صفحه 1:
LAW Geaue Istawic Brad Oniversiy ] & Decherd Coxporer en Pxuzzy GOOT )89 ‏جاو رباك‎ Master : Dr.A student S¥4SAui Saberi (881071418) 0 مهن

صفحه 2:

صفحه 3:
معرفی ti alg تعاریف نواع استراتژی ها ضرورت فازی سازی الگوریتم فازی سازی فازی زدایی مطالعه موردی مزایا و معایب فازی سازی

صفحه 4:
‎٠‏ 511701 جيست؟ ‏۳ الزازق ‎ASTI‏ يراق .تاساب شرايظ محیطی ز توانلیی علی «زینی سازمان ازرطريق خلاصه سازی مولفه های درونی و برونی می باشد ‏مهم ترین کاربرد آن در مدبریت استراتژیک است ‎

صفحه 5:
اين تکنیک در تحقیقات آلبرت هوفری در بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ در دانشگاه استانفورد ابداع شد در زبان انگليسي واژه ی مشابهی برای این اصطلاح وجود دارد. اين کلمه 9 است که مخفف 580 ۷۷۵۵۵08 50660121 6 به معنای سلاح و تکنیک خاص می ‎BSL‏

صفحه 6:
اسوات تجزیه و تحلیلی است که به سازمان ها کمک می کند بتوانند منابع داخلی خود را در دوره های قوت و ضعف تجزیه و تحلیل کرده و آنها را در برابر محیط خارجی به عنوان فرصت ها و تهدید ها به کارگیرند این تکنیک در واقع از طریق ارتقا قدرت تصمیم گیری فردی و موضوعی راه را برای مدیران هموار نموده و استفاده از آن در هر نوع سازمانی تنها با شناخت نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید سازمان امکان پذیر است

صفحه 7:
مولفه های زب تشکیا دهنده حروف 900000۳) که آن رابه صورت 00069 نیز می نویسند ابتدای کلمات قوت (ظ)) و ضعف ‎OD)‏ © فرصت (() و تهدید (9)) می باشد

صفحه 8:
68001 ‏موی و و‎ ve ارح 9 اوه = ۰0 8 h(a ۰ Preuss ‏ات‎

صفحه 9:
NEGATIVE 4 4 2 3 3 ۲ 3 304

صفحه 10:
قوت های سازمان همان منابع و توانایی هایی است که سازمان در اختیار دارد و می تولند از آنها به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های شرکت به حساب آیند: اختراعات ثبت شده شرکت. نام تجاری و برند شناخته شده. شهرت در بين مشتریان» مزیت در قیمت تمام شده. دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی, دسترسی به شبکه های توزیع مناسب. نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده

صفحه 11:
نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان می تولند به عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود. موارد زیر می توانند از ‎Line‏ های شرکت ها باشند : و حفاظت از اختراعات نام تجاری و برند ضعیف ناشناخته بودن در بین مشتریان. ساختار پر هزینه در فرش عنم دسترسی به منابع» عدم ‎oi tee‏ يةاشيكه فاق توزيع: تيروق ‎al 8b ld‏

صفحه 12:
شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصت های جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصت ها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند؛ ‎gee Us Suny‏ توانتت:شامل موازه زیر باشتقه ‏نیاز برطرف نشده مشتری. ظهور تکنولویُی های جدید. کم شدن محدودیت های قانونى, حذف موانع تجارت جهانی ‎

صفحه 13:
تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تولند تهدید هایی زا براق شرکت در بی دآشته‌زاقدمواردای ‎oi‏ تغییر در سلیقه ی مشثری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود. ظهور محصولات جایگزین پر قدرت. افزایش محدودیت های تجاری

صفحه 14:
شرکت نباید منتظر به وجود آمدن فرصت هلیی استثنایی در محیط خارجی باشد. بلکه بلید تلاش کند تا با تقویت قوت های درونی اش مزیت رقابتی جدیدی را برای شرکت يا سازمان خلق کند

صفحه 15:
استراتژی های حاصل از اين ماتریس به قرار زیر می باشد: © (64: لستراتژی‌هایی‌هست: در پی‌لستا تولنایی‌های‌سازمان‌هماهنگی‌داند (-0):غلبه بر ضعفها به متظور لستفاده از فرصتهاالست © -9): شناساییروش‌هایی‌که شرکتمی‌تولند با لستفلده از آن‌ها خطر پذیری‌خود را از تسهدید ها کاهش‌بهد * 00-۳: ی کلستراتژیک املادفاعی‌لسنکه مانع آسیبهیدن‌ش رکنبه علتضعفهایش از تسهدیداتمحیط خارجیمی‌شود

صفحه 16:
انواع استراتژی های حاصل SWOT / TOWS Matrix Strengths |Weaknesses S-0 strategies |W-O strategies S-Tstrategies |W-T strategies Opportunities

صفحه 17:
Dre Pour Step Gtratesic Phacaiagy Provess لانت سوه 60۵0010 ‎You‏ ‏0ك cre

صفحه 18:
ضرورت فازی سازی : در آنالیز 000621) برخی عدم اطمینان ها می توانند در محیط های داخلی و خارجی سازمان بارز باشند. می توان گفت مشخص بودن فرصت ها و تهدید های محیط های خارجی در هر زمان غیر ممکن: است. در اندازه گیری مقادیر عددی دقیق برای آنها نیز عملی نخواهد بود. این مورد در رابطه با اندازه گیری دقیق ضعف ها و قوت های داخلی سازمان نیز مشاهده می گردد. تمام حواسل دز هز زان بز:میتای عطق ارسطویی سفر وتیک مشوار جين باضه يه«سبوان نمونه نشان دادن تصویری در رابطه با کالا ها و خدمات تولیدی سازمان در دو نقطه کافی (۱) و ناکافی (۰) ممکن است واقع بینانه نباشد. در واقعیت ارزیابی های متفاوتی بین این دو وجود دارد بنابر این درک موقعیت واقعی با یک سیستم که موارد مبهم را در نظر نمی گیرد امکان پذیر نخواهد بود.

صفحه 19:
فازی سازی عوامل : مقیاس گذاری عوامل * تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی رفع ابهام 0 ارزیابی. رتبه بندی و استخراج استراتژی ها

صفحه 20:
* مقیاس گذاری عوامل برای هر عمل داخلی یک تلبع عضویت در فاصله ۱۰- تا ۱۰+ در نظر گرفته شده است. از آنجلیی که هر عامل می تواند دو معنای متفاوت را در بر گیرد. لذا بخش منفی (۰ تا 2۰ نشان دهنده ضعف و بخش مثبت (۱۰+ تا ۰) نشان دهند قوت عوامل خواهد بود در رابطه با عوامل خارجی نیز این کار صورت می گیرد

صفحه 21:

صفحه 22:
* مقیاس گذاری عوامل در محدوده تعریف شده بین شدید ترین ضعف (۱۰-) و شدید ترین قوت (۱۰+) هر عامل می تولند میزان تعلق خود رابه هر یک از نقاط لین ناحیه با استفاده از تابع عضویت قازی مناسب متخص نماید. برای ساده کردن محاسبات تابع عضویت ‎tls‏ پيشنهاد می شود. یک تابع عضویت فازی مثلثی می تواند توسط سه پارامتر ( 20 , 1 , 2) مشخص گردد. ۳ ر ‏ ر ۳ به ترتيسمقلدير بدبينانه. محتمو خوثربیانه نامیده می شوند

صفحه 23:
* مقیاس گذاری عوامل تابع عضویت فازی مثلثی y = tiangle(x; 2”, 2", 2°) 0, = <a? ‏“اند > ند > طو ,لد - ک)/(۳ - ع)‎ (x? —2)/(2?-2™), a™<a<a° 0, ‏وب مو‎

صفحه 24:
مقیاس گذاری عوامل برای هر عامل داخلى از طرف تصميم كيرنده به سه يرسش زير بايد پاسخ داده شود: چه مقداری در فاصله ۱۰- تا ۱۰+ برای موقعیت های بدبینانه (0) ۰ محتمل (35) و خوشبینانه () تخصیص داده شود. البته با این فرض که ۱۰- تا ۰ برای شدت ضعف و ۰ تا ۱۰+ برای شدت قوت باشد لین گستره به طور مشابه برای عوامل خارجی نیز با استفاده از تلبع عضویت مثلثی و طرح سه ول به کار کرفته می شود

صفحه 25:
* تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خار برای استخراج استراتژی ها بر پایه عوامل داخلی و خارجیء تجميع اين عوامل ضروری است این کار با استفانه از ایجاف یک سطع سهبعذی از طریق به گار گیری یگ عسلگر مناسب مانند عملگر ۳۸0 قابل اجرا است (()وم:(2) ببرتصنطداع (را,ع) ور

صفحه 26:
* تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی

صفحه 27:
* رفع ابهام اسقتتراج استزانژی ها ستلزم کاهشن ابهام از توایج عقبویت مین بافند: براي انجام این کار یک برش 0 خاص روی سطح بدست آمده از مرحله قبل تعریف می شود مقدار 0 به میزان عدم اطمینانی مورد نظر بستگی دارد هرجه 0 بیشتر شود سطح روی برش 6 کاهش می یابد. بنابر این عدم اطمینان كمترى :وجوى خواهد ذا

صفحه 28:

صفحه 29:
* ارزیابی» رتبه بندی و استخراج استراتژی ها اساس ارزیابی محدوده های بدست آمده از مرحله قبلی فاصله آنها از گوشه های ماتریس است ‎gle slow‏ بختلفی من فولند یرای ‎chy ahi gal‏ قوده: ۱ -حداقل خاسله اقلیدسی هر نقطه گوشه از مرز های محدوده. ۲- حداقل فاصله هر نقطه گوشه از مرگ ثقل محدوده: ۳ حداکتز درسه بحدوده دز هر ریع از جمول مخشنات, ‎

صفحه 30:
* مطالعه موردی جهت ارزیلبی. لین الگوریتم در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک ‎EF Bey‏ سنانم غذاین بد کار گرفتهرشهاست ‏مراحل اجرایی این الگوریتم در ادامه ارایه می شود ‎

صفحه 31:
تعیین توابع عضویت برای عوامل شرکت عوامل داخلی و خارجی مهم را به وسیله پرسش از کارشناسان خود با مقادیر بدبینانه ( 66۳ . محتمل (167) و خوش بیانه (6) مطابق جداول زیر تعریف می کند

صفحه 32:
مطالعه موردی ور لایرس وج جوج ار سر مرج ۳ روت تج ودره يو سر هر ‎arta‏ بر سر سه بين بزل حر مقيسه اشرق على حك Cao Pam Teo ea مت مه ری شترا بر نی من جرب رایس eb be ‏هد یسم رل رت در منت‎ DRAPE Rae] ‏دس‎ سب در ری بت تست Sat RP TAC cia oe Bai ee عروى باقوه كم راان و مهندسين DRI ES SR FI aah ily DE | kee م سد سج بعر از 7 2 ‎easy‏ ‎easy‏ ‏۳3 ery

صفحه 33:
مطالعه موردی تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی اجماع این دو تابع عضویت منجر به شکل گیری یک هرم مى شود

صفحه 34:

صفحه 35:
رفع ابهام يك برش © بر روی هرم ایجاد شده زده می شود (0.2< 0)

صفحه 36:

صفحه 37:
مطالعه موردی ارزيابى» رتبه بندی و استخراج استراتژی ها برای تعیین میزان نزدیکی محدوده ها به گوشه هاء درصد نواحی را در هر ريع از ماتریس ‎٩۷۷60‏ مطابق جدول زیر محاسبه می شود

صفحه 38:
er ۳ 5 Sus ‏رد‎ ‎Saas ‎03 ‏ور‎ ‎25 ‎ba ‎ous ‎9375 ‎oases ‎075 ‎2638 Pesci of fares ‏رو‎ 75 83.013 Gas Soe as 1 75 Die Ges

صفحه 39:
مزایا و معایب فازی سازی مزایا : ؟ تثوری فازی می تواند کمیت ها را به توابع عضویت علاوه بر عوامل کیفی تبدیل ‎as‏ * رتبه بندی استراتژی های حاصل امکان پذیر می باشد * ارزیابی و انتخاب استراتژی های مهم از بین تعداد وسیعی استراتژی امکان پذیر © ابهام عوامل از طریق استفاده از سیستم فازی در نظر گرفته شده است

صفحه 40:
مزایا و معایب فازی سازی معایب : * فازی سازی روش ها و تکنیک های متفاوتی دارد که انتخاب هر یک از آنها می تواند بر نتایج موثر باشد انتخاب مقدار برش 0 به تحقیق و تجربه بستگی دارد و بر نتایج موثر خواهد بود تعداد محاسبات مورد نیاز مانند سایر تکنیک های فازی بالا است * انتخاب یک جفت از عوامل که منجر به استخراج استراتژی معنا دار شود مشکل است و به تجربه فراوان نیاز دارد

صفحه 41:
رویکرد اصلی الگوریم ارایه شده این بود که اکثر عوامل داخلی و خارجی نمی توانند به صورت کاملا مثبت و کاملا منفی بیان شوند, زیرا تاثیر آنها بر سازمان در طیف وسیعی بین مثبت و منفی قرار دارد. از طرف دیگر تجمیع عوامل داخلی و خارجی که منجر به استخراج یک استراتژی در ماتریس می شود به تاثیر عوامل بر الگوریتم وابسته است. از این رو توابع عضویت فازی و استرا توانند به خوبی اولویت بندی شهند و تمرکز بر استراتژی هابا اولویت بالاتر در مرحله به کار گیری امکان پذیر خواهد بود.

صفحه 42:
حدم( بجوظ)

Qazvin Islamic Azad University Faculty Of Industrial & Mechanical Engineering Fuzzy SWOT Analysis Master : Dr.A Kazemi Student : Mahdi Saberi (881071418) October 2011 www.prozhe.com SWOT Fuzzy Swot Analysis www.prozhe.com فهرست مطالب • • • • • • • • • معرفی مولفه ها تعاریف انواع استراتژی ها ضرورت فازی سازی الگوریتم فازی سازی فازی زدایی مطالعه موردی مزایا و معایب فازی سازی ‏www.prozhe.com SWOT • SWOTچیست؟ SWOTابزاری کارآم)د برای شناس)ایی شرایط محیط)ی و توانای)ی های درون)ی س)ازمان از طری)ق خالصه سازی مولفه های درونی و برونی می باشد مهم ترین کاربرد آن در مدیریت استراتژیک است ‏www.prozhe.com SWOT این تکنیک در تحقیقات آلبرت هوفری در بین سال های 1960تا 1970 در دانشگاه استانفورد ابداع شد در زبان انگلیسی واژه ی مشابهی برای این اصطالح وجود دارد ،این کلمه SWATاست که مخفف Special Weapon and Techniqueبه معنای سالح و تکنیک خاص می باشد ‏www.prozhe.com SWOT اسوات تجزیه و تحلیلی است که به سازمان ها کمک می کند بتوانند منابع داخلی خود را در دوره های قوت و ضعف تجزیه و تحلیل کرده و آنها را در برابر محیط خارجی به عنوان فرصت ها و تهدید ها به کارگیرند این تکنیک در واقع از طریق ارتقا قدرت تصمیم گیری فردی و موضوعی راه را برای مدیران هموار نموده و استفاده از آن در هر نوع سازمانی تنها با شناخت نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید سازمان امکان پذیر است ‏www.prozhe.com SWOT • مولفه های تشکیل دهنده حروف SWOTک)ه آ)ن را ب)ه ص)ورت TOWSنیز م)ی نویس)ند ابتدای کلمات قوت ( )Sو ضعف (، )W فرصت ( )Oو تهدید ( )Sمی باشد ‏www.prozhe.com SWOT SWOT is a summary of Strengths Internal Weaknesses Opportunities External Threats www.prozhe.com SWOT www.prozhe.com ق وت Strengths قوت های س)ازمان همان مناب)ع و توانای)ی های)ی اس)ت که س)ازمان در اختیار دارد و م)ی توان)د از آنه)ا ب)ه منظور ایجاد یک مزی)ت رقابت)ی اس)تفاده کند .موارد زی)ر م)ی توانند از قوت های شرکت به حساب آیند: اختراعات ثب)ت شده شرک)ت ،نام تجاری و برن)د شناخت)ه شده ،شهرت در بین مشتریان ،مزی)ت در قیم)ت تمام شده ،دس)ترسی اختص)اصی ب)ه مناب)ع طبیعی، دسترسی به شبکه های توزیع مناسب ،نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده ‏www.prozhe.com ض عف Weaknesses نبودن بعض)ی از توانای)ی های کلیدی در س)ازمان م)ی توان)د به عنوان ی)ک ضع)ف در س)ازمان تلق)ی شود .موارد زی)ر م)ی توانند از ضعف های شرکت ها باشند : عدم پشتیبان)ی و حفاظ)ت از اختراعات ،نام تجاری و برن)د ضعی)ف ،ناشناخته بودن در بی)ن مشتریان ،س)اختار پ)ر هزین)ه در شرک)ت ،عدم دس)ترسی ب)ه منابع ،عدم دسترسی به شبکه های توزیع ،نیروی انسانی ناکارآمد ‏www.prozhe.com ف رصت Opportunities شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصت های جدیدی را برای مدیران شرک)ت نمایان س)ازد و همی)ن فرصت ها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند، فرصت ها می توانند شامل موارد زیر باشند: نیاز برطرف نشده مشتری ،ظهور تکنولوژ)ی های جدی)د ،ک)م شدن محدودیت های قانونی ،حذف موانع تجارت جهانی ‏www.prozhe.com ت هدید Threats تغیی)ر در متغیرهای خارج)ی و محیط)ی م)ی توان)د تهدی)د هایی را برای شرکت در پی داشته باشد .مواردی چون: تغیی)ر در س)لیقه ی مشتری ک)ه باع)ث فاص)له گرفت)ن او از محص)والت م)ا می شود، ظهور محصوالت جایگزین پر قدرت ،افزایش محدودیت های تجاری ‏www.prozhe.com SWOT شرک)ت نبای)د منتظ)ر ب)ه وجود آمدن فرص)ت های)ی استثنایی در محی)ط خارج)ی باش)د ،بلک)ه بای)د تالش کن)د ت)ا ب)ا تقویت قوت های درون)ی اش مزی)ت رقابت)ی جدیدی را برای شرک)ت یا سازمان خلق کند ‏www.prozhe.com SWOT استراتژی های حاصل از این ماتریس به قرار زیر می باشد: ‏ : S-Oا)س)ترا)تژیهای)یه)س)تند ک))ه در پ))یا)س)تفاد)ه) از ف))رص)تها م)یب))اش)ند و ب)))ه خ)وب)یب))ا ت))وا)نای)یهایس))از)مانه)ماهنگیدار)ند ‏ : W-Oغ)لبه ب))ر ض))عفها ب))ه م)نظور ا)س)تفاد)ه) از ف))رص)تها ا)س)ت ‏ : S-Tش))ناس)ای)یرو)شهای)یک))ه ش))رک)تم)یت))وا)ن)د ب))ا ا)س)تفاد)ه) از آ)نها خ)طر پ))ذیریخ)ود را از ت))ه)دید ها ک))اهشد)هد ‏ ً ک))ام)ال د)فاع)یا)س)تک))ه م)ان)ع آ)س)یبد)یدنش))رک)تب)))ه ع)ل)تض )ع)فهای)شاز ی))ک)س)ترا)تژی ا : W-T ت))ه)دیدا)تم)حیط خ)ار)ج)یم)یش))ود ‏www.prozhe.com SWOT انواع استراتژی های حاصل ‏www.prozhe.com SWOT The Four Step Strategic Planning Process Strategic Analysis SWOT Your SWOT Analysis will summarise your Strategic Analysis Strategic Choice Strategic Implementation Strategic Control www.prozhe.com Fuzzy SWOT ضرورت فازی سازی : در آنالی)ز SWOTبرخ)ی عدم اطمینان ه)ا م)ی توانن)د در محی)ط های داخل)ی و خارج)ی سازمان بارز باشند .م)ی توان گف)ت مشخ)ص بودن فرص)ت ه)ا و تهدی)د های محی)ط های خارج)ی در هر زمان غیر ممکن است .در نتیجه اندازه گیری مقادیر عددی دقیق برای آنها نیز عملی نخواهد بود. این مورد در رابطه با اندازه گیری دقیق ضعف ها و قوت های داخلی سازمان نیز مشاهده می گردد. ارزیاب)ی تمام عوام)ل در ه)ر زمان بر مبنای منط)ق ارس)طویی ص)فر و ی)ک دشوار م)ی باشد .به عنوان نمون)ه نشان دادن تص)ویری در رابط)ه ب)ا کاال ه)ا و خدمات تولیدی س)ازمان در دو نقط)ه کافی ( )1و ناکاف)ی ( )0ممک)ن اس)ت واق)ع بینان)ه نباشد .در واقعی)ت ارزیا)ب)ی های متفاوت)ی بی)ن این دو وجود دارد، بنابر ای)ن درک موقعی)ت واقع)ی ب)ا ی)ک س)یستم ک)ه موارد مبه)م را در نظ)ر نم)ی گیرد امکان پذیر نخواهد بود. ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT فازی سازی عوامل : • • • • مقیاس گذاری عوامل تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی رفع ابهام ارزیابی ،رتبه بندی و استخراج استراتژی ها ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • مقیاس گذاری عوامل برای ه)ر عم)ل داخل)ی ی)ک تاب)ع عضوی)ت در فاص)له -10ت)ا +10در نظر گرفت)ه شده اس)ت .از آنجای)ی ک)ه ه)ر عام)ل م)ی تواند دو معنای متفاوت را در بر گیرد ،لذا بخ)ش منف)ی ( 0ت)ا )-10نشان دهنده ضع)ف و بخش مثبت ( +10تا )0نشان دهند قوت عوامل خواهد بود در رابطه با عوامل خارجی نیز این کار صورت می گیرد ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • مقیاس گذاری عوامل شکل زیر چنین درجه بندی را با یک تابع عضویت گاوسیان نشان می دهد ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • مقیاس گذاری عوامل در محدوده تعری)ف شده بی)ن شدی)د تری)ن ضع)ف ( )-10و شدی)د تری)ن قوت ( )+10هر عام)ل م)ی توان)د میزان تعل)ق خود را ب)ه ه)ر ی)ک از نقاط ای)ن ناحی)ه ب)ا اس)تفاده از تابع عضویت فازی مناسب مشخص نماید. برای س)اده کردن محاس)بات تاب)ع عضوی)ت مثلث)ی پیشنهاد م)ی شود .ی)ک تابع عضویت فازی مثلثی می تواند توسط سه پارامتر ( )xp , xm , xoمشخص گردد. xp , xm , xoب))ه ت))رت)یبم)قاد)یر ب))دب)ینان)ه ،م)حتملو خ)وشب))ینان)ه ن))ام)یده) م)ی ش))وند ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • مقیاس گذاری عوامل تابع عضویت فازی مثلثی ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • مقیاس گذاری عوامل برای هر عامل داخلی از طرف تصمیم گیرنده به سه پرسش زیر باید پاسخ داده شود: چه مقداری در فاصله -10تا +10برای موقعیت های بدبینانه ( ، )xpمحتمل ( )xmو خوشبینان)ه ( )xoتخص)یص داده شود .البت)ه ب)ا ای)ن فرض ک)ه -10تا 0برای شدت ضعف و 0تا +10برای شدت قوت باشد ای)ن گس)تره ب)ه طور مشاب)ه برای عوام)ل خارج)ی نی)ز ب)ا اس)تفاده از تاب)ع عضوی)ت مثلثی و طرح سه سوال به کار گرفته می شود ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی برای استخراج استراتژی ها بر پایه عوامل داخلی و خارجی ،تجمیع این عوامل ضروری است این کار با استفاده از ایجاد یک سطح سه بعدی از طریق به کار گیری یک عملکر مناسب مانند عملگر minقابل اجرا است ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • رفع ابهام استخراج استراتژی ها مستلزم کاهش ابهام از توابع عضویت می باشد .برای انجام این کار یک برش αخاص روی سطح بدست آمده از مرحله قبل تعریف می شود مقدار αبه میزان عدم اطمینانی مورد نظر بستگی دارد هرچه αبیشتر شود سطح روی برش αکاهش می یابد ،بنابر این عدم اطمینان کمتری وجود خواهد داشت ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • رفع ابهام www.prozhe.com Fuzzy SWOT • ارزیابی ،رتبه بندی و استخراج استراتژی ها اساس ارزیابی محدوده های بدست آمده از مرحله قبلی فاصله آنها از گوشه های ماتریس است معیار های مختلف)ی م)ی توان)د برای ای)ن فاص)له تعری)ف شود -1 :حداق)ل فاصله اقلیدس)ی ه)ر نقط)ه گوش)ه از مرز های محدوده -2 .حداق)ل فاص)له ه)ر نقط)ه گوشه از مرکز ثقل محدوده -3 .حداکثر درصد محدوده در هر ربع از جدول مختصات. ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT • مطالعه موردی جه)ت ارزیاب)ی ،ای)ن الگوریت)م در فرآین)د برنام)ه ریزی استراتژیک یک شرکت صنایع غذایی به کار گرفته شده است مراحل اجرایی این الگوریتم در ادامه ارایه می شود ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT مطالعه موردی تعیین توابع عضویت برای عوامل شرکت عوامل داخلی و خارجی مهم را به وسیله پرسش از کارشناسان خود با مقادیر بدبینانه) ( ، )xmمحتمل ( )xmو خوش) بیانه) ( )xoمطابق جداول زیر تعریف می کند ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT مطالعه موردی www.prozhe.com Fuzzy SWOT مطالعه موردی تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی اجماع این دو تابع عضویت منجر به شکل گیری یک هرم می شود ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT مطالعه موردی www.prozhe.com Fuzzy SWOT مطالعه موردی رفع ابهام یک برش αبر روی هرم ایجاد شده زده می شود ()α =0.2 ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT مطالعه موردی www.prozhe.com Fuzzy SWOT مطالعه موردی ارزیابی ،رتبه بندی و استخراج استراتژی ها برای تعیین میزان نزدیکی محدوده ها به گوشه ها ،درصد نواحی را در هر ربع از ماتریس SWOTمطابق جدول زیر محاسبه می شود ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT مطالعه موردی www.prozhe.com Fuzzy SWOT مزایا و معایب فازی سازی مزایا : ‏ ‏ ‏ ‏ تئوری فازی می تواند کمیت ها را به توابع عضویت عالوه بر عوامل کیفی تبدیل کند رتبه بندی استراتژی های حاصل امکان پذیر می باشد ارزیابی و انتخاب استراتژی های مهم از بین تعداد وسیعی استراتژی امکان پذیر است ابهام عوامل از طریق استفاده از سیستم فازی در نظر گرفته شده است ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT مزایا و معایب فازی سازی معایب : ‏ ‏ ‏ ‏ فازی سازی روش ها و تکنیک های متفاوتی دارد که انتخاب هر یک از آنها می تواند بر نتایج موثر باشد انتخاب مقدار برش αبه تحقیق و تجربه بستگی دارد و بر نتایج موثر خواهد بود تعداد محاسبات مورد نیاز مانند سایر تکنیک های فازی باال است انتخاب یک جفت از عوامل که منجر به استخراج استراتژی معنا دار شود مشکل است و به تجربه فراوان نیاز دارد ‏www.prozhe.com Fuzzy SWOT رویکرد اص)لی الگوری)م ارای)ه شده ای)ن بود ک)ه اکث)ر عوام)ل داخلی و ال مثب)ت و کام ً خارج)ی نم)ی توانن)د ب)ه ص)ورت کام ً ال منف)ی بیان شوند، زیرا تاثیر آنها بر سازمان در طیف وسیعی بین مثبت و منفی قرار دارد. از طرف دیگ)ر تجمی)ع عوام)ل داخل)ی و خارج)ی ک)ه منج)ر ب)ه استخراج ی)ک اس)تراتژی در ماتری)س م)ی شود ب)ه تاثی)ر عوام)ل بر الگوریت)م وابسته است .از این رو توابع عضویت فازی و استراتژی های استخراج شده می توانن)د ب)ه خوب)ی اولوی)ت بندی شون)د و تمرک)ز بر اس)تراتژی ه)ا ب)ا اولویت باالتر در مرحله به کار گیری امکان پذیر خواهد بود. ‏www.prozhe.com Best Regards www.prozhe.com

51,000 تومان