صفحه 1:
کاندسلکرلمیبلنکباور @PptBank
م
صفحه 2:
كانه اتلس لنكباور @PptBank
كانال تلكرامى بانى باور يوينت
PptBank@
https://telegram.me/joinchat/CrBIZT1leCOx3IRhxgL
و5
صفحه 3:
کاندق اکیلم لنکباور 6۳۳۲۵31
نرم افزار حسابداری و خربد و فروش پربال
v
فى Heatly خوید و بوگشت از فروش خود را ثبت نمائید.
” حسابها و مبالغ دريافتى و يرداختى روزانه خود را ثبت نمائيد.
v
v
v
چکهای صادره و دریافتی مشتریلن را ثبت نمائید.
دسته چکهای حسابهای حسابهای جاری خود را ثبت نمائید.
شما تنها این موارد را ثبت و نرم افزار پریال به صورت هوشمند عملیات حسابداری مربوطه را برای شما
انجام می دهد.
صفحه 4:
@PptBank کاندزسلکرلمربانکهاور 1
مانده حساب اقراد موجودى کال و ...) در یک نگاه.
Le ور از تابر(
ال رم مدا تمائ حاصل فرمائد.
تخاوت ما پشتیبانی برتر ماست
صفحه 5:
روان شناسي رشد (1)
صفحه 6:
Chapter two
فصل اول
صفحه 7:
فرآیند و مسائل روز در رشد و
تکامل
هدفهاي كلي
1.آشنايي با تعریف, موضوع, هدف روان شناسي
رشد
2.آشنايي با تعریف مفاهیم رشد, نمو, و نضج.
3.آشنايي با سرگذشت و تئوريهاي روان شناسي
صفحه 8:
هر يك از ما فردي است بي همتا. افکار,
احساسات, و رفتارهاي يك فرد به خودش
اختصاص دارند و اگکر چه شبیه
همسالانش به نظر مي رسد. 1525 داراي
همان دستگاههای زیستی Cowl كه
دیکران ن دارند يعني مغزء چشم, قلب و ..
دارد.
صفحه 9:
همچنین, هر فرد مانند اشخاص دیگر ذهني دارد,
میاندیشد و استدلال مي کند و به یاد مي آورد. و
نیز مانند دیگران تجربه هاي اجتماعي با مردم
دارد. همه ما در خانواده بزرگ شده ایم و با
همسالان و دوستان خود روابطي داریم, و اکثر ما
سالهاي زيادي از عمرش را در مدرسه گذرانده
است.
صفحه 10:
اين فرایندها عبارتند از:
فرايندهاي زيستي و بدني
" فرايندهاي شناختي
صفحه 11:
مسائل روز در رشد و تکامل
پرسش از تغییر كيفي در دوران كودکي
پرسش از مشکلات با مسائل مراحل رشد و
تکامل
پرسش درباره پيوستگي و ناپيوستگي در رشد و
نمو که دارای سه بعد است
صفحه 12:
ig Beara اي زاین منطالمه زشد و تکامل کودك
سالهاست که مطالعه رش ۰ ۳۲ از اينکه يك
در آمده است. و روان شناسان ردش به چگونگي توصیف و
اطلاعات زيادي درباره رشد و نمو کودکان بدست آورند,
همچنین مي خواهند چگونگي کنترل, تغییر, و بهتر
ساختن رشد و نموه را دربایند.
صفحه 13:
روان شن چیز
ن شناسان رشد چه چیز را
سس سر ز
صفحه 14:
ماهيت تغيير رشد و
تکاملی
پرسش دیگر براي روان شناسان رشد این است که
« تواناییها و رفتار» زبان و عواطف» درك
اخلاقي و نتشهاي جنسي» مهار تهاي اجتماعي و
همدردي چگونه با بزرك شدن فرد تغيير ييدا
ميكنند؟ »
مثلا كودك 4 ساله جه مي تواند بكند و بكويد كه كودك 2 ساله نمي
تواند؟
صفحه 15:
ابعاد رشد 9 تکامل
میدان )
on روا o شن
شناسي شد به سه
جداكانه تق
7
3
میشود:
ده راث 4
رشد و ذ
sila
0 5 تغييرات :
3. رشد و تكامل فب ۱
a کل تفگر و زبا
۳ ۱ بان
Leta 5 عاطنی» شام
ي
شحخضیت و .هو ابط با ۱
(Reps och
صفحه 16:
* آیا رشد و نمو از نيروهاي قطري و دروني يعني «
طبیعت » ناشي مي شود؟
* با معلول و محصول نيروهاي محيطي با بيروني يعني
پرورش است؟
* و یا رشد و نمو از تعامل نيروهاي دروني ( فطري ) و
بيروني ( محيطي ) نتیجه میشود؟
صفحه 17:
روان شناسي رشد اکنون يكي از حوزه هاي م
زنده و مهم تحقیق و مطالعه است.
روان شناسان رشد پرسشهايي را مطالعه
هاي فكري ميباشند. اين روان شناسان هم
تدريس ميكنند واهع زياد تادزعي اليرند .
—
صفحه 18:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
فصل دوم
صفحه 19:
روشهای مطالعه رشد و تکامل آدمی
روش مشاهده
مشاهده شامل درا حسی است: دیدن»
شنیدن» لمس کردن» يا بوئيدن. همجنين,
استفاده از وساب 7و0 ای تشد را در
برمیگیرد. مشاهده دقیق از ضروریات هر تحقیق
علمی است.
صفحه 20:
آگونه مشاهده از اين قرارند:
الف. اعضای حسی ظبیعی و۳۵
ب. بالیدگی ذهنی
پ. كمك ابزارهای فیزیکی
ت. شرایط خاص شخصی, زمانی و مکانی برای
مشاهده
ث. شناخت میدان
صفحه 21:
فنون مشاهده اي که غالبا مورد استفاده محققان
رشد و نمو قرار مي گیرند و هر کدام نقاط قوي و
ضعیف خاصی دارد سه گونه اند از این قرار:
الف. مشاهده رفتار و عادات یا کردار شناختی
ب. روش بالینی مشاهده
پ. مشاهده کنترل شده
صفحه 22:
@PptBank Sees ۱
به همین منظور از چند روش استفلیت میشود :
)2(
)@ محقق رفتاری را که میخواهد
عمل مشاهده را به عهده مشاهدهگر (محقق دوم)
pe | ee ee 3 یادداشت is دقیقا برای او
Sa 3 7 © تعریف میکند تا او بر حسب این
تحقیق واگذار میکنند ox َ
تعریف خاص به مشاهده بپردازد.
)3(
برای مشاهده يك رفتار از دو نفر مشاهدهگر استفاده
میشود و سپس یادداشتهای آنها را درباره رفتار مورد
تحقیق با هم مقایسه میکنند.
صفحه 23:
2 روش مصاحبه و پرسشنامه
محقق به وسیله مصاحبهها و پرسشنامهها عقاید, افکار, تواناييهاء و
مصاحبه را میتوان از بسیار ناساختدار تا بسیار ساخت دار مرتب کرد.
3 روش کاربرد آزمونهاي میزان شده
4 مطالعه حالت و روش باليني
صفحه 24:
1 راهبرد آزمایش
آزمایش فعال روش اصلی کشف علّی و بررسی و
اثبات است. آزمایش متضمن دستکاری و
کنترل است. در حالی که مشاهده و کوشش و
خطاء که ظاهراً به طور وسیع بکار میروند,
محدودیتهایی دارد.
صفحه 25:
2 راهبرد آماری
اصطلاح «علم آمار» به علم گردآوری, تحلیل, و
طبقهبندی دادهها به عنوان پایه استقرار اطلاق
میشود.
صفحه 26:
روشی که از علم آمار در روانشناسی بیشتر بکار
میرود و شهرت دارد روش همبستگی است و
هنگامی مورد استفاده قرار میگیرد که محقق
میخواهد چگونگی رابطه ميان دو يا جند عامل را
کشف کند, و معمولاً به صورت پرسش مطرح
صفحه 27:
همیستگی بین عوامل ممکن است به دو صورت
باشد:
الف. . 55 شب 5 7
ب. همبستگی منفی,
علاوه بر راهبردهای طرح تحقبقی نامبرده, دو
راهبرد (استراتژی) طرح تحقیقی دیگری برای مطالعه
رشد 9 تكامل در افراد آدمى بكار برده میشوند که
عدار تند از:
صفحه 28:
2 راهبرد طولی و روش عرضی. در راهبرد طولی
عده کمی از کودکان را به تفضیل مورد مطالعه قرار
میدهند و ماه به ماه, و سال به سال تغییرات رشدی
آنها را مشاهده میکنند.
صفحه 29:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
فصل سوم
صفحه 30:
کانازلگیلمیبانکهاور @PptBank
اصول رشد و تکامل
توت <<
1 آشنايي با اصول کلي را
صفحه 31:
4. رشد و تکام محصمی کیرات است.
باید دانست که هرگونه تعییر رشد و تكاملي داراي خصایص زیر
است:
الف: هدفدار است.
ب: تغییر رشدي همیشه به پیش متوجه است و برگشت ندارد.
پ: تغییرات رشد و تکامل انسان به چند نوع انجام میگیرند که
از لحظه باروری و مرگ ادامه دارند.
صفحه 32:
ز رشد شناسان نیز اين تغییرات را به چهار گروه تقسیم
صفحه 33:
@PptBank.
1 آگاهي کودك از تغییر
2 چگونگي تاثیر تغییر در رفتار
3.تاثیرات گرايشهاي اجتماعي
4.تاثیر چگونگي تغییر اندام ظاهري کودك در گرايشهاي
اجتماعي
5 تاثیر گرايشهاي Pee در برخورد مردم با ی
1+۰ tics 2 له 1 ae
صفحه 34:
اص- ار مد او سل ااو یه اس بر رتر و
بحرا ني تي دز رشد و تکامل بعدي است.
صفحه 35:
_ م ييه
عوامل و شرايطي که در پایه هاي آولیه رشد و تکامل
آدمي اثر مي گذارند به اختصار عبارتند از:
* نقش گزاري ass)
* تحريك محيطي
صفحه 36:
رشد و تکامل آدمي میهم
1 بادگيري و تجربه در رشد و بزرگ شدن کودك, نقش مهمي دارند
وگرايشهاي او عمدتا تحت تاثیر آنها قرار دارند.
2 به این سبب که همین پایههای اولیه منشاً پیدایش و رشد الگوهای
عادی (عادتها) میباشند که در سازگاریهای شخصی و اجتماعی کودکان
در طول زندگی اثر میگذارند.
3 به این دلیل که الگوهای گرایشی و رفتاری, اعم از خوب و بد در
دوران کودکی پیریزی میشوند و برخلاف عقیده عامه, تقریباً پایدار
خواهند بود.
4 بدیهی است که هرگونه تغییر در آغاز زندگی آسانتر از سایر مراحل آن
است بنابراین, شخصیت مربیان اولیه (والدین, معلمان) کودك بسیار
مهم است. این نیز | مسرت سکن مراکز تربیت مربی یا معلم
صفحه 37:
گت رشد و تکامل محصول و نتیجه pint و باد گیریر
caw |
منظور از «نضح» يك رشته منظم تغییرات ژنی
است که در طول زندگی ظاهر میشوند یا پیدایش
تدریجی خصایص سرشتی و ناآموخته که پایه ژنتيك دارند.
صفحه 38:
تعامل (تناعل) نضح و باد گیره
نضج و يادكيرى رابطه متقابل دارند و تقريباً همه رشدشناسان بر اين باورند
که آن دو با یکدیگر «تعامل» دارند و اين تعامل به حدی است که تعیین
تأثیر هر يك از آنها در يك رفتار غالباً غيرممكن است و اين تعامل از
لحظه انعقاد نطفه آغاز میشود و تا دم مرگ ادامه دارد. تنها میتوان
گفت که رشد و نمو دوران پیش از تولد عمدتاً از نضج سرچشمه میگیرد
و بسیار کم به فعالیت بستگی دارد.
صفحه 39:
* تجربههای محیطی گوناگون کودك در الگوی رشد و نمو او اثر میگذارد.
* نضج و چگونگی آن برای رشد و تکامل فرد و محدودیتهایی ایجاد
هی کند.
7 محرومیت از فرصتهای یادگیری, رشد و تکامل را محدود میکند.
* تحريك يا انگیزش از جمله عوامل بسیار اساسی برای رشد و تکامل کامل
است.
صفحه 40:
هاويك هرست آمادگي نضجي را « لحظه آموزش پذيري » مي نامد.
معيارهاي تعیین آمادگي يادگيري عبارتند از:
1 رغبت به يادگيري, يا اظهار علاقه کودك به آموختن.
2. ادامه رغبت, يا اصرار کودك به اينکه مرتباً آموزش ببیند.
3 بهبود , یا نشان دادن پیشرفت و بهبود تدریجی در آموختن.
صفحه 41:
4 ا لگوي رشد و تکامل قا سل پیش سيني است
هر نوع حیوانی الگوی خاص رشد و تکامل را دارد انسان نیز از الگوی رشد
و تکامل ویژه نوع خود پیروی میکند و اين الگو کمتر تحت تأثیر تجربه
قرار میگیرد.
صفحه 42:
ء در رشد و تکامل آدمي تناوتنهاي فنردي وجود
دار ند
به گفته یکی از دانشمندان «در حقیقت, هر شخص از لحاظ بيولوژيك و
ژنتيك با دیگران متفاوت است».
صفحه 43:
ارزش عملی تفاوتهای فردی
پذیرفتن وجود تفاوتهای فردی در الگوهای رشد و تکامل سیب میشود که
والدینها و معلمان:
1 - کودکان را با یکدیگر مقایسه نکنند.
2 - از هر کودك در حد توانایی او انتظار داشته باشند.
3 - رفتار یا برخورد خود را با شخصیت هر کودك سازگار کنند.
صفحه 44:
ارزش عملی تفاوتهای فردی
4- تشویق و تنبیه هر کودك را با شخصیت و پا الگوهای رشد و تکامل
خاص او سازگار کنند.
5 - آموزش را تا حد امکان انفرادی کنند.
- 6- در نظر داشته باشند که اگرچه پیش بینی چگونگی واکنش شخص
«متوسط» در يك موقعیت معین امکان پذیر است, لکن پیشبینی
چگونگی واکنش شخص معین امکان ندارد.
صفحه 45:
١ 6 شد و تکامل آ د
فراخناى زندكى به هشت مرحله تقسيم مىشود:
1. ييش از تولد 5. نوجوانی
2. شیرخوارگی و نوپایی 6. بزركسالى جوان
3. كودكى اوليه 7. ميان سالی
4. كودكى ميانه 8. بزركسالى بعدى
صفحه 46:
7 هر مرحله رشد را انتظارات اجتماعی خاص است
انتظارات اجتماعی را در روان شناسی رشد «وظایف یا
تکالیف رشدی» مینامند که آنها را هاویگ هرست چنین
تعریف میکند «تکلیف رشدی در يك مرحله یا حدود مرحله معین در
زندگی يك فرد رخ میدهد و ظاهر میشود, که موفقیت در آن باعث
خشنودی او و پیشرفت و موفقیت در تکالیف بعدی خواهد شد, در
صورتی که شکست به ناخرسندی فرد خواهد انجامید, مورد تأیید جامعه
قرار نخواهد گرفت, و به مشکلاتی در تکالیف بعدی منجر خواهد شد.»
صفحه 47:
خصایص رشد و تکامل انسان
مطالعه دقیق ماهیت رشد و تکامل آدمی پایه اصلی شناخت امر مهم آموزش
و یادگیری است زیرا تا محصل (دانشآموز و دانشجو) خصایص لازم را
دارا نشود نمیتواند در یادگیری رسمی (مدرسهای) توفیق یابد و معلم
نیز از موفقیت در آموزش و پرورش او محروم خواهد شد.
صفحه 48:
1 رشد و تکامل آدمی خصایصی دارد که در کم و کیف آن موّثرند. این
خصایص, که به بعضی از آنها در بحث از اصول رشد و تکامل اشاره
کردیم, عبارتند از:
رشد و تکامل از يك الکو یا قالب پیروی میکند.
در سال پنجم زندگی از لحاظ ذهنی یا عقلی کاملاً رشد کرده است, بدون
بریدگی و مکث سخن میگوید و میتواند يك داستان نسبتا طولانی را
بازگو کند, و بازیهای گروهی را ترجیح میدهد.
صفحه 49:
2 رشد و تکامل از پاسخهای عام به پاسخهای خاص پیش میرود.
پاسخهای کودك در همه مراحل رشد و تکامل حرکتی و ذهنی ابتدا حالت
خاص دارند و سپس به صورت خاص درمیآیند.
صفحه 50:
3 رشد و تکامل مداوم است.
به همین سبب, يك کودك چند نوع «سن» دارد که هر کدام از آنها جنبهای
از شخصیت طفل را نشان میدهد از قبیل:
سن زمانی (C.A = chronological Age) که نمایانگر طول عمر
شخص است,.
سن عقلى (۸06 ۷168121 < ۲.۸*) که میزان فهم و درك کودك را
نسبت به سن خود نشان میدهد, سن بدنی ([۳۳/66۵ < ۳۸
6 که معلوم میدارد آیا کودك از لحاظ بدنی رشد لازم و متناسب
صفحه 51:
سن اجتماعی (۸06 (S.A = Social که از چگونگی رشد و تکامل
اجتماعی کودك حکایت میکند,
سن عاطفى Emotion Age) < ۸.) که نشان دهنده میزان رشد و
تکامل هیجانی و عاطفی کودك است.
سن تحصیلی ol93o Gl sg) 51 4S (A.A = Achievement Age)
به كم و كيف تحصیلی کودك در مدرسه پی برد, و مود
صفحه 52:
4 تفاوتهای فردی در میزان رشد و تکامل ثابت میمانند.
اعتقاد عام بر اين است که کودکی که رشد بدنی یا عقلی او به حد معمول و
متوسط نرسیده است پس از چندی میتواند آن را جبران کند و به حد
متوسط برسد. این اعتقاد مورد تأييد دلیلهای علمی نیست بلکه
برعکس, شواهد و دلیلهای فراوانی داریم که نشان میدهند میزان رشد
و نمو ثابت میماند.
صفحه 53:
نوزادانی که در ابتدا به سرعت رشد میکنند در مراحل بعدی نیز به همین
ترتیب, به رشد سریع خود ادامه میدهند, درحالیکه نوزادان کند رشد
بعدها نیز به کندی رشد میکنند. نمودارهای رشد قد نشان دادهاند که
کودکانی که در نخستین سالهای عمر کوتاه قد بودهاند بعدها نیز کوتاهقد
میمانند.
صفحه 54:
5 رشد و تکامل بخشهاي مختلف بدن به ميزانهاي متفاوت انجام میکیرد.
6 بیشتر خصایص در رشد و تکامل با همدیگر بستگی دارند.
7 رشد و تکامل قابل پیشبینی است.
8 هر مرحله رشدی ویژگی مختص خود دارد.
مثلاً کودك در دو سالگی به کشف و شناخت محیط خود تلاش میکند و
بیشتر روی اين تلاش متمرکز است, میکوشد کنترل بدنش را بدست
بگیرد و سخن گفتن را فراگیرد.
صفحه 55:
9- بیشتر شکلهای رفتار که «رفتار دشوار» خواهنده میشوند در سنی که
رخ میدهند رفتار عادی «طبیعی هستند.
0- هر فرد معمولاً و طبیعتاً مراحل مهم رشد و تکامل را میپیماید.
صفحه 56:
عوامل موّثر در رشد و تکامل
روانشناسی را هم میتوان در مطالعه دو پدیده اساسی و عمقی رشد و
یادگیری خلاصه کرد.
صفحه 57:
1 ورائت یا میراث شخص - کلیدی برای رشد و تکامل
ورائت همه عوامل زیستی را در برمیگیرد که از والدین به سلولهای جنسی
منتقل میشوند تا فرزند را تشکیل دهند.
صفحه 58:
ژن بارز و ژن مستور یا ژن غالب و ژن گیرنده.
ژنهایی که ما از مادر و پدرمان به ارث میبريم به صورت مجموعههای مرتب
تنظیم شدهاند و در هر جفت کروموزوم مربوط به هر صفت که, جنین
میگیرد یکی از مادر و یکی از پدر است که آن دو برای ظاهر ساختن
صفت متعلق به کروموزوم خود با همدیگر رقابت میکنند که در اين
هنگام سه وضع پیش میآید:
صفحه 59:
1 هر دو از لحاظ صفت ارثی همسان هستند که در این
صورت, رقابتی نخواهد بود و آن صفت در بچه ظاهر خواهد
شد, و هر دو ژن را «بارز» یا «غالب» خواهیم خواند.
صفحه 60:
2 هر دو از لحاظ صفت ارثی ناهمسان هستند مثلاً ژٍن رنگ
چشم مادر آبی و ژن رنگ چشم پدر سیاه است در اين
صورت, هر ژن که صفت خاص خود را ظاهر سازد «ژن غالب»
يا ژن بارز نامیده خواهد شد و ژنی که ضعیف بوده و نتوانسته
است صفت خاص خود را در بچه ظاهر سازد ژن «گیرنده» یا
«ژن مغلوب» با «ژن مستور» خوانده خواهد شد.
صفحه 61:
البته ژُن مستور هرگز از بین نمیرود بلکه از نسلی به نسل بعد
منتقل میشود و احتمال دارد حتی در نسلهای دور به صورت
ژن بارز و غالب درآید و ظاهر شود که علم هنوز علت این امر را
کشف نکرده است.
اختلاف خصایص يا ویژگیها بین برادران و خواهران در حقیقت,
نتيجه همین اختلاف ژنها و رقابت آنهاست.
صفحه 62:
اصول عمده ورائت زیستی
دانشمندان از مطالعات خود روی ورائت زیستی به اصول زير دست يافتهاند:
A
2
3
A
وجود خصایص مشترك در افراد.
ژنهای موجود در سلولهای نطفهای پایههای ورائت هستند.
نفوذ و تأثیر اجدادی.
تمایل به سوی متوسط (یا حد وسط).
صفحه 63:
بعضی از خصايص موروثى
برخی از خصایص شخص كه عمدتاً ارثى هستند عبارتند از:
1 بلندی بدن
2) نوع بدن عموماً
٠ 3) جنسيت
صفحه 64:
4) ساخت کلی ظاهر و سیما مخصوصاً پوست, بافت و رنگ موی سر, شکل
و رنگ چشم, شکل بینی, ساخت گوش, شکل سر, همه خصایص خارجی و
قابل مشاهدهای که او را از لحاظ ظاهر و سیما يك فرد بیمانند میکنند.
5) ساخت درونی از قبیل شکل عدسیهای چشم که در دید فرد اثر دارد, و
صفحه 65:
علاوه بر ساخت ارثی تمایل به عملکرد یا کنش به شیوههای خاص نیز ارثی
است که شامل کنشهای زیر میباشد:
1 پاسخهای عصبی؛
els 2 حواس.
3 کار یا عملیات «دستگاه نباتی».
4 عملکرد سیستم غدد داخلی.
5 سرعت رشد بدنی.
6 آمادگی برای بیماریهای خاص.
صفحه 66:
مطالعه ورائت
معمولاً برای مطالعه ورائت یا تعیین اینکه آیا صفتی ارثی است يا نه از روش
همبستگی استفاده میکنند که قبلاً دربارهاش توضیح دادیم: فرزندان را
با والدین اعضای خانواده را با یکدیگر, و کودکان دو قلو را با همدیگر
مقایسه و مطالعه میکنند و چنین مطالعهای برای همه ما جالب است.
صفحه 67:
مسأله علیت
دانشمندان این حقیقت را دریافتهاند که با هم و همزمان اتفاق افتادن دو
پدیده دلیل اين نیست که میان آن دو رابطه علیت (یا علت معلولی)
وجود دارد. و بنابراین, از همانندیهای موجود میان اشخاص نمیتوان اين
نتیجه را گرفت که آن همانندیها ارئی هستند يا زمینه و ريشه ارثی
دارند.
صفحه 68:
دو عامل موّثر دیگر در رشد و تکامل کودك عبارتند از:
1. هوش
3. محيط
صفحه 69:
مهمترین سازمانها یا نهادهای اجتماعی موّثر در رشد و تکامل و رفتار
انسان عبارتند از:
. خانواده.
3
3
دج ند ين حر
. وسایل ارتباط جمعی.
صفحه 70:
علاوه بر عوامل مذکور - که از درجه اول اهمیت برخوردارند - عوامل
دیکر نیز در رشد و تکامل کودك موثرند که نسبت به عوامل مذکور در
پیش در درجه دوم اهمیت هستند. این عوامل عبارتند از؛
صفحه 71:
1 بیماری و حوادث.
2 هیجانهای شدید.
3 زایمان پیش از زمان طبیعی
4 هوای پاکیزه و آفتاب.
صفحه 72:
تعامل ورائت و محيط
چنانکه اشاره کردیم مکانیزمهای ژنتيك (ورائت) پایه رشد و تکامل آدمی
هستند لکن این نیز از مدتها پیش شناخته شده است که عوامل (تعیین
کنندگان) محیطی نه تنها برابر حتی در بعضی موارد موّثرتر از عوامل زیستی
هستند. مثلاً قوانین حاکم بر رفتار اجتماعی که برحسب فرهنگها متعدد و
متنوع هستند در رشد و نمو رفتار کودك موّثرند.
صفحه 73:
بنابر اين مي توانیم رشد و تکامل را در اين فرمول خلاصه کنیم:
1*۳ ۷ ۲ < 0
رشد و تکامل رفتار موجود زنده < ورائت « محیط « زمان
صفحه 74:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
فصل جهارم
صفحه 75:
تسین برد ری
زندگی هر موجود زنده در يك لحظه غیر قابل پیشبینی آغاز میشود, و
در يك لحظه غیرقابل پیشبینی پایان مییابد که خود او در هیچ يك از اين
دو لحظه اختیاری ندارد و نمیداند چه سرنوشتی یا آیندهای در پیش دارد.
لحظه آغاز زندگی, لحظه انعقاد نطفه در رحم است.
صفحه 76:
این دوره از زندگی در آدمی معمولاً 279 یا 280 روز طول میکشد که
دو هفته اول آنرا «مرحله باروری» یا «مرحله نطفهای» نامند. مهمترین
فرایند رشد و تکاملی در طول این مرحله تقسیم سلول است .
صفحه 77:
شش هفته بعد را «مرحله رویانی» یا «مرحله پیش جنینی» خوانند که با
تفكيك و اختصاصی شدن سلول مشخص میشود. بدینمعنا که بعضی از
سلولها به صورت بافت عصبی در میآیند, برخی عضله یا استخوان را
تشکیل میدهند, و گروهی نیز برای کنشهای ویژه اختصاص مییابند.
صفحه 78:
مثلاً سلولهای عصبی مخصوص دستگاه بینایی از سلولهای خاص پوست
متفاوت میشوند. با پایان یافتن مرحله رویانی, ضربان قلب و کنش مغز
(هنوز به شکل بسیار ساده) و مقدمات بسیاری از اندامهای
(سیستمهای) عضوی دیگر آغاز میشود. هفت ماه پایانی زندگی پیش از
تولد را «مرحله جنینی» گویند. اين دوره بیش از آنکه ساخنهای تازهای
در جنین بوجود آیند زمان نضج و نمو است.
صفحه 79:
خصایص مهم مرحله پیش از تولد را میتوان چنین خلاصه کرد:
استعداد موروثی
رشد و نمو سريع
تأثير شرايط در رشد و تكامل ييش از تولد
کرایش اشحاس eee
صفحه 80:
عوامل موّثر در رشد و تکامل پیش از تولد
1 را 4 اعتیاد RH.7
2 غذا و تغذیه 5 فشار و ضربه 8 اشعه
X و رادیوم 3 بيماري 6. هیجان و فشار
ع ع at 9م راهش به مادري
صفحه 81:
شرایط تعیین شده در زمان بارورسازي عبارتند از:
1 استعداد موروئي 3 عده فرزندان
2 تعیین جنس 4 وضع تربيتي در
خانواده
همین ترتیب تولد در فراخنای زندگی در رفتار و شخصیت فرد اثر خواهد
گذاشت.
صفحه 82:
عوامل موّثر در گرایشهای والدینی
1 آرزوي بچه داشتن
2 حالت بدنی در دوران آبستنی
3 حالت هیجانی در دوران آبستنی
4 تجارب اولیه با کودکان
صفحه 83:
عوامل موّثر در گرایشهای والدینی
5 گرایشها و تجارب دوستان 9. علایق و آرزوهاي
مادري
06 مفهوم «کودك رویایی» 0 وسایل ارتباط جمعي
7 وضع اقتصادی خانواده
صفحه 84:
چگونگی تأثیر تولد در رشد و تکامل پس از تولد
نوع تولد
محیط پیش از تولد
گرایش والدین
صفحه 85:
آمار همگانی زودرسی در رشد و تکامل بعدی
رشد بدنی . گويايي
تندرستی رفتار حسي
کنترل حرکتی رفتار هيجاني و عاطفي
هوش سازگاريهاي اجتماعي
صفحه 86:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
۰
«٠ فيه
صفحه 87:
رشد و نمو بدني
۳
ne) سم
عصبي رشد عضلاني
رشد و نمو
است ستخواني
صفحه 88:
اهمیت روان شناختي دندانها
رشد نسبي اعضاي بدن
صفحه 89:
رشد نسبي سر
رشد نسبي
تنه رشد نسبي دستها و
پاها
تغییرات اندامهاي دروني
صفحه 90:
تغییرات اندامهاي دروني
دستگاه تنفس
دستگاه گردش خون
دستگاه گوارش
صفحه 91:
بيماريهاي متداول دوران كودكي
اگرچه کودکان ممکن است به تمام بیماریها مبتلا شوند اما
بیماریهایی وجود دارند که بیشتر در دوران کودکی ظاهر
میشوند. سرماخوردگی, و سینهدرد معمولیترین بیماریها در
تمام سالهای عمر است. بیماریهای واگیر مانند سرخك و
آبلهمرغان در سالهای دبستانی بسیار دیده میشوند. سل,
بیماریهای قلب, تب, رماتیسم, و سرطان کمتر در دوران کودکی
Ger Ae
صفحه 92:
از رشد شناسان و روانشناسان رشد عوامل موّثر در پیدایش
تفاوتها در اندازه بدن را چنین نام میبرند:
1 آار خانواده
2 تغذیه
3 آشفتگيهاي ( اختلالهاي ) هيجاني و عاطفي
4 جنس
صفحه 93:
. قومیت
هوش
. وضع اجتماعي اقتصادي
. سلامت و تندرستي
5
0
7
8
9
. كاركرد غدد درون ريز
0 . آثار ييش از تولد
صفحه 94:
روانشناختی اندازه بدن
اهمیت روانشناختی اندازه بدن برای کودکان به چگونگی نظر و
واکنش اطرافیان, مخصوصاً همگنان, نسبت به آنها بستگی
دارد. اکثر کودکان به وضع اندازه بدن خود متوجه نمیشوند مگر
هنگامی که احساس میکنند که با همگنان خود متفاوتند و قد یا
وزنشان از آنها کمتر یا بیشتر است.
ادامه صفحه بعد
سر
صفحه 95:
روانشناختی اندازه بدن
در این صورت است که نسبت به آن حساس میشوند و تحتتأثیر
نظر و واکنش اطرافیان خود قرار میگيرند. بدیهی است که
واکنشهای همسالان گاهی بیش از بزرگسالان در آنها اثر
میگذراند. و اصطلاحات طعنهآمیز از قبیل «کوتوله» یا «درازه»
یا «قلمی» و ... کودك محروم از اندازه بدنی طبیعی را رنج
میدهند.
صفحه 96:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
۰
9 | & مه
صفحه 97:
نظریه هاي رشد و تكاملي ادارك
1. ديدكاه اكولوزيك ( بوم شناختي ) كيبسون النور و كيبسون كيمز
که بر اين باور است جنبه هاي تغییر ناپذیر محیط, اطلاعات لازم را
در اختیار نوزاد قرار میدهند. و اين جنبه ها شامل مکانها
(اتاق), اشیاء (چهره), و تصاویر (صورتی از يك چهره) هستند.
نظریهپردازان اكولوژيك معتقدند که وقتی این چیزها عملاً در
جهان وجود دارند کافی است که نوزاد به آنها توجه کند و
اطلاعات لازم را به دست آورد بدون اينکه به ساختن بازنماییهای
4 KI. ao و و
صفحه 98:
نظریه هاي رشد و تكاملي ادارك
2. دیدگاه ساخت گراي پیاژه
نظریه «ساختگرای» پیاژه برعکس, براین تأکید میکند که نوزاد
دنیا را تنها با تنظیم محرکهای ابت موجود در محیط درك
نمیکند بلکه ادراك يك ساخت ذهنی یا عقلی است که بر درونداد
رسیده از چشم يا سایر گیرندگان حسی به علاوه اطلاعات بازیافته
از حافظه مبتنی است .
صفحه 99:
ادراکات بينايي
چشمان نوزادان کوچکتر از چشمان بزرگسالان هستند,
ساختهای شبکه هنوز کامل نشدهاند, و عصب
بینایی به رشد و تکامل لازم خود نرسیده است.
صفحه 100:
ادراکات شنوايي
نوزادان بیدرنگ پس از تولد میتوانند بشنوند هرچند که
آستانههای حسی آنها تا حدی بالاتر از بزرگسالان
هستند. به اين معنا كه محرك شنوايى بايد بلندتر
از محرك شنوايى بزركسالان باشد. نوزاد نه تنها
میشنود بلکه احتمالاً جنین نیز میتواند بشنود.
صفحه 101:
ادراکات بويايي
بچهها پیش از تولد میتوانند بو را بفهمند. نوزادان نیز
نسبت به بویایی حساسند.
صفحه 102:
ادراکات چشايي
حساسیت به چشایی پیش از تولد وجود دارد بچه نوزاد
میتواند دو مزه را از هم تشخیص دهد.
صفحه 103:
ادراکات بساوايي
نوزادان همچنان که نسبت به مزه پاسخ میدهند نسبت به
بساوایی نیز واکنش نشان میدهند.
صفحه 104:
رشد و تکامل حركتي
در بحث از رشد و تکامل حرکتی به چگونگی توانایی فرد به
کنترل حرکات بدن و هماهنگ ساختن فعالیتهای
مراکز عصبی, اعصاب, عضلات توجه داریم.
صفحه 105:
اصول رشد و تکامل Pe
1 رشد و تکامل حرکتی به بالیدگی و نضج عصبی بستگی
دارد.
2 یادگیری مهارتها زمانی امکانپذیر است که کودك
آمادگی نضجی پیدا میکند.
3 رشد و تکامل حرکتی از يك الگوی قابل پیشبینی پیروی
میکند.
صفحه 106:
اصول رشد و تکامل Pe
4. میتوان برای رشد حرکتی کودك هنجاربهایی تعیین
کرد.
5. میزان و سرعت رشد حرکتی از تفاوتهای فردی متأثر
میشود.
صفحه 107:
مهارت هاي حركتي
4 يس از آنكه عضلات بزرك بدن رشد و تكامل يافتند و در
ننیجه, کودك به گرفتن اشیاء نشستن, ایستادن, و راه
رفتن قادر شد نوبت به عضلات ظریف و كوجك بدن
مىرسد همكارى اين عضلات كوجك موجب فراكرفتن
مهارتها مىشود.
صفحه 108:
مهارت هاي حركتي
اهميت تمرين. همانطور كه كفته شد منظور مهارت, كار و
عملى است كه شخص به خوبى فرا كرفته باشد و به اين
ترتيب, تمرين در فراكرفتن مهارت بسيار اساسى و مهم
است.
صفحه 109:
مهارت هاي حركتي
اهميت تشويق. اهميت تشويق در مورد فراكرفتن مهارتها
كودك نه تنها به موقعيت و فرصت مناسب نيازمند است
بلكه به تشويق نيز احتياج دارد.
صفحه 110:
مهارت هاي حركتي
تفاوتهاي جنسي. اگردر طی دوران کودکی پسران و
دختران تحت تعلیمات یکسان قرا گیرند در نوع
مهارتها و قدرت فرا گرفتن آنها کمتر تفاوت بینشان
دیده میشود. ولی عوامل اجتماعی و فرهنگی بتدریج
پسران و دختران را به جانب مهارتهای گوناگون سوق
میدهند.
صفحه 111:
انواع مهارتیها
حد متوسط مهارتهای دست
تستهای هوش و رشد و تکامل حرکتی نشان دادهاند که
در کودکان سالم چه مهارتهای دستی را در سنهای
مختلف میتوان انتظار داشت.
چپدستی و راست دستی
صفحه 112:
انواع مهارتها
شیوع و عمومیت راستدستی
باری همانطور که گفته شد اکثر مردم راست دست هستند
در بین بزرگسالان نیز چپدستها کمتر از
راستدستها اصرار دارند دست قویتر و اصلی خود
را به کار برند.
صفحه 113:
انواع مهارتها
رشد و تکامل راست و یا چپدستی
نوزاد انسان نه راست دست و نه چپ دست است ولی در
ماههای اول زندگی کمکم به یکی از دستها تمایل
بیشتر نشان میدهد.
صفحه 114:
انواع مهارتها
برقراری تفوق دست
چنانچه گفته شد در ظرف سال اول عمر, کودك قطعاً نه
چپ دست و نه راست دست است.
صفحه 115:
انواع مهارتها
راست دستی و چپ دستی
اينکه کودك راست دست و يا چپ دست میشود بهتر از
این است که کودك در تغییر دست تردید کند.
صفحه 116:
انواع مهارتها
تغییر چپدستی
تمام تحقیقاتی که در خصوص موضوع راست و چپدستی
به عمل آمدهاند نشان میدهند که کودك از طریق
یادگیری چپدست و راست دست میشود و هیچگونه
منشأً ارثی و فطری برای آن وجود ندارد.
صفحه 117:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
صفحه 118:
رشد و تکامل گويایي زبآن
هدفهای کلی
1 آشنایی با چگونگی رشد و تکامل شناختی
2 آشنایی با کم و کیف رشد و تکامل گویایی
3 آشنایی با اختلالات گوبایی و علل پیدایش آنها
صفحه 119:
رشد و تکامل گويایي زبآن
عوامل موثر در رشد و تکامل شناختی
1 یادگیری و نضج
2 نقش مفاهیم
صفحه 120:
رشد و تکامل گويایي زبآن
آثار گویایی کودك را در رشد سازگارهایهای شخصی و اجتماعی
او
میتوان چنین خلاصه کرد:
1 ارضای نیازها و خواستهها
2 جلب توجه دیگران
3 روابط اجتماعی a!
صفحه 121:
رشد و تکامل گويایي زبآن
. ارزشیابیهای اجتماعی
. تأثیر و نفود در افکار و احساسات دیگران
. تاثیر در رفتار دیگران
tue هچ ند مخ
صفحه 122:
رشد و تکامل گويایي زبآن
معیارهای سخ نگویی
1 کودك باید لغات را طوری تلفظ کند که برای عموم قابل فهم
باشند.
2. کودك باید معنای لغاتی را که بکار میبرد بداند و آنیها را با
اضل اشيا مربوط کند.
صفحه 123:
رشد و تکامل گويایي زبآن
مقدمات سخن گویی
شیوههای پیش از تکلم. کودك پیش از تکلم از سه شیوه برای
فهماندن فرض و منظور خود استفاده میکند. این شیوهها
عبارتند از: ۰ 1. گریه و فریاد
2 ادای صداهای نامشخص
3 اشارات
صفحه 124:
رشد و تکامل گويایي زبآن
امور مهم در رشد و تکامل گويايي
کودگ برای آنکه بتواند صحبت کند باید از چهار مرحله بگذرد.
این مراحل همه با هم مربوط هستند و موفقیت در یکی از
آنها کمکی برای پیروزی در دیگری است. آنها عبارتند از:
صفحه 125:
رشد و تکامل گويایي زبآن
1 فهمیدن سخنان دیگران
2 قدرت ساختن لغات
3 مربوط کردن لغات با یکدیگر و
جملهسازی
4 تلفظ
صفحه 126:
رشد و تکامل گويایي زبآن
اصول یادگیری زبان
1 آمادگی بدنی 4. فرصتهای تمرین
2. آمادگی ذهنی 5. انگیزش
3 سرمشق خوب برای تقلید
صفحه 127:
رشد و تکامل گويایي زبآن
انواع اختلالات گویایی
اختلالات گوبایی را روی هم رفته میتوان به دو بخش تقسیم
کرد:
ا. اشتباهات
2 نتهتیا
صفحه 128:
رشد و تکامل گويایي زبآن
نقصهای گویایی
الف. له كردن کلمات
ب. لكنت زبان
صفحه 129:
رشد و تکامل گويایي زبآن
تقریباً تمام کودکان پیش از دوران تحصیل مدتی به لکنت
زبان مبتلا میشوند و این زمان بیشتر از 5/2 تا 5/3 است. .
صفحه 130:
رشد و تکامل گويایي زبآن
در آغاز دوران تحصیل لکنت غالبا نتیجه دشواری و اشکال
سازگار شدن با محیط است, چه کودك در اين هنگام, محیط
محدود خانواده را با محیط گسترده مدرسه تبدیل میکند.
مدرسه رفتن برای کودك يك نوع از شیر گرفتن عاطفی است.
مکیدن شست و سایر عادات عصبی نشانه کشمکیهای عاطفی
در این موقع است.
صفحه 131:
رشد و تکامل گويایي زبآن
علل لکنت
در خانواده کودکان مبتلا به لکنت دیده شده است که پدران و
مادران این کودکان بسیار سختگیر و خودری هستند و به
سلامت کودك خود بیاندازه توجه میکنند. این چنین محیطی
کودکان را عصبانی و نگران میکند و این شرایطی است که
موجب لکنت زبان میشوند و مدت آن را طولانی میگردانند.
صفحه 132:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
۰
3 5 ١ 9
صفحه 133:
سید بر
1 آشنایی با چگونگی رشد و تکامل هیجانی و عاطفی
2. آشنایی با الگوهای عاطفی کودکان
3. آشنایی با عوامل موتر در رشد و تکلمل میجائی و
عاطفی
صفحه 134:
در زندگی آدمی عموماً و در زندگی کودك خصوصاً هیجانها و
عواطف نقش بسیار مهمی بازی میکند.
به طور کلی, چگونگی تأثیر هیجانها و عواطف را در سازگاریهای
شخصی و اجتماعی کودکان میتوان چنین خلاصه کرد:
صفحه 135:
* لذتبخش شدن تجربههای روزانه.
* آماده ساختن بدن برای فعالیت.
* تنش هیجانی مهارتهای حرکتی را مختل میکند.
* هیجانها و عواطف به عنوان شکلی از ارتباط به کار میروند.
* هیجانها در فعالیتهای ذهنی مداخله میکنند.
* هیجانها و عواطف, نظرگاه کودکان را به زندگی رنگ میبخشند.
صفحه 136:
* هیجانها و عواطف در تعاملهای اجتماعی اثر میگذارند.
* هیجانها و عواطف روی حالات چهره علامت میگذارند.
* هیجانها و عواطف در جو روانشناختی اثر میگذارند.
* تکرار پاسخهای هیجانی و عاطفی سیب رشد عادات میشود.
صفحه 137:
خصایص حالات عاطفی کودك
1 عواطف Jab زودگذرند
2 عواطف کودکان شدیدند
3 عواطف کودکان ناپایدارند
4 عواطف کودکان فراوانند
صفحه 138:
خصایص حالات عاطفی کودك
5 پاسخهای عاطفی کودکان منفاوتند
6 عواطف کودکان را میتوان با علایم رفتار تشخیص داد.
7 نیروی عواطف تغییر مییابد
8 شیوههای تعبیر و بیان عواطف تغییر مییابند
صفحه 139:
الگوهای عاطفی مشترك و همگانی کودکان
1 ترس 5 لذت و خوشي
2 نگراني 6 محبت
3 خشم 7 كنجکاوي
A حسد
صفحه 140:
منشا ترس
اساس ترسها را اعم از اينکه معقول باشند یا
بیدلیل باید در تجارب خود کودك جستجو کرد.
صفحه 141:
fle تفاوت ترسهاي کودکان
1. هوش 6 جایگاه
2. جنس 7 شخصيت
3. وضع اجتماعي اقتصادي
4. شرايط بدني
7 5. تماسهاي اجتماعي
صفحه 142:
عوامل موثر در عواطف
1 خستگي
خانوادگي
2. ناتندرستي یا فقر بهداشتي
انتظارات
3 موقع روز
4 هوش
6 روابط
7 سطح آرزوها و
صفحه 143:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
فصل نهم
صفحه 144:
1 آشنایی با چگونگی رشد و تکامل اجتماعي
2. آشنایی با چگونگي سازگاري اجتماعي و مشکلات احتمالي آن
صفحه 145:
فرایندهای «اجتماعی شدن» را میتوان چنین خلاصه کرد:
1 یادگیری رفتار به شیوههای اجتماعی مصوب و مورد تأیید
2 ایفای نقشهای اجتماعی تأیید شده
3 رشد و گسترش گرایشهای اجتماعی
صفحه 146:
آثار نخستین تجربه هاي اجتماعي را مي توان چنین خلاصه
کرد:
1 ثبات رفتار اجتماعي
2. همسانی گرایشهای اجتماعی
3. تأثير در مشاركت اجتماعی
4. تأثير در يذيرش اجتماعى
5. تأثير در الكوهاى ويزكى رفتار با نخستين تجربههاى
صفحه 147:
se 3 ۳ ِ ۰
رسد و تكامل اجتماعي 9 مساتل سازگاري
اجتماعى
رفتار و كرايشها
رفتار و گرایشهای اجتماعی کودك حتی پس از آنکه دورههای
خردسالی را پشت سر میگذارند و با مردم تماس بیشتر پیدا
میکند نمودار طرز رفتاری است که در خانواده او رواج
داشته است و در سنین بچگی که محیط اجتماعیش به
خانواده محدود بوده پی ریزی شده است تغییر این رفتار و
گرایشها در آینده اگر چه محال نیست ولی به آسانی صورت
نمیگیرد.
صفحه 148:
رفتار منفی در هر سن به شکلی دیگر ظاهر میشود از جمله :
1 امتناع در انجام تقاضای بزرگتران
2 . خود را به نشنیدن و نفهمیدن زدن
3 خودداری از انجام امور ضروری روزانه مانند غذا
خوردن و توالت رفتن و اعمال حاکی از خودنمایی و اظهار
وجود از قبیل امر و نهی, و پنهان شدن وقتی که او را صدا
میزنند.
صفحه 149:
4. از نزد بزرگتر دور شدن
5 بیاعتنایی به کسی که او را صدا میکند.
در برخی از کودکان این کیفیت به حدی میرسد که از حد
اداره کرده نیز خارج میشوند
صفحه 150:
دسته یا گروه از چهار طریق در تربیت کودك موّثر واقع میشوند:
1 سلوك و مدارا با دیگران و طرز برخورد با رفتار را به او
Sigel co
معیار نيك و بدی که در خانواده با روش تسلط و انضباط به 2
او قبولانده شده است جای خود را به معبارها و ارزشهایی
میدهد که کودك از روی ادراك و تعقل از گروه خود فرا گرفته
است.
صفحه 151:
3 شیوه دوستی با مردم و لذت بردن از زندگی گروهی و
فعالیتهای دستهجمعی را به او یاد میدهد.
4 کودك به جای اینکه برای ارضای تمایلات خود مانند
گذشته به پدر و مادر محتاج باشد رضایت خاطر خود را از
دوستی با دیگران بدست میآورد و به اين طریق به سوی
استقلال فردی میرود.
صفحه 152:
روانشناسان دریافتهاند که کودکان وقتی بزرگ میشوند معنای
دوستی برایشان تغییر مییابد.
1 دوستان, کودکان دیگرند که کودك WE با آنها بازی میکند.
2 علاقهمندی به كمك كردن به کسی که به كمك کودك نیاز دارد.
3 در سطح سوم, که دوران نوجوانی را در بر میگیرد, فرد با
اشخاصی دوست میشود که تمابلات و ارزشهای مشترك با آنها
دارد.
صفحه 153:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
فصل دهم
صفحه 154:
رشد و تکامل عقلي [ذهني ) با
هديهاي کلي
1. آشنایی با چگونگی رشد شناختي ( ذهني )
2 آشنایی با چگونگي تشکیل مفاهیم در کودکان
3 آشنايي با عوامل موثر در رشد ذهني و تشکیل مفاهیم
صفحه 155:
رشد و تکامل عقلي [ذهني ) با
مفاهیم کودکان
مفاهیم را نباید با احساسهايي که مستقیما از محیط مادي به
ذهن میرسند يكي دانست. مفاهیم هر فرد به تجارب قبلي او
بستگي دارند, تجربه هايي که از طریق حواس دریافت شده و
با هم در آميخته اند. اين مفهوم معکن است به اشیاء و
موقعيتهاي گذشته مربوط باشند یا به اشیاء و موقعيتهايي
که در حال حاضر و پاسخ دادن موجودند.
صفحه 156:
رشد و تکامل عقلي [ذهتي ) با
شناختي
علل مفاهيم نادرست
از مهمترين عللي كه براي مفاهيم غلط مي توان نام برد:
1.طلاعات علطي كه كودك از زبان كسي شنيده يا جايي خوانده باشد.
2. استدلال غلط كودك دو كلمه يا دو شيء را كه از بعضي جهات همانند
باشند عين هم تصور مي كند و يكي را به جاي ديكري مي كيرد.
3. تخيلات قوي به شكل خيال بافي يا روياي بيدار به نتايجي منجر مي شود
كه با داده هاي معتبر مطابقت ندارند.
صفحه 157:
رشد و تکامل عقلي [ذهني ) با
برخي از مفاهیم مشترك کودکان
1 مفاهيمي از زندگي
2 مفاهیم علت و معلول ( علیت )
3. مفاهیم مربوط به مکان (یا فضا )
4 مفاهیم وزن تشخیص درست وزنها از يك طرف به تشخیص
اندازه و از سوي دیگر به آكاهي از وزن اجسام مختلف
بستكي دارد. ۳
صفحه 158:
رشد و تکامل عقلي [ذهني ) با
5 مفاهیم عدد طفل پس از آنکه به حرف زدن آغاز کرد کلیمات
مربوط به اعداد را بر زبان مي آورد بدون اينکه معناي آنها را
6 مفاهیم پول. پول تنها وقتي براي بچه معنا پیدا مي کند که
بتوان آن را بکار ببرد.
ل
صفحه 159:
رشد و تکامل عقلي [ذهني ) با
i.
. مفاهیم زمان. اداراك زمان در بزرگسالان چندان دقیق نیست
تا چه رسد به خردسالان از اینجا معلوم مي شود چرا بچه ها
با همه تاكيدي که به آنها مي شود در ساعتي که مقرر شده
است به خانه بر نمي گردند.
. مفاهيمي مربوط به خویشتن
صفحه 160:
رشد و تکامل عقلي (ذهني ) یا
مولفه هاي همگاني و مشترك خودپنداري عبارتند از:
* تفوتهاي جنسي
* تفاوتهاي نژادي
* تفاوتهاي طبقات اجتماعي
* تاثیر مفهوم کودك درباره خویشتن
صفحه 161:
رشد و تکامل عقلي [ذهني ) با
9 مفاهیم اجتماعي
0 مفاهیم زيبايي
1 مناهیم خنده دار
صفحه 162:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
فصل يازدهم
صفحه 163:
eee
1. آشنا شدن با آثار بدنی و روانشناختی بازی برای کودکان
2 آشنایی با خلاقیت و مظاهر آن در کودکان
صفحه 164:
نظریات بازی
نظریه پردازان در باره ماهیت و اهمیت بازی عقاید گوناگونی اظهار
کردهاند که به اختصار عبارتنداز:
گروس: ارزش انطباقي بازي
فروید: بازي وسیله اي است براي كامروايي
اریکسن: بازي به عنوان درمان
پیاژه : بازي چون درون سازي و تحکیم
صفحه 165:
خصایص بازي در کودکان
1. مرحله کاوشي
2 مرحله اسباب بازي
3 مرحله بازي حركتي و نمايشي
4 مرحله بازي رويابي
صفحه 166:
5. محيط محرك
6. روابط غير انحصاري والدين _
7. روشهاي يرورش كودك
8. فرصت كسب معلومات
صفحه 167:
6 5 دروغهاي مصلحت
1. جاندار ينداري
6. شوخي سازي
7. داستانكويي
8. مفهوم خودآرماني
صفحه 168:
@PptBank j Lusi ols girs
& وید 4
Chapter two
فصل دوازدهم
صفحه 169:
هدفهاي كلي ۱
1 آشنایی با چگونگی رشد و تکامل اخلاقي
2. آشنایی با اصول اخلاقي
صفحه 170:
رشد و تکامل اخلاق در انسان
اصطلاح «رفتار اخلاقی» معمولاً به رفتاری اطلاق میشود که:
الف. در زندگی اجتماعی از شخص سر میزند.
ب. آگاهانه است
پ. ارادی است
صفحه 171:
ت. با معیارهای مصوب جامعه قایل ارزشیابی است
ث. پیامدهایش قابل پیشبینی است
ج. خصایص of برحسب شرایط زمان و مکان در هر جامعه
فرق میکنند.
چ. مسئولیت شخصی دارد
صفحه 172:
در آموختن «اخلاقی شدن» چهار عنصر با مولفه اصلی وجود
دارد از اين قرار:
1 بادگیری انتظارات گروهی اجتماعی از اعضایش, که
معمولاً از آنها با عنوانهای قانون, آداب و رسوم, یا قواعد یا
مقررات تعبیر میشود.
2 رشد و تکامل وجدان
صفحه 173:
یادگیری تجربه کردن گناه و شرم هنگامی که رفتار فرد با انتظارات گروه نولیخج
داشتن فرصتهای تعامل اجتماعی و یادگرفتن انتظارات را اعضای گروه.
صفحه 174:
روشهای آموختن رفتار اخلاقی
1 یادگیری آزمایش و لغزش.
2 آموزش مستقیم.
3 همانند سازي,
صفحه 175:
الگو و چگونگي رشد اخلاقي
اول. نظریه پیاژه درباره چگونگی رشد اخلاق
1 مرحله اخلاق دگر پیروی يا «اخلاق فشار»
2 مرحله خود پیروی یا «اخلاق تعاون»
صفحه 176:
الگو و چگونگي رشد اخلاقي
دوم. نظریه سلمان و نقشگیری
1 مرحله صفر (حدود 4 تا 6 سالگی)
2 مرحله اول از حدود 6 تا 8 سالگی
صفحه 177:
3. مرحله دوم از 8 تا 10 سالگی
4 مرحله سوم از حدود 10 تا 12 سالگی
3 مرحله چهارم که دوران نوجوانی را شامل میشود
صفحه 178:
سوم. نظریه گلبرگ
اول. سطح اخلاقی پیشعرفی یا پیش قراردادی (4 تا 10
سالگی)
1 مرحله جهتگیری به سوی تنبیه پا اطاعت
2 مرحله غایت ابزاری و مبادله
دوم. سطح اخلاق عرفی یا قراردادی (از 10 تا 13 سالگی )
3 مرحله هنجارهاي اجتماعي
Wy . مرحله نظام اجتماعي وجدان
صفحه 179:
سوم. a اخلاقی پیشعرفی یا پیش قراردادی (از 13 سالگي
به بعد
5 حقوق اجتماعي در برابر حقوق فرد.
6 مرحله اصول اخلاقي همگاني
چهارم. نظریه يادگيري اجتماعي
صفحه 180:
اصول انضباط
1 قواعد مقررات
2 تنبیه
صفحه 181:
اصول تنبیه خوب عبارتند از:
* تنبيه بايد با گناه متناسب باشد و بیدرنگ پس از ارتکاب گناه
انجام گیرد.
* تنبیه باید ثابت باشد و کودك بداند که در صورت رعایت نکردن
مقررات, آن تنبیه اجتناب ناپذیر است.
* تنبیه به هر شکل که باشد باید غیر شخصی باشد به طوری که
7 کودك از
مت oe A خن
صفحه 182:
تنبیه باید آن چنان سازنده باشد که کودك را در آینده به رفتار
دورد
تأیید اجتماعی برانگیرد.
* تنبیه با استدلال همراه باشد بهطوری که کودك آن را بیطرفانه و
عادلانه تلقی کند.
* تنبیه باید به ساخت وجدان بینجامد تا کنترل درونی رفتار را
صفحه 183:
فنون انضباط
1 فنون انضباطی قدرت طلب.
2 فنون انضباطی آسانگیر. انضباط آسانگیر, در واقع, انضباط نیست و
معمولاً
کودك را به رفتار مورد تأیید جامعه یا گروه هدایت نمیکند
3 فن سای دمودرانک
صفحه 184:
عوامل موّثر در انتخاب فنون انضباطی
* همانندی با انضباط مورد استفاده والدینها.
* هماهنگی با فنون مصوب گروه.
* سن والدینها یا معلمان
* تربیت و آمادگی برای والدینی و تدریس.
صفحه 185:
* جنس اهل انضباط.
* وضع اجتماعی اقتصادی.
* مفهوم نقش بزرگسالان.
* جنس کودك.
* سن كودك.
* موقعيت انضباطى.
صفحه 186:
خطرهاي احتمالي رشد اخلاقي را مي توان چنین خلاصه کرد:
1 اعنقاد به اينکه انضباط و تنبیه مترادفند.
2 مشکلات يادگيري مفاهیم اخلاقي.
الف. رشد ذهني کودك ت. رموز اخلاقي متفاوت
ب. نوع آموزش ث. تغییر با موقعیت متفاوت
پ. تغییر در ارزشهاي اجتماعي ج. تعارض با فشارهاي اجتماعي
صفحه 187:
3 ناهمساني در انضباط
4 کاربرد رشوت
5. اهمخواني میان مفاهیم اخلاقي و رفتار اخلاقي
الف. گم گشتي
ب. عوامل هيجاني و عاطفي
پ. عوامل انگيزشي
صفحه 188:
6 خلاف و شیطنت
* دروغگويي
| * تقلب
عوامل موثر در شیطنت کودکان را مي توان چنین خلاصه کرد:
* ناتوانی در جلب توجه اطرافیان همسالان
* نامساعد بودن جء خانه با مدرسه
صفحه 189:
* تقویت آگاهانه يا ناآگاهانه شیطنت
* تنبیه بیجا بیموقع یا غیرمنطقی
* ناکامی در تحصیل و فعالیتهای مثبت
* انتظارات غیرمنطقی والدین از کودك
صفحه 190:
*
رقابت با بعضی از همسالان
* تقلید از قهرمانان رادیویی و تلویزیونی
* استفاده نکردن در والدینها و معلمان از فنون درست انضباط
* احساس ظلم و تبعیض
* دائماً كودك را بد و شیطان خواندن
* پیش دیگران از شیطنت کودك سخن گفتن و او را شیطان معرفی
کردن