صفحه 1:
پروژه درس .
فرهنگ ۳
صفحه 2:
صفحه 3:
ایس معاله به تحولات فرن اخیر و تاثیر آن بر زندفی و فرهی جاععه Dy lees
این تحولات باعث تغییراتی در زندگی و فرهنگ و کم توجهی به معماری سنتی
شده و سرعت آنها مانع تطبیق با فرهنگ جامعه گردیده است.
در مقابل, کشورهای اروپایی اين تغییرات را به تدریج و به راحتی پذیرفتهاند.
حال برای رفع این مشکل و جان بخشیدن به فرهنگ و معماری اصیل ایرانی باید
عوامل اساسی آن شناسایی شود تا اين هنر اصیل دوباره بازیابی شود.
هدف اصلی این مطالعه. شناخت و بررسی ارتباط فرهنگ ۳
Bol یکدیگر است.
در ابتدا به بررسى مختصر فرهنگ و معماری پرداخته میشود و سپس
نمونههایی ار رای ما ی ی
معماری ایرانی و اسلامی بررسی میشود.
همچنین, , عوامل بنیادی معماری ایران و تأثیر فرهنگ بر این عوامل و اهمیت
صفحه 4:
صفحه 5:
در این قسمت به بررسی معنا و رابطه بین "معماری" و "فرهنگ" میپردازیم.
ایتدا به تعریف فرهنگ به عنوان بیانگر هویت جامعه و معماری به عنوان هنر
ظریف اشاره میشود.
سپس ارتباط این دو واژه بررسی میشود, برای رسيدن به جواب بايد سفرى به
تاریخ گذشته و بناهای قدیمی و تاریخی و آثار معماری گذشتگان داشته باشیم و
با دقت بیشتری به آنها نگاه کنیم تا بتونیم رازهایشان را کشف کنیم و در كنار
آن مروری کوتاه بر روی خانهها و شهرهای امروزی برای درک بهتر از وضعیت
خواهیم داشت.
آنچه ره عشوان فرهنگ برشمرديم (قوان نین, ارزش ها و غیره) تنها بخشی از
فرهنگ, را Gre دیگر نیز هست به نام بعد مادی ومنظور از آن ساختمانهاء
بناها, کارخانهها و... است
صفحه 6:
ذا تكد ما ری واه oe tea se ee Te
تأورهاى جامعة دارندء از همين جا حلقه ارتباط فرهنگ و معمارى نمايا يان مى شود.
بناها مانند کتابهایی هستند که باید مطالعه شوند تا از فرهنگ سازندگان و
هویت جامعه آگاه شویم.
در ادامه, به بررسی معماری به عنوان بازتابدهنده فرهنگ پرداخته میشود(به
سانی ركد از زبان معماری, سخن فرهنگی می شنویم.) و بحث به دو بخش
"خانهسازی" و "شهرسازی" تقسیم میشود, که با مثالهایی از خانهسازی ادامه
خواهد یافت.
در نهایت به درک عمیقتری از فرهنگ و معماری در جوامع مختلف کمک میکند.
صفحه 7:
صفحه 8:
در اين قسمت به بررسی مفهوم فرهنگ و ارتباط آن با حیات بشری میپردازيم.
فرهنگ در بستر وجود و زیست درونی انسانها شکل میگیرد و تحول میيابد.
رابطه ميان عقايد, ارزش هارو قواعد حاكم بر فرهتك و تاثیر آن بر رگ
اجتماعی مورد تحلیل قرار مى
ene ل yews Slee ee
نیازهای آنها, ارتباط با رسانهها و انتقال فرهنگ است.
فرهنگ به عنوان یک کل متحول در تعامل با تمام اجزای موثر بر خود شکل
میگیرد.
برای درک بهتر آن, میتوان فرهنگ را در مقابل حیات سیاسی, اجتماعی و
اقتصادی بررسی
اين رويكرد به تحليل بهتر فرهنگ کمک میکند[1].
فرهتی به عنوان محموعهای از باورها اداب رس وم و اررسها تعرر نف
صفحه 9:
ریف مختلفی از فرهنگ ارائه شده است, از جمله:
نشء دين نو دب و رسوم
؛ واشركونه توانایی و عادتی است که هر oil ميتواند در جامعه
ees تشن تزع و8 و گنت نت :اننا :فزن :ا
: فى اهورد مانند باورهاء رسمها؛ء سنجههای هنری؛ عادتهاى خورد
ريشه خود فرد نیست بلکه با آموز هاى
Tce eel ae tle eee a
سازگار شود
تعریف فرهنگ مل مفاهیمی مانند رة
کارهای روانی است.
ی انگارههای" ذهنی : 9 و ساز و
به این ترتیب, فرهنگ به مجموعهای از چیزها و رخدادها اطلاق میشود که بر
پایه کاربرد نمادها شکل م ىكيرد.
داشتن فرهنگ, به معنای توانایی خاص بشر در نمادگری است که نشاندهنده
1 lo. 05
صفحه 10:
این متن همچنین به چهار مفهوم مختلف از فرهنگ اشاره دارد:
8 فرآیند توسعه فکری یا روحی؛ این کاربرد سنتی اصطلاح فرهنگ را دریافت
کلاسیک فرهنگ بر می شمریم.
2 مجموعهای از ارزشها, باورها, oul هاء قراردادها و عادت ها اطلا ق می
شود و صفت ویژهی جامعهای خاص يا دوره ی تاریخی را به ما می نماياند
دریافت توصیفی مینامند.
3 نمادها. کنشهای نمادین است. این مفهوم به شناسایی و تحلیل پدیدههای
فرهنگی به عنوان صورتهای نمادین در بافتهای اجتماعی مربوط
میشود. تحلیل فرهنگی به بررسی ساختار و بافت اجتماعی این نمادها
میپردازد.
دریافت ساختاری که پدیدههای فرهنگی ۳ در بافتهای اجتماعی تحلیل
میکند.
در نهایت, فرهنگ به عنوان توانایی خاص بشر در نمادگری و ارتباط با محیط
صفحه 11:
ارزش ها و طرز فکر مذهب زبان
سازمان های اجتماعی Bee بر قوانین و سیاست
شکل (1): دیاگرام معناشناسی فرهنگ منبع:[5]
صفحه 12:
صفحه 13:
"معماری" " چیست؟ معماری یک فعالیت هنری و علمی است که به آفرینش و
ساماندهی فضا میپردازد و تبلور فرهنگ یک جامعه در گذر زمان است[6].
این فعالیت فراتر از ساخت بناهاست و به چگونگی ساختن آنها برای
برآورده کردن نیازهای انسانی و غیرمادی مربوط میشود.
معماری از زمانهای دور شکل گرفته و در طول تاریخ پیچیدهتر و نظامیافتهتر
شده است.
انواع مختلفی از معماری وجود دارد, از جمله معماری مردمی, بومی. مذهبی
و یادمانی[7].
معماری به عنوان یک پدیده اجتماعی از فرهنگ نشات گرفته و بر آن تاثیر
می گذارد و آینه ای است از اندیشه های انسان در رابطه با فضاء زیبایی
شناسی, و فرهنگ.
به همین سبب هر سبک معماری بازتابی از فرهنگ و هنر دوره خود است و با
خی لت .. ای ho cas ای یی ws عل ieee takes cae tel od Se
صفحه 14:
صفحه 15:
معماری پایدار به قرن 19 برمیگردد و پیشگامانی چون جان راسکین, ویلیام
موريس و ریچارد لتابی از پیشگامان نهضت معماری پایدار محسوب می
شوند..
راسکین: در کتاب "هفت مشعل معماری" به الگوگیری از نظم هارمونیک
طبیعت برای رشد و پیشرفت اشاره میکند.
میکرد.
معاران در تلاشند تا راهتار های جدیدی رای تام ری مطاو انسان
بيدا کنند.
با توجه به تأثیر ساختمانها ابر ee مفهوم "معماری پایدار" , "معماری
اکولوژیکی" ,"معماری سبز" یا " معماری زیست محیطی" به وجود آمده است
كه به طراحى فضاهاى ساركار آ محیط زیست اشاره دارد.
صفحه 16:
کار By oye CEs er es ne
كه هدف آن کاهش آسیب به محیط زیست از نظر انرژی و بهرهبرداری از
اس معماری سامل وا زیر pili
1.کاهش مصرف منابع غیرقابل تجدید
2.توسعه محیط طبیعی
3.حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و آسیبرسان بر طبیعت در صنعت
ساختمان
معماری پایدار به دنبال ارائه راهحلهایی در زمینههای کالبدی, محیطی,
اجتماعی و فرهنگی است تا از بروز مشکلاتی مانند نابودی منایع طیبیعی,
ae اکوسیستمها, آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت زندگی جلوگیری
تادائو آندو نیز اشاره میکند که "من ساختمان هایی می سازم که در طبیعت
صفحه 17:
صفحه 18:
ze از یک معماری پایدار میتوان ویژگیهای زير را انتظار داشت:
٠ به حداقل رساندن بهرهبرداری از منابع تجدید ناپذیر و استفاده از انرژیهای
و تجدیدپذیر.
* ارتقای کیفیت محیط زیست و گسترش محیط طبیعی.
* کاهش مصرف مواد آلوده و سمی.
* حفظ هویت فرهنگی و قومی.
* ترویج زندگی سالم.
* استفاده خردمندانه از زمین و همگونی شکل ساختمان با محیط زیست.
٠ اقتصادى بودن ساخت و ساز با استفاده از فناوریهای جایگزین.
٠ هماهنك سازی ساختوان با محیط وتا حد امکان استفاده از روش هاى
oes : از ایجاد آلودگی صوتی و هوا[9].
ی اه مادام العمر کر یازا با
ختلالات جسمی و حرکتی و... (قابلیت تطبیق پذیری) رفع نیاز افراد در طول
زمان (يايداريع) براوردن eine فعلى و أنى ساكنين(قيمت مناسب) [10].
صفحه 19:
صفحه 20:
«جهت گیری فرهنگ هاء همواره بر مبنای فطرت بشری و انديشه او انجام می
شود و همین مسیر در شکل دهی به فضای زیست و پیدایش معماری
چرا که این فضا به عنوان یک نیاز بشری مطرح است و این گونه نیازها
همواره در مسیر عقل و فطرت الهی پاسخ داده میشوند»[11].
تمامی سیک های بزرگ, هنگامی که از درون به آن ها نگاه کنیم گنجینه های
معنوی به شمار می روند. اما وقتی آن ها را به عنوان یک سبک تقلید کنیم این
گنجینه ها به مقابری)قبر) برای یک زندگی پایان یافته تبدیل می شوند.
< این تاثیر را می توان در چند مبحث عنوان نمود:
توجه به نوع عملکردها و رفتارها در یک مکان متناسب با فرهنگی خاص, باعث
به وجود آهدن تنوح فصاها می شود. نوع عملکرد و شکل عملکرد عوامل
تعیین کننده ی شکلر و اندازه فضا هستند.
صفحه 21:
فرهنگ هر جامعه شامل دو بعد است:
*بعد غیرمادی: شامل قوانین» ارزشها و باورها.
*بعد مادی: شامل ساختمانها, بناها و کارخانهها.
این دو بعد بههم پیوستهاند و ریشه در ارزشها و باورهای جامعه دارند.
معماری بهعنوان بخشی از فرهنگ, نیازهای بشری را در فضاهای زیستی شکل
میدهد.
بناها بهعنوان نمایانگر هویت جامعه, اطلاعاتی درباره فرهنگ سازندگان خود
ارائه میدهند.
معمار باید با شناخت رفتارها و نیازهای فرهنگی. فضاهایی متناسب طراحی
کند.
ان شناخت به اییاد برع فضاها و ارتباطات میان آنها کمی مینند:
صفحه 22:
صفحه 23:
در معماری, علاوه بر استحکام مصالح, توجه به نیازهای فرهنگی مردم اهمیت دارد.
در معماری ایرانی. مسائل اعتعادی و فرهنعی تاثیر ریادی بر طراحی فصاهای مسکونی
داشته است.
> ویژگیهای معماری ایرانی:
* احترام به حریم خصوصی: فضاهای داخلی با دیوار از فضای بیرونی جدا شدهاند و
تنها ورودی به خانه. "هشتی" است که مهمانان در آن منتظر میمانند.
* رب فقس استاده از وسایل جاص رای رگ در مور رعایت ریم رویط رن
و مرد.
* درونگرایی: یکی از اصول معماری ایرانی است خانهها به دو بخش "اندرونی" (برای
خانواده) و "بیرونی" (برای مهمانان) تقسیم میشوند [13].
صفحه 24:
< تأثیر محیط فیزیکی بر رفتار:
* طراعی فصاها مر توا بر روایط ماع و ای اعضای حانواد. تانر
بگذارد.
۶ خانههایی با فضاهای مشترک, پیوند عاطفی قویتری ایجاد میکنند, در حالی که
فضاهای مستقل میتوانند به زندگی فردگرایانه منجر شوند [14].
بنابراین. ساختمانسازی تنها یک سرپناه نیست. بلکه ارتباط عمیقی با فرهنگ و
رفتار انسانها دارد.
در گذشته ایرانی ها به ساختن مسجد, مدرسه, حمام, راه و پل, اهمییت می دادند.
چون اجداد ما به "عبادت" و "علم" و "نظافت" و "سهولت رفت و آمد و حمل و
نقل" بها می داده اند و اين آمور, جزو "ارزش" های آنان بوده است؛ یعنی جزئی از
au 2 . "
فرهنگ ایرانی".
صفحه 25:
صفحه 26:
به بررسی رابطه بین فرهنگ و شهرسازی میپردازد و تأکید میکند
که شهرسازی همچون خانهسازی از فرهنگ مردم تأثیر
میپذیرد[ 15].
بناهای بلند و برجسته در شهرها, نمادی از ارزشها و اهمیتهای
فرهنگی ساکنان هستند.
در مه آاری ان لام مس اد و مکانه ای مه دس با کب دهای
برجسته, نشاندهنده اهمیت ویژهای هستند و بر دیگر ساختمانهای
شهر برتری دارند.
به عنوان مثال, کنبدهای مسجد جامع اصفهان و کنبدهای دوازدهمی
دمشق به وضوح در نمای کلی شهر دیده میشوند و تأثیر قابل
توجهی بر قضاوت مردم درباره ان شهر دارند[16].
مردم با دیدن تمای کلی هر شهر, نسبت به آن داوری می کنند. به
همین دلیل است که برخی نوجوانان لبنانی پس از بازدید از تهران
كه وده eels) ssi ules ی ور بم سل
1
در گذشته ایرانیها به ساختن مسای م دارس حمامه ار راهه او
پلها اهمیت میدادند که نشاندهنده ارزشهای فرهنگی چون
صفحه 27:
صفحه 28:
سیر از ظاهر به باطن در معماری به این معناست که بنا باید نیازهای جسمانی و
روحانی انسان را برآورده کند.
معمار با طراحی خود تلاش میکند تا جنبههای مادی را به جنبههای باطنی و
معنوی نزدیک کند.
> نکات کلیدی:
۶ حمامها: طراحی حمامها بهگونهای است که هم نیازهای جسمی و هم روحی را
تأمین کنند.
* استفاده از مواد: سنگها و مصالح دیگر بهگونهای صیقل داده میشوند که خشونت
مادی آنها کاهش ابد و لطافت و شفافبت بیشتری پیدا کنند (مانند سنگ مرمر).
* شفافیت: آینه و شيشه به بنا ظاهری شفاف و لطیف میدهند.
* طاقها: علاوه بر پوشش, به مرتبه بالاتری از هستی اشاره دارند و به مفهوم
آسمان و عالم نزدیک میشوند.
معما با درک عمیق از انسان. فضاهای زیستی را طراحى میکند که بیازهای
rl ۲ 1
صفحه 29:
هند سه
شفافیت و
تداوم
راز و ابهام
تعادل
موزون
ريشه در اصول اجتماعی و فلسفی دارد و بر جوهر و هسته
باطنی بناها تاکید میکند.
عناصر پراکنده به یک وحدت مرکزی متصل میشوند که در فضای
معماری اسلامی مشهود است.
شکلگیری عناصر کالبدی به کلیتی بصری منجر میشود که كمال شكل و
تصویر را به نمایش میگذارد.
همزیستی مسالمتآمیز میان انسان, معماری و طبیعت, که فعالیتهای
اجتماعی و فرهنگی با آهنگی موزون با طبیعت هماهنگ است.
زبان معماری بر پایه هندسه استوار است و در معماری اسلامی, تجلیگاه
افکار الهی و عقلانی است.
ای 7719 ۱7175717۳
میدهد و گشایشهای فضایی شفافیت را افزایش میدهد.
سادگی و ترکیب هندسه موجب ایجاد ساختمانهایی میشود که پیامهای
عمیق معنوی را منتقل میکند.
توازن بین ساختمان و محیط طبیعی, که عناصر کالبدی در مکان خود به
aaa
صفحه 30:
صفحه 31:
< برخی از عوامل موثر در شکل گیری صور فضاهای معماری:
۶ عوامل مادی: ماده دانش و فن ساختمان اقتصاد
* عوامل محیطی: اقلیم محیط طبیعی محیط مصنوعی
+ عوامل کارکردی: الگوهای رفتاری و ویژگی های فضایی فعالیت ها تکنولوژی و
ابزارهای زیست
* عوامل فرهنگ: فرهنگ و الگوی پایدار زیبایی, مد و سلیقه ابداع و خلا قیت
از میان عوامل با عوامل تاریخی vile و محيطى فرهنگی نقش مهمی ايقائ
شکل (2): ارتباط بین فرم, سنت و فرهنگ منیع:[20]
صفحه 32:
صفحه 33:
1اهمیت شکل:
eo ۰, بهعنوان عنصر کلیدی در تحقق تصورات و خیالات درباره معماری Slee شکل ٠»
عمل ف ىكند ‘ جزئیات 0
۰ شکل ظاهری, مهمترین و مستقیمترین برداشت از فضای ساخته شده است. طراحی SS
2)شکل و فرهنگ: 1
* شکل میتواند کلید فهم فرهنگی باشد که از طریق فضاهای ساخته شده تایانج ge
! یاداوری ٠ oS
3)دو حالت بررسی شکل: 00 معماری .۰
+
Sylexe* موجود:
. فضای معماری بدون شناخت فرهنگ سازندهاش قابل فهم نیست.
شکل بنا بيانگر فرهنگ معماران و روشهای آنهاست.
۰ آفرینش معماری جدید:
ما را متبلور میکند.
< نتیجهگیری:
cl محر و 4 0 fe... . ا لا ا زمر le
صفحه 34:
صفحه 35:
< خلاصه تأثیرات فرهنگی و تاریخی بر معماری
1)ارتباط با زمینههای فرهنگی و تاربخی:
© پدیدههاي معماری زر مین فرهنگی و تاریخی خود قرار دارند و هر دورهای سبک
2)فرم به عنوان بستر انتقال فرهنگ:
٠ فرم معماری حامل فرهنگ سازندهاش است و بخشی از فرهنگ در معماری
گذشته نهفته است.
3)نقش ناظر:
٠ بیام معماري از طریق بیننده شکل میگیرد و ممکن است با برداشت اولیه طراح
وت باشد.
4)رابطه انسان و فضا:
gS م معماری از پیوند تو توده و فضا ناشی میشود و فهم اين رابطه فلسفی برای
فرم ضرور
5) معمارى اسلامی و فرم:
ی تا مت هن واقمهای ی ار پم Se
رای اسان با ای
۰ نما hl] 522 است و وضوح در تحق و
و و نمايا نكر برا بلع انسان با طبيعت و جهان om Bo
صفحه 36:
صفحه 37:
داد را هنک و هد ری ر رحص ای را 5
معماری:
1)سودمندی و زیبایی:
- انسان در خلق فضاها و ابزارها ابتدا به کارکردهای مادی و ملموس توجه
میکند و سپس به جنبههای هنری و فرهنگی آنها میپردازد.
2)معیارهای زیباییشناسی:
٠ معیارهای زیباییشناسی ثابت نیستند و آفرینش آثار جدید در هنرها ادامه
دارد. این ارزشها به سه دسته تقسیم میشوند:
- صورتها و ارزشهای پایدار کهن
: ارزشها و صورتهای نیمه پایدار
٠ ارزشها و صورتهای زودگذر یا مد
3)تأثیر فرهنگ بر معماری:
۰ در معماری, الگوهای پایدار فرهنگ ملی و دینی مانند "چهار صفه" و
"چهار "EL نمایانگر تمدن یک قوم هستند و پایداری آنها به معنای فقدان
صفحه 38:
4نقش خلاقیت هنرمند:
۰ ابداع و خلاقیت هنرمند تحت تأثیر تاريخ و فرهنگ جامعه و تواناییهای
5259 او قرار دارد و در بستر تاریخی-اجتماعی تحقق مییابد[22].
5)تأثیرات فرهنگی:
سس ی و به طور مستقیم و غیرمستقیم بر آثار هتری و معماری
ثیر میگذارند. برخی از این تانیرات ممکن است به راحتی قابل
شناسايى نباشند.
6)نظم عددى:
٠ اهميت برخى اعداد و اشكال در هنرها به درک انسان از نظم جهان در
< نتیجهگیری:
تأثیرات فرهنگی و هنری بر معماری و فضاهای زیستی پیچیده و چندلایه
هستند و خلاقیت هنرمند در این زمینه نقشی کلیدی دارد.
صفحه 39:
صفحه 40:
٠ فرهنگها مظاهر گوناگونی دارند که با وجود تفاوتهای ظاهری,
شباهتهای بنیادی نیز در آنها وجود دارد.
2)معانی عمیق در معماری:
٠ معماری هر فرهنگ حاوی معانی باطنی است, بهویژه در ایران که دارای
خوردهفرهنگهای متنوع است.
3)محتوای درونی مشترک:
* تنوع فرهنگی دارای محتوای درونی مشترکی است که مظاهر فرهنگی
را ساماندهی میکند. دکتر Lai pu شیوههای معماری ایرانی را به
دورههای مختلف تقسیم میکند و آنها را تحت پنج عامل مشترک
صفحه 41:
4)بیان جایگاه انسان:
٠ در معماری پارتی و خراسانی» هر دو در تلاش برای بیان جایگاه برتر
انسان بر زمین هستند, اگرچه روایتهای متفاوتی دارند.
5)ویژگیهای معماری اسلامی:
٠ معماری دوران اسلامی ایران با خلق فضاهای سبک» غنی و متنوعء
مفاهیم عمیقتری را در پس کالبدهای خود نهفته دارد.
6)چالشهای درک معانی:
۰ دو عامل موّثر در نادیده گرفتن این معانی شامل نهضت مدرنیسم (که
عناصر تزئینی را زائد میداند) و فقدان درک صحیح از نسبت و رابطه
صورت و معنا در معماری است.
> نتیجهگیری:
معماری نه تنها نمایانگر جلوههای خارجی بلکه حامل مفاهیم عمیق و
صفحه 42:
صفحه 43:
1)هدف طراحی شهری:
٠ فضاهای شهری» چه باز و چه بسته» باید بهب ود کیفیت زندگی
استفادهکنندگان را هدف قرار دهند. این فرایند نیازمند بررسی و تحلیل
دقیق است.
2)چالشهای موجود:
٠ رویکردهای کمی و برنامهریزی صرفاً بر تأمین سطوح و سرانهها تمرکز
دارند و نمیتوانند به نیازهای کیفی پاسخ دهند.
٠ نگرشهای صرفاً هنری نیز به تنهایی کافی نیستند و نیاز به ترکیب
تفکرات زیباشناختی با ملاحظات اجتماعی و فرهنگی دارند.
3نیازهای انسانی:
3 طراحی شهری باید انسان و نیازهای فطری او را در نظر بگیرد و هدف
ای سیم lise شب مه ره اس
صفحه 44:
4نرکیب نیازهای کالبدی و اجتماعی:
٠ طراحی باید بر اساس رفع نیازهای انسانی در دو قالب کالبدی
(بهسازی فضاهای شهری) و اجتماعی (کاهش فشارهای زندگی
شهری) باشد.
5)اهمیت حفظ میراث تاریخی:
٠ طراحی شهری در شهرهایی با پیشینه تاریخی غنی (مانند اصفهان) باید
حفظ بناهای ارزشمند را در اولویت قرار دهد. زیرا این بناها پیوندی
میان حال و گذشته ایجاد میکنند و سندی از دگرگونیهای فرهنگی
6)توجه به زمينه و محيط:
٠ طراحى بايد با توجه به محيط و زمينه تاريخى انجام شود واز طراحى
ساختمانهاى نامتناسب و ناهمكون يرهيز كند تا انسجام شهری حفظ
شود.
م نتیجهگیری:
صفحه 45:
صفحه 46:
اين مقاله به بررسی تحولات قرن اخیر و تأثیر آن بر زندگی و
قرهک جامهه ای رانی ی ردارد. بعی یرای تس ریم در رت دی و
فرهنگ, به ویژه در معماری سنتی, باعث کمتوجهی به هویت
فرهنگی شده است. در مقابل» کشورهای اروپایی این تغییرات را
به تدریج پذیرفتهاند. هدف اصلی این مطالعه, شناسایی ارتباط
فرهنگ و معماری و تأثیر متقابل آنهاست.
مقاله به بررسی فرهنگ به عنوان بیانگر هویت جامعه و معماری
به عنوان هنر ظريف میپردازد و تأکید دارد که معماری بخشی از
فرهنگ است که نیازهای انسانی را در فضاهای زیستی شکل
صفحه 47:
* تعریف فرهنگ و معماری:
٠ فرهنگ به عنوان مجموعهای از باورها,ء آداب و رسوم تعری ف میشود و
معماری به عنوان فعالیت هنری و علمی در ساماندهی فضا.
٠ ارتباط عمیق بین فرهنگ و معماری وجود دارد و معماری به عنوان
رناب مده فر هف عق مركي 1 7 7
+ تأثیرات فرهنگی بر معماری:
۰ فرهنگ و ارزشهای اجتماعی به طراحی و سازماندهی فضاها تأثیر
می ارند.
۰ معماری ایرانی به دلیل تأثیرات اعتقادی و فرهنگی, ویژگیهای خاصی
دارد.
* معماری پایدار:
۰ تأکید بر طراحی فضاهای سازگار با محیط زیست و کاهش آسیب به منابع
۰ ویژگیهای معماری پایدار شامل استفاده از منابع تجدیدی ذیر و حفظ
صفحه 48:
2
* نتیجهگیری
اين مقاله نشان میدهد که معماری نه تنها نمایانگر فرهنگ و
هویت سازندگان است, بلکه در فرایند طراحی نیز نقش اساسی
در انتقال مفاهیم فرهنگی ایفا میکند.
ارتباط عمیق بین فرهنگ و معماری باید مورد توجه قرار گیرد تا
هویت فرهنگی ایرانی دوباره زنده شود و معماران با شناخت
نیازهای فرهنگی» فضاهایی متناسب طراحی کنند.
همچنین» طراحی شهری باید به کیفیت زندگی و حفظ میراث
فرهنگی توجه داشته باشد تا به نیازهای انسانی پاسخ دهد و به
ae ا ات یر 00 a
صفحه 49:
صفحه 50:
۲(
)(صبورى, 1375 82).
))حمید, 30(,1387.
))قاسم نژاد,1375,4)
)(منبع: مومنی و مسعودی, 1394, 68)
))علیشاهی, 10(,1384
))علیشاهی,1384, (11
))حاجت, 20 ,(1390
9))بیرانوند.73-79(,1390
ae داوودی,(1390
1فلاحی, 1392)
1 مهدوی پور, 57(,1377
1(آشوری. 1386, )16
4 )پرهیزگار20(,1374
1 (آنتونی, 5 (312
1))هيلن, 10(,1379
وزارت فرهگ و ارشاد اسلامی. 1303).
7)یوسف کیانی,1378, )22
8)بهشتی, 8(,1383
9)دیباداراب, 4(,1385
0)مومنی و مسعودی, 1394 ,(76
1 مومنی و مسعودی,1394 ,(78
2بهشتی, 7(,1383
صفحه 51:
1)حاجت, سمیرا و همکاران (1390)نقش حیات در معماری پایدار خانه های دوره قاجار نموته
موردی مطالعه: خانه های تبریز.
2)شاهرخ, حمید (1387)سیر فرهنگ ایران. چاپ چهارم.
3)شيخ داوودی؛ ن(1390) طراحی مسکن و محله مسکونی مادام العمر, کاریست طراحی همه
شمول در خانه سازی برای جوامع رو به پیری, پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشگاه علم و صنعت
ایزای اساوای راهتا سس ای اقا لي
4)فلاحی, مریم (1392)تاثیر فرهنگ بر معماری بومی, معماری و شهرسازی و توسعه پایدار,
موسسه آموزش عالی خاوران, مشهد.
5)صبوری, منوچهر (1375)جامعه شناسی.
6)قاسم نژاد. علی (1375) مفهوم فرهنگ.
7)علیشاهی, مچید (1384) اصول و مبانی معماری و شهرسازی.
S از د (5ة13) مسار کل تک ات ی ورن اهر سای تاه
9)لینج. کوین (1374) سیمای شهر, ترجمه مزینی, انتشارات دانشگاه تهران, تهران.
0)مومنی, کورش و مسعودی, زهره (1395)رابطه فرهنگ و معماری )با بررسی موزه هنرهای
معاصر تهران(,جلوه هنر, شماره 15
1( مودوى بور شین (2۰)1377دهه ای بر تاثير و رهگ در عععاری مسکن و یط Tsay
be '
صفحه 52:
End