صفحه 1:
صفحه 2:
دخانیات مهم ترین عامل خطر در بين عوامل خطر بیماری های غیرواگیر
مصرف دخانیات مهمترین Sole خطر در بروز چهار بیماری غیر واگیر اصلی است (بیماری های
تنفسی, بیماری های قلبی عروقی: دیلبت و سرطان) که بیش از ۸۰ درصد از کل مرگ و میرهای
زودرس غیرواگیر در سطح جهان را تشکیل می دهند.
صفحه 3:
وضعیت مصرف دخانیات در جهان» تبعات و مرک و مير ناشی از آن
" دخانیات سالانه موجب مرگ بیش از ۸ و نیم میلیون نفر در جهان می شود که بیش از یک میلیون و
سیصد هزار نفر آن افرادی هستند که به دلیل مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از
دست می دهند.
سازمان جهانی بهداشت پیش بینی نموده است که چنانچه اقدامی عاجل برای کنترل اپیدمی جهانی انجام
نشوده تا پایان قرن بیست و یکم حدود ۱ میلیارد نفر از مردم جهان قربلنی لین اپیدمی مرگبار خواهند
شد.
< خسارت اقتصادی مصرف دخانیات در جهان بیش از ۱ تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
صفحه 4:
مرگ و مير و خسارات ناشی از مصرف دخانیات در چ.ا. ايران
< مرگ ناشی از دخانیات در کشور سالیانه بیش از ۵۰۵۰ نفر برآورد شده است.
۲ تریلیون ریال خسارت ناشی از مصرف دخانیات
۱۳۶ تریلیون ریال هزینه های مستقیم تحمیل شده به حوژه سلامت برای درمان بیماری ها
۶ تریلیون ریال خسارت برآورد شده بلبت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان دخانیات (بیش از ۵۰
درصد مرگ های منتسب زير سن ۷۰ سال رخ می دهد)
۶ تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره وری Ta”
4
صفحه 5:
راهکارهای کاهش تقاضای دخانیات سازمان جهانی بهداشت و
گزارش وضعیت اجرا در کشور جمهوری اسلامی ایران
صفحه 6:
راهبردهای کاهش تقاضای دخانبات در کشور ج.ا.ایران
پایش وضعیت شیوع مصرف دخانیات و سیاست های
پیشگیرانه افزایش مالیات دخانیات
Raise taxes on tobacco Monitor tobacco use and prevention
policies
اجرای ممنوعیت تبلیغ, ترویج و حمایت دخانیات
محافظت از افراد در برابر دود دخانیات Enforce bans on tobacco
advertising, promotion and Protect from tobacco smoke
sponsorship
کمک به ترک استعمال دخانیات — هشدار در خصوص خطرات مصرف دخانیات
Warn about the dangers of tobacco Offer help to quit tobacco use
ee
صفحه 7:
۱- پایش وضعیت شیوع مصرف دخانیات و سیاست های پیشگیرانه
وضعیت شیوع مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال کشور - مطالعه استپس ۱۴۰۰
مقدار شاخص در سال ۱۳۹۵ مقدار شاخص در سال ۱۴۰۰
نام شاخص
درصد مصرف مواد
دخانی در حال ۱۳۳۴ ۴۰ YO.AA ۴۴ ۱۴۰ yOu
حاضر
درصد مصرف
سیگار در حال ۳-۸ oar
حاضر
۱۹۹۵ ۷/۷ ary
درصد مصرف
قلیان در حال ro ۲۳۲ 1۹۱ ray ۳۶۴ ۵۶
حاضر
© مصرف دخانیات در مردان حدود ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش يافته است.
> مصرف قلیان نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵۴ درصد افزایش داشته است:
صفحه 8:
روند فزایش مصرف دخانیات در گروه های سنی ۸-۲۴ و ۲۵-۳۴ سال
(۱۳۹۵-۱۴۰۰)
كل ذن مود گروه سنیٍ سال
7 ۲ ۳۵ ۲۴-۸ ۱۳۹۵
Wes ۲۴۶-۸ ۱۸۵ ۳۷۹ OA
:افزايش مصرف روزانه سيكار كل 3 مرد wont سال
FA 1 ۳" ۲۴-۸ ۳۹۵
ee ۲۶-۸ ۷۹۶ ۹ yor =
کل ذن en oe سال
مردان: ۱۹۰۶ درصد waa ۳۳-۲۵ ۲۳۵ ۳۹ wry
زنان: ٩۰۸۸
Ne ۳۴-۲۵ القع FIN ۳۳ =
صفحه 9:
مصرف سیگار از سال ۱۳۸۶تا ۱۳۹۵ در بين پسران
۸ درصد کاهش و در بین دختران ۱۳۳.۳ درصد
افزلیش داشته و بطورکل ۱۳.۳ درصد افزایش در
بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال
مصرف قلیان از سال ۱۳۸۶تا ۱۳۹۵ در بین پسران
۸ درصد کاهش و در بین دختران ۵۴.۳ درصد
کاهش داشته و بطور کل حدود ۶۵.۵ درصد کاهش
در بین نوجوانان ۱۳تا ۱۵ سال
22.8
16.5
9.4
73
57
a lw i
2007 2016
Waterpipe
joy mGirl Total
صفحه 10:
< استفاده از ظرفیت بازرسان بهداشت محیط جهت اجرای طرح کاهش سطح دسترسی به مواد دخانی و
جلوگیری از عرضه و مصرف مواد دخلنی در اماکن عمومی با پشتیبلنی حوزه قضلیی و همکاری و همراهی
پلیس نظارت بر اماکن عمومی
* تدوین, ابلاغ و اجرای شیوه نامه اماکن و وسایل نقلیه عمومی بدون دخانیات
۳۹شهر و ۱۷۲ روستای بدون دخانیات
۶۸۶۶ مدارس بدون دخانیات
۷۷ دانشگاه بدون دخانیات
* ۱۳۴ بیمارستان بدون دخانیات
۶ ۲۵۹۵۷ اماکن ادارات و ساختمان های بدون دخانیات
۶ ۴۷۶۷ وسیله نقلیه بدون دخانیات
۳۶۸۸۶ واحدهای صنفی بدون دخانیات
10
صفحه 11:
خدمات ادغام یافته برنامه ارزیابی, تشخیص و مراقبت اختلالات مصرف مواد. الکل و دخانیات در نظام مراقبت های
بهداشتی اولیه در تمامی مناطق شهری ( ۱۰۸۸ مرکز خدمات جامع سلامت ) و درصدی از مناطق روستایی توسط تیم
سلامت
استفاده از ظرفیت برنامه هفتم توسعه کشور برای:
" ایفای نقش موثر پزشک خانواده در درمان مصرف دخانیات
* ایجاد نظام انگیزشی موثر جهت ارتقای عملکرد تیم سلامت در حوزه ی پیشگیری و ترک دخانیات
" تامین داروی رایگان ترک دخانیات
7 اجرای برنامه های پیشگیری از مصرف دخانیات و ارتقای مهارت های تاب آوری در گروه های نوجوان و جوان
آرافه خدمات خط مشاوره طفنی ترگ دخانیای 1۰۳۰
au
صفحه 12:
7 برگزاری کمپین/پویش های هفته ملی بدون دخانیات و اماکن عاری از دخانیات برای آموزش, اطلاع
رسانی و افزایش آگاهی,عمومی از ما۵2 و قانفات
7 آموزش و اطلاع رسانی از طریق دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور
7 بازنگری دستورالعمل بسته بندی محصولات دخانی برای اجرای سیاست بسته بندی استاندارد
7 بازنگری تصاویر و پیام های هشدار دهنده بهداشتی برای درج بر روی بسته بندی محصولات
دخانی
2
صفحه 13:
نمونه تصاویر جدید هشدار دهنده بهداشتی طراحی و ابلاغ شده به وزارت صنعت برای درج روی پاکت های تنباکو
صفحه 14:
نمونه تصاوير جديد هشدار دهنده بهداشتى طراحى و ابلاغ شده به وزارت صنعت برایدرج بر رویپاکت های Hi |
ad يي ا
صفحه 15:
as
* تدوین و تصویب دستورالعمل تعاریف» شمول و ویژگی های تبلیغات مواد دخانی در جلسه نهم ستاد
کشوری کنترل دخانیات
* ابلاغ ممنوعیت تبلیغات در مراکز فروش محصولات دخانی
؟ ابلاغ ممنوعیت تولید و عرضه محصولات نوپدید از قبیل سیگارهای الکترونیکی و هماهنگی با دادستانی
کل کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
" رصد فضای مجازی برای شناسایی و برخورد با تخلفات تبلیغ و فروش محصولات دخانی با هماهنگی
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
" بخشنامه وزیر بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تابعه برای ممنوعیت دریافت هرگونه
کمک از سوی صنایع دخانی و عوامل توزیع و فروش
" هماهنگی با شورای عللی انقلاب فرهنگی و دادستانی کل کشور برای نظارت و ممنوعیت نملیش مصرف
دخانیات در محصولات رسانه ای
صفحه 16:
* اجرای قانون ارزش افزوده از سال ۱۴۰۰ با نوخ های ترجیحی دخانیات وبا افزلیش ۵ واحد درصد سالیانه
(در سال ۱۴۰۳ نشان ایرانی به ۴۰ درصد و نشان بین المللی به ۵۵ درصد افزایش یافته است)
" منابع درآمدى حاصله به وزارت کشور واریز می شود که بر اساس سیاست های شورای عللی سلامت
هزینه شود)
" تصویب افزایش مالیات دخانیات در قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور
* هزینه کرد حدود ۱۱ همت منلبع درآمدی جهت کاهش مصرف دخانیات» پیشگیری و درمان بیماریهای
ناشی از آن. توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس
16
صفحه 17:
uv
* افزایش مالیات بر دخانیات برای کاهش مقرون به صرفه بودن محصولات دخانی (ماده ۶ کنوانسیون)
* ارتقا آگاهی عمومی در مورد تبعات دخانیات. از جمله خطرات سلامتی ناشی از مصرف تنباکو و دود
تنباکو, اعتیاد و فواید ترک (ماده ۱۲ کنوانسیون)
*اجرای سیانست استاندازه سازی: بسته: بعدی: محصولات هت اکو (دستورالعمل .های: مواد ۱۱ و ۱۳
کنوانسیون)
< ادغام توصیه.های:مختصو برای ترک دحانات دراتلام درمان کشور (ناده ۱۴ کنوالنسیون)
صفحه 18:
3
Obs” جان ۱۲۹۹۰۰ نفر طی ۱۵ سال آینده
* جلوگیری از زیان اقتصادی ۸۴۵ تریلیون ریالی
۳ بازگشت سرمایه ۴۱ برابر هزینه صرف شده برای کنترل دخانیات
به ازاى هر يك ريال سرمایه گذاری در کنترل دخانیات» ۱۷ ریال بازده اقتصادی تا سال ۲۰۲۷
به ازای هر یک ریال سرمایه گذار 7502 کنتزل د عانیات. ۴۱ ريال بازده اقتضادی تا سال: ۲۶۳۷
1
دخانیات مهم ترین عامل خطر در بین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر
مصرف دخانیات مهمترین عامل خطر در بروز چهار بیماری غیر واگیر اصلی است (بیماری های
تنفسی ،بیماری های قلبی عروقی ،دیابت و سرطان) که بیش از 80درصد از کل مرگ و میرهای
زودرس غیرواگیر در سطح جهان را تشکیل می دهند.
دخانیات
دخانیات
تحرکی
کمالکل
ت
غ
ذ
ی
چه
ا
2
ن
قا
ی
وضعیت مصرف دخانیات در جهان ،تبعات و مرگ و میر ناشی از آن
دخانیات ساالنه موجب مرگ بیش از 8و نیم میلیون نفر در جهان می شود که بیش از یک میلیون و
سیصد هزار نفر آن افرادی هستند که به دلیل مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از
دست می دهند.
سازمان جهانی بهداشت پیش بینی نموده است که چنانچه اقدامی عاجل برای کنترل اپیدمی جهانی انجام
نشود ،تا پایان قرن بیست و یکم حدود 1میلیارد نفر از مردم جهان قربانی این اپیدمی مرگبار خواهند
شد.
3
خسارت اقتصادی مصرف دخانیات در جهان بیش از 1تریلیون و 400میلیارد دالر برآورد شده است.
مرگ و میر و خسارات ناشی از مصرف دخانیات در ج.ا .ایران
مرگ ناشی از دخانیات در کشور سالیانه بیش از 50500نفر برآورد شده است.
501 تریلیون ریال خسارت ناشی از مصرف دخانیات
136تریلیون ریال هزینه های مستقیم تحمیل شده به حوزه سالمت برای درمان بیماری ها
226تریلیون ریال خسارت برآورد شده بابت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان دخانیات (بیش از 50
درصد مرگ های منتسب زیر سن 70سال رخ می دهد)
139تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره وری در اثر غیبت از کار
4
راهکارهای کاهش تقاضای دخانیات سازمان جهانی بهداشت و
/ت اجرا در کشور جمهوری اسالمی ایران
گزارش وضعی
5
راهبردهای کاهش تقاضای دخانیات در کشور ج.ا.ایران
6
پايش وضعیت شیوع مصرف دخانیات و سیاست های
پیشگیرانه
Monitor tobacco use and prevention
policies
افزایش مالیات دخانیات
Raise taxes on tobacco
محافظت از افراد در برابر دود دخانیات
Protect from tobacco smoke
اجراي ممنوعیت تبلیغ ،ترویج و حمایت دخانیات
Enforce bans on tobacco
advertising, promotion and
sponsorship
كمك به ترك استعمال دخانیات
Offer help to quit tobacco use
هشدار در خصوص خطرات مصرف دخانیات
Warn about the dangers of tobacco
-1پایش وضعیت شیوع مصرف دخانیات و سیاست های پیشگیرانه
وضعیت شیوع مصرف دخانیات در جمعیت باالی 18سال کشور – مطالعه استپس 1400
نام شاخص
مقدار شاخص در سال 1395
کل
درصد مصرف مواد
دخانی در حال
حاضر
درصد مصرف
سیگار در حال
حاضر
درصد مصرف
قلیان در حال
حاضر
زن
مرد
مقدار شاخص در سال 1400
کل
13.34
4.01
25.16
14.01
4.44
25.88
10.08
0.93
20.06
9.33
0.77
19.95
2.92
1.91
2.22
4.5
مصرف دخانیات در مردان حدود 3درصد و در زنان 11درصد افزایش یافته است.
7
زن
مرد
مصرف قلیان نسبت به سال 1395حدود 54درصد افزایش داشته است.
3.64
5.56
8
روند افزایش مصرف دخانیات در گروه های سنی 18-24و 25-34سال
()1395-1400
افزایش مصرف دخانیات:
مردان 34:درصد
زنان 90:درصد
:افزایش مصرف روزانه سیگار
مردان 46 :درصد
زنان 190 :درصد
افزایش مصرف دخانیات:
مردان 19.6 :درصد
زنان90.88 :
9
کل
زن
مرد
گروه سنی
سال
7.3
2
13.5
24-18
1395
10.58
3.79
18.15
24-18
1400
کل
زن
مرد
گروه سنی
سال
2.3
0.1
4.9
24-18
1395
3.53
0.29
7.16
24-18
1400
کل
زن
مرد
گروه سنی
سال
12.37
3.29
22.5
34-25
1395
15.43
6.28
26.91
34-25
1400
نتایج آخرین مطالعه بررسی وضعیت استعمال دخانیات در نوجوانان 13تا 15سال 1395 -
22.8
مصرف سیگار از سال 1386تا 1395در بین پسران
16.5
5.88درصد کاهش و در بین دختران 133.3درصد
افزای ش داشت ه و بطورک ل 13.3درص د افزایش در
بین نوجوانان 13تا 15سال
9.4
7.3
5.7
مصرف قلیان از سال 1386تا 1395در بین پسران
68درص د کاه ش و در بی ن دختران 54.3درصد
کاهش داشته و بطور کل حدود 65.5درصد کاهش
4.8
4.3
3.4
2.1
2007
2016
3
0.9
2016
Waterpipe
2007
Cigarette
در بین نوجوانان 13تا 15سال
Total
11
10
5.1
Girl
Boy
-2محافظت از افراد در برابر دود دخانیات
استفاده از ظرفیت بازرسان بهداشت محیط جهت اجرای طرح کاهش سطح دسترسی به مواد دخانی و
جلوگیری از عرضه و مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی با پشتیبانی حوزه قضایی و همکاری و همراهی
پلیس نظارت بر اماکن عمومی
تدوین ،ابالغ و اجرای شیوه نامه اماکن و وسایل نقلیه عمومی بدون دخانیات
139 شهر و 172روستای بدون دخانیات
6866 مدارس بدون دخانیات
77 دانشگاه بدون دخانیات
134 بیمارستان بدون دخانیات
25957 اماکن/ادارات و ساختمان های بدون دخانیات
4767 وسیله نقلیه بدون دخانیات
10
36886 واحدهای صنفی بدون دخانیات
-3کمک به ترک استعمال دخانیات
خدمات ادغام یافته برنامه ارزیاب ی ،تشخی ص و مراقب ت اختالالت مصرف مواد ،الک ل و دخانیات در نظام مراقبت های
بهداشتی اولیه در تمامی مناطق شهری ( 1088مرکز خدمات جامع سالمت ) و درصدی از مناطق روستایی توسط تیم
سالمت
استفاده از ظرفیت برنامه هفتم توسعه کشور برای:
◦ ایفای نقش موثر پزشک خانواده در درمان مصرف دخانیات
◦ ایجاد نظام انگیزشی موثر جهت ارتقای عملکرد تیم سالمت در حوزه ی پیشگیری و ترک دخانیات
◦ تامین داروی رایگان ترک دخانیات
◦ اجرای برنامه های پیشگیری از مصرف دخانیات و ارتقای مهارت های تاب آوری در گروه های نوجوان و جوان
◦ تقویت ارائه خدمات خط مشاوره تلفنی ترک دخانیات 4030
11
-4هشدار در خصوص خطرات مصرف دخانیات
برگزاری کمپین/پویش های هفته ملی بدون دخانیات و اماکن عاری از دخانیات برای آموزش ،اطالع
رسانی و افزایش آگاهی عمومی از مضرات مصرف دخانیات
آموزش و اطالع رسانی از طریق دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور
بازنگری دستورالعمل بسته بندی محصوالت دخانی برای اجرای سیاست بسته بندی استاندارد
بازنگری تص اویر و پیام های هشدار دهنده بهداشت ی برای درج بر روی بس ته بندی محصوالت
دخانی
12
نمونه تصاویر جدید هشدار دهنده بهداشتی طراحی و ابالغ شده به وزارت صنعت برای درج روی پاکت های تنباکو
13
نمونه تصاویر جدید هشدار دهنده بهداشتی طراحی و ابالغ شده به وزارت صنعت برای درج بر روی پاکت های سیگار
14
-5اجرای ممنوعیت تبلیغ ،ترویج و حمایت دخانیات
15
تدوین و تصویب دستورالعمل تعاریف ،شمول و ویژگی های تبلیغات مواد دخانی در جلسه نهم ستاد
کشوری کنترل دخانیات
◦ ابالغ ممنوعیت تبلیغات در مراکز فروش محصوالت دخانی
◦ ابالغ ممنوعیت تولید و عرضه محصوالت نوپدید از قبیل سیگارهای الکترونیکی و هماهنگی با دادستانی
کل کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کاال و ارز
◦ رصد فضای مجازی برای شناسایی و برخورد با تخلفات تبلیغ و فروش محصوالت دخانی با هماهنگی
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
◦ بخشنامه وزیر بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تابعه برای ممنوعیت دریافت هرگونه
کمک از سوی صنایع دخانی و عوامل توزیع و فروش
◦ هماهنگی با شورای عالی انقالب فرهنگی و دادستانی کل کشور برای نظارت و ممنوعیت نمایش مصرف
دخانیات در محصوالت رسانه ای
-6افزایش مالیات دخانیات
اجرای قانون ارزش افزوده از سال 1400با نرخ های ترجیحی دخانیات و با افزایش 5واحد درصد سالیانه
(در سال 1403نشان ایرانی به 40درصد و نشان بین المللی به 55درصد افزایش یافته است)
منابع درآمدی حاصله به وزارت کشور واریز می شود که بر اساس سیاست های شورای عالی سالمت
هزینه شود)
تصویب افزایش مالیات دخانیات در قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور
هزینه کرد حدود 11همت منابع درآمدی جهت كاهش مصرف دخانيات ،پيشگيري و درمان بيماريهاي
ناشي از آن ،توسعه اماكن ورزشي با اولويت مناطق كم برخوردار و توسعه اماكن ورزشي در مدارس
16
اقدامات سیاستی توصیه شده از سوی نهادهای بین المللی برای تقویت اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات در
راستای راهکارهای کاهش تقاضا
افزایش مالیات بر دخانیات برای کاهش مقرون به صرفه بودن محصوالت دخانی (ماده 6کنوانسیون)
ارتقا آگاهی عمومی در مورد تبعات دخانیات ،از جمله خطرات سالمتی ناشی از مصرف تنباکو و دود
تنباکو ،اعتیاد و فواید ترک (ماده 12کنوانسیون)
اجرای س یاست اس تاندارد س ازی بس ته بندی محص والت تنباک و (دستورالعمل های مواد 11و 13
کنوانسیون)
17
ادغام توصیه های مختصر برای ترک دخانیات در نظام درمان کشور (ماده 14کنوانسیون)
نتایج برآورد شده اجرای اقدامات سیاستی توصیه شده برای تقویت اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات
نجات جان 129900نفر طی 15سال آینده
جلوگیری از زیان اقتصادی 845تریلیون ریالی
بازگشت سرمایه 41برابر هزینه صرف شده برای کنترل دخانیات
◦ به ازای هر یک ریال سرمایه گذاری در کنترل دخانیات 17 ،ریال بازده اقتصادی تا سال 2027
◦ به ازای هر یک ریال سرمایه گذاری در کنترل دخانیات 41 ،ریال بازده اقتصادی تا سال 2037
18