Fuzzy SWOT Analysis
اسلاید 1: Qazvin Islamic Azad UniversityFaculty Of Industrial & Mechanical EngineeringFuzzy SWOT AnalysisMaster : Dr.A KazemiStudent : Mahdi Saberi (881071418)October 2011www.prozhe.com
اسلاید 2: Fuzzy Swot AnalysisSWOTwww.prozhe.com
اسلاید 3: فهرست مطالبمعرفیمولفه هاتعاریفانواع استراتژی هاضرورت فازی سازیالگوریتم فازی سازیفازی زداییمطالعه موردیمزایا و معایب فازی سازیwww.prozhe.com
اسلاید 4: SWOT SWOT چیست؟ SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان از طریق خلاصه سازی مولفه های درونی و برونی می باشدمهم ترین کاربرد آن در مدیریت استراتژیک استwww.prozhe.com
اسلاید 5: SWOTاین تکنیک در تحقیقات آلبرت هوفری در بین سال های 1960 تا 1970 در دانشگاه استانفورد ابداع شددر زبان انگلیسی واژه ی مشابهی برای این اصطلاح وجود دارد، این کلمه SWAT است که مخفف Special Weapon and Technique به معنای سلاح و تکنیک خاص می باشدwww.prozhe.com
اسلاید 6: SWOTاسوات تجزیه و تحلیلی است که به سازمان ها کمک می کند بتوانند منابع داخلی خود را در دوره های قوت و ضعف تجزیه و تحلیل کرده و آنها را در برابر محیط خارجی به عنوان فرصت ها و تهدید ها به کارگیرنداین تکنیک در واقع از طریق ارتقا قدرت تصمیم گیری فردی و موضوعی راه را برای مدیران هموار نموده و استفاده از آن در هر نوع سازمانی تنها با شناخت نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید سازمان امکان پذیر استwww.prozhe.com
اسلاید 7: SWOT مولفه های تشکیل دهنده حروف SWOT که آن را به صورت TOWS نیز می نویسند ابتدای کلمات قوت (S) و ضعف (W) ، فرصت (O) و تهدید (S) می باشدwww.prozhe.com
اسلاید 8: SWOTSWOT is a summary ofStrengths WeaknessesOpportunities ThreatsInternal External www.prozhe.com
اسلاید 9: SWOTwww.prozhe.com
اسلاید 10: Strengths قوت قوت های سازمان همان منابع و توانایی هایی است که سازمان در اختیار دارد و می تواند از آنها به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های شرکت به حساب آیند: اختراعات ثبت شده شرکت، نام تجاری و برند شناخته شده، شهرت در بین مشتریان، مزیت در قیمت تمام شده، دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی، دسترسی به شبکه های توزیع مناسب، نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیدهwww.prozhe.com
اسلاید 11: Weaknesses ضعف نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان می تواند به عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود. موارد زیر می توانند از ضعف های شرکت ها باشند : عدم پشتیبانی و حفاظت از اختراعات، نام تجاری و برند ضعیف، ناشناخته بودن در بین مشتریان، ساختار پر هزینه در شرکت، عدم دسترسی به منابع، عدم دسترسی به شبکه های توزیع، نیروی انسانی ناکارآمدwww.prozhe.com
اسلاید 12: Opportunities فرصت شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصت های جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصت ها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند، فرصت ها می توانند شامل موارد زیر باشند: نیاز برطرف نشده مشتری، ظهور تکنولوژی های جدید، کم شدن محدودیت های قانونی، حذف موانع تجارت جهانیwww.prozhe.com
اسلاید 13: Threats تهدید تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تواند تهدید هایی را برای شرکت در پی داشته باشد. مواردی چون: تغییر در سلیقه ی مشتری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود، ظهور محصولات جایگزین پر قدرت، افزایش محدودیت های تجاریwww.prozhe.com
اسلاید 14: SWOT شرکت نباید منتظر به وجود آمدن فرصت هایی استثنایی در محیط خارجی باشد، بلکه باید تلاش کند تا با تقویت قوت های درونی اش مزیت رقابتی جدیدی را برای شرکت یا سازمان خلق کندwww.prozhe.com
اسلاید 15: SWOT استراتژی های حاصل از این ماتریس به قرار زیر می باشد:S-O : استراتژی هایی هستند که در پی استفاده از فرصت ها می باشند و به خوبی با توانایی های سازمان هماهنگی دارندW-O : غلبه بر ضعف ها به منظور استفاده از فرصت ها استS-T : شناسایی روش هایی که شرکت می تواند با استفاده از آن ها خطر پذیری خود را از تهدید ها کاهش دهدW-T : یک استراتژی کاملاً دفاعی است که مانع آسیب دیدن شرکت به علت ضعف هایش از تهدیدات محیط خارجی می شود www.prozhe.com
اسلاید 16: SWOT انواع استراتژی های حاصل www.prozhe.com
اسلاید 17: SWOTStrategicAnalysisStrategicChoiceStrategicImplementationStrategicControlThe Four Step Strategic Planning ProcessSWOTYour SWOT Analysis will summarise your Strategic Analysiswww.prozhe.com
اسلاید 18: Fuzzy SWOT ضرورت فازی سازی : در آنالیز SWOT برخی عدم اطمینان ها می توانند در محیط های داخلی و خارجی سازمان بارز باشند. می توان گفت مشخص بودن فرصت ها و تهدید های محیط های خارجی در هر زمان غیر ممکن است. در نتیجه اندازه گیری مقادیر عددی دقیق برای آنها نیز عملی نخواهد بود. این مورد در رابطه با اندازه گیری دقیق ضعف ها و قوت های داخلی سازمان نیز مشاهده می گردد. ارزیابی تمام عوامل در هر زمان بر مبنای منطق ارسطویی صفر و یک دشوار می باشد. به عنوان نمونه نشان دادن تصویری در رابطه با کالا ها و خدمات تولیدی سازمان در دو نقطه کافی (1) و ناکافی (0) ممکن است واقع بینانه نباشد. در واقعیت ارزیابی های متفاوتی بین این دو وجود دارد، بنابر این درک موقعیت واقعی با یک سیستم که موارد مبهم را در نظر نمی گیرد امکان پذیر نخواهد بود. www.prozhe.com
اسلاید 19: Fuzzy SWOT فازی سازی عوامل :مقیاس گذاری عواملتجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجیرفع ابهامارزیابی، رتبه بندی و استخراج استراتژی ها www.prozhe.com
اسلاید 20: Fuzzy SWOTمقیاس گذاری عوامل برای هر عمل داخلی یک تابع عضویت در فاصله 10- تا 10+ در نظر گرفته شده است. از آنجایی که هر عامل می تواند دو معنای متفاوت را در بر گیرد، لذا بخش منفی (0 تا 10-) نشان دهنده ضعف و بخش مثبت (10+ تا 0) نشان دهند قوت عوامل خواهد بود در رابطه با عوامل خارجی نیز این کار صورت می گیردwww.prozhe.com
اسلاید 21: Fuzzy SWOTمقیاس گذاری عوامل شکل زیر چنین درجه بندی را با یک تابع عضویت گاوسیان نشان می دهدwww.prozhe.com
اسلاید 22: Fuzzy SWOTمقیاس گذاری عوامل در محدوده تعریف شده بین شدید ترین ضعف (10-) و شدید ترین قوت (10+) هر عامل می تواند میزان تعلق خود را به هر یک از نقاط این ناحیه با استفاده از تابع عضویت فازی مناسب مشخص نماید. برای ساده کردن محاسبات تابع عضویت مثلثی پیشنهاد می شود. یک تابع عضویت فازی مثلثی می تواند توسط سه پارامتر ( xp , xm , xo) مشخص گردد.xp , xm , xo به ترتیب مقادیر بدبینانه، محتمل و خوش بینانه نامیده می شوندwww.prozhe.com
اسلاید 23: Fuzzy SWOTمقیاس گذاری عواملتابع عضویت فازی مثلثی www.prozhe.com
اسلاید 24: Fuzzy SWOTمقیاس گذاری عوامل برای هر عامل داخلی از طرف تصمیم گیرنده به سه پرسش زیر باید پاسخ داده شود: چه مقداری در فاصله 10- تا 10+ برای موقعیت های بدبینانه (xp) ، محتمل (xm) و خوشبینانه (xo) تخصیص داده شود. البته با این فرض که 10- تا 0 برای شدت ضعف و 0 تا 10+ برای شدت قوت باشد این گستره به طور مشابه برای عوامل خارجی نیز با استفاده از تابع عضویت مثلثی و طرح سه سوال به کار گرفته می شود www.prozhe.com
اسلاید 25: Fuzzy SWOTتجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجیبرای استخراج استراتژی ها بر پایه عوامل داخلی و خارجی، تجمیع این عوامل ضروری است این کار با استفاده از ایجاد یک سطح سه بعدی از طریق به کار گیری یک عملکر مناسب مانند عملگر min قابل اجرا است www.prozhe.com
اسلاید 26: Fuzzy SWOTتجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجیwww.prozhe.com
اسلاید 27: Fuzzy SWOTرفع ابهاماستخراج استراتژی ها مستلزم کاهش ابهام از توابع عضویت می باشد. برای انجام این کار یک برش α خاص روی سطح بدست آمده از مرحله قبل تعریف می شودمقدار α به میزان عدم اطمینانی مورد نظر بستگی دارد هرچه α بیشتر شود سطح روی برش α کاهش می یابد، بنابر این عدم اطمینان کمتری وجود خواهد داشتwww.prozhe.com
اسلاید 28: Fuzzy SWOTرفع ابهامwww.prozhe.com
اسلاید 29: Fuzzy SWOTارزیابی، رتبه بندی و استخراج استراتژی ها اساس ارزیابی محدوده های بدست آمده از مرحله قبلی فاصله آنها از گوشه های ماتریس است معیار های مختلفی می تواند برای این فاصله تعریف شود: 1- حداقل فاصله اقلیدسی هر نقطه گوشه از مرز های محدوده. 2- حداقل فاصله هر نقطه گوشه از مرکز ثقل محدوده. 3- حداکثر درصد محدوده در هر ربع از جدول مختصات.www.prozhe.com
اسلاید 30: Fuzzy SWOTمطالعه موردی جهت ارزیابی، این الگوریتم در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک یک شرکت صنایع غذایی به کار گرفته شده است مراحل اجرایی این الگوریتم در ادامه ارایه می شودwww.prozhe.com
اسلاید 31: Fuzzy SWOT مطالعه موردی تعیین توابع عضویت برای عواملشرکت عوامل داخلی و خارجی مهم را به وسیله پرسش از کارشناسان خود با مقادیر بدبینانه (xm) ، محتمل (xm) و خوش بیانه (xo) مطابق جداول زیر تعریف می کندwww.prozhe.com
اسلاید 32: Fuzzy SWOT مطالعه موردیwww.prozhe.com
اسلاید 33: Fuzzy SWOT مطالعه موردی تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجیاجماع این دو تابع عضویت منجر به شکل گیری یک هرم می شودwww.prozhe.com
اسلاید 34: Fuzzy SWOT مطالعه موردیwww.prozhe.com
اسلاید 35: Fuzzy SWOT مطالعه موردیرفع ابهامیک برش α بر روی هرم ایجاد شده زده می شود (0.2= α)www.prozhe.com
اسلاید 36: Fuzzy SWOT مطالعه موردیwww.prozhe.com
اسلاید 37: Fuzzy SWOT مطالعه موردیارزیابی، رتبه بندی و استخراج استراتژی هابرای تعیین میزان نزدیکی محدوده ها به گوشه ها، درصد نواحی را در هر ربع از ماتریس SWOT مطابق جدول زیر محاسبه می شودwww.prozhe.com
اسلاید 38: Fuzzy SWOT مطالعه موردیwww.prozhe.com
اسلاید 39: Fuzzy SWOT مزایا و معایب فازی سازی مزایا : تئوری فازی می تواند کمیت ها را به توابع عضویت علاوه بر عوامل کیفی تبدیل کندرتبه بندی استراتژی های حاصل امکان پذیر می باشدارزیابی و انتخاب استراتژی های مهم از بین تعداد وسیعی استراتژی امکان پذیر استابهام عوامل از طریق استفاده از سیستم فازی در نظر گرفته شده استwww.prozhe.com
اسلاید 40: Fuzzy SWOT مزایا و معایب فازی سازی معایب : فازی سازی روش ها و تکنیک های متفاوتی دارد که انتخاب هر یک از آنها می تواند بر نتایج موثر باشدانتخاب مقدار برش α به تحقیق و تجربه بستگی دارد و بر نتایج موثر خواهد بودتعداد محاسبات مورد نیاز مانند سایر تکنیک های فازی بالا استانتخاب یک جفت از عوامل که منجر به استخراج استراتژی معنا دار شود مشکل است و به تجربه فراوان نیاز داردwww.prozhe.com
اسلاید 41: Fuzzy SWOT رویکرد اصلی الگوریم ارایه شده این بود که اکثر عوامل داخلی و خارجی نمی توانند به صورت کاملاً مثبت و کاملاً منفی بیان شوند، زیرا تاثیر آنها بر سازمان در طیف وسیعی بین مثبت و منفی قرار دارد. از طرف دیگر تجمیع عوامل داخلی و خارجی که منجر به استخراج یک استراتژی در ماتریس می شود به تاثیر عوامل بر الگوریتم وابسته است. از این رو توابع عضویت فازی و استراتژی های استخراج شده می توانند به خوبی اولویت بندی شوند و تمرکز بر استراتژی ها با اولویت بالاتر در مرحله به کار گیری امکان پذیر خواهد بود.www.prozhe.com
اسلاید 42: Best Regardswww.prozhe.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.