صفحه 1:
LAW
Geaue Istawic Brad Oniversiy
] & Decherd Coxporer en
Pxuzzy GOOT )89 جاو رباك
Master : Dr.A
student S¥4SAui Saberi
(881071418)
0 مهن
صفحه 2:
صفحه 3:
معرفی
ti alg
تعاریف
نواع استراتژی ها
ضرورت فازی سازی
الگوریتم فازی سازی
فازی زدایی
مطالعه موردی
مزایا و معایب فازی سازی
صفحه 4:
٠ 511701 جيست؟
۳ الزازق ASTI يراق .تاساب شرايظ
محیطی ز توانلیی علی «زینی سازمان ازرطريق خلاصه
سازی مولفه های درونی و برونی می باشد
مهم ترین کاربرد آن در مدبریت استراتژیک است
صفحه 5:
اين تکنیک در تحقیقات آلبرت هوفری در بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰
در دانشگاه استانفورد ابداع شد
در زبان انگليسي واژه ی مشابهی برای این اصطلاح وجود دارد. اين کلمه
9 است که مخفف 580 ۷۷۵۵۵08 50660121
6 به معنای سلاح و تکنیک خاص می BSL
صفحه 6:
اسوات تجزیه و تحلیلی است که به سازمان ها کمک می کند بتوانند منابع
داخلی خود را در دوره های قوت و ضعف تجزیه و تحلیل کرده و آنها را
در برابر محیط خارجی به عنوان فرصت ها و تهدید ها به کارگیرند
این تکنیک در واقع از طریق ارتقا قدرت تصمیم گیری فردی و موضوعی راه
را برای مدیران هموار نموده و استفاده از آن در هر نوع سازمانی تنها با
شناخت نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید سازمان امکان پذیر است
صفحه 7:
مولفه های زب تشکیا دهنده
حروف 900000۳) که آن رابه صورت 00069 نیز
می نویسند ابتدای کلمات قوت (ظ)) و ضعف OD) ©
فرصت (() و تهدید (9)) می باشد
صفحه 8:
68001 موی و و ve
ارح 9
اوه = ۰0
8 h(a
۰ Preuss ات
صفحه 9:
NEGATIVE
4
4
2
3
3
۲
3
304
صفحه 10:
قوت های سازمان همان منابع و توانایی هایی است که
سازمان در اختیار دارد و می تولند از آنها به منظور ایجاد یک
مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های
شرکت به حساب آیند:
اختراعات ثبت شده شرکت. نام تجاری و برند شناخته شده. شهرت در بين
مشتریان» مزیت در قیمت تمام شده. دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی,
دسترسی به شبکه های توزیع مناسب. نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده
صفحه 11:
نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان می تولند به
عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود. موارد زیر می توانند
از Line های شرکت ها باشند :
و حفاظت از اختراعات نام تجاری و برند ضعیف ناشناخته بودن
در بین مشتریان. ساختار پر هزینه در فرش عنم دسترسی به منابع» عدم
oi tee يةاشيكه فاق توزيع: تيروق al 8b ld
صفحه 12:
شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصت های
جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصت
ها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند؛
gee Us Suny توانتت:شامل موازه زیر باشتقه
نیاز برطرف نشده مشتری. ظهور تکنولویُی های جدید. کم شدن محدودیت های
قانونى, حذف موانع تجارت جهانی
صفحه 13:
تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تولند تهدید هایی
زا براق شرکت در بی دآشتهزاقدمواردای oi
تغییر در سلیقه ی مشثری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود.
ظهور محصولات جایگزین پر قدرت. افزایش محدودیت های تجاری
صفحه 14:
شرکت نباید منتظر به وجود آمدن فرصت هلیی استثنایی در
محیط خارجی باشد. بلکه بلید تلاش کند تا با تقویت قوت
های درونی اش مزیت رقابتی جدیدی را برای شرکت يا
سازمان خلق کند
صفحه 15:
استراتژی های حاصل از اين ماتریس به قرار زیر می باشد:
© (64: لستراتژیهاییهست: در پیلستا
تولناییهایسازمانهماهنگیداند
(-0):غلبه بر ضعفها به متظور لستفاده از فرصتهاالست
© -9): شناساییروشهاییکه شرکتمیتولند با لستفلده از آنها خطر پذیریخود را از
تسهدید ها کاهشبهد
* 00-۳: ی کلستراتژیک املادفاعیلسنکه مانع آسیبهیدنش رکنبه علتضعفهایش از
تسهدیداتمحیط خارجیمیشود
صفحه 16:
انواع استراتژی های حاصل
SWOT / TOWS Matrix
Strengths |Weaknesses
S-0 strategies |W-O strategies
S-Tstrategies |W-T strategies
Opportunities
صفحه 17:
Dre Pour Step Gtratesic Phacaiagy Provess
لانت سوه 60۵0010 You
0ك
cre
صفحه 18:
ضرورت فازی سازی :
در آنالیز 000621) برخی عدم اطمینان ها می توانند در محیط های داخلی و خارجی سازمان
بارز باشند. می توان گفت مشخص بودن فرصت ها و تهدید های محیط های خارجی در هر زمان
غیر ممکن: است. در اندازه گیری مقادیر عددی دقیق برای آنها نیز عملی نخواهد بود.
این مورد در رابطه با اندازه گیری دقیق ضعف ها و قوت های داخلی سازمان نیز مشاهده می گردد.
تمام حواسل دز هز زان بز:میتای عطق ارسطویی سفر وتیک مشوار جين باضه يه«سبوان
نمونه نشان دادن تصویری در رابطه با کالا ها و خدمات تولیدی سازمان در دو نقطه کافی (۱) و
ناکافی (۰) ممکن است واقع بینانه نباشد. در واقعیت ارزیابی های متفاوتی بین این دو وجود دارد
بنابر این درک موقعیت واقعی با یک سیستم که موارد مبهم را در نظر نمی گیرد امکان پذیر
نخواهد بود.
صفحه 19:
فازی سازی عوامل :
مقیاس گذاری عوامل
* تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی
رفع ابهام
0 ارزیابی. رتبه بندی و استخراج استراتژی ها
صفحه 20:
* مقیاس گذاری عوامل
برای هر عمل داخلی یک تلبع عضویت در فاصله ۱۰- تا ۱۰+ در نظر
گرفته شده است. از آنجلیی که هر عامل می تواند دو معنای متفاوت
را در بر گیرد. لذا بخش منفی (۰ تا 2۰ نشان دهنده ضعف و بخش
مثبت (۱۰+ تا ۰) نشان دهند قوت عوامل خواهد بود
در رابطه با عوامل خارجی نیز این کار صورت می گیرد
صفحه 21:
صفحه 22:
* مقیاس گذاری عوامل
در محدوده تعریف شده بین شدید ترین ضعف (۱۰-) و شدید ترین قوت (۱۰+) هر
عامل می تولند میزان تعلق خود رابه هر یک از نقاط لین ناحیه با استفاده از تابع
عضویت قازی مناسب متخص نماید.
برای ساده کردن محاسبات تابع عضویت tls پيشنهاد می شود. یک تابع
عضویت فازی مثلثی می تواند توسط سه پارامتر ( 20 , 1 , 2) مشخص گردد.
۳ ر ر ۳ به ترتيسمقلدير بدبينانه. محتمو خوثربیانه نامیده می
شوند
صفحه 23:
* مقیاس گذاری عوامل
تابع عضویت فازی مثلثی
y = tiangle(x; 2”, 2", 2°)
0, = <a?
“اند > ند > طو ,لد - ک)/(۳ - ع)
(x? —2)/(2?-2™), a™<a<a°
0, وب مو
صفحه 24:
مقیاس گذاری عوامل
برای هر عامل داخلى از طرف تصميم كيرنده به سه يرسش زير بايد پاسخ داده شود:
چه مقداری در فاصله ۱۰- تا ۱۰+ برای موقعیت های بدبینانه (0) ۰ محتمل (35) و
خوشبینانه () تخصیص داده شود. البته با این فرض که ۱۰- تا ۰ برای شدت
ضعف و ۰ تا ۱۰+ برای شدت قوت باشد
لین گستره به طور مشابه برای عوامل خارجی نیز با استفاده از تلبع عضویت مثلثی و
طرح سه ول به کار کرفته می شود
صفحه 25:
* تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خار
برای استخراج استراتژی ها بر پایه عوامل داخلی و خارجیء تجميع اين
عوامل ضروری است
این کار با استفانه از ایجاف یک سطع سهبعذی از طریق به گار گیری یگ عسلگر
مناسب مانند عملگر ۳۸0 قابل اجرا است
(()وم:(2) ببرتصنطداع (را,ع) ور
صفحه 26:
* تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی
صفحه 27:
* رفع ابهام
اسقتتراج استزانژی ها ستلزم کاهشن ابهام از توایج عقبویت مین بافند: براي انجام این
کار یک برش 0 خاص روی سطح بدست آمده از مرحله قبل تعریف می شود
مقدار 0 به میزان عدم اطمینانی مورد نظر بستگی دارد
هرجه 0 بیشتر شود سطح روی برش 6 کاهش می یابد. بنابر این عدم اطمینان
كمترى :وجوى خواهد ذا
صفحه 28:
صفحه 29:
* ارزیابی» رتبه بندی و استخراج استراتژی ها
اساس ارزیابی محدوده های بدست آمده از مرحله قبلی فاصله
آنها از گوشه های ماتریس است
gle slow بختلفی من فولند یرای chy ahi gal قوده: ۱ -حداقل خاسله
اقلیدسی هر نقطه گوشه از مرز های محدوده. ۲- حداقل فاصله هر نقطه گوشه از
مرگ ثقل محدوده: ۳ حداکتز درسه بحدوده دز هر ریع از جمول مخشنات,
صفحه 30:
* مطالعه موردی
جهت ارزیلبی. لین الگوریتم در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک
EF Bey سنانم غذاین بد کار گرفتهرشهاست
مراحل اجرایی این الگوریتم در ادامه ارایه می شود
صفحه 31:
تعیین توابع عضویت برای عوامل
شرکت عوامل داخلی و خارجی مهم را به وسیله پرسش از کارشناسان خود با مقادیر
بدبینانه ( 66۳ . محتمل (167) و خوش بیانه (6) مطابق جداول زیر تعریف می کند
صفحه 32:
مطالعه موردی
ور
لایرس وج جوج
ار سر مرج
۳
روت تج
ودره يو
سر هر
arta بر سر
سه بين بزل حر مقيسه اشرق على حك
Cao Pam Teo ea
مت مه ری شترا بر نی من جرب رایس
eb be
هد یسم رل رت در منت
DRAPE Rae]
دس
سب در ری بت تست
Sat RP TAC cia oe
Bai ee
عروى باقوه كم راان و مهندسين
DRI ES
SR FI aah ily DE |
kee
م سد سج بعر
از
7
2
easy
easy
۳3
ery
صفحه 33:
مطالعه موردی
تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی
اجماع این دو تابع عضویت منجر به شکل گیری یک هرم مى شود
صفحه 34:
صفحه 35:
رفع ابهام
يك برش © بر روی هرم ایجاد شده زده می شود (0.2< 0)
صفحه 36:
صفحه 37:
مطالعه موردی
ارزيابى» رتبه بندی و استخراج استراتژی ها
برای تعیین میزان نزدیکی محدوده ها به گوشه هاء درصد نواحی را در هر ريع از
ماتریس ٩۷۷60 مطابق جدول زیر محاسبه می شود
صفحه 38:
er
۳
5
Sus
رد
Saas
03
ور
25
ba
ous
9375
oases
075
2638
Pesci of
fares
رو
75
83.013
Gas
Soe
as
1
75
Die
Ges
صفحه 39:
مزایا و معایب فازی سازی
مزایا :
؟ تثوری فازی می تواند کمیت ها را به توابع عضویت علاوه بر عوامل کیفی تبدیل
as
* رتبه بندی استراتژی های حاصل امکان پذیر می باشد
* ارزیابی و انتخاب استراتژی های مهم از بین تعداد وسیعی استراتژی امکان پذیر
© ابهام عوامل از طریق استفاده از سیستم فازی در نظر گرفته شده است
صفحه 40:
مزایا و معایب فازی سازی
معایب :
* فازی سازی روش ها و تکنیک های متفاوتی دارد که انتخاب هر یک از آنها می
تواند بر نتایج موثر باشد
انتخاب مقدار برش 0 به تحقیق و تجربه بستگی دارد و بر نتایج موثر خواهد بود
تعداد محاسبات مورد نیاز مانند سایر تکنیک های فازی بالا است
* انتخاب یک جفت از عوامل که منجر به استخراج استراتژی معنا دار شود مشکل
است و به تجربه فراوان نیاز دارد
صفحه 41:
رویکرد اصلی الگوریم ارایه شده این بود که اکثر عوامل داخلی و
خارجی نمی توانند به صورت کاملا مثبت و کاملا منفی بیان شوند,
زیرا تاثیر آنها بر سازمان در طیف وسیعی بین مثبت و منفی قرار دارد.
از طرف دیگر تجمیع عوامل داخلی و خارجی که منجر به استخراج
یک استراتژی در ماتریس می شود به تاثیر عوامل بر الگوریتم وابسته
است. از این رو توابع عضویت فازی و استرا
توانند به خوبی اولویت بندی شهند و تمرکز بر استراتژی هابا اولویت
بالاتر در مرحله به کار گیری امکان پذیر خواهد بود.
صفحه 42:
حدم( بجوظ)
Qazvin Islamic Azad University
Faculty Of Industrial & Mechanical Engineering
Fuzzy SWOT Analysis
Master : Dr.A
Kazemi
Student : Mahdi Saberi
(881071418)
October 2011
www.prozhe.com
SWOT
Fuzzy Swot Analysis
www.prozhe.com
فهرست مطالب
•
•
•
•
•
•
•
•
•
معرفی
مولفه ها
تعاریف
انواع استراتژی ها
ضرورت فازی سازی
الگوریتم فازی سازی
فازی زدایی
مطالعه موردی
مزایا و معایب فازی سازی
www.prozhe.com
SWOT
• SWOTچیست؟
SWOTابزاری کارآم)د برای شناس)ایی شرایط
محیط)ی و توانای)ی های درون)ی س)ازمان از طری)ق خالصه
سازی مولفه های درونی و برونی می باشد
مهم ترین کاربرد آن در مدیریت استراتژیک است
www.prozhe.com
SWOT
این تکنیک در تحقیقات آلبرت هوفری در بین سال های 1960تا 1970
در دانشگاه استانفورد ابداع شد
در زبان انگلیسی واژه ی مشابهی برای این اصطالح وجود دارد ،این کلمه
SWATاست که مخفف Special Weapon and
Techniqueبه معنای سالح و تکنیک خاص می باشد
www.prozhe.com
SWOT
اسوات تجزیه و تحلیلی است که به سازمان ها کمک می کند بتوانند منابع
داخلی خود را در دوره های قوت و ضعف تجزیه و تحلیل کرده و آنها را
در برابر محیط خارجی به عنوان فرصت ها و تهدید ها به کارگیرند
این تکنیک در واقع از طریق ارتقا قدرت تصمیم گیری فردی و موضوعی راه
را برای مدیران هموار نموده و استفاده از آن در هر نوع سازمانی تنها با
شناخت نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید سازمان امکان پذیر است
www.prozhe.com
SWOT
• مولفه های تشکیل دهنده
حروف SWOTک)ه آ)ن را ب)ه ص)ورت TOWSنیز
م)ی نویس)ند ابتدای کلمات قوت ( )Sو ضعف (، )W
فرصت ( )Oو تهدید ( )Sمی باشد
www.prozhe.com
SWOT
SWOT is a summary of
Strengths
Internal
Weaknesses
Opportunities
External
Threats
www.prozhe.com
SWOT
www.prozhe.com
ق وت Strengths
قوت های س)ازمان همان مناب)ع و توانای)ی های)ی اس)ت که
س)ازمان در اختیار دارد و م)ی توان)د از آنه)ا ب)ه منظور ایجاد یک
مزی)ت رقابت)ی اس)تفاده کند .موارد زی)ر م)ی توانند از قوت های
شرکت به حساب آیند:
اختراعات ثب)ت شده شرک)ت ،نام تجاری و برن)د شناخت)ه شده ،شهرت در بین
مشتریان ،مزی)ت در قیم)ت تمام شده ،دس)ترسی اختص)اصی ب)ه مناب)ع طبیعی،
دسترسی به شبکه های توزیع مناسب ،نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده
www.prozhe.com
ض عف Weaknesses
نبودن بعض)ی از توانای)ی های کلیدی در س)ازمان م)ی توان)د به
عنوان ی)ک ضع)ف در س)ازمان تلق)ی شود .موارد زی)ر م)ی توانند
از ضعف های شرکت ها باشند :
عدم پشتیبان)ی و حفاظ)ت از اختراعات ،نام تجاری و برن)د ضعی)ف ،ناشناخته بودن
در بی)ن مشتریان ،س)اختار پ)ر هزین)ه در شرک)ت ،عدم دس)ترسی ب)ه منابع ،عدم
دسترسی به شبکه های توزیع ،نیروی انسانی ناکارآمد
www.prozhe.com
ف رصت Opportunities
شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصت های
جدیدی را برای مدیران شرک)ت نمایان س)ازد و همی)ن فرصت
ها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند،
فرصت ها می توانند شامل موارد زیر باشند:
نیاز برطرف نشده مشتری ،ظهور تکنولوژ)ی های جدی)د ،ک)م شدن محدودیت های
قانونی ،حذف موانع تجارت جهانی
www.prozhe.com
ت هدید Threats
تغیی)ر در متغیرهای خارج)ی و محیط)ی م)ی توان)د تهدی)د هایی
را برای شرکت در پی داشته باشد .مواردی چون:
تغیی)ر در س)لیقه ی مشتری ک)ه باع)ث فاص)له گرفت)ن او از محص)والت م)ا می شود،
ظهور محصوالت جایگزین پر قدرت ،افزایش محدودیت های تجاری
www.prozhe.com
SWOT
شرک)ت نبای)د منتظ)ر ب)ه وجود آمدن فرص)ت های)ی استثنایی در
محی)ط خارج)ی باش)د ،بلک)ه بای)د تالش کن)د ت)ا ب)ا تقویت قوت
های درون)ی اش مزی)ت رقابت)ی جدیدی را برای شرک)ت یا
سازمان خلق کند
www.prozhe.com
SWOT
استراتژی های حاصل از این ماتریس به قرار زیر می باشد:
: S-Oا)س)ترا)تژیهای)یه)س)تند ک))ه در پ))یا)س)تفاد)ه) از ف))رص)تها م)یب))اش)ند و ب)))ه خ)وب)یب))ا
ت))وا)نای)یهایس))از)مانه)ماهنگیدار)ند
: W-Oغ)لبه ب))ر ض))عفها ب))ه م)نظور ا)س)تفاد)ه) از ف))رص)تها ا)س)ت
: S-Tش))ناس)ای)یرو)شهای)یک))ه ش))رک)تم)یت))وا)ن)د ب))ا ا)س)تفاد)ه) از آ)نها خ)طر پ))ذیریخ)ود را از
ت))ه)دید ها ک))اهشد)هد
ً
ک))ام)ال د)فاع)یا)س)تک))ه م)ان)ع آ)س)یبد)یدنش))رک)تب)))ه ع)ل)تض )ع)فهای)شاز
ی))ک)س)ترا)تژی
ا
: W-T
ت))ه)دیدا)تم)حیط خ)ار)ج)یم)یش))ود
www.prozhe.com
SWOT
انواع استراتژی های حاصل
www.prozhe.com
SWOT
The Four Step Strategic Planning Process
Strategic
Analysis
SWOT
Your SWOT Analysis will
summarise your Strategic
Analysis
Strategic
Choice
Strategic
Implementation
Strategic
Control
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
ضرورت فازی سازی :
در آنالی)ز SWOTبرخ)ی عدم اطمینان ه)ا م)ی توانن)د در محی)ط های داخل)ی و خارج)ی سازمان
بارز باشند .م)ی توان گف)ت مشخ)ص بودن فرص)ت ه)ا و تهدی)د های محی)ط های خارج)ی در هر زمان
غیر ممکن است .در نتیجه اندازه گیری مقادیر عددی دقیق برای آنها نیز عملی نخواهد بود.
این مورد در رابطه با اندازه گیری دقیق ضعف ها و قوت های داخلی سازمان نیز مشاهده می گردد.
ارزیاب)ی تمام عوام)ل در ه)ر زمان بر مبنای منط)ق ارس)طویی ص)فر و ی)ک دشوار م)ی باشد .به عنوان
نمون)ه نشان دادن تص)ویری در رابط)ه ب)ا کاال ه)ا و خدمات تولیدی س)ازمان در دو نقط)ه کافی ( )1و
ناکاف)ی ( )0ممک)ن اس)ت واق)ع بینان)ه نباشد .در واقعی)ت ارزیا)ب)ی های متفاوت)ی بی)ن این دو وجود دارد،
بنابر ای)ن درک موقعی)ت واقع)ی ب)ا ی)ک س)یستم ک)ه موارد مبه)م را در نظ)ر نم)ی گیرد امکان پذیر
نخواهد بود.
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
فازی سازی عوامل :
•
•
•
•
مقیاس گذاری عوامل
تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی
رفع ابهام
ارزیابی ،رتبه بندی و استخراج استراتژی ها
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• مقیاس گذاری عوامل
برای ه)ر عم)ل داخل)ی ی)ک تاب)ع عضوی)ت در فاص)له -10ت)ا +10در نظر
گرفت)ه شده اس)ت .از آنجای)ی ک)ه ه)ر عام)ل م)ی تواند دو معنای متفاوت
را در بر گیرد ،لذا بخ)ش منف)ی ( 0ت)ا )-10نشان دهنده ضع)ف و بخش
مثبت ( +10تا )0نشان دهند قوت عوامل خواهد بود
در رابطه با عوامل خارجی نیز این کار صورت می گیرد
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• مقیاس گذاری عوامل
شکل زیر چنین درجه بندی را با یک تابع عضویت گاوسیان نشان می دهد
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
•
مقیاس گذاری عوامل
در محدوده تعری)ف شده بی)ن شدی)د تری)ن ضع)ف ( )-10و شدی)د تری)ن قوت ( )+10هر
عام)ل م)ی توان)د میزان تعل)ق خود را ب)ه ه)ر ی)ک از نقاط ای)ن ناحی)ه ب)ا اس)تفاده از تابع
عضویت فازی مناسب مشخص نماید.
برای س)اده کردن محاس)بات تاب)ع عضوی)ت مثلث)ی پیشنهاد م)ی شود .ی)ک تابع
عضویت فازی مثلثی می تواند توسط سه پارامتر ( )xp , xm , xoمشخص گردد.
xp , xm , xoب))ه ت))رت)یبم)قاد)یر ب))دب)ینان)ه ،م)حتملو خ)وشب))ینان)ه ن))ام)یده) م)ی
ش))وند
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• مقیاس گذاری عوامل
تابع عضویت فازی مثلثی
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
•
مقیاس گذاری عوامل
برای هر عامل داخلی از طرف تصمیم گیرنده به سه پرسش زیر باید پاسخ داده شود:
چه مقداری در فاصله -10تا +10برای موقعیت های بدبینانه ( ، )xpمحتمل ( )xmو
خوشبینان)ه ( )xoتخص)یص داده شود .البت)ه ب)ا ای)ن فرض ک)ه -10تا 0برای شدت
ضعف و 0تا +10برای شدت قوت باشد
ای)ن گس)تره ب)ه طور مشاب)ه برای عوام)ل خارج)ی نی)ز ب)ا اس)تفاده از تاب)ع عضوی)ت مثلثی و
طرح سه سوال به کار گرفته می شود
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی
برای استخراج استراتژی ها بر پایه عوامل داخلی و خارجی ،تجمیع این
عوامل ضروری است
این کار با استفاده از ایجاد یک سطح سه بعدی از طریق به کار گیری یک عملکر
مناسب مانند عملگر minقابل اجرا است
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• رفع ابهام
استخراج استراتژی ها مستلزم کاهش ابهام از توابع عضویت می باشد .برای انجام این
کار یک برش αخاص روی سطح بدست آمده از مرحله قبل تعریف می شود
مقدار αبه میزان عدم اطمینانی مورد نظر بستگی دارد
هرچه αبیشتر شود سطح روی برش αکاهش می یابد ،بنابر این عدم اطمینان
کمتری وجود خواهد داشت
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• رفع ابهام
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• ارزیابی ،رتبه بندی و استخراج استراتژی ها
اساس ارزیابی محدوده های بدست آمده از مرحله قبلی فاصله
آنها از گوشه های ماتریس است
معیار های مختلف)ی م)ی توان)د برای ای)ن فاص)له تعری)ف شود -1 :حداق)ل فاصله
اقلیدس)ی ه)ر نقط)ه گوش)ه از مرز های محدوده -2 .حداق)ل فاص)له ه)ر نقط)ه گوشه از
مرکز ثقل محدوده -3 .حداکثر درصد محدوده در هر ربع از جدول مختصات.
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
• مطالعه موردی
جه)ت ارزیاب)ی ،ای)ن الگوریت)م در فرآین)د برنام)ه ریزی استراتژیک
یک شرکت صنایع غذایی به کار گرفته شده است
مراحل اجرایی این الگوریتم در ادامه ارایه می شود
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مطالعه موردی
تعیین توابع عضویت برای عوامل
شرکت عوامل داخلی و خارجی مهم را به وسیله پرسش از کارشناسان خود با مقادیر
بدبینانه) ( ، )xmمحتمل ( )xmو خوش) بیانه) ( )xoمطابق جداول زیر تعریف می کند
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مطالعه موردی
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مطالعه موردی
تجمیع توابع عضویت عوامل داخلی و خارجی
اجماع این دو تابع عضویت منجر به شکل گیری یک هرم می شود
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مطالعه موردی
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مطالعه موردی
رفع ابهام
یک برش αبر روی هرم ایجاد شده زده می شود ()α =0.2
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مطالعه موردی
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مطالعه موردی
ارزیابی ،رتبه بندی و استخراج استراتژی ها
برای تعیین میزان نزدیکی محدوده ها به گوشه ها ،درصد نواحی را در هر ربع از
ماتریس SWOTمطابق جدول زیر محاسبه می شود
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مطالعه موردی
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مزایا و معایب فازی سازی
مزایا :
تئوری فازی می تواند کمیت ها را به توابع عضویت عالوه بر عوامل کیفی تبدیل
کند
رتبه بندی استراتژی های حاصل امکان پذیر می باشد
ارزیابی و انتخاب استراتژی های مهم از بین تعداد وسیعی استراتژی امکان پذیر
است
ابهام عوامل از طریق استفاده از سیستم فازی در نظر گرفته شده است
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
مزایا و معایب فازی سازی
معایب :
فازی سازی روش ها و تکنیک های متفاوتی دارد که انتخاب هر یک از آنها می
تواند بر نتایج موثر باشد
انتخاب مقدار برش αبه تحقیق و تجربه بستگی دارد و بر نتایج موثر خواهد بود
تعداد محاسبات مورد نیاز مانند سایر تکنیک های فازی باال است
انتخاب یک جفت از عوامل که منجر به استخراج استراتژی معنا دار شود مشکل
است و به تجربه فراوان نیاز دارد
www.prozhe.com
Fuzzy SWOT
رویکرد اص)لی الگوری)م ارای)ه شده ای)ن بود ک)ه اکث)ر عوام)ل داخلی و
ال مثب)ت و کام ً
خارج)ی نم)ی توانن)د ب)ه ص)ورت کام ً
ال منف)ی بیان شوند،
زیرا تاثیر آنها بر سازمان در طیف وسیعی بین مثبت و منفی قرار دارد.
از طرف دیگ)ر تجمی)ع عوام)ل داخل)ی و خارج)ی ک)ه منج)ر ب)ه استخراج
ی)ک اس)تراتژی در ماتری)س م)ی شود ب)ه تاثی)ر عوام)ل بر الگوریت)م وابسته
است .از این رو توابع عضویت فازی و استراتژی های استخراج شده می
توانن)د ب)ه خوب)ی اولوی)ت بندی شون)د و تمرک)ز بر اس)تراتژی ه)ا ب)ا اولویت
باالتر در مرحله به کار گیری امکان پذیر خواهد بود.
www.prozhe.com
Best Regards
www.prozhe.com