در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “SPSS آسان”

SPSS آسان

اسلاید 1: گذشته، چراغ راه آینده SPSS آسان

اسلاید 2:

اسلاید 3: تهیه و تنظیم: حسن حسن زاده طاهریتابستان 1393(دانشگاه کاشان)با تشکر از دکتر گنجیhassanht1992@gmail.com

اسلاید 4: مقدمهآشنایی با فضای SPSSکد گذاریتعریف متغیرهاوارد کردن داده هاریکود کردن داده هاساختن مفاهیم و ابعادانتخاب یک جنس یا طبقه خاص برای سنجشانتخاب درصدی خاص برای سنجشنمونه آزمونروایی گرفتن از تحقیقتوصیفتحلیل فرضیات رابطه ایتحلیل فرضیات تفاوتیفرضیه ی تک متغیرهرگرسیونفهرست51115193335566719618317813811185204212

اسلاید 5: مقدمه5Spss Easy

اسلاید 6: تعریف متغیر:صفتی است که از یک نفر به نفر دیگر تغییر می کند.تعریف متغیر در spssصفتی که با یک سوال یا یک مشاهده قابل سنجش است.انواع متغیر:1. کیفی: متغیری است که ذاتاً عددی نیست، مثل دین و نژاد2. کمی: متغیری که ذاتاً عددی می باشد، مثل سن6Spss آسان

اسلاید 7: 1. انواع متغیر کیفی:1. اسمی: متغیری است که گروه بندی در آن وجود ندارد.همچنین بزرگتر و کوچکتر بودن ریاضی نیز در آن کاربرد ندارد. مثل جنس.2. ترتیبی: آن متغیری است که گروه بندی دارد.به علاوه کوچکتر و بزرگتر بودن ریاضی هم در آن وجود دارد.اما از طرفی این بزرگتر و کوچکتری ، دقیق نیست و بر اساس قرارداد محقق تعیین می شود. مثل مقاطع تحصیلی.7Spss آسان

اسلاید 8: 2. انواع متغیر کمی:1. فاصله ای: متغیری که گروه بندی دارد ولی تعداد گروه ها در آن زیاد است. کوچکی و بزرگی ریاضی در آن هست و در عین حال فواصل بین گروه ها کاملاً دقیق است. مثل سن2. نسبی: همان متغیر فاصله ای است، اما نقطه شروع آن صفر است مثل درآمد در میان دانش آموزان.* در روش تحقیق و در spss فاصله ای و نسبی را یکی می گیرند. 8Spss آسان

اسلاید 9: مشکل متغیرهای اسمی و ترتیبی(کیفی):این متغیرها به لحاظ ریاضی دقیق نیستند. زیرا افراد به درک یکسانی از آن نمی رسند و براساس قرارداد تعیین می شوند. نکته جالب توجه اینکه بیش از 90 درصد مفاهیم در آمار و جامعه شناسی کیفی اند.تقسیم بندی دیگری از متغیر:متغیر مستقل: متغیری است که محقق با دستکاریِ آن ، اثر متغیر را بر روی متغیر های دیگر اندازه گیری می کند.متغیر وابسته: متغیری است که از متغیرهای دیگر تاثیر می پذیرد.9Spss آسان

اسلاید 10: تعریف مفهوم:صفتی که با چند سوال و چند مشاهده قابل سنجش است.انواع آمار:آمار توصیفی:صرفاً به دسته بندی و طبقه بندی اطلاعات می پردازد با شاخص هایی چون فراوانی، میانه، میانگین، انحراف معیار، واریانس، چولگی، کشیدگی، مد و ...آمار استنباطی:زمانی است که بحث نمونه گیری مطرح می شود یعنی ما یک نمونه داشته باشیم و یک جامعه داشته باشیم و بخواهیم اطلاعات مربوط به جامعه را از نمونه استنباط کنیم.تفاوت دو نوع آمار:آمار توصیفی دقیق تر است زیرا در آمار استنباطی ما نمونه گیری می کنیم و دچار خطای اندازه گیری می شویم و در این جا احتمالات وارد مسئله می شود و خطای نمونه گیری از درصد واقعی می کاهد.فهرست10Spss آسان

اسلاید 11: آشنایی با فضای SPSS11Spss Easy

اسلاید 12: فضای spssشامل دو بخش است: 1. داده نامه (داده هایی که ما وارد می کنیم) data view2. متغیرنامه (تعریف متغیرها) variable view12Spss آسان

اسلاید 13: 1.داده نامه13Spss آسان

اسلاید 14: 2. متغیرنامهفهرست14Spss آسان

اسلاید 15: کدگذاری15Spss Easy

اسلاید 16: کدگذاری:کدگذاری ، اختصاص نمره یا عدد به اقسام متغیرهای موجود در پرسش نامه است. اختصاص عدد برای متغیرهای اسمی است و اختصاص نمره برای متغیرهای ترتیبی است.مثال اسمی: جنس مرد(1) زن(2)مثال ترتیبی: تحصیلاتابتدایی(1) راهنمایی(2) دبیرستان(3) دانشگاه(4)16Spss آسان

اسلاید 17: در نمره گذاری به پایین ترین حدِّ یک متغیر نمره 1 می دهیم و بعد همین طور رو به بالا می رویم و در همین راستا مقاطع بالاتر نمره بیشتر می گیرند. در واقع در کد گذاری ، متغیرهای کیفی را عددی می کنیم. البته متغیرهای فاصله ای را در فرآیند کدگذاری وارد نمی کنیم.*طیف لیکرت از نوع ترتیبی است.به تصویر صفحه بعد دقت کنید...17Spss آسان

اسلاید 18: اسمیاسمیترتیبیترتیبیترتیبی2121432132112345فهرست18Spss آسان

اسلاید 19: تعریف متغیرها19Spss Easy

اسلاید 20: تعریف متغیرها:ما باید چیزی را که کدگذاری کرده ایم در spss وارد کنیم.در تصاویر صفحات بعد می خواهیم یک متغیر را در spss وارد کنیم.20Spss آسان

اسلاید 21: ابتدا وارد محیط متغیرنامه یا variable view می شویم21Spss آسان

اسلاید 22: اولین ستون name است که نام کلیه متغیرها در این ستون نوشته می شود. زبان برای نوشتن در spss باید انگلیسی باشد.22Spss آسان

اسلاید 23: در ستون دوم نوع متغیر نشان داده می شود23Spss آسان

اسلاید 24: همانطور که در تصویر مشاهده می کنید انواع متغیرها به شما نشان داده شده. بیش از 99 درصد افراد Numeric یا عددی و کمی بودن متغیر را انتخاب می کنند. String برای انتخاب کردن کیفی بودن متغیرهاست که خیلی کم مورد استفاده قرار می گیردعددی و کمیالفبایی، رشته ای ، کیفی24Spss آسان

اسلاید 25: در ستون width تعداد کاراکترهایی که عرض آن متغیر را تشکیل می دهند درج می شود.25Spss آسان

اسلاید 26: قسمت decimals مربوط به تعداد اعشاری است که به مقادیر داده ها اختصاص داده می شود.26Spss آسان

اسلاید 27: Lable برچسبی است که برای آن متغیر تعیین می کنید. در lable ما معمولاً سوالات پرسشنامه را مطرح می کنیم.27Spss آسان

اسلاید 28: Values مقادیر کدهایی است که برای گروه ها یا سطوح یک متغیر در نظر می گیریم. 28Spss آسان

اسلاید 29: مانند تصاویر کد مربوط را وارد و عنوان کد را هم وارد می کنیم و سپس گزینه add را می زنیم و پس از وارد کردن تمامی داده ها بر روی ok کلیک می کنیم.29Spss آسان

اسلاید 30: این قسمت مربوط به داده های گمشده و پاسخ نداده است.30Spss آسان

اسلاید 31: این قسمت مربوط به زیبایی کار است و این که عدد را کجای سلول بگذاریم.31Spss آسان

اسلاید 32: این قسمت مربوط به این است که متغیر مورد نظر از نوع اسمی، ترتیبی یا فاصله است.فاصله ایترتیبیاسمیفهرست32Spss آسان

اسلاید 33: وارد کردن داده ها33Spss Easy

اسلاید 34: در بخش قبلی چگونگی تعریف کردن متغیر در قسمت variable view را بیان کردیم. بنابراین هر ستون قسمت data view مربوط به یک متغیر است. هر سوال معرف یک متغیر است و هر سطر آن مربوط به یک نفر از پاسخ دهندگان به پرسشنامه است.فهرست34Spss آسان

اسلاید 35: ریکود کردن داده ها35Spss Easy

اسلاید 36: ریکود کردن یعنی ثبت مجدد یعنی کارهایی که تا به حال انجام داده ایم را دور می اندازیم و دوباره انجام می دهیم.یعنی کد گذاری می کنیم. بعضی اوقات اتفاق می افتد که کدگذاری برخی سوالات پرسشنامه باید تغییر کند.یکی از انواع سوالات که باید تغییریابد سوالات معکوس است. اگر سوالات یکسان باشد پاسخگو به همه سوالات جواب یکسان می دهد و این باعث شرطی شدن پاسخگو می شود و پاسخگو را ترغیب می کند که تا آخر یک گزینه را انتخاب کند.36Spss آسان

اسلاید 37: در نتیجه سوالات معکوس؛ سوالاتی اند که جهت تنظیم یا طرح آن ها با طیف اصلی (مفهوم اصلی) تحقیق متفاوت است.سوالات مستقیم: سوالاتی هستند که متناسب با طیف اصلی باشند.برای هم سو کردن باید کارهایی را انجام داد تا همه سوالات متناسب با طیف اصلی شود، یعنی سوالات معکوس را با استفاده از طیف لیکرت به سوالات مستقیم تبدیل کنیم.پس ما در ریکود کردن سوالات را هم سو با مفهوم اصلی می کنیم، حال چرا هم سو می کنیم؟ به مثال صفحه بعد توجه کنید...37Spss آسان

اسلاید 38: طیف اصلی شادیمخالفمتا حدی مخالفمموافقممن انسان خوشحالی هستممن ذهن پریشان ندارمطیف اصلی شادیمخالفمتا حدی مخالفمموافقممن انسان خوشحالی هستممن ذهن پریشان دارماگر هردو جدول به شخصی داده شود که فرد شادی است نمره ای که فرد در جدول اول که دارای سوالات مستقیم است می گیرد بالاترین نمره است اما جدول دومی که دارای سوال معکوس است فرد بالاترین نمره را نمی گیرد. بنابراین باید سوالات معکوس را ریکود کرد.6=3+3بالاترین نمره نیستغلط است.4=1+3بالاترین نمره است.صحیح است.38Spss آسان

اسلاید 39: ریکود کردن به دو قسمت تقسیم می شود.یا کل تغییرات در داخل همان متغیر اتفاق می افتد و یا از spss می خواهیم تغییرات در یک متغیر جدید به ما ارائه شود.ابتدا به روش ریکود کردن در یک متغیر جدید می پردازیم.39Spss آسان

اسلاید 40: همانند تصاویر عمل کنید.40Spss آسان

اسلاید 41: 41Spss آسان

اسلاید 42: متغیر مورد نظر را انتخاب و به وسیله پیکان به قسمت مورد نظر می فرستیم.42Spss آسان

اسلاید 43: در قسمت مشخص شده name و label جدید را وارد کرده و بر روی Change کلیک می کنیم.43Spss آسان

اسلاید 44: پس از آن بر روی گزینه مشخص شده کلیک می کنیم.44Spss آسان

اسلاید 45: در قسمت old value داده قدیمی و در قسمت new value داده جدید را وارد و بر روی گزینه add کلیک می کنیم.45Spss آسان

اسلاید 46: پس از وارد کردن تمامی داده ها همانند تصاویر عمل کنید.46Spss آسان

اسلاید 47: 47Spss آسان

اسلاید 48: ستون ریکود شده به صورت مجزا در پایان داده ها به شما داده می شود48Spss آسان

اسلاید 49: برای ریکود کردن بر روی داده های قبلی همانند تصاویر عمل کنید49Spss آسان

اسلاید 50: 50Spss آسان

اسلاید 51: در ادامه همانند شکل بر روی old and new values کلیک کنید.51Spss آسان

اسلاید 52: در قسمت old value داده قدیمی و در قسمت new value داده جدید را وارد و بر روی گزینه add کلیک کنید.52Spss آسان

اسلاید 53: پس از وارد کردن تمامی داده ها همانند تصاویر عمل کنید.53Spss آسان

اسلاید 54: 54Spss آسان

اسلاید 55: قبل از ریکود کردنبعد از ریکود کردنفهرست55Spss آسان

اسلاید 56: ساختن مفاهیم و ابعاد56Spss Easy

اسلاید 57: مفهوم دارای ابعاد زیادی است و هر بعد دارای شاخص های متعددی استمفهومبعدبعدبعدشاخصشاخصشاخصشاخصشاخصشاخص57Spss آسان

اسلاید 58: ما از طریق شاخص ها می فهمیم ابعاد چه وضعی دارند و از طریق ابعاد می فهمیم مفهوم چه وضعی دارد.ما در روش تحقیق یک مفهوم داریم و برای این که مفهوم را آزمون پذیر کنیم آن را خرد می کنیم. اما در spss بر عکس است، یعنی از جزء به کل حرکت می کنیم بنابراین بعدسازی یعنی جمع کلیه ی شاخص های مربوط به بعد ؛ تقسیم بر تعداد، و مفهوم سازی یعنی جمع ابعاد مربوط به مفهوم؛ تقسیم بر تعداد.در صفحات بعد شیوه مفهوم سازی یا بعدسازی آورده شده است.58Spss آسان

اسلاید 59: همانند تصاویر عمل کنید.59Spss آسان

اسلاید 60: 60Spss آسان

اسلاید 61: ابتدا بر روی گزینه statistical کلیک کنید.61Spss آسان

اسلاید 62: سپس بر روی گزینه mean و به وسیله پیکان به قسمت مربوطه بفرستید.ضریب تغییراتبیشترینمیانگین میانهکمترینانحراف معیارجمع واریانس62Spss آسان

اسلاید 63: سپس متغیرهای مربوطه را به شیوه ای که در شکل نشان داده شده در قسمت مربوطه وارد کنید63Spss آسان

اسلاید 64: نام بعد یا مفهوم مورد نظر را در قسمت مربوطه بنویسید و بر روی گزینه ok کلیک کنید.64Spss آسان

اسلاید 65: ستون مربوط به میانگین داده ها یا همان مفهوم در پایان داده ها به شما داده می شود.65Spss آسان

اسلاید 66: نکته مهم:حتماً بعدسازی و مفهوم سازی باید بعد از ریکود کردن انجام شود.فهرست66Spss آسان

اسلاید 67: روایی گرفتن از تحقیق67Spss Easy

اسلاید 68: روند اجرایی تحقیق یا بخش تجربی تحقیق به دو دسته تقسیم می شود.1. آزمون مقدماتی 2. آزمون نهایی1. آزمون مقدماتی یعنی این که پرسشنامه ای که تنظیم کرده ایم در یک جامعه آماری کوچک با حجم نمونه محدود به اجرا دربیاید تا نقاط ضعف پرسشنامه مشخص شود. حال از کجا متوجه شویم که آزمون مقدماتی ما درست است؟یکی از شاخص ها محاسبه روایی است. بنابراین روایی شاخصی است که بر اساس آن میزان مطلوبیت پرسشنامه را اندازه گیری می کنیم.68Spss آسان

اسلاید 69: اعتبار چیست: اعتبار آن چیزی است که بر اساس آن من تشخیص می دادم آیا من محقق به دنبال آن چیزی هستم که باید باشم یا خیر؟روایی:روایی دنبال این است که آیا پرسشنامه ما ثبات و دقت لازم برای اندازه گیری را دارد یا خیر (مانند باسکول.اگر بار دوم روی آن رفتیم همان وزنی را نشان می دهد که بار اول روی آن رفتیم یا خیر؟).راه های اخذ روایی:1. آزمون- آزمون مجدد 2. همبستگی درونی69Spss آسان

اسلاید 70: 1.آزمون- آزمون مجددیعنی این که من یک بار پرسشنامه را می دهم و بعد از مدتی دوباره پرسشنامه را بین افراد پخش می کنیم. در این جا مهم نیست که به همان فرد بدهیم اما باید ابزار (پرسشنامه) ما همان ابزار باشد و ابزار و نمونه گیری باید دقیق باشد، اگر نتایج تقریباً یکسان شد (80 درصد به بالا همبستگی داشتند) می فهمیم ابزار سنجش ما درست بوده است . راه آزمون-آزمون مجدد سخت است زیرا ممکن است فاصله ی بین دو پرسشنامه زیاد شود و نگرش ها تغییر یابد و نتیجه متفاوت شود، در این جا ابزار درست است اما نگرش ها تغییر کرده است یا ممکن است حتی یک اتفاق اجتماعی بیافتد و روز بعد نگرش ما تغییر کند. این در واقع عیب راه اول است.*(معمولاً فاصله ی بین دو پرسشنامه یک هفته است)70Spss آسان

اسلاید 71: 2. همبستگی درونی:راه دوم همبستگی درونی است. همبستگی درونی این را می گوید که شاخص هایی که انتخاب کردم برای سنجش یک مفهوم تا چه حد به هم وابسته اند، تا چه حد همدیگر را کامل می کنند. اگر همدیگر را کامل می کنند و مفهوم را می سازند یعنی کار ما ثبات دارد.همبستگی درونی از طریق ضریب آلفای کرونباخ سنجیده می شود.71Spss آسان

اسلاید 72: حد نصاب آزمون رواییکمتر از 50 مورد پذیرش نیستبین 50 تا 70 متوسط70به بالا مطلوب است72Spss آسان

اسلاید 73: چند نکته برای محاسبه روایی:1. قبل از محاسبه ی روایی باید کلیه سوالات غیر مستقیم، مستقیم شده باشد، یعنی ریکود شده باشد.2. ما چیزی به نام روایی پرسش نامه نداریم بلکه در روایی محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ هر بعد یا مفهوم به صورت جداگانه مطرح است.3. سوالات شناسایی مثل سن و جنس و.... احتیاج به روایی ندارند چون سن و جنس کاملاً مشخص هستند و ما فقط مفاهیم را می سنجیم و سوالات شناسایی تک متغیره هستند و مفهوم نیستند.4. روایی یکی از ارکان اساسی یک تحقیق است و در واقع مجوزی است که بر اساس آن محقق به توزیع پرسشنامه نهایی اش دست می زند، بنابراین چنانچه روایی یک مفهوم یا بعد حد نصاب مطلوب را نیاورد، محقق به هیچ وجه حق توزیع پرسشنامه را به کسی ندارد.73Spss آسان

اسلاید 74: برای گرفتن روایی همانند تصاویر عمل کنید.74Spss آسان

اسلاید 75: 75Spss آسان

اسلاید 76: داده های مورد نظر را برای گرفتن روایی به قسمت items بفرستید. 76Spss آسان

اسلاید 77: از قسمت model گزینه alpha را انتخاب کنید.77Spss آسان

اسلاید 78: سپس بر روی okکلیک کنید.78Spss آسان

اسلاید 79: در قسمت مشخص شده مقدار ضریب آلفای کرونباخ به شما داده می شود.79Spss آسان

اسلاید 80: وقتی روایی به حد نصاب نمی رسد نشان دهنده این است که چند مشکل دارد:1. مشکل از پرسشنامه (سوگیری پرسشنامه): این مشکل یا در قسمت ظاهری پرسشنامه اتفاق افتاده است یا در قسمت محتوای پرسشنامه مشکل وجود دارد.2. مشکل از پرسش گر (سوگیری پرسشگر): در این مشکل پرسشگر اصول پرسشگری را نمی دانسته است.3. مشکل از پاسخگو (سوگیری پاسخگو): شاید پاسخگو درست انتخاب نشده است یا تمایل نداشته و یا دقت کافی برای پاسخ دادن نداشته است.80Spss آسان

اسلاید 81: اگر بعد از رعایت تمامی موارد گفته شده بازهم میزان روایی کمتر از حد مطلوب بود. همانند تصویر بعد از وارد کردن داده ها بر روی گزینه ی statisticsکلیک کنید.81Spss آسان

اسلاید 82: سپس همانند شکل سه گزینه ای که مشخص شده علامت می بزنید و بر روی continue کلیک کنید.82Spss آسان

اسلاید 83: سپس بر روی okکلیک کنید.83Spss آسان

اسلاید 84: جدولی به شکل زیر به شما داده می شود. ستون آخر جدول نشان می دهد که با حذف هریک از داده ها میزان روایی چقدر کاهش یا افزایش می یابد. این جدول نشان می دهد که با حذف سوال سوم میزان روایی افزایش می یابد و به 61 می رسد.فهرست84Spss آسان

اسلاید 85: توصیف85Spss Easy

اسلاید 86: فصل چهارم در روش تحقیق یافته های پژوهش است یافته های پژوهش شامل:1.توصیف اطلاعات: با یک سری آماره سروکار داریم.2. تجزیه و تحلیل اطلاعات: آزمون فرضیاتتوصیف با استنباط یک تفاوت ماهوی دارد، ما در توصیف از هیچ ضریب آماری برای تعمیم استفاده نمی کنیم بلکه وضعیت را هرآنچه که هست نشان می دهیم. در توصیف با یک سری آماره سروکار داریم اما در استنباط با پارامتر سروکار داریم چون قابل تعمیم است.86Spss آسان

اسلاید 87: ملزومات توصیف:برای توصیف هر متغیری فراوانی (تعداد) و درصد ( مثلاً چند درصد پسر و چند درصد دختر). باید درصد فراوانی نسبی را به دست آوریم.87Spss آسان

اسلاید 88: شاخص مرکزی:مد، میانه، میانگینشاخص پراکندگی:واریانس، انحراف معیار، چولگی، کشیدگی و ....نوع متغیرفراوانیدرصدشاخص مرگزیشاخص پراکندگیاسمیمد (بیشترین فراوانی)-ترتیبیمیانه-فاصله ایانحراف معیارواریانس، انحراف معیار و...88Spss آسان

اسلاید 89: توصیف در کارهای پژوهشی سه مرحله دارد:1. توصیف شاخص ها یا سوالات: هرکدام از سوالات که مربوط به ابعاد و مفاهیم است را برایش توصیف می کنیم.2. توصیف ابعاد: در توصیف ابعاد با سولات کار نداریم بلکه با ستون میانگین سوالات که قبلاً محاسبه کردیم، سروکار داریم.3. توصیف مفهوم: در توصیف مفهوم دیگر با ابعاد کار نداریم، بلکه با ستون میانگین کل ابعاد سروکار داریم.متغیرهای اسمی و ترتیبی را به شیوه شاخص توصیف می کنیممتغیرهای فاصله ای را به شیوه ی مفاهیم و ابعاد.89Spss آسان

اسلاید 90: برای توصیف شاخص ها یا سوالات (متغیرهای اسمی و ترتیبی) همانند تصاویر عمل کنید.90Spss آسان

اسلاید 91: 91Spss آسان

اسلاید 92: متغیر مورد نظر به قسمت variable بفرستید و اگر علاوه بر جدول توصیف نمودار هم می خواهید بر روی charts کلیک کنید92Spss آسان

اسلاید 93: در این قسمت انواع نمودار وجود دارد و شما هر کدام را بخواهید انتخاب و بر روی continue کلیک کنید.میله ایدایره ایستونی93Spss آسان

اسلاید 94: بر روی گزینه ok کلیک کنید94Spss آسان

اسلاید 95: جدول توصیف به شکل زیر به شما داده می شود.تعداد افرادی که به متغیر پاسخ داده اندتعداد افرادی که به متغیر پاسخ نداده اندتعداددرصد فراوانی نسبیدرصد فراوانی نسبی معتبردرصد فراوانی تجمعیهمیشه درصد فراوانی معتبر برای توصیف استفاده می شودنکته:95Spss آسان

اسلاید 96: مثال:جدول (1-4) توصیف جنس شهروندان پاسخگوگزینه هاتعداددرصدپسر4333/1دختر8766/9جمع130100طبق اطلاعات جدول شماره (1-4)، ازمیان 130پاسخگو، 33/1 درصد از پاسخ گویان مرد بوده و 66/9 درصد از پاسخگویان زن. به این ترتیب بخش کثیری از پاسخگویان زن هستند. 96Spss آسان

اسلاید 97: نکته:هر زمانی که سوالات غیر مستقیم را مستقیم کردیم یعنی ریکود کردیم خود ذات سوال را نیز عوض می کنیم، در واقع در قسمت توصیف،خود سوال را هم باید ریکود کرد.97Spss آسان

اسلاید 98: برای توصیف ابعاد یا مفاهیم (متغیر فاصله ای) همانند تصاویر عمل کنید.98Spss آسان

اسلاید 99: 99Spss آسان

اسلاید 100: متغیر مورد نظر به قسمت variable بفرستید و بر روی گزینه ok کلیک کنید.100Spss آسان

اسلاید 101: جدول توصیف به شکل زیر به شما داده می شود.انحراف معیار میانگین بیشترین کمترین تعداد101Spss آسان

اسلاید 102: مثال:جدول شماره (2-4) توصیف معدل سوم راهنمایی دانش آموزان پاسخگو حداقلحداکثرمیانگینانحراف معیارمعدل سوم راهنمایی122017/431/88 طبق اطلاعات جدول شماره (2-4)، از میان دانش آموزان پاسخگو به معدل سوم راهنمایی بیشترین نمره 20 و کمترین نمره 12 است و میانگین نمرات با نمره17/43و انحراف معیار1/88است. با توجه به این که میانگین بالاتر از میانه یعنی 16 است به این ترتیب نمرات دانش آموزان متوسط رو به بالا است.102Spss آسان

اسلاید 103: اگر بخواهیم برای مفاهیم و ابعاد نمودار داشته باشید بهترین نمودار، نمودار histograms می باشد.دو راه برای نشان دادن histograms وجود دارد.راه اول: همانند تصاویر عمل کنید103Spss آسان

اسلاید 104: 104Spss آسان

اسلاید 105: مفهوم مورد نظر را وارد و گزینه ی display normal curve را علامت بزنید و بر روی گزینه ی ok کلیک کنید.105Spss آسان

اسلاید 106: نمودار histograms به شکل زیر به شما داده می شود.106Spss آسان

اسلاید 107: راه دوم: همانند تصاویر عمل کنید.107Spss آسان

اسلاید 108: مفهوم یا متغیر فاصله ای مورد نظر را وارد و بر روی chatrs کلیک کنید.108Spss آسان

اسلاید 109: بر روی گزینه ی histograms کلیک کرده و گزینه show normal curve on histogram را علامت بزنید.109Spss آسان

اسلاید 110: نمودار histograms همانند شکل زیر به شما داده می شود.فهرست110Spss آسان

اسلاید 111: تحلیل فرضیات رابطه ای111Spss Easy

اسلاید 112: فرضیات رابطه ای در آمار حالت های مختلفی دارد:1. اسمی- اسمی 2. اسمی- ترتیبی3. ترتیبی- ترتیبی کندال و اسپیرمن4. ترتیبی- فاصله ای5. اسمی- فاصله ای6. فاصله ای- فاصله ای پیرسون کی دو یا خی دو اِتا112Spss آسان

اسلاید 113: در کل فرضیه به لحاظ آزمون آماری به دو دسته تقسیم می شود:H0: فرضیه ای که عدم ارتباط بین متغیرها را نشان می دهد و صحبت از عدم معنی داری می کند.H1: فرضیه ای که ارتباط بین متغیرها را نشان می دهد.از لحاظ آماری فرضیه چه موقع صفر و چه موقع یک است؟اگر میزان sig بیشتر از 0/05 باشد H0 مورد پذیرش است یعنی معنی دار نیست.اگر میزان sig کمتر از 0/05 باشد، رابطه بین متغیرها وجود دارد و H1 مورد پذیرش است.113Spss آسان

اسلاید 114: ما در آزمون فرضیات به دنبال سه چیز هستیموجود رابطه، sigشدت:جهت رابطه1-20ضعیف، 20-60متوسط، 60به بالا قویکمتر از 0/05 وجود رابطه، بیشتر از 0/05 عدم رابطه+ مستقیم، - معکوس114Spss آسان

اسلاید 115: روش آزمون فرضیات اسمی- اسمی و اسمی- ترتیبیهمانند تصاویر عمل کنید.115Spss آسان

اسلاید 116: متغیر مستقل را در قسمت column و وابسته را در قسمت row وارد کنید و بعد از آن برای گرفتن درصد ستونی به قسمت cells بروید.116Spss آسان

اسلاید 117: برای گرفتن درصد ستونی قسمت column را علامت بزنید و سپس بر روی continue کلیک کنید.117Spss آسان

اسلاید 118: سپس بر روی statistics کلیک کنید.118Spss آسان

اسلاید 119: همانند شکل بر روی دو گزینه مورد نظر کلیک کنید. توجه داشته یاشید که در تحلیل phi برای جداول مربع و cramers برای جداول مستطیل استفاده می شود. 119Spss آسان

اسلاید 120: سپس بر روی گزینه ok کلیک کنید.120Spss آسان

اسلاید 121: همانطور که در شکل مشخص شده اگر میزان sig در قسمت chi square معنی دار بود به سراغ جدول بعدی یعنی جدول phi و cramer می رویم تا میزان شدت رابطه و جهت رابطه را بسنجیم.معنی داریجداول مربعجداول مستطیلشدت رابطه121Spss آسان

اسلاید 122: روش آزمون فرضیات ترتیبی- ترتیبیراه اول: همانند تصاویر عمل کنید.122Spss آسان

اسلاید 123: متغیر مستقل را در قسمت column و وابسته را در قسمت row وارد کنید، سپس بر روی گزینه statistics کلیک کنید.123Spss آسان

اسلاید 124: گزینه های مشخص شده را علامت بزنید. توجه داشته باشید kendall b برای جداول مربع و kendall c برای جداول مستطیل است و سپس همانند شکل عمل کنید.124Spss آسان

اسلاید 125: سپس بر روی گزینه ok کلیک کنید.125Spss آسان

اسلاید 126: جدول توصیف و تحلیل به صورت زیر به شما داده می شود. Spearmanبرای متغیرهای چند مقوله است و همانطور که گفته شد kendal b برای جداول مربع و kendal c برای جداول مستطیل است.126Spss آسان

اسلاید 127: راه دوم: همانند تصاویر عمل کنید.127Spss آسان

اسلاید 128: متغیرهای ترتیبی را به قسمت variables بفرستید، و متناسب با نوع متغیرها بر روی گزینه ی kendall و spearman کلیک کنید و سپس بر روی گزینه ok کلیک کنید.128Spss آسان

اسلاید 129: جدول به صورت زیر به شما داده می شود.شدت و رابطهشدت و رابطهشدت و رابطهشدت و رابطه** یعنی این که با 99 درصد اطمینان می توانیم بگوییم رابطه وجود دارد.129Spss آسان

اسلاید 130: روش آزمون فرضیات اسمی- فاصله ای و ترتیبی- فاصله ای به وسیله آزمون Etaهمانند تصاویر عمل کنید.130Spss آسان

اسلاید 131: متغیر مستقل را در قسمت column و وابسته را در قسمت row وارد کنید، سپس بر روی گزینه statistics کلیک کنید.131Spss آسان

اسلاید 132: گزینه ی Etaرا علامت بزنید و سپس بر روی continue کلیک کنید.132Spss آسان

اسلاید 133: سپس بر روی گزینه ok کلیک کنید.133Spss آسان

اسلاید 134: همانطور که مشاهده می کنید، جدول به صورت زیر به ما داده می شود اگر معدل سوم راهنمایی متغیر وابسته بود رابطه ضعیف است اما اگر جنس متغیر وابسته بود رابطه قوی است. آزمون Eta بیشتر برای پیش بینی کاربرد دارد.134Spss آسان

اسلاید 135: روش آزمون فرضیات فاصله ای- فاصله ایهمانند تصاویر عمل کنید.135Spss آسان

اسلاید 136: گزینه ی pearson را علامت بزنید و در قسمت test of signifiance یک جهته یا دو جهته بودن فرضیه خود را مشخص کنید، سپس بر روی گزینه ok کلیک کنید.136Spss آسان

اسلاید 137: جدول زیر به شما داده می شوید.شدت رابطهوجود رابطهجهت رابطهفهرست137Spss آسان

اسلاید 138: تحلیل فرضیات تفاوتی138Spss Easy

اسلاید 139: فرضیات تفاوتی:فرضیاتی که میزان تفاوت در یک متغیر را بر حسب متغیر دیگر تعیین می کند، مثال: میزان معدل بر حسب جنس متفاوت است.فرضیات تفاوتی یا اسمی- فاصله ای هستند یا ترتیبی- فاصله ای.وقتی فرضیات تفاوتی را به صورت فرضیه های رابطه ای می آوریم، بهترین آزمونی که داریم Eta است در حالی که اگر از تفاوتی استفاده کنیم باید از آزمون T استفاده کنیم. پس هم به لحاظ منطقی و هم به لحاظ دقت آماری ایجاب می کند که به صورت رابطه ای نیاوریم و به صورت تفاوتی بیاوریم.139Spss آسان

اسلاید 140: انواع فرضیات تفاوتی:1. آمار پارامتریک 2. آمار ناپارامتریک1. آمارپارامتریک فرضیاتی هستند که باید چند شرط داشته باشند و دارای دقت زیادی هستند.2. آمار ناپارامتریک: هیچ گونه پیش شرطی ندارند و دقت آزمون هایش نیز پایین است.140Spss آسان

اسلاید 141: شرایط آمار پارامتریک:1. شیوه نمونه گیری احتمالی باشد.احتمالی: همه افراد شانس برابر برای انتخاب شدن دارند.2. توزیع متغیر در جامعه آماری نرمال باشد، یعنی چولگی و کشیدگی کمی داشته باشیم یا انحراف معیار ما کم باشد، پرسشنامه را به یک طبقه خاص ندهیم و بین همه اعضای جامعه توزیع کنیم.3. برابری واریانس بین گروه های مورد مطالعه.141Spss آسان

اسلاید 142: آزمون T: زمانی استفاده می شود که گروه های ما دوتا باشند( مثل مردان و زنان)آزمونF: زمانی استفاده می شود که تعداد گروه های ما بیش از دوتا باشد.در فرضیات تفاوتی متغیر مستقل اسمی یا ترتیبی است و متغیر وابسته فاصله ای است.چگونگی سنجش نرمال بودن متغیر در جامعه آماری به وسیله ی آزمون KS (کالموگروف اسمیروف) به دست می آید. 142Spss آسان

اسلاید 143: نرمالیتهاگر sig بیشتر از 0/05 باشد توزیع نرمال است. (H0)و تفاوتی میان متغیرها در جامعه نیست و همه یکی هستند و توزیع مورد نظر با توزیع نرمال تفاوتی ندارد اگر sig کمتر از 0/05 باشد توزیع نرمال نیست. (H1)و تفاوت وجود دارد و معنی دار است و تفاوت بین توزیع مورد نظر و توزیع نرمال وجود دارد.143Spss آسان

اسلاید 144: روش آزمون نرمالیته (KS)همانند تصاویر عمل کنید.144Spss آسان

اسلاید 145: متغیر فاصله ای مورد نظر خود را وارد کنید و ok را کلیک کنید.145Spss آسان

اسلاید 146: اگر sig کمتر از پنج صدم بود متغیر نرمال نیست و اگر بیش از پنج صدم متغیر نرمال است.146Spss آسان

اسلاید 147: روش آزمون های پارامتریک:روش آزمون Tهمانند تصاویر عمل کنید. 147Spss آسان

اسلاید 148: متغیر وابسته را در قسمت test variable و متغیر مستقل را در قسمت grouping variable وارد کنید و بر روی define groups کلیک کنید.148Spss آسان

اسلاید 149: در صفحه ای که باز می شود اعدادی که برای ارزش گذاری گروه ها استفاده کرده اید وارد کنید و بر روی continue کلیک کنید.149Spss آسان

اسلاید 150: سپس بر روی گزینه OK کلیک کنید.150Spss آسان

اسلاید 151: بعد از طی این مراحل دو جدول به شما داده می شود. جدول اولی جدول توصیف است و جدول دومی جدول تحلیل.در جدول تحلیل نیز دو سطر وجود دارد. اگر واریانس برابر بود یعنی بالای 0/05بود سطر اول در غیر این صورت از سطر دوم برای تحلیل استفاده می شود.فرض عدم برابری واریانسفرض برابری واریانس151Spss آسان

اسلاید 152: ما از آزمون T سه انتظار داریم:جدول توصیفی (تعیین میانگین گروه ها).آزمون برابری یا عدم برابری واریانس.جدول تحلیلی که معناداری یا عدم معناداری را نشان می دهد.*آزمونT برای زمانی است که گروه های ما دوتا باشند مثل جنس152Spss آسان

اسلاید 153: جدول (3-4)آزمون فرضیه ی معدل سوم راهنمایی دانش آموز بر حسب جنسمثال:فرضیه ی ما به این صورت است معدل سوم راهنمایی دانش آموز بر حسب جنس متفاوت است. همان طور که مشخص است فرضیه ما از نوع تفاوتی است و معدل سوم راهنمایی هم دارای توزیع نرمال در جامعه است(0/240=sigZ). نمونه گیری ما نیز از نوع احتمالی است و چون مقایسه میانگین ها در دو گروه اتفاق می افتد از آزمون T برای رد و یا اثبات فرضیه استفاده می کنیم. با نگاهی به جدول توصیف آزمون T مشخص می شود که میانگین معدل سوم راهنمایی دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر است(17/70 در مقابل 16/89). آزمون leven نیز دلالت بر عدم برابری واریانس دارد(0/011= sigF)، جدول تحلیل آزمون Tنشان می دهد که تفاوتی معنی دار میان معدل سوم راهنمایی دانش آموز و جنس وجود دارد(0/043= sig). بنابراین نتیجه می گیریم که در جامعه آماری مورد نظر معدل سوم راهنمایی بر حسب جنس متفاوت است.153Spss آسان

اسلاید 154: روش آزمون Fهمانند تصاویر عمل کنید.154Spss آسان

اسلاید 155: متغیر وابسته را در قسمتdependent و متغیر مستقل را در قسمت factor وارد کنید. سپس بر روی گزینه optionکلیک کنید. 155Spss آسان

اسلاید 156: گزینه هایی را که در شکل مشخص شده علامت بزنید و بر روی continue کلیک کنید.156Spss آسان

اسلاید 157: سپس بر روی گزینه OK کلیک کنید.157Spss آسان

اسلاید 158: سه جدول به ما داده می شود جدول اولی توصیف. جدول دومی آزمون واریانس و جدول سومی جدول تحلیل است.158Spss آسان

اسلاید 159: اگر فرضیه ی تفاوتی ما معنی دار بود و واریانس ما برابر بود برای این که بدانیم اختلاف در چه گروه هایی است موارد زیر را انجام دهید. بر روی گزینه post hoc کلیک کنید.159Spss آسان

اسلاید 160: گزینه ی tukey را علامت بزنید و بر روی continue کلیک کنید. 160Spss آسان

اسلاید 161: جدولی به شما داده می شود که به دو قسمت تقسیم شده است. گروه هایی که فقط در یک طرف هستند دارای میانگین های متفاوتی نسبت به بقیه هستند یا به نوعی عامل تفاوت و معنی داری اند. 161Spss آسان

اسلاید 162: مثال:توصیف توصیف توصیف توصیف توصیف k-sLevenتحلیلتحلیلتحلیلتحلیل تحصیلات مادرتعدادمیانگینانحراف معیارSigZ واریانسمقدارFسطح معنی داریآزمون Tukey HSDآزمون Tukey HSD تحصیلات مادرتعدادمیانگینانحراف معیارSigZ واریانسمقدارFسطح معنی داری12 درآمد خانواده بی سواد16368/75246/2210/077توزیع نرمال است0/994برابری 2/9130/038 368/75000  درآمد خانواده ابتدایی49452/04265/5390/077توزیع نرمال است0/994برابری 2/9130/038 452/04082452/04082 درآمد خانواده سیکل23589/56240/5760/077توزیع نرمال است0/994برابری 2/9130/038  589/56522 درآمد خانواده دیپلم18511/66223/5870/077توزیع نرمال است0/994برابری 2/9130/038 511/66667511/66667 درآمد خانواده جمع106476/43253/0190/077توزیع نرمال است0/994برابری 2/9130/038   فرضیه تحقیق عبارت است از: میزان درآمد خانواده بر حسب تحصیلات مادر متفاوت است. با توجه به این که فرضیه از نوع تفاوتی است و متغیر وابسته در تحقیق دارای توزیع نرمال است (0/077= sigz) و متغیر وابسته بین چند گروه یا جامعه مورد مقایسه قرار می گیرد از آزمون F برای رد یا اثبات فرضیه استفاده می کنیم. آزمون Leven نیز دلالت بر برابری واریانس دارد (0/994= sig). با نگاهی به جدول توصیف آزمون F متوجه می شویم که درآمد خانواده بر حسب تحصیلات مادر متفاوت است. جدول تحلیل آزمون F نیز نشان می دهد که این تفاوت معنادار است(0/038=sigF) به این معنی که مادرانی که بی سواد هستند یا سیکل دارند درآمد خانواده آن ها متفاوت از دیگران است. بنابراین فرضیه،اثبات و نتیجه می گیریم که در جامعه آماری مورد نظر میزان درآمد خانواده برحسب تحصیلات مادر متفاوت است.جدول (4-4)آزمون فرضیه ی میزان درآمد خانواده بر حسب تحصیلات مادر162Spss آسان

اسلاید 163: اگر معنی داری وجود داشت اما واریانس برابر نبود، تمامی مراحل را انجام دهید فقط مانند شکل به جای علامت زدن گزینه tukey گزینه dunnett’s cرا علامت بزنید.163Spss آسان

اسلاید 164: بر روی گزینه OK کلیک کنید.164Spss آسان

اسلاید 165: جدولی مثل جدول زیر به شما داده می شود. متغیرهایی که با ستاره مشخص شده عامل به وجود آمدن تفاوت و معنی داری هستند.165Spss آسان

اسلاید 166: مثال:جدول (5-4)آزمون فرضیه ی میزان درآمد خانواده بر حسب تحصیلات مادرتوصیف توصیف توصیف توصیف توصیف k-sLevenتحلیلتحلیلتحلیل رشته تحصیلیتعدادمیانگینانحراف معیارSigZ واریانسمقدارFسطح معنی داریآزمون Dunnett c معدل دوم دبیرستان دانش آموزان انسانی 1517/061/0660/777توزیع نرمال است0/013عدم برابری 6/207 0/004 ریاضی 1/08733-تجربی 0/82388 معدل دوم دبیرستان دانش آموزان ریاضی1518/141/2330/777توزیع نرمال است0/013عدم برابری 6/207 0/004 انسانی 1/08733 تجربی *1/91121- معدل دوم دبیرستان دانش آموزان تجربی1616/2323/162/0170/777توزیع نرمال است0/013عدم برابری 6/207 0/004 انسانی 0/82388-ریاضی *1/91121- معدل دوم دبیرستان دانش آموزان جمع4617/131/6770/777توزیع نرمال است0/013عدم برابری 6/207 0/004  فرضیه ی تحقیق عبارت است از: معدل سال دوم دبیرستان دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی متفاوت است. با توجه به این که فرضیه ی ما از نوع تفاوتی است و متغیر وابسته در تحقیق دارای توزیع نرمال است (0/777 = sigz) و متغیر وابسته بین چند گروه یا جامعه ، مورد مقایسه قرار می گیرد از آزمونF استفاده می کنیم. همچنین بر اساس آزمون Leven برابری واریانس وجود ندارد(0/013= sig). با نگاهی به جدول توصیف آزمون F متوجه می شویم که میانگین معدل دوم دبیرستان دانش آموزان در رشته های تحصیلی متفاوت است. جدول تحلیل آزمون F نیز نشان می دهد که تفاوت معدل بر حسب رشته تحصیلی معنی دار است(0/004=sigF). و علت وجود این تفاوت همان طور که در جدول مشخص است در میان میانگین معدل دو رشته تحصیلی تجربی و ریاضی قابل مشاهده است چرا که بیشترین تفاوت میانگین معدل در رشته تجربی نسبت به ریاضی و بالعکس وجود دارد ، بنابراین نتیجه می گیریم که در جامعه آماری مورد نظر ما معدل سال دوم دبیرستان دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی متفاوت است.166Spss آسان

اسلاید 167: آمارناپارامتریک:در صورتی که نمونه گیری ما احتمالی نباشد و یا توزیع متغیر در جامعه آماری نرمال نباشد از آزمون های ناپارامتریک استفاده می کنیم.ناپارامتریک بر مبنای میانه است اما پارامتریک بر مبنای میانگین.در ناپارامتریک اگر دو گروه بود از آزمون من ویتنی استفاده می کنیم. اگر چند گروه بود از کراسکال- والیس استفاده می کنیم.167Spss آسان

اسلاید 168: روش آزمون های نا پارامتریک:روش آزمون من ویتنیهمانند تصاویر عمل کنید.168Spss آسان

اسلاید 169: متغیر وابسته را در قسمت test variable list و متغیر مستقل را در قسمت grouping variable وارد کنید و بر روی define groups کلیک کنید.169Spss آسان

اسلاید 170: در صفحه ای که باز می شود اعدادی که برای ارزش گذاری گروه ها استفاده کرده اید وارد کنید و بر روی continue کلیک کنید.170Spss آسان

اسلاید 171: بر روی گزینه ی ok کلیک کنید.171Spss آسان

اسلاید 172: جدول توصیف و تحلیل به صورت زیر به شما داده می شود. اولی جدول توصیف و میانگین رتبه هاست و جدول دومی معنی داری را نشان می دهد.معنی داری172Spss آسان

اسلاید 173: روش آزمون های نا پارامتریک:روش آزمون کراسکال- والیسهمانند تصاویر عمل کنید.173Spss آسان

اسلاید 174: متغیر وابسته را در قسمت test variable list و متغیر مستقل را در قسمت grouping variable وارد کنید و بر روی define range کلیک کنید.174Spss آسان

اسلاید 175: در این قسمت کدهایی را که به هر گروه داده اید کمترین و بیشترین را وارد کنید و بر روی continue کلیک کنید.175Spss آسان

اسلاید 176: بر روی گزینه ی ok کلیک کنید.176Spss آسان

اسلاید 177: جدول توصیف و تحلیل به صورت زیر به شما داده می شود. اولی جدول توصیف و میانگین رتبه هاست و جدول دومی معنی داری را نشان می دهد.معنی داریفهرست177Spss آسان

اسلاید 178: فرضیه ی تک متغیره178Spss Easy

اسلاید 179: مسیرتحلیل فرضیه ی تک متغیره:مثال: میزان درآمد خانواده کمتر از حد متوسط است.همانند تصاویر عمل کنید.179Spss آسان

اسلاید 180: در قسمت test variable متغیر و در قسمتی که مشخص شده مقداری که باید با آن متغیر خود را بسنجید وارد می کنید و گزینه OK راکلیک کنید.180Spss آسان

اسلاید 181: جدول زیر به ما داده می شود حال اگر فرضیه ما این باشد. میزان درآمد خانواده کمتر از حد متوسط است با توجه به جدول توصیف اگرچه میانگین درآمد خانواده کمتر از حد متوسط است اما در با توجه به جدول تحلیل فرضیه رد و نتیجه می گیریم که درآمد افراد در حد متوسط است. 181Spss آسان

اسلاید 182: جدول(6-4) میزان بی انضباطی دانش آموزانفرضیه ی تحقیق عبارت است از بی انضباطی دانش آموزان کمتر از حد متوسط است.از با توجه به اطلاعات جدول(6-4) میانگین بی انضباطی دانش آموزان کمتر از حد متوسط است(2/15 (mean: ازطرفی آزمون t نیز معنی دار بودن فرضیه را ثابت می کند(0/000sig: ) به این ترتیب فرضیه قبول و نتیجه می گیریم در جامعه آماری مورد نظر بی انضباطی دانش آموزان کمتر از حد متوسط است.مثال:فهرست182Spss آسان

اسلاید 183: رگرسیون183Spss Easy

اسلاید 184: رگرسیون regression:گاهی اوقات ما می خواهیم رابطه ی چند متغیر را بررسی کنیم به عبارت دیگر تاثیر چند متغیر مستقل بر یک متغیر وابسته.چند کارکرد رگرسیون:پیش بینی تبیین ضریب تاثیر184Spss آسان

اسلاید 185: پیش بینی:یعنی به ما می گوید با افزایش n مقدار متغیر مستقل، n مقدار متغیر وابسته، افزایش پیدا می کند. بحث پیش بینی بیشتر در علوم دقیقه چون هواشناسی مورد استفاده قرار می گیرد، مثلاً با افزایش 2 واحد رطوبت هوا 4 واحد به میزان باران افزوده می شود. در علوم انسانی نمی توانیم از این روش استفاده کنیم چون متغیرهای جانبی تاثیرگذار زیادند و امکان کنترل پایین است.185Spss آسان

اسلاید 186: تبیین:با استفاده از ضریبی به نام R2حساب می شود که به آن ضریب تبیین می گوییم. این ضریب به این سوال پاسخ می دهد که چند درصد از تغییرات متغیر وابسته را، متغیرهای مستقل تبیین می کنند. به عبارت دیگر متغیرهای مستقل چند درصد از تغییرات متغیر وابسته را بیان می کند.186Spss آسان

اسلاید 187: ضریب تاثیر(Beta):ضریب تاثیر میزان اثرگذاری هریک از متغیرهای مستقل را به صورت جداگانه بر متغیر وابسته، تبیین می کند. همواره باید دقت کرد که R2 ضریب تبیین متغیر وابسته توسط کل متغیرهای مستقل است اماBeta ضریب تاثیر هریک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته به صورت جداگانه است187Spss آسان

اسلاید 188: شرایط رگرسیون:متغیرها باید فاصله ای باشد.توزیع داده ها نرمال باشد.شیوه نمونه گیری احتمالی باشد.به عبارت دیگر شرایط پارامتریک باید حاکم باشد.مثال: عملکرد خانواده و مدرسه و دوستان بر بی انضباطی اثر گذارند.188Spss آسان

اسلاید 189: روش آزمون رگرسیونهمانند تصاویر عمل کنید.189Spss آسان

اسلاید 190: متغیرهای مستقل و متغیر وابسته را در قسمت مورد نظر وارد کنید و از قسمت method گزینه ی stepwise را انتخاب کنید.روشStepwise کلیه ی متغیرهای تاثیرگذار را نگه می دارد و متغیرهای غیر تاثیرگذار را حذف می کند. 190Spss آسان

اسلاید 191: بر روی گزینه ok کلیک کنید.191Spss آسان

اسلاید 192: چند جدول به ما داده می شودجدول اول: جدول توصیف است، این جدول به ما می گوید از سه متغیر مستقل دو متغیر نگه داشته شده است.192Spss آسان

اسلاید 193: دراین جدول عنوان شده 20 درصد از تغییرات بی انضباطی را عملکرد خانواده و دوستان تبیین می کند و 80 درصد عوامل ناشناخته، یعنی اگر بخواهیم بی انضباطی را کم کنیم با کاربرد دوستان و خانواده نهایتاً 20 درصد از بی انضباطی را می توانیم کاهش دهیم.193Spss آسان

اسلاید 194: جدول بعدی جدول anova است. اگر میزان sig در این جدول کمتر از 0/05 باشد یعنی f ما معنی دار باشد به این معنی است که انتخاب رگرسیون خطی، انتخاب خوب و منطقی و درستی است، پس روشی که استفاده کردیم (linear) روش درستی است.194Spss آسان

اسلاید 195: جدول بعدی :coeffisientsچیزی که در این جدول برای ما مهم است ستون beta است یا همان ضریب تاثیرگذاریفهرست195Spss آسان

اسلاید 196: انتخاب یک جنس یا طبقه خاص برای سنجش196Spss Easy

اسلاید 197: همانند تصاویر عمل کنید.197Spss آسان

اسلاید 198: 198Spss آسان

اسلاید 199: ابتدا گزینه ی condition is satisfied علامت بزنید و سپس بر روی گزینه if کلیک کنید199Spss آسان

اسلاید 200: متغیر مورد نظر خود را وارد وکد طبقه یا گروهی خاص را که می خواهید بسنجید روبروی آن وارد کنید و بر روی continue کلیک کنید.200Spss آسان

اسلاید 201: بر روی گزینه ی ok کلیک کنید.201Spss آسان

اسلاید 202: همانطور که می بینید گروه هایی که مورد نظر شما بوده اند محاسبه می شوند.202Spss آسان

اسلاید 203: اگر بخواهیم به همان تنظیمات قبلی یعنی سنجش همه گروه ها برگردید باید گزینه ی all cases را علامت بزنید و در پایان بر روی گزینه ی OK کلیک کنید.فهرست203Spss آسان

اسلاید 204: انتخاب درصدی خاص برای سنجش204Spss Easy

اسلاید 205: در مواقعی که می خواهید مطمئن شوید اطلاعات شما درست است یا خیر، درصدی از داده ها را انتخاب می کنید تا ببینید با نتایج کلی هماهنگی دارد یا خیر؟همانند تصاویر عمل کنید205Spss آسان

اسلاید 206: 206Spss آسان

اسلاید 207: ابتدا گزینه random sample of case علامت بزنید و سپس بر روی گزینه یsample کلیک کنید.207Spss آسان

اسلاید 208: در این قسمت مقدار درصدی را که می خواهید مورد سنجش قرار دهید در قسمت مشخص شده وارد کنید و بر روی continue کلیک کنید.208Spss آسان

اسلاید 209: در پایان بر روی گزینه ی OK کلیک کنید.209Spss آسان

اسلاید 210: همانطور که می بینید درصدی از داده ها به طور اتفاقی انتخاب شده اند.210Spss آسان

اسلاید 211: اگر بخواهیم به همان تنظیمات قبلی یعنی سنجش همه برگردید باید گزینه ی all cases را علامت بزنید و در پایان بر روی گزینه ی OK کلیک کنید.فهرست211Spss آسان

اسلاید 212: نمونه آزمون212Spss Easy

اسلاید 213: به سوالات زیر پاسخ دهید.1. تفاوت آمار توصیفی و آمار استنباطی را بنویسید.2. روایی(Reliability) را تعریف کنید وبه سه نکته از مواردی که دراخذروایی بایستی بدان ها توجه کرد اشاره کنید.3. سه شرط آزمون های پارامتریک را بنویسید. 4. انواع فرضيات دومتغيره تفاوتی (برحسب فرض نرمال وعدم نرمال)وآماره هاي مختص آنها رافقط نام ببريد.5. دو کارکرد رگرسیون را بنویسید.213Spss آسان

اسلاید 214: درspss ازدستورات زيردرچه مواقعي استفاده مي شود؟random sample of case:bivariate:compute variable:condition is satisfied:214Spss آسان

اسلاید 215: جداول زیر را توصیف کنید. حداقلحداکثرمیانگینانحراف معیارنمره انضباط دوم دبیرستان162019/610/82ردیفگزینه هاتعداددرصد1آزاد7761/62دولتی3830/43بازنشسته86/44بیکار21/65جمع125100توصیف شغل شهروندان پاسخگوتوصیف نمره انضباط دوم دبیرستان دانش آموزان پاسخگو215Spss آسان

اسلاید 216: جدول زیر را تحلیل کنید.دینداریتعلقیتعهدیهویت دینیاعتماد اجتماعیهمبستگی0/450/380/500/51اعتماد اجتماعیمعنی داری0/0000/0000/0000/000مشارکت اجتماعیهمبستگی0/200/160/310/28مشارکت اجتماعیمعنی داری0/0000/0010/0000/000انسجام اجتماعیهمبستگی0/460/300/320/46انسجام اجتماعیمعنی داری0/0000/0000/0000/000سرمایه اجتماعیهمبستگی0/550/390/520/54سرمایه اجتماعیمعنی داری0/0000/0000/0000/000سرمایه اجتماعیهویت دینیرابطه بین ابعاد و مفهوم هویت دینی با ابعاد و مفهوم سرمایه اجتماعی216Spss آسان

اسلاید 217: جدول زیر را تحلیل کنید.متغيرابعادتعدادميانگينهویت دینیLevenes TestLevenes Testtdfsigمتغيرابعادتعدادميانگينهویت دینیFSigtdfsigجنسمرد1974/460/700/7292/71-3920/000جنسزن1864/590/700/7292/71-3920/000هویت دینی بر حسب جنس217Spss آسان

اسلاید 218: جدول زیر را تحلیل کنید.همبستگی Rضریب تبیین (R2)خطای استاندارد تخمین زده شده0/570/330/39ابعاد هویت دینیضرایب خامضرایب خامضرایب استانداردTsigابعاد هویت دینیBStd.ErrorBetaTsigتعهدی- فرهنگی0/420/0350/5212/130/000دینداری0/310/050/295/630/000ضریب تاثیرگذاری ابعاد هویت دینی بر سرمایه اجتماعیتحلیل رگرسیونی ابعاد هویت دینی و سرمایه اجتماعی218Spss آسان

اسلاید 219: سرمایه اجتماعیمیانگین واقعیحد متوسطTTسرمایه اجتماعیمیانگین واقعیحد متوسطمقدارtمعنی داریسرمایه اجتماعی2/837932/583-0/011جدول زیر را تحلیل کنید.فرضیه: میزان سرمایه اجتماعی در میان شهروندان بیش از حد متوسط است.219Spss آسان

اسلاید 220: هیچ گاه به خاطر هیچ کس دست از ارزش هایت برندار، زیرا زمانی که ارزش هایت از تو دست بکشند تو می مانی و یک من بی ارزش.فهرستپایان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید