علوم مهندسیمعماری و عمرانتحقیق و پژوهش

پاورپوینت فرهنگ و معماری

این پروژه(52 اسلاید)شامل: چکیده مقدمه تعاریف فرهنگ تعاریف معماری مفهوم معماری پایدار ویژگی های معماری پایدار رابطه فرهنگ و معماری خانه سازی شهرسازی مفهوم سیر از ظاهر به باطن و عوامل بنیادی معماری ایران تاثیر عوامل فرهنگی بر فرم معماری اهمیت مفهوم شکل یا فرم در فرهنگ معماری روند طراحی و پیدایش فرم عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری مبانی فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری نتیجه گیری خلاصه و نتیجه گیری کلی مقاله منابع

azam

صفحه 1:
پروژه درس . فرهنگ ۳

صفحه 2:

صفحه 3:
ایس معاله به تحولات فرن اخیر و تاثیر آن بر زندفی و فرهی جاععه ‎Dy lees‏ این تحولات باعث تغییراتی در زندگی و فرهنگ و کم توجهی به معماری سنتی شده و سرعت آن‌ها مانع تطبیق با فرهنگ جامعه گردیده است. در مقابل, کشورهای اروپایی اين تغییرات را به تدریج و به راحتی پذیرفته‌اند. حال برای رفع این مشکل و جان بخشیدن به فرهنگ و معماری اصیل ایرانی باید عوامل اساسی آن شناسایی شود تا اين هنر اصیل دوباره بازیابی شود. هدف اصلی این مطالعه. شناخت و بررسی ارتباط فرهنگ ۳ ‎Bol‏ یکدیگر است. در ابتدا به بررسى مختصر فرهنگ و معماری پرداخته می‌شود و سپس نمونه‌هایی ار رای ما ی ی معماری ایرانی و اسلامی بررسی می‌شود. همچنین, , عوامل بنیادی معماری ایران و تأثیر فرهنگ بر این عوامل و اهمیت

صفحه 4:

صفحه 5:
در این قسمت به بررسی معنا و رابطه بین "معماری" و "فرهنگ" می‌پردازیم. ایتدا به تعریف فرهنگ به عنوان بیانگر هویت جامعه و معماری به عنوان هنر ظریف اشاره می‌شود. سپس ارتباط این دو واژه بررسی می‌شود, برای رسيدن به جواب بايد سفرى به تاریخ گذشته و بناهای قدیمی و تاریخی و آثار معماری گذشتگان داشته باشیم و با دقت بیشتری به آن‌ها نگاه کنیم تا بتونیم رازهایشان را کشف کنیم و در كنار آن مروری کوتاه بر روی خانه‌ها و شهرهای امروزی برای درک بهتر از وضعیت خواهیم داشت. آنچه ره عشوان فرهنگ برشمرديم (قوان نین, ارزش ها و غیره) تنها بخشی از فرهنگ, را ‎Gre‏ دیگر نیز هست به نام بعد مادی ومنظور از آن ساختمان‌هاء بناها, کارخانه‌ها و... است

صفحه 6:
ذا تكد ما ری واه ‎oe tea se ee Te‏ تأورهاى جامعة دارندء از همين جا حلقه ارتباط فرهنگ و معمارى نمايا يان مى شود. بناها مانند کتاب‌هایی هستند که باید مطالعه شوند تا از فرهنگ سازندگان و هویت جامعه آگاه شویم. در ادامه, به بررسی معماری به عنوان بازتاب‌دهنده فرهنگ پرداخته می‌شود(به سانی ركد از زبان معماری, سخن فرهنگی می شنویم.) و بحث به دو بخش "خانه‌سازی" و "شهرسازی" تقسیم می‌شود, که با مثال‌هایی از خانه‌سازی ادامه خواهد یافت. در نهایت به درک عمیق‌تری از فرهنگ و معماری در جوامع مختلف کمک می‌کند.

صفحه 7:

صفحه 8:
در اين قسمت به بررسی مفهوم فرهنگ و ارتباط آن با حیات بشری می‌پردازيم. فرهنگ در بستر وجود و زیست درونی انسان‌ها شکل می‌گیرد و تحول می‌يابد. رابطه ميان عقايد, ارزش هارو قواعد حاكم بر فرهتك و تاثیر آن بر رگ اجتماعی مورد تحلیل قرار مى ‎ene‏ ل ‎yews Slee ee‏ نیازهای آن‌ها, ارتباط با رسانه‌ها و انتقال فرهنگ است. فرهنگ به عنوان یک کل متحول در تعامل با تمام اجزای موثر بر خود شکل می‌گیرد. برای درک بهتر آن, می‌توان فرهنگ را در مقابل حیات سیاسی, اجتماعی و اقتصادی بررسی اين رويكرد به تحليل بهتر فرهنگ کمک می‌کند[1]. فرهتی به عنوان محموعه‌ای از باورها اداب رس وم و اررس‌ها تعرر نف

صفحه 9:
ریف مختلفی از فرهنگ ارائه شده است, از جمله: نشء دين نو دب و رسوم ؛ واشركونه توانایی و عادتی است که هر ‎oil‏ ميتواند در جامعه ‎ees‏ تشن تزع و8 و گنت نت :اننا :فزن :ا : فى اهورد مانند باورهاء رسمها؛ء سنجه‌های هنری؛ عادتهاى خورد ريشه خود فرد نیست بلکه با آموز هاى ‎ ‎Tce eel ae tle eee a ‏سازگار شود‎ ‏تعریف فرهنگ مل مفاهیمی مانند رة کارهای روانی است. ‎ ‏ی انگاره‌های" ذهنی : 9 و ساز و ‏به این ترتیب, فرهنگ به مجموعه‌ای از چیزها و رخدادها اطلاق می‌شود که بر پایه کاربرد نمادها شکل م ىكيرد. ‏داشتن فرهنگ, به معنای توانایی خاص بشر در نمادگری است که نشان‌دهنده ‎1 lo. 05

صفحه 10:
این متن همچنین به چهار مفهوم مختلف از فرهنگ اشاره دارد: 8 فرآیند توسعه فکری یا روحی؛ این کاربرد سنتی اصطلاح فرهنگ را دریافت کلاسیک فرهنگ بر می شمریم. 2 مجموعه‌ای از ارزش‌ها, باورها, ‎oul‏ هاء قراردادها و عادت ها اطلا ق می شود و صفت ویژه‌ی جامعه‌ای خاص يا دوره ی تاریخی را به ما می نماياند دریافت توصیفی می‌نامند. 3 نمادها. کنش‌های نمادین است. این مفهوم به شناسایی و تحلیل پدیده‌های فرهنگی به عنوان صورت‌های نمادین در بافت‌های اجتماعی مربوط می‌شود. تحلیل فرهنگی به بررسی ساختار و بافت اجتماعی این نمادها می‌پردازد. دریافت ساختاری که پدیده‌های فرهنگی ۳ در بافت‌های اجتماعی تحلیل می‌کند. در نهایت, فرهنگ به عنوان توانایی خاص بشر در نمادگری و ارتباط با محیط

صفحه 11:
ارزش ها و طرز فکر مذهب زبان سازمان های اجتماعی ‎Bee‏ بر قوانین و سیاست شکل (1): دیاگرام معناشناسی فرهنگ منبع:[5]

صفحه 12:

صفحه 13:
"معماری" " چیست؟ معماری یک فعالیت هنری و علمی است که به آفرینش و سامان‌دهی فضا می‌پردازد و تبلور فرهنگ یک جامعه در گذر زمان است[6]. این فعالیت فراتر از ساخت بناهاست و به چگونگی ساختن آن‌ها برای برآورده کردن نیازهای انسانی و غیرمادی مربوط می‌شود. معماری از زمان‌های دور شکل گرفته و در طول تاریخ پیچیده‌تر و نظام‌یافته‌تر شده است. انواع مختلفی از معماری وجود دارد, از جمله معماری مردمی, بومی. مذهبی و یادمانی[7]. معماری به عنوان یک پدیده اجتماعی از فرهنگ نشات گرفته و بر آن تاثیر می گذارد و آینه ای است از اندیشه های انسان در رابطه با فضاء زیبایی شناسی, و فرهنگ. به همین سبب هر سبک معماری بازتابی از فرهنگ و هنر دوره خود است و با خی لت .. ای ‎ho cas‏ ای یی ‎ws‏ عل ‎ieee takes cae tel od Se‏

صفحه 14:

صفحه 15:
معماری پایدار به قرن 19 برمی‌گردد و پیشگامانی چون جان راسکین, ویلیام موريس و ریچارد لتابی از پیشگامان نهضت معماری پایدار محسوب می شوند.. راسکین: در کتاب "هفت مشعل معماری" به الگوگیری از نظم هارمونیک طبیعت برای رشد و پیشرفت اشاره می‌کند. می‌کرد. معاران در تلاشند تا راهتار های جدیدی رای تام ری مطاو انسان بيدا کنند. با توجه به تأثیر ساختمان‌ها ابر ‎ee‏ مفهوم "معماری پایدار" , "معماری اکولوژیکی" ,"معماری سبز" یا " معماری زیست محیطی" به وجود آمده است كه به طراحى فضاهاى ساركار آ محیط زیست اشاره دارد.

صفحه 16:
کار ‎By oye CEs er es ne‏ كه هدف آن کاهش آسیب به محیط زیست از نظر انرژی و بهره‌برداری از اس معماری سامل وا زیر ‎pili‏ ‏1.کاهش مصرف منابع غیرقابل تجدید 2.توسعه محیط طبیعی 3.حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و آسیب‌رسان بر طبیعت در صنعت ساختمان معماری پایدار به دنبال ارائه راه‌حل‌هایی در زمینه‌های کالبدی, محیطی, اجتماعی و فرهنگی است تا از بروز مشکلاتی مانند نابودی منایع طیبیعی, ‎ae‏ اکوسیستم‌ها, آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت زندگی جلوگیری تادائو آندو نیز اشاره می‌کند که "من ساختمان هایی می سازم که در طبیعت

صفحه 17:

صفحه 18:
‎ze‏ از یک معماری پایدار می‌توان ویژگی‌های زير را انتظار داشت: ‎٠‏ به حداقل رساندن بهره‌برداری از منابع تجدید ناپذیر و استفاده از انرژی‌های و تجدیدپذیر. ‏* ارتقای کیفیت محیط زیست و گسترش محیط طبیعی. ‏* کاهش مصرف مواد آلوده و سمی. ‏* حفظ هویت فرهنگی و قومی. ‏* ترویج زندگی سالم. ‏* استفاده خردمندانه از زمین و همگونی شکل ساختمان با محیط زیست. ‎٠‏ اقتصادى بودن ساخت و ساز با استفاده از فناوری‌های جایگزین. ‎٠‏ هماهنك سازی ساختوان با محیط وتا حد امکان استفاده از روش هاى ‎oes :‏ از ایجاد آلودگی صوتی و هوا[9]. ‏ی اه مادام العمر کر یازا با ‏ختلالات جسمی و حرکتی و... (قابلیت تطبیق پذیری) رفع نیاز افراد در طول زمان (يايداريع) براوردن ‎eine‏ فعلى و أنى ساكنين(قيمت مناسب) [10].

صفحه 19:

صفحه 20:
«جهت گیری فرهنگ هاء همواره بر مبنای فطرت بشری و انديشه او انجام می شود و همین مسیر در شکل دهی به فضای زیست و پیدایش معماری چرا که این فضا به عنوان یک نیاز بشری مطرح است و این گونه نیازها همواره در مسیر عقل و فطرت الهی پاسخ داده می‌شوند»[11]. تمامی سیک های بزرگ, هنگامی که از درون به آن ها نگاه کنیم گنجینه های معنوی به شمار می روند. اما وقتی آن ها را به عنوان یک سبک تقلید کنیم این گنجینه ها به مقابری)قبر) برای یک زندگی پایان یافته تبدیل می شوند. < این تاثیر را می توان در چند مبحث عنوان نمود: توجه به نوع عملکردها و رفتارها در یک مکان متناسب با فرهنگی خاص, باعث به وجود آهدن تنوح فصاها می شود. نوع عملکرد و شکل عملکرد عوامل تعیین کننده ی شکلر و اندازه فضا هستند.

صفحه 21:
فرهنگ هر جامعه شامل دو بعد است: *بعد غیرمادی: شامل قوانین» ارزش‌ها و باورها. *بعد مادی: شامل ساختمان‌ها, بناها و کارخانه‌ها. این دو بعد به‌هم پیوسته‌اند و ریشه در ارزش‌ها و باورهای جامعه دارند. معماری به‌عنوان بخشی از فرهنگ, نیازهای بشری را در فضاهای زیستی شکل می‌دهد. بناها به‌عنوان نمایانگر هویت جامعه, اطلاعاتی درباره فرهنگ سازندگان خود ارائه می‌دهند. معمار باید با شناخت رفتارها و نیازهای فرهنگی. فضاهایی متناسب طراحی کند. ان شناخت به اییاد برع فضاها و ارتباطات میان آن‌ها کمی می‌نند:

صفحه 22:

صفحه 23:
در معماری, علاوه بر استحکام مصالح, توجه به نیازهای فرهنگی مردم اهمیت دارد. در معماری ایرانی. مسائل اعتعادی و فرهنعی تاثیر ریادی بر طراحی فصاهای مسکونی داشته است. > ویژگی‌های معماری ایرانی: * احترام به حریم خصوصی: فضاهای داخلی با دیوار از فضای بیرونی جدا شده‌اند و تنها ورودی به خانه. "هشتی" است که مهمانان در آن منتظر می‌مانند. * رب فقس استاده از وسایل جاص رای رگ در مور رعایت ریم رویط رن و مرد. * درون‌گرایی: یکی از اصول معماری ایرانی است خانه‌ها به دو بخش "اندرونی" (برای خانواده) و "بیرونی" (برای مهمانان) تقسیم می‌شوند [13].

صفحه 24:
< تأثیر محیط فیزیکی بر رفتار: * طراعی فصاها مر توا بر روایط ماع و ای اعضای حانواد. تانر بگذارد. ۶ خانه‌هایی با فضاهای مشترک, پیوند عاطفی قوی‌تری ایجاد می‌کنند, در حالی که فضاهای مستقل می‌توانند به زندگی فردگرایانه منجر شوند [14]. بنابراین. ساختمان‌سازی تنها یک سرپناه نیست. بلکه ارتباط عمیقی با فرهنگ و رفتار انسان‌ها دارد. در گذشته ایرانی ها به ساختن مسجد, مدرسه, حمام, راه و پل, اهمییت می دادند. چون اجداد ما به "عبادت" و "علم" و "نظافت" و "سهولت رفت و آمد و حمل و نقل" بها می داده اند و اين آمور, جزو "ارزش" های آنان بوده است؛ یعنی جزئی از ‎au‏ 2 . " فرهنگ ایرانی".

صفحه 25:

صفحه 26:
به بررسی رابطه بین فرهنگ و شهرسازی می‌پردازد و تأکید می‌کند که شهرسازی همچون خانه‌سازی از فرهنگ مردم تأثیر می‌پذیرد[ 15]. بناهای بلند و برجسته در شهرها, نمادی از ارزش‌ها و اهمیت‌های فرهنگی ساکنان هستند. در مه آاری ان لام مس اد و مکان‌ه ای مه دس با کب دهای برجسته, نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای هستند و بر دیگر ساختمان‌های شهر برتری دارند. به عنوان مثال, کنبدهای مسجد جامع اصفهان و کنبدهای دوازدهمی دمشق به وضوح در نمای کلی شهر دیده می‌شوند و تأثیر قابل توجهی بر قضاوت مردم درباره ان شهر دارند[16]. مردم با دیدن تمای کلی هر شهر, نسبت به آن داوری می کنند. به همین دلیل است که برخی نوجوانان لبنانی پس از بازدید از تهران كه وده ‎eels) ssi ules‏ ی ور بم سل 1 در گذشته ایرانی‌ها به ساختن مسای م دارس حمام‌ه ار راهه او پل‌ها اهمیت می‌دادند که نشان‌دهنده ارزش‌های فرهنگی چون

صفحه 27:

صفحه 28:
سیر از ظاهر به باطن در معماری به این معناست که بنا باید نیازهای جسمانی و روحانی انسان را برآورده کند. معمار با طراحی خود تلاش می‌کند تا جنبه‌های مادی را به جنبه‌های باطنی و معنوی نزدیک کند. > نکات کلیدی: ۶ حمام‌ها: طراحی حمام‌ها به‌گونه‌ای است که هم نیازهای جسمی و هم روحی را تأمین کنند. * استفاده از مواد: سنگ‌ها و مصالح دیگر به‌گونه‌ای صیقل داده می‌شوند که خشونت مادی آن‌ها کاهش ابد و لطافت و شفافبت بیشتری پیدا کنند (مانند سنگ مرمر). * شفافیت: آینه و شيشه به بنا ظاهری شفاف و لطیف می‌دهند. * طاق‌ها: علاوه بر پوشش, به مرتبه بالاتری از هستی اشاره دارند و به مفهوم آسمان و عالم نزدیک می‌شوند. معما با درک عمیق از انسان. فضاهای زیستی را طراحى می‌کند که بیازهای ‎rl ۲‏ 1

صفحه 29:
هند سه شفافیت و تداوم راز و ابهام تعادل موزون ريشه در اصول اجتماعی و فلسفی دارد و بر جوهر و هسته باطنی بناها تاکید می‌کند. عناصر پراکنده به یک وحدت مرکزی متصل می‌شوند که در فضای معماری اسلامی مشهود است. شکل‌گیری عناصر کالبدی به کلیتی بصری منجر می‌شود که كمال شكل و تصویر را به نمایش می‌گذارد. همزیستی مسالمت‌آمیز میان انسان, معماری و طبیعت, که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی با آهنگی موزون با طبیعت هماهنگ است. زبان معماری بر پایه هندسه استوار است و در معماری اسلامی, تجلی‌گاه افکار الهی و عقلانی است. ای 7719 ۱7175717۳ می‌دهد و گشایش‌های فضایی شفافیت را افزایش می‌دهد. سادگی و ترکیب هندسه موجب ایجاد ساختمان‌هایی می‌شود که پیام‌های عمیق معنوی را منتقل می‌کند. توازن بین ساختمان و محیط طبیعی, که عناصر کالبدی در مکان خود به ‎aaa‏

صفحه 30:

صفحه 31:
< برخی از عوامل موثر در شکل گیری صور فضاهای معماری: ۶ عوامل مادی: ماده دانش و فن ساختمان اقتصاد * عوامل محیطی: اقلیم محیط طبیعی محیط مصنوعی + عوامل کارکردی: الگوهای رفتاری و ویژگی های فضایی فعالیت ها تکنولوژی و ابزارهای زیست * عوامل فرهنگ: فرهنگ و الگوی پایدار زیبایی, مد و سلیقه ابداع و خلا قیت از میان عوامل با عوامل تاریخی ‎vile‏ و محيطى فرهنگی نقش مهمی ايقائ شکل (2): ارتباط بین فرم, سنت و فرهنگ منیع:[20]

صفحه 32:

صفحه 33:
1اهمیت شکل: eo ۰, ‏به‌عنوان عنصر کلیدی در تحقق تصورات و خیالات درباره معماری‎ Slee ‏شکل‎ ٠» عمل ف ىكند ‘ جزئیات 0 ۰ شکل ظاهری, مهم‌ترین و مستقیم‌ترین برداشت از فضای ساخته شده است. طراحی ‎SS‏ ‏2)شکل و فرهنگ: 1 * شکل می‌تواند کلید فهم فرهنگی باشد که از طریق فضاهای ساخته شده تایانج ‎ge‏ ! ‏یاداوری‎ ٠ oS 3)دو حالت بررسی شکل: 00 معماری .۰ + ‎Sylexe*‏ موجود: . فضای معماری بدون شناخت فرهنگ سازنده‌اش قابل فهم نیست. شکل بنا بيانگر فرهنگ معماران و روش‌های آن‌هاست. ‏۰ آفرینش معماری جدید: ‎ ‏ما را متبلور می‌کند. < نتیجه‌گیری: ‎cl ‏محر و‎ 4 0 fe... . ‏ا لا ا زمر‎ le

صفحه 34:

صفحه 35:
< خلاصه تأثیرات فرهنگی و تاریخی بر معماری 1)ارتباط با زمینه‌های فرهنگی و تاربخی: © پدیده‌هاي معماری زر مین فرهنگی و تاریخی خود قرار دارند و هر دوره‌ای سبک 2)فرم به عنوان بستر انتقال فرهنگ: ‎٠‏ فرم معماری حامل فرهنگ سازنده‌اش است و بخشی از فرهنگ در معماری گذشته نهفته است. 3)نقش ناظر: ‎٠‏ بیام معماري از طریق بیننده شکل می‌گیرد و ممکن است با برداشت اولیه طراح وت باشد. 4)رابطه انسان و فضا: ‎gS‏ م معماری از پیوند تو توده و فضا ناشی می‌شود و فهم اين رابطه فلسفی برای فرم ضرور 5) معمارى اسلامی و فرم: ی تا مت هن واقم‌های ی ار پم ‎Se‏ ‏رای اسان با ای ۰ نما ‎hl]‏ 522 است و وضوح در تحق و و و نمايا نكر برا بلع انسان با طبيعت و جهان ‎om Bo‏

صفحه 36:

صفحه 37:
داد را هنک و هد ری ر رحص ای را 5 معماری: 1)سودمندی و زیبایی: - انسان در خلق فضاها و ابزارها ابتدا به کارکردهای مادی و ملموس توجه می‌کند و سپس به جنبه‌های هنری و فرهنگی آن‌ها می‌پردازد. 2)معیارهای زیبایی‌شناسی: ‎٠‏ معیارهای زیبایی‌شناسی ثابت نیستند و آفرینش آثار جدید در هنرها ادامه دارد. این ارزش‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: ‏- صورت‌ها و ارزش‌های پایدار کهن : ارزش‌ها و صورت‌های نیمه پایدار ‎٠‏ ارزش‌ها و صورت‌های زودگذر یا مد 3)تأثیر فرهنگ بر معماری: ۰ در معماری, الگوهای پایدار فرهنگ ملی و دینی مانند "چهار صفه" و "چهار ‎"EL‏ نمایانگر تمدن یک قوم هستند و پایداری آن‌ها به معنای فقدان

صفحه 38:
4نقش خلاقیت هنرمند: ۰ ابداع و خلاقیت هنرمند تحت تأثیر تاريخ و فرهنگ جامعه و توانایی‌های 5259 او قرار دارد و در بستر تاریخی-اجتماعی تحقق می‌یابد[22]. 5)تأثیرات فرهنگی: سس ی و به طور مستقیم و غیرمستقیم بر آثار هتری و معماری ثیر می‌گذارند. برخی از این تانیرات ممکن است به راحتی قابل شناسايى نباشند. 6)نظم عددى: ‎٠‏ اهميت برخى اعداد و اشكال در هنرها به درک انسان از نظم جهان در < نتیجه‌گیری: تأثیرات فرهنگی و هنری بر معماری و فضاهای زیستی پیچیده و چندلایه هستند و خلاقیت هنرمند در این زمینه نقشی کلیدی دارد.

صفحه 39:

صفحه 40:
‎٠‏ فرهنگ‌ها مظاهر گوناگونی دارند که با وجود تفاوت‌های ظاهری, شباهت‌های بنیادی نیز در آن‌ها وجود دارد. 2)معانی عمیق در معماری: ‎٠‏ معماری هر فرهنگ حاوی معانی باطنی است, به‌ویژه در ایران که دارای خورده‌فرهنگ‌های متنوع است. 3)محتوای درونی مشترک: ‏* تنوع فرهنگی دارای محتوای درونی مشترکی است که مظاهر فرهنگی را ساماندهی می‌کند. دکتر ‎Lai pu‏ شیوه‌های معماری ایرانی را به دوره‌های مختلف تقسیم می‌کند و آن‌ها را تحت پنج عامل مشترک

صفحه 41:
4)بیان جایگاه انسان: ‎٠‏ در معماری پارتی و خراسانی» هر دو در تلاش برای بیان جایگاه برتر انسان بر زمین هستند, اگرچه روایت‌های متفاوتی دارند. 5)ویژگی‌های معماری اسلامی: ‎٠‏ معماری دوران اسلامی ایران با خلق فضاهای سبک» غنی و متنوعء مفاهیم عمیق‌تری را در پس کالبدهای خود نهفته دارد. 6)چالش‌های درک معانی: ۰ دو عامل موّثر در نادیده گرفتن این معانی شامل نهضت مدرنیسم (که عناصر تزئینی را زائد می‌داند) و فقدان درک صحیح از نسبت و رابطه صورت و معنا در معماری است. > نتیجه‌گیری: معماری نه تنها نمایانگر جلوه‌های خارجی بلکه حامل مفاهیم عمیق و

صفحه 42:

صفحه 43:
1)هدف طراحی شهری: ‎٠‏ فضاهای شهری» چه باز و چه بسته» باید بهب ود کیفیت زندگی استفاده‌کنندگان را هدف قرار دهند. این فرایند نیازمند بررسی و تحلیل دقیق است. ‏2)چالش‌های موجود: ‎٠‏ رویکردهای کمی و برنامه‌ریزی صرفاً بر تأمین سطوح و سرانه‌ها تمرکز دارند و نمی‌توانند به نیازهای کیفی پاسخ دهند. ‎٠‏ نگرش‌های صرفاً هنری نیز به تنهایی کافی نیستند و نیاز به ترکیب تفکرات زیباشناختی با ملاحظات اجتماعی و فرهنگی دارند. ‏3نیازهای انسانی: ‏3 طراحی شهری باید انسان و نیازهای فطری او را در نظر بگیرد و هدف ‏ای سیم ‎lise‏ شب مه ره اس

صفحه 44:
4نرکیب نیازهای کالبدی و اجتماعی: ‎٠‏ طراحی باید بر اساس رفع نیازهای انسانی در دو قالب کالبدی (بهسازی فضاهای شهری) و اجتماعی (کاهش فشارهای زندگی شهری) باشد. ‏5)اهمیت حفظ میراث تاریخی: ‎٠‏ طراحی شهری در شهرهایی با پیشینه تاریخی غنی (مانند اصفهان) باید حفظ بناهای ارزشمند را در اولویت قرار دهد. زیرا این بناها پیوندی میان حال و گذشته ایجاد می‌کنند و سندی از دگرگونی‌های فرهنگی ‏6)توجه به زمينه و محيط: ‎٠‏ طراحى بايد با توجه به محيط و زمينه تاريخى انجام شود واز طراحى ساختمانهاى نامتناسب و ناهمكون يرهيز كند تا انسجام شهری حفظ شود. ‏م نتیجه‌گیری:

صفحه 45:

صفحه 46:
اين مقاله به بررسی تحولات قرن اخیر و تأثیر آن بر زندگی و قرهک جامهه ای رانی ی ردارد. بعی یرای تس ریم در رت دی و فرهنگ, به ویژه در معماری سنتی, باعث کم‌توجهی به هویت فرهنگی شده است. در مقابل» کشورهای اروپایی این تغییرات را به تدریج پذیرفته‌اند. هدف اصلی این مطالعه, شناسایی ارتباط فرهنگ و معماری و تأثیر متقابل آن‌هاست. مقاله به بررسی فرهنگ به عنوان بیانگر هویت جامعه و معماری به عنوان هنر ظريف می‌پردازد و تأکید دارد که معماری بخشی از فرهنگ است که نیازهای انسانی را در فضاهای زیستی شکل

صفحه 47:
* تعریف فرهنگ و معماری: ‎٠‏ فرهنگ به عنوان مجموعه‌ای از باورها,ء آداب و رسوم تعری ف می‌شود و معماری به عنوان فعالیت هنری و علمی در سامان‌دهی فضا. ‎٠‏ ارتباط عمیق بین فرهنگ و معماری وجود دارد و معماری به عنوان رناب مده فر هف عق مركي 1 7 7 ‏+ تأثیرات فرهنگی بر معماری: ‏۰ فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی به طراحی و سازمان‌دهی فضاها تأثیر می ارند. ‏۰ معماری ایرانی به دلیل تأثیرات اعتقادی و فرهنگی, ویژگی‌های خاصی ‏دارد. ‏* معماری پایدار: ۰ تأکید بر طراحی فضاهای سازگار با محیط زیست و کاهش آسیب به منابع ‏۰ ویژگی‌های معماری پایدار شامل استفاده از منابع تجدیدی ذیر و حفظ

صفحه 48:
2 * نتیجه‌گیری اين مقاله نشان می‌دهد که معماری نه تنها نمایانگر فرهنگ و هویت سازندگان است, بلکه در فرایند طراحی نیز نقش اساسی در انتقال مفاهیم فرهنگی ایفا می‌کند. ارتباط عمیق بین فرهنگ و معماری باید مورد توجه قرار گیرد تا هویت فرهنگی ایرانی دوباره زنده شود و معماران با شناخت نیازهای فرهنگی» فضاهایی متناسب طراحی کنند. همچنین» طراحی شهری باید به کیفیت زندگی و حفظ میراث فرهنگی توجه داشته باشد تا به نیازهای انسانی پاسخ دهد و به ae ‏ا ات یر‎ 00 a

صفحه 49:

صفحه 50:
۲( )(صبورى, 1375 82). ))حمید, 30(,1387. ))قاسم نژاد,1375,4) )(منبع: مومنی و مسعودی, 1394, 68) ))علیشاهی, 10(,1384 ))علیشاهی,1384, (11 ))حاجت, 20 ,(1390 9))بیرانوند.73-79(,1390 ‎ae‏ داوودی,(1390 1فلاحی, 1392) 1 مهدوی پور, 57(,1377 1(آشوری. 1386, )16 4 )پرهیزگار20(,1374 1 (آنتونی, 5 (312 1))هيلن, 10(,1379 وزارت فرهگ و ارشاد اسلامی. 1303). 7)یوسف کیانی,1378, )22 8)بهشتی, 8(,1383 9)دیباداراب, 4(,1385 0)مومنی و مسعودی, 1394 ,(76 1 مومنی و مسعودی,1394 ,(78 2بهشتی, 7(,1383

صفحه 51:
1)حاجت, سمیرا و همکاران (1390)نقش حیات در معماری پایدار خانه های دوره قاجار نموته موردی مطالعه: خانه های تبریز. 2)شاهرخ, حمید (1387)سیر فرهنگ ایران. چاپ چهارم. 3)شيخ داوودی؛ ن(1390) طراحی مسکن و محله مسکونی مادام العمر, کاریست طراحی همه شمول در خانه سازی برای جوامع رو به پیری, پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشگاه علم و صنعت ایزای اساوای راهتا سس ای اقا لي 4)فلاحی, مریم (1392)تاثیر فرهنگ بر معماری بومی, معماری و شهرسازی و توسعه پایدار, موسسه آموزش عالی خاوران, مشهد. 5)صبوری, منوچهر (1375)جامعه شناسی. 6)قاسم نژاد. علی (1375) مفهوم فرهنگ. 7)علیشاهی, مچید (1384) اصول و مبانی معماری و شهرسازی. ‎S‏ از د (5ة13) مسار کل تک ات ی ورن اهر سای تاه ‏9)لینج. کوین (1374) سیمای شهر, ترجمه مزینی, انتشارات دانشگاه تهران, تهران. ‏0)مومنی, کورش و مسعودی, زهره (1395)رابطه فرهنگ و معماری )با بررسی موزه هنرهای معاصر تهران(,جلوه هنر, شماره 15 ‏1( مودوى بور شین (2۰)1377دهه ای بر تاثير و رهگ در عععاری مسکن و یط ‎Tsay‏ ‎be '‏

صفحه 52:
End

پروژه درس: فرهنگ و معماری چکیده(خالصه ): این مقاله به تحوالت قرن اخیر و تأثیر آن بر زندگی و فرهنگ جامعه می‌پردازد. این تحوالت باعث تغییراتی در زندگی و فرهنگ و کم توجهی ب11ه معم11اری س11نتی شده و سرعت آن‌ها مانع تطبیق با فرهنگ جامعه گردیده است. در مقابل ،کشورهای اروپایی این تغییرات را به تدریج و به راحتی پذیرفته‌اند. حال برای رفع این مشکل و جان بخشیدن به فرهنگ و معماری اصیل ایرانی باید عوامل اساسی آن شناسایی شود تا این هنر اصیل دوباره بازیابی شود. هدف اصلی این مطالع11ه ،ش11ناخت و بررس11ی ارتب11اط فرهن11گ و معم11اری و ت11أثیر آن‌ها بر یکدیگر است. در ابت11دا ب11ه بررس11ی مختص11ر فرهن11گ و معم11اری پرداخت11ه می‌ش11ود و س11پس نمونه‌ه11ایی از ت11أثیر فرهن11گ ای11رانی و اس11المی ب11ر خانه‌س11ازی و شهرس11ازی در معماری ایرانی و اسالمی بررسی می‌شود. همچنین ،عوامل بنی1ادی معم1اری ای11ران و ت1أثیر فرهن1گ ب1ر این عوام1ل و اهمیت مقدمه: در این قسمت به بررسی معنا و رابطه بین "معماری" و "فرهنگ" می‌پردازیم. ابتدا به تعریف فرهنگ به عنوان بیانگر ه1ویت جامع1ه و معم1اری ب1ه عن1وان ه1نر ظریف اشاره می‌شود. سپس ارتباط این دو واژه بررسی می‌شود ،برای رسیدن به جواب باید سفری به تاریخ گذشته و بناهای قدیمی و تاریخی و آثار معماری گذشتگان داش11ته باش11یم و با دقت بیشتری به آن‌ها نگاه کنیم تا بتونیم رازهایشان را کش11ف ک11نیم و در کن11ار آن مروری کوتاه بر روی خانه‌ها و شهرهای ام1روزی ب1رای درک به1تر از وض1عیت خواهیم داشت. آنچه ب11ه عن11وان فرهن11گ برش11مردیم (ق11وانین ،ارزش ه11ا و غ11یره) تنه11ا بخش11ی از فرهنگ جامعه است. فرهنگ ،دارای بعدی دیگر نیز هست به نام بعد مادی ومنظ11ور از آن س11اختمان‌ها، بناها ،کارخانه‌ها و ...است. با تأکید بر این که معماری و بناها بخشی از فرهنگ هستند و ریشه در ارزش‌ه11ا و میشود. باورهای جامعه دارند ،از همین جا حلقه ارتباط فرهنگ و معماری نمایان ‌ بناها مانند کتاب‌هایی هس11تند ک11ه بای11د مطالع11ه ش11وند ت11ا از فرهن11گ س11ازندگان و هویت جامعه آگاه شویم. در ادامه ،به بررسی معماری به عنوان بازتاب‌دهنده فرهنگ پرداخته می‌شود(ب11ه بیانی دیگر ،از زب11ان معم11اری ،س11خن ف11رهنگی می ش11نویم ).و بحث ب11ه دو بخش "خانه‌سازی" و "شهرسازی" تقسیم می‌شود ،که با مثال‌هایی از خانه‌سازی ادامه خواهد یافت. در نهایت به درک عمیق‌تری از فرهنگ و معماری در جوامع مختلف کمک می‌کند. فرهنگ: در این قسمت به بررسی مفهوم فرهنگ و ارتباط آن با حیات بشری می‌پردازیم. فرهنگ در بستر وجود و زیست درونی انسان‌ها شکل می‌گیرد و تحول می‌یابد. رابطه می1ان عقای1د ،ارزش‌ه1ا و قواع1د ح1اکم ب1ر فرهن1گ و ت1أثیر آن ب1ر زن1دگی اجتماعی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. برخی ابعاد دیگ11ر این بحث ش11امل ت11أثیر فرهن11گ ب11ر شخص11یت اف11راد ،خل‌ا‌ قیت و نیازهای آن‌ها ،ارتباط با رسانه‌ها و انتقال فرهنگ است. فرهنگ به عنوان یک کل متحول در تعام11ل ب11ا تم11ام اج11زای م11ؤثر ب11ر خ11ود ش11کل می‌گیرد. برای درک به11تر آن ،می‌ت11وان فرهن11گ را در مقاب11ل حی11ات سیاس11ی ،اجتم11اعی و اقتصادی بررسی کرد. این رویکرد به تحلیل بهتر فرهنگ کمک می‌کند[.]1 فرهن11گ ب11ه عن11وان مجم11وعه‌ای از باوره11ا ،آداب ،رس11وم و ارزش‌ه11ا تعری11ف تعاریف مختلفی از فرهنگ ارائه شده است ،از جمله: تایلو ر 18 71 لوو ی 193 7 ویل ی 102 7 فرهنگ شامل دانش ،دین ،هنر ،قانون و اخال قیات آداب و رسوم و هرگونه توانایی و عادتی است که هر آدمی میتواند در جامعه .بیاموزد فرهنگ مجموعه‌ای از باورها و عادات است که فرد از جامعه می‌آموزد مانند باورها ،رسم‌ها ،سنجه‌های هنری ،عادت‌های خورد و خوراک و ...ولی آن ریشه خود فرد نیست بلکه با آموزش‌های .رسمی و غیر‌رسمی به ما منتقل میشه فرهنگ بخشی از محیط است که بشر خود آفریده و باید با آن .سازگار شود تعریف فرهنگ شامل مفاهیمی مانند رفتار آموخته ،انگاره‌های ذهنی و ساز و کارهای روانی است. به این ترتیب ،فرهنگ به مجموعه‌ای از چیزها و رخدادها اطالق می‌شود که بر پایه کاربرد نمادها شکل می‌گیرد. داشتن فرهنگ ،به معنای توانایی خاص بشر در نمادگری است که نشان‌دهنده این متن همچنین به چهار مفهوم مختلف از فرهنگ اشاره دارد: .1فرآیند توسعه فکری یا روحی؛ این کاربرد سنتی اصطالح فرهنگ را دری11افت کالسیک فرهنگ بر می شمریم. .2مجموعه‌ای از ارزش‌ها ،باورها ،آیین ها ،قرارداده11ا و ع11ادت ه11ا اطال‌ ق می شود و صفت ویژه‌ی جامعه‌ای خاص یا دوره ی تاریخی را به م11ا می نمایان11د دریافت توصیفی می‌نامند. .3نمادها .کنش‌های نمادین است .این مفهوم به شناسایی و تحلی11ل پدی11ده‌های ف11رهنگی ب11ه عن11وان ص11ورت‌های نم11ادین در بافت‌ه11ای اجتم11اعی مرب11وط می‌شود .تحلیل فرهنگی ب1ه بررس1ی س1اختار و ب1افت اجتم1اعی این نماده1ا می‌پردازد. دری11افت س11اختاری ک11ه پدی11ده‌های ف11رهنگی را در بافت‌ه11ای اجتم11اعی تحلی11ل می‌کند. در نهایت ،فرهنگ به عنوان توانایی خاص بشر در نم11ادگری و ارتب11اط ب11ا محی11ط ارزش ها و طرز فکر مذهب زبان تصحیالت فرهنگ زبان شناسی سازمان های اجتماعی فن آوری و فرهنگ مادی قوانین و سیاست شکل ( :)1دیاگرام معناشناسی فرهنگ منبع]5[: معماری: "معماری" چیست؟ معماری یک فعالیت هنری و علمی است که به آف11رینش و سامان‌دهی فضا می‌پردازد و تبلور فرهنگ یک جامعه در گذر زمان است[.]6 این فع11الیت فرات11ر از س11اخت بناهاس11ت و ب11ه چگ11ونگی س11اختن آن‌ه11ا ب11رای برآورده کردن نیازهای انسانی و غیرمادی مربوط می‌شود. معماری از زمان‌های دور شکل گرفته و در طول تاریخ پیچیده‌تر و نظام‌یافته‌تر شده است. انواع مختلفی از معماری وجود دارد ،از جمله معماری مردمی ،بومی ،م11ذهبی و یادمانی[.]7 معماری به عنوان یک پدیده اجتماعی از فرهنگ نش11ات گرفت11ه و ب11ر آن ت11اثیر می گذارد و آینه ای اس11ت از اندیش11ه ه11ای انس11ان در رابط11ه ب11ا فض11ا ،زیب11ایی شناسی ،و فرهنگ. به همین سبب هر سبک معماری بازتابی از فرهنگ و هنر دوره خود است و ب11ا تغییرات در سایر حوزه‌ها متناسب است ،به طوری که ارتب11اطی مس11تحکم بین مفهوم معماری پایداری: معماری پایدار به قرن 19برمی‌گردد و پیشگامانی چون جان راس11کین ،ویلی11ام م11وریس و ریچ11ارد لت11ابی از پیش11گامان نهض11ت معم11اری پای11دار محس11وب می شوند.. راس1کین :در کت1اب "هفت مش1عل معم1اری" ب1ه الگوگ1یری از نظم هارمونی1ک طبیعت برای رشد و پیشرفت اشاره می‌کند. موریس :نیز بر اهمیت بازگشت ب11ه فض11ای س11بز و احی11ای ص11نایع محلی تأکی11د می‌کرد. معماران در تالشند تا راهکارهای جدیدی ب11رای ت11أمین زن11دگی مطل11وب انس11ان پیدا کنند. با توجه به تأثیر ساختمان‌ها بر زیست‌بوم ،مفهوم "معماری پایدار" " ،معم11اری اکولوژیکی" "،معماری سبز" یا " معماری زیست محیطی" به وجود آمده است که به طراحی فضاهای سازگار با محیط زیست اشاره دارد. معماری سازگار با محیط زیست به ط11راحی س11اختمان‌های پای11دار اش11اره دارد که هدف آن کاهش آسیب ب11ه محی11ط زیس11ت از نظ11ر ان11رژی و بهره‌ب11رداری از منابع طبیعی است. این معماری شامل قوانین زیر می‌باشد: .1کاهش مصرف منابع غیرقابل تجدید .2توسعه محیط طبیعی .3حذف یا ک11اهش مص11رف م11واد س11می و آسیب‌رس11ان ب11ر ط11بیعت در ص11نعت ساختمان معم11اری پای11دار ب11ه دنب11ال ارائ11ه راه‌حل‌ه11ایی در زمینه‌ه11ای کالب11دی ،محیطی، اجتماعی و فرهنگی اس11ت ت11ا از ب11روز مش11کالتی مانن11د ن11ابودی من11ابع ط11بیعی، تخریب اکوسیستم‌ها ،آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت زن11دگی جلوگ11یری کند. تادائو آندو نیز اشاره می‌کند که "من ساختمان هایی می سازم ک11ه در ط11بیعت ویژگی های معماری پایدار: از یک معماری پایدار می‌توان ویژگی‌های زیر را انتظار داشت: • به حداقل رساندن بهره‌برداری از منابع تجدید ناپذیر و استفاده از انرژی‌های طبیعی و تجدیدپذیر. • ارتقای کیفیت محیط زیست و گسترش محیط طبیعی. • کاهش مصرف مواد آلوده و سمی. • حفظ هویت فرهنگی و قومی. • ترویج زندگی سالم. • استفاده خردمندانه از زمین و همگونی شکل ساختمان با محیط زیست. • اقتصادی بودن ساخت و ساز با استفاده از فناوری‌های جایگزین. • هماهنگ سازی ساختمان با محیط و تا حد امکان استفاده از روش های ساخت و ساز با مصالح بومی ،طراحی و اجرای کارآمد. • جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی و هوا[.]9 • رعایت اصول طراحی خانه‌های مادام‌العمر و قابلیت دسترسی برای افراد با اختالالت جسمی و حرکتی و( ...قابلیت تطبیق پذیری) رفع نیاز افراد در طول زمان (پایداری) برآوردن نیازهای فعلی و آنی ساکنین(قیمت مناسب) [.]10 رابطه فرهنگ و معماری: «جهت گیری فرهنگ ها ،همواره بر مبنای فطرت بشری و اندیشه او انج11ام می ش11ود و همین مس11یر در ش11کل دهی ب11ه فض11ای زیس11ت و پی11دایش معم11اری موثراست. چرا که این فض11ا ب11ه عن11وان ی11ک نی11از بش11ری مط11رح اس11ت و این گون11ه نیازه11ا همواره در مسیر عقل و فطرت الهی پاسخ داده می‌شوند»[.]11 تمامی سبک های بزرگ ،هنگامی که از درون به آن ه11ا نگ11اه ک11نیم گنجین11ه ه11ای معنوی به شمار می روند .اما وقتی آن ها را به عنوان یک سبک تقلید ک11نیم این گنجینه ها به مقابری)قبر) برای یک زندگی پایان یافته تبدیل می شوند. این تاثیر را می توان در چند مبحث عنوان نمود: توجه به نوع عملکردها و رفتارها در یک مکان متناسب با فرهنگی خاص ،ب11اعث به وجود آمدن تن11وع فض11اها می ش11ود .ن11وع عملک11رد و ش1کل عملک11رد ،عوام11ل تعیین کننده ی شکل و اندازه فضا هستند. فرهنگ هر جامعه شامل دو بعد است: • بعد غیرمادی :شامل قوانین ،ارزش‌ها و باورها. • بعد مادی :شامل ساختمان‌ها ،بناها و کارخانه‌ها. این دو بعد به‌هم پیوسته‌اند و ریشه در ارزش‌ها و باورهای جامعه دارند. معماری به‌عنوان بخشی از فرهنگ ،نیازهای بشری را در فضاهای زیستی شکل می‌دهد. بناها به‌عنوان نمایانگر هویت جامعه ،اطالعاتی درب11اره فرهن11گ س11ازندگان خ11ود ارائه می‌دهند. معمار باید با شناخت رفتارها و نیازه11ای ف11رهنگی ،فض11اهایی متناس11ب ط11راحی کند. این شناخت به ایجاد تنوع فضاها و ارتباطات میان آن‌ها کمک می‌کند. خانه سازی: در معماری ،عال‌وه بر استحکام مصالح ،توجه به نیازهای فرهنگی مردم اهمیت دارد. در معماری ایرانی ،مسائل اعتقادی و فرهنگی تأثیر زیادی بر ط11راحی فض11اهای مس11کونی داشته است. ویژگی‌های معماری ایرانی: • احترام به حریم خصوصی :فضاهای داخلی با دی11وار از فض11ای ب11یرونی ج11دا ش11ده‌اند و تنها ورودی به خانه" ،هشتی" است که مهمانان در آن منتظر می‌مانند. • عزت نفس :استفاده از وسایل خاص برای زنگ در ،به‌منظور رعایت حریم روابط زن و مرد. • درون‌گرایی :یکی از اصول معماری ایرانی است خانه‌ها به دو بخش "اندرونی" (برای خانواده) و "بیرونی" (برای مهمانان) تقسیم می‌شوند [.]13 تأثیر محیط فیزیکی بر رفتار: • طراحی فض11اها می‌توان11د ب11ر رواب11ط اجتم11اعی و ع11اطفی اعض11ای خ11انواده ت11أثیر بگذارد. • خانه‌هایی با فضاهای مشترک ،پیوند عاطفی قوی‌تری ایجاد می‌کنند ،در حالی ک11ه فضاهای مستقل می‌توانند به زندگی فردگرایانه منجر شوند [.]14 بنابراین ،ساختمان‌سازی تنه11ا ی11ک س11رپناه نیس11ت ،بلک11ه ارتب11اط عمیقی ب11ا فرهن11گ و رفتار انسان‌ها دارد. در گذشته ایرانی ها به ساختن مسجد ،مدرسه ،حمام ،راه و پ11ل ،اهم11ییت می دادن11د. چون اجداد ما ب11ه "عب11ادت" و "علم" و "نظ11افت" و "س11هولت رفت و آم11د و حم11ل و نقل" بها می داده اند و این امور ،جزو "ارزش" های آنان بوده است؛ یع11نی ج11زئی از "فرهنگ ایرانی". شهرسازی: به بررسی رابطه بین فرهنگ و شهرسازی می‌پردازد و تأکید می‌کند ک111ه شهرس111ازی همچ111ون خانه‌س111ازی از فرهن111گ م111ردم ت111أثیر می‌پذیرد[.]15 بناهای بلند و برجسته در شهرها ،نم11ادی از ارزش‌ه11ا و اهمیت‌ه11ای فرهنگی ساکنان هستند. در معم11اری اس11المی ،مس11اجد و مکان‌ه11ای مق11دس ب11ا گنب11دهای برجسته ،نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای هستند و بر دیگر ساختمان‌های شهر برتری دارند. به عنوان مثال ،گنبدهای مسجد جامع اصفهان و گنب11دهای دوازدهمی دمشق به وض11وح در نم11ای کلی ش11هر دی11ده می‌ش11وند و ت11أثیر قاب11ل توجهی بر قضاوت مردم درباره آن شهر دارند[.]16 مردم با دیدن نمای کلی هر شهر ،نسبت به آن داوری می کنند .ب11ه همین دلیل است که برخی نوجوانان لبن11انی پس از بازدی11د از ته11ران گفته بودند :احساس نکردیم در پایتخت یک کش11ور اس11المی ب11ه س11ر بردهایم[.]17 ‌ در گذشته ،ایرانی‌ها به ساختن مساجد ،م11دارس ،حمام‌ه11ا ،راه‌ه11ا و پل‌ه11ا اهمیت می‌دادن11د ک11ه نش11ان‌دهنده ارزش‌ه11ای ف11رهنگی چ11ون  مفهوم سیر از ظاهر به باطن وعوامل بنیادی معماری ایران: سیر از ظاهر به باطن در معماری به این معناست که بنا باید نیازهای جس11مانی و روحانی انسان را برآورده کند. معمار با طراحی خود تالش می‌کند ت11ا جنبه‌ه11ای م11ادی را ب11ه جنبه‌ه11ای ب11اطنی و معنوی نزدیک کند. نکات کلیدی: • حمام‌ها :طراحی حمام‌ها به‌گ11ونه‌ای اس11ت ک11ه هم نیازه11ای جس11می و هم روحی را تأمین کنند. • استفاده از مواد :سنگ‌ها و مصالح دیگر به‌گونه‌ای صیقل داده می‌شوند که خشونت مادی آن‌ها کاهش یابد و لطافت و شفافیت بیشتری پیدا کنند (مانند سنگ مرمر). • شفافیت :آینه و شیشه به بنا ظاهری شفاف و لطیف می‌دهند. • طاق‌ها :عالوه بر پوشش ،ب11ه مرتب11ه ب11االتری از هس11تی اش11اره دارن11د و ب11ه مفه11وم آسمان و عالم نزدیک می‌شوند. معمار با درک عمیق از انسان ،فضاهای زیس11تی را ط11راحی می‌کن11د ک11ه نیازه11ای درونگرای 1 ی 2مرکزیت 3انعکاس ریشه در اصول اجتماعی و فلسفی دارد و بر جوهر و هسته باطنی بناها تأکید می‌کند. عناصر پراکنده به یک وحدت مرکزی متصل می‌شوند که در فضای معماری اسالمی مشهود است. شکل‌گیری عناصر کالبدی به کلیتی بصری منجر می‌شود که کمال شکل و تصویر را به نمایش می‌گذارد. پیوند 4معماری با طبیعت همزیستی مسالمت‌آمیز میان انسان ،معماری و طبیعت ،که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی با آهنگی موزون با طبیعت هماهنگ است. 5هندسه زبان معماری بر پایه هندسه استوار است و در معماری اسالمی ،تجلی‌گاه افکار الهی و عقالنی است. شفافیت و 6 تداوم فضاهای باز و شفاف ،حرکت و نگاه انسان را در یک پیوستگی قرار می‌دهد و گشایش‌های فضایی شفافیت را افزایش می‌دهد. 7راز و ابهام سادگی و ترکیب هندسه موجب ایجاد ساختمان‌هایی می‌شود که پیام‌های عمیق معنوی را منتقل می‌کند. 8 تعادل موزون توازن بین ساختمان و محیط طبیعی ،که عناصر کالبدی در مکان خود به تاثیر عوامل فرهنگی بر فرم معماری: برخی از عوامل موثر در شکل گیری صور فضاهای معماری: • عوامل مادی :ماده دانش و فن ساختمان اقتصاد • عوامل محیطی :اقلیم محیط طبیعی محیط مصنوعی • عوامل کارکردی :الگوهای رفتاری و ویژگی های فضایی فعالیت ها تکنول11وژی و ابزارهای زیست • عوامل فرهنگ :فرهنگ و الگوی پایدار زیبایی ،مد و سلیقه ابداع و خال قیت از میان عوامل باال عوامل ت11اریخی زم11انی و محیطی ف11رهنگی نقش مهمی ایق11ائ می کنند. فرم کلی بنا یاداوری معماری سنت بازخوانی فرهنگ شکل ( :)2ارتباط بین فرم ،سنت و فرهنگ منبع]20[:  اهمیت مفهوم شکل یافرم درفرهنگ معماری: )1اهمیت شکل: • شکل معماری به‌عنوان عنصر کلی11دی در تحق11ق تص11ورات و خی11االت درب11اره معم11اری عمل می‌کند. • شکل ظاهری ،مهم‌ترین و مستقیم‌ترین برداشت از فضای ساخته شده است. جزئیات طراحی )2شکل و فرهنگ: • شکل می‌تواند کلید فهم فرهنگی باش11د ک11ه از طری11ق فض11اهای س11اخته ش11ده نمای11ان می‌شود. یاداوری معماری سنت )3دو حالت بررسی شکل: • معماری موجود: • فضای معماری بدون شناخت فرهنگ سازنده‌اش قابل فهم نیست. شکل بنا بیانگر فرهنگ معماران و روش‌های آن‌هاست. بازخوانی • آفرینش معماری جدید: فرهنگ • هنگ11ام ط11راحی معم11اری جدی11د ،بی11ان و توص11یف آن ب11ه ش11کل وابس11ته است .شکل ،فرهنگ شکل (:)3 ارتباط بین جزئیات ،سنت و فرهن ما را متبلور می‌کند. منبع]21[: نتیجه‌گیری: روند طراحی و پیدایش فرم: خالصه تأثیرات فرهنگی و تاریخی بر معماری: )1ارتباط با زمینه‌های فرهنگی و تاریخی: • پدیده‌های معماری در متن فرهنگی و تاریخی خود قرار دارند و هWWر دوره‌ای سWWبک و فرم خاص خود را ایجاد می‌کند. )2فرم به عنوان بستر انتقال فرهنگ: • فWرم معمWاری حامWل فرهنWگ سWازنده‌اش اسWت و بخشWی از فرهنWگ در معمWاری گذشته نهفته است. )3نقش ناظر: • پیام معماری از طریق بیننده شکل می‌گیرد و ممکن است با برداشت اولیWWه طWWراح متفاوت باشد. )4رابطه انسان و فضا: • فرم معماری از پیوند توده و فضا ناشی می‌شود و فهم این رابطه فلسفی بWWرای درک فرم ضروری است. )5معماری اسالمی و فرم: • در معماری اسالمی ،فرم‌ها ماننWWد گنبWWدها به‌گWWونه‌ای طWWراحی شWWده‌اند کWWه فضWWای داخلی را بازتاب می‌دهند و با فرم‌های مسیحی در تضاد هستند. )6بازتاب رابطه انسان با طبیعت: • فرم معماری نمایانگر رابطه انسان بWWا طWWبیعت و جهWWان اسWWت و وضWWوح در تحقWWق توده و فضا تأثیرگذار بر تعالی اثر معماری است.  عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری: خالصWWه تWWأثیرات فWWرهنگی و هWWنری بWWر فضWWای زیسWWتی و معماری: )1سودمندی و زیبایی: • انسان در خلق فضاها و ابزارها ابتدا به کارکردهای مWWادی و ملمWWوس توجWWه می‌کند و سپس به جنبه‌های هنری و فرهنگی آن‌ها می‌پردازد. )2معیارهای زیبایی‌شناسی: • معیارهای زیبایی‌شناسی ثابت نیستند و آفرینش آثار جدید در هنرهWWا ادامWWه دارد .این ارزش‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: • صورت‌ها و ارزش‌های پایدار کهن • ارزش‌ها و صورت‌های نیمه پایدار • ارزش‌ها و صورت‌های زودگذر یا مد )3تأثیر فرهنگ بر معماری: • در معمWWاری ،الگوهWWای پایWWدار فرهنWWگ ملی و دیWWنی ماننWWد "چهWWار صWWفه" و "چهار باغ" نمایانگر تمدن یک قوم هستند و پایداری آن‌ها به معنای فقWWدان )4نقش خالقیت هنرمند: • ابداع و خالقیت هنرمنWWد تحت تWWأثیر تWWاریخ و فرهنWWگ جامعWWه و توانایی‌هWWای فردی او قرار دارد و در بستر تاریخی-اجتماعی تحقق می‌یابد[.]22 )5تأثیرات فرهنگی: • عوامل فرهنگی به طور مستقیم و غیرمسWWتقیم بWWر آثWWار هWWنری و معمWWاری تWWأثیر می‌گذارنWWد .بWWرخی از این تWWأثیرات ممکن اسWWت بWWه راحWWتی قابWWل شناسایی نباشند. )6نظم عددی: • اهمیت بWWرخی اعWWداد و اشWWکال در هنرهWWا بWWه درک انسWWان از نظم جهWWان در گذشته مرتبط است. نتیجه‌گیری: تWWأثیرات فWWرهنگی و هWWنری بWWر معمWWاری و فضWWاهای زیسWWتی پیچیWWده و چندالیWWه هستند و خالقیت هنرمند در این زمینه نقشی کلیدی دارد.  مبانی فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری: خالصه تأثیر فرهنگ بر معماری: )1تنوع فرهنگی: • فرهنگ‌هWWا مظWWاهر گونWWاگونی دارنWWد کWWه بWWا وجWWود تفاوت‌هWWای ظWWاهری، شباهت‌های بنیادی نیز در آن‌ها وجود دارد. )2معانی عمیق در معماری: • معماری هر فرهنگ حاوی معانی باطنی است ،به‌ویژه در ایران کWWه دارای خورده‌فرهنگ‌های متنوع است. )3محتوای درونی مشترک: • تنوع فرهنگی دارای محتوای درونی مشترکی است کWWه مظWWاهر فWWرهنگی را سWWاماندهی می‌کنWWد .دکWWتر پیرنیWWا شWWیوه‌های معمWWاری ایWWرانی را بWWه دوره‌هWWای مختلWWف تقسWWیم می‌کنWWد و آن‌هWWا را تحت پنج عامWWل مشWWترک )4بیان جایگاه انسان: • در معماری پارتی و خراسWWانی ،هWWر دو در تالش بWWرای بیWان جایگWWاه برتWر انسان بر زمین هستند ،اگرچه روایت‌های متفاوتی دارند. )5ویژگی‌های معماری اسالمی: • معماری دوران اسWWالمی ایWWران بWWا خلWWق فضWWاهای سWبک ،غWWنی و متنWوع، مفاهیم عمیق‌تری را در پس کالبدهای خود نهفته دارد. )6چالش‌های درک معانی: • دو عامل مؤثر در نادیده گرفتن این معانی شامل نهضWWت مدرنیسWWم (کWWه عناصر تزئینی را زائد می‌داند) و فقWWدان درک صWWحیح از نسWWبت و رابطWWه صورت و معنا در معماری است. نتیجه‌گیری: معمWWاری نWWه تنهWWا نمایWWانگر جلوه‌هWWای خWWارجی بلکWWه حامWWل مفWWاهیم عمیWWق و نتیجه گیری: طراحی شهری و فضاهای شهری: )1هدف طراحی شهری: • فضWWاهای شWWهری ،چWWه بWWاز و چWWه بسWWته ،بایWWد بهبWWود کیفیت زنWWدگی استفاده‌کنندگان را هدف قرار دهند .این فرایند نیازمند بررسی و تحلیWWل دقیق است. )2چالش‌های موجود: • رویکردهای کمی و برنامه‌ریزی صرفًا بر تأمین سطوح و سرانه‌ها تمرکWWز دارند و نمی‌توانند به نیازهای کیفی پاسخ دهند. • نگرش‌های صرفًا هنری نWWیز بWWه تنهWWایی کWWافی نیسWWتند و نیWWاز بWWه تWWرکیب تفکرات زیباشناختی با مالحظات اجتماعی و فرهنگی دارند. )3نیازهای انسانی: • طراحی شهری باید انسان و نیازهای فطری او را در نظر بگWWیرد و هWWدف آن تشویق ارتباطات فردی و گروهی است. )4ترکیب نیازهای کالبدی و اجتماعی: • طWWراحی بایWWد بWWر اسWWاس رفWWع نیازهWWای انسWWانی در دو قWWالب کالبWWدی (بهسWWازی فضWWاهای شWWهری) و اجتمWWاعی (کWWاهش فشWWارهای زنWWدگی شهری) باشد. )5اهمیت حفظ میراث تاریخی: • طراحی شهری در شهرهایی با پیشینه تاریخی غنی (مانند اصفهان) باید حفظ بناهای ارزشمند را در اولWWویت قWWرار دهWWد ،زیWWرا این بناهWWا پیونWWدی میان حWWال و گذشWWته ایجWWاد می‌کننWWد و سWWندی از دگرگونی‌هWWای فWWرهنگی هستند. )6توجه به زمینه و محیط: • طراحی باید با توجه به محیط و زمینه تاریخی انجWWام شWWود و از طWWراحی ساختمان‌های نامتناسب و ناهمگون پرهیز کند تا انسWWجام شWWهری حفWWظ شود. نتیجه‌گیری: خالصه و نتیجه گیری کلی مقاله: این مقاله به بررسی تحوالت قWWرن اخWWیر و تWWأثیر آن بWWر زنWWدگی و فرهنWWگ جامعWWه ایWWرانی می‌پWWردازد .تغیWWیرات سWWریع در زنWWدگی و فرهنگ ،به ویژه در معمWWاری سWWنتی ،بWWاعث کم‌تWWوجهی بWWه هWWویت فرهنگی شده است .در مقابل ،کشورهای اروپایی این تغییرات را به تدریج پذیرفته‌اند .هدف اصWWلی این مطالعWWه ،شناسWWایی ارتبWWاط فرهنگ و معماری و تأثیر متقابل آن‌هاست. مقاله به بررسی فرهنگ به عنوان بیانگر هویت جامعWه و معمWاری به عنوان هنر ظریف می‌پردازد و تأکید دارد که معماری بخشWWی از فرهنگ است کWWه نیازهWWای انسWWانی را در فضWWاهای زیسWWتی شWWکل تعریف فرهنگ و معماری: • فرهنگ به عنوان مجموعه‌ای از باورهWWا ،آداب و رسWWوم تعریWWف می‌شWWود و معماری به عنوان فعالیت هنری و علمی در سامان‌دهی فضا. • ارتبWWاط عمیWWق بین فرهنWWگ و معمWWاری وجWWود دارد و معمWWاری بWWه عنWWوان بازتاب‌دهنده فرهنگ عمل می‌کند. تأثیرات فرهنگی بر معماری: • فرهنWWگ و ارزش‌هWWای اجتمWWاعی بWWه طWWراحی و سWWازمان‌دهی فضWWاها تWWأثیر می‌گذارند. • معماری ایرانی به دلیل تأثیرات اعتقWWادی و فWWرهنگی ،ویژگی‌هWWای خاصWWی دارد. معماری پایدار: • تأکید بر طراحی فضاهای سازگار با محیط زیست و کاهش آسیب به منWWابع طبیعی. • ویژگی‌هWWای معمWWاری پایWWدار شWWامل اسWWتفاده از منWWابع تجدیدپWWذیر و حفWWظ هویت فرهنگی است. نتیجه‌گیری این مقاله نشان می‌دهد کWWه معمWWاری نWWه تنهWWا نمایWWانگر فرهنWWگ و هویت سازندگان است ،بلکه در فرآیند طراحی نWWیز نقش اساسWWی در انتقال مفاهیم فرهنگی ایفا می‌کند. ارتباط عمیق بین فرهنگ و معماری باید مورد توجه قرار گWWیرد تWWا هویت فرهنگی ایرانی دوبWWاره زنWWده شWWود و معمWWاران بWWا شWWناخت نیازهای فرهنگی ،فضاهایی متناسب طراحی کنند. همچنین ،طراحی شWWهری بایWWد بWWه کیفیت زنWWدگی و حفWWظ مWWیراث فرهنگی توجه داشته باشد تا به نیازهای انسانی پاسWWخ دهWWد و بWWه منابع: ()1وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی.)1383 ، ()2صبوری.)82 ،1375 ، ))3حمید.30(،1387 ، ))4قاسم نژاد)1375،4، ()5منبع :مومنی و مسعودی)68 ،1394 ، ))6علیشاهی10(،1384 ، ))7علیشاهی11( ،1384، ))8حاجت1390(، 20 ، ))9بیرانوند73-79(،1390، ))10شیخ داوودی1390(، ()11فالحی)1392 ، ))12مهدوی پور57(،1377 ، ()13آشوری16( ،1386 ، ))14پرهیزگار20(،1374، ()15آنتونی312( ،1375 ، ))16هیلن10(،1379 ، )17یوسف کیانی22( ،1378، ))18بهشتی8(،1383 ، ))19دیباداراب4(،1385 ، ))20مومنی و مسعودی76(، 1394، ))21مومنی و مسعودی78(، 1394، ))22بهشتی7(،1383 ، )1حاجت ،سمیرا و همکاران () 1390نقش حیات در معماری پایدار خانه های دوره قاجار نمونه موردی مطالعه :خانه های تبریز. )2شاهرخ ،حمید ()1387سیر فرهنگ ایران ،چاپ چهارم. )3شیخ داوودی ،ن( ) 1390طراحی مسکن و محله مسکونی مادام العمر ،کاربست طراحی همه شمول در خانه سازی برای جوامع رو به پیری ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علم و صنعت ایران ،استادان راهنما :سید عباس آقایزدانفر ،حسینی. )4فالحی ،مریم () 1392تاثیر فرهنگ بر معماری بومی ،معماری و شهرسازی و توسعه پایدار، موسسه آموزش عالی خاوران ،مشهد. )5صبوری ،منوچهر ()1375جامعه شناسی. )6قاسم نژاد ،علی ( )1375مفهوم فرهنگ. )7علیشاهی ،مجید ( )1384اصول و مبانی معماری و شهرسازی. )8کیان ارثی ،منصوره ( ) 1385معماری ،کتاب ،فرهنگ ،جسارت های شهرسازی ،شماره17-18 )9لینچ ،کوین ( ) 1374سیمای شهر ،ترجمه مزینی ،انتشارات دانشگاه تهران ،تهران. )10مومنی ،کورش و مسعودی ،زهره () 1395رابطه فرهنگ و معماری )با بررسی موزه هنرهای معاصر تهران(،جلوه هنر ،شماره 15 .)11مهدوی پور ،حسین () 1377مقدمه ای بر تاثیر فرهنگ در معماری مسکن و محیط روستا، THANK YOU End

60,000 تومان