صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تعریف مدیریت جامع
ک 1 +
* مدیریت جامع کیقیت: فرایندی است متمرکز بر روی مشتریها؛ کیفیت محور مبتنی بر
حقایق. متکی بر تیمها که برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان از طریق ارتقای مستمر فرایند
هاء توسط مدیریت ارشد سازمان رهبری می شود.
صفحه 4:
دستیابی به استانداردهای از پیش تعیین شدهاستانداردها با توجه به نیازها و انتظارات مشتریها مشخص میشوند.
باید بطور مستمر در استانداردها تجداید قظر شود.
كار درست را بار اول درست انجام دادن و دفعات بعد بهتر انجام دادن.
به نیازها و نتظارات منطقی مشتریها پاسته دادن
* کیفیت از نظر سازمان بین المللی استاندارد:
* مجموعه ای از ویژگی های یک محصول یا خدمت که بتواند ملاک اصلی کیفیت که همان رضایت مشتری است را برآورده
سازد.
4 مدیریتک یفیتجامی 1011
صفحه 5:
عمده بحث کنترل کیفیت مربوط به انجام نمونه گیری از محصولات, بازرسی
آن تمونهها و تعمیم نتایج به کل آنباشت محصول است که بر اساس روشهای
آماری انجام میگیرد. از دیگر روشهای مورد استفاده در کنترل کیفیت. کنترل
فرایند تولید محصول به جای کنترل محصول تهیه شدهاست که با استفاده از
روشهای آماری مانند 8۳6 و ... انجام میگیرد.
در مدني کمتر از چهل سال کشور ژاپن را از کشوري تخریب شده به يكي از
برترین قدرت هاي اقتصادي وصنعتي تبدیل کرد .
شرکتهاي از قبیل زیراکس, مك دونالد. موتورولا با به کار گرفتن این فلسفه طي
دو دهه موفقیت شاياني به دست آوردند.
5 مديريتكيفيتجامع 71011
صفحه 6:
بازرسی کیفیت ( ۱۹۱۰)
کنترل کیفیت ( ۱۹۲۴)
تضمین کیفیت ( ۱۹۵۰)
ارتقای مستمر کیفیت ( 1۹۸۰
(
صفحه 7:
تاریخ و رویدادهای دررابطه با TQM
* ۲۰۰۰سال پیش از میلاد ---- بابلی ها برای اندازاه گیری کالا از استانداردهایی استفاده می کردند
* ۱۸۰۰سال پیش از میلاه -س مشخصات فرایند در یک کارگاه وجود داشته وبازرسی توسط ناظران صورت می
كرفت
۶ میلادی
۴میلادی --
۰ میلادی--
۴ میلادی--
۰ میلادی سس
شروع تست مرغوبیت در انگلستان (هانری ششم )
-- مفهوم کنترل آماری یا SQC توسط والتر شوهارت مطرح شد.
پیشنهاد تضمین کیفیت يا 60۸ توسط ایشی کاوا
-- جوران تغییر کنترل کیفیت آماری به کنتل کیفیت مدیریت را مطرح نمود.
--- 1600111 توسط كرازبى .جوران ودمينك مطرح شد.
مديريتكيفيتجامع 71011
صفحه 8:
مشاهیر مدبریت کیفیت
بگ_پدر کنترل کیفیت - پرفسور آمار در دانشكاه نيويورك - بس از جنك جهانى به
ژاپنیها در بهیود کیفیت کمک کرد - تقریبا ۳۰سال پس از زابتوهاء آمريكانىها از فلسقة
دمینگ استفاده کردند.
اما 1س اس ل ل ل ار انا
نقص صفر را معرفى كرد و تاكيد بر بيشكيرى داشت
* که از آثار این مشاهیر می توان به ۱۴ اصل دمینگ در مبانی مدیریت کیفیت جامع اشاره
کرد
صفحه 9:
۶ .ثبات در ارتقاه کیفیت.
* ۲. فلسفه جدید نقص صفر را بپذيريم (انجام کار درست در
اولین مرتبه همراه با پی نقص بودن آن )
۲ خودداری از اتکا به بازرسی انبوه به منظور تحقق کیفیت
۴. برای تدارک مواد اولیه کیفیت را دراولویت قرار دهيد نه قيمت را.
سطح محصول یا خدمات را بطور مستمر ارتقاء دهید
آموزش همه کارکنان در حین انجام کار وآموزش مداوم ضمن خدمت.
رهبری سازنده داشته باشید ( روش های جدید سرپرستی را اتخاذ کنید)
مدیرینک یفیتجامع 1011
صفحه 10:
۸ جاوگیری از ترس (درمیان کارکنان)
.٩ موانع همكارى بين كاركنان را از بين ببرید
٠ .كعارها ونوستر فا زا دور بربرید.
* ۱۱ از روش های آماری استفاده کنید(تاکید بر کیفیت تاکمیت)
5 موائع غرور كاركتان را از ميان برذاريد.
۲ آموزشن مداوم وخودآموزی را مستقر کنیدر [نوزش غمن BS
۴ تعهد دائمی مدیریت ارشد را به ارتقا کیفیت نشان دهید.
1 مديريتكيفيتجامع 71011
صفحه 11:
۵نگرش سیستمی
۶-پیشگیری از ایجاد تفاوت با الگوی کیفیت
۷-مشارکت کارکنان
۸- تعهد سازمان
صفحه 12:
اهداف مدیریت کیفیت جامع
۱ - جلب رضایت کامل مشتری با کمترین هزینه
۲ - درگیر کردن همه کارکنان با هدف حذف خطاها و جلوگیری از ضایعات و در نتیجه انگیزش بهتر آنها
۳ - حفظ کیفیت و بهبود مستمر
۴ - طراحی و انتخاب فناوری و فرآیندهای مناسب تولید
۵ - آموزش عینی کیفیت
۶ - اندازهگیری کار
۷ - توجه به نقطه بهینه هزینههای چرخه حیات
- بهرهوری و ارزش لفزوده بیشتر
٩ - استانداردهای بالاتر
سیستمها و رویه های بهبوديافته
صفحه 13:
ارکان فلسفی مدیریت جامع
كفنت
* فرايند كرايى: سازمان را فرايندى مى بينيم كه در آن همه افراد بصورت افقى در مراحلى از
فرایند. قرار می گیرد.
* مشتری محوری: تمامی افرادی که روی فرایند کار مى كنند و آنها كه نتيجه فرایند را كسب مى
کنند در واقع همکار و شریک هستند.
* ارتقای مستمر و فراگیر فرایندها و سیستمها: با تمرکز بر ارتقای عملکرد فرایندها و سیستمها
و توانمند سازی کارکنان .تلاش می شود فرایندها و سیستمها بطور دائم در جهت پاسخ به نیازها و
انتظارات مشتریها بهبود یابند.
1 مديريتكيفيتجامع 71011
صفحه 14:
توليد به عنوان يك سيستم
فرآيند توليد ب
صفحه 15:
صفحه 16:
ارتقای کیفیت , فرایندی است که پایان ندارد.
اجرای مدیریت کیفیت جامع به تعهد کامل سازمانی نیاز دارد. بدون حصول تعهد
مدیران ازشد و همه ی مدیران اجزایی, اتفاقی نخواهد افتاد.یا اگر هم بیفتد؛,دوام پیدا
نخواهد کرد.
رکنان؛ کلید موققیت اجرای مدیریت کیفیت جامع می باشند. jl طرفی با
پذرش طرات اصلاعی کارکنان می توان به نذوین سیستی پرداعت تا نتیچه مناسیتری
برای سازمان به دست آید.
اجرای موفق مدیریت کیفیت جامع , محتاج کار تیمی و همکاری است.
1 مدیرینک یفیتجامع 1011
صفحه 17:
* مدیریت کیفیت جامع , متکی بر سنجش عملکرد می باشد. اگر چه
سنجشهای درونی و بیرونی مکمل هم می باشند. سنجشهای بیرونی به دلیل انتقال
برداشتها و دیدگاههای مشتریها به درون سازمان حائز اهمیت بیشتری است.
* پیشگیری از بروز نقص, کلید دستیابی به کیفیت است. در سازمانی که
در آن مدیریت کیفیت جامع پیاده شده است , حل ریشهای مشکلات و پیشگیری از
آنها در وظایف روزانه کارکنان ادغام میشود .
* اجرای مدیریت کیفیت جامع , محتاج برنامه ریزی است.
صفحه 18:
چه چیزهای را دریک سازمان ببینیم باورمان می شود که
1 را اجرا می کند؟
4 تمرکز بر فرایند . تمرکز روی مشتریها. ارتقای مستمر .
ارشد : صرف وقت. ایفای نقش الگو و مربی ۰ تجسم ارزشهای 3001۷1 .
ب : مرزبندیها از بین رفته است ۰ تیم های فرا وظیفه ای روی فرایند ها
es oo
اول مديران بعد همه كاركنان
٠ : ابزار و روشهاى استاندارد
ارى همه : تماشاجى وجود ندارد
سنجش : سنجشهاى مربوط به مشترىها با حساسیت خاصی انجام میشوند .
صفحه 19:
رولبط هیانک ارگر و کارفرما را دگرگونسنماد و از سوعدیگز به توسعه لقتصادیت وجه +1
دارد
۲ - لینن_گرشتاریخیرا که بر مبناعبازنده بودنیکماز طرفین(کارفرما یا کارگراب ود را
.از بینب رد و استراتژی_رد-برد را در سازمانجایگزینآنمیکند
در آمو شسازمارهاىدلنشآفرينموثر است 3
۴ - به علتخاصیت حرانایربه پیشگیرعاز بروز بحرانبه شکلجدعو عملیاتعیاری
معوساند
5- باليجاد مفاهم كلئياع مهرود مدادم در يكسنارها رمشوة
*-ار طريقيةكاركيرعمكانيزميكه تهديدها راية فرصهاين رزاع هبود و جذرمشتری:
تبدیلنموده و مشکلاتیکیفرو خطاها را مورد توجه قرار میهد از طرفیجرمتاخلاقسازمانی
,را دز یفتار با مشتریانحفط هو ند و از سویودیگر, س بتجشریش هرب نما
TQM مدیریتکیفیتجامع
صفحه 20:
مدیرینک بفیتف ولگیر و تفییرا نف رهنگث از آنجا که : فییراف_رهنگی ب دوز 1
غییرانتف ردجة ایلحصولن ماش همچنبن: dpe کرهبر که لیرت-جولاتوا رلهبری
لكاب جا تور ناكا ees
- مديريك يفيتفر اكير و لاس 1 كه ديلها تغيبراتفتيانيررا لقليفه
صوره غير ا تمحيطيهمجونخصومف زإينذه: ن ارضایتیروز افزونو کاهشمنابه تامیوجوه
ياكردهايوكه منجر حولاتاساسیمشود دستگم در عمل
3 - مدیریتک یفینجامع و اهدافاستراتژیک از آنجا که سازمارها غالا در همانگام اول
در ف رلیندهاعسازمان/101 پنو ت عییناستراتژءهاییچهناجرا و پیاده سازعرویکردهای
rline به بیراهه میروند و حتیلگاهانه و ناآگاهانه RGGI OEE ها
آزرا ب واهمیتمپ ندارند
TQM مدیریتکیفیتجامع
صفحه 21:
1 مدیریت کیفیت جامع
جلب رضایت مشتریان با حداقل هزینه, تصمیم گیری مشارکتی و گروهی صرفنظر از مقام سازمانی و منافع فردی؛ بهبود
مداوم کیفیت و استانداردهای بالاتر از جمله اهداف اجرا و پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر هستند.
بهبود روابط کارگر و کارفرما از طریق اعمال استراتژی برد-برد. پیشگیری از بروز بحران و مدیریت بحران. آموزش عملی
کیفیت به اعضای سازمان وایجاد حسن شهرت برای سازمان در زمیه نقشهای برجسته مدیریت کیفیت فراگیر مى باشند.
و آموزش کار گروهی. ساختار کیفی و کنترل 1601۷1 مشتری گرایی. کارگروهی و نگرش علمی به تصمیم گیری اجزای
آماری از ایزار اجرا و پیاده سازی آن هستند. علاوه بر اين از آنجا که این استراتژی نیازمند پیش زمینههایی می باشد. از
بهبود تصوير در اذهان عمومی و ارتقای روحیه کارکنان به عنوان این زمینه سازها میتوان نام برد
کمبود یا فقدان تعهد مدیریت بیم از تحول آفرینی, مقاوت در برابر تغییرات فرهنگی و درک و اجرای نادرست یا سرباز زدن
است که حتی الامکان باید به وسیله انجام ]1601۷ از اجرای این نگرش از جمله موانع عمده و علل اساسی موفقیت
اقداماتی چند برطرف شوند. مثلا به وسیله آموزش مستمر و مداوم نیروی انسانس و آموزش مهارتهایی در راستای انعطاف
بخشی از این دست اندازها و اسباب ناکامی را از ماين برد یا به حداقل کاهش داد
TQM مدیریتکیفیتجامع
صفحه 22:
استقرار نظام مدیریت فراگیر در مجتمع فولاد
تاریخچه کار *
فولاد مبارکه از ابتدا توجه ویژه اي به نگرش سيستمي و فرآيندي داشته و پایه بسیار محکمي در
«مدیریت سیستماتیک خود بنا نهاده است 1 0
نظام مدیریت کیفیت فراگیر در سال 1378 با مشاوره و مساعدت آقاي دکتر هاچینز از کشور انگلستان
. در مجتمع فولاد مبارکه پایه گذاري شد
صفحه 23:
مراحل استقرار نظام 1.64 در مجتمع فولاد مبار که :
کلاس هاي دکتر هاچینز :
برگزاري کلاس هاي آموزشي براي مدیران ارشد سازمان به همراه Dork Ohop
برگزاري کلاس هاي آموزشي براي مدیران مياني سازمان (کارشناسان و جنرال فورمن ها
برگزاري کلاس هاي آموزشي براي شیفت فورمن ها
تشکیل کمیته هاي DG
اين كميته ها 20 عدد مي باشد .
بركزاري جلسات ۱:60 به طور جداكانه در هر كميته
تعريف و اجراي يروزه هاي TG
صفحه 24:
: ضرورت ها و اهداف
: هدف از ایجاد مدل تحول کیفیت درفولاد مبارکه عبارت است از
لیجاد یکساختر مشارکتیجهظنجام فعاایتهایسهیود -1
a ae, بسرنامه ویزیهایب لند مد وکوتاه مدتبا مشارکتک لیه کارکنانو سایر طرفهایفیننع -2
ضرورتهای توجه جدی به بحث کیفیت و ایجاد نظام تحول کیفی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان
وجود بازار وقابتیشدید در عرصه صنعتفوله جهانی- 1
وجود بازار وقابتیبدلخلیدر پمینه فولد -2
لزیم تسوسعه صنعف وله در کشور -3
2
صفحه 25:
(OHSAS)
7/۶۶ ار ی داخلی 2ج
( Team working) g>3 33
ارد OP ( برنامه آتى )
هدقف محوري
ايجاد بستر سیستماتيك اجراي قعلیتها از سقارشن تا حمل محصول
لجراي تعهدات به مقتري
اجراي مقررات و تعهدات زیست محيطي ( توسعه پایداد )
تگاه به آینده
یرود خلاقیت
کار گروهي
تگهداري و تعمیرات بهره ور قراگیر
جایگاه رقايتي
ارتقاء سطع ايمتي و بهداشت و سلامتي کارکتان و پیماتکاران
انقش سه گعه مشتری » سازمان و تامین کنتدگان
بهیود ارتباطات بین سازماتی و اقزایش معارکت
توسعه متایع اتساتی و گسترشی مدیریت داتقی
مدیربت؟ یفیبتجا مع TOM
صفحه 26:
تغییر رویکرد و راهبری تحول
رویکرد سنتی
دوبکرد تحولی
يا باببتدى به ارزشهاى لنسانى)
اقتصاد.
صفحه 27:
thas على تحول.
شرکث فولاد مبارکه اصفهان
wisi 5-558 ea
تن .كنترل نولد fla. saa aint تج
ich [pales ve
مدیریتکیفیتجامع 10011"
صفحه 28:
مدل نظام تحول کیفیت شرکت قولاد مباركه
MSC Excellence Model
Performance
50305
قا متو ميق مات وقوقة مت
ات
——————— rl
انظام اجرائى كيقيت فراكير
ste ya yet
(Probabilities )
- مديريت ريسع
Management } عون
اتيز ‘SwOT
أضعف و لوت و فرستها و
ro)
ry
ova
مود td
| مدرو ایو اه
شوه
0
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
