازمانی یک دولت
الکترونیک »کارمندان به جای جلوگیری از خطرو ریسک در کارهای اداری به
صفحه 35:
ol, رسیدن به محیط فرهنگی مطلوب :پیش بینی می
شود در جامعه ای مثل جامعه آمریکا ,«طی یک دوره تبدیلی 5ساله
موقعیت فرهنگی مناسب برای پیاده سازی دولت الکترونیک-چنان
که ذکر شد-فراهم شود.پیش از هر چیز ,عملی ساختن دولت
الكترونيك به يك مدیریت و راهبردی بسیار کارآهد نیاز دارد.این
هیات مدیره تنها از متخصصین (آی تی)تشکیل نمی شودبلکه در
این ole افرادی با تخصص های اقتصاد.مدیریت و جامعه شناسی
نیز حضور خواهند داشت.گام اصلی بعدی تنظیم یک برنامه همه
جانبه برای ادامه عملی ساختن دولت الکترونیک است.
صفحه 36:
عواخل سازهانی و اداری
موفعیت کتوتی سازمان ها و ادارات :در جال حاضز اداوات
دولتی دارای روابط بين سازمانى نيستند و اين به دليل
فقدان سک شبکه الکترونیکی مناسب بين آن ها
مى باشد. مسئولين اين سازمان ها نيز تنها به مديريت در
حوزه دوون سازمانى عادت كرده اند و ارتباط بين
سازمانهاى مختلف مى تواند مشكلاتى براى آنها ايجاد
كند.روش تصميم كيرى بالا به Gul نيز عامل ديكرى است
كه به مشكلات مديريتى دامن زده است.
ساختاز اداری مطلوب دولت الکتروتیک:: در یک نظام دولتی
الکترونیک» موانع و حصارهای بین سازمانی برداشته می
صفحه 37:
خب ۱7
راء رسيدن نه ساتار اداری عطلوی کی از راح های
موثر می تواند دادن پاداش به کارمندان و مدیرانی باشد
که به جا افتادن دولت الکترونیک در سازمان خود کمک
می کنند.حتی برخی دولت ها ارگان های خاصی را جهت
دنبال کردن این موضوع تاسیس کرده اند.در همین حال
به موازات این فعالیت هاءمتخصصین (آی تی)در حال
ساختن زیر بنای لازم برای مرتبط ساختن ارگان های
مختلف به یکدیگر خواهند بود.
صفحه 38:
یت Glas ‘pole طور که گفته ند در احال حاضر -
درجوامع پیشرفته ای Jie ایالات متحده -کمبودی از LL
متابع تکنولوزیک احساس تفی شود. اما کمبود نبروی انساتی
متخصص چه از لحاظ فنی و چه از نظر مدیریتی یک مشکل
عمده در راه سرعت بخشیدن به روند تغییر به دولت الکترونیک
a, شمار می رود. از طرفی به دلیل نو و بديع بودن اين
موضوع در واقع می توان گفت که هیچ نیروی مدیریتی با
تجربه ای برای پیاده سازی دولت الکترونیک در سطح جامعه
وجود ندارد.
ممست مشا يرات عله سارف ولت لرتنک بك موج
جديد از اقراد تخصيل كرده در قتاورى اطلاغات و مدیریت
صفحه 39:
راه رسیدن به وضعیت مطلوب : گر چه استخدام
مدیرانی که توانایی های گسترده ای در فناوری
اطلاعات دارند یک اقدام اساسی و اصولی فحسوب می
شود اما آموزش مدیران قدیمی و استفاده از آن ها اين
مزیت را داردکه این افراد می توانند در هزینه ها صرفه
جویی کرده و اعتبارات مازاد را برای بهبود کیفیت زیر
ساخت های تکنولوژیک دولت الکترونیک به کار گيیرند.
صفحه 40:
ارتباط میان دولت الکترونیک و حکومتداری خوب به
قدری نزدیک است که برخی صاحبنظران معتقدند که
دولت الکترونیک اگر در نهایت به حکومتداری بهتر منجر
نشود هرگز رسالت خود را به انجام نرسانیده است.
دولت الکترونیک شیوهای است برای حصول اطمینان از
اینکه همه شهروندان به گونهای یکسان از فرصت
مشارکت در تصمیمات برخوردارند .
در eon پذیرش تفکر مدیریت استراتژیک در حوزه
دولتی فلسفه دولت الکترونیکی به راحتی برای
كاركراران ورد عراك ها فال حضم كواه زر الك
دولت الکترونیک همانطور که تشريح شد , ابعاد مختلفى
نظير مشتری مداری , کیفیت , کارایی , اثربخشی ,
انعطاف پذیری , استفاده از توانمندی ها و مهارت های
بخش خصوصی در بخش دولتی » و به کارگیری مکانیسم
فاق ناز أو وا دو مو هف همود .
صفحه 41:
قوانس موجود را تغبیر داد تا قماهنگی لازم با تظام ۳
4 بونبكي مار eect رسانی همگانی ( مسئولین؛
0 و عددم) انكام لود
فر ob iD را اشاعة داد و آموزش لازم
داده شود.
1 ttt
رقم وا به استقاام از آن عادت داد (اعتماد سازی):
بسیاری از مردم هنوز vl اعتماد حجان a زا به فناوری
خدید غدارند بزای پردوافت قیوص ماو
غیره , شخصا برای پرداخت قبوض خود به بانک ها مراجعه
و ساعت ها وقت خود را در صف ها می گذرانند.
مردم را تدریجا به استفاده از خدمات
اينترنت ملزم كرد.
مردم را تدريجا به استفاده از خدمات
اينترنت ملزم كرد.
tt
صفحه 42:
۱-میرمحمدی. سید محمد. مفاهیم کلیدی نظام اداری» تهران. انتشارات نگاه دانشء (۱۳۹۳)» چاپ آخر
۲ -جلیلی. رسول؛ مصاحبه در زمینه امنیت شبکه: آسیبپذیری اطلاعاتی -امنیت شبکه- ابزارهای لمنیتی در
سازمانها: فصلنامه مدیریت فردا؛ پاییز (۱۳۹۲). شماره ۲
۳-الهی. شعبان » عبدی, بهنام ٠ دانايى فرد. حسن (۱۳۸۹» پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش
متفیرهای فردی
۴_فتحیان. محمد و مهدوینور. سیدحاتم؛ مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات. تهران, لنتشارات دانشگاه علم و صنعت
ایران:( ۱۳۸۹). چاپ دوازدهم.
۵-وبستر, فرانک؛ نظریههای جامعه اطلاعاتی؛ اسماعیل قدیمی؛ تهران. قصیدهسرا. ۰۱۳۸۹ چاپ دوم.
۶نورمحمد.یعقوبی(۱۳۸۶)» دولت الکترونیک» رویکرد مدیریتی؛ تهران: انتشارات افکار چاپ اول
۷- شرکت پرورش داده هاء با همکاری شرکت سامانه های مهندسی اطلاعات(۱۳۹۱). تدوین برنامه جامع فناوری
لطلاعات ایران( ۶) +گزارش وضعیت موجود دولت الکترونیکی در ایران. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی»
چاپ اول
8-Gademzadeh ,F . and H. safari(2010). “transition to electronic
Government: a plan for Iran”. Sharif university of technology, spring.
9-Norris, D.E.K.L Kramer and S. H. holden(2009).” Is your local
government at the local level”. public performanc and manegment review
gournal.
10-Tohidi, H, and Jabbari M, M (2010).” The main requirements to
implement an electronic”. Islamic Azad University, South Tehran Branch,
مهد ات با
