صفحه 1:

صفحه 2:
زوج درمانی شناختی رفتاری

صفحه 3:
زوج درمانی شناختی رفتاری مبانی و اصول زوج درمانی شناختی رفتاری * ارزیابی * ساختار زوج درمانی شناختی رفتاری * فنون رفتاری در زوج درمانی شناختی رفتاری فنون شناختی در زوج درمانی شناختی رفتاری

صفحه 4:
فنون درمانی در زوج درمانی شناختی رفتاری * فنون رفتاری *؟ فنون شناختى * فنون هيجانى

صفحه 5:
فنون رفتاری

صفحه 6:
فنون رفتاری * بهبود مهارتهای ارتباطی * افزايش تعاملات مثبت * آموزش ارتباط * قرارداد رفتاری ‎‘his ae ®‏ ‎ane . * Tile Technique‏ 8 بت مشتگر * آموزش همدلی * راهبردهای حل مسئله * آموزش جراتمندی ۴ فنون عمومی * آموزش مدیریت خشم * ایفای نقش و مدلسازی ‎SP‏ * تمرین رفتاری * حل تعارض * تکلیف منزل * آموزش مذاکره * مطالعات کمک

صفحه 7:
Tile Technique * منطق تکنیک ارائه می شود. * از زوج خواسته می شود که در مورد یک موضوع خاص با هم صحبت نشانه ای به عنوان "نوبت صحبت کردن " در نظر گرفته می شود (مانند برداشتن یک کارت) و از زوج خواسته می شود که فق با برداشتن این نشانه شروع به صحبت کنند. می توان به جاى تعيين نشانه برای "نوبت صحبت کردن ". زمان خاصی را برای صحبت کردن هر یک از همسران در نظر گرفت.

صفحه 8:
Tile Technique- «bs! به کمک زوج قواعد صحبت کردن و قواعد شنیدن تعیین می گردد. از زوج خواسته می شود که در هنگام صحبت در مورد موضوع تعیین شده قواعد را رعایت کنند. هر یک از همسران» وقتی می خواهد صحبت کند. ابتدا خلاصه ای از آنچه را که همسرش گفته تکرار می کند و سپس نظر و احساس خود را می گوید. در هنگام صحبت زوج. درمانگر فیدبک های لازم را ارائه می کند.

صفحه 9:
(قپلعد صحبتک ننده) ‎Tile Technique‏ در حين صحبت به همسر خود توجه كنيد (برای مثال» تماس چشمی مناسب). ؟ ] " استفاده کنید. از موانع ارتباط بپرهیزید. * نظر و احساس خود را به صورت واضح بیان کنید. * تا حد ممکن از پیام دو لایه استفاده نکنید. * ذر صورئی کنه مبی خواهین انثقا ‎Eady Sd Sy EY aS‏ هيد *؟ در هنكام انتقاد. به جاى تماميت فرد. به رفتار فرد اشاره كنيد.

صفحه 10:
Tile Technique (s+ s<4,3) به طرف مقابل توجه کنید (برای متال» تماس چشمی منأسب.تکان: داقن:سو): صحبت همسر خود را قطع نکنید. آنچه را که شنیده اید با کلمات خود بیان کنید. به احساسات همسر خود توجه کرده و آنها را منعکس آنچه را كه همسرتان مى كويد خلاصه کنید.

صفحه 11:
آموزش همدلی منطق تکنیک را با زوج در ميان بكذاريد. سه مرحله تکنیک را به زوج آموزش دهید. < سوال: همسرم چه احساسی دارد؟ - سوال: چه چیزی باعث این احساس شده؟ - ارائه همدلى: ياسخ دو سوال بالا را به زبان خود بیان کنید. ‎J 8‏ زوج 0 در مورد يكى از مواردى كه قبلا مطرح كرده ندء همدلی کنند. فیدبک داده و در صورت لزوم از ایفای نقش و تعویض نقش استفاده کنید.

صفحه 12:
آموزش جراتمندی

صفحه 13:
آموزش مدیریت خشم

صفحه 14:
مطرح کردن بازی برنده- برنده ارائه منطق تکنیک تاکید بر استفاده از فنون ارتباطی انتخاب یک موضوع انجام مذاکره ارائه فیدبک توسط درمانگر در صورت !#33‘ تن نقش خلاصه كردن و ارائه فیدبک

صفحه 15:
QUID PRO QUO) .¢,b3, ‏قرارداد‎ ‎(CONTRACT ارائه منطق درمان تهيه فهرستى از خواسته هاى هر يك از همسران انتخاب جند مورد از هر فهرست با توافق هر دو همسر توافق در مورد جزئيات هر مورد تهيه قراردادى كتبى يا شفاهى كه در آن زوج توافق مى كنند كه يكى از خواسته هاى همسر خود را انجام دهند. به شرطی که همسرشان نيز يك خواسته أنها را انجام دهد. توافق در مورد نحوه ارائه كزارش در مورد اجراى قرارداد رفتارى پیش بینی موانع احتمالی و راهکارهای مقابله با آن

صفحه 16:
(Caring Day) ‏روز فيزم‎ ارائه منطق درمان توضیح روز ویژه تهیه فهرستی از انتظارات هریک از همسران برای روز ویژه خود بررسی هر دو فهرست و توافق بر سر مواردی که لازم است در روز ویژه هر فرد انجام شود. انتخاب روز ویژه هر یک از همسران توافق در مورد نحوه ارائه گزارش در مورد اجرای روز ویژه پیش بینی موانع احتمالی و راهکارهای مقابله با آن

صفحه 17:
فعالیت مشترک ارائه منطق درمان تعيين فهرستى از فعاليت هاى مشترك با توافق هر دو همسر انتخاب يكى از فعاليت ها با توافق هر دو همسر توافق. در مورد زمان و نحوه انجام فعاليت به شكلى كه براى هر دو همسر رضايت بخش باشد. توافق در مورد نحوه ارائه كزارش در مورد انجام فعاليت مشترك

صفحه 18:
حل مسئله * پیش نیازهای حل مسئله برای همسران مرحله اول: تعریف صورت مسئله مرحله دوم: تولید راه حل مرحله سوم: ارزیابی راه حلها و انتخاب یک راه حل مرحله چهارم: توافق در مورد شیوه اجرای راه حل انتخایی مرحله پنجم: ارزیابی میزان موفقیت راه حل انتخاب شده

صفحه 19:
پیش نیازهای حل مسئله برای همسران * حل مسئله و هیجان * معضل یاافطله به تو مربوط نیست * اين مشكل تو استء. خودت حلش كن

صفحه 20:
مداخلات تغییر شناخت

صفحه 21:
اهداف کلی افزايش تملیل فرد به پذیرفتن مسئولیت بهبود رابطه. با استفاده از چرخه علیت حلقوی و بررسی تاثیر واکنشهای شناختی و رفتاری خود بر تعامل پا همسر نشان دادن اينکه شناخت ها اموری ذهنی هستند. ممکن است تحریف يافته یا نامناسب باشند. و می توانند بر تعامل زوج اثر بگذارند. افزلیش و بهبود نظارت هر یک از همسران بر شناخت های خود و رابطه این شناختها با واکنش های هیجانی و رفتاری زايش درک متقابل همسران از شناختهای همدیگر آموزش فنون خاص برای ارزیابی شناختها تغییر شناختهای هر فرد به شیوه ای که دید او نسبت به رابطه گسترش پیدا کرده و باورهای جایگزین متناسبتری پیدا کند.

صفحه 22:
یادآوری * collaborative empiricism * The validity of a cognition * The utility of a cognition

صفحه 23:
Cognitive * Inquiring about the evidence for, or experiences supporting, a cognition. ٠ Weighing advantages and disadvantages of a cognition. * Considering the worst possible outcomes of situations that partners fear. * The inductive “downward-arrow” method. = inductively identifying macrolevel patterns from cross- situational response patterns. * Identifying macrolevel patterns in prior relationships. * Psychoeducational mini-lectures, readings, and videotapes. ٠ Increasing relationship schematic thinking by pointing out repetitive cycles in couple interaction.

صفحه 24:
Behavioral and affective * Communication and decision-making exercises to create new experiences. * Behavioral experiments. ٠ Having the partners act “as if” they have different views and behavioral patterns. * Role-taking exercises to increase mutual empathy. * Increasing the awareness and experience of particular emotions. * Moderating emotions contributing to sentiment override

صفحه 25:
بررسی شواهد تائید کننده و رد کننده

صفحه 26:
بررسی سودها و زیان های یک شناخت

صفحه 27:
تغییر استانداردهای زوج هایی با استانداردهای متفاوت استاندارد هر یک از همسران را مشخص کنید. با کمک هر دو نفره فهرستی از سودها و زیانهای استاندارد هر فرد را تهیه کنید. همبوشى هاى استانداردهاى دو نفر را ييدا كنيد ويك استاندارد مشترك را كه هر دو نفربا آن احساس راحتى كنند (سودها و زيانهاى لين استاندارد جديد را براى هر دو نفر در نظر بگیرید). به اتفاق هر دو نفره رفتارهای ویئّه ای را که هر یک از آنها با توجه به استاندارد جدید خواهند داشت. مشخص کنید. از همسران بخواهید که سعی کنند در یک دوره آزمایشی مطابق استاندارد جدید رفتار کنند و اثر آن را روی رابطه و خودشان بررسی در مورد هر مشکلی که ممکن است هر لین دورد ایجاد شود عل مسئله کرده و خاطرنشان كنيد كه تفييز اين استائذاردهاى:طولانئ مدث آسان ‎baad‏ در صورت لزوم. استاندارد جديد را تغيير داده و يك دوره آزمايشى ديكر را طراحى

صفحه 28:
در نظر گرفتن بدترین پیامد * در مورد پیش گویی های شدیدا منفی مربوط به روابط بكار مى رود. درمانگر سه نوع سوال می پرسد: <-بدترین پیامدی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟ احتمال اينکه این بدترین پیامد اتفاق بیفتد چیست؟ -اكر این اتفاق بیفتد چطور با آن مقابله خواهی کرد؟

صفحه 29:
پیکان رو به پایین

صفحه 30:
Psychoeducational Interventions

صفحه 31:
Interventions and Techniques for Modifying Cognitions * Cognitive * Behavioral and Affective Interventions

صفحه 32:
استفاده از مهارت های ارتباطی و حل مسئله برای تغییر

صفحه 33:
Behavioral Experiments

صفحه 34:
“Acting-As-lf” Exercises

زوج درماني شناختي رفتاري زوج درماني شناختي رفتاري • مباني و اصول زوج درماني شناختي رفتاري • ارزيابي • ساختار زوج درماني شناختي رفتاري • فنون رفتاري در زوج درماني شناختي رفتاري • فنون شناختي در زوج درماني شناختي رفتاري فنون درمانی در زوج درمانی شناختی رفتاری • فنون رفتاری • فنون شناختی • فنون هیجانی فنون رفتاري فنون رفتاري • بهبود مهارتهاي ارتباطي • آموزش ارتباط • Tile Technique • آموزش همدلي • آموزش جراتمندي • آموزش مديريت خشم • حل تعارض • آموزش مذاکره • افزايش تعامالت مثبت • قرارداد رفتاري • روز ويژه • فعاليت مشترک • راهبردهاي حل مسئله • فنون عمومي • • • • ايفاي نقش و مدلسازي تمرين رفتاري تکليف منزل مطالعات کمکي Tile Technique • منطق تکنيک ارائه مي شود. • از زوج خواسته مي شود که در مورد يک موضوع خاص با هم صحبت کنند. • نشانه اي به عنوان ”نوبت صحبت کردن“ در نظر گرفته مي شود (مانند برداشتن يک کارت) و از زوج خواسته مي شود که فق با برداشتن اين نشانه شروع به صحبت کنند .مي توان به جاي تعيين نشانه براي ”نوبت صحبت کردن“ ،زمان خاصي را براي صحبت کردن هر يک از همسران در نظر گرفت. اداOمOه Tile Technique- • به کمک زوج قواعد Oصحبت کردن و قواعد شنيدن تعيين مي گردد. • از زوج خواسOته مOي شود کOه در هنگام صOحبت در مورد موضوع تعيين شده قواعد را رعايت کنند. • هOر يOک از همسOران ،وقتOي مOي خواهOد صOحبت کنOد ،ابتدا خالصه اي از آنچOه را کOه همسOرش گفتOه تکرار مOي کنOد و سOپس نظOر و احساس خود را مي گويد. • در هنگام صحبت زوج ،درمانگر فيدبک هاي الزم را ارائه مي کند. )قOواOعد صOOحبتکOOنندهTile Technique (O • • • • • • • • • در حين صOحبت بOه همسOر خود توجOه کنيد (براي مثال ،تماس چشمي مناسب). سواالت باز بپرسيد. طوالني صحبت نکنيد. از ”پيام من“ استفاده کنيد. از موانع ارتباط بپرهيزيد. نظر و احساس خود را به صورت واضح بيان کنيد. تا حد ممکن از پيام دو اليه استفاده نکنيد. در صOورتي کOه مOي خواهيد انتقاد کنيد ،ابتدا يOک فيدبOک مثبت بدهيد. در هنگام انتقاد ،به جاي تماميت فرد ،به رفتار فرد اشاره کنيد. )قOواOعد شOOنوندهTile Technique (O • • • • • به طرف مقابل توجه کنيد (براي متال ،تماس چشمي مناسب ،تکان دادن سر). صحبت همسر خود را قطع نکنيد. آنچه را که شنيده ايد با کلمات خود بيان کنيد. به احساسات همسر خود توجه کرده و آنها را منعکس کنيد. آنچه را که همسرتان مي گويد خالصه کنيد. آموزش همدلي • منطق Oتکنيک را با زوج در ميان بگذاريد. • سه مرحله تکنيک را به زوج آموزش دهيد. – سوال :همسرم چه احساسي دارد؟ – سوال :چه چيزي باعث اين احساس شده؟ – ارائه همدلي :پاسخ دو سوال باال را به زبان خود بيان کنيد. • از زوج بخواهيد که در مورد يکي از مواردي که قبال مطرح کرده اند ،همدلي کنند. • فيدبک داده و در صورت لزوم از ايفاي نقش و تعويض نقش استفاده کنيد. آموزش جراتمندي آموزش مديريت خشم آموزش مذاکره • • • • • • • • مطرح کردن بازي برنده -برنده ارائه منطق تکنيک تاکيد بر استفاده از فنون ارتباطي انتخاب يک موضوع انجام مذاکره ارائه فيدبک توسط درمانگر در صورت لزوم ،تعويض نقش خالصه کردن تکنيک و ارائه فيدبک قرارداد رفتاري(QUID PRO QUO )CONTRACT • • • • • • • ارائه منطق درمان تهيه فهرستي از خواسته هاي هر يک از همسران انتخاب چند مورد از هر فهرست با توافق هر دو همسر توافق در مورد جزئيات هر مورد تهيه قراردادي کتبي يا شفاهي که در آن زوج توافق مي کنند که يکي از خواسته هاي همسر خود را انجام دهند ،به شرطي که همسرشان نيز يک خواسته آنها را انجام دهد. توافق در مورد نحوه ارائه گزارش در مورد اجراي قرارداد رفتاري پيش بيني موانع احتمالي و راهکارهاي مقابله با آن روز وOيژهO • • • • • • • )(Caring Day ارائه منطق درمان توضيح روز ويژه تهيه فهرستي از انتظارات هريک از همسران براي روز ويژه خود بررسي هر دو فهرست و توافق بر سر مواردي که الزم است در روز ويژه هر فرد انجام شود. انتخاب روز ويژه هر يک از همسران توافق در مورد نحوه ارائه گزارش در مورد اجراي روز ويژه پيش بيني موانع احتمالي و راهکارهاي مقابله با آن فعاليت مشترک • • • • • ارائه منطق Oدرمان تعيين فهرستي از فعاليت هاي مشترک با توافق هر دو همسر انتخاب يکي از فعاليت ها با توافق هر دو همسر توافق Oدر مورد زمان و نحوه انجام فعاليت به شکلي که براي هر دو همسر رضايت بخش باشد. توافق در مورد نحوه ارائه گزارش در مورد انجام فعاليت مشترک حل مسئله • پیش نیازهای حل مسئله برای همسران • مرحله اول :تعریف صورت مسئله • مرحله دوم :تولید راه حل • مرحله سوم :ارزیابی راه حلها و انتخاب یک راه حل • مرحله چهارم :توافق در مورد شیوه اجرای راه حل انتخابی • مرحله پنجم :ارزیابی میزان موفقیت راه حل انتخاب شده پیش نیازهای حل مسئله برای همسران • حل مسئله و هیجان • معضل یا مسئله • به تو مربوط نیست • این مشکل تو است ،خودت حلش کن مداخالت تغییر شناخت اهداف کلی • • • • • • افزایش تمایل فرد بOه پذیرفتOن مسOئولیت بهبود رابطOه ،بOا اسOتفاده از چرخه علیOت حلقوی و بررسOی تاثیOر واکنشهای شناختOی و رفتاری خود بر تعامل با همسر نشان دادن اینکOه شناخOت هOا اموری ذهنOی هسOتند ،ممکOن اسOت تحریف یافته یا نامناسب باشند ،و می توانند بر تعامل زوج اثر بگذارند. افزایش و بهبود نظارت هOر یک از همسOران بر شناخOت های خود و رابطه این شناختها با واکنش های هیجانی و رفتاری افزایش درک متقابل همسران از شناختهای همدیگر آموزش فنون خاص برای ارزیابی شناختها تغییOر شناختهای هOر فرد بOه شیوه ای کOه دید او نسOبت بOه رابطOه گسترش پیدا کرده و باورهای جایگزین متناسبتری پیدا کند. یادآوری • collaborative empiricism • The validity of a cognition • The utility of a cognition مداخالت و فنون تغییر شناخت Cognitive • Inquiring about the evidence for, or experiences supporting, a cognition. • Weighing advantages and disadvantages of a cognition. • Considering the worst possible outcomes of situations that partners fear. • The inductive “downward-arrow” method. • Inductively identifying macrolevel patterns from crosssituational response patterns. • Identifying macrolevel patterns in prior relationships. • Psychoeducational mini-lectures, readings, and videotapes. • Increasing relationship schematic thinking by pointing out repetitive cycles in couple interaction. مداخالت و فنون تغییر شناخت Behavioral and affective • Communication and decision-making exercises to create new experiences. • Behavioral experiments. • Having the partners act “as if” they have different views and behavioral patterns. • Role-taking exercises to increase mutual empathy. • Increasing the awareness and experience of particular emotions. • Moderating emotions contributing to sentiment override بررسی شواهد تائیدکننده و رد کننده بررسی سودها و زیان های یک شناخت تغییر استانداردهای زوج هایی با استانداردهای متفاوت • • • • • • • استاندارد هر یک از همسران را مشخص کنید. با کمک هر دو نفر ،فهرستی از سودها و زیانهای استاندارد هر فرد را تهیه کنید. همپوشOی های اسOتانداردهای دو نفOر را پیدا کنیOد و یک اسOتاندارد مشترک را کOه هر دو نفOر بOا آOن احسOاس راحتOی کننOد (سOودها و زیانهای این اسOتاندارد جدید را برای هر دو نفر در نظر بگیرید). بOه اتفاق هOر دو نفOر ،رفتارهای ویژOه ای را کOه هOر یک از آنهOا بOا توجه بOه اسOتاندارد جدید خواهند داشت ،مشخص کنید. از همسران بخواهید که سعی کنند در یک دوره آزمایشی مطابق استاندارد جدید رفتار کنند و اثر آن را روی رابطه و خودشان بررسی کنند. در مورد هOر مشکلOی کOه ممکOن اسOت در این دوره ایجاد شود حOل مسئله کرده و خاطرنشان کنید که تغییر این استانداردهای طوالنی مدت آسان نیست. در صOورت لزوم ،اسOتاندارد جدید را تغییOر داده و یک دوره آزمایشOی دیگOر را طراحی کنید. در نظر گرفتن بدترین پیامد • در مورد پیش گویی های شدیدا منفی مربوط به روابط بکار می رود. • درمانگر سه نوع سوال می پرسد: – بدترین پیامدی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟ – احتمال اینکه این بدترین پیامد اتفاق بیفتد چیست؟ – اگر این اتفاق بیفتد چطور با آن مقابله خواهی کرد؟ پیکان رو به پایین Psychoeducational Interventions Interventions and Techniques for Modifying Cognitions • Cognitive • Behavioral and Affective Interventions استفاده از مهارت های ارتباطی و حل مسئله برای تغییر شناخت ها Behavioral Experiments “Acting-As-If” Exercises

30,000 تومان