روانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت نظریه های جدید روانشناسی شخصیت

صفحه 1:

صفحه 2:
موضوع:نظریه های جدید روانشناسی ‎ae‏

صفحه 3:
3 8) 0 0 0 | ‏الا‎ mGseT]| ‏كه به معى «نقاب و ماسك» است‎ )©150123( ‏گرفته شده است و اشاره به ماسک ونقابی دارد که‎ 1 RCH CERO TEU Ses/e واين تعبير تلويحا به اين موضوع ‎aS sylo-ojbil‏ »شخصيت هر فرد ماسكن است كه أو بر جهزه ‎CIRC) er T-cs‏ ل ا لك ل اك 00

صفحه 4:
شخصیت یک «مفهوم انتزاعی» است,. يعنى آن ‎enc‏ ل ‎gee‏ ا نيست, بلكه آن از طريق تركيب رفتار ‎(Behavior)‏ لكل اا ا 000 ‎(Emotion) ylua . (Motivation)‏ 9 .. التسقاط من شود ‎٠.‏ شحخقيت باعث تعاوت. (©»©26ع<121562) كل افراد (انسانها) از همديكر می‌شود: 0 تفاوتها ۱2۰ ‎Aw jo‏ «ويزكيها 9 ‎ats] Cb afeFolos‏ ل

صفحه 5:
* از طرف دیگر «شخصیت» یک موضوع پیچیده است ولى از زمانهاى قديم براى شناخت آن كوششهاى فراوانن شده است كه.برخن از آنها «غيرعملى» , بحضی ذیگر « خرافاتى» و تعداد كمنى «علمی و معتر» هستند.

صفحه 6:
نظريه هاى شخصيت: سوال اصلى در مطالعه شخصيت (2617502211177) و نظريههاى ‎bat)‏ ا ا ا 1 وجود مطالعات و تحقیقات زیاد به دلیل پیچیدگی شخصیت که ناشن از ييجيدكنت آن كرفته است كه مىتوان آنها را د ‎TTC St 10 Yn PRS yore)‏ 2 ۱ 10 اام ‎ull,‏ گراین و رويكرد حيطه محدود مورد بررسی قرار داد. در كنار اين رويكردها كه رسمی هستند يك رويكرد شخصي نسبت به انسان-وشخصيت در اكثر ‎OMY] REY -leopl Coy] erTU] NF‏ ا ا ا 0 1 5 تحقيق دراين باره . آن را به يك نظريه رسمى تبديل كنيم

صفحه 7:
وجوه اشتراک و افتراق نظریه‌های شخصیت " در بعضن از اين نظريهها اهميت فراوان به ‎Pe‏ ‏ناخودآگاه د ا ا ا آدمن از انكّيزهدهاى ‎fete‏ | اطلاع است. زيرا آنها درشجور ۳3912 | ناخودآگاه هستند. در نظریه 0 رگ شا هن 0 در اد نابهنجار مورد ۳ = در این ‎ee‏ ‏خود اناه حاكم بر رفتار 27 00

صفحه 8:
به دسته دوم ‎Se 00 kee‏ ۳ ۳ بندو و اسر کذ سس 9 نظريه وش 1 قن ‎ae‏ 0 آزاد اك غیت و غرض را ال أو.موثر من 0 5 ‎iat y‏ لك ‎١ oy‏ میدانی من ‎ae ۱03۹ a ۳‏ ۳ 5 قرار گرفتدط اس ات متتلف ۷ یونگ و ‎aM‏ دسته اول و نظریه

صفحه 9:
رويكردها در نظريةهاى رسمى: " رويكرد روانكاوى ‎en 2‏ " رويكرد رفتارى ‏ا 2 * رویکرد تحلیل عاملی ‏* رویکرد شناختی ‏ا ا ل ‏" رويكرد حيظهة محدود

صفحه 10:
رويكرد روانكاوى: " نخستين رويكرد درباره شخصيت در وايسين سالهاى قرن نوزده توسط فرويد مطرح شد. نظريه يردازهاى فرويد جنان با اهميت.و. نسترده بود كه نه تنها در ‎Cert] ()‏ ا 2 0 كرد. بكونهاكى كه آن را يك انقلاب شبيه آنجه ۱0 با نظريه 0 ارائه کرد داتتتتتهانك

صفحه 11:
رویکردتیپ شناسی: " صاحب نظران قديمىترين طبقه بندى تيب شناخى ‎ly‏ به بقراط 2 11 حكماى 00 اسان ا بقراط جسم | داراى چهار نوع تا خون,بلغم.صفرا وسودا تصور می‌کرد و برای هر یک از آنها ويزكنهاين را تصور مىكرد .

صفحه 12:
رويكرد رفتارى : " رويكرد رفتارى كه در كارهاى بنى.اف.اسكيثر ‎aN) <tebs1-19)‏ 2 جان.بى.واتسون منعكس شده است بازتابى است از نيرو يا فرآيتد منتسب به درون و ناهوشيار را ‎mays RUE M -bvrre] OW =1-0).10)‏ ۱ توجه خود را با رفتار عينى قابل مشاهده و مخرىك بیرونی معطوف می‌دارد.

صفحه 13:
رویکرد یادگیری اجتماعی: ا ا ا ا ا ا جوليان راتر مشاهده مىشود بسط رويكرد رفتاركراين اسكير است..آنها نيزروان كاوى را رد و بر ‎aw aS Cul‏ متغيرهاى شناختى درونى نيز اعتقاد دارند:.جيزى كه در نظام اسكينر مطلقاجاين ندارد.

صفحه 14:
روبکرد تحلیل عامای: Prey line) ‏را‎ lan MESES, ‏كتل ,«آيزنك تجاى يافته است بر اين عقيده است كه‎ ‏شخصیت شامل مجموعه‌ای از صفت‌ها یا کیفیات‎ ‏متمايز كننده يك شخص است كه مدىتوان آنها را از‎ ‏طريق' تحليّل عاملى (نوعى روش آمارى ييشرفته)‎ ‏مشخص نمود.‎

صفحه 15:
رویکرد شناختی: " رويكرد شناخى در شخصيت بر شيودهاين كه مردم توسط آنها به شناخت محيط و خودشان مر يردازند, ‎Leda agi. a0‏ ۱ ۱ می‌کنند؛ارزیابی می‌کنند. تصمیم می‌گیرند و مسائل ‎re‏

صفحه 16:
رویکرد انسان گرایی: ال ل 1 مزلو وكارل راجرز منعكس شده است . اين رويكرد و نظریه 0 ‎Vil‏ ۱9۳ 9 آرزوهای انسان : اراده آزاد آ زارت وخود شکوفایی تاکید دارند.

صفحه 17:
رویکرد حیطه محدود : ا ل 16 يا کامل بودن ‎\y‏ به عنوانٍ ‎uy‏ 1 هدفهاى اصلی نظريه رةه ‎JS‏ نظر م ىكيرند. اما هیچ كدام از نظريههاى موجود را نمىتوان 5 جامع دانست و به علاوه داشتن جنين ۱۳۹ ۹ عبر واقع بینانه باشد. ‎Oy‏ روان 09 پیشنهاد رک که ‎Sly‏ رسيدن به درک كاملترى از شخصیت 1۳ داريم كه تعدادى نظريه 2016 وضع كنيم ‎aS‏ هر ‎olaS‏ ا 1 ‎a>9 pg‏ محدود و باريك شخصيت تاكيد ورزد.

صفحه 18:
گوناگونی در رویکردها به شخصیت: ا ‎GVW LO CMU‏ 1 ۱ ‎rer alee] Ome COG Een em- murat‏ 1۳ آمده‌اند. ۳ اين ساده انكارى خواهد بود كه تصور يك از نظريهها: درست و بقيه غلط ؛ در واقع اين | اختلاف به معد بی‌اعتباری آنها نيست ‎a‏ ‎95j URES oy tceas ner con emee ine‏ می‌کند 9 2 نقطه را يادآور ۳ که شخصبت موضوع پیچیده اف است.در شکل كبرق 0 2020 2 1 0 وعلم روانشناسی علم جوانب است و روان شناسی شخصیت از د جوانتر است .

صفحه 19:
عوامل موثر بر نظریات شخصیت : * نظریه‌های جدید مربوط به شخصیت ناگهان بروز وظهور نكردداندء بلكه از تحقيقات دانشمندان سلف ازیقراط و افلاطون و جالینوس تا ابن سینا و جان لاك وبيهابس و بسيارى ديكّر مايه كرفتهاند. ولى در دوران معاصرمهمترین عوامای که در تنظیم و تعبر نظريدها تاثير مسلم داشتهاند, عبارتند از

صفحه 20:
" مطالعات و تحقيقات درمانكاهى (كلينيك) كه در ‎Orc COU RU SL RUrT‏ 0 ‎Fy‏ ا ا ا ل 0 " كشتالتيا نظريه هيات كل كه ورتهايمر و كهار و كافكا ييشروان آن بودهاند روان شناسن تجربى و ييشرفتهاى آن " روان ستجى و اندازه كَبريهاى آن " نظريات ياذكيرى

صفحه 21:
فواید نظریه‌های شخصیت : فايده نظريههاى مربوط به شخصيت بخصوص در وآزمايشكاهى كه فقط كوشدها يا جنبدهاى محدودی از شخصیت را مورد مطالعه و بررسی قرار م ندهند. اين نظريات درباره ارتباط اين ‎t1l‏ ل 5 تشكيل و تحول شخصيت به بحث و تحقيق می‌پرذ‌ازند.

صفحه 22:
020-007 0 ‏ا‎ NUT MC>\-tyt VCR ERY) ‏مطالعه و تحقيق در جه زمينهاى بهتر است صورت‎ Come ‏ا ا‎ Us 0 ‏ا‎ * فایده ‎Fen‏ نظریه‌های شخصیت ‎ee‏ است که افکار تازه‌ای نه ميان منآورند و حس كنجكاوى را بر 0 ۷۳ و بدین ترتیب به پیشبردن علم کمک می‌کنند.

صفحه 23:
‎ "‏ روانشانسي رشد / دكتر حسن احدي / نيك ‏ا 0 ال ‏02 3 0 مقام معظم رهبرى در 01 ها. بررسب ‎m) vi‏ 1ك ‎(ony)‏ ا 01 70 ‎۱ ‎۱ ‏* 5-بهشت خانواده . جلد دوم سید جواد مصطفوی جاب هفتن 1378 انتشارات هاتف مشهد

صفحه 24:

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:نظریه های جدید روانشناسی شخصیت روانشناسی شخصیت : تعاریف مختلفی از شخصیت ارائه شده است.شخصیت ( )Personalityاز ریشه التین ( )Personaکه به معنی «نقاب و ماسک» است گرفته شده است و اشاره به ماسک ونقابی دارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره می‌گذاشتند واین تعبیر تلویحا به این موضوع اشاره دارد که »شخصیت هر فرد ماسکی است که او بر چهره خود می‌زند تا وجه تمایز (تفاوت) او از دیگران باشد«. ■ شخصیت یک «مفهوم انتزاعی» است ،یعنی آن چیزی مثل انرژی در فیزیک است که قابل مشاهده نیست ،بلکه آن از طریق ترکیب رفتار ( ، )Behaviorافکار (، )Thoughtsانگیزش ( ، )Motivationهیجان ( )Emotionو … استنباط می‌شود .شخصیت باعث تفاوت ( )Differenceکل افراد (انسانها) از همدیگر می‌شود .اما این تفاوتها فقط در بعضی «ویژگیها و خصوصیات» است. ■ از طرف دیگر «شخصیت» یک موضوع پیچیده است ولی از زمانهای قدیم برای شناخت آن کوششهای فراوانی شده است که برخی از آنها «غیرعملی» ، « خرافاتی» و تعداد کمی بعضی دیگر «علمی و معتبر» هستند. نظریه های شخصیت: سوال اصلی در مطالعه شخصیت ( )Personalityو نظریه‌های شخصیت این است که شخصیت چیست؟ با وجود مطالعات و تحقیقات زیاد به دلیل پیچیدگی شخصیت که ناشی از پیچیدگی آن گرفته است که می‌توان آنها را در هشترویکرد اصلی روانکاوی ،تیپ شناسی ،رفتاری ،یادگیری اجتماعی ،تحلیل عاملی ،شناختی ،انسان گرایی و رویکرد حیطه محدود مورد بررسی قرار داد .در کنار این رویکردها که رسمی هستند یک رویکرد شخصی نسبت به انسان وشخصیت در اکثر ما انسانها وجود دارد که اگر بخواهیم می‌توانیم با مطالعه و تحقیق دراین باره ،آن را به یک نظریه رسمی تبدیل کنیم وجوه اشتراک و افتراق نظریه‌های شخصیت ■ در بعضی از این نظریه‌ها اهمیت فراوان به ضمیر ناخودآگاه داده شده است و پیروان آن معتقدند که آدمی از انگیزه‌های واقعی رفتار و اعمال خود بی اطالع است ،زیرا آنها درشعور باطن یا ناخودآگاه هستند .در نظریه‌های دیگر ،ناخودآگاه مورد انکار است ،یاکم اهمیت است و یا این که تاثیرش فقط در افراد نابهنجار مورد قبول است .در این نظریه‌ها خود آگاه حاکم بر رفتار آدمی دانسته شده است. ■ نظریات فروید و یونگ و ماری جزو دسته اول و نظریه آسپرت متعلق به دسته دوم است .نظریه‌هایی هستند که اهمیت فراوان به تاریخ زندگی و به دوران کودکی می‌دهند و هر کس را بنده و اسیر گذشته خود می‌پندارند و نظریه‌های دیگر آدمی را از قید گذشته آزاد ساخته ،حال و آینده و گرایش به سوی غایت و غرض را در رفتار او موثر می‌دانند ،یا این که چگونگی هر عمل راوابسته به محیط خارجی و میدانی می‌پندارند که شخص در موقع اجرای آن عمل در آن محیط یا میدان قرار گرفته است. رویکردها در نظریه‌های رسمی: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ رویکرد رویکرد رویکرد رویکرد رویکرد رویکرد رویکرد رویکرد روانکاوی تیپ شناسی رفتاری یادگیری اجتماعی تحلیل عاملی شناختی انسان گرایی حیطه محدود رویکرد روانکاوی: ■ نخستین رویکرد درباره شخصیت در واپسین سالهای قرن نوزده توسط فروید مطرح شد .نظریه پردازهای فروید چنان با اهمیت و گسترده بود که نه تنها در روانشناسی بلکه در فرهنگ ،جامعه نیز نفوذ پیدا کرد ،بگونه‌ای که آن را یک انقالب شبیه آنچه داروین با نظریه تکامل ارائه کرد دانسته‌اند رویکردتیپ شناسی: ■ صاحب نظران قدیمی‌ترین طبقه بندی تیپ شناختی را به بقراط وجالینوس از حکمای یونان باستان نسبت داده‌اند .بقراط جسم را دارای چهار نوع خلط خون،بلغم،صفرا وسودا تصور می‌کرد و برای هر یک از آنها ویژگی‌هایی را تصور می‌کرد . رویکرد رفتاری : ■ رویکرد رفتاری که در کارهای بی.اف.اسکینر ( )B.F.Skinnerو به تبعیت از بنیان گذار آن جان.بی.واتسون منعکس شده است بازتابی است از شکل و صورت اصلی رفتارگرایی افراطی که هر نوع نیرو یا فرآیند منتسب به درون و ناهوشیار را نامربوط دانسته و بشدت رد می‌کند و در عوض توجه خود را با رفتار عینی قابل مشاهده و محرک بیرونی معطوف می‌دارد. رویکرد یادگیری اجتماعی: ■ رویکرد یادگیری اجتماعی که بیشتر در آلبرت بندورا و جولیان راتر مشاهده می‌شود بسط رویکرد رفتارگرایی اسکینر است .آنها نیزروان کاوی را رد و بر رفتار عینی تاکید می‌ورزند .ولی نکته اختالف آنها این است که به متغیرهای شناختی درونی نیز اعتقاد دارند ،چیزی که در نظام اسکینر مطلقا جایی ندارد. رویکرد تحلیل عاملی: ■ رویکرد تحلیل عاملی که بیشتر در کارهای آلپورت ، کتل ،آیزنک تجلی یافته است بر این عقیده است که شخصیت شامل مجموعه‌ای از صفت‌ها یا کیفیات متمایز کننده یک شخص است که می‌توان آنها را از طریق تحلیل عاملی (نوعی روش آماری پیشرفته) مشخص نمود. رویکرد شناختی: ■ رویکرد شناختی در شخصیت بر شیوه‌هایی که مردم توسط آنها به شناخت محیط و خودشان می‌پردازند، تاکید می‌ورزد .اینکه آنها چگونه ادراک می‌کنند،ارزیابی می‌کنند ،تصمیم می‌گیرند و مسائل را حل می‌کنند. رویکرد انسان گرایی: ■ رویکرد انسان گرایی که بیشتر در کارهای آبراهام مزلو وکارل راجرز منعکس شده است .این رویکرد و نظریه پردازان آن برفضایل و آرزوهای انسان ،اراده آزاد آگاهانه وخود شکوفایی تاکید دارند. رویکرد حیطه محدود : ■ نظریه پردازان شخصیت عموما دستیابی به جامعیت یا کامل بودن را به عنوان یکی از هدفهای اصلی نظریه پردازی در نظر می‌گیرند .اما هیچ کدام از نظریه‌های موجود را نمی‌توان بدرستی جامع دانست و به عالوه داشتن چنین هدفی می‌تواند غیر واقع بینانه باشد .برخی روان شناسان پیشنهاد می‌کنند که برای رسیدن به درک کاملتری از شخصیت نیاز داریم که تعدادی نظریه جداگانه وضع کنیم که هر کدام گستره محدودی داشته باشد و بر یک وجه محدود و باریک شخصیت تاکید ورزد. گوناگونی در رویکردها به شخصیت: ■ رویکردهای مختلف به شخصیت غالبا با یکدیگرهمسو نیستند و در جهت مخالف یا اصالح نظریه قبلی بوجود آمده‌اند ،اما این ساده انگاری خواهد بود که تصور کنیم تنها یک از نظریه‌ها درست و بقیه غلط ،در واقع این اختالف به معنی بی‌اعتباری آنها نیست بلکه هر دیدگاهی تنها بخشی از حقایق مربوط به انسان را بازگو می‌کند و این نقطه را یادآور می‌شود که شخصیت موضوع پیچیده ای است،در شکل گیری آنها شرایطی تاریخی و زندگی شخصی نظریه پرداز تاثیر داشته است وعلم روانشناسی علم جوانی است و روان شناسی شخصیت از آن هم جوان‌تر است . عوامل موثر بر نظریات شخصیت : ■ نظریه‌های جدید مربوط به شخصیت ناگهان بروز وظهور نکرده‌اند ،بلکه از تحقیقات دانشمندان سلف ازبقراط و افالطون و جالینوس تا ابن سینا و جان الک و هابس و بسیاری دیگر مایه گرفته‌اند ،ولی در دوران معاصرمهمترین عواملی که در تنظیم و تعبیر نظریه‌ها تاثیر مسلم داشته‌اند ،عبارتند از: ■ ■ ■ ■ ■ مطالعات و تحقیقات درمانگاهی (کلینیک) که در سده گذشته با شارکو و پیرژانه فرانسوی آغاز شد و توسط فروید ،یونگ و مکدوگال ادامه یافتند. گشتالتیا نظریه هیات کل که ورتهایمر و کهلر و کافکا پیشروان آن بوده‌اند روان شناسی تجربی و پیشرفتهای آن روان سنجی و اندازه گیریهای آن نظریات یادگیری فواید نظری‌ههای شخصیت : ■ فایده نظریه‌های مربوط به شخصیت بخصوص در این است که در برابر تحقیقات تجربی وآزمایشگاهی که فقط گوشه‌ها یا جنبه‌های محدودی از شخصیت را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند ،این نظریات درباره ارتباط این گوشه‌ها و یا جنبه‌ها و در نتیجه درباره چگونگی تشکیل و تحول شخصیت به بحث و تحقیق می‌پردازند. ■ ■ فایده دیگر نظریه‌ها این است که نشان می‌دهند، مطالعه و تحقیق در چه زمینه‌ای بهتر است صورت گیرد و این زمینه‌ها و فرضهایی را که در تحقیق شخصیت مهم هستند،معلوم می‌دارند. فایده دیگر نظریه‌های شخصیت این است که افکار تازه‌ای به میان می‌آورند و حس کنجکاوی را بر می‌انگیزند و برای تحقیقات دیگر مقدمه می‌شوند و بدین ترتیب به پیشبردن علم کمک می‌کنند. ■ ■ ■ ■ ■ ـ روانشانسي رشد /دكتر حسن احدي /نيك چهرمحسني /چاپ پنجم 1374 / -2موفقيت نامحدود« »1 -3روابط عمومي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها .بررسي نگرش دانشجويان درباره ازدواج.چاپ اول زمستان 78 -4نقش ما در تربيت ،دكتر علي قائمي .ناشر انتشاراتاميري چاپ نهم شهريور 1373 -5بهشت خانواده .جلد دوم سيد جواد مصطفوي چاپ هفتن 1378انتشارات هاتف مشهد پایان

30,000 تومان