صفحه 1:
/http://www.um.ac.ir/~

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
۱ Som BP Pn SENS CME hae STS) ‏ده‌ای ازفعالیتهای فردی واجتماعی و در بات سیم‎ 1

صفحه 6:
0 استقرا ار حامعة اطلاعاتی #زيرساختهاي ارتباظا 3 ا ا 000 ۵6 جامعه کشتاورزی: راههای شوسة آسفالت ۱ Son anon ‏خنهاي دانش‌بي: وجه فکرافراری جامعه‎ Pear rene) ‏آيرساختهاي فناوري رابط اطلاعات: وجه نم‌انزار‎ ا 0

صفحه 7:
جشمانداز جامعة اطلاعاتي اطلاعات شريان اصلى حيات جامعه است؛ تاصله‌ها کوتاه وارتباطات وسیع وپیچیده می‌شود؛ ل

صفحه 8:
20 اطلاعات 1 بنيادين درنحوة توليد ثروت (تبديل منابع سنتى 0 بع اوليه / منابع فيرزيكى ) به خب كى ومها رتهاى انسانى )؛ تحول درمفاهيم وشاخصهاى اقتصادى؛ اجتماعى؛ مديرريت وسازماندهی؛ ل ا 0 مهارت» دانش ونوآوری؛

صفحه 9:
‎eT‏ كك ال غتاز وماهيت اشتخال» تبديل عملکرد سنتی رد دائمی مبتنی بررباد گیرری مداوم فراوان برآموزش دمکراتیک وضرا گیرمحور ‎1 an BTalt onl PECADO E ss pines eikined ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏اتضعین سریع وزوال عوامل پایداری سیستمهای بستم اقتصادى» اجتماعى 2 2038

صفحه 10:
ويژگيهاي عصر اطلاعات ‎ae Q‏ مد 9۳ ‎ie‏ عوامل موش در ا ۱ ‏ایش چشمگیر پیچیدگی درمسائل جهانی وتعاملات ‌المللی اقتصادی واجتماعي؛ ‎oor we erat ae ‏#اتبدیل شدن اطلاعات به کالا.

صفحه 11:
خدمات اقتصادي خدهات عمومی با آرزش افزوده حدمات عمومي باه زیرساخنار خدمات بخش عمومي *

صفحه 12:
توسعه منابع انسانی: استراتژی محوری توسعه ‎ICT‏ مدارس و رسانه‌هاي عمومي (سواد ديجيتالي ) 88 مینگین هزينه لميليون تومان). 8ه Cyr gree ee eR eS OP gy

صفحه 13:
[oj OU We OCR han SYN. 101eC ‏مم‎ (wa ‏وقت محلى به وقت جهانى‎ -------3 ‏سرعت صوت به سرعت نور‎ ‏ل لتم‎ rr (TN AAS)

صفحه 14:
Everything

صفحه 15:
2۹۱۵ ابزارى براى جهانن شدن -دسترسى عادلانه به اطلاعات و منابع جهانى - مشاركت در صادرات -کاهش فاصله دیجیتالی ‎NC‏ ۱ -مسافرت بیشتر کردشگران - -تساوی حقوق اقتصادی ‎CIV am‏ | - -توسعه ححومتهاى مردم سالار

صفحه 16:
تساه سسرم: یکهارچگی عمودی ‎oees‏ ۱

صفحه 17:
*شهروند محور *رهبري *محوریت قانون؟ مردم * دماهنكلو شَكاريبينبخشي "عدم تمركز "ساختاز غير بخشي و خدماترساني "درام مدار * رقابتي سارك 9 دورن *سازمان محور * قدرت مبتني بر موقعيت سازماني *محوریت بروكراسي و مقررات ۳ *ایستا با تغیبرات تدريجي دا *تمرکز * ساختار بخشي و وظيفه‌اي *هزينه مدار تك قطبي

صفحه 18:
وینه ارائه خدمات واستفا ررم سرعت پردازش اطلاعات 0 eer Ree Reel: ‏سریع و آسان به اطلاعات مهنگام‎ ies

صفحه 19:
ابعاد مر ۱ 0-0 ‏ات 0 0 وا‎ e-Democracy, e-Vo ۰ e-Administratic e-Assistance, e-Justice e-Healthcare , e-Education دولت الکترونیکی در مقیاس کوچث 0 tn loyeae

صفحه 20:
ارتباط دولت و دیگر سازمانهای دولتی ‎(G2G)‏

صفحه 21:
ارائه خدمات امنيق و انتظامى راى كيرى الكترونيكى (:62821101©)

صفحه 22:
جح ار کی ویژه جرائم الکترونیکی

صفحه 23:
‎ery cele‏ لات ‎CCIE Ua I‏ ۳

صفحه 24:
9 eye er econ )2210611©655( ‏نتم مكانيزه ارتباطات دولق‎

صفحه 25:
3 2 3 ها در ارائه خدمات الكتر, ممع مام شا Country Maturity 31008615 021067 ۱۳۵۱ ۵۵

صفحه 26:
‘Sweden +7, Norway Denmars) Singapur Finland * |, canada + Australia Netherk ۳ ‏و‎ ‎Hong Kond Eston ‎J) S92"‏ ممم ‎*, France + (Germany ‘Southam Korea ‏تا لاه‎ 137 Turkey Japan sia ٠. ۰ ۰ ‎Hungary ۰ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎1 28 ‎E-government development index ‎Mal ‎India ‎ ‎ ‎Percentage of adult pop. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
رأى كيرى ات

صفحه 28:
مشكلات رأى ‎ate)‏ اينترنتي ~ 5 ها وجلوكيرى از نفوذ هكرها 5 هويت افراد رأى دهنده ار زیاد به سرورهای سیستم

صفحه 29:
مزاياي ۱۳۰۰۰۱ 9 FAV Pen POS: Borate

صفحه 30:
نكات مورد توجد .در بياده سازي بمنصح ا" پودن سیستم ‎eat‏ ۹ 22 حفوظ ماندن راى هر شخص 3- مشخص نشدن هویت شخص رای دهنده 4 501110 010633)بودن نرم افزارها

صفحه 31:
ُونه های موفق ‎ty oo‏ - سوير كوريدور جند رسانه اى مالزى

صفحه 32:
هزینه يك مبادله بانکي؟ ۳۵ ۳2۸ شين خودكار /2011. بيست و هفت سنت اأينترنت ‎E. commerce‏ رس

صفحه 33:
ا ‎Care cies‏ ۱ بیش از 635 به اینترنت دسترسی دارند. ۱

صفحه 34:
انجام امور تجاری و بازرگانی بصورت برخط و از طریق شبکه اینترنت

صفحه 35:
انواع تجارت آلكترونيکي Business-to-Busine Business-to-Customer Customer-to-Customer ( Business-to-Administration (22.") Customer-to-Administration (C2A)

صفحه 36:
مزاياي تجارت الكترونيك از ‎a‏ خريداران * قابل دسترسی بودن کاتالگها و مشخصات کالا ‎ee Lone 1 Bie SPs‏ زر ‎CO PS eer ere Pee te‏ ‎Ue‏ ۲6 ساعته از فرروشگاه در تمام طول هفته * ارزائتى بودن كالا ها نسبت به فر وشكا ههاى 1 ۳ عدم وجود فشار و استرس 0 *مکان جستجوی تمام فرروشگاه ها

صفحه 37:
مزاياي تجارت الکترونيك از ديد فروشندمان * هزينه يايين راه انداذى ضروشكاه الكترونيكى ااا اا 0 لاد رت ۱ © افرايش كينيت محصولات در اش رقابت ‎USE|‏ 11100 * افرایش سریع تعداد مشتریان و خریداران ؟ حذف واسطه ها و ارتباط بهينه تى با مشتربان

صفحه 38:
مدلهاي تجارت آلترونيکي Affiliate ls.» Ju. ‏“مدل اشتراك‎ *مدطای جدید

صفحه 39:
رگاههای اطلاعاق ماتند ۷00 حراج مانتد 1837© ل ا - مجتمع سازى كاله - حراج معكوس : “1131026-10111-21106”

صفحه 40:
هزينه ‎oe‏ 0انفر در حال تغيير است بسمت استفاده از روشهاى هوشمند هدفمند بيش ميرود

صفحه 41:
0 ES eC T yi et eee canes) ‏را ا‎ ems seeped ۳ eco SEs - مراحل: يبدا كردن , افزودن به سبد و پرداخت - رههای دیگر من پیگیری ۰۱ ۳۱۱۰ ؟ ۳-۷۵65

صفحه 42:
50 همکار (0۳۴) انه همكاران درصدى از فروش را مى Pay-per-clic Pay-per-lead Pay-per-sale - Scenery ee yet ae ea yee GER au oy Cae AR eer CON te ‏دریافت می کنند‎

صفحه 43:
Wall Street Journal - 0 ie - اشتراك اولیه و حدود رایگان - سرویس کامل با پرداخت ‎Microsubscription -‏ * يرداخت بر اساس ميزان دسقرسى

صفحه 44:
‎bias) FN)‏ سم مر مت ‎۱ ‎EP SIMON SEAR SS rN te ‏۳۳ انجام ۳ * هر گونه مبادلم مستقیم یا غورمستقیم- دارای ارزش پولی که از طریق ‎FS. ey Cp ern rece‏ ‎pee SPCR SB kel e ted ean te Bene A ‏با هدف انجام فعالیتهای تجارت الکترونيك در هر زمان یا مکانی است‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
كاربردهاي تجارت سیار ES eae en nee ‏ل‎ ere ws) CE Lees ‏ت مبتن بر مکان از قبیل دریافت تبلیغات شخصی»‎ ‏م‎ سرگرمی

صفحه 46:
1۳ ‏ابارت‎ ad

صفحه 47:
انواع آموزش [موزش لت ‎NC‏ ا 3 027 :آموزش مداوم ۲ ۱ در هر سه ‎Aid)‏

صفحه 48:
- محیط يادگيري متصل (همزمان و غیر همزمان)

صفحه 49:

صفحه 50:
از اينترنت و وب جهت رسانه ارتباطى ‎ae iteks‏ ل | ‎rts ES‏ 0 0 000 داتشجو مجورى تجا ندا ا |

صفحه 51:
سیستم پایگاه داده و نگهداری Learning Content Management Syste (LCMS) 7 مدیریت محتوا 02000 rene

صفحه 52:
۱۹( ۱3۱ ار IEEE LTSC - IMS -

صفحه 53:
دا سر اموزشي ؟ ارائه دوره ای آنوزشی Ore eh

صفحه 54:
ابزارهاي اصلي Interactive / Offline Web-based j.l5 ‏وجه‎ : .... Video Conferencing ,Chat, Shared- w] کلاسهای ببر‌گنرار شده (بازسازی تمامی رویدادها به ترتیب وقوع)

صفحه 55:
ارائه دوره هاي آموزنشي ارائه دوره هاي آموزشي

صفحه 56:
۱ لا شرکت در دوره هاي ‎Rese!‏

صفحه 57:
بهداشت الكترونيکي 1 ايجاد ‎cle lest ACN‏ 02 زبای کانلوگ دی علم و انش 000 ‎eee‏ برای حمایت و پشتیبانی از ‎ern rena‏ لت ‎er ey 5

صفحه 58:
رز مختلف 4 در ‎Pre eet‏ * وظايف 0 - سيستمهاى صوق براى تجويز. ركورد يزشكى ‎FICST ca‏ ا ا 525-57 ‎es ee‏ 1

صفحه 59:
| een A Cr Doane ery record (HER) -1 ماو 1 ‎aan Eee‏ 3 محمد بك بابك دا جا بون ا تشخیص و درمان بیماری ارائه می‌کند. ألن) مكن است بعنوان بخشى Picture Archiving ah Communicution System ( 0 Tes pees Sor et enero ۱ tov in ene reae hr REPS ena ‏بارکدینگ:‎ ارقف دواد نامه و ‎Radio Frequency‏ کنولوزی قادر به ردیایی و شناسایی بیمار در بیمارستان و همچنین پزشکان می‌باشد. ‎Electronic materials manayeneul (EMM‏ يت الكقرونيك مواد بيمارستانهااز قبيل داروها, تجهیزات پزشکی است.

صفحه 60:
1 nr Reso Foe ene در کمی کردن منافع و سودهای حاصل از 11 : ‎3S‏ اندازمكيرى نتايج كاربرد 1 ‎ees)‏ خدمات

صفحه 61:
مسائل كلان ‎ENDS RT‏ الكترونيكي از به مهندسی 0 قوانین حقوقی (1.67۷7 106۳)) امنیت اطلاعات

صفحه 62:
زیرسافت هاي ارتباطي ‎distribution~;5 4¥‏ لايه دسترسى 55 ©2366

صفحه 63:
زیرساخت هاي اطلاعاتي لازبراى ارائه خدمات data center . No} o) herein ley emereR Cees service شهرهاى اينترتق ياركهاى فناورى اطلاعات

صفحه 64:
زیرساخت هاي تجاري

صفحه 65:

صفحه 66:
آمادكي ی ای ‎ox‏ برای مهره مندی از ‎ae‏ ‏ال ند

صفحه 67:
طبقه بندي مدلهاي ارزنابي آمادگي الکترونیک ۱ cin aD eA Ce pene > ارزيابى اقتصاد الكترونيكى( (1-110011017137

صفحه 68:
‎a‏ ارزيابي جافعه الکترونیک ‏نز پي 0 ۳ وقابلیت جزامع ‎oN‏ ها براي بهره مندي از مزاياي باشند. اين مدلها معمولا در بي ارزيابي سي ‎oe)‏ ار 0 ‎Aerie‏ م دگي ومهارت افراد. ارزيابي سياستهاي دولت. .. ‎

صفحه 69:
ا وان ن آمادگي یک ‎ren ny)‏ ا 00 ‎ICT 1‏ ورقابت در جهان دیجیتال مي باشند.

صفحه 70:
انه آمادگی الکترونیکی بزرگترین اقتصادهای SUE Oe |e ie ‏جهان را با تاد و‎ ‏سس دهد‎ ‏ره‎ ‏کول ار ری سر‎ 1-3177 ‏ل وزبرساحت ختاورى‎ و شرایط اجتماعی و اقتصادی ۱۵ درصد شرایط سیاسی و قانونی ۱۰ درصد درت ‎١10‏ 00 ا 0

صفحه 71:
PooY guiaaliishcunsogigSl psxiy 5) Economist Intelligence Unit e-readiness rankings, 7 North America Westein Europe Asia-Pactic Central anc eastern Europe Middle Eastand Africa En egos som stomdonthve-reaites: ses reach oft gh scones vere now nk Sure eoontetInlgenes Ure

صفحه 72:
44 402 414 430 3.83 362 ‏ورد‎ ‎3.69 ‎3.03 ‎32 ‎312 ‎332 ‎339 ‎292 ‎a5 ‎5.76 ‎425 e-readiness score (of 10) Country India Philippines hina Russia Egypt Ecuador Ukraine so tanke Nigeria Pakistan ‏هه‎ ‎Vietnam ‎‘Algeria ‎Indonesia ‎Azerbajan ‎Ian ‎South afta Colombia 2007 e-teadiness 2008, rank (of69) rank sa(tie) 53 Satie) 56 56 51 7 5 58 55 59 58 6 6 5 3 6 6 6 9 6 3 6 66 66 6 or 6 6 6 6 6 1 35 53 51

صفحه 73:
رهاظم ره ‎dake eet geal”‏ *راهرهای میا شرا ‎EPO‏ ‎PLO alist gral‏ نماى شماتيك ‎eae eee aoe ted‏ برنامه لك ‎eae‏

صفحه 74:
: تسمهید زیرساخت شبکه دسترسي قوانین و مقررات منابع و تسهیلات تتوسسهحيطو فضاوهملفيلثيهلي برنامه جامع گسترش - ]۲6 در توسعه ملي يايدار 101 ‏بخش‌خصوصیمحور کلیدوو لستواتژيك‌حرک‌تفوسعه‎ -

صفحه 75:

صفحه 76:
رای عالی امنیت فضای تبادل اطلاعات

صفحه 77:
مات الکتزونك پا ۱ ن تجارت الکترونيك ee eres ری ان

صفحه 78:
كد آخر ایتا در همه عرصه ها تحول ايجاد كرده است 0 ‏ل ا‎ eS] ‏د چالشها و تهدیدهای جدید‎ 1

صفحه 79:

eServices دكتر محسن كاهاني /http://www.um.ac.ir/~kahani فهرست مطالب ‏جامعه اطالعايت ‏سرويسهاي الكرتونيكي – دولت الكرتونيكي – جتارت الكرتونيكي – آموزش الكرتونيكي – هبداشت (سالمت) الكرتونيكي ‏مسائل ‏آمادگي الكرتونيكي ‏وضعيت كشور فناوري اطالعات شاخه‌اي ازفناوري است كه با استفاده از سخت‌افزار ،نرم‌افزار، شبكه‌افزار‍ وفكرافزار ،مطالعه وكاربرد داده وپ!ردازش آن را درزمينه‌هاي ذخيره‌سازي ،دستكاري ،انتقال ،مديريت، جابه‌جايي ،مبادله ،كنترل ،سوييچينگ وداده‌آمايي خودكار امكانپذير مي‌سازد. I C T : Information and Communication Technology ‏Computer کامپيوتر و پردازش ‏C&C ‏IT ,س++يستمه+ایجمع +آوری- فنآوريهای الکترونيك پردازش و ارائه اطالعات ‏ICT کامپيوتر و مخابرات ا++لگوريتمه+ایپ+++ايه- + توسعه متقابل و ش++بکه +دسترسیک+++امپيوتریارتباطات- ی ا+ستاندارد خط ف+++ارس - س++يتمه+ایزيرساختیا+طالعاتی -متعامل شبکه در کامپيوتر س++يستمه+ایک+++امپيوتریعمومیپ+++شتيبانی- ارتباطی و پ+++ايگاهه+ای -ا+ستانداردها ,ف+++وا+نينو مفررا+ت- کامپيوتر آ+موزش,منابع +ا+نسانیو پ+++ژوهش- اطالعاتی ملی کاربردها ,خدمات ,مديريت, +نظارت-+ اطالع رسانی ‏Information داده ,اطالعات ,آمار ‏Communication سيستمهای جمع آوری,توزيع و تبادل اطالعات ارتباطات مخابراتی جامعة اطالعاتي جامعه‌اي است كه شاخصهاي آن تراكم بسيار زياد اطالعاتي درزندگي روزمرة شهروندان ،استفاده ازرايانه درطيف گسترده‌اي ازفعاليتهاي فردي واجتماعي و دريافت سريع داده‌هاي رقمي بين مكانهاي مختلف است. شاخصهاي استقرار جامعة اطالعاتي ‏زيرساختهاي ارتباطات راه دور :وجه سخت‌افزاري جامعه جامعة كشاورزي :راههاي شوسة آسفالت جامعة صنعتي :لوله‌كشي نفت وگاز ‏جامعة اطالعاتي :زيرساختهاي فيبر نوري ومخابراتي ‏زيرساختهاي دانش‌پي :وجه فكرافزاري جامعه (انديشة خالق وخبرگي) ‏زيرساختهاي فناوري رابط اطالعات :وجه نرم‌افزار جامعه ) هنجارهاي مشترك ،محيط حقوقي وپيمانها( چشم‌انداز جامعة اطالعاتي ‏جامعه دانش‌بنياد مي‌شود؛ ‏گردش اطالعات شريان اصلي حيات جامعه است؛ ‏فاصله‌ها كوتاه وارتباطات وسيع وپيچيده مي‌شود؛ ‏اطالعات به كاال تبديل مي‌شود. ويژگيهاي عصر اطالعات ‏كاهش فاصلة جغرافيايي وزماني؛ تغيير بنيادين درنحوة توليد ثروت (تبديل منابع سنتي اقتصاد (منابع اوليه /منابع فيزيكي) به خبرگي ومهارتهاي انساني)؛ ‏تحول درمفاهيم وشاخصهاي اقتصادي ،اجتماعي ،مديريت وسازماندهي‌؛ ‏شمول سرماية اين دوره برداراييهاي نامشهود ،تحقيقات، مهارت ،دانش ونوآوري؛ ويژگيهاي عصر اطالعات ‏تغيير درساختار وماهيت اشتغال ،تبديل عملكرد سنتي به‌كاركرد دائمي مبتني بريادگيري مداوم تأكيد فراوان برآموزش دمكراتيك وفراگيرمحور ‏تقوي!!ت مهارتهاي فنّاوري اطالعات وگس!!ترش مشاغ!!ل جديد با ارزش افزايي باال ‏تضعيف سريع وزوال عوامل پايداري سيستمهاي بستة! اقتصادي ،اجتماعي وسياسي ويژگيهاي عصر اطالعات ‏تغيير مؤلفه‌هاي اقتدار خصوص ًا عوامل مؤثر در قدرت سياسي حكومتها وتوزيع قدرت درجوامع؛ افزايش چشمگير پيچيدگي درمسائل جهاني وتعامالت بين‌المللي اقتصادي واجتماعي؛ ‏سرعت به عنوان استراتژي حركت؛ ‏تبديل شدن اطالعات به كاال. جامعة اطالعاتي خدمات اقتصادي (زيرساختار سيستم پرداخت ملي ،كنترل اعتبار ،اطالعات اعتبار/وام ،كانال اعتبار شركت/افراد، نرخ‌/گذاري بهره و غيره) خدمات‌ عمومي با ارزش افزوده (دولت الكترونيكي ،تداركات الكترونيكي ،استخدام الكترونيكي)... ، خدمات عمومي پايه (پاسپورت ،اطالعات پزشكي ،شماره ماليات ،كارت رأي‌گيري انتخابات، شناسنامه ملي ()...، )KTP زيرساختار خدمات بخش عمومي (شماره ملي ،PKI ،قانون ،سيستمهاي پشتيباني ،برنامه‌هاي كاربردي سيستمهاي پيشخوان و كارتهاي هوشمند)... شبكه فيزيكي (موبايل ،PSTN ،شبكه‌هاي خصوصي، اينترنت ،تلويز/يون كابلي، تلفن ثابت و بي‌سيم) توسعه منابع انساني :استراتژي محوري توسعه ICT مراكز تحقيقات پيشرفته توسعه يافته 120 80 60 40 20 0 نخبه دكتري فوق‌ليس/انس ليس/انس فوق ديپلم ديپلم بي /سواد سال 2 2 16 12 ميانگين هزينه (ميليون تومان) 100 فرار مغزها نخبه متخصص ماهر با‌سواد كم‌سواد توزيع طيف توان ديجيتالي منابع انساني كشورها فني حرفه‌ا‌ي /علمي كاربردي ‌(مهارت) ك متر ت وسعه يافته 140 مراكز علمي ،فني و دانشگاه‌ها ‌(تخصص) مدارس و رسانه‌هاي عمومي ‌(سواد ديجيتالي ) بي‌سواد تغييرات فضا --------------فضای حقيقی به فضای مجازی زمان --------------وقت محلی به وقت جهانی سرعت -------------سرعت صوت به سرعت نور ارتباطات -----------آنالوگ به ديجيتال دنياي مجازي e-Business e-Commerce e-Banking e-Learning e-Money e-Government e-Mail e-Book INTERNET ابزاری برای جهانی شدن دسترسی عادالنه به اطالعات و منابع جهانی مشارکت در صادراتکاهش فاصله ديجيتالی -جذب سرمايه های خارجی- -مسافرت بيشتر گردشگران -تساوی حقوق اقتصادی -مهاجرت برای کار- -توسعه حکومتهای مردم ساالر دولت الكترونيكي ارائه خدمات عمومي دولت به مردم از طريق شبكه هاي ارتباطي ‏مرحله اول :ارائه اطالعات ‏مرحله دوم :تعامل ‏مرحله سوم :يكپارچگي عمودي ‏مرحله چهارم :يكپارچگي افقي محور دانائي محور جامعه دانائي در جامعه دولت در بازآفريني دولت بازآفريني سازمان نوين و غير بروكراتيك شهروند محور رهبري محوريت قانون و مردم هماهنگي و همكاري بين‌بخشي پويا با تغييرات وسيع نتيجه‌گرا عدم تمركز ساختارغيربخشي و خدمات‌رساني درآمد مدار رقابتي سازمان سنتي و بروكراتيك سازمان محور قدرت مبتني بر موقعيت سازماني محوريت بروكراسي و مقررات عملكرد مستقل بخشي ايستا با تغييرات تدريجي فرآيندگرا تمركز ساختار بخشي و وظيفه‌اي هزينه مدار تك‌قطبي مزايا كاهش زمان تلف شده مراجعه كنندگان كاهش هزينه ارائه خدمات و استفاده از آن افزايش سرعت پردازش اطالعات ارتقاي دقت و صحت نتايج در گزارشات مديرييت دسرتسي سريع و آسان به اطالعات هبنگام ابعاد دولت الكترونيكي )e-Society( دولت الكرتونيكي در مقياس بزرگ e-Democracy, e-Voting e-Administration e-Assistance, e-Justice e-Healthcare , e-Education – – – – دولت الكرتونيكي در مقياس كوچك ليPPاد حمPعPبP در اe-Administration – مولفه ها ارتباط دولت و شهروندان()G2C ارتباط دولت و كارمندان()G2E ارتباط دولت و شركتها ()G2B ارتباط دولت و ديگر سازماهناي دوليت ()G2G G2C ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ارائه خدمات الكرتونيكي ()eForm سيستم حمل و نقل هوشمند اطالعات كشاورزي ،توريسم ،حميط زيستGIS ، سيستم كاريايب الكرتونيكي درگاه اطالع رساين ()ePortal سيستم ملي تشخيص هويت ارائه خدمات امنييت و انتظامي راي گريي الكرتونيكي ()eBallot G2E خدماتG2C سيستم مديريت خدمات و ساختارهاي ارئه خدمات الكرتونيكي دفرت پيگريي ويژه جرامئ الكرتونيكي G2B سيستم ماليايت هوشمند و يكپارچه ارائه خدمات الكرتونيكي ()eForm سيستمهاي ارتباط با بانكداري و جتارت الكرتونيكي گمرك الكرتونيكي G2G سيستم برنامه ريزي تعيني بودجه و تامني اعتبار()eBudget شبكه ملي ارتباطي دوليت ()VPN سيستم اطالعات قوانني سيستمهاي مكانيزه و اتوماسيون اداري ()eOffice سيسPتم مكانيزه ارتباطات دوليت ()paperless بلوغ كشورها در ارائه خدمات الكترونيك به شهروندان رٲی گيری الکترونيکی E- ‏VOTING ‏ ‏ ‏ رٲی گريی کامپيوتری رٲی گريی اينرتنیت رٲی گريی از طريق sms مشكالت رٲی گيری اينترنتي ‏ ‏ ‏ – – ‏ عدم دسرتیس متایم مردم به کامپيوتر و اينرتنت عدم اعتماد مردم به اين نوع سيستمها امنيت در سيستمهای الکرتونيکی امنيت داده ها و جلوگريی از نفوذ هکرها تشخيص هويت افراد رٲی دهنده فشار زياد به سرورهای سيستم مزاياي رٲی گيری اينترنتي ‏کاهش هزينه ها دستيایب به نتايج آرا در هر حلظه امکان حضور رٲی دهندگان از سراسر جهان نكات مورد توجه در پياده سازي e-voting -1کارآمد بودن سيستم های سخت افزاری -2حمفوظ ماندن رای هر شخص -3مشخص نشدن هويت شخص رای دهنده ‏Open Source -4بودن نرم افزارها شهرهاي الكترونيكي جتمع شركتهاي خمتلف در يك حمل فراهم كردن زيرساخت مناسب فراهم كردن امكانات دوليت مورد نياز رها كردن شركتها از مسايل جانيب و منركز بر مسايل اصلي مرتبط با سازمان منونه هاي موفق – – شهر اينرتنيت ديب سوپر كوريدور چند رسانه اي مالزي هزينه يك مبادله بانكي؟ 27/1دالر روش سنتي بيست و هفت سنت ماشين خودكار ATM يك سنت اينترنت E. commerce آمار E-Commerce ‏The Driving Force The Internet ‏Economy ‏ برای بدست آوردن 50,000,000کاربر: – – – ‏ ‏ ‏ راديو 38سال. کامپيوتر بيش از 16سال. تلويزيون 13سال. – اينترنت 4سال! 45%از مردم کانادا کاربران خانگی کامپيوتر دارند . بيش از %35به اينترنت دسترسی دارند. 12%خريداران دائمی از طريقWeb site تجارت الكترونيكي فروش كاال و خدمات با كامپيوتر از طريق اينرتنت. – عدم جامعيت كاملي. كاروكسب و فعاليت‌هاي هدفمند توأم با داده‌هاي فين كه با كمك وسايل الكرتونيكي به اجنام مي‌رسد. پردازش و انتقال الكرتونيكي داده – البته اين داده بايسيت ارزش انتقال داشته باشد و البته مي‌تواند شامل: منت ،صدا ،تصوير و غريه نيز بشود اجنام امور جتاري و بازرگاين بصورت برخط و از طريق شبكه اينرتنت انواع تجارت الكترونيكي Business-to-Business (B2B)  Business-to-Customer (B2C)  Customer-to-Customer (C2C)  Business-to-Administration (B2A)  Customer-to-Administration  (C2A) مزاياي تجارت الكترونيك از ديد خريداران • قابل دسترسي بودن كاتالوگها و مشخصات كاال • ارزيابي كاال ها و خدمات توسط خريدارانو اطالع از نظر بقيه • قابل دسترسي بودن برخي از كاال ها در زمان خريد • خريد 24ساعته از فروشگاه در تمام طول هفته • ارزانتر بودن كاال ها نسبت به فروشگا ههاي فيزيكي • عدم وجود فشار و استرس معمول در زمان خريد • امكان جستجوي تمام فروشگاه ها • ... مزاياي تجارت الكترونيك از ديد فروشندگان • هزينه پايين راه اندازي فروشگاه الكترونيكي • عدم محدود شدن محيط فروشگاه به مرزهاي جغرافيايي • تبليغ ارزان و راحت محصوالت در سطح جهان • افزايش كيفيت محصوالت در اثر رقابت • ارسال و دريافت سفارشات به صورت الكترونيكي • افزايش سريع تعداد مشتريان و خريداران • حذف واسطه ها و ارتباط بهينه تر با مشتريان • ... مدلهاي تجارت الكترونيكي ‏Brokerage ‏تبليغات ‏مدل تاجر Merchant ‏مدل همكار Affiliate ‏مدل اشرتاك ‏مدهلاي جديد Brokerage اجياد ارتباط بني فروشنده و خريدار – ‏B2B, B2C or C2C انواع مدهلا: – – – – – – بازار جمازي درگاههاي اطالعايت مانند Yahoo حراج مانند eBay خدمات عمومي فروش مانند Amazon جمتمع سازي خريداران حراج معكوس ”name-your-price“ : تبليغات اولني سرويس جتاريت در حميط وب روش سنيت هزينه بازاي هر 1000نفر در حال تغيري است تبليغات بسمت استفاده از روشهاي هوشمند هدفمند پيش مريود مدل Merchant فروش حمصوالت و خدمات بصورت برخط – – فروش اجناس توسط كل فروشان و جزء فروشان موجود جتار برخط مانند Amazon استفاده از تكنيك سبد خريد – – مراحل :پيدا كردن ،افزودن به سبد و پرداخت راههاي ديگر مانند پيگريي خريد هم استفاده مي شود ‏E-wallets  مدل همكار ()Affiliate سايت اصلي به همكاران درصدي از فروش را مي دهد – – – ‏Pay-per-click ‏Pay-per-lead ‏Pay-per-sale حدودا 15تا 18درصد فروش اجياد مي كند همكاران حدود 7تا 15درصد بعنوان كميسيون دريافت مي كنند مدل اشتراك مشرتيان براي دسرتسي به اطالعات پول پرداخت مي كنند – ‏Wall Street Journal مدهلاي مرتبط – – اشرتاك اوليه و حمدود رايگان – سرويس كامل با پرداخت ‏Microsubscription پرداخت بر اساس ميزان دسرتسي تجارت سيار()mCommerce جتارت سيار زيرجمموعه‌اي از جتارت اكرتونيك است. جتارت سيار شكل‌ گسرتش‌يافته جتارت الكرتونيك است كه از طريق اينرتنت سيار اجنام مي‌گريد هر گونه مبادله‌ـ مستقيم يا غريمستقيم‌ـ داراي ارزش پويل كه از طريق شبكه‌هاي سيار اجنام مي‌گريد جتارت سيار حتويل حمصوالت و خدمات از طريق تكنولوژيهاي يب‌سيم با هدف اجنام فعاليتهاي جتارت الكرتونيك دPر هر زمان يا مكاين است كاربردهاي تجارت سيار استفاده از وسايل سيار به منظور جستجوي اطالعات دراينرتنت، استفاده از وسايل سيار براي انتقال پول بني مشرتي و شركت، خدمات مبتين بر مكان از قبيل دريافت تبليغات شخصي، استفاده از وسايل سيار براي كارهاي ضروري، سرگرمي مزاياي تجارت سيار خاصيت حضور در همه جا جهاين و حملي بودن اجياد رابطه قوي بني كاربران و ارائه دهندگان سيار قابليت دسرتسي باال مشرتي پسند‌سازي هببود فرآيند تصمي ‌م گريي افزايش پاسخگويي هزينه عمليايت پايني انواع آموزش •آموزش حين خدمت •آموزش كالسيك (دانشگاهي) •آموزش مداوم آموزش الكترونيكي در هر سه زمينه آموزش بکمک کامپيوتر ‏Computer based instruction  – استفاده از كامپيوتر بعنوان يك ابزار تدريس ‏Computer aided learning  – محيط يادگيري غير متصل ‏Web-based Distance Learning  )(elearning – محيط يادگيري متصل (همزمان و غير همزمان) آموزش مجازی بکارگيری کامپيوتر و تکنولژی اطالعات و ارتباطات جهت فراگيري دانش ويژگيهای آموزش مجازي عدم نياز به ارتباط همزمان و يا هم مکان معلم و متعلم استفاده از کامپيوتر جهت تفهيم بهتر مطالب استفاده از اينترنت و وب جهت رسانه ارتباطي انجام بخشی از وظايف معلم توسط سيستم يادگيری محوری بجای آموزش محوری دانشجو محوری بجای استاد محوری تسهيل گر بجای معلم محيط آموزش مجازي ‏ )Learning Management System (LMS – – – – ‏ راهبري كاربر ردگيري پيشرفت كاربر سيستم مشاركت آموزشي سيستم پايگاه داده و نگهداري ‏Learning Content Management System )(LCMS – – مديريت محتوا تاليف محتواي آموزشي استانداردهای آموزش مجازی ‏ ‏ چرا استاندارد؟ – همكاري بين سيستم ها – دسترس پذيري منابع آموزشي – استفاده پذيري مجدد محتوا – مبادله پذيري محتوا و اطالعات – مديريت پذيري منابع استانداردهای مهم – – – – ‏ADL SCORM ‏AICC ‏IEEE LTSC ‏IMS فعاليت هاي آموزشي ارائه دوره هاي آموزشي استفاده از دوره هاي آموزشي استاد ابزارهاي ارتباطي خودآموز كالس مجازي دانشج و ابزارهاي اصلي خودآموز Interactive / OffLine : كالس مجازي :وجه تمايز Web-based ‏ …,Video Conferencing ,Chat, Shared- whiteboard ‏ فهرست سواالت مطروحه آرشيو كالسهاي برگزار شده (بازسازي تمامي رويدادها به ترتيب وقوع) ‏ ارائه دوره هاي آموزشي ارائه دوره هاي آموزشي تهيه و تدوين خودآموز برگزاري كالس هاي مجازي تعيين تكاليف و برگزاري آزمونها ارزيابي ونظارت شركت در دوره هاي آموزشي شركت در دوره هاي آموزشي مطالعه خودآموز شركت در كالس مجازي انجام تكاليف و آزمونها ابزارهاي ارتباطي و كمك/ آموزشي بهداشت الكترونيكي 1ـ اجياد پايگاه داده‌اي براي سازمانديه ،ارزيايب ،ارائه و كاتالوگ‌بندي علم و دانش پزشكي 2ـ اجياد و توسعه ابزارهاي جديد براي حمايت و پشتيباين از تصميم‌گريي ،حتقيق و آموزش ()DSS 3ـ تركيب فعاليتها در پزشكي ،كامپيوتر و شبكه‌هاي ارتباطايت 4ـ اجياد نوعي نظم غين جهت علم پزشكي آينده.  كاربردهاي مختلف ITدر بیمارستان وظايف اداري و مايل – ‏ فرآيند پزشكي – – – – – ‏ صورحتساب‌هاي بيمارستان ـ سيستم حسابداري هزينه و درآمد ـ سيستم پذيرش و ترخيص بيمار ـ مديريت مواد دارويي بيمارستاين كامپيوتر منودن سيستم سفارش و جتويز دارو ،آزمايش و فرآيند درمان پرونده الكرتونيكي بيمار آرشيو عكسهاي بيمار و سيستم ارتباطي انتقال عكس سيستم گزارش الكرتونيك نتايج آزمايشگاه سيستم پشتيباين تصميم‌گريي پزشكي زيرساختارها – – – – شبكه‌ها و سروها سيستمهاي صويت براي جتويز ،ركورد پزشكي تكنولوژي باركدينگ بر سر داروها ،جتهيزات پزشكي و كنرتل موجودي سيستم امنييت اطالعات تكنولوژيها و سيستمهاي اطالعاتي 1ـ )Electronic health record (HER اين تكنولوPژي درواقع به عنوان فايل كابينت الكرتونيكي حاوي اطالعات جامعي از بيمار به اشكال صويت ،تصويري متين و دست‌نوشته‌اي است. 2ـ (Computerized prouider order entry :)CPOE يك سيستم عموPمي راجPع به سيستم درمان بوده كه شامل رويه‌هاي درمان مطالعات راديولوژي ،سفارشات آزمايشگاه، پذيرش و ترخيص و انتقال بيماران در بيمارستان مي‌باشد. 3ـ )Clinical decision support system(CDSS اين سيستم ،توجه به وجود يك پايگاه داده جامع و كامل ،پيشنهادايت راجع به تشخيص و درمان بيماري ارائه مي‌كند. البته CDSSممكن است بعنوان خبشي از CPOEو HERاستفاده شود. 4ـ )Picture Archiving and Communicution System (PACS اين تكنولوژي عكسها و تصاوير راديولوژي را بصورت طبقه‌بندي شده نگهداري و ارائه مي‌كند. 5ـ سيستم باركدينگ Barcoding :از كاربردهای آن تطابق داروهاي جتويزي به بيمار با داروهاي كه بايد بطور استاندارد جتوPيزیم شود،میباشد. 6ـRadio Frequency IDentification (RFID): اين تكنولوژي قادر به رديايب و شناسايي بيمار در بيمارستان و همچنني پزشکان مي‌باشد. 7ـ )Electronic materials manayeneul (EMM مديريت الكرتونيك مواد بيمارستاهنااز قبيل داروها ،جتهيزات پزشكي است. موانع گسترش ITدر پزشكي 1ـ فقدان منابع مايل موردنياز : توسعه ITنيازمند انواع زيرساختهاي اطالعايت وجتهيزاتی مي‌باشد -2تغيري در فرآيندهاي كاري: متايل و توانايي افراد ذينفع (پزشکان و بیماران)با تغيري فرآيندهاي كاري 3ـ مشكل در كمي كردن منافع و سودهاي حاصل از : IT مشكل در اندازه‌گريي نتايج کاربرد ITدر خبش خدمات مسائل كالن ايجاد خدمات الكترونيكي زيرساخت هاي ارتباطي زيرساخت هاي اطالعايت زيرساخت هاي جتاري نياز به مهندسي جمدد سيستمها و ساختارها قوانني حقوقي ()Cyber Law ‏امنيت اطالعات زيرساخت هاي ارتباطي يكي از مولفه هاي شكاف دجييتايل طوالين بودن زمان اجياد هزينه زياد اليه اصلي core اليه توزيعdistribution اليه دسرتسي access زيرساخت هاي اطالعاتي بسرت مورد نياز براي ارائه خدمات مراكز داده data center خدمات كاربردي Application ‏services شهرهاي اينرتنيت پاركهاي فناوري اطالعات زيرساخت هاي تجاري ‏كارهتاي اعتباري ‏بانكداري الكرتونيكي ‏جتارت الكرتونيكي قوانين حقوقي ‏امضاي الكرتونيكي ‏جرامئ الكرتونيكي آمادگي الکترونيک()e-readiness ‏آمادگي الکرتونيک به ميزان آمادگي يک کشور، جامعه ،سازمان . ..،براي مشارکت Pدر دنياي شبکه اي (دجييتال)براي هبره مندي از مزاياي ‏ICTميباشد. طبقه بندي مدلهاي ارزيابي آمادگي الکترونيک مدهلاي ارزيايب جامعه الکرتونيک( (E-Society مدهلاي ارزيايب اقتصاد الکرتونيک( (E-Economy مدلهاي ارزيابي جامعه الکترونيک مدلهايي که در پي سنجش ميزان آمادگي وقابليت تطابق جوامع وکشور ها براي بهره مندي از مزاياي ‏ICTمي باشند .اين مدلها معموال در پي ارزيابي دسترسي مردم به اينترنت ،ميزان استفاده از اينترنت، آمادگي ومهارت افراد ،ارزيابي سياستهاي دولت.. ، هستند. مدلهاي ارزيابي اقتصاد الکترونيک مدلهايي که در پي سنجش ميزان آمادگي يک سازمان ،گروه کاري وکسب وکار براي استفاده موثر از مزاياي ICTورقابت در جهان ديجيتال مي باشند. رتبه بندي اكونوميست اينتليجنس از سال ۲۰۰۰رتبه بندي ساليانه آمادگي الكرتونيكي بزرگرتين اقتصادهاي جهان را با استفاده از الگويي كه با همكاري موسسه آي يب‌ام هتيه شده است اجنام مي‌دهد. شيوه امتيازبندي استفاده از حدود ۱۰۰معيار كمي و كيفي درشش مقوله جمزا – – – – – – اتصال و زيرساخت فناوري ۲۰درصد شرايط كسب و كار ۱۵درصد شرايط اجتماعي و اقتصادي ۱۵درصد شرايط سياسي و قانوين ۱۰درصد ديدگاه و سياست دولت ۱۵درصد پذيرش اينرتنت از طرف مصرف‌كننده و كسب‌وكار ۲۵درصد. رتبه بندي اكونوميست اينتليجنس ٢٠٠٧ رتبه بندي اكونوميست اينتليجنس ٢٠٠٧ بررسيهاي بين‌المللي برنامه سوم توسعه تفحص داخلي ‏ رهنمودهاي مقام معظم رهبري اولويتهاي گام دوم رياست محترم جمهوري ‏راهبردهاي مصوب شورايعالي انقالب‌فرهنگي راهبردهاي مصوب شورايعالي اطالع‌رساني بررسي : نماي شماتيك تدوين راهبردهاي استراتژيك و پروژه‌هاي اجرائي برنامه توسعه و كاربري فناوري ارتباطات و اطالعات ايران (تكفا) ضعفها قوتها تهديها فرصتها چشم‌انداز ICTدر ايران مأموريت ICTدر ايران راهبردهاي كليدي اهداف استراتژيك توسعه ملي ICT ماشين تشخيص ،تسجيل و به‌هزينه‌گرفتن ساختار اجرايي شورايعالي اطالع‌رساني و دبيرخانه برنامه تكفا تكفا برنامهتكفا كليدي برنامه استراتژيهايكليدي استراتژيهاي ‏Tت -- ‏Tيرساخخ ‏Tمهيدزز تT ‏Tت ‏Tيرسا ‏Tمهيد ::تT دسترسي شبكه دسترسي شبكه مقررات قوانين وومقررات قوانين تسهيالت منابعوو تسهيالت منابع ‏Tلي -- ‏Tفزا ‏Tماا ‏Tضايهه ‏TحيطووففTT ‏Tتم تT ‏TيمTلي ‏TئTئTيم ‏Tفزا ‏Tم ‏Tضاي ‏TتTحيط ‏Tقويي م ‏Tقو تT پايدار مليپايدار توسعه ملي درتوسعه ICTدر گسترش ICT -- جامعگسترش برنامه جامع برنامه ‏ICT ‏Tوس ‏TركتTT ‏Tركتت ‏Tتژيي ‏Tترا ‏Tس كليديو اا ‏Tصوصص ‏Tخشخخ ‏TعهICT ‏Tعه ‏Tوس ‏Tكحح ت ‏Tك ‏Tتژ ‏Tترا ‏Tس ‏Tحوركليديو ‏TيمTحور ‏Tيم ‏Tصو -بTبTTخشICT ‏Tتژيي ‏Tترا ‏Tس ‏Tت ‏Tتا ‏Tيوو ‏Tيا ‏Tعاا ‏Tوس تتTT ‏Tسترش ICT -- گTTسترش ‏TكگT ‏Tك ‏Tتژ ‏Tترا ‏Tس ‏Tلويي ا ‏Tلو ‏Tسان ا ‏TنTنTسان ‏TنابTع ‏TعهممTناب ‏Tعه ‏Tوس ز ير خت سا جيتال دي ت الك خدما وق وان ين ي كي ترون ت لي تم العا اط صاد در اقت محيط كت ر و ني ك ي ا مني ت جار ت ال زيرساخت ،شبكه قانون و امنيت خدمات اقتصادي و تجاري تكفا ت صنعت و اشتغال دولت و Tخدمات توسعه منابع انساني!،فرهنگي و اجتماعي دولت الكترونيكي فرهنگ در محيط ديجيتال عه وس صنع ت ‏SME توس ع ه م نابع و ا ن آمو ز ساني ش الك ت ر وني كي شوراهاي مرتبط ‏شوراي عايل انفورماتيك ‏شوراي عايل اطالع رساين ‏شوراي عايل فناوري اطالعات ‏شوراي عايل امنيت فضاي تبادل اطالعات فعاليت هاي مرتبط طرح شهرهاي الكرتونيكي ICT روPسPتايPي دفاتر جامع خدمات شهري دفاتر خدمات الكرتونيك پليس +١٠ قانون جتارت الكرتونيك الحية جرامئ رايانه‌اي سند راهربدي افتا تكفا ٢ كالم آخر فناوري اطالعات در همه عرصه ها حتول اجياد كرده است جوامع در حال تبديل بسمت جهاين و جمازي شدن هستند خدمات الكرتونيكي -اجياد فرصتهاي جديد اجياد چالشها و هتديدهاي جديد استفاده از ITبعنوان يك فناوري راهربدي از بذل توجهتان متشكرم

51,000 تومان